Selkäongelmien kanssa minne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

S225T

Mode
Kaupunki
Helsinki
Tilanne: vaimolla on alaselän kanssa ollut vuosien ajan ongelmia, tietyt tukilihastreenit/fysioterapeutin ohjelmat auttavat jossain määrin ajoittain. Nyt selkä on taas hyvin kipeä, taivuttaminen on vaikeaa, aamuisin jopa suorassa seisominen. Vaimolla on yliliikkuvat nivelet.

Herra, joka aiemmin selän sai lähes oireettomaksi, lähti toiselle mantereelle, joten uusi apu pitäisi löytyä. Hiihtäjää kun on monennäköistä, niin osaisiko joku täältä suositella jotain henkilöä/paikkaa johon ohjautua?
Pääkaupunkiseudulta.

Tämä ei ole vastaus kysymykseesi, mutta ihan pakko kertoa: itselläni alaselkä on ns. paskana (isoja siirtymiä nikamien välillä jne.), oireet ovat olleet ihan samanlaisia kuin kerroit vaimollasi olevan. Vuosia olen vääntänyt erilaisia fysioterapeuttien sekä saliohjaajien selkäohjelmia, mutta selkä on niistä huolimatta säännöllisesti kaatanut minut lähes sänkykuntoon, ja olen joutunut pitämään pitkiä taukoja kaikesta treenistä.

Sitten meille tuli koira ja aloin kävelemään sen kanssa pari tuntia päivässä. Siis ihan normaaleja lenkkejä vaihtelevissa maastoissa, ei mitään karseeta hikijumppaa. Ja kas, selkä ei ole yli puoleen vuoteen vihoitellut kertaakaan! :eek: Ainoa oireilu on satunnainen lievä särky, jos selkä on päässyt kylmettymään tai olen seisonut pitkiä aikoja paikallani korkeissa koroissa (aiemmin olin tällaisen jälkeen viikon jumissa kuin pieni eläin). Ja jos en esim. kipeänä ole päässyt muutamaan päivään kävelemään, niin selkä ilmoittaa heti olemassaolostaan.

Vaimosi on varmaan kokeillut kaikenlaiset konstit, ehkä tämänkin, mutta halusin silti hehkuttaa jos joku löytäisi tästä apua. Kummasti se yksinkertaisin keino peittosi omalla kohdallani kaikki ihmejumpat. :)

S225T, ota yhteyttä Jarkko Kauseen. Mielestäni yksi pätävimpiä kiropraktikkoja mitä pääkaupunkiseudulta löytyy. Tunnetkin varmaan henkilön. treenailee Danassa ja oli jo Xl-gymin vakio treenaaja.
Kause laittoi oman selkäni kuntoon parilla käyntikerralla.

http://www.kolibri.ms/
ja sieltä henkilökunta ---> kiropraktikot

Jube77 sanoi:
S225T, ota yhteyttä Jarkko Kauseen. Mielestäni yksi pätävimpiä kiropraktikkoja mitä pääkaupunkiseudulta löytyy. Tunnetkin varmaan henkilön. treenailee Danassa ja oli jo Xl-gymin vakio treenaaja.
Kause laittoi oman selkäni kuntoon parilla käyntikerralla.

http://www.kolibri.ms/
ja sieltä henkilökunta ---> kiropraktikot

Thanks! Tuttu naama tosiaan - käskin varaamaan ajan jo :)

parantunutX sanoi:
Tuolta löytyy vinkki:

varovaisia sitten näiden kansanparantajien kanssa, jotka ovat itseoppineita. kannattaa ainakin varmistaa että toimiiko magicianin vakuutus, jos selkää ´parantaessa´ sattuukin jotain, mitä ei kuuluisi sattua. siis jos itseoppineelle kansanparantajalle nyt siis kuitenkin välttämättä haluaa mennä, siitä huolimatta että koulutusta ei alalle ole kansakoulua enempää.

edit. en siis väheksy kaveria tms., vaan kehotan yksinkertaisesti ottamaan asioista selvää, ja varmistamaan se oma nahka, jos jotain sattuu. se on kuitenkin oma rankanne.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
jeps

taicaviitta sanoi:
varovaisia sitten näiden kansanparantajien kanssa, jotka ovat itseoppineita.
Jep. Näin mäkin ajattelin ennen. Mutta kun lääkärit ei osanneet auttaa ja ennen kaikkea anto ihan ristariitaisia diagnooseja ja hoito-ohjeita, ni oli pakko kokeilla jotakin muuta. Ja kun kiropraktikoilla ja naprapaateilla olin käyny jo 30-50 kertaa, ni ajattelin ettei sekään tee hyvä nikamille jatkuvasti ruksautella niitä! Ja ilman ei voinu elää!

Kokeilin kyllä muitakin vaihtoehtoja ensin, mm. eräs kalevalainen kansanparantaja, hermoratahierontaa, akupunktiota, vyöhyketerapiaa... turhaa. Tai oli se kalevalainen kansanparantaja tosi hyvä, mut se ei osannu si-nivelen lukkoa avata.

parantunutX sanoi:
Jep. Näin mäkin ajattelin ennen. Mutta kun lääkärit ei osanneet auttaa ja ennen kaikkea anto ihan ristariitaisia diagnooseja ja hoito-ohjeita, ni oli pakko kokeilla jotakin muuta.

joo, en mä tyrmännytkään etteikö siitä voisi jotain apuakin olla - kehotin vaan varovaisuuteen, ja terveeseen skeptisyyteen. ikäviäkin asioita kun voi sattua, kun pelailee rangan kanssa - kokemusta on.

edit. ja ensin, edelleen, kannattaa selvittää se perimmäinen vika sieltä rangasta magneetilla.

mutta

taicaviitta sanoi:
edit. ja ensin, edelleen, kannattaa selvittää se perimmäinen vika sieltä rangasta magneetilla.
Magneetilla näkee kyllä esim. rangasta välilevynpullistumia. Itsekin olin kahdesti kuvauksissa. Siellähän ne pullistumat löyty, totes ortopedikin. Mutta ei niille mitään tehty! Lääkärit ei osaa kun leikata. Ja sehän ei estä uusien tulemista.

Eli ne pullistumat kun eivät olekaan se perimmäinen vika!

parantunutX sanoi:
Lääkärit ei osaa kun leikata.

mutta niin se leikkaus vaan sen kivun poistaa - siis välilevystä johtuvan kivun, ja antaa mahdollisuuden paranemiseen, ja normielämään treenailunkin ohella. jos pullistuma siis sille asteelle on mennyt - muussa tapauksessa mm. fysioterapeutin treenivinkit pienille sisäisille lihaksille ovat pullistuman kuntoutukseen loistavia. mutta eiköhän tää ollut taas mun osalta tässä.

sammon vaimokkeelle ´parane pian´:t. alaselkäkivut on edelleen vittumaisia - tai mitkä tahansa rangasta johtuvat kivut, for that matter.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
tietysti

taicaviitta sanoi:
mutta niin se leikkaus vaan sen kivun poistaa - siis välilevystä johtuvan kivun, ja antaa mahdollisuuden paranemiseen, ja normielämään treenailunkin ohella.
Tietenkin poistaa. Mutta vain siitä yhdestä kohdasta. Se ei estä uusien pullistumien tulemista muihin väleihin, jollei sitä pullistumien ilmaantumisen syytä poisteta! Ja kun on yksi tullut, niin tulee varmasti muitakin. Ja leikkaus aina lisäksi jäykistää selkää... eikä se ole "luonnollista" paranemista!

Eli eikös kannattaisi tehdä se toisella tavalla?

parantunutX sanoi:
Tietenkin poistaa. Mutta vain siitä yhdestä kohdasta. Se ei estä uusien pullistumien tulemista muihin väleihin, jollei sitä pullistumien ilmaantumisen syytä poisteta! Ja kun on yksi tullut, niin tulee varmasti muitakin. Ja leikkaus aina lisäksi jäykistää selkää... eikä se ole "luonnollista" paranemista!

Eli eikös kannattaisi tehdä se toisella tavalla?

joitakin ilmaantumisien syitä voi poistaa, joitakin ei. omalla kohdallani tulikoura ilmoitti kaularangan pullistumien syyksi ´ajan kanssa tulleet´pullistumat, sekä ´rakenteelliset syyt´. ennen leikkuria kävin sitten napralla, joka sinetöikin sitten leikkurin tarpeeni manipuloimalla väärin. <- siksi en ikinä varsinkaan kansanparantajiin ainakaan koske - jos oppinutkin kaveri voi tehdä virheitä, niin mitähän sitten se itseoppinut voi pahimmillaan saada aikaiseksi? olisi ilmeisesti pitänyt vaan uskoa tulikouraa, joka sanoi että jos tuo olisi hänen rankansa, hän ei ikinä antaisi kenenkään koskea siihen manipuloimalla.

alaselän pullistumat tulivat mavessa, eli omaa vikaani - joko huonon tekniikan muodossa, tai sitten vaan heikkouttani. niiden pullistumien kanssa tässä mietitäänkin, että kutsuuko jälleen leikkuri vai ei. koskee koko ajan helvetisti. tuskinpa itse ainakaan lisää pullistumia sinne hankin, kun treeni on muotoutunut toisenlaiseksi sen mave -episodin jälkeen - kuuden pullistuman luulisi rangassa jo riittävän. tosin, mistäs näistä ikinä tietää. jos kerran kaularangassa on taipumusta tulla ajan kanssa pullistumia, niin voi kai niitä vielä sinne lisääkin tulla. maven olen kyllä jo jättänyt kokonaan vek, että eiköhän se osaltaan eliminoi alaselän mahdollisuuksia uusiin pullistumiin.

leikkaus ei ole jäykistänyt kaularankaani millään tavalla. se olisi jäykistänyt rankaa vasta silloin, jos oltaisiin operoitu kaksi/kolme perättäistä pullistumaa. ja vaikka olisikin jäykistänyt - eikä leikkaus ole luonnollista paranemista - niin tiedätkö mitä? minä olisin nakannut mieluummin sillä ajatuksella, ettei se ole luonnollista paranemista vaikka sorsaa, ja olisin ottanut vaikka jäykemmän kaularangan, jos leikkuri vaan poistaa sen ongelman, mikä siellä on. ja siihen ei auttanut muu kuin leikkuri - eli sitä ei todellakaan kannattanut tehdä ainakaan omalta osaltani toisella tavalla. se kansanparantaja(kaan) ei olisi saanut puristuksiin mennyttä hermoani auki millään tavalla.

ja edelleen, nakkaan sillä luonnollisella paranemisella vieläkin sorsaa, ja otan tarvittaessa vaikka alaselänkin jäykäksi (jos se edes tulisi jäykäksi, kun ei kaularankakaan tullut) - jos se leikkuri kivun poistaa. ja sehän se kivun juuri poistaa.

huh

taicaviitta sanoi:
joitakin ilmaantumisien syitä voi poistaa, joitakin ei.
Ei voi sanoa muuta kuin että vahvasti ja hyvin vastattu. Toisilla tosiaan on pullistumia ja muita ongelmia, joita ei ehkä voi muuta kuin leikata. Ja toisilla on onnea päätyä osaavien lääkäreiden käsiin. Mutta ehkä jos sultakin katsottais, onko lantio vinossa... ja jos sen korjais, niin ei pullistumia enää tule. Selkärankaanhan siinä ei muuten kosketa.

Onpa Joukolla ollut jopa rullatuolipotilaita, joita lääkärit on leikelleet ja lopulta sanoneet, että mitään ei voi enää tehdä. Ja he ovat kävelleet Joukon luota (parantuneina) pois.

Uskomme siis molemmat omiin kokemuksiimme.

No niin, onpa sitten minullakin todettu olevan välilevyn pullistuma kiropraktikon toimesta. Mitenkä on, jos leikkaukseen joutuu niin kuinka kauan toipuminen siten, että pystyy taas treenaamaan normaalisti, noin arviolta kestää?

Näyttää vielä uhkaavasti siltä, että toinen polvi pitää leikata eturistisiteen löysyyden takia. Kaikkea sitä saa urheilun takia kestää. :wall:

LivingDeadBeat sanoi:
No niin, onpa sitten minullakin todettu olevan välilevyn pullistuma kiropraktikon toimesta. Mitenkä on, jos leikkaukseen joutuu niin kuinka kauan toipuminen siten, että pystyy taas treenaamaan normaalisti, noin arviolta kestää?

Näyttää vielä uhkaavasti siltä, että toinen polvi pitää leikata eturistisiteen löysyyden takia. Kaikkea sitä saa urheilun takia kestää. :wall:

leikkaus on sitten yksi viimeisimmistä vaihtoehdoista, kannattaa koettaa vahvistaa juuri niitä sisäisiä lihaksia, ja tietty välttää liikkeitä, jotka joko tuottaa kipua, tai saattaisivat pahentaa pullistumaa - riippuen tietty missä kohtaa rankaa pullistuma on.

jos pullistuma kuitenkin menee niin pahaksi (esim. säteilee koko ajan, koskee koko ajan, esiintyy pahenevaa puutumista, lihasatrofiaa, toisen puolen heikkoutta yms.), niin kannattaa keskustella asiasta vakavasti neurologin kanssa, ja pohtia yhdessä mitä asialle tehdään. toki tuon keskustelun voi käydä jo ennen pullistuman pahaksi menoakin - oikeastaan suositeltavaakin. sitten vaan mietitte vaihtoehtoja, ja katsotte olisiko se leikkaus se järkevä vaihtoehto. eli siis, leikkausta ei kannata pitää ensisijaisena toimenpiteenä, se pullistuma voi surkastua sieltä muutenkin pois haittaamasta.

noniin. having said that, siihen toipumiseen. itselläni kaularangan leikkurin jälkeen toipuminen on ollut ihan saatanan hidasta, johtuen siitä, että se hermo puristui kokonaan kiinni, ja lakkasi hermottamasta yläkropan oikeaa puolta lähes kokonaan. siinä sitten lihakset katosi sun muuta kivaa. mutta - jos normaalista toipumisesta puhutaan, niin sairasloma tuollaisen leikkurin jälkeen on tyyliä kuukausi - kaksi. itselläni se oli kaksi - johtuen paikoin erittäin fyysisestä sekä riskialttiista työstäni, mutta kevyemmälle työntekijälle se olisi ollut kuukausi.

treeniä voi kevyesti aloitella parin - kolmen kuukauden jälkeen, ja sanoisin että normileikkurin jälkeen olet puolessa vuodessa täysin entiselläsi - ellet jopa paremmassakin kunnossa, johtuen kipujen katoamisista yms. mutta - alku tietenkin varovasti ja kevyesti.

itse olen vieläkin matkalla siihen ´edes entiseen´ -kuntooni, ja kohta leikkurista on se kaksi vuotta. mutta, minun tapaukseni onkin sieltä synkemmästä päästä.

edit. niin, ja älä huoli siitä siteiden kiristelystä polvessa. nopeasti tuollaisesta palaudut. multa leikattiin patellajänteen osittainen repeämä paria kuukautta ennen kaularankaa - ja sen toipuminen kesti kaikkiaan vuoden päivät.

taicaviitta sanoi:
sammon vaimokkeelle ´parane pian´:t. alaselkäkivut on edelleen vittumaisia - tai mitkä tahansa rangasta johtuvat kivut, for that matter.

Thanks, menee maanantaina heti tuonne kolibriin. Katsellaan mitä selviää.
Tosiaan noi fysioterapeutin ohjeet on vaimollekin olleet korvaamattomia, niitä vaan pitäisi muistaa tehdä säännöllisesti eikä aina vasta sitten kun selkä on toista viikkoa taas helvetin kipeä :)

ParantunutX hehkuttaa tuota joukoa, joka ikisessä selkäongelmatredissä. Ettei nimimerkin takana vaan ole itse Jouko ilmaista mainosta tekemässä...?

taicaviitta sanoi:
leikkaus on sitten yksi viimeisimmistä vaihtoehdoista, .
en kyllä sanois nuinkaan. meidän salilla on yks hyvä esimerkki joka leikkautti selän ja ei ole päivääkään katunut. 6-8viikkoa leikkauksen jälkeen pääsi takaisin salille ja alkoi hissukseen reenaileen. maasta on vetänyt leikkauksen jälkeen 230kg joka on selkä leikatulle paljon, tosin hän ei ilmeisesti sitä enään tee isoilla painoilla ettei se selkä uudestaan menisi(tosin se ei mavessa hajonnut alunperin). löytyy varmasti selkäleikatuista potilaista niin onnistujia kuin epäonnistujiakin. kuntoutus on tärkein tekijä leikkauksen jälkihoidossa, jos se onnistuu hyvin, voi olla edessä loistava tulevaisuus selän osalta. leikkaus on varteen otettava vaihtoehto ja siitä kannattaa aina neuvvotella lääkärin kanssa. itse kyllä kartan kans leikkausta jostain syystä, mutta jos joskus kivut käy aivan sietämättömiksi niin pakkohan se on sitäkin kokeilla.

neutraali sanoi:
en kyllä sanois nuinkaan.

itse kyllä kartan kans leikkausta jostain syystä, mutta jos joskus kivut käy aivan sietämättömiksi niin pakkohan se on sitäkin kokeilla.

eiks toi ole just tasan samalla tavalla sanottu, kuin miten itse sanoin? minä jos joku tiedän kyllä, miten helpottava asia se leikkuri on - ja saattaapa olla tosiaan vielä tuo alaselänkin leikkuri edessä - mutta, ei se heti ensimmäinen vaihtoehto saa olla. tietenkin, jos siihen on tarvetta, niin ei muuta kuin leikkuriin - nykyään se menee jo rutiinilla, ja onnistumis% on lähelle sataa. mutta se pullistuma kun voi todellakin surkastua pois sieltä haittaamasta ilman leikkuriakin, jos sitä hoidetaan oikein. tietenkin pitää ottaa huomioon pullistuman vakavuuden aste, ja miten se vaikuttaa kehoon - joskus ei ole muita vaihtoehtoja kuin leikkuri.

eli, halusin vaan painottaa sitä, ettei leikkuria mielletä heti ekaksi vaihtoehdoksi. vähän samaan tyyliin, kuin ettei punttailua aloittaville mennä tyrkyttämään ryssiä heti aamupalan jatkeeksi - muitakin vaihtoehtoja on.

sepsis - mielessä kävi sama. ;)

edit. en mäkään ole päivääkään katunut kaularankaleikkuriani. jos alaselkä menee leikkaukseen, niin tuskinpa tulen sitäkään katumaan. siltikin olen tässä muutaman vuoden ajan katsonut, että paranisiko se ilman leikkuria.

parantunutX sanoi:
Tuolta löytyy vinkki:
oot kyl ihmemies, mainostat noit sivujas tääl joka threadis.

Mulla autto http://www.poppamies.fi äijä selkävaivoihi, on ollu issias, myös noidannuolen se on parantanu jaja.. Oikonu rangan/availlu kaikenmaailman nivellukkoi mitä oon onnistunu hommaamaa :P Eli jollekki naksauttajalle kannattaa luultavasti mennä (joka osaa hommasa), fysioterapeutit lähinnä kattoo lihakset, ei nivelii sun muita. Näin niinku omil kokemuksil sanoisin.

Kannattaa myös liikkua eikä jäädä paikallee jumittamaa, auttaa jonkuu verran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom