Selkäongelmien kanssa minne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
taicaviitta sanoi:
leikkaus on sitten yksi viimeisimmistä vaihtoehdoista...

Juu, tätä mieltä olen minäkin. Kysyinpähän vaan, että osaa sitten varautua ainakin suurin piirtein, jos leikkauspöydälle vaivan takia joutuu.

"Joukon" luo en mene, älkää edes yrittäkö.

en tiedä onko perää mutta itse olen kuullut ettei vlilevyn pullistumaa saisi edes kiropraktikko käsitellä akuutti vaiheessa, voi tulla vain enemmän hallaa selälle?

neutraali sanoi:
en tiedä onko perää mutta itse olen kuullut ettei vlilevyn pullistumaa saisi edes kiropraktikko käsitellä akuutti vaiheessa, voi tulla vain enemmän hallaa selälle?

on perää. ei sitä pullistumaa sovi mennä manipuloimaan suoraan. jotkut tosin sanovat että sitä voisi käsitellä varovasti, mutta en mä ainakaan käsitä että miten ulospullistunutta nestettä voi käsitellä varovasti, niin ettei se aiheuta lisää haittaa - oli sitten kiropraktikko tai mikä tahansa muukaan manipuloija? viisaammat valaiskoon. pullistuman viereisiä alueita voi manipuloida, mutta itse olen ainakin vannottanut jokaista rankaani käsittelevää noudattamaan hitonmoista varovaisuutta niissäkin kohdissa.

enkä sitä parantunutta pullistuman kohtaakaan antaisi mennä manipuloimaan kovinkaan herkästi.

taicaviitta sanoi:
on perää. ei sitä pullistumaa sovi mennä manipuloimaan suoraan. jotkut tosin sanovat että sitä voisi käsitellä varovasti, mutta en mä ainakaan käsitä että miten ulospullistunutta nestettä voi käsitellä varovasti, niin ettei se aiheuta lisää haittaa - oli sitten kiropraktikko tai mikä tahansa muukaan manipuloija?

Ei kannattaisi. Useampia tarinoita olen kuullut perseelleen menneistä manipulaatioista, joissa lopputulos ei ollut kiva. (ylipäätä mietin, miten kiropraktikko on tämän diagnoosinsa tehnyt)

Leikkaukseen.. Yleissääntönä tähän mennessä kaikilta leikkaajilta on ollut, että vältetään leikkausta niin paljon kuin mahdollista.

TJJ sanoi:
Ei kannattaisi. Useampia tarinoita olen kuullut perseelleen menneistä manipulaatioista, joissa lopputulos ei ollut kiva. (ylipäätä mietin, miten kiropraktikko on tämän diagnoosinsa tehnyt)

Leikkaukseen.. Yleissääntönä tähän mennessä kaikilta leikkaajilta on ollut, että vältetään leikkausta niin paljon kuin mahdollista.

Itse ainakin sain vastaanotolla käsityksen, että kiropraktikon tarkoituksena on "laukaista" vaivan takia jumittuneet lihakset. Itse rankaan ei koko aikana juurikaan koskettu.

Täytyy sanoa, että näitä kirjoituksia kun lukee niin ei tiedä yhtään mitä ajatella. Toinen suosittelee ainoana vaihtoehtona kiropraktikkoa, jonka luona on käynyt ja joka on aivan käsittämättömän taitava kun samalla toinen ilmoittaa, että kiropraktikon ei tulisi edes koskea kyseisen vaivan omaavaan henkilöön.

Kaiken tämän lisäksi jotkut vielä höpisevät siinä sivussa kansanparantajista ym. poppamiehistä niin yritäpä siinä vetää asiasta jonkinlainen järkevä johtopäätös.

LivingDeadBeat sanoi:
Täytyy sanoa, että näitä kirjoituksia kun lukee niin ei tiedä yhtään mitä ajatella. Toinen suosittelee ainoana vaihtoehtona kiropraktikkoa, jonka luona on käynyt ja joka on aivan käsittämättömän taitava kun samalla toinen ilmoittaa, että kiropraktikon ei tulisi edes koskea kyseisen vaivan omaavaan henkilöön.

Kaiken tämän lisäksi jotkut vielä höpisevät siinä sivussa kansanparantajista ym. poppamiehistä niin yritäpä siinä vetää asiasta jonkinlainen järkevä johtopäätös.

Niin.. Se on vaikeaa.. Itselläkkin on kokemusta vain lääkärin näkökulmasta selkävaivojen hoidosta, eikä se koskaan mitään helppoa ole. Se mihin itse kukanenkin uskoo on jokaisen oma asia.

lumbago sanoi:
Mulla autto http://www.poppamies.fi äijä selkävaivoihi, on ollu issias, myös noidannuolen se on parantanu jaja.. Oikonu rangan/availlu kaikenmaailman nivellukkoi mitä oon onnistunu hommaamaa :P Eli jollekki naksauttajalle kannattaa luultavasti mennä (joka osaa hommasa), fysioterapeutit lähinnä kattoo lihakset, ei nivelii sun muita. Näin niinku omil kokemuksil sanoisin.
Tuo "jollekin naksauttajalle" kuulostaa tosi pahalle. Eli ihan oikeesti vaatikaa nyt edes jotain pätevyyttä näiltä "naksauttajilta" tai sitten hoitotulos on omalla vastuulla täysin!
On fysioterapeutteja, joilla on erikoistutkinto kuten OMT, ja nämä myös osaavat mobilisoida/ manipuloida oikein sitä rankaa tarvittaessa. Samoin koulutetut kiropraktikot/naprapaatit ja osteopaatit.

kokemusta

Inkeri sanoi:
Tuo "jollekin naksauttajalle" kuulostaa tosi pahalle. Eli ihan oikeesti vaatikaa nyt edes jotain pätevyyttä näiltä "naksauttajilta" tai sitten hoitotulos on omalla vastuulla täysin!
On fysioterapeutteja, joilla on erikoistutkinto kuten OMT, ja nämä myös osaavat mobilisoida/ manipuloida oikein sitä rankaa tarvittaessa. Samoin koulutetut kiropraktikot/naprapaatit ja osteopaatit.

Mulla on kokemusta noista: 4 fysiatrista, ortopedista, 2 kiropraktikoista, naprapaatista ja omt-fysioterapeutista. Yksikään ei osannut si-niveltä palauttaa kohdalleen. Suurin osa ei edes tajunnut sen olevan syyllinen. En siis saanut apua heiltä. Toisaalta on kokemusta 2 kansanparantajasta, joista vain toinen osasi sen.

Inkeri sanoi:
Tuo "jollekin naksauttajalle" kuulostaa tosi pahalle. Eli ihan oikeesti vaatikaa nyt edes jotain pätevyyttä näiltä "naksauttajilta"

heh, en miä ny sentäs tarkottanu et menee vaa jollekkii joka osaa jotenki naksauttaa :P Vaan tarkotin että menee ihan ammattitaitoiselle kiropraktikolle/naprapaatille tms, kutsun niit vaa "naksauttajiks".

Tosin on mullaki kokemuksii noist ammattitaitosist eikä niist kumpikaa saanu kuntoo min selkää, hiero selän rennoks ja se oli sit siin, vähä samal taitteli/rutisutti ja sen sellast. Jotain fysioterapeuttei oli. Sitte menin tolle poppamies tyypille ni se duunaili selän kuntoo. Ekal kerral vaivas noidannuoli joka johtu jostain nivellukoist, toisel kerral oli alaseläs issias hermo jotenki puristuksis tms. Eli poppajäbä parans molemmat vaivat. Tosin onhan toi poppaukkoki ihan ammattitaitonen (kansanparantaja kylläkin) mut pointti kait tuli selväks.

Noi nivelten paikoilleen laitto yms. on aivan eri asia kuin välilevynpullistuma ja eipä tohon pullistumaan kunnon hoitokeinoa oikein olekaan ilman leikkausta..

Itse olen vain oppinut elämään kipeän selän kanssa ja kyllä se treenikin onnistuu kunhan vain pitää painot kohtuullisina..Oikeanlaisella liikunnallahan noi kivut väheneekin ja paikalleen jääminen ja treenaamattomuus vaan yleensä pahentaa niitä.

Perusvinkithän on yleensä kaikille sanmat:
Syvien vatsalihasten ja alaselän lihasten kunnossa pito.
Venyttely ja liikunta selän ehdoilla.

Itsekin vähän samoilla linjoilla taicaviitan kanssa siitä että leikkaus varmasti parantaa vaivan ainakin hetkellisesti, mutta sitä en kokeile kun selkä nyt ei esim. liikkumista vielä pahemmin estä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
hienoa

TJJ sanoi:
Niin.. Se on vaikeaa.. Itselläkkin on kokemusta vain lääkärin näkökulmasta selkävaivojen hoidosta, eikä se koskaan mitään helppoa ole. Se mihin itse kukanenkin uskoo on jokaisen oma asia.
Jos olet lääkäri, niin voisitko lukea tuon Richard DonTignyn
<A HREF="http://www.kalindra.com/faq.htm">-jutun</A> ja kommentoida?

Ja kuten sanoit, eri lääkärit uskoo eri asioihin, eli lähinnä siis arvailee, kun ei kuitenkaan oikeasti tiedä vastausta.

Saisitko siis tuosta linkin takana olevasta maailmanluokan asiantuntijan kirjoituksista uutta suuntaa uskollesi? (toivottavasti tää ei ollu liian ilkeesti sanottu?)

Itsekin pidin aikoinaan kiropraktikkoa loistavana, kun hän osasi kipujani lievittää. Sitten ihastuin naprapaattiin. Sitten akupunktioon. Kaikki saivat kipujani lievitettyä ihanasti. Mutta kun kävin heidän käsittelyssään parikymmentä kertaa, niin aloin ajattelemaan josko löytyis jotakin muuta...

parantunutX sanoi:
Ja kuten sanoit, eri lääkärit uskoo eri asioihin, eli lähinnä siis arvailee, kun ei kuitenkaan oikeasti tiedä vastausta.

Saisitko siis tuosta linkin takana olevasta maailmanluokan asiantuntijan kirjoituksista uutta suuntaa uskollesi? (toivottavasti tää ei ollu liian ilkeesti sanottu?)

miten mua ainakin alkaa nykyään henkilökohtaisesti ahdistamaan joka kerta, kun sun juttuja lukee? siinä ei todellakaan ole mitään pahaa, että mikäli on saanut avun johonkin ongelmaansa jostakin ei-niin-ortodoksisesta paikasta - ja kertoo siitä muillekin, mutta: mua ainakin alkaa henkilökohtaisesti jo pikkuhiljaa vituttamaan se tapa ja tyyli, millä sä asiaasi esille tuot - ja joka helvetin välissä, missä vaan mahdollista. onkohan sun posteissa muuten mistään muusta keskusteltukaan, kuin tuon oman ihmeparantumisesi hienoudesta, ja joukon puffaamisesta?

ja tuo tapa, millä itseasiassa suoraan vittuilet eri ammattikunnille, tässä kyseisessä postissasi lääkäreille, alkaa vituttamaan entistä enemmän.

se sun joukosi ei ole seuraava jeesus, koeta nyt jo uskoa se - eikä ne kaverit siellä jenkkilässäkään ole hänen opetuslapsiaan. ymmärrä nyt tästä viestistä ainakin se, etten ole vieläkään itse vittuillut joukolle, tai tälle Richard DonTigny:lle - enkä dissannut heidän työntekoaan tyyliin: ´ne vaan arvailee´. olen pelkästään ollut skeptinen noille sun jutuille, sekä kehottanut muutakin samaan - kyse kun on kuitenkin omasta terveydestä, sekä omasta rangasta/kehosta.

eli voisitko lopettaa tuon suorastaan uskonlahko -tyyliseksi menevän mainospuheesi, ja edes yrittää pitäytyä asialinjalla - vittuilematta lääkäreille, tai muille alansa osaajille. tai sitten pidä se suusi kiinni, ja postaa muista asioista - jos siihen pystyt. pakkis on kuitenkin täynnä muitakin mielenkiintoisia asioita, joihin voi ottaa kantaa.

ja ei, en ole lääkäri, eikä minun tarvitse millään tavalla puolustella heitä. on niitä huonoja lääkärikokemuksia omallakin kohdalla, mutta silti en tunne tarvetta vittuilla asiasta. kyllä ne kaverit jotain kuitenkin jostakin tietävät, jos (vähintään) kuusi vuotta ovat alaansa lukeneet. se lienee selvää muutenkin kaikille, että tk-yleislääkäri ei voi tietää kaikkea kaikesta.

parantunutX sanoi:
Olen kai vain niin katkera menetetyistä kymmenestä vuodestani elämässäni...

edelleen, ei se mua haittaa että kerrot täällä onnellisena miten löysit avun ongelmiisi - mutta älä nyt jumalauta tyrkytä sitä kaikille ainoana oikeana vaihtoehtona muiden ongelmiin. edelleen, ei se jouko jumala ole.

ja - lopeta se lääkärien, sekä muiden ammattikuntien dissaaminen. comprende?

parantunutX sanoi:
Jos olet lääkäri, niin voisitko lukea tuon Richard DonTignyn
<A HREF="http://www.kalindra.com/faq.htm">-jutun</A> ja kommentoida?

En jaksa koko juttua lukea, eikä aikaakaan ole, kun päivystämässä olen. Lähinnä vain paistaa silmään se fanaattinen uskovaisuus asiaan, jossa ei ole mitään järkeä. Lisäksi jo aiemmin esittelit täysin risteäviä tutkimustuloksia mitkä ohitetaan (sekä sinun, että tuon tekstin) osalta täysin. Ei siis hyväksytä mitään muuta tutkimustulosta kuin se, mikä on oman asian kannalta hyvä, joka taas on no...typerää.

Tuolla puhuttiin jotain jalkojen erimittaisuudesta ja todetaan, että se johtuu si-nivelestä. Sanotaan, että lääkärit ei älyä sitä. No entäs jos todellisuudessa älyääkin ja esim jalkojen mittakuvia otettaessa potilas kuvataan siten että lantion asento ei jalkojen mittaan vaikuta?

Se, että sinä olet apusi saanut si-nivel-poppamieheltä.. Jee, hyvä sulle. Se ei tarkoita sitä, että kaikki saa, tai että kaikkien vika on si-nivelessä.

S225T sanoi:
Herra, joka aiemmin selän sai lähes oireettomaksi, lähti toiselle mantereelle, joten uusi apu pitäisi löytyä. Hiihtäjää kun on monennäköistä, niin osaisiko joku täältä suositella jotain henkilöä/paikkaa johon ohjautua?

Lähisukulainen sai naprapaatilta tilapäisen avun selkäongelmiin. Fysioterapiassa käyminen ei auttanut hänen vaivoihin.

Näytti kuitenkin siltä että yhden hoitokerran vaikutus kestää enintään pari viikkoa ja sitten taas selkä jumissa. :(

protsku sanoi:
Lähisukulainen sai naprapaatilta tilapäisen avun selkäongelmiin. Fysioterapiassa käyminen ei auttanut hänen vaivoihin.

Näytti kuitenkin siltä että yhden hoitokerran vaikutus kestää enintään pari viikkoa ja sitten taas selkä jumissa. :(
Niinpä, tässä tullaan sitten siihen vaiheeseen, että itsekin on jotain asialle tehtävä. Se selkä ei pysy kunnossa itsellään, valitettavasti. Tilannetta tietämättä on vaikea sanoa mitkä tekijät vaikuttavat selän "jumittamiseen", mutta kyllä luulisi että päivittäin tietynlaista ohjelmaa tekemällä oireet alkaisivat edes helpottaa. Usein ongelma on siinä ettei sitä oikeanlaista liikettä tule rangalle ja tukilihaksille kuitenkaan tarpeeksi paljon ja säännöllisesti. Kenenkään kipuja yhtään väheksymättä, niin pahin virhe on alkaa välttämään liikkumista kivun pelossa ja odottaa että jollain taikaiskulla jonkun ulkopuolisen tekemä käsittely veisi kivun pysyvästi pois. Itse nään asian siten, että käsittely esim. manipulaatio auttaa alkuun, mutta ei se itsessään estä rangan liikehäiriöiden tms. uusiutumista.

Minulla on ollut alaselän kanssa ongelmia pidemmän aikaa (n. 2 vuotta) ja nyt selkä alkaa olla hieman parempi. Selkä kuvattiin puolisen vuotta takaperin magneettikuvauksessa ja selkäspesialisti totesi, että välilevyt puristuneet kasaan siten, että puristavat hermokanavaa. Röntgenlääkäri oli kirjoittanut lausuntoonsa jotain välilevyn pullistumasta, mutta selkäspesialisti totesi testiensä jälkeen, että ei usko, että selässä olisi pullistumaa ollut.

Tällä hetkellä tiettyjen nikamien kohdalla tukilihakset jatkuvassa krampissa, ja joidenkin liikkeiden suorittaminen pannassa. Muuten lääkäri sanoi, että puristuneet välilevyt palautuvat aikanaan itsellään. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, koska en malta lopettaa kovaa treenaamista. Itseäni kiinnostaisikin kokeilla hoitoa, jossa hoidettava makaa ko. ongelmaan suunnitellulla hoitopöydällä ns. riiputuksessa (jalat kiinnitettyinä, pää alaspäin). Onko kenelläkään tietoa mahdollisuudesta tuollaiseen hoitoon Turussa ja kenties mahdollisesti tietoa kustannuksista?

Muita ehdotuksia tilanteen parantamiseen?

Inkeri sanoi:
päivittäin tietynlaista ohjelmaa tekemällä oireet alkaisivat helpottaa.

Joka onkin sitten helpommin sanottu kuin tehty. Noin viikon verran jaksoin pitää tätä tapaa yllä viimeksi kun sellaista ehdotettiin. Silloinkin mahdollisimman epäsäännöllisesti. Heti kun selkä alkoi olla oireeton aloitin normaalin harjoittelun ja lopputuloksena tällä hetkellä kahta kauheammat kivut.

Kivut on aina helppo unohtaa kun niitä ei enää esiinny vaikka ne olisivat pahimmillaan olleet miten kovat tahansa.

Lisäksi jostain syystä harjoitteet, joista ei aiheudu jonkinasteista kipua tekohetkellä tai jälkeen eivät tunnu lainkaan hyödyllisiltä. Ehkä tässä voisi olla jo jonkinlainen selitys siihen, miksi paikat ovat kaiken aikaa rikki.

jeh

protsku sanoi:

Se on siksi, kun hän (fysioterapeuttisi) vain väänsi lähisukulaisesi lantiota. Sitä ne naprat ja kirot tekee. Netistä löytyy samanlaisia itsehoito-ohjeita. Niillä saa kipua lievitettyä vääntämällä omaa lantiota tietyillä liikkeillä.

Tuossa ne <A HREF="http://www.kalindra.com/rounds.pdf">jumppaohjeet</A>. Check them! Näet ne samanlaisiksi. Ne ei paranna, ne kyl auttaa... Samoja liikkeitä käyttää koko suomen napra- ja kiro-niksauttajat. Ja toki myös jotkut fysiatrit! Siis ne, joita pidetää osaavina. Muuthan ei ymmärrä edes tuon vertaa...

Se on vain hetken helpotus... ei siis parannus!

I rest mai keis! ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom