Jortsu, sanoin aiemmin näin:Originally posted by Jortsu
Kerro sinä minulle oikeita konkreettisia esimerkkiä "köyhistä" ja siitä, mikä on ajanut heidät tähän tilanteeseen. Haluaisin kovasti yrittää ymmärtää sinun ja muiden aatetovereittesi huolta "köyhistä" jotka ovat ajautuneet tilanteeseen ilman omaa syytään ja todella kovasti yrittäneet ja jotka todellakin käyttävät rahaa vain välttämättömyyksiin eikä silti riitä. Koita saada minutkin tuntemaan itseni itsekkääksi paskiaiseksi!
Yhtenä esimerkkinä voin sanoa tuttuni, joka on muuttanut Helsinkiin työn perässä. Tekee nyt osa-aikatyötä, mutta rahat ei riitä peruselämiseen. Loput rahat ilmeisesti tulee sossusta. Hakee aktiivisesti töitä. Nyky tilanteesta en tiedä, mutta joku aika sitten oli vielä näin.
Hän on opiskellut (tosin ei korkeakoulussa) useamman tutkinnon itsellen hyvillä arvosanoilla. Hakenut aktiivisesti töitä, myöskin muilta aloilta kuin opiskelemiltaan aloilta. Tosin voisihan hän jatkaa opiskeluja korkeammalla asteella, mutta juurihan täällä puhuttiin, ettei kaikki "saisi" opiskella korkeakouluissa (jonka asian ymmärränkin), koska "huonompiakin" töitä pitäisi tehdä. Hänelle kelpaisi nekin työt, kun vain saisi koko aikaista työtä siedettävällä palkalla. Hän ei omista mitään ns. arvokasta jonka voisi muuttaa rahaksi. Ja ymmärtääkseni hän tuhlaa rahansa VAIN välttämättömyyksiin, jos otetaan pois laskuista ne pari leffailtaa vuodessa ja pari juhlimistakin alkoholin merkeissä (todellakin vain pari). Toki hän voisi jättää väliin nekin leffat ja viinat... mutta ei hänen tilanteensa paranisi siitä. Toki voidaan käyttää samaa sanontaa kuin Piia-Noora Kauppi:" Miksi köyhän pitäisi voida käydä leffassa tms."
Minun mielestäni hän on yrittänyt kaikkensa. Kerro mitä hän on tehnyt väärin? Toki monia asioita olisi aikanaan voinut tehdä toisin, mutta mitä hän on tehnyt VÄÄRIN elämässään?
Jortsu, en sano sinua itsekkääksi paskiaiseksi. Hiukan itsekkääksi kylläkin.;)
Ja mass. Jos olen puhunut työttömyysturvan laskemisesta, niin olen puhunut jonkun toisella suulla. Missä kohtaa olen puhunut siitä?
Ja toiseksi: Eikö kansalaispalkan pitäisi olla niin "suuri", että sillä tulee toimeen, joten eikö sen jakaminen auttaisi noita laiskoja ihmisiä jatkamaan lorvimista?
Mutta taidan tehdä sen saman kuin Omnakin (vai oliko se Omna, joka sanoi noin?). Kiitän ja kumarran. Tämä keskustelu pyörii koko ajan samassa ja kukaan ei vastaa niihin olennaisiin kysymyksiin mitä toinen kysyy.
Anteeksi typot.... (jos niitä on :D )
Hipan tekstiin liittyen. Kuka pitää tuota kansanedustajien palkankorotusta (+muita etuja) oikeutettuna/oikeudenmukaisena? Jos niin miksi?