Pystypunnerrus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja taimen
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tai vaan yleistä voimanpuutetta... :itku:

Ei vaan, se nyt on ollut itsellä juuri se ainoa pystypunnerrusliike, joka on käynyt alaselän päälle. Muissa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että se jotenkin rasittaisi alaselkää enemmän kuin seisaaltaan tai selkänojalla tehdyt pystypunnerrukset.

Tottahan sellaista liikettä ei kannata tehdä joka sattuu.Itselläni sellaisa liikkeitä on paljon esim. mave kyykky yms...

Täytyypä tarkistaa...menisköhän niillä nelikymppisillä sitten enemmän... en oo nyt pitkään aikaan pystynyt tekemään kunnolla kun on olkapää ollut tulehtuneena.

Kuinkas alas lasket painot? Itse lasken nyrkin tuohon johonkin korvan alapuolelle, olkavarsi siis reilusti alle 90 asteeseen. Smithissä taas lasken tangon silmien korkeudelle, en siis yhtä alas. Ja täytyy muistaa että Smitheissä on eroja, meillä saattaa olla "kevyempi" smith.

Edittiä: Tarkistin, onhan niillä nähtävästi tullut tehtyä pidempiäkin sarjoja, kahtatoistakin toistoa joskus syksyllä. Muisti kettuilee... Enpä silti usko että ihan taitais 50 kilosilla kuutosta tulla.
Perkele kun kuntoutuis tuo olkapää niin pääsis koittamaan...

Noin korvien kohdalle lasken käsipainot. Smithissä ehkä vähän ylemmäs mut sitä ei tule juurikaan tehtyä kun ei ole meidän salilla semmosia ylellisyyksiä. Mut varmaan myös smitheissä vähäsen eroja. Oma paino 94kg.

E. siis nyrkit korvien kohdalle eli myös alle 90 asteen kulman.

Viimeksi muokattu:
Selkätuettoman pystypunnerruksen suurin loukkaantumisriski taitaa olla se, että tekniikka pettää keskivartalosta aika helposti, kun keskitytään työntämään tankoa ylös. Eli paketti ei välttämättä pysy kasassa vaikka voimaa keskivartalossa olisikin.

Kun saan tuon olkapään kuntoon, voisin vaikka kuvata jonkun olkapäätreenin ja laittaa kuvaa ja videota blogiin. Sinne voi sitten laittaa kommenttia, jos löytyy parannettavaa (voiko sitä nyt täydellisestä enää parantaa :hyper:). Samalla selviää noiden käsipainojen paino ja toistomäärät ;)

Voi tosin mennä jonkin aikaa ennen kuin olkapää on kunnossa kovaan treeniin...:curs:

Niin ja oma painoni on n. 100 kg

Kaikki nyt ketkä kritisoi "mikä on oikea ja mikä ei" niin itseasiassa pystypunnerrus on ollut ihan virallinen nosto olympialaisissa, joten siellä hyväksyttyä nostoa tulisi pitää myös virallisena suorituksena. Se, että onko kyseinen versio raskain vai ei siitä en sano mitään. Myös väite miksi pystypunnerrus lähtee rinnalta kuolleista perustuu siihen, että alunperin se on siihen rinnallevedolla otettu lattiasta, joten liike on AINA lähtenyt rinnalta kilpailusuorituksissa (toisin kun penkki on otettu kilpaillessa aina telineestä.. aiemmin myös se lähti rinnalta ennenkun telineet kehitettiin.. toisaalta silloin ei siinä vielä kilpailtu). Kisoissa pojat työnsi painoi kyllä rinnalla aika paljon, mutta tiettäkseni suoritus oli hyväksytty kun kädet olivat suorana ja tanko pään yläpuolella. Ja suoritus hylättiin jos tanko kaatui kehon taakse nostovaiheessa taaksenojauksen yhteydessä.

Ja push press hyvä variaatio, koska kyseinen on kevyempi olkapäille + räjähtävä nosto toisinkuin pystypunnerrus joka voitaisiin mielestäni luokitella hitaaksi nostoksi ( voi toki tehdä kevyillä ja nopeasti ).
Kaikki selkätuotetut nostot + smithissä tehdyt ei mielestäni ole pystypunnerruksia sen virallisessa merkityksessä. Se on hiukan kun penkkaus smithissä ei ole penkkaamista virallisesti vaikkakin saman noston suoritatkin.

Kaikki nostot missä kilpaillaan / on kilpailtu tarkoittaa mielestäni, että suoritus vastaa kyseistä käytäntöä. Se että jos puhutaan muutenvaan mikä pään ylle työntävä liike on hyvä ja paljo niissä liikkuu painoja niin siitä sitten. Kunhan pidetään mielessä yhtälö mitä tehdään vs mistä puhuu tekevän.

Mut joo aikas saarnausta tuli, mutta tulipahan pointti selväksi että kyseinen nosto on ns. virallinen nosto missä on hyväksytty/hylätty nostotekniikka kuten on mave,kyykky,pena,tempaus,työntö

Ja push press hyvä variaatio, koska kyseinen on kevyempi olkapäille + räjähtävä nosto toisinkuin pystypunnerrus
Tätä en voi muuta kuin ihmetellä. Tässä jää ihan sanottamaksi. Miksi minä teen pystypunnerrusta olkapää -päivänä? Koska se on hyvä liike etuolkapäille, niin en minä nyt *piip* halua, että teen sen variaationa, mikä on kevyempi kuin se alkuperäinen. Mikä taas tekee variaatiosta paskemman.

Tätä en voi muuta kuin ihmetellä. Tässä jää ihan sanottamaksi. Miksi minä teen pystypunnerrusta olkapää -päivänä? Koska se on hyvä liike etuolkapäille, niin en minä nyt *piip* halua, että teen sen variaationa, mikä on kevyempi kuin se alkuperäinen. Mikä taas tekee variaatiosta paskemman.

Itseasiassa se on hyvä liike koko hartian seudulle eikä vain etuolille. Niin mutta joo... Jos joku on samoilla painoilla tehtynä kevyempi ei se tee liikkeestä paskempaa. Jo pelkkä liikkeen tarkoitusperä treenissä on eri. Sama kun sanoo, että etukyykky on parempii kun takakyykky koska voi liikuttaa vähemmän romua ja siten on myös raskaampi liike... tai että niskakyykky voittaa voimanosto kyykyn koska on pienemmät romut käytössä ja täten on pakko olla raskaampaa. Samoin perustein suorinjaloin maastaveto on ylivoimainen suhteessa normaaliin maastavetoon.. kuka nyt maasta normisti vetäis koska sehän on kevyttä suorijaloin vetoon verrattuna? Tajuatkos jo mitä puhut?
Jos variaation paskuus riippuu sen suorituksen vaikeudesta ja painojen käyttö mahdollisuudesta pidät varmasti sitten kickbackii ojentajien kuningas liikkeenä koska se ei mahdollista isoja rautoja? Yleisesti ottaen tosin liike missä liikkuu isommat raudat esim kickback vs kapea penkki tai pystypunnerrus vs push press, niin se missä liikkuu hyvällä suoritustekniikalla isommat raudat on myös parempi liike kokonaisuutta ajatellen.
(ja kyllä tajusin että kickback on eristävä siinä missä kapea pena ei.. samoin on pystäri eristävä suhteessa pushpressiin jossa voimantuottoon vaikuttoon vaikuttaa suuresti myös jalat)

Itseasiassa se on hyvä liike koko hartian seudulle eikä vain etuolille. Niin mutta joo... Jos joku on samoilla painoilla tehtynä kevyempi ei se tee liikkeestä paskempaa. Jo pelkkä liikkeen tarkoitusperä treenissä on eri. Sama kun sanoo, että etukyykky on parempii kun takakyykky koska voi liikuttaa vähemmän romua ja siten on myös raskaampi liike... tai että niskakyykky voittaa voimanosto kyykyn koska on pienemmät romut käytössä ja täten on pakko olla raskaampaa. Samoin perustein suorinjaloin maastaveto on ylivoimainen suhteessa normaaliin maastavetoon.. kuka nyt maasta normisti vetäis koska sehän on kevyttä suorijaloin vetoon verrattuna? Tajuatkos jo mitä puhut?
Jos variaation paskuus riippuu sen suorituksen vaikeudesta ja painojen käyttö mahdollisuudesta pidät varmasti sitten kickbackii ojentajien kuningas liikkeenä koska se ei mahdollista isoja rautoja? Yleisesti ottaen tosin liike missä liikkuu isommat raudat esim kickback vs kapea penkki tai pystypunnerrus vs push press, niin se missä liikkuu hyvällä suoritustekniikalla isommat raudat on myös parempi liike kokonaisuutta ajatellen.
(ja kyllä tajusin että kickback on eristävä siinä missä kapea pena ei.. samoin on pystäri eristävä suhteessa pushpressiin jossa voimantuottoon vaikuttoon vaikuttaa suuresti myös jalat)

Oon kyl sun kaa samoilla linjoilla, tarkoitusperä... Huhhuh. JanksteR ehkä vaa aattelee et hän on ainoastaan oikeessa? :-)))

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikä helvetin virallinen pystypunnerrus? Ei sellasta ole olemassakaan kun ei siinä nykyään kilpailla. On vain eri sanoja, joilla tarkoitetaan eri liikkeitä. Ja tässä tapauksessa suomenkielen sanavalikoima on kovin suppea, joten sama sana tarkoittaa montaa eri liikettä joissa paino työnnetään pään yläpuolelle.

Overhead press : pystypunnerrus istuen (selkätuella tai ilman)
military press: seisten, jalkoja ei käytetä
push press: seisten, jaloilla räjähtävyyttä

Ja jos punnerrus aloitetaan pohjasta niin mielestäni se tulisi erikseen mainita. Mitään järkeä pitää jotain ikivanhaa ''virallista nostoa'' jonkun sanan ja liikkeen ainoana oikeana määritelmänä. Sanan merkitys on muuttunut niistä ajoista nimenomaan laitteiden ja muun kehityksen kautta.

Ja jos punnerrus aloitetaan pohjasta niin mielestäni se tulisi erikseen mainita.
Mun mielestä kyllä juuri toisinpäin. Ylhäältä aloittaminen tuntuu todella epäintuitiiviselta muuten, paitsi ehkä smithissä istuen. Kuitenkin muuten painot täytyy aina punnertaa sinne ylös, niin eikö siinä ole jo yksi positiivinen vaihe tehty? Muutenkin jos katsoo treenaajia tekemässä pystäriä tangolla esim. kyykkytelineessä, niin aina se tanko on säädetty hartioiden korkeudelle eikä noin 50cm pään yläpuolelle.

Itse tuossa aijemmin jo mainitsinkin niin ite aloitan niskantakaa punnerruksen ylhäältä on mielestäni parempi siinä kun aloittaa ylhäältä.. Mut muuten alhaalta tietysti.

Mun mielestä kyllä juuri toisinpäin. Ylhäältä aloittaminen tuntuu todella epäintuitiiviselta muuten, paitsi ehkä smithissä istuen. Kuitenkin muuten painot täytyy aina punnertaa sinne ylös, niin eikö siinä ole jo yksi positiivinen vaihe tehty? Muutenkin jos katsoo treenaajia tekemässä pystäriä tangolla esim. kyykkytelineessä, niin aina se tanko on säädetty hartioiden korkeudelle eikä noin 50cm pään yläpuolelle.

Pikkasen suurempia romuja saa liikuteltua liikkeessä kuin liikkeessä, jos se sarja alkaa suoraan yläasennosta ja pystytään tekemään itse sarja suurilla painoilla. Kun ei mene kuolleen painon nostamiseen ensimmäisessä toistossa suurimmat tehot jo ala-asennosta punnertamiseen ja jouduta tekemään sarja vähemmillä tehoilla. Ihan sama homma penkin kanssa. Penkkikin otetaan ja aloitetaan telineistä, eikä rinnalta. Vanhoissa pystäritelineissä se liike alkaa aina ylhäältä. Se on sitten eria asia, jos lihaskasvun kannalta tarkastelee, että onko se hyvä vai huono väsyttää ne lihakset pienemmillä painoilla vai ei, vai tähdätä tietyllä painoilla tiettyyn toistomäärään.

Eihän nyt pystypunnerrusta yläasennosta aloiteta. Tangolla istuen ja smithissä istuen on mahdollista aloittaa ylhäältä, mutta kyllä ite olen aloittanut alhaalta myös tangolla istuen versiossa.

Aika hankalaa on ainakin seisten tehtävässä pystypunnerruksessa aloittaa liike ylhäältä. Kyllä ainakin itse koen että tanko on otettava ensin telineestä siihen rinnalle ja sarja aloitettava siitä. Sama istuen käsipainoilla. Tietysti ylhäältä aloittaminen saattaa käsipainoilla onnistua jos on pari treenikaveria, jotka antavat käsipainot suoraan ylösojennettuihin käsiin. Itse olen tehnyt niin, että otan käsipainot olkapäille ja treenikaveri antaa ensimmäiseen nostoon tukea kyynerpäistä auttaen painot ylös. Näin ei suurin teho mene ensimmäisessä nostossa. Smithissä toki aloitan liikkeen ylhäältä.

numbd: Itseasiassa Press on seisten tehty pystäri ilman jalkoja. Military press on sama, mutta kantapäät pysyttävä yhdessä. Push press tietty jaloilla auttamalla ja jerk jaloilla auttamallla + allemenolla. Mutta joo toi on ihan termistö kysymys.

Mutta pystypunnerruksen ylhäältä aloittaminen ei mene jakeluun kyllä. Nimenomaan kuolleista lähtevä työntöhän on se mikä meinaa... ei penkissäkään runkkupenkki painoistakaan paljo ole hyötyä jos ala-asennossa ei voimia ole. Tuleehan kilpailussakin penkkipunnerrus punnertaa merkistä jolloin kuolletus tapahtuu laskuvaiheen jälkeen. Jos pystypunnerruskin aloitettaisiin jostain kumman syystä ylhäältä tulisi sekin pysäyttää rinnalle erikseen. Kehoilun puolikkaiden toistojen pumppailut ettei liha lepää jne on asia erikseen. Ja ketkä vetoaa, että ala-asento syö isoimmat tehot voisi miettiä sitä onko isomman romun liikutus aina hyödyksi jos vääntövoima liikkeiden ääripäässä uupuu? Itse ainakin pystypunnerran jokaisen toiston kuolletuksella rinnalta.

Numbd.. vielä semmoinen, että kyllä ennenvanhaan lähes kaikki myös kyykkäsivät pohjilta.. nykyään tosin 90% kyykyistä on puolikyykkyjä - 1/4 kyykkyjä. Tulisiko täten myös kyykyn määritys muuttaa siten että pieni niiaus olisi oikeaoppineni määritelmä?

Vanhoissa pystäritelineissä se liike alkaa aina ylhäältä.

Tohon vielä sen verta puututtava, että ennenhän tanko nostettiin lattialta rinnalle eikä telineistä.. en ole koskaan edes nähnyt telinettä mistä tarkoituksella kuuluisi ottaa tanko suorille ylös. Taitaa vielä nykyäänkin monet painonnostajat ottaa rivellä pystypunnerruspainot ylös ennen sarjaa...

Pikkasen suurempia romuja saa liikuteltua liikkeessä kuin liikkeessä, jos se sarja alkaa suoraan yläasennosta ja pystytään tekemään itse sarja suurilla painoilla. Kun ei mene kuolleen painon nostamiseen ensimmäisessä toistossa suurimmat tehot jo ala-asennosta punnertamiseen ja jouduta tekemään sarja vähemmillä tehoilla. Ihan sama homma penkin kanssa. Penkkikin otetaan ja aloitetaan telineistä, eikä rinnalta. Vanhoissa pystäritelineissä se liike alkaa aina ylhäältä. Se on sitten eria asia, jos lihaskasvun kannalta tarkastelee, että onko se hyvä vai huono väsyttää ne lihakset pienemmillä painoilla vai ei, vai tähdätä tietyllä painoilla tiettyyn toistomäärään.

Tuo on ihan, että miten on tottunut tekemään. Sama homma kuin mavessa. Jos on aina ottanut painot ylhäältä niin tuntuu varmaan vaikealta lähteä alhaalta ilman venytysrefleksin apuja. Ite taas esimerkiksi olen miltei aina aloittanut alhaalta niin ylhäältä aloittaessa saan max. 1 toiston enemmän kun puhutaan pystypunnerruksesta tangolla istuen.

Tän ketjun perusteella melko moni tuntuu tekevän liikkeen istuen. Vähän tuli yllätyksenä tämmönen, aina oon luullut seisten tehtävää paljon yleisemmäksi. Seisten teen itse ja ensimmäisen toiston otan aina alhaalta kun se tulee telineistä siihen näppärästi, mutta loput aloitan ylhäältä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom