Originally posted by Omna
Ei ole paljoa jakoa yksittäisellä duunarilla monikansallista yhtiötä vastaan. Kaupallisesti toimivalla yhtiöllä / työnantajalla ei ole mitään muuta intressiä kun tuottaa voittoa, mahdollisimman paljon.
Duunari voi kirjoittaa sopimuksen alle tai sitten olla kirjoittamatta. Hän voi valita pakottamisen tien, mutta siinä voi käydä vielä huonommin. Jos kaupallisesti toimivalla instanssilla on intressinä tuottaa voittoa mahdollisimman paljon, niin luuletko todella, että riistäminen kannattaa silloin. Kannattaako paperiteollisuuden yhtiön todella hakata Suomi sileäksi puusta tai jonkun kemikaalitehtaan laskea jätteensä läheiseen järveen aivan surutta? Kannattaako yhtiön tarjota työntekijöilleen aivan luokatonta riistopalkkaa? Kerrataan nyt vielä, että molemmat tarvitsevat toisiaan. Työnantajakin tarvitsee motivoituneita ja tyytyväisiä työntekijöitä. Eihän se muuten kannata pidemmän päälle. Vapaan markkinatalouden hyvyys on siinä, että kilpailu on kovempaa ja silloin myös työntekijä hyötyy siitä. Jos monikansallinen riistää, niin kohta on vieressä toinen saman alan yrittäjä, joka yrittää olla tekemättä samaa virhettä kuin tämä edellinen. Aika mukava tilanne työnhakijalle?
Kun valitsee toisen vaihtoehdon, niin vaikuttaa suoraan sillä.
Työntekijän etuja ei aja kuin työntekijät itse. Yksilöllä ei ole mitään sananvaltaa kokonaista yhtiötä vastaan, mutta kun yksilöt kokoaa voimansa yhteen, niin silloin syntyy tasapäinen neuvotteluasema.
Työntekijän etua ajaa työntekijä itse. Menee sinne, missä on omasta mielestä paras sopimus. Ja kantaa siitä sitten vastuun.
En näe mitään hyvää siinä, että kaikki hyvä keskittyy harvojen käsiin. Ainut tie tasapainoiseen ja turvalliseen yhteiskuntaan / maailmaan on se, että pidetään kaikki edes jokseenkin tyytyväisinä. Kukaan ei anna riistää itseään ikuisesti vaan asettuu vastarintaan jossain vaiheessa. Jos mitään laillisen vaikuttamisen tietä ei ole olemassa ( esim. ammattiyhdistystoiminta) niin viha riistäjää kohtaan kanavoituu agressiona.
Kuulostaa lähinnä uskovaisen puheelta. Totuuden siemen on tuolla, huomaatko: "Kukaan ei anna riistää itseään ikuisesti vaan asettuu vastarintaan jossain vaiheessa."? Näin on.
Niin, jos viha kanavoituu aggressiona, niin siihen on aivan omat lääkkeensä. Mutta täysin laillista on hoitaa itse omat sopimuksensa. Miksi siis pitäisi ajaa porukkaa valtion virkaan pakottamaan yhtiöt lailla johonkin käytäntöön? Minä luotan siihen, että myös duunarilla on oma järki ja arvomaailmansa ja vastuuntunto omista tekemisistään. Samoin luotan siihen, että työnantajallakin on.
Sitten tuo sun yleistys vasemmistolaisista ahneina, laiskoina ja huonostikoulutettuina tolloina on lähinnä huvittava.
Käydäänpä kohta kohdalta nämä läpi:
Ahneus kuuluu kai ihmisluonteeseen, mutta jos arvomaailmoja pitää peilata ahneutta vasten, niin mieleen tulee kyllä ensin kapitalismi.
Kaksi sanaa: Progressiivinen verotus. Kuka lie keksinyt moisen? Kapitalisti? En usko. Niin kuin sen eräs vasemmistolainen tiivisti: Joka paremmin tienaa, niin sillä on varaa panna paremmin yhteiseenkin kassaan. En äkkiä keksi pahempaa ahneuden osoitusta kapitalismin maailmasta.
Laiskuus on myös varmaan yksi ihmisen perusominaisuuksista, mutta en kyllä osaa millään yhdistää sitä vasemmistolaisuuteen, päin vastoin.
Onhan se tietysti kunnioitettavaa, että noinkin ristiriitaista kuin vasemmistoaatetta on näinkin pitkään jaksettu jankuttaa, mutta mitä sitten? Edelleen se, joka tasapäistää ihmiset ja ottaa parempituloisilta väkisin, että saisi sen mitä ei ole ansainnut, niin on minun mielestäni selvä merkki laiskuudesta.
Mitä huonosti koulutettuihin tolloihin tulee, niin niitäkin löytyy varmasti joka leiristä,mutta näppituntumani on, että vasemmistolaisen elämänkatsomuksen omaavissa on yleensä aika hyvän yleissivistyksen hankkineita henkilöitä.