Sailaksen ehdotus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Clown
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nii vielä toista Sailaksen jutusta (jos nyt joku enää muistaa) että en kyllä itsekään ymmärrä sellasia opiskelijoita, jotka roikkuvat roikkumistaan jossain oppilaitoksessa esim. yliopistossa ja ovat esim. ottaneet helvetisti lainaa, että on auto, minidisc-soitin, dvd-soitin, laajakuvatöllö, 111,5 kajaria olohuoneessa, jotta upouuden taistelutoverit juhlacollectionpackin luotien viuhuna kuuluisi oikeena niinko...eikai nyt päättäjät halua, että opinahjoihin jää porukka venailemaan sen takia että kerran baarissa porukalla miettiessään päättivät, et hei kyl tästä elämästä pitää osata myös nauttia vielä kun voi...
on sen tuhat tuttua jotka ei käy edes kesätöissä tai ovat kuukauden ku ei jaksa...no sittehän on käytävä lukukaudella töissä ja opinnot viivästyy, siinäpä se...
no, se ei oo nyt sen isompi ja sillä pitää elää that's it
 
Mitä sillä nyt on merkitystä kuinka kauan kukakin siellä koulussa roikkuu, opintotukikuukausien määrä on rajallinen ja riippuvainen opintosuorituksista. Jos joku omalla rahalla tuon yli jää kouluun notkumaan, mitäpä se ketään haittaa.
 
Originally posted by Phat
Mitä sillä nyt on merkitystä kuinka kauan kukakin siellä koulussa roikkuu, opintotukikuukausien määrä on rajallinen ja riippuvainen opintosuorituksista. Jos joku omalla rahalla tuon yli jää kouluun notkumaan, mitäpä se ketään haittaa.

No ainakin se että ikiopiskelija ehkä asuu opiskelija-asunnossa (yksiössä...), syö halvalla opiskelijaravintolassa, matkustaa junalla puoleen hintaan, käyttää ehkä yths:n palveluita jne. Jos ikiopiskelija on töissä ja valmistuminen ei nosta palkaa, kannattaa papereiden ulosottamista viivyttaa mahdollisimman pitkään, sillä valmistuessaan ikiopiskelija menettää ihan hyvät opiskelijaedut.
 
Totta turiset. Paitsi ainakin Hoasilla pitää olla myös tietty määrä opintoja jotta asumisoikeus säilyisi. Eipä tuo muiden etujen käyttö taida olla muilta pois, vai?
 
No kyllähän joku aina maksaa ne opiskelijaruuat ja tuskin VR:kään on mikään hyväntekeväisyyslaitos. YTHS:llä ainakin hammashoitoon on mielettömät jonot.
 
Originally posted by Phat
Mitä sillä nyt on merkitystä kuinka kauan kukakin siellä koulussa roikkuu, opintotukikuukausien määrä on rajallinen ja riippuvainen opintosuorituksista. Jos joku omalla rahalla tuon yli jää kouluun notkumaan, mitäpä se ketään haittaa.

Kyllä sillä on merkitystä. Se on kansantaloudellinen ongelma, jos tutkintoja ei tule tarpeeksi. Suomi tarvitsee koulutettua työvoimaa, ja optimaalinen tilanne olisi että kaikki opintonsa aloittavat valmistuisivat mahdollisimman nopeasti. Roikkujat vievät opiskelupaikkoja ihmisiltä, joilla olisi parempi motivaatio valmistumiseen.

Vaikka opiskelu Suomessa on opiskelijalle ilmaista niin ajatelkaa kuinka paljon yhteiskunta sijoittaa rahaa jokaiseen suomalaiseen opiskelijaan. Jos tämä raha heitetään hukkaan, toisin sanoen opiskelija ei valmistu, niin kyllä sillä kuulkaas on merkitystä. Ja paljon onkin.
 
Originally posted by edelbrock
Kyllä sillä on merkitystä. Se on kansantaloudellinen ongelma, jos tutkintoja ei tule tarpeeksi. Suomi tarvitsee koulutettua työvoimaa, ja optimaalinen tilanne olisi että kaikki opintonsa aloittavat valmistuisivat mahdollisimman nopeasti. Roikkujat vievät opiskelupaikkoja ihmisiltä, joilla olisi parempi motivaatio valmistumiseen.
Kansantaloudellisesti optimaalinen tilanne ei kuitenkaan välttämättä ole yksilölle paras mahdollinen vaihtoehto. Opiskelusta saa varmasti paljon enemmän irti, jos samalla saa myös alan työkokemusta, ja tietää teorian lisäksi myös käytännössä mitä on opiskelemassa. Lisäksi todennäköisesti vastavalmistunut, jolla on paljon työkokemusta, saa mielekkäämmän työpaikan kuin valmistunut, jolla ei ole työkokemusta. Puhumattakaan siitä, että nopeasti valmistuneen ilman työkokemusta olevan työnhakijan voi olla vaikea saada ylipäätään mitään koulutusta vastaavaa työtä. Niin kauan kun alalla ei ole työvoimapulaa, avoimeen työpaikkaan löytyy lähes varmasti työntekijä, jolla on tutkinnon lisäksi jo jonkunlaista työkokemusta. Yritykselle on aika iso taakka kouluttaa a) työelämän tavoille ja b) alan perusasiat, joita ei koulussa opita. Jostainhan tämäkin työkokemus tietysti täytyy hankkia, mutta sitä saa ehkä helpoiten opiskeluaikana osa-aika- ja kesätöissä, jotka taas viivästyttävät valmistumista.

Olen nykyisessä työssäni aika paljon rekrytoinnin kanssa tekemisissä, ja ainakaan meillä ei juuri koskaan edes harkita työkokemusta hankkimattoman työntekijän palkkaamista (edes kesätöihin, kun niitä "parempiakin" on tarjolla). Turha maksaa kouluttamisesta aikaa ja vaivaa, kun on niitäkin, joilla on valmius tarttua työhön täysillä ja jatkokouluttaa itseään perusasioita pidemmälle heti. Kuulostaa karulta, mutta näin se menee kun raha puhuu. On myöskin arveluttavaa, jos parikymppinen ihminen ei koskaan ole ollut töissä (näitäkin hakijoita on todella paljon). Ei voi olla ajattelematta, onko hakija laiska vai tyhmä vai muuten vaan mukavuudenhaluinen ja vanhempien hemmottelema, kun työt ei aiemmin ole maistuneet. Työkokemus mistä tahansa työstä voittaa sen, ettei olisi mitään kokemusta.
 
Pauliina: Tarkoitin kyllä lähinnä ikiopiskelijoita, jotka eivät valmistu koskaan. Se että joku käy töissä ja hankkii työkokemusta opiskeluiden ohella on tietenkin hyvä asia, mutta jos kyseinen henkilö ei tästä syystä koskaan valmistu niin mielestäni silloin se on yhteiskunnalle ongelma. Eli siis tämä henkilö ei koskaan saa suoritettua tutkintoaan niin kuin oli tarkoitus, ja näin ollen vie opiskelupaikan joltain muulta joka olisi suorittanut mahdollisesti opiskelunsa päätökseen asti.

Sitten on kanssa näitä hampunpolttaja iskän poikia/tyttöjä, jotka opiskelevat vaan päästäkseen kotoa pois ja iskä maksaa kaikki viulut vielä opiskeluaikanakin. Tällä ryhmällä ei siis ole aikomustakaan valmistua, kunhan vaan ollaan koulussa kirjoilla kun ei jakseta töihinkään mennä. Pesivät sankoin joukoin mm. HOASin kämpissä Helsingissä.
 
Originally posted by Richard75
Omna ja baarikello

Miehet hei, antakeehan jo olla :D

Nonnii, nyt kättä päälle ja sovinto :D

Juu, asiat tappelee eikä miehet, niin se pitää olla, eikö?

Jos baarikello todella haluat lisää mun mielipiteitä asioista niin voinhan mailata vaikka sulle privana. Kaikki varmasti jo täällä tietää mitä me ajattelemme kyseisistä asioista, enkä ole ollenkaan vakuuttunut että muut on kovin kiinnostuneita enää meidän horinoista tässä asiassa.

Tiivistettynä nyt kuitenkin: Koska elämme yhteiskunnassa emmekä viidakossa, niin on yhdessä sovittava pelisäännöt joilla toimitaan ja niitä on jokaisen noudatettava tai muutettava sitten sinne viidakkoon. Näihin yhteisiin asioihin kuuluvat mm. verot, yhteiskunnan turvaverkot yms..
 
Originally posted by edelbrock
Pauliina: Tarkoitin kyllä lähinnä ikiopiskelijoita, jotka eivät valmistu koskaan. Se että joku käy töissä ja hankkii työkokemusta opiskeluiden ohella on tietenkin hyvä asia, mutta jos kyseinen henkilö ei tästä syystä koskaan valmistu niin mielestäni silloin se on yhteiskunnalle ongelma. Eli siis tämä henkilö ei koskaan saa suoritettua tutkintoaan niin kuin oli tarkoitus, ja näin ollen vie opiskelupaikan joltain muulta joka olisi suorittanut mahdollisesti opiskelunsa päätökseen asti.
Juup :) Eli samoilla linjoilla ollaan sittenkin. Tuli vain sun aiemmasta kommentista mieleen ne jutut, joita usein kuulee joidenkin poliitikkojen yms. suusta: äkkiä kaikki lukiosta korkeakouluun, äkkiä paperit ulos ja samantien töihin. Eli ei välivuosia eikä töitä, koska valmistuminen hidastuu ja se ei ole kansantaloudelle hyväksi. Mutta tämmöisen tuloksena olisi vain paljon 22-vuotiaita (työttömiä?) maistereita, joilla ei ole mitään hajua siitä kuinka töitä tehdään ihan oikeasti eikä vain teoriassa...
 
Originally posted by Omna
Juu, asiat tappelee eikä miehet, niin se pitää olla, eikö?

Juuri näin.

Jos baarikello todella haluat lisää mun mielipiteitä asioista niin voinhan mailata vaikka sulle privana. Kaikki varmasti jo täällä tietää mitä me ajattelemme kyseisistä asioista, enkä ole ollenkaan vakuuttunut että muut on kovin kiinnostuneita enää meidän horinoista tässä asiassa.

Mitäs sitä turhaa, kun.....

Tiivistettynä nyt kuitenkin: Koska elämme yhteiskunnassa emmekä viidakossa, niin on yhdessä sovittava pelisäännöt joilla toimitaan ja niitä on jokaisen noudatettava tai muutettava sitten sinne viidakkoon. Näihin yhteisiin asioihin kuuluvat mm. verot, yhteiskunnan turvaverkot yms..

Niin. Jokaisen ihmisen oikeus elämään ei tarkoita sitä, että muiden ihmisten on pakko kustantaa tälle ihmiselle elämän välttämättömyydet. Ihmisen oikeus perheeseen ei tarkoita sitä, että muiden ihmisten täytyy kustantaa tämän ihmisen perheen kustannukset. Oikeus koulutukseen ei tarkoita sitä, että muiden ihmisten on pakko kustantaa tämän ihmisen koulutus. Kyllähän sinulla hyvät tavoitteet on, mutta sinulla on vain aika julmat keinot niiden saavuttamiseksi. Työttömyyskorvaus, terveydenhoito, uimahalli, moottoritie eivät ole mitään luonnontuotteita, vaan ihmisten tekemiä. Jotta ne saadaan toteutettua, vaaditaan rahaa. Sen rahan ottamiseen pakolla sinulla eikä kenelläkään muulla ole ihmisoikeuksien mukaan oikeutta. Vai olenko minä väärässä?
 
Originally posted by baarikello
Originally posted by Omna
Juu, asiat tappelee eikä miehet, niin se pitää olla, eikö?

Juuri näin.

Jos baarikello todella haluat lisää mun mielipiteitä asioista niin voinhan mailata vaikka sulle privana. Kaikki varmasti jo täällä tietää mitä me ajattelemme kyseisistä asioista, enkä ole ollenkaan vakuuttunut että muut on kovin kiinnostuneita enää meidän horinoista tässä asiassa.

Mitäs sitä turhaa, kun.....

Tiivistettynä nyt kuitenkin: Koska elämme yhteiskunnassa emmekä viidakossa, niin on yhdessä sovittava pelisäännöt joilla toimitaan ja niitä on jokaisen noudatettava tai muutettava sitten sinne viidakkoon. Näihin yhteisiin asioihin kuuluvat mm. verot, yhteiskunnan turvaverkot yms..


Niin. Jokaisen ihmisen oikeus elämään ei tarkoita sitä, että muiden ihmisten on pakko kustantaa tälle ihmiselle elämän välttämättömyydet. Ihmisen oikeus perheeseen ei tarkoita sitä, että muiden ihmisten täytyy kustantaa tämän ihmisen perheen kustannukset. Oikeus koulutukseen ei tarkoita sitä, että muiden ihmisten on pakko kustantaa tämän ihmisen koulutus. Kyllähän sinulla hyvät tavoitteet on, mutta sinulla on vain aika julmat keinot niiden saavuttamiseksi. Työttömyyskorvaus, terveydenhoito, uimahalli, moottoritie eivät ole mitään luonnontuotteita, vaan ihmisten tekemiä. Jotta ne saadaan toteutettua, vaaditaan rahaa. Sen rahan ottamiseen pakolla sinulla eikä kenelläkään muulla ole ihmisoikeuksien mukaan oikeutta. Vai olenko minä väärässä?

Ei pakolla, vaan yhteisellä sopimuksella -> se on demokratiaa eikä minun tai jonkun muun anarkismismia.

Ilman demokratiaa tuppaa kylläkin nuo ihmisoikeudetkin katoamaan.
 
Originally posted by Omna
Ei pakolla, vaan yhteisellä sopimuksella -> se on demokratiaa eikä minun tai jonkun muun anarkismismia.

Vai että oikein yhteisellä sopimuksella. Minä olen käsittänyt niin, että jos sopimuksia tehdään, niin sopijaosapuolet ovat itse päättämässä sopimuksestaan tai sitten ovat valtuuttaneet jonkun edustajan tekemään sen. Tässä yhteisessä sopimuksessa en näe ainakaan osaltani kummankaan tapahtuneen. Minä en ole mitään sopimusta tehnyt enkä minä ole valtuuttanut yhtään ihmistä tekemään mitään sopimusta.

Ajattele nyt, iso mies, hetki ihan oikeasti. Ostatko itsellesi auton siten, että menet kauppaan, valitset auton ja ostat sen VAI......Valitseeko naapurikuntasi lähiö sinulle auton ostoon edustajat, jotka menevät kauppaan, ostavat haluamansa auton ja ilmoittavat, paljonko homma sinulle kustantaa? Ja sitten sinä maksat.

Siitä vaan valkkaamaan, kumpi on parempi tapa. Ja etsä viitsitsä viimeinkin perustella valintasi. Katsos, jos et sano asiaasi perustellusti ilmoille, niin eihän maailma saa ikinä tietää, kuinka mahtava tuo vasemmistolainen aate onkaan. :)

Ilman demokratiaa tuppaa kylläkin nuo ihmisoikeudetkin katoamaan.

Valitettavasti sitä käytetään myös niiden polkemiseen tällä hetkellä.:(
 
Originally posted by baarikello
Valitettavasti sitä käytetään myös niiden polkemiseen tällä hetkellä.:(


Sulla on kuitekin vapaus valita asutko täällä vai muutatko muualle autuammille maille. Hyvä vaihtoehto tällä hetkellä on Irak, jossa on melkoinen anarkia käynnissä.

Luulen, että se tämänhetkinen meininki vastaa sun toiveita täydellisestä yhteiskunnasta :)
 
Originally posted by Hippa
Sulla on kuitekin vapaus valita asutko täällä vai muutatko muualle autuammille maille.

Niin on. Niin kuin somalillakin, vai mitä? Tietty sillä erotuksella, että minä olen syntyperäinen suomalainen. Sehän on yksi itikan paska Itämeressä, jos minä täältä lähden, mutta oletkos sinä ikinä miettinyt sitä, että josko vaikka joku isompi instanssi häipyisi täältä, ota vaikka esimerkiksi kumisaapastehdas Iso Ännä ja sen mukana joukko huippuosaajia. Niillä tämä maa elää ja myös se vähäosainen. Vai pitäisikö sanoa: erityisesti se vähäosainen. Ajan vain sitä, että näitä elättäjiä kannattaisi aina kohdella erittäin nöyrästi eikä kokeilla sillä kepillä jäätä, että paljonko niiltä kärsii riistää. Tuolla ulkopuolella käy kilpailu aika kovana ja siinä taitaa olla pakko pysyä mukana. Se voi tuntua suomalaisesta yksinhuoltajasta, työttömästä tai vasemmistolaisesta pieneltä asialta, mutta tuskin J. Ollilasta.
Jos suosit nykyisenkaltaista kuppaamista tyyliin "ahkeralta laiskemmalle", et ole kiinnostunut pidemmän päälle omastakaan hyvinvoinnistasi. Oksa saattaakin katketa ja mikäs sitten neuvoksi? Kunpa suomalaiset tajuaisivat sen ajoissa, niin ei sattuisi päähän.

Hyvä vaihtoehto tällä hetkellä on Irak, jossa on melkoinen anarkia käynnissä.

Niin, minähän en ole alkuunkaan anarkian kannalla. Siksi en pidä nykyisen Irakin menostakaan. Olen jo useaan kertaan, tosin toisissa threadeissa, sanonut, että valtiolle jättäisin rahalaitoksen sekä puolustusvoimat, poliisin ja oikeusistuimet. Rahalaitos huolehtisi valuutasta, puolustusvoimat rajojen ulkopuolelta tulevan uhan torjumisesta(palkka-armeijana tietty), poliisi rajojen sisäisen uhan torjumisesta ja oikeuslaitos ihmisten välisten sopimusten noudattamisesta. Tämä ei mielestäni ole anarkiaa.
Irakia en kenties tulevaisuuden asuinpaikkanani sulkisi missään nimessä pois. Jos USA onnistuu rakentamaan sinne länsimaisen valtion, jossa vallassa on ihmisen järki eikä uskonto, ja yksilönvapaus toteutuu, niin pitää kyllä sanoa, että ei ollenkaan hassumpi paikka. Kiva ilmasto ja aika siistit öljyvarannot tassujen alla, jolla yhteiskuntaa rakentaa. Pannaan 10-20 vuotta eteenpäin ja katsotaan sitten uudestaan.:)

Luulen, että se tämänhetkinen meininki vastaa sun toiveita täydellisestä yhteiskunnasta :)

Se autonhankintaesimerkki on myös sinun vastattavissasi. Se ilmeisesti oli joko niin vaikea tai liian yksinkertainen, että katsoit parhaaksi jättää kommentoimatta siihen. No, voithan ajatella siihen auton paikalle jonkun muun kulutushyödykkeen tai vain aivan yleisesti ajatella rahojesi sijoittamisena. Paappas vastaten, kiinnostaisi niin kovasti kuulla vastauksesi.:)
 
Originally posted by baarikello
Originally posted by Omna
Ei pakolla, vaan yhteisellä sopimuksella -> se on demokratiaa eikä minun tai jonkun muun anarkismismia.

Vai että oikein yhteisellä sopimuksella. Minä olen käsittänyt niin, että jos sopimuksia tehdään, niin sopijaosapuolet ovat itse päättämässä sopimuksestaan tai sitten ovat valtuuttaneet jonkun edustajan tekemään sen. Tässä yhteisessä sopimuksessa en näe ainakaan osaltani kummankaan tapahtuneen. Minä en ole mitään sopimusta tehnyt enkä minä ole valtuuttanut yhtään ihmistä tekemään mitään sopimusta.

Ajattele nyt, iso mies, hetki ihan oikeasti. Ostatko itsellesi auton siten, että menet kauppaan, valitset auton ja ostat sen VAI......Valitseeko naapurikuntasi lähiö sinulle auton ostoon edustajat, jotka menevät kauppaan, ostavat haluamansa auton ja ilmoittavat, paljonko homma sinulle kustantaa? Ja sitten sinä maksat.

Siitä vaan valkkaamaan, kumpi on parempi tapa. Ja etsä viitsitsä viimeinkin perustella valintasi. Katsos, jos et sano asiaasi perustellusti ilmoille, niin eihän maailma saa ikinä tietää, kuinka mahtava tuo vasemmistolainen aate onkaan. :)

Ilman demokratiaa tuppaa kylläkin nuo ihmisoikeudetkin katoamaan.

Valitettavasti sitä käytetään myös niiden polkemiseen tällä hetkellä.:(

Minä, minä, minä ja minä. Olen aina pitänyt itseäni aika egocentrisenä ihmisenä ja pyrkinyt pitämään sitä puolta kurissa itsessäni, mutta baarikello vie tässäkin omainaisuudessa voiton.

Ota huomioon,että kun päätetään yhteisistä asioista, niistä päätetään yhteisesti, näin ollen toki joudutaan tekemään kompromisseja ja lopputulos ei voi miellyttää ihan jokaista.

Kun päätät omista asioista, kuten autosi hankinasta, muille lienee yksi lysti, millasella pirssillä kaahailet.
 
Back
Ylös Bottom