Kaikillahan on oikeus mielipiteeseen, mutta en pidä siitä, että selkeästi halveksut näillä keksityillä argumenteilla ammattilaisliittojen nostajia ja 200kg kisatuloksia. Tulee yks kisa mieleen, johon itse osallistuin. Omassa sarjassa 2/3 200kg rikkoneesta oli aiempi pitkän linjan svnl-nostaja väh. 180kg ipf-tuloksella. Itse olin ainut joka otti reilusti yli 200 siinä kilpailussa. Ja maastavedossa ainakin yksi podiumilla ollut oli 300kg vetäjä jo svnl-puolella.Se että sinä et tiedä tai ole nähnyt ketään kuka olisi nostanut 40 pinnaa penkkiä ekan kuurin aikana ei todista yhtään mitään. Kyllä näitä vaan on tullut vierestä nähtyä reilun parinkymmenen vuoden aikana että kun on pitkä natutreeni tausta ja lyödään ns. kunnon hönkä koneeseen oman painon samalla noustessa niin 50-60 kg penkkimaksimin nousu lyhyehköllä aikataululla ei ole milläänlailla poikkeuksellista. 140-150 kg raakapenkkaajasta 200 kg penkkaaja myrkyillä ei todellakaan ole edes milläänlailla harvinainen juttu. Aika sysihuonot roinat saa olla käytössä tai kuivat napit poissa kokonaan jos punnerrusvoimat nousee sanottakoon naurettavan vähän, vain muutaman kymmenen kiloa jos omaa edellämainitut luokkaa olevat perusraakapunnerrusvoimat pohjana ja lähdetään tosissaan tuloksia hakemaan. 50 kg punnerrusvoimaa lisää lyhyessä ajassa ei natuna ei todellakaan ole yhtäänmikään ihmejuttu jos oikeasti joku näin vielä vuonna 2022 kuvittelee. Mitä tulee näihin Suomen fpo liitossa vuosien varrella kisanneisiin ns. parempia rautoja ottaneisiin liki koko kisuransa vain roinanneisiin niin itse nähnyt juurikin lähinnä vierestä sen puolen ettei yhtään mitään 180-200 kg naturautoja ole ollut pohjalla vaan nämä on olleet suurimmaksi osaksi keskivertoaktiivisia saliharrastajia ilman roiniaan ja tähän peilaten en kyllä lähde liputtamaan yhtään tuon puolesta että nämä olisivat olleet lajiin poikkeuksellisen lahjakkaita nostajia. Kun jätetään aineet näkyvämmin pois niin ukot sulaa ja heikkenee ihan kirjaimellisesti, näin tämä homma on aina mennyt ja tulee jatkossakin menemään fpo puolella. Mielellään voi osoittaa jos kykenee etteikö näin olisi, otetaan noilta tämän hetken selvästi yli 200 kg kisapenkkinostajilta roinat oikeasti täysin pois ja katsotaan mitkä on ne tulokset vaikka puolen päästä, tulosten romahtamisen suuruusluokka on tämän jälkeen melkoinen.
Pikemminkin ihmettelen, mistä löydät noin lahjattomia nostajia, että pitkät svnl-kilpaurat ja penkki 140-150kg. Minä oon lähtösin pieneltä paikkakunnalta lähtösin, jossa oli aikanaan yleistä old school voimabodausmentaliteetti. Tiiän pilvinpimein sieltä harrastelijoita, jotka ei koskaan voimailussa ole kilpaillut, mutta silti nostaneet salilla 150-180kg tuloksia . Suurin osa lifetimenatikoita. 10-20kpl roinaajaa tulee mieleen, mitä siellä on ollut ja ei yhtäkään 200kg salipenkkiä edes tai +300 vetoa. 200kg penkanneita 2kpl ja niistä molemmat kilpanostajalta, jotka on sen ottanut sen jo junnuiässä natuna ekan kerran. Näihin kokemuksiin peilaten en pidä +200kg penkkiä tai +300 vetoa ihan yhtä helppona kuin sinä. Mutta 140-150kg raw-penkkiä täysin tusinatuloksena saliharrastajalle, joka ei ole kilpavoimailija vaan vähän kasvatellut pattia ja sarjapainoja. Mikäli painoa on yli 90kg.
Viimeksi muokattu: