Ja mietippä tätä: Jos olisit vuosi sitten tällä aloittanut ja tehnyt kunnolla, ei tarvitsisi täällä enää ihmetellä joka treenipäivä kyykkäämistä ;)
Aloitin reilu vuosi sitten tällä ohjelmalla, jonka jälkeen olen vaihtanut noihin 'vaikeampiin' yksijakoisiin. Nyt saattaakin olla hyvä aika päivitellä, kuinka tulokset ovat kehittyneet.
Sarjapainojen kehitys alusta Starting Strength -ohjelman ajalta oli tällainen:
Kyykky 3x5x60 -> 3x5x110
Penkki 3x5x40 -> 3x5x80
Maastaveto 1x5x60 -> 1x5x135
Nuo sarjapainot alussa eivät tietystikään ole maksimeita vaan sellaiset varman päälle keveäksi valitut painot joihin oli kiva alkaa lisäämään pikkuhiljaa.
Oma paino treenaamista aloittaessa oli 63 kiloa. Kuukausi kolmijakoista nosti painoa jo 5 kiloa - parantunut ruokahalu ja pikku turvotus epäilemättä suurena syynä, josta jamasta aloitin Starting Strengthin. Kolme kuukautta myöhemmin mittarissa oli 77 kiloa, kun nostin nuo painot yllä. Tuon jälkeen olen sitten pitänyt painon 75-80 haarukassa, joka tuntuisi minulle sopivalta. Kunto on tässä vuoden mittaan kiristynyt vielä tuosta, mutta painoa en ole päästänyt tuosta haarukasta ulos, missä juoksu vielä kulkee ja (uudet) vaatteet sopivat.
Starting Strengthin jälkeen vuorossa ovat olleet nuo "Treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneille..." -ketjun ohjelmat lukuunottamatta paria pikku sooloilua. Treenityyli on pysynyt kuitenkin koko ajan samana - joka päivä on kyykkypäivä, ja eristäviä liikkeitä en tue. Käsitreeni tarkoittaa leuanvetoja, ja kapeaa penkkiä, dippejä tai lattiapunnerrusta.
Nykyinen tulostaso vähän päälle vuoden treenillä 76 kiloisena on tämä:
Kyykky 5x145kg / 1x165kg
Maastaveto 5x170 kg / 1x200kg
Penkki 5x95kg / 1x110kg
Tulostaso ei vieläkään varsinaisesti päätä huimaa, mutta siihen nähden, että vuosi sitten olin hintelä pieni kaveri joka ei ole urheillut kymmeneen vuoteen, on
muutos suuri.
Penkki on ollut useita kuukausia jumissa ilman mitään kehitystä - siihen joutunen etsimään tässä uusia lääkkeitä jos ei pian ala tapahtumaan. Kyykky ja maastaveto sen sijaan tuntuvat kehittyvän yhä ihan mukavasti olennaisesti samalla tyylillä joka on toiminut jo pitkään. Kyykyn treenaan nyt kolme kertaa viikossa: kerran raskas, kerran kevyt ja kerran siltä väliltä. Maastaveto on sijoitettuna samalle päivälle tuon kevyen kyykyn kanssa, joka muuten olisikin lähes lepopäivä.
Fiiliksen mukaan tekemällä kyykkääminen ja maastaveto jäisivät varmasti väliin silloin tällöin - kyllä ne on välissä niin raskasta paskaa, että pahaa tekee. Onneksi motivaatio pysyy hyvänä, kun ohjelma ja sarjapainot on valmiiksi suunniteltu ja tulokset näkyvät.
Jossain välissä kärsin olkapääkivuista jotka vaikeuttivat penkin tekemistä pahasti. Tuo ratkesi korjaamalla tekniikkaa - kyynärpäät paremmin kylkeen kiinni, ja otetta hieman kapeammaksi. Seuraavaksi kolotuksia alkoi aiheuttamaan kyykky, josta polvet tuntuivat ottavan nokkiinsa. Tuossakin ongelma oli täysin tekniikassa - korjaamalla asentoa hieman leveämmäksi siten, että polvet liikkuvat koko ajan suoraan, eikä niille tule painetta sivusuunnassa korjasi minun polvivaivani.
Itse jatkan toistaiseksi tuolla samalla treenityylillä - 1 jakoinen kolme kertaa viikossa ja lähes pelkkiä perusliikkeitä - ja mukavasti toiminutta systeemiä on helppo suositella muille vasta aloittaneille.