RAW-penkki

En tiedä lihasaktiivisuuksista miten ne menee noston eri kohdassa. Emg antaa varmaan rintalihaksille noston puolivälissä/yli kovimman aktiivisuuden vaikka mekaanisesti alhaalla on oikeasti kovin rasitus ja sitä slingshot kyllä keventää. Jos tanko liikkuu nopeammin niim time under tension jää lyhyemmäksi ja todellinen kuormitus täytyy olla huomattavasti pienempi rinnalle.

Itselläni kevyin slingshot niin sillä kun lyö +10-15 kg painoa niin rasittuu rintakin, mutta kieltämättä ojentajat korostuu. Tuo kevyin on hyvä jos haluaa olkapäille helpotusta eikä niinkään kiloja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taisinkin päästä jo kärryille kun vähän mietin. Lihasaktiivisuus ja lihaksen kuormitus liikkeen eri kohdissa ei ole synonyymejä toisilleen. Jos ajatellaan kokonaista nostoa, niin ojentaja työskentelee jo alhaalla kovaa ja kuluttaa energiaa. Sieltä kun tullaan ylöspäin, niin lihas joutuu työskentelemään edelleen kovaa nostaakseen painon vähän jo väsyneenä ylös asti ja lihasaktiivisuus on suuri. Sen sijaan slingshotilla se alaosan kuormitus on pienempi, energiaa jää varastoon käytettäväksi siellä yläosassa ja lihaksen kuormitus siellä ylhäällä on suurempaa kuin ilman slingshotia, vaikka emg näyttäisi mitä.

Nimittäin mikäli asia ei olisi näin, niin osatoistot eivät toimisi liikkeen tietyn osan vahvistamiseen. Mutta ne toimii ja niitä käytetään. Slingshothan on periaatteessa ojentajien kannalta hyvin sama kuin lankkupenkki. Älköömme siis tehkö voiman hankinnassa emg:n perusteella liian hätäisiä johtopäätöksiä.

Ei kummassakaan ole silti mitään järkeä. En usko kyllä kumpaakaan väitettä. Onko sitten niin, että kyseiset mittaukset ei ole toimivia. Emg-mittauksia on ennenkin kritisoitu.

Ja se, että tanko lähtee rinnalta suuremmalla kiihtyvyydellä kertoo siitä, että slingshot auttaa juuri rinnalla eniten ja niinhän sen pitääkin. Eihän se silloin voi mitenkään lisätä rinnan aktiivisuutta, vaan päinvastoin, ottaa kuormaa pois rinnalta.

Mä ajattelisin äkkiseltään niin, että jos otetaan maksimi Slingshotilla on käytössä koko rinnan potentiaali ja lisäksi Slingshotin tuoma hyöty eli Slingshot ei varsinaisesti vähentäisi rinnan aktiivisuutta. Voi olla paskaa logiikka, olen väsynyt ja tajuan kyllä, ettei Slingshotilla ole lihassoluja. Minun tapauksessani Slingshot ei juurikaan muuta tekniikkaa ja sainkin siitä jo ensimmäisellä kokeilukerralla reilusti hyötyä. Toisaalta ongelmakohtani on lähes aina ollut tuossa 15cm rinnasta varsinkin stopilla nostaessa.

Mä ajattelisin äkkiseltään niin, että jos otetaan maksimi Slingshotilla on käytössä koko rinnan potentiaali ja lisäksi Slingshotin tuoma hyöty eli Slingshot ei varsinaisesti vähentäisi rinnan aktiivisuutta. Voi olla paskaa logiikka, olen väsynyt ja tajuan kyllä, ettei Slingshotilla ole lihassoluja. Minun tapauksessani Slingshot ei juurikaan muuta tekniikkaa ja sainkin siitä jo ensimmäisellä kokeilukerralla reilusti hyötyä. Toisaalta ongelmakohtani on lähes aina ollut tuossa 15cm rinnasta varsinkin stopilla nostaessa.
Siinä kusee vähän se, että slingshot auttaa siellä alhaalla kaikkein eniten. Jos haluat rinnalle suuremman kuormituksen se toteutuu vain silloin kun et saa painoa enää ylös asti kun ojentajistakin loppuu puhti. Ja slingshotilla on maksimiykkösessäkin rinnalta lähtö kovempi kuin ilman slingshottia ja homma stoppaa ojentajiin. Sehän kertoo ihan suoraan siitä, että jos paino on mahdollista kiihdyttää suurempaan nopeuteen, on kuormitus pienempi. Ja sehän taas ei ole sama asia kuin se aktiivisuus. Aktiivisuushan voi olla suuri ja onkin tietysti jos rinnalta pitää yrittää pukata täydellä teholla.

Jos voimantuottokäyrä olisi aivan lineaarinen niin että rinnalla on vaikka voimaa 100, puolessavälissä 110 ja lähellä yläasentoa 120. Lyödään kuormaa 120 ja sling auttaa alhaalla 20, keskellä 10 ja ylhäällä ei mitään. Kaikki menis sillon ihan vitun optimaalisesti ja saisi yhdellä nostolla kuormitettua maksimaalisesti koko aluetta. Vetokumeilla/slingshotilla yritetään imitoida tuota voimakäyrää ja kyllähän se jossain määrin toimii, mutta eri tyypeillä heikot kohdat eri kohdissa. Helposti käy niin että rinta ei ihan maksimaalisesti kuormitu alhaalla.

Yksilöllistä kuten sanoin, kyllähän tuossakin vaikuttaa esim. käsien pituus ääripäinä kyynärpää penkin yläpinnan yläpuolella(t-rex) ja kyynärpäät menee selkeästi penkin alapinnan alapuolelle(oranki).
Samoin miten vahvat ojentajat on, ei kaikilla stoppaa nostot slingshotillakaan ojentajiin.
Sitten riippuu minkä värinen slingshot vai onko sen kopio joissa hieman eri rakenne. Ja miten sen pukee(tutkimuksessa perus punainen ja pukemisen tapa ollut sama ?).
Sitten miten treeneissä slingshottia käyttää. Ylikuormitus painolla vs volyymi esim.
Oteleveys.
Stoppi vai tng penkkaaja
Varmaan monta muutakin muuttujaa löytyy...

Jos omat speksit latoo niin kädet on pitkät, ojentajissa on hyvä suhteellinen voimantuotto, oteleveydet kaikissa variaatioissa lähes kokonaan merkkien sisäpuolella, slingshot on sininen(reactive), stopilla, pääasiallinen käyttötapa on volyymi-sarjat. Itsellä rinta kuormittuu korostetusti verrattuna normipenkkiin.

slingshot on sininen(reactive), stopilla, pääasiallinen käyttötapa on volyymi-sarjat. Itsellä rinta kuormittuu korostetusti verrattuna normipenkkiin.
Jaa niin, jos sulla on toi lasten slingshot, niin se kyllä muuttaa asioita jonkin verran tuohon mun ritsaan verrattuna. Mutta silti, vaikka miten pyörittelen asiaa päissäni ja yritän hoksata, niin en keksi miten apuväline mikä auttaa rinnalla kaikkein eniten, voi lisätä rinnan rasitusta. Jos slingshotin voimantuottokäyrä (joo huono sana, ei se tuota voimaa, mutta yksinkertaistetaan) on 20, 10, 0 ja ojentajat on heikoin lenkki, niin slingshotilla saa käyrän mukaan noin kymmenen kiloa lisää tankoon. Todellisuudessa ehkä vähän enemmän, kun alhaalta tullaan vauhdikkaammin. Silloin rinnan rasitus on -10 kg verrattuna raakapenkkiin.

Jos taas rinnalta lähtö on heikoin lenkki, niin tankoon saa silloin 20 kiloa lisää, jolloin rinnaltalähtö on samaa luokkaa kuin ilman slingshottia ja rasitus rinnalla sama, eli +/- 0 kg verrattuna raakapenkkiin. Jos laitat enemmän, niin se ei liiku enää mihinkään, eli rinnalle ei voi saada suurempaa kuormitusta. Tuntuu vain fysiikan lakien vastaiselta.

Todellisuudessa sä luultavasti vain keskityt rintaan paremmin. Kuminauhan tuoma kompressio voi olla yksi tekijä, mahdollisesti pidempi stoppi toinen tekijä...

Jaa niin, jos sulla on toi lasten slingshot, niin se kyllä muuttaa asioita jonkin verran tuohon mun ritsaan verrattuna. Mutta silti, vaikka miten pyörittelen asiaa päissäni ja yritän hoksata, niin en keksi miten apuväline mikä auttaa rinnalla kaikkein eniten, voi lisätä rinnan rasitusta. Jos slingshotin voimantuottokäyrä (joo huono sana, ei se tuota voimaa, mutta yksinkertaistetaan) on 20, 10, 0 ja ojentajat on heikoin lenkki
Tuo auttaa 10-15kg mikä on just sopiva ~150 penkillä. Voimantuottokäyrä on oman arvion mukaan 25-12-3-0-0 mun mittasuhteilla nosto pilkottuna 5 osaan.

Tuo auttaa 10-15kg mikä on just sopiva ~150 penkillä. Voimantuottokäyrä on oman arvion mukaan 25-12-3-0-0 mun mittasuhteilla nosto pilkottuna 5 osaan.
Sun arvion mukaan siis auttaa rinnalla 25 kg ja saat siitä hyötyä max 15 kg. Silloin kuormitus rinnalla on raw penkkiin verrattuna miinus10 kg. Kertoo siitä, että tuntemus ja todellinen kuormitus ei kulje käsi kädessä. Kuormitus ja rasituskin voidaan ajatella kyllä olevan eri asioita, jos kuormitus on vain se painon aiheuttama mekaaninen kuorma ja rasitus se minkä lihas kokee. Kaikkihan tietää, että pienelläkin kuormalla voidaan saada kova rasitus kun liike tehdään oikealla tavalla.

Pitää sit luultavasti olla löysin mahdollinen versio jos suojaa haluaa. Mulla on metalin catapultista silver-malli, eli toiseksi löysin ja sekin potkaisee 40 kg ja toi taitaa olla mulle vielä pykälän liian pitkä. Sen kanssa kun veivaa kunnon treenin, niin ei ole mitään asiaa penkkaamaan tai kyykkäämään pariin päivään. Ylikuorma nimittäin pitää huolen siitä, että kiertäjäkalvosimet on ns. aika valmiit sen jälkeen. Ei siis suojaa kyllä tippaakaan, vaan päinvastoin. Lisäksi tuolla on akuutin loukkaantumisen riski suurempi ja sen kanssa on pitänyt opetella nostamaan ennen kuin voi ottaa ylikuormia. Se kun saattaa tottumattomalla ampua ihan mihin tahansa tai kaatua kaulalle ja sama riski siellä on tietysti edelleen vaikka olisi miten kokenut.

Mutta, se on kyllä hyödyllinen apuväline. Ylikuormien nostelusta on hyötyä ihan jo pääkopallekin eikä tuon jälkeen raw maksimit paina käsillä yhtään. Ottaa ojentajiin tosi kovaa ja on kiistattomasti hyödyllinen jos ojentajat on noston heikoin lenkki.

Voi olla väärä vehje mulle sitten. Joskus harvoin kun hommat kusee niin voimat huomaa katoavan jo laskiessa pari cm ennen rintaa tietää ottaa vain kontrolloidusti alas, harvoin on ojennus jäänyt kesken(failuresarjat jää ylhäältä ei yhtäkkiä rinnalle).
Selkein kuitenkin ongelma on se että mitä sarjojen perusteella luulis tulevan saattaa joutua kääntää takas telineisiin kun olkapäät kertoo irrotuksessa että pare kun ei nosta(ei kipu, vaan sellainen huteruus/voimattomuus).

Jaa niin, jos sulla on toi lasten slingshot, niin se kyllä muuttaa asioita jonkin verran tuohon mun ritsaan verrattuna. Mutta silti, vaikka miten pyörittelen asiaa päissäni ja yritän hoksata, niin en keksi miten apuväline mikä auttaa rinnalla kaikkein eniten, voi lisätä rinnan rasitusta.

Eikös tuo vähennä olkapään työtä stabiloinnissa samalla kun linko vetää kyynärpäätä kohti kroppaa? Jos on pieniä tekniikkavaikeuksia ilman slingshottia, niin voisko se subjektiivinen tunne rinnan työskentelystä tulla sitä kautta? Tuohan on suunniteltu vamman kanssa treenaamiseen, tekniikan vahvistamiseen ja liikkeen ylikuormitukseen.

Eikös tuo vähennä olkapään työtä stabiloinnissa samalla kun linko vetää kyynärpäätä kohti kroppaa? Jos on pieniä tekniikkavaikeuksia ilman slingshottia, niin voisko se subjektiivinen tunne rinnan työskentelystä tulla sitä kautta? Tuohan on suunniteltu vamman kanssa treenaamiseen, tekniikan vahvistamiseen ja liikkeen ylikuormitukseen.
Voi se löysällä slingshotilla tietysti näinkin olla. Toi mun taas on niin jäykkä, että sen kanssa saa tosissaan keskittyä ettei kyynärpäät painu kylkiin kiinni ja nosto lähde mahalta. Yksi heikompi kaveri sitä koitti kerran eikä sillä riittänyt voima pitää kyynärpäitä yhtään irti kyljistä. Oli aika eksoottisen näköinen tekniikka. Sanoin, että varmaan turvallisempaa ettei enää kokeilla.

Edit: Se on siis todellisuudessa mullekin vähän turhan jäykkä, mutta enhän mä arvannut, että se noin paljon auttaa, kun kuitenkin on toiseksi löysin. Mutta sillä mennään, kun homma kuitenkin toimii.

Viimeksi muokattu:
Mulla on nykyään käytössä Strentghshopin Ballista. Pidän siitä enemmän kuin alkuperäisestä punaisesta Slingshotista jota aiemmin käytin. Sain tuosta oikeasta Slingshotista sellaisen 20kg hyödyn ensimmäisellä yrittämällä ja tein jossain vaiheessa helppoja vitosia raakamaksimilla. Tuolla Ballistalla saan ehkä 10, max 15kg hyödyn maksimiin ja maksimilla saattaa tulla tiukka kolmonen. Toi on sopiva ylikuormitus mielestäni.

Kommentoinkin aikaisemmin tuon Ballistan pohjalta asiaa mutta pidän ehkä tätä "Lihasaktiivisuus ja lihaksen kuormitus liikkeen eri kohdissa ei ole synonyymejä toisilleen." Powerhousun toteamusta järkevimpänä selityksenä, näin yksinkertaistettuna siis, tutkimuksen tulokselle.

Todellisuudessa sä luultavasti vain keskityt rintaan paremmin. Kuminauhan tuoma kompressio voi olla yksi tekijä, mahdollisesti pidempi stoppi toinen tekijä...

Itse kontrolloin ja lasken hitaammin slingillä ja tuntuma onkin kovempi vaikka varsinainen kuorma pienempi.

En kyllä keskity koskaan isoissa liikkeissä mihinkään tiettyihin lihaksiin, vaan noston tehoon ja tekniikkaan. Slingshotilla mahdollisimman samalla tekniikalla kuin peruspenkki, mukaan lukien alaslaskun kontrolli ja stopin laatu. Itsellä tuolla nyt vaan menee niin että rinta failaa jos menee päätyyn asti sarjoissa.

Tässä toisessa tutkimuksessa mikä löytyy myös, ojentajilla oli mitattu myös selkeä deload mutta myös rinnalle jonkin verran:

Siinä ekassakin nuo meni:
1588094768591.png

Tuon ekan tutkimuksen tuloksista pätevämmät onkin kommentoineet että ketjut olisi parempi vaihtoehto jos penkissä haluaa ojentajia kuormittaa.

Onko täällä muilla ollut ongelmia siitä että perse nousee penkistä, kun aletaan liikkua maksimeita kohti. Jalkojen asentojen muuttaminenkaan ei tunnut auttavan. Kellään mitään vinkkejä, miten tätä ongelmaa voisi eliminoida?

Onko täällä muilla ollut ongelmia siitä että perse nousee penkistä, kun aletaan liikkua maksimeita kohti. Jalkojen asentojen muuttaminenkaan ei tunnut auttavan. Kellään mitään vinkkejä, miten tätä ongelmaa voisi eliminoida?

Jalat sen verran leveälle että perse ei nouse vaikka kuinka pönkäis jaloilla? Yleensä leveämpi asento toimii ainakin pidemmillä nostajilla, koska polvi pitäisi kuitenkin saada alemmas kuin lonkka, että saadaan kunnon paine jaloista. Jos polvi on lonkan tasalla, niin perse nousee penkistä kun työnnetään jaloilla.

Tässä hyvä video.

View: https://www.youtube.com/watch?v=u-H61Lf5Xb0&feature=youtu.be

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom