RAW-penkki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Start komennon jälkeen tanko ei saa liikkua alaspäin, siksi upotus tapahtuu ennen komentoa.
Mutta onko sillä eroa, upotatko 10 senttiä ennen press-komentoa vai press-komennon jälkeen? Jos siis oletetaan, että tanko pitää pysäyttää liikkumattomaksi rinnalle. Sanoisin, että upotuksesta voi hyötyä, jos rintakehässä on rekyyliä, aivan sama tapahtuuko se ennen vai jälkeen pressin. Minun puolestani sopii upottaa tai olla upottamatta, mutta että tuijotetaan ennen komentoa tai sen jälkeen tapahtuvaa upottamista on hyötynäkökulman kannalta mielestäni oikeasti marginaalinen asia.

Sääntöjen mukaan tosin aletaan press-komennon jälkeen nostaa, joten sillä perusteella komennon jälkeen upottaminen on sääntöjenvastaista. Silti pidän tätäkin sääntöä käytännön kannalta täysin tarpeettomana ja turhana. Voimanoston ei kuulu olla tyyli- vaan voimalaji. Ja taktisesti paremmalla kuuluu olla oikeus vääntää vahvempi pölhö solmuun.

Taitoa ja tekniikkaa suosin, mutta en lainkaan edellytä. Kukin nostakoon niin rupisella tekniikalla tai mitään mistään ymmärtämättä, mikäli niin haluaa. Vahvin tai taktisesti paras vapaalla tyylillä voittakoon.
 
Mulla taitaa max kisaotteella lattiapenkissä ottaa tanko rintaan ennenku kädet lattiaan. Ilman kaarta siis. Silti nostomatkkani ei oo erityisen lyhyt🤔 Sumoveto se vasta huijaus onkin. Erään nostajan tiedän jolla sumolla nostomatka on 15cm. Omat välitykset hiukan toisenlaiset vetoon ja matkaa tulee. Eli niille joilla lyhyt nostomatka mavessa niin vedot pallin/pallien päällä seisten? Siinä ne erot syntyy voimanostossa meinaan. Sitä tarkotan että kellä hyvät välitykset penkkiin niin tuskin vedossa yhtä mukavasti ja toisin päin. Ellei kyseessä 150cm pygmi pitkillä sormilla. Hyvä mavemies saa usein iloita hyvästä yhteistuloksesta.
 
Tuosta lattiapenkistä tuli mieleen sen funktio. Niillä, joilla tanko koskee rintaan tai on muutaman sentin sisällä siitä, sehän sopii rinnaltalähdön kehittämiseen hyvin. Toisilla taas keski-loppuosan vahvistamiseen, jos jää paljon irti. Mulla on 10-15cm irti tanko vartalosta kun kyynärpäät on lattiassa. Ojentajien vahvistamiseen sopii hyvin silloin, kun rinnan työ pitkälti eliminoituu.
 
Sitä tarkotan että kellä hyvät välitykset penkkiin niin tuskin vedossa yhtä mukavasti ja toisin päin.
Kyllä noita kovia penkki+veto miehiä useita tänä päivänä. Esim. nykyajan goat John Haack 90kg luokkaan 263 penkki ja 402,5kg veto, IPF puolella tuore mestari total+penkki+veto Jonathan Cayco 93kg luokkaan enkat 242,5 penkki ja 345 veto. Molemmat sujuu riippumatta käsien pituudesta yms.


View: https://www.instagram.com/p/CUjmZqjoW2r/
 
Kyllä noita kovia penkki+veto miehiä useita tänä päivänä. Esim. nykyajan goat John Haack 90kg luokkaan 263 penkki ja 402,5kg veto, IPF puolella tuore mestari total+penkki+veto Jonathan Cayco 93kg luokkaan enkat 242,5 penkki ja 345 veto. Molemmat sujuu riippumatta käsien pituudesta yms.


View: https://www.instagram.com/p/CUjmZqjoW2r/

On kyllä. Niin paljon nostelevaa porukkaa että löytyy juuri sopivia voimanostoon. Usein kumminkin on joko tai. Kiri ja Kaz myös aikanaan tasasen supervahvoja ukkoja.
 

View: https://www.instagram.com/p/CUmw8ScjcZT/?utm_medium=copy_link

Uusi kovin penkki millään tyylillä ottamalla itse ja stopilla.

Oma mielipide on, että sääntöjä tulisi vähentää tai vähintään poistaa subjektivuusuus niin hyvin kuin mahdollista, ja voittakoon ne voimanostossa tai penkissä joilla siihen eniten kykyjä on voimien, tekniikan ja välitysten osalta. Mua ei ole ikinä harmittanut kaaret, mutta toisaalta en miellä voimanostoa mitenkään "yleisen voimamittariksi", vaan urheilulajiksi missä tulosta tehdään sääntöjen puitteissa. Kaaret on vaan saatanan komeita!

Kyllä ne nostajat vaan on vahvempia penkissä nykyisillä säännöillä ketkä siinä eniten nostaa. Jokaisella on toki mahdollisuus keksiä omia sääntöjä minkä puitteissa voi kisata, mutta ei silloin samasta asiasta edes enää puhuta ja turha näitä vertailla.
 
Viimeksi muokattu:
Erään nostajan tiedän jolla sumolla nostomatka on 15cm.
Jos nostaa sun kanssa samassa sarjassa, on tuo tietysti ikävää, että häviää heikommalleen. Ellei nosta tai ellet hänelle häviä, tai vaikka nostaisikin ja häviäisit, en kiinnittäisi mitään huomiota, vaan yrittäisin toteuttaa oman maksimaalisen YT:n.
 
Jos nostaa sun kanssa samassa sarjassa, on tuo tietysti ikävää, että häviää heikommalleen. Ellei nosta tai ellet hänelle häviä, tai vaikka nostaisikin ja häviäisit, en kiinnittäisi mitään huomiota, vaan yrittäisin toteuttaa oman maksimaalisen YT:n.
Se oli vaan esimerkki. En ole tosissani pallivedoista.Tarkotin että sekä penkissä että mavessa on niitä jotka optimoi nostomatkat sopivalla tekniikalla. Ei mua haittaa, ite nostan omalla tyylillä minkä jaksan. Penkissä mun mielestä sääntö pään ja kantapäitten nostamisesta on turha. Itellä myös kisamorttina start komennon vartoominen syö voimia nostosta. Nyt penkin SM kisoissa hylättiin pään nostosta jyrytettynä jälkikäteen erään kilpailijan nosto. Se oli ankee päätös kun siinä sarjassa oli tiukka vääntö kolmen kovimman välillä sijotuksista ja oli enkkanosto kyseessä. Varmaan oli sääntökirjan mukanen tuomio, ei siinä.
 
Tarkotin että sekä penkissä että mavessa on niitä jotka optimoi nostomatkat sopivalla tekniikalla.
Kaikilla elämän osa-alueille, joissa on läsnä kilpailuelementti, kannattaa optimoida sen mitä pystyy. Tai jos on paras optimoimatta, niin sitten voi tehdä perussuorituksia.
Ei mua haittaa, ite nostan omalla tyylillä minkä jaksan.
Iso peukku!
Penkissä mun mielestä sääntö pään ja kantapäitten nostamisesta on turha.
Kuten 90 prossaa muistakin säännöistä.
Itellä myös kisamorttina start komennon vartoominen syö voimia nostosta.
Harjoittele sitä, mikäli koet sen haittaavan.
Nyt penkin SM kisoissa hylättiin pään nostosta jyrytettynä jälkikäteen erään kilpailijan nosto.
Käytännössä vain päätuomari "voi" nähdä pään nousun. Se ei riitä enemmistöpäätökseen. Juryn tehtävä on puuttua vääriin tuomioihin. Miten tuomari voisi tuomita väärin asian, mitä ei näe?

Säännöt ovat ihan oikeasti "väärät".
Se oli ankee päätös kun siinä sarjassa oli tiukka vääntö kolmen kovimman välillä sijotuksista ja oli enkkanosto kyseessä. Varmaan oli sääntökirjan mukanen tuomio, ei siinä.
Siinäpä se. Miten halutaan kilpaurheilua toteuttaa?
 
Back
Ylös Bottom