Originally posted by Jortsu
Tästä tuleekin mieleeni yksi kysymys. Tässä keskustelussa on noussut monesti esiin kansanryhmä nimeltä köyhät. Kuka on köyhä? Ja miksi hän on köyhä? Minä en voi sanoa tuntevani yhtään köyhää. Onko työtön = köyhä? Heitä minä tunnen muutaman. Kaikilla on katto pään päällä, taloja myös lämmitetään. TV:kin taitaa kaikilla olla. Kaikilla heillä riittää rahaa myös alkoholiin, yhdellä jopa melkoisen paljon. Kouluunkin saisi mennä ihan ilmaiseksi. Ovatko he köyhiä? Olenko minä köyhä kun minulla ei ole rahaa ostaa autoa vaikka suurella osalla suomalaisista on auto?
Jos rahaa riittää elämän välttämättömyyksiin, ei ihminen ole köyhä.
Toimeentulotuki on tarkoitettu tilanteisiin, joissa palkka- tai muut tulot tai varat eivät riitä kohtuullisiin elinkustannuksiin. Toimeentulotuen suuruus on määritelty toimeentulotukilaissa. Tukeen kuuluu perusosa sekä erikseen yksilöitävät, harkinnanvaraiset muut menot. Perusosa on tarkoitettu kattamaan ravintomenojen lisäksi käyttövarat, vähäiset terveydenhuoltomenot, paikallisliikennemaksut, televisiolupamaksut, sanomalehden tilausmaksun, puhelimen käyttömenot, vaatemenot ja lasten harrastustoiminnan menot.
Perusosan lisäksi huomioon otetaan seuraavat menoerät:
-asumismenot, tarpeellisen suuruisina siltä osin kuin ne eivät sisälly perusosaan
-vähäistä suuremmat terveydenhuoltomenot
-työmatkamenot sekä muut työssäkäynnistä aiheutuvat menot kohtuullisina
-lasten päivähoitomenot, yleensä todellisina
-erityisistä tarpeista ja olosuhteista johtuvat tarpeelliseksi harkitut menot
Yksin asuvalle toimeentuloraja on noin 360euroa/kk
Kyse ei siis ole auton hankinnasta tai edes sen kunnossa pidosta. Useasti et edes saa sosiaalitoimistosta mitään, jos omistat auton (tai jotain muuta omaisuutta) jonka voisit muuttaa rahaksi. Minun mielestäni ihminen on köyhä jos joutuu hakemaan toimeentulotukea.
Onneksi Suomessa on vielä kohtuullinen tilanne, mutta näiden suunniteltujen muutosten myötä tilanne ei ainakaan parane. Esim. tuskin työttömän työllisyystilanne paranee sillä, että se vedetään vieläkin ahtaammalle.
Edit: Siis Jortsulle vastaus kysymykseen. Ei tarvitse olla edes työtön, kun voit olla köyhä.