Sailaksen ehdotus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Clown
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Jortsu
Jos julkisilla varoilla ei huolehdittaisi terveydenhuollosta olisivat myös köyhän verot pienemmät ja näin hänellä olisi enemmän rahaa käytettävissään, esimerkiksi sairausvakuutukseen.

Ei köyhiä tarvitse kieltää tekemästä lapsia, vanhemmilla pitää olla sen verta järkeä että jos on vaikea tulla toimeen ilmankin lapsia niin ei ole viisasta hankkia lisää suita ruokittavaksi.

Eihän verotus ole pienituloisten kannalta suuri ongelma, tästä maassamme huolehtii onneksi progressiivinen verotus. Ja jos sulla ei ole niitä tuloja josta verottaa niin miten ihmeessä tuo asiaa auttaisi?

Tuo jälkimmäiseen kommenttiisi on minusta sisäänrakennettu ajatus, että periaatteessa köyhät tehköön lapsia mutta käytännössä koska köyhät on köyhiä eikä pysty itse lapsiaan elättämään niin köyhät pidättäytykööt lapsen teosta.

Ajatteleppa asiaa pidemmällä tähtäimellä, me tarvitsemme uutta työvoimaa jatkossakin Suomeen ja noista köyhienkin lapsista me sitä saamme. Kannattaa ehdottomasti tukea köyhiä lapsiperheitä, koska näin saamme uusia veronmaksajia kunhan nämä lapset kasvavat isoiksi. Kaikilla pitää olla oikeus tehdä lapsia varallisuudesta riippumatta, tottakai. Jos emme tue köyhien lapsia, niin he syrjääntyvät automaattisesti yhteiskunnasta ja silloin tuo lasku on todella paljon suurempi!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Omna
Eihän verotus ole pienituloisten kannalta suuri ongelma, tästä maassamme huolehtii onneksi progressiivinen verotus. Ja jos sulla ei ole niitä tuloja josta verottaa niin miten ihmeessä tuo asiaa auttaisi?
Progressiivinen - onneksi? :curs: Jos ihmisellä ei ole tuloja niin hänhän saa tietääkseni jotain korvausta.
Originally posted by Omna
Tuo jälkimmäiseen kommenttiisi on minusta sisäänrakennettu ajatus, että periaatteessa köyhät tehköön lapsia mutta käytännössä koska köyhät on köyhiä eikä pysty itse lapsiaan elättämään niin köyhät pidättäytykööt lapsen teosta.
Kyllä, en kyllä edes yrittänyt piilotella tuota ajatusta. Murheellisinta tässä asiassa on että monesti tämmönen "köyhä aines" on kaikkein sikiävintä sorttia.
Originally posted by Omna
Ajatteleppa asiaa pidemmällä tähtäimellä, me tarvitsemme uutta työvoimaa jatkossakin Suomeen ja noista köyhienkin lapsista me sitä saamme. Kannattaa ehdottomasti tukea köyhiä lapsiperheitä, koska näin saamme uusia veronmaksajia kunhan nämä lapset kasvavat isoiksi.
Niin köyhät ihmiset, joilla ei ole omilla varoillaan varaa elättää lapsiaan, ovat kuitenkin sen verta marginaalinen ryhmä Suomessa, ettei sillä varmasti ole merkittävää vaikutusta tulevaisuuden työvoimapulaan.
 
Originally posted by Jortsu
Progressiivinen - onneksi? :curs: Jos ihmisellä ei ole tuloja niin hänhän saa tietääkseni jotain korvausta.
Kyllä, en kyllä edes yrittänyt piilotella tuota ajatusta. Murheellisinta tässä asiassa on että monesti tämmönen "köyhä aines" on kaikkein sikiävintä sorttia.
Niin köyhät ihmiset, joilla ei ole omilla varoillaan varaa elättää lapsiaan, ovat kuitenkin sen verta marginaalinen ryhmä Suomessa, ettei sillä varmasti ole merkittävää vaikutusta tulevaisuuden työvoimapulaan.

" Köyhä aines" ? Miten mulla mielikuvat moisista kommenteista tuo vääjämäättä mieleen 1930 -luvun Saksan poliittisen johdon argumentoinnin?

Kysymys ei ole pienestä määrästä ihmisiä, vaan nykyisen vapaan kaupan aikana alati kasvavasta joukosta, puhutaan kuitenkin kymmenistä jos ei jopa sadoista tuhansista ihmisistä joita tämä köyhyys koskettaa.

Tuloerot on kasvaneet Suomessakin, puhumattakaan jostain vielä vapaamman kapitalismin maasta kuten USA:sta. Eli kysymys on koko ajan suurenevasta ongelmasta.
 
Originally posted by Omna
" Köyhä aines" ? Miten mulla mielikuvat moisista kommenteista tuo vääjämäättä mieleen 1930 -luvun Saksan poliittisen johdon argumentoinnin?
Laitoin tuon lainausmerkkeihin juuri syystä että "punikit" älyäis olla vetämättä hernettä nenään. ;)
Originally posted by Omna
Kysymys ei ole pienestä määrästä ihmisiä, vaan nykyisen vapaan kaupan aikana alati kasvavasta joukosta, puhutaan kuitenkin kymmenistä jos ei jopa sadoista tuhansista ihmisistä joita tämä köyhyys koskettaa.

Tuloerot on kasvaneet Suomessakin, puhumattakaan jostain vielä vapaamman kapitalismin maasta kuten USA:sta. Eli kysymys on koko ajan suurenevasta ongelmasta.
Tuloerot kasvavat mutta samalla myös talous kasvaa ja näin hyödyttää myös köyhiä. Tuo vapaakauppa shaisse on vasemmistolaisten propagandaa.
 
Originally posted by Jortsu
Laitoin tuon lainausmerkkeihin juuri syystä että "punikit" älyäis olla vetämättä hernettä nenään. ;)
Tuloerot kasvavat mutta samalla myös talous kasvaa ja näin hyödyttää myös köyhiä. Tuo vapaakauppa shaisse on vasemmistolaisten propagandaa.

Nyt lopetan tämänkertaisen juupas / eipäs väittelyn mutta kommentoin vielä tätä ylläolevaa:

Mikä automatiikka takaa että talouden kasvaessa myös köyhät tästä hyötyy? Kyllä siinä taitaa käydä niin, että raha menee rahan luo. Eikös se ole aika loogista, että jos tuloerot kasvaa, niin rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Ainakin suhteellisesti jos ei markkamääräisesti.

Tuohon vapaakauppa shaisseen en voi ottaa mitään kantaa, koska tuo argumentti on niin epämääräinen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lainan avulla opiskelemisesta.

Originally posted by AKV
En tiedä oliko se tarkoituksesi, mutta tuosta tulee helposti kuva siitä että sinun mielestäsi työväestön järjestäytyminen on tuonut vain ongelmia kaikille?

No, jos työnantaja(lue:kaiken kustantaja eli ruokkiva käsi) pakotetaan tietynlaisiin sääntöihin, siitä seuraa ongelmia. Minä en ainakaan uskaltaisi pakottaa, neuvotella toki voi ja hylätä huonoja sopimuksia, mutta valtion sotkeminen noihin asioihin oli se viimeinen virhe. Työväkihän Suomessakin on vallassa.

Jos tunnet historiaa, niin muistelepa aikaa ennen ammattijärjestöjen syntyä Euroopassa. Millaisissa oloissa työväestö tuolloin eli, millaisia oikeuksia heillä oli? Lähestulkoon orjina elivät, vailla oikeuksia. Ei ne ammattijärjestöt ja työväenliike ole olleet pelkästään Saatanan kätyreitä maan päällä, vaan ne ovat tuoneet terveen vastavoiman työnantajapuolelle - joka on tämän seurauksena oppinut ainakin useimmissa länsimaissa kunnioittamaan työvoimaansa. Nykyäänhän homma on paljon epäterveellisemmällä pohjalla, esim. täällä Suomessa, jossa monissa tapauksissa ammattijärjestöjen keskusjärjestöt viis veisaavat rivijäsentensä toiveista & politikoivat asiat pilalle.

Ennen ammattijärjestöjen syntyä tilanne oli aivan toinen kuin tällä hetkellä. Muutos tuli työväenliikkeenkin ansiosta, mutta oletko varma, että moista muutosta ei olisi tullut muutoinkin ajan mukana? Silloin kouluttautumismahdollisuudet olivat aivan toista kuin myös työvoiman tarve aivan erilaista. Nykyään homma ei ole niin terveellisellä pohjalla, koska ammattijärjestöissäkin on alettu huomata, että homma ei onnistu. Ruokkiva käsi on aina ruokkiva käsi, se pitää ottaa tavoitteissaan vakavasti huomioon. Tai sitten perustaa oma yritys. :) Ja myös siinä huomataan joukkovaikuttamisen teho, kun erimielisyyksiä esiintyy joukon sisällä. Kun tehdään hommaa porukassa, niin siellä käy äkkiä niin, että joukon tavoitteet ei olekaan enää samat kuin omat tavoitteet ja niin se alkaa mietiskely siitä, että kannattaako tällainen ryhmävaikuttaminen. Niin kuin aikaisemmin sanoin, vasemmisto on aina askeleen jäljessä.

Minäkin olen paikallisen sopimisen (siis työmarkkina-asioissa) kannalla, mutta ymmärtänet toki ettei tämä mitenkään automaattisesti poista - eikä sen pitäisikään poistaa - työväen järjestäytymistä? Keskusjärjestöjen valtaa toki.


Työväki saa järjestyä, jos haluaa. Ennen sitä järjestäytymistä kuitenkin pitäisi aina miettiä, kannattaako se todella.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lainan avulla opiskelemisesta.

Originally posted by Omna
Ei ole paljoa jakoa yksittäisellä duunarilla monikansallista yhtiötä vastaan. Kaupallisesti toimivalla yhtiöllä / työnantajalla ei ole mitään muuta intressiä kun tuottaa voittoa, mahdollisimman paljon.

Duunari voi kirjoittaa sopimuksen alle tai sitten olla kirjoittamatta. Hän voi valita pakottamisen tien, mutta siinä voi käydä vielä huonommin. Jos kaupallisesti toimivalla instanssilla on intressinä tuottaa voittoa mahdollisimman paljon, niin luuletko todella, että riistäminen kannattaa silloin. Kannattaako paperiteollisuuden yhtiön todella hakata Suomi sileäksi puusta tai jonkun kemikaalitehtaan laskea jätteensä läheiseen järveen aivan surutta? Kannattaako yhtiön tarjota työntekijöilleen aivan luokatonta riistopalkkaa? Kerrataan nyt vielä, että molemmat tarvitsevat toisiaan. Työnantajakin tarvitsee motivoituneita ja tyytyväisiä työntekijöitä. Eihän se muuten kannata pidemmän päälle. Vapaan markkinatalouden hyvyys on siinä, että kilpailu on kovempaa ja silloin myös työntekijä hyötyy siitä. Jos monikansallinen riistää, niin kohta on vieressä toinen saman alan yrittäjä, joka yrittää olla tekemättä samaa virhettä kuin tämä edellinen. Aika mukava tilanne työnhakijalle?:) Kun valitsee toisen vaihtoehdon, niin vaikuttaa suoraan sillä.

Työntekijän etuja ei aja kuin työntekijät itse. Yksilöllä ei ole mitään sananvaltaa kokonaista yhtiötä vastaan, mutta kun yksilöt kokoaa voimansa yhteen, niin silloin syntyy tasapäinen neuvotteluasema.

Työntekijän etua ajaa työntekijä itse. Menee sinne, missä on omasta mielestä paras sopimus. Ja kantaa siitä sitten vastuun.


En näe mitään hyvää siinä, että kaikki hyvä keskittyy harvojen käsiin. Ainut tie tasapainoiseen ja turvalliseen yhteiskuntaan / maailmaan on se, että pidetään kaikki edes jokseenkin tyytyväisinä. Kukaan ei anna riistää itseään ikuisesti vaan asettuu vastarintaan jossain vaiheessa. Jos mitään laillisen vaikuttamisen tietä ei ole olemassa ( esim. ammattiyhdistystoiminta) niin viha riistäjää kohtaan kanavoituu agressiona.

Kuulostaa lähinnä uskovaisen puheelta. Totuuden siemen on tuolla, huomaatko: "Kukaan ei anna riistää itseään ikuisesti vaan asettuu vastarintaan jossain vaiheessa."? Näin on. :) Niin, jos viha kanavoituu aggressiona, niin siihen on aivan omat lääkkeensä. Mutta täysin laillista on hoitaa itse omat sopimuksensa. Miksi siis pitäisi ajaa porukkaa valtion virkaan pakottamaan yhtiöt lailla johonkin käytäntöön? Minä luotan siihen, että myös duunarilla on oma järki ja arvomaailmansa ja vastuuntunto omista tekemisistään. Samoin luotan siihen, että työnantajallakin on.

Sitten tuo sun yleistys vasemmistolaisista ahneina, laiskoina ja huonostikoulutettuina tolloina on lähinnä huvittava.

Käydäänpä kohta kohdalta nämä läpi:

Ahneus kuuluu kai ihmisluonteeseen, mutta jos arvomaailmoja pitää peilata ahneutta vasten, niin mieleen tulee kyllä ensin kapitalismi.

Kaksi sanaa: Progressiivinen verotus. Kuka lie keksinyt moisen? Kapitalisti? En usko. Niin kuin sen eräs vasemmistolainen tiivisti: Joka paremmin tienaa, niin sillä on varaa panna paremmin yhteiseenkin kassaan. En äkkiä keksi pahempaa ahneuden osoitusta kapitalismin maailmasta.

Laiskuus on myös varmaan yksi ihmisen perusominaisuuksista, mutta en kyllä osaa millään yhdistää sitä vasemmistolaisuuteen, päin vastoin.

Onhan se tietysti kunnioitettavaa, että noinkin ristiriitaista kuin vasemmistoaatetta on näinkin pitkään jaksettu jankuttaa, mutta mitä sitten? Edelleen se, joka tasapäistää ihmiset ja ottaa parempituloisilta väkisin, että saisi sen mitä ei ole ansainnut, niin on minun mielestäni selvä merkki laiskuudesta.


Mitä huonosti koulutettuihin tolloihin tulee, niin niitäkin löytyy varmasti joka leiristä,mutta näppituntumani on, että vasemmistolaisen elämänkatsomuksen omaavissa on yleensä aika hyvän yleissivistyksen hankkineita henkilöitä.

Huonosti koulutetut: Katso oikeiston edustajien ja vasemmiston edustajien ammatteja ja koulutuksia. Yleissivistys my ass. Voiko sitä lukea jossain?;)
Tolloushan tulee siitä, että varmasti tiedetään, että homma on väärin, mutta jatketaan sitä siitä huolimatta. Sitä ei voi enää sanoa edes ns. rehelliseksi virheeksi.
 
Onkos muuten Helsingissä kaikista eniten työttömiä? Tuntuu että kun keskellä työpäivää kävelee keskikaupungilla ja kaupoissa niin tulee vastaan kaikenlaista tosi outoa laitapuolen kulkijaa. Tietty ne voi olla turistejakin kun kerran pääkaupungista on kyse. ;)
 
Palataanpa aiheeseen: Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä , että Sailaksen ehdotus on hyvä.


Muutenkin olen sitä mieltä , että kaikki vähätuloiset ja työttömät "loisijat" tulisi lopettaa ja Tadaa-->Seurauksena parempi yhteiskunta ja jäljelle jäisi vain varakkaita , onnellisia ihmisiä.



;)
 
Originally posted by Dean Kuntz
Onkos muuten Helsingissä kaikista eniten työttömiä? - - kaikenlaista tosi outoa laitapuolen kulkijaa.
Niin, olisiko tuolla joku yhteys? MIKSI KUKAAN EI PALKAA TÖIHIN NOITA OUTOJA LAITAPUOLEN KULKIOITA!?!?!? :curs:
 
Originally posted by baarikello
Kannattaako yhtiön tarjota työntekijöilleen aivan luokatonta riistopalkkaa?
Työntekijän etua ajaa työntekijä itse. Menee sinne, missä on omasta mielestä paras sopimus. Ja kantaa siitä sitten vastuun.
Muutamille aloille ehdotetaan ulkomailta lisätyövoimaa, kun oman maan kansalaiset eivät suostu tekemään niitä hommia. Miksiköhän ne ei suostu sitä tekemään?

No itse en ainakaan allekirjottaisi sopimusta, jos palkka olisi huono (ja aivan kuin huono palkka ei riittäisi, niin lisäksi työtunteja ei annettaisi tarpeeksi). Mielenkiintoinen tilanne jos tekee töitä, mutta raha ei silti riitä perustarpeitten turvaamiseen. Silti olisi turvauduttava luukulle menoon.

Originally posted by Kraftwerk n
Muutenkin olen sitä mieltä , että kaikki vähätuloiset ja työttömät "loisijat" tulisi lopettaa ja Tadaa-->Seurauksena parempi yhteiskunta ja jäljelle jäisi vain varakkaita , onnellisia ihmisiä.
Tässä vain on yksi ongelma. Pian olisivat keskiluokkaiset niitä köyhimpiä ja niillä ei olisi ketä sortaa ja pian joutuisivat itse sorron alle. Tosin saisivat sitten tietoon sen kuka on oikea kapitalisti.

Myös ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lainan avulla opiskelemisesta.

Originally posted by baarikello
Huonosti koulutetut: Katso oikeiston edustajien ja vasemmiston edustajien ammatteja ja koulutuksia. Yleissivistys my ass. Voiko sitä lukea jossain?;)
Tolloushan tulee siitä, että varmasti tiedetään, että homma on väärin, mutta jatketaan sitä siitä huolimatta. Sitä ei voi enää sanoa edes ns. rehelliseksi virheeksi.


Apua! Me ollaan niin eri ajatusmaailman omaavia ihmisiä että rakentavaa keskustelua ei tästä aikaan saada.

Sen verran sanon, että ahneutta ei voi olla se, että on valmis antamaan omistaan huono-osaisten auttamiseksi. Tosin siinä on oma lehmä ojassa, koska tällä toiminalla saadaan huono-osaisetkin ehkä jossain vaiheessa yhteiskunnan tuottaviksi jäseniksi. Eikä ole niin suurta vaaraa, että tämä huono-osainen kolkkaisi sinut pimeällä kujalla ruokarahaa saadakseen....

Sanonpahan vaan, että vapaa kauppa ja yltiökapitalismi aiheuttaa eriarvoisuutta ihmisten välillä. Eriarvoisuus aiheuttaa vihaa ja katkeruutta. Viha ja katkeruus aiheuttaa agressiota, agressio aiheuttaa terrorismia, rikollisuutta, sotia...mittakaavasta riippuen.
 
Originally posted by Omna

Eli vanhemmat ottavat lapselle sairasvakuutuksen kun nainen tulee raskaaksi? Mitä jos vanhemmat ovat myös köyhiä, eikä voi maksaa sairasvakuutusta? Pitäisikö köyhien kieltää tekemästä lapsia? Vai köyhien lapsien sairauksista ei huolehdittaisi? Eikö kuitenkin ole viisainta, että huolehditaan köyhistä yhteisin varoin?

Jos sulla ei ole rahaa, mutta Ferrari pitäisi saada, niin onko sinusta oikein, että valtio tukee Ferrarin ostoa? Sinulla on toki oikeus hankkia Ferrari ja muilla ihmisillä on oikeus tukea sinua siinä, MUTTA.... Muilla ihmisillä ei ole velvollisuutta tukea sinua Ferrarin hankinnassa. Samoin pitäisi olla sen vauvan hankinnan kanssa. Nyt on vaan pakotettu ihmiset auttamaan. Pitää aina kysyä itseltään, onko itse valmis vastaavaan menettelyyn? Jos ei ole, niin silloin ei kannata vaatia muitakaan tekemään niin. Se on sitä ahneutta ja sitä riistämistä tuo pakottaminen. Jos ei ole varaa tehdä lapsia, niin pitää hommata sitä rahaa jotakin väkivallatonta kautta niin kuin kunnon ihminen tekee.

Sulla on aika villit kielikuvat ( naapurin lompakolla, käyttää naapurin autoa miksi ei samantie vaimoa vai ? ). Mielestäni kysymys on siitä, että tuetaan avun tarvitsijaa toivoen, että tämä tuki takaisi sen, että hänelläkin olisi mahdollisuus selviytyä tässä yhteiskunnassa ja tulla vastuulliseksi veronmaksajaksi jossain vaiheessa elämäänsä. Näin hän maksaa kyllä takaisin veroina sen tuen jonka olemme hänelle antaneet.

Tarkoitin noilla kielikuvilla sitä, että jokainen voi tahollaan määritellä omaisuuden. Kaikki joka kuuluu omaisuuden piiriin, on täysin omistajansa hallussa. Siihen ei ole kellään muulla mitään oikeutta. Kokeile ja katso, mitä siihen omaisuuteen kohdallasi kuuluu. Ehkä sitten ymmärrät oikeistolaistakin. Toivotaan, toivotaan-menohan täällä on todella meneillään. Miksei asioita voida tehdä ihan reilusti niin, että jokainen hoitaa itse asiansa? Kuinka monta huumevieroitusta sinä olisit valmis maksamaan? Entä rikkaiden penskojen koulutusta? Pahinta tässä on, että sinulta ei kysytä. Vaaleissa on mahdollisuus yrittää, mutta käytännön vaikutusmahdollisuus on olematon. Suoja kuitenkin näiden hullujen päätöksiltä on myös olematon.

Kaikki ei toki ikinä pääse jaloilleen ja osa syrjääntyy lopullisesti. Mutta näidenkin ihmisten olisi elettävä enkä usko, että he vapaaehtoisesti ovat kurjaa osaansa valinneet. Tasan vaan ei aina käy onnen lahjat. Nämä ihmiset tarvitsevat kuitenkin ruokaa , vaatteita yms. perushyödykkeitä, joten meidän on heitä tällöin autettava.

Siitä vaan auttamaan. Minäkin olen vapaaehtoisuuden kannalla. Mutta se, että ihminen pakotetaan auttamaan on totaalisen väärin, jos ei jopa rikollista.

Itse kävin baarikellon kielikuvan mukaan "naapurin lompakolla" kun olin työtön ja kun opiskelin. Nyt olen hyvinpalkatussa työssä ja maksan veromarkkoina tätä velkaa takaisin ja teen sen mielelläni. Olenhan saanut tältä yhteiskunnalta koulutuksen ja perusturvan, joilla eväin voin nyt työtä tehdä ja elämääni elää.

Eihän tuossa sen isompaa vikaa ole, kunhan olisit vain kysynyt ensin siltä naapurilta luvan.:)
 
Baarikello:

En enää ala vastailemaan kommentteihisi tällä erää, se ei johda mihinkään. Sulla on sun järkkymättömät mielipiteet ja vaikka ne ovatkin minun mielestä itsekkäitä, vastuuttomia ja raakoja, niin sehän on vain minun mielipide.
 
Originally posted by Jortsu
Progressiivinen - onneksi? :curs: Jos ihmisellä ei ole tuloja niin hänhän saa tietääkseni jotain korvausta.

Ja maksaa siitä korvauksesta veroja.
 
Originally posted by Jortsu
Murheellisinta tässä asiassa on että monesti tämmönen "köyhä aines" on kaikkein sikiävintä sorttia.

--

Niin köyhät ihmiset, joilla ei ole omilla varoillaan varaa elättää lapsiaan, ovat kuitenkin sen verta marginaalinen ryhmä Suomessa, ettei sillä varmasti ole merkittävää vaikutusta tulevaisuuden työvoimapulaan.

Paradoksi? Sikiää ihan hurjana, mutta lopputuloksena on kuitenkin minimaalisen pieni määrä ihmisiä.

Originally posted by Omna


Sen verran sanon, että ahneutta ei voi olla se, että on valmis antamaan omistaan huono-osaisten auttamiseksi.

Olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä!
 
Re: Re: Re: joo

Originally posted by Pave
Yksinkertaista tosiaan. Huonona puolena on se että suuret sijoittajat pystyvät määrittämään kokonaisten kansojen kohtalon. Tulevaisuudessa todennäköisesti koko vitun maailman. Toivottavasti sitä järkeä alkaa siinä vaiheessa löytymään. Tällä hetkellä näyttää vähän heikolta jos vilkaisee uutisia.

Kettutyttö: "Sieltä se iso paha lama taas tulee vie työttömiltä ruuan! Taas porvari sortaa työtätekevää, ja kapitalistien vapaamuurarikerho päättää maailman tulevaisuudesta... Kasvottomat suuryritykset varastavat köyhien lasten tuttipullotkin!"

Maailman taloudessa, niin kuin luonnossakin, on tiettyjä lakeja joiden ehdoilla homma toimii. Niitä ei voi muuttaa vaikka kuinka haluaisi (minkä esim neuvostoliitto ja sen kaatuminen todisti). Niin kauan maailmassa ei ole loputtomasti ruokaa, tavaroita ja muuta mammonaa niistä kilpaillaan, yksilötasolla, maiden välillä, yritysten kesken.

Mua risoo Suomessa se, että edes kansantalouden alkeita ei opeteta pakollisena koulussa, vaikka uskonnonopetukselle kyllä löytyy monta tuntia viikossa vuodesta toiseen. Ja siksi Suomalaisilla on mitä ihmeellisempiä käsityksiä siitä miten talous toimii.

Kärjistettynä, Suomessa vasemmistolaiset, oikeistolaiset tai mitkä muulaiset tahansa huutavat omaa etuaan. Mulle lisää. Erittäin kärjistettynä: jos oot köyhä, haluat jonkun toisen ansaitsemista rahoista osan itsellesi, koska "tarvitset" niitä (Suomessa vaikka uusien leviksien ostoon). Jos oot rikas, et suostu antamaan omasta yltäkylläisyydestäsi nälkää näkevälle.

Ja totuushan on se, että tällä hetkellä jos kaikki jaettaisiin tasan kaikkien maailman ihmisten kesken, ei me tässä kirjoiteltas internetin keskustelupalstoille. Kummasti vasemmistolaistenkin solidaarisuus pysähtyy Suomen rajoihin, vaikka niitä tarvitsevia löytyisi maailmasta vaikka kuinka paljon.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lainan avulla opiskelemisesta.

Originally posted by Omna
Sanonpahan vaan, että vapaa kauppa ja yltiökapitalismi aiheuttaa eriarvoisuutta ihmisten välillä. Eriarvoisuus aiheuttaa vihaa ja katkeruutta. Viha ja katkeruus aiheuttaa agressiota, agressio aiheuttaa terrorismia, rikollisuutta, sotia...mittakaavasta riippuen.

Minäpä taas sanon että vapaan kaupan esteet aiheuttavat ja säilyttävät eriarvoisuuden eri maiden ja ihmisten välillä. Ensin on voimalla ja isomman oikeudella käyty hakemassa heikompien maiden luonnonvarat omiin nimiin, ja sen jälkeen tulleilla, säädöksillä, kiintiöillä ja muulla vapaan kaupan esteillä estetty heikomman maan oman teollisuuden synty ja kehittyminen. Suosi suomalaista, älä osta namibialaista! Edelleenkin säännöksillä estetään uusimman teknologin ja osaamisen vieminen kehittyviin maihin, ja pyritään säilyttämään oman maan teknologinen etumatka.

Eli mikäs sen eriarvoisuuden nyt aiheuttaakaan? vapaa kauppa???

Imperialismi, kapitalismi, liberalismi ja vapaa kauppa tarkoittavat kaikki eri asiaa. Vapaasta kaupasta on saatu jotenkin maalattua se todellinen syntipukki, vaikka juuri sen takia Suomikaan ei enää elä suosta ja kuokasta.
 
Re: Re: Re: Re: joo

Originally posted by mass
Kettutyttö: "Sieltä se iso paha lama taas tulee vie työttömiltä ruuan! Taas porvari sortaa työtätekevää, ja kapitalistien vapaamuurarikerho päättää maailman tulevaisuudesta... Kasvottomat suuryritykset varastavat köyhien lasten tuttipullotkin!"

Maailman taloudessa, niin kuin luonnossakin, on tiettyjä lakeja joiden ehdoilla homma toimii. Niitä ei voi muuttaa vaikka kuinka haluaisi (minkä esim neuvostoliitto ja sen kaatuminen todisti). Niin kauan maailmassa ei ole loputtomasti ruokaa, tavaroita ja muuta mammonaa niistä kilpaillaan, yksilötasolla, maiden välillä, yritysten kesken.

Mua risoo Suomessa se, että edes kansantalouden alkeita ei opeteta pakollisena koulussa, vaikka uskonnonopetukselle kyllä löytyy monta tuntia viikossa vuodesta toiseen. Ja siksi Suomalaisilla on mitä ihmeellisempiä käsityksiä siitä miten talous toimii.

Kärjistettynä, Suomessa vasemmistolaiset, oikeistolaiset tai mitkä muulaiset tahansa huutavat omaa etuaan. Mulle lisää. Erittäin kärjistettynä: jos oot köyhä, haluat jonkun toisen ansaitsemista rahoista osan itsellesi, koska "tarvitset" niitä (Suomessa vaikka uusien leviksien ostoon). Jos oot rikas, et suostu antamaan omasta yltäkylläisyydestäsi nälkää näkevälle.

Ja totuushan on se, että tällä hetkellä jos kaikki jaettaisiin tasan kaikkien maailman ihmisten kesken, ei me tässä kirjoiteltas internetin keskustelupalstoille. Kummasti vasemmistolaistenkin solidaarisuus pysähtyy Suomen rajoihin, vaikka niitä tarvitsevia löytyisi maailmasta vaikka kuinka paljon.

Ei kai kysymys ole siitä, että kaikki jaettaisiin tasan, vaan siitä, että niille ihmisille, jotka syystä tai toisesta ovat tilapäisesti tai pysyvästi niin heikoilla, ettei omilla tule toimeen, niin turvattaisiin peruselintaso, johon kuuluu aivan perusasiat, asunto, ruoka, lämpö, viestintä ( joko sanomalehti, tv tai internet ) , vaatetus, terveydenhuolto ja koulutus.
 
Back
Ylös Bottom