Pystypunnerrus rintaan asti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Timba79 sanoi:
Eli miten otatte tuon lähdön pystypunnerruksessa tangolla?

mulla se ainakin onnistuu ihan hyvin normaalista kyykkytelineestä ottamalla. eli siis yläasennosta toki - tekisi aika hallaa se eka nosto isommilla romuilla olkapäälle, jos se pitäisi ottaa rinnasta ylös. jos edes saisikaan sitä ylös asti.

hieman siinä joutuu selkää hetkeksi irrottamaan selkänojasta kun painot suorille käsille ottaa, mutta kun pitää vatsan seudun kasassa, niin hyvin ne sieltä tulee. sittenpä ei muuta kuin selkä takas nojaan ja punnertelemaan.

tanko jätetään sille korkeudelle mihin käsipaino punnerruksesssakin, niissähän se kahva osat jää noin suun/leuan kohdalle silloin kun kiekot hipaisee olkapäitä eli tanko jätetään myös siihen . tuolla liikeradalla minimoituu olkavaivat.

Käyn itse suurella salilla, jossa juuri kukaan ei tee liikkeitä puhtaasti. Painot pudotetaan alas ja ryskytetään tai venkoillaan ylös. Sitten valitellaan niitä ainaisia kolotuksia ja kun ei pysty tekemään sitä tai tätä liikettä. Venyttelyä ei tehdä ja äijät ovat kankeita kun sahapukit. Liikeradat ovat lyhyitä kun kunnon liikeratoihin ei ole voimaa eikä liikkuvuutta. YLEISESTI: SURKEA TEKNIIKKA RIKKOO PAIKAT, ei täydellä liikeradalla tekeminen. Joillekin joidenkin liikkeiden täydet liikeradat eivät sovi, mutta useimmille kyllä.

JA: OLKAPÄITÄ RIKOTAAN PALJON ENEMMÄN PENKKIRYSKYTTELYSSÄ KUIN TÄYDEN LIIKERADAN HARTIAPUNNERRUKSISSA!

Monenmoisia asiantuntija-artikkeleita olen olkapäidenkin terveydestä lukenut, mutta en ole vielä nähnyt kenenkään asiantuntijan varoittelevan liikkeen vaaroista rinnalle asti laskettaessa. Olen niin ikään nähnyt tieteellisen analyysin niskan takaa tehtävistä liikkeistä ja siinä todetaan, että monien ihmisten rakenteelle kyseiset liikkeet sopivat ihan hyvin.

Timba79 sanoi:
Kysytäänpäs nyt tässä kun aiheeseen liittyy. Eli miten otatte tuon lähdön pystypunnerruksessa tangolla? Jostain telineistähän se tanko otetaan, mutta se ensimmäinen toisto tuntuu aina pahalta (isommilla romuilla) jos se pitää rinnalta lähteä? Eli onko tässä nyt olemassa joku hyvä tekniikka jota en ole tajunnut? Tämänkin takia on tuo pystypunnerrus tangolla ollut vähän pannassa ja tekisi mieli alkaa sitä tekemään taas.

Vai onko ainut järkevä rakaisu avustaja joka auttaa ekan toiston ylös?

IMO,avustajan kanssa varsinkin kun puhutaan 2-6 toistoista,se ensimmäinen nosto telineestä on todella hankala ja vie kaikenlisäksi voimaakin tulevasta sarjasta.

Timba79 sanoi:
Kysytäänpäs nyt tässä kun aiheeseen liittyy. Eli miten otatte tuon lähdön pystypunnerruksessa tangolla? Jostain telineistähän se tanko otetaan, mutta se ensimmäinen toisto tuntuu aina pahalta (isommilla romuilla) jos se pitää rinnalta lähteä? Eli onko tässä nyt olemassa joku hyvä tekniikka jota en ole tajunnut? Tämänkin takia on tuo pystypunnerrus tangolla ollut vähän pannassa ja tekisi mieli alkaa sitä tekemään taas.

Vai onko ainut järkevä rakaisu avustaja joka auttaa ekan toiston ylös?

Menikö multa jotakin ohi vai miksi aloitat liikkeen alhaalta/rinnalta? Helpommin pääset liikkeelle kun aloitat ylhäältä, kuten taicaviitta totesi. Käsipainot nyt on pakko aloittaa alhaalta, mutta tanoglla voi ihan hyvin aloittaa negatiivisella vaiheella, kuten esimerkiksi penkkipunnerruksessa.

Ei oo olkapää niin paljoo enää vaivannu, kun teen vipunostot sivulle & takaolkapäät ensin ja sitten niskan takaa punnerrusta tangolla, korkeintaan korvan kohdalle (isoimmilla raudoilla vielä vajaammin). Painot pienenee, mut ei se mitään. Saa niitä hartioita leveemmiks (jos haluaa) ilman tuskallista punnerrustakin (vaikka hyvä liike onkin).

Flesh sanoi:
Menikö multa jotakin ohi vai miksi aloitat liikkeen alhaalta/rinnalta? Helpommin pääset liikkeelle kun aloitat ylhäältä, kuten taicaviitta totesi. Käsipainot nyt on pakko aloittaa alhaalta, mutta tanoglla voi ihan hyvin aloittaa negatiivisella vaiheella, kuten esimerkiksi penkkipunnerruksessa.

Ei mennyt mitään ohi, kyselin vain miten muut aloittaa ja muita hyviä vinkkejä. Enpä muista koska viimeksi olisin pystypunnerrusta vapaalla tangolla tehnyt, aina jotain ongelmia olkapääseudulla tehnyt. Joten vinkkiä vaan haen jos sitä taas alkaisin kokeilemaan. Käsipainoilla ja laitteilla oon tähän asti tehnyt.

Flesh sanoi:

Vaan entäpä jos käytössä ei olekaan selkänojallista penkkiä, vaan liike suoritetaan perinteiseen painonnostotyyliin seisten esim. kyykkytelineessä?

Itse joudun toisinaan tekemään pystypunnerruksen duunipaikan "salilla" (=penkki) istuen ilman tukea selälle, jolloin ongelmia tulee juuri lähdön kanssa.

Itse teen etupunnerruksen smithissä, en koskaan vapaalla tangolla (en varmaan edes osaisi enää). Ja tangon lasken noin leukaan, en koskaan sen alle, en näe oikein mitään järkeä laskea sitä sen alemmas. Ainakaan minun fysiikkani ei taivu kunnolla (luonnollisesti) sellaiseen asentoon kovemmilla painoilla ainakaan ja paikkojen rikkoutumisvaara kasvaa huomattavasti.

Ja sarjoissa pyrin paukuttamaan aina vähintään 8 toistoa, mielellään 10-12. Teen myös paljon pudotussarjoja kyseisessä liikkeessä, yleensä melkein joka treenissä ja kahdella pudotuksella. Ja ei, en tunne sanaa ylikunto. Usein teen etupunnerruksen toisena liikkeenä, ensimmäisena joku kevyt etukäteisväsytys, kuten viparit käsipainoilla tai taljalla.

Millaisilla romuilla jengi muuten tekee etupunnerrusta?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Misanthrop sanoi:
Vaan entäpä jos käytössä ei olekaan selkänojallista penkkiä, vaan liike suoritetaan perinteiseen painonnostotyyliin seisten esim. kyykkytelineessä?

Itse joudun toisinaan tekemään pystypunnerruksen duunipaikan "salilla" (=penkki) istuen ilman tukea selälle, jolloin ongelmia tulee juuri lähdön kanssa.

Tuo onkin hyvä pointti. Silloin tilanne on jo toinen. Täytyy myöntää, että itse en uskaltaisi "kovilla painoilla" edes tehdä tuota versiota. Ehkä pitkän harjoittelun jälkeen uskaltaisin tuohonkin lisätä painoa:)

makew sanoi:
Kiertäjäkalvosin on tavallaan sellainen "ihas", joka juurikin toimii ohjaava lihaksena, joten kiertäjäkalvosimien vahvistaminen erittäinkin järkevää, jos isoja kuormia haluaa nostaa.
Niskantakaapunnerruksessa täytyy olla varovainen, alaslasku täytyy pysyä kokoajan erittäin hallittuna/tiukkana, muuten liikerata voi helpostikin karata.

Minkälaisilla liikkeillä kiertäjäkalvosimia käytännössä vahvistetaan? Fysioterapiasta (olkapää leikattu) muutama liike onkin tuttu, mutta lisää vinkkejä kuulisin mielelläni.

Misanthrop sanoi:

Ei meidän salilla ole niitä ihan "perinteisiä" kyykkytelineitä, vaan sellainen portainttain nouseva "teline". Ajaa kyllä paremmin asiansa kyykkytelineinä kuin tavalliset kyykkytelineet.

Eli tästä on vähän hankalahko ottaa tota tankoa "suorille käsille".

Misanthrop sanoi:
Tätä juuri hain. Yhtä vaikeaa taitaa olla siinä perinteisessäkin kyykkytelineessä..

Tuosta Timban mainitsemasta telineestä se on oikeastaan aika mahdotonta ottaa suorille käsille, koska tämän jälkeen olisi siirryttävä reilusti taaksepäin/eteenpäin, jotta liike ei laskuvaiheessa pysähtyisi telineen portaisiin. Perinteisestä kyykkytelineestä se on kyllä mahdollista.

Nyt ymmärrän Timba paremmin ongelmasi.

Flesh sanoi:
Tuosta Timban mainitsemasta telineestä se on oikeastaan aika mahdotonta ottaa suorille käsille, koska tämän jälkeen olisi siirryttävä reilusti taaksepäin/eteenpäin, jotta liike ei laskuvaiheessa pysähtyisi telineen portaisiin. Perinteisestä kyykkytelineestä se on kyllä mahdollista.

Nyt ymmärrän Timba paremmin ongelmasi.

Niinpä, kenenkään en ole nähnyt tuosta telineestä sitä suorille käsille ottavan. Lastenpainoilla se voisi onnistuakkin, mutta sitten onkin jo sama mistä kohtaa sen liikkeen alottaa. Eli ainut ratakaisu lienee avustaja...?

Ei kai siinä muuta kun ottaa tangon telineestä rinnalle, peruuttaa ulos ja pikkuniiauksella sopivasti alkuvauhtia ekaan toistoon. Näin on ainakin itse pärjäilty 3-5 sarjojen kanssa.

Tuota noin. Vaikka tangon laskeekin rinnalle asti eihän se sitä tarkoita että pahaa tekisi. Venyttää vain mukavasti.
Eikös siinä jos laskee rinnalle asti niin kannata n. 5-10cm auttaa jalkoja joustamalla tankoa ylös. Eli ei tarvitse sitä alinta kohtaa punnertaa mutta silti laskiessa tankoa rinnalle asti tulee silti hyvä venytys.?.
Itse teen ainakin tällä tekniikalla ja olkapäät tuntuvat pysyvän ihan hyvin kunnossa.

JBull sanoi:
Ei kai siinä muuta kun ottaa tangon telineestä rinnalle, peruuttaa ulos ja pikkuniiauksella sopivasti alkuvauhtia ekaan toistoon. Näin on ainakin itse pärjäilty 3-5 sarjojen kanssa.

Tarkoitus mulla sitten tehdä tämä vain istuen selkänojan kanssa. Että ei toimi siinä tämäkään konsti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom