RAW-penkki

Se että sinä et tiedä tai ole nähnyt ketään kuka olisi nostanut 40 pinnaa penkkiä ekan kuurin aikana ei todista yhtään mitään. Kyllä näitä vaan on tullut vierestä nähtyä reilun parinkymmenen vuoden aikana että kun on pitkä natutreeni tausta ja lyödään ns. kunnon hönkä koneeseen oman painon samalla noustessa niin 50-60 kg penkkimaksimin nousu lyhyehköllä aikataululla ei ole milläänlailla poikkeuksellista. 140-150 kg raakapenkkaajasta 200 kg penkkaaja myrkyillä ei todellakaan ole edes milläänlailla harvinainen juttu. Aika sysihuonot roinat saa olla käytössä tai kuivat napit poissa kokonaan jos punnerrusvoimat nousee sanottakoon naurettavan vähän, vain muutaman kymmenen kiloa jos omaa edellämainitut luokkaa olevat perusraakapunnerrusvoimat pohjana ja lähdetään tosissaan tuloksia hakemaan. 50 kg punnerrusvoimaa lisää lyhyessä ajassa ei natuna ei todellakaan ole yhtäänmikään ihmejuttu jos oikeasti joku näin vielä vuonna 2022 kuvittelee. Mitä tulee näihin Suomen fpo liitossa vuosien varrella kisanneisiin ns. parempia rautoja ottaneisiin liki koko kisuransa vain roinanneisiin niin itse nähnyt juurikin lähinnä vierestä sen puolen ettei yhtään mitään 180-200 kg naturautoja ole ollut pohjalla vaan nämä on olleet suurimmaksi osaksi keskivertoaktiivisia saliharrastajia ilman roiniaan ja tähän peilaten en kyllä lähde liputtamaan yhtään tuon puolesta että nämä olisivat olleet lajiin poikkeuksellisen lahjakkaita nostajia. Kun jätetään aineet näkyvämmin pois niin ukot sulaa ja heikkenee ihan kirjaimellisesti, näin tämä homma on aina mennyt ja tulee jatkossakin menemään fpo puolella. Mielellään voi osoittaa jos kykenee etteikö näin olisi, otetaan noilta tämän hetken selvästi yli 200 kg kisapenkkinostajilta roinat oikeasti täysin pois ja katsotaan mitkä on ne tulokset vaikka puolen päästä, tulosten romahtamisen suuruusluokka on tämän jälkeen melkoinen.
Kaikillahan on oikeus mielipiteeseen, mutta en pidä siitä, että selkeästi halveksut näillä keksityillä argumenteilla ammattilaisliittojen nostajia ja 200kg kisatuloksia. Tulee yks kisa mieleen, johon itse osallistuin. Omassa sarjassa 2/3 200kg rikkoneesta oli aiempi pitkän linjan svnl-nostaja väh. 180kg ipf-tuloksella. Itse olin ainut joka otti reilusti yli 200 siinä kilpailussa. Ja maastavedossa ainakin yksi podiumilla ollut oli 300kg vetäjä jo svnl-puolella.

Pikemminkin ihmettelen, mistä löydät noin lahjattomia nostajia, että pitkät svnl-kilpaurat ja penkki 140-150kg. Minä oon lähtösin pieneltä paikkakunnalta lähtösin, jossa oli aikanaan yleistä old school voimabodausmentaliteetti. Tiiän pilvinpimein sieltä harrastelijoita, jotka ei koskaan voimailussa ole kilpaillut, mutta silti nostaneet salilla 150-180kg tuloksia . Suurin osa lifetimenatikoita. 10-20kpl roinaajaa tulee mieleen, mitä siellä on ollut ja ei yhtäkään 200kg salipenkkiä edes tai +300 vetoa. 200kg penkanneita 2kpl ja niistä molemmat kilpanostajalta, jotka on sen ottanut sen jo junnuiässä natuna ekan kerran. Näihin kokemuksiin peilaten en pidä +200kg penkkiä tai +300 vetoa ihan yhtä helppona kuin sinä. Mutta 140-150kg raw-penkkiä täysin tusinatuloksena saliharrastajalle, joka ei ole kilpavoimailija vaan vähän kasvatellut pattia ja sarjapainoja. Mikäli painoa on yli 90kg.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Naisista puheenollen, ottaako Anna Khudarov salinostona 200kg? Ainaki lähelle taitaa mennä?

Minäkään en henkkoht. tiedä muutaku huhuja kuullut Annan hurjista salipenkkisarjoista. Mutta kaukana siitähän ne kisatulokset on tähän asti olleet vielä. Valaiskoon joku jos on tietoinen.

Anna tekee todella hurjia sarjoja joista voisi päätellä että ykkönen olisi siellä 200kg tuntumassa ja samoilla sarjoilla suurimmalla osalla siellä ne tulokset olisivatkin.
Mutta jostakin syystä (varmaan genetiikka) Annan ykkönen on ihan sysi paska verrattuna hänen tekemiinsä järkyttävän koviin sarjoihin nähden.
Tyyliin tekee sarjan 4x180kg, mutta jos tankoon lastataan 185kg niin se ei liiku mihinkään.
 
Anna tekee todella hurjia sarjoja joista voisi päätellä että ykkönen olisi siellä 200kg tuntumassa ja samoilla sarjoilla suurimmalla osalla siellä ne tulokset olisivatkin.
Mutta jostakin syystä (varmaan genetiikka) Annan ykkönen on ihan sysi paska verrattuna hänen tekemiinsä järkyttävän koviin sarjoihin nähden.
Tyyliin tekee sarjan 4x180kg, mutta jos tankoon lastataan 185kg niin se ei liiku mihinkään.
Olen kuullut tällaisen väitteen, että naisilla harvemmin pätee samat säännöt ykkösmaksimin laskemiseen kuin miehillä. Irtiottokyky on siis yleensä huonompi kuin keskiverto miehellä ja ykkönen on verrattain huono sarjapainoihin nähden. Omakohtaista kokemusta aiheesta ei löydy, joten en osaa sanoa kyseisen väitteen paikkansapitävyydestä juuta enkä jaata.
 
Anna tekee todella hurjia sarjoja joista voisi päätellä että ykkönen olisi siellä 200kg tuntumassa ja samoilla sarjoilla suurimmalla osalla siellä ne tulokset olisivatkin.
Mutta jostakin syystä (varmaan genetiikka) Annan ykkönen on ihan sysi paska verrattuna hänen tekemiinsä järkyttävän koviin sarjoihin nähden.
Tyyliin tekee sarjan 4x180kg, mutta jos tankoon lastataan 185kg niin se ei liiku mihinkään.
Mä oon huomannut kun treenauttanut naisia, saattavat tehdä sika pitkiä sarjoja ja sitten kun lisää pari kiloa, loppuu kuin seinään.
 
Näitä tähän ketjuun viime aikoina tulleita juttuja kun lueskelee niin saa semmoisen kuvan että 200kg penkki ei ole tulos eikä mikään ja +200kg punnertajia on salit pullollaaan. Näyttää myös siltä että joidenkin mielestä edes 230kg penkki tulos ei oo kummoinen saavutus.

Kuitenkin vaikka itse käyn isohkolla salilla jossa käy voimailijoista sekä raskaan sarjan kehonrakentajia tuollaisia +200kg penkkejä näkee äärimmäisen harvoin.
Viimeisen parin vuoden aika olen myös kiertänyt aika paljon kisoja katsomassa. Eikä niissäkään ole näkynyt tuollaisia 230kg punnerruksia kuin ihan muutaman huippu nostajan toimesta.

Jos jättiläiset (+125kg) ja varuste nostajat unohdetaan niin tänä vuonna ei ole tainnut yli 230kiloa penkata muut kuin Sistonen.
Tähän toki tulee 4viikon päästä muutos ja listaan saadaan toivottavasti 2 nimeä lisää.
 
Olen kuullut tällaisen väitteen, että naisilla harvemmin pätee samat säännöt ykkösmaksimin laskemiseen kuin miehillä. Irtiottokyky on siis yleensä huonompi kuin keskiverto miehellä ja ykkönen on verrattain huono sarjapainoihin nähden. Omakohtaista kokemusta aiheesta ei löydy, joten en osaa sanoa kyseisen väitteen paikkansapitävyydestä juuta enkä jaata.

Tämä on täysin totta että naisilla tuo sarjojen ja ykkösen välinen ero on keskimäärin pienempi kuin miehillä, mutta Annalla tämä ero on vielä keskiverto naistakin suurempi.
 
Olen kuullut tällaisen väitteen, että naisilla harvemmin pätee samat säännöt ykkösmaksimin laskemiseen kuin miehillä. Irtiottokyky on siis yleensä huonompi kuin keskiverto miehellä ja ykkönen on verrattain huono sarjapainoihin nähden. Omakohtaista kokemusta aiheesta ei löydy, joten en osaa sanoa kyseisen väitteen paikkansapitävyydestä juuta enkä jaata.

Muutaman naisen otannalla penkissä varsinkin oli tuollaista ilmiötä että ykkösmaksimia ei melkein ollut edes olemassa vaan suurimmalla mahdollisella painollakin tuli toistoja ja seuraava paino ei enää noussut. Tietysti jos maksimi on 50-60 kg niin 2,5 kiloakin on aika paljon.
 
Näitä tähän ketjuun viime aikoina tulleita juttuja kun lueskelee niin saa semmoisen kuvan että 200kg penkki ei ole tulos eikä mikään ja +200kg punnertajia on salit pullollaaan. Näyttää myös siltä että joidenkin mielestä edes 230kg penkki tulos ei oo kummoinen saavutus.

Kuitenkin vaikka itse käyn isohkolla salilla jossa käy voimailijoista sekä raskaan sarjan kehonrakentajia tuollaisia +200kg penkkejä näkee äärimmäisen harvoin.
Viimeisen parin vuoden aika olen myös kiertänyt aika paljon kisoja katsomassa. Eikä niissäkään ole näkynyt tuollaisia 230kg punnerruksia kuin ihan muutaman huippu nostajan toimesta.

Jos jättiläiset (+125kg) ja varuste nostajat unohdetaan niin tänä vuonna ei ole tainnut yli 230kiloa penkata muut kuin Sistonen.
Tähän toki tulee 4viikon päästä muutos ja listaan saadaan toivottavasti 2 nimeä lisää.
Mä oon 200kg penkkaaja, niin harvoin nään yli 200kg penkkaajia. Käyn 3 salilla ja voimanosto salilla, missä käyn, löytyy yli 200kg penkkaajia. Kaupunki missä asun, on aika iso kaupunki, niin ei 200kg penkkaajia ole kuin lehtiä puussa. Olen natunakin punnertanut 200kg.
 
Mä oon 200kg penkkaaja, niin harvoin nään yli 200kg penkkaajia. Käyn 3 salilla ja voimanosto salilla, missä käyn, löytyy yli 200kg penkkaajia. Kaupunki missä asun, on aika iso kaupunki, niin ei 200kg penkkaajia ole kuin lehtiä puussa. Olen natunakin punnertanut 200kg.
Meidän salilla käy säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin 4 kpl 200kg raakapenkkaajaa. Edellisellä salille jossa kävin niitä oli myös 4kpl. Silti tosiaan on kova rauta. Kisoissahan näitä vuosittain on n. 20-30kpl Suomessa. Salinostajia n. tuplat. Näin ainakin tässä joku vuosi sitten puhuttiin. Isoista bodareista varmaan kaikki sen saa nostettua mutta en tiedä sen kokosten bodarien määrää. Jos sanoisin että voimailijoita jotka nostaa 200 penkistä on alle 100 vuosittain Suomessa ja bodarit siihen päälle niin vois olla lähelle oikeeta lukemaa. Jos paljon enemmän niin sitten taso on noussut kohisten muutaman vuoden takasesta arviosta. Huom. tässä puhe niistä nostajista jotka sen raudan tänä päivänä nostaa, ei kymmenen vuoden takasista jutuista. 200kg penkkiklubi olis kyllä hauska😁 ite lähtisin toimintaan varmasti. Kisassa sen nostaneet ylälauteilla salipenkit alalauteilla. Vähän niinku lottovoittajien kerho. Varmaan sama määrä suurinpiirtein molempia ja yhtä autuaitakin😁
 
200kg penkkiklubi olis kyllä hauska😁 ite lähtisin toimintaan varmasti. Kisassa sen nostaneet ylälauteilla salipenkit alalauteilla. Vähän niinku lottovoittajien kerho. Varmaan sama määrä suurinpiirtein molempia ja yhtä autuaitakin😁

Niin olis, vaikka ite joutus vielä ainakin hetken alalaiteella istuskelemaan.

Oma tavoite olis kyl päästä 10xomapaino YT. Kerhoon siellä olis ainakin saunassa hyvin tilaa😂

Vaikka eipä täällä 9xop YT. Kerhossakaan toisaalta kauheesti tungosta oo😂
 
Näitä tähän ketjuun viime aikoina tulleita juttuja kun lueskelee niin saa semmoisen kuvan että 200kg penkki ei ole tulos eikä mikään ja +200kg punnertajia on salit pullollaaan. Näyttää myös siltä että joidenkin mielestä edes 230kg penkki tulos ei oo kummoinen saavutus.

Kuitenkin vaikka itse käyn isohkolla salilla jossa käy voimailijoista sekä raskaan sarjan kehonrakentajia tuollaisia +200kg penkkejä näkee äärimmäisen harvoin.
Viimeisen parin vuoden aika olen myös kiertänyt aika paljon kisoja katsomassa. Eikä niissäkään ole näkynyt tuollaisia 230kg punnerruksia kuin ihan muutaman huippu nostajan toimesta.

Jos jättiläiset (+125kg) ja varuste nostajat unohdetaan niin tänä vuonna ei ole tainnut yli 230kiloa penkata muut kuin Sistonen.
Tähän toki tulee 4viikon päästä muutos ja listaan saadaan toivottavasti 2 nimeä lisää.
Niin ja useimmiten nämä "200kg on itsestäänselvyys, kuka vaan pystyy, jos roinaa" huutelijat on itse siellä 120-150kg salipenkkikerhossa ja 700-800kg yhteistulosten dissaajat ite max. 500kg kerhossa, joka on kuntoilijalle ihan perustulos. Niitä saliharrastajia löytyy pilvinpimein, jotka tuon on nostanut. Lähinnä suurempi ihmetys se, jos ei nosta mikäli vuosia yrittää sen tehdä. Toki ei kaikilla 150 kiloonkaan potentiaali riitä, jos oikeasti on voimantuotollisesti ja lihaskasvullisesti lähes nonresponder/äärimmäisen lahjaton. Ei välttämättä edes douppaamalla.

Niin sen kyllä huomaa ettei heillä ole omakohtaista kokemusta, luvuthan on vaan lukuja paperilla. Mutta se ero mikä käytännössä on esim. 150kg, 200kg, 250kg tai 300kg penkeillä on valovuosi joka välissä ja vaikka prosentuaalinen ero pienenee mitä korkeammaksi tulokset kasvaa, niin sitä pidempi se matka on käytännössä. Voimantuotolliset rajat tahtoo tulla vastaan ja monilla myös "voimansiirto" pettää ja sekin vammakierre voi lopettaa sen kehityksen tai tehdä siitä miinusmerkkisen. Yhtä kaikki mikä se syy on, niin tosiaan tuollainen 50kg ero ihan 150kilosta eteenpäin on käytännössä todella massiivinen, ja se kehitys saattaakin hyytyä muutamiin kiloihin vuodessa pian jonkin tuollaisen lukeman jälkeen minkä on voinut vielä melko helposti ja nopeasti saavuttaa. Siinä on se syy miksi 150kg penkkaajia voi olla isoilla saleilla kymmenittäin, mutta 200kg nostajia ei ollenkaan tai muutamia.

Ja minä ymmärrän sen, jos joku ei noteeraa kuin lifetimenatujen tuloksia, tosin sekin on aina pelkän olettamuksen varassa kuka on ja kuka ei. Mutta sitä en ikinä oo ymmärtänyt, että sitä puhtautta käytetään argumenttina paskoille tuloksille tai ikäänkuin selityksenä. Joka paikassa toitotetaan, jopa ö-luokan kilpaurheilijat. Kun ei voida myöntää sitä, että on itse melko paska jossakin asiassa ja sitä faktaa ei muuta mikään. Ei se pelasta mitään, jos saa 150kg penkin omassa päässään kovaksi tulokseksi koska on naturaali tai sen syyksi sille miksei koskaan pystyisi edes etäisesti muistuttamaan fysiikaltaan kovan luokan cbb-kisaajaa.
 
Niin olis, vaikka ite joutus vielä ainakin hetken alalaiteella istuskelemaan.

Oma tavoite olis kyl päästä 10xomapaino YT. Kerhoon siellä olis ainakin saunassa hyvin tilaa😂

Vaikka eipä täällä 9xop YT. Kerhossakaan toisaalta kauheesti tungosta oo😂
9xop YT on jo vitun kova. 10xop YT mulla olis 1100kg :LOL: raakana viel.
 
En nyt nimiä kehtaa sanoa, mutta muutaman tiedän, jotka joka yhteydessä tuo esiin tuon, että on testattu urheilija. Sitten käy 100kg aikamies voimanostokisoissa tyyliin 120kg penkillä ja 160kg kyykyllä ja slogan on "puhdasta voimaa xxx". Ei semmosten jotka on kovia tai menestyy, tarvitse sitä asiaa joka käänteessä mainostaa. Arvostaisin jokaikistä kilpaurheilijaa tai arvostan, mutta tuommonen touhu ei kyllä uppoa. Saadaan aasinsilta siihen tai maailman paskin tekosyy sille, miksi omat tulokset on lähempänä kuntoilijatasoa kuin edes kansallisen tason voimanostajaa. Ikäänkuin puhdas urheilija ei voisi tehdä kovia tuloksia. Jos minä juoksisin 100m 15-sekuntiin ja se on juostu 100v sitten reiluun 10 sekuntiin, niin ei siinä puhtauskortti olisi kovin uskottava, kun tulos olisi hyvä vain 70-vuotiaalle naiselle.
 
Niin ja useimmiten nämä "200kg on itsestäänselvyys, kuka vaan pystyy, jos roinaa" huutelijat on itse siellä 120-150kg salipenkkikerhossa ja 700-800kg yhteistulosten dissaajat ite max. 500kg kerhossa, joka on kuntoilijalle ihan perustulos. Niitä saliharrastajia löytyy pilvinpimein, jotka tuon on nostanut. Lähinnä suurempi ihmetys se, jos ei nosta mikäli vuosia yrittää sen tehdä. Toki ei kaikilla 150 kiloonkaan potentiaali riitä, jos oikeasti on voimantuotollisesti ja lihaskasvullisesti lähes nonresponder/äärimmäisen lahjaton. Ei välttämättä edes douppaamalla.

Niin sen kyllä huomaa ettei heillä ole omakohtaista kokemusta, luvuthan on vaan lukuja paperilla. Mutta se ero mikä käytännössä on esim. 150kg, 200kg, 250kg tai 300kg penkeillä on valovuosi joka välissä ja vaikka prosentuaalinen ero pienenee mitä korkeammaksi tulokset kasvaa, niin sitä pidempi se matka on käytännössä. Voimantuotolliset rajat tahtoo tulla vastaan ja monilla myös "voimansiirto" pettää ja sekin vammakierre voi lopettaa sen kehityksen tai tehdä siitä miinusmerkkisen. Yhtä kaikki mikä se syy on, niin tosiaan tuollainen 50kg ero ihan 150kilosta eteenpäin on käytännössä todella massiivinen, ja se kehitys saattaakin hyytyä muutamiin kiloihin vuodessa pian jonkin tuollaisen lukeman jälkeen minkä on voinut vielä melko helposti ja nopeasti saavuttaa. Siinä on se syy miksi 150kg penkkaajia voi olla isoilla saleilla kymmenittäin, mutta 200kg nostajia ei ollenkaan tai muutamia.

Ja minä ymmärrän sen, jos joku ei noteeraa kuin lifetimenatujen tuloksia, tosin sekin on aina pelkän olettamuksen varassa kuka on ja kuka ei. Mutta sitä en ikinä oo ymmärtänyt, että sitä puhtautta käytetään argumenttina paskoille tuloksille tai ikäänkuin selityksenä. Joka paikassa toitotetaan, jopa ö-luokan kilpaurheilijat. Kun ei voida myöntää sitä, että on itse melko paska jossakin asiassa ja sitä faktaa ei muuta mikään. Ei se pelasta mitään, jos saa 150kg penkin omassa päässään kovaksi tulokseksi koska on naturaali tai sen syyksi sille miksei koskaan pystyisi edes etäisesti muistuttamaan fysiikaltaan kovan luokan cbb-kisaajaa.
Juuri tämä.

Mullakin eräs voimabodaukseen hurahtanut tuttu alkoi pitkän treeniuran jälkeen roinaamaan alkuvuodesta. Ihan sillai kunnolla eli trenit koneeseen ym. Meuhkasi kun se 145kg pena pomppasi sinne 170kg kieppeille parissa kuukaudessa, että kesään mennessä 200kg.

No ei noussut. Se on melkeinpä lyhyempi tie ottaa 1-170kg kun 170-200kg nousu.

Itse kun junnuna aloitin voimanostossa kisailun, niin se realisoitui aika nopeasti, että jossain vaiheessa se matka stoppaa. 250kg veto tais viedä tyyliin vuoden, mutta 300kg asti pääseminen vaatikin sitten jo jotain ihan muuta. Varsinkin kun loukkantumiset ja muut vastoinkäymiset ja velvollisuudet estää tekemistä.
 
Juuri tämä.

Mullakin eräs voimabodaukseen hurahtanut tuttu alkoi pitkän treeniuran jälkeen roinaamaan alkuvuodesta. Ihan sillai kunnolla eli trenit koneeseen ym. Meuhkasi kun se 145kg pena pomppasi sinne 170kg kieppeille parissa kuukaudessa, että kesään mennessä 200kg.

No ei noussut. Se on melkeinpä lyhyempi tie ottaa 1-170kg kun 170-200kg nousu.

Itse kun junnuna aloitin voimanostossa kisailun, niin se realisoitui aika nopeasti, että jossain vaiheessa se matka stoppaa. 250kg veto tais viedä tyyliin vuoden, mutta 300kg asti pääseminen vaatikin sitten jo jotain ihan muuta. Varsinkin kun loukkantumiset ja muut vastoinkäymiset ja velvollisuudet estää tekemistä.
Minä muistan, että kun aloin nuorena natikkana bulkata rajusti ja löyty itelle sopiva progressiomalli penkkiin, niin menin salipenkissä 140-> 180kg jossakin 1,5 vuodessa. 180-200kg sitten meni pidempään vaikka varmasti oli jotain oivalluksia tullut/tietotaito parantunut siinä välissä. Toki tuo nyt ei mikään hirmutahti ollut, mutta olihan ne yksilötasolla kovia vuosia ikävuodet 20-24v kun tuli keskiarvollisesti parikymmentä kiloa vuodessa sillon tulokseen lisää. Sen jälkeen yksittäisiä kiloja vaikka ei natu enää ollutkaan. Toki vammojakin alkoi sitten olemaan toisinkuin nuorempana, mutta kuitenkin. Yks kaveri aloitti joskus roinaamisen ihan valmentajan kera, vaikka mielestäni koskaan ei ollut A)kovin lahjakas ja tärkein B) pitkäjänteisyyttä oikeesti asiaan. Sen asenne oli tai luulot, että siinä on se syy miksi on muita kavereita heikompi ja muut on lihaksikkaampia. Luuli just, että yhen kuurin ottaa niin penkkaa 200kg jne. Natuna ei varmaan saanut 120kg enempää. Jatko sitä vuoden pari ja totesi ettei ollutkaan lavahommiin ja penkissä tuli muutama toisto 130 kilolla. Jälkikäteen myönsi, että oli käsitys vähän väärä tai luulot. Itse aattelin, että eihän tuossa mitään järkeä ole koko siinä sen touhussa, mutta aattelin omassa päässä, että ehkä tajuaa sitten sen minkälaiset pohjat ja minkäverran työtä se vaatii olla vahva tai lihaksikas, jos ei mitään luonnonoikkuja lasketa. Ois 3-5v tehnyt ensin natuna oikeesti hommaan panostaen työtä ja sitten ottanut sen valmentajan, niin ois varmaan realistisempaa ollutkin kisata. Ja nämä samat vetoaa usein myös geeneihin, ihan helvetin typerää tehdä 5v on/offtreeniä bilettäen (puhumattakaan ravinnosta) ja sitten käyttää verrokkina elämäntapatreenaajia 10v treenitaustalla. Päätellä olevansa muita lahjattomampi sillä perusteella. Vaikka on murto-osan tehnyt työtä asian eteen. Se genetiikkahomma voi olla jopa päinvastoin sillon. Itekin sen 3-4 ekaa vuotta olin lähes kaikkia reenikavereitani jäljessä, sitten vasta alkoi voimasuhteet tasoittua ja harvapa niistä on enää edes treenannut vuosikausiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nuohan ihan yksilöllisiä. Joku ei pääse juuri 100 kg yli ikinä ja joku muutamassa vuodessa 200.
Penkissä toki kun välitykset vaikuttaa niin paljon, mutta pointsina tuossa että vuosia treenannut natu kuvitteli sen 200 penan olevan roinaamalla ihan läpihuutojuttu kuurin alun nopean kehityksen perusteella, mutta ne kilot olikin siellä yläpäässä todella tiukassa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta nuo välitykset kyllä vaikuttaa kun ihan kv-tasolle tai ennätystuloksiin mennään. Sillon hyvin usein ennätyksien takana on rakenteellisesti aika optimityyppejä penkkaajaksi. Ei kuitenkaan aina. Mutta ei se ole niin merkittävä tekijä, että huonoa kehitystä itsessään selittäisi tai estäisi pärjäämästä kansallisella tasolla, vaikeuttaa toki. Suomalaisista maailmanluokan penkkaajista esim. Timo Hokkanen ei ollut minkäänsortin välitysihme penkkipunnertajana. Varustepenkissä tosin välitykset on ainakin 80% lähtökohtaisesti siitä, mitkä edellytykset on saada suuri hyöty varusteesta. Raakana voi pitkäkätisetkin tehdä ihan hyviä tuloksia.
 
Minusta nuo välitykset kyllä vaikuttaa kun ihan kv-tasolle tai ennätystuloksiin mennään. Sillon hyvin usein ennätyksien takana on rakenteellisesti aika optimityyppejä penkkaajaksi. Ei kuitenkaan aina. Mutta ei se ole niin merkittävä tekijä, että huonoa kehitystä itsessään selittäisi tai estäisi pärjäämästä kansallisella tasolla, vaikeuttaa toki. Suomalaisista maailmanluokan penkkaajista esim. Timo Hokkanen ei ollut minkäänsortin välitysihme penkkipunnertajana. Varustepenkissä tosin välitykset on ainakin 80% lähtökohtaisesti siitä, mitkä edellytykset on saada suuri hyöty varusteesta. Raakana voi pitkäkätisetkin tehdä ihan hyviä tuloksia.
Joo oma otanta onkin käytännössä kisaajista.

185 senttinen on 100-125 kilosiin pitkä kun menee penkkipunnerruskisojen takahuoneeseen.

Varmasti se lähtökohtaisesti helpottaa harrastelijaakin, jos on lyhyet kädet ja paksu rintakehä, mutta sitä pitäisi osata myös käyttää hyödyksi ja ei ne raudat toki ilman voimaa silti liiku.
 
Joo oma otanta onkin käytännössä kisaajista.

185 senttinen on 100-125 kilosiin pitkä kun menee penkkipunnerruskisojen takahuoneeseen.

Varmasti se lähtökohtaisesti helpottaa harrastelijaakin, jos on lyhyet kädet ja paksu rintakehä, mutta sitä pitäisi osata myös käyttää hyödyksi ja ei ne raudat toki ilman voimaa silti liiku.
Juu on pitkä. Ite oon 181 ja oikeestaan penkkikisoissa oon yleensä muita pidempi -110kg. Ja monesti aika reippaastikin, jos saman tulostason kavereita miettii.
Ja sama oli ipf puolella -105 ja -120. Superissahan parhaat on 180-190cm yleensä. Smulter, Murtomäki, Korkia-Aho oli kaikki noin 180-senttisiä. Kiri oli sitten pitkä ukko. Tuohan nyt on ihan selkee juttu, että korkee BMI on penkkipunnertajalle aika suuri etu. Jos siinä ei halua tasotusta antaa ja on 185-senttinen, niin kehonpainoa on oltava paljon. Ja se rajaa jo aika tehokkaasti ihmisiä pois, kun käytännössä on oltava jo luonnostaan isokokoinen, mikäli kilpailee 120-150kg painoissa. Kun sitten taas 165-170-senttinen penkkaaja voi olla todella paksu jo -90kg sarjassa. 185-senttisiä miehiä kuitenkin on vaikka kuinka paljon/aika yleinen pituus suomimiehelle, kun hirveän paljon yli keskipituuden ei vielä mene. Mutta kovan tason penkkipunnertajalle se on paljon. Ainakin, jos syliväli menee yli 190 sentin. Itellä on 185 syliväli, mutta se ei paljon kerro kun on rakenteellisesti hartioista todella kapea -> kädet roikkuu melkein polvissa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom