Originally posted by AKV
Heh, tajuatko itsekään miten kornilta tuollainen kylmän sodan aikainen vastakkainasettelu kuulostaa? :D
Kuunnellaanpa herran oma kommentti hieman jälkeenpäin:
"Helvetin surullista, että ne luokan motivoituneet priimukset joutuvat kuluttamaan aikaansa istumiseen & iänikuisiin lisätehtäviin tms. vaativamman ja kiinnostavamman tekemisen sijasta, ihan siitä syystä kun opettaja joutuu kuluttamaan aikaansa paimentaessaan niitä luokan pari rasavilliä joita ei voida sijoittaa pienluokkaan asiantuntevan erityisopettajan huomaan koska vanhemmat eivät halua."
Kuulostaako edelleen yhtä kornilta ja kylmän sodan aikaiselta? On aivan selvää, että jos hyvän ja pahan välille tehdään kompromissi, niin hyvä häviää ja paha voittaa. Jos ei muuten selvene, niin koeta kompromissia elämän ja kuoleman välille.
Jos näitä asioita tarkastelee käytännössä, niin oikeistolaisuus ei suinkaan ole pelkkää vapautta eikä vasemmistolaisuus pelkkiä rajoituksia. Tiedä sitten millaiseksi oikeistolaiseksi itsesi määrittelet, ilmeisesti et ainakaan kovinkaan konservatiiviseksi? Konserv. oikeistolaiset kun ovat lähestulkoon kautta historian olleet rajoittamassa vapauksia tavalla joita demarit eivät edes ole voineet kuvitella ...
Olen sen kannalla, että yksilön pitää saada itse päättää omaisuudestaan. Perinteisesti ääripäiden ominaisuuksina olen pitänyt:
Oikeisto= yksilö päättää itse ja on vastuussa itsestään eikä pakolla kenestäkään muusta. Vapaat markkinat. Yksilön etu ensin, jota seuraa vahvan moraalin kautta myös yhteisön etu.
Vasemmisto= Yhteinen etu on kaiken etusijalla. Kaikki tasataan ja pyritään siten nostamaan koko yhteiskunnan taso mahdollisimman korkeaksi. Säännöstelyä markkinoilla ja yksilön vapauden rajoittamista.
Siihen, milloin joku saa pitää kauppaansa auki, ei tarvita valtion määräyksiä. Samoin ei tarvita siihen, haluaako joku tukea rahallisesti, jos naapurin Kalle-Ville haluaa opiskella teatteritiedettä ja esiintyä viidelle ihmiselle vain siksi, että hän haluaa tehdä niin. Sama se onko hänellä siihen varaa.
On naurettavaa, että ihmisille omaisuuden käsite on ajan saatossa hämärtynyt. Kun omaan autoon murtaudutaan sisälle, ollaan paljastamassa foorumilla nimiä ja lynkkaamassa porukalla, mutta kun bruttopalkasta(lue:omaisuudesta) häviää yli 30 prossaa, tyydytään korkeintaan voivottelemaan hieman.
Mitä hyvää vasemmistossa on koskaan ollut? Tyhmää, laiskaa, ahnetta ja huonosti koulutettua väkeä, jotka ajavat omaa asiaansa. Jos ei asiaa ole muuten saatu läpi, niin ollaan otettu asiat väkivalloin haltuun. Tämä paskasakki laahaa aina kehityksestä jäljessä, koska on täysin riippuvainen älykkäämpien tekemisistä. Se on keksinyt järjestelmän, jolla se pystyy jatkamaan kiduttavan pitkään omaa ristiriitaista matkaansa. Onneksi se tulee luonnollisesti päättymään. Tiedä sitten, onko se loppu kahden vai kahdenkymmenen sukupolven päässä, mutta varmaa se on.
Mutta olen sitä mieltä, että se mikä tuossa kuvittelemassasti yhteiskunnassa olisi sinulle "vapautta" tulisi valitettavasti olemaan monille huonompiosaisille jotain aivan muuta.