Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Onko sulla Annikki millaista kokemusta henkilökohtaisesti noista ohjelmista? Millaista tulosta esim ja mikä oli lähtötaso?
Olen itse vielä SS-tasolla, tuollaista oon vaan kuullut isommilta pojilta enkä noita ohjelmia itse tunne. Jos oikein muistan niin 5/3/1 on tosiaan mukautuva mutta progressio on hitusen hidastempoista vasta SS:n suorittaneelle - SS:ssä kun painoja lisätään joka treeniin ja Texas Methodissa ja Madcowissa viikottain niin 5/3/1:ssa lisäillään luokkaa kuukausittain (saa korjata jos olen väärässä). Maalaisjärjellä ongelmana on siis pikemminkin ohjelman keveys eikä raskaus ;)

Texas Methodista löytyy aika hyvin juttua täältä, Madcowista (=Bill Starr 5x5) taas täältä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään lähtee SS käyntiin. Tarkoitus vedellä tällä niin pitkään kun siltä tuntuu. Korvaan riven leuoilla, koska olen itsepäinen pässi enkä koskaan tee niin kuin käsketään.

Aloituspainot:

Kyykky: 95kg
Penkki: 60kg
Mave: 135kg
Pystäri: 35kg
Leuat: BW

Katotaan tuleeko tästä mitään.

Tuon variaation nimi on "Practical Programming Novice Program" Rippetoen kirjasta Practical Programming eli mestarin siunaus on ;)

http://startingstrength.wikia.com/w...rograms#Practical_Programming_Novice_Program:
 
Olen itse vielä SS-tasolla, tuollaista oon vaan kuullut isommilta pojilta enkä noita ohjelmia itse tunne. Jos oikein muistan niin 5/3/1 on tosiaan mukautuva mutta progressio on hitusen hidastempoista vasta SS:n suorittaneelle - SS:ssä kun painoja lisätään joka treeniin ja Texas Methodissa ja Madcowissa viikottain niin 5/3/1:ssa lisäillään luokkaa kuukausittain (saa korjata jos olen väärässä). Maalaisjärjellä ongelmana on siis pikemminkin ohjelman keveys eikä raskaus ;)

Texas Methodista löytyy aika hyvin juttua täältä, Madcowista (=Bill Starr 5x5) taas täältä.

Niin juu totta kyllä. Toisaalta 5/3/1:llä tulee se 5kg per 4viikon sykli, mikä tekee 13x5kg = 65kg vuodessa maximiin, mikä ei ole ollenkaan paha. Jos ei nyt aivan mahdottoman alaalta aloita, esim alle 100kg sarjapainoista mavessa, niin 5/3/1 käy erinomaisesti.
Boring but big versio oli ainakin pirun mukavaa treeniä, tosin jokaisessa versiossahan se moneymaker on tuo pääliikeen vika sarja. On älyttömän mukavaa kun joka treenissä voi halutessaan koittaa vetää yhdessä sarjassa balls to the walls tai toisaalta jättää tekemättä sillä kerralla jos tuntuu väsyneeltä.

tässä helppo ohjelma joka laskee puolestasi tarvittavat sarjapainot,lämmittelypainot ja näyttää jaksotetusti jokaisen treenisi liikeet,painot ja kaiken, kun syötät omat maksirautasi tai parhaan sarjamääräsi, esim 10x 100kg tai 1x135kg.
Ohjelma jaottaa sinulle myös kehityksesi pääliikkeissä akselille untrained-novice-intermediate-advanced-elite,jolloin pystyt helposti seuraamaan kehitystäsi teitpä sitten ykkösiä, kolmosia tai vaikkapa 20toiston sarjoja.
http://www.strstd.com/
 
Nooniin, intti takana, vänrikkinä ja voimattomana, mutta kovempana juoksijana kotiin. 13.7. alkoi uusi kierros tämän ohjelman parissa ja toistaiseksi kehitys ollut seuraavaa:

Kyykky 40kg -> 60kg 3x5
Penkki 40kg -> 50kg 3x5
Maastaveto 40kg -> 60kg 1x5
Pystypunnerrus 20kg -> 32.5kg 3x5
Rinnalleveto 30kg -> 42,5kg 3x5
Leuanveto (myötäote) 5x2 -> 5x4

Painokin noussut mukavat 4kg (68kg -> 72kg) tämän ohjelman aikana ja muutenki syömiseen tullut kiinnitettyä paremmin huomioo toisin kuin viime kerralla tätä ohjelmaa tehdessä ennen armeijaa, vaikkakin edelleen voisi vieläkin hiukka enemmän syödä, mutta syömällä se syöminenkin kehittyy. Ohjelmaa teen semmosella muokkauksella että aina treenin alkuun teen leuat. Toistaiseksi treeni ollut melko kevyttä, ainoastaan pari raskaampaa treeniä löytyy, joka on sinänsä hassua koska alkuun nuo kyykky ja penkkipainotkin tuntu melko raskailta, mutta nyt tuo 60kg kyykyssä ja 50kg penkissä oli tosiaankin melko kevyttä. Kai se lihasmuisti sitten pelittää. Tällä jatketaan ja tutkaillaan kehitystä.
 
Sopisiko tämä ohjelma BJJ:n oheistreeniksi voimakaudella? 2x viikossa, eli molempia treenejä yksi kertaa viikossa? Lisäksi ojentajat ja hauikset. Voimakaudella sarjat menisivät periaatteella 3x5, 4x5, 5x5, kevyt viikko ja sama kierto uudestaan suuremmillta painoilla.
 
Nyt on kolmas viikko menossa SS:llä. Onko mun järkevä pitää kevyt viikko seuraavalla viikolla? Totaalilepoa (jos se tarkoittaa salilta kokonaan poisjäämistä) en uskalla edes harkita koska pelkään että se laskisi salimotivatiota liikaa kun pitäisi taas aloittaa tauon jälkeen. Ja kuinka paljon prosentteina työsarjoista (siis oma ennätyspaino) pitää ottaa pois kevyellä viikolla?

Mulla on nyt ennätykset seuraavat:
Kyykky 40kg 5x3
Penkki 40kg 5x3
Mave 40kg 5x1
Pystypunnerrus 25kg 5x3
Soutu tangolla 40kg 5x3
 
Nyt on kolmas viikko menossa SS:llä. Onko mun järkevä pitää kevyt viikko seuraavalla viikolla? Totaalilepoa (jos se tarkoittaa salilta kokonaan poisjäämistä) en uskalla edes harkita koska pelkään että se laskisi salimotivatiota liikaa kun pitäisi taas aloittaa tauon jälkeen. Ja kuinka paljon prosentteina työsarjoista (siis oma ennätyspaino) pitää ottaa pois kevyellä viikolla?

Mulla on nyt ennätykset seuraavat:
Kyykky 40kg 5x3
Penkki 40kg 5x3
Mave 40kg 5x1
Pystypunnerrus 25kg 5x3
Soutu tangolla 40kg 5x3

Ei oo järkevää, jos pystyt laittamaan lisää rautaa tankoon edelleen. Et varmasti saa itseäsi ylitreenattua noin aloitteluvaiheessa.

Sitten noin yleisesti, kevyellä viikolla voit käyttää vaikkapa 60-70% normaaleista sarjapainoista.
 
Kysymys B-treenin riveä koskien. ideana on ilmeisesti tehdä raakana eli ilman suurempaa kyykkyyn menoa? Ja onko tarkoitus laskea tanko maahan jokaisen toiston välissä ja siitä taas ylös, vaiko käyttää sitä polviltaponnautusta.
 
Kysymys B-treenin riveä koskien. ideana on ilmeisesti tehdä raakana eli ilman suurempaa kyykkyyn menoa? Ja onko tarkoitus laskea tanko maahan jokaisen toiston välissä ja siitä taas ylös, vaiko käyttää sitä polviltaponnautusta.

maasta asti joka toisto
 
Sopisiko tämä ohjelma BJJ:n oheistreeniksi voimakaudella? 2x viikossa, eli molempia treenejä yksi kertaa viikossa? Lisäksi ojentajat ja hauikset. Voimakaudella sarjat menisivät periaatteella 3x5, 4x5, 5x5, kevyt viikko ja sama kierto uudestaan suuremmillta painoilla.

Arvaan ettet vielä ole valkoista/sinistä vyötä pidemmällä ja mahdollisesti vasta ihan peruskurssilla. BJJ:n ohelle on olemassa parempiakin vaihtoehtoja kuin tämä kyiseinen ohjelma.
Googlettelemalla löytyy hyviä ohjelmia bjj:n ohelle, joissa lähes kaikissa on aina yksi perusvoimaliike ylä ja alakropalle ja kevyttä lisätreeniä.
1päivä kyykky/etukyykky+penkki/tempaus.
2.päivä rinnalleveto+pystypunnerrus.
Tee käsille ylimääräistä työtä vain jos energiaa selvästi riittää. Ei ole fiksua koittaa samaan aikaan kehittyä brassissa, kasvattaa voimaa ja vielä haaveilla näyttävistä käsistä.
Oheistreenin kuuluu aina olla itse lajia tukevaa eikä sen kuuluisi verottaa voimia pois bjj:n harjoituskerroista.
 
Mitens muuten ihmisillä, jotka ootte tehneet tätä ohjelmaa, oliko kehitys kaikissa liikkeissä tasaisen nousujohteista? Kysyn puhtaasti mielenkiinnosta siksi, että kun itse tein tätä ohjelmaa pari kuukautta, niin kehitys kyykyssä ja mavessa oli silmiinpistävä. Ja tämä vaikka treeniä oli pohjalla 5 v. Myös leuat kehittyivät, kuten myös kulmasoutu ja hauiskääntö, vaikka en edes tehnyt niitä ohjelman aikana. Mutta sitten: penkki ja pystäri eivät kehittyneet yhtään, vaikka otin käyttöön Greyskull lp:stä, tutun "vika sarja feilureen" menetelmän.

Tämä herättää kysymyksen, olenko vaan niin paska punnertamaan, vai onko tämä jokin ohjelman rakenteellinen errori? Tosta 5 v treenitaustasta myös, niin totta puhuen laiminlöin aika pahasti yläkropan treenaamisen 2-3 ekana treenivuotena. Olin tyytyväinen, kun kyykky ja mave kehittyivät. Ehkä mä sitten käytin mun kaikki "novice gainit" näihin liikkeisiin, yläkerralle ei jäänyt mitään. Tämä tuli mieleen siitä, kun porukkaa varoitteellaan jalkatreenin laiminlyönnistä, että niitä on nihkeetä treenata sitten, kun yläkropaasa on jo habaa. Ehkä juttu toimii myös toisinpäin..
 
Mitens muuten ihmisillä, jotka ootte tehneet tätä ohjelmaa, oliko kehitys kaikissa liikkeissä tasaisen nousujohteista? Kysyn puhtaasti mielenkiinnosta siksi, että kun itse tein tätä ohjelmaa pari kuukautta, niin kehitys kyykyssä ja mavessa oli silmiinpistävä. Ja tämä vaikka treeniä oli pohjalla 5 v. Myös leuat kehittyivät, kuten myös kulmasoutu ja hauiskääntö, vaikka en edes tehnyt niitä ohjelman aikana. Mutta sitten: penkki ja pystäri eivät kehittyneet yhtään, vaikka otin käyttöön Greyskull lp:stä, tutun "vika sarja feilureen" menetelmän.

Tämä herättää kysymyksen, olenko vaan niin paska punnertamaan, vai onko tämä jokin ohjelman rakenteellinen errori? Tosta 5 v treenitaustasta myös, niin totta puhuen laiminlöin aika pahasti yläkropan treenaamisen 2-3 ekana treenivuotena. Olin tyytyväinen, kun kyykky ja mave kehittyivät. Ehkä mä sitten käytin mun kaikki "novice gainit" näihin liikkeisiin, yläkerralle ei jäänyt mitään. Tämä tuli mieleen siitä, kun porukkaa varoitteellaan jalkatreenin laiminlyönnistä, että niitä on nihkeetä treenata sitten, kun yläkropaasa on jo habaa. Ehkä juttu toimii myös toisinpäin..

Tekniikassa mahdollista hiomista? Onhan tosin rinta, olkapäät ja ojentajat paljon pienempiä lihaksia kuin jalkojen ja selän lihakset. Postauksistasi päätellen et mikään aloittelija ole, mutta pitää kysyä silti että muistitko tehdä vaan 2,5kg korotukset per treeni, millaisista painoista lähdit liikeelle suhteessa alkuperäiseen ennätykseesi, teitkö mitä lisätreeniä?
 
Tekniikassa mahdollista hiomista? Onhan tosin rinta, olkapäät ja ojentajat paljon pienempiä lihaksia kuin jalkojen ja selän lihakset. Postauksistasi päätellen et mikään aloittelija ole, mutta pitää kysyä silti että muistitko tehdä vaan 2,5kg korotukset per treeni, millaisista painoista lähdit liikeelle suhteessa alkuperäiseen ennätykseesi, teitkö mitä lisätreeniä?

Lähdin siinä mielessä liikkeelle liian isoista painoista pystärissä ja penkissä, että yksinkertaisesti jatkoin siitä, mihin olin jäänyt edellisen kerran ohjelmaa tehdessä. Eli kahdessa ekassa treenissä tein sekä penkissä että pystärissa sarjaenkat, 92,5kgx5x2 ja 62,5kgx5x2. Kolmas sarja jäi kummassakin vajaaksi. Sitten piti resetoida, mutta koska pelkkä resetoiminen tuntui liikaa takapakilta, aloin vetää vikan punnerrussarjan aina loppuun. Tämä toimi hyvin sen vajaa pari kuukautta, kunnes painot alkoivat olla parin kilon päässä noista vanhoista enkoista. Silloin ei enää auttanut mitkään "vika sarja raivolla loppuun"-psyykkaukset. Ohjelman lopussa parhaaksi pystäritulokseksi jäi 60kgx5x3, ja penkki jopa heikkeni, 90kgx5x2,x4. Tossa vaiheessa kyykky tosin veroitti sen verran paljon voimia, että homma selittyy osittain sillä.

2,5 Kilon korotukset olivat käytössä koko ajan, myös kyykyssä, mutta näihin punnerruksiin olisi tarvinnut vieläkin pienemmät painot. Kokeilin kerran laittaa tankoon sellaisia 0,7 kg painoisia rannepainoja, mutta tuntuivat niin oudoilta, että kokeilu jäi yhteen kertaan. Dippejä tein ohjelman alussa pari kertaa treenin päätteksi, mutta jäivät nopeasti pois, kun rauta alkoi painamaan päälikkeissä. Leuat olivat mukana koko ajan, vaikka eivät ne tainneet kauheasti noita punnerruksia auttaa. 95Kg painoisena menee se 11-12 toistoa. Jonkinlainen kyykkykrapula tästä ohjelmasta jäi ja sen lisäksi ennestään leikattu oikea polvi otti vähän itseensä, minkä takia en tällä hetkellä treenaa jalkoja ollenkaan. Tuntuu, että toi 3x5 punnerrussarjaa on vaan liian vähän volyymiä, jotta yläkropassa tapahtuisi mitään kehitystä. Se toimii kyykyssä ja mavessa, koska käytettävät painot ovat tarpeeksi isoja, jotta kroppa reagoi.
 
Lähdin siinä mielessä liikkeelle liian isoista painoista pystärissä ja penkissä, että yksinkertaisesti jatkoin siitä, mihin olin jäänyt edellisen kerran ohjelmaa tehdessä. Eli kahdessa ekassa treenissä tein sekä penkissä että pystärissa sarjaenkat, 92,5kgx5x2 ja 62,5kgx5x2. Kolmas sarja jäi kummassakin vajaaksi. Sitten piti resetoida, mutta koska pelkkä resetoiminen tuntui liikaa takapakilta, aloin vetää vikan punnerrussarjan aina loppuun. Tämä toimi hyvin sen vajaa pari kuukautta, kunnes painot alkoivat olla parin kilon päässä noista vanhoista enkoista. Silloin ei enää auttanut mitkään "vika sarja raivolla loppuun"-psyykkaukset. Ohjelman lopussa parhaaksi pystäritulokseksi jäi 60kgx5x3, ja penkki jopa heikkeni, 90kgx5x2,x4. Tossa vaiheessa kyykky tosin veroitti sen verran paljon voimia, että homma selittyy osittain sillä.

2,5 Kilon korotukset olivat käytössä koko ajan, myös kyykyssä, mutta näihin punnerruksiin olisi tarvinnut vieläkin pienemmät painot. Kokeilin kerran laittaa tankoon sellaisia 0,7 kg painoisia rannepainoja, mutta tuntuivat niin oudoilta, että kokeilu jäi yhteen kertaan. Dippejä tein ohjelman alussa pari kertaa treenin päätteksi, mutta jäivät nopeasti pois, kun rauta alkoi painamaan päälikkeissä. Leuat olivat mukana koko ajan, vaikka eivät ne tainneet kauheasti noita punnerruksia auttaa. 95Kg painoisena menee se 11-12 toistoa. Jonkinlainen kyykkykrapula tästä ohjelmasta jäi ja sen lisäksi ennestään leikattu oikea polvi otti vähän itseensä, minkä takia en tällä hetkellä treenaa jalkoja ollenkaan. Tuntuu, että toi 3x5 punnerrussarjaa on vaan liian vähän volyymiä, jotta yläkropassa tapahtuisi mitään kehitystä. Se toimii kyykyssä ja mavessa, koska käytettävät painot ovat tarpeeksi isoja, jotta kroppa reagoi.

Hyvin samantyyppisiä kokemuksia.
Mave ja Kyykky huilaa kuin juna eteenpäin penkin ja pystyn stallatessa paikallaan.
Itsellä on aika pitkälle rakenteesta kiinni;
Pariin otteeseen saanut 3x5 @95 penkissä ja 3x5@65 pystyssä. Nykyään Maven ollessa 1x5@192,5 ja kyykyn 3x5@162,5

Pitkään aikaan (6kk) en tehnyt kyykkyä kuin kerran viikossa, mutta viikkovolyymi olikin sitten lähes samaa luokkaa kuin SS:llä.
Kyllä nuo punnerrusliikeetkin kehittyy, mutta realistinen odostus lienee jossakin 2,5kg/kk luokkaa. SS ei enää yksinkertaisesti pelitä.
Niinpä olenkin vaihtanyt ensin 4 jakoiseen ja vastikään Starrin 5x5 intermediate versioon jota jauhan niin kauan kun menen miinuskaloreilla.

Ohjelma vaihtoon ja joko kevyempää tai shokeeraavampaa kehiin, niin kyllä se solmu aukeaa. Olkapäitä kannattaa myös kuntouttaa ja vahvistaa. Itsellä on olkapää suh säpäleinä ja en olisi saanut millään yli 90 sarjoja, ellen olisi parantanut liikkuvuutta ja lämmitellyt niitä kunnolla.
 
Hyvin samantyyppisiä kokemuksia.
Mave ja Kyykky huilaa kuin juna eteenpäin penkin ja pystyn stallatessa paikallaan.
Itsellä on aika pitkälle rakenteesta kiinni;
Pariin otteeseen saanut 3x5 @95 penkissä ja 3x5@65 pystyssä. Nykyään Maven ollessa 1x5@192,5 ja kyykyn 3x5@162,5

Pitkään aikaan (6kk) en tehnyt kyykkyä kuin kerran viikossa, mutta viikkovolyymi olikin sitten lähes samaa luokkaa kuin SS:llä.
Kyllä nuo punnerrusliikeetkin kehittyy, mutta realistinen odostus lienee jossakin 2,5kg/kk luokkaa. SS ei enää yksinkertaisesti pelitä.
Niinpä olenkin vaihtanyt ensin 4 jakoiseen ja vastikään Starrin 5x5 intermediate versioon jota jauhan niin kauan kun menen miinuskaloreilla.

Ohjelma vaihtoon ja joko kevyempää tai shokeeraavampaa kehiin, niin kyllä se solmu aukeaa. Olkapäitä kannattaa myös kuntouttaa ja vahvistaa. Itsellä on olkapää suh säpäleinä ja en olisi saanut millään yli 90 sarjoja, ellen olisi parantanut liikkuvuutta ja lämmitellyt niitä kunnolla.

Joo, näinhän se taitaa olla, ettei ole realistista odottaa sarjapainojen kasvavan samaa tahtia ylä-ja alakropan liikkeissä. Sitä on vaan helppo ajautua elämään omiin fantasiamaailmoihinsa, ja uskotella itselleen olevansa vahva, kun jossain yksittäisessä liikkeesä tapahtuu kehitystä. Tavallaan se on aina riittänyt mulle, niin kauan kuin edes yksi iso liike on mennyt eteenpäin, en ole välittänyt, vaikka kaikki muut olisivat junnaneet paikallaan. Tämähän ei ole pitkällä tähtäimellä kauhean järkevää. Haluaisin oikeastaan jatkaa ss:n tekoa, kyykky kun ei feilannut kertaakaan ohjelman aikana. Ongelmaksi muodostui noi jatkuvat polvivaivat, joiden takia alkulämmittelyyn saattoi treenistä riippuen mennä pieni ikuisuus. Ja tietty se, että alkoi vähän pelottaa niiden rautojen alle meneminen.

Käytännössä olen ss.n jälkeen tehnyt salilla ihan mitä sattuu, vetänyt kaikki sarjat hapoille saakka, ja treenannut pelkkää yläkroppaa. Leuanvedon kehittäminen kiinnostaa myös, tuntuu että se on yläkehon liikkeistä ainoa, jolla saa itsensä lähes yhtä puhki, kuin jalkatreenillä. Lisäpainoilla on mennyt 20kgx7, mutta vammaista kyllä, 25kg:llä menee vain nelonen. Melkein sain sen 5. toistoa viime treenissä, mutta leuka ei käynyt tangon päällä. Ensi kerralla menee.. Sori vaan kaikki, keskustelu on menyt vähän off topic..
 
Back
Ylös Bottom