Pystypunnerrus rintaan asti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
exitusletalis sanoi:
Vanha ketju nousee.. hirvittää noiden väittelyiden jälkeen pistää tähän kysymyksiä mutta kuitenkin tässä: olen tehnyt pystypunnerruksen aikaisemmin tangolla istuen, nyt olen vaihtanut seisten tehtävään versioon. Kuuluuko liikkeessä loppua kohden "nostaa olkapäitä" ylöspäin vai pidetäänkö ne ihan alhaalla? Tuolla tuntuisi olevan paljonkin merkitystä vaikuttaviin lihaksiin ja tuntumaan.

Vastataan nyt ihan asiaankin, eli toi varmaan riippuu osin siitä mitä nimenomaista pystypunnerruksen versioo tosiasiallisesti sattuukin tekeen, mutta jos ei muuta niin ainakin toiminnallista voimaa toi loppuojennus palvelee sekä kehittää hartiaseuden lihaksia yleisesti. Ainakin epäkkäät tulee loppuunojennetussa punnerruksessa enemmän mukaan.:)

Heh heh onpa hyvä keskustelu vaikka näyttääkin olevan jo aloitettu hyvän aikaa ennnen kuin olen näille palstoille eksynyt. Viäräleukana sanoisin, että exitusletalis kommenttiin liittyen (ja täysin asian vierestä :offtopic: ), että pystypunnerrusta on pirun vaikea tehdä tangolla istuen. (noh olinpas hauska)

Mitä Smithiin tulee niin ene kyllä ole siitä koskaan suurempia riemuja repinyt. Laitetta olen käytännössä käyttänyt juuri pystypunnerruksessa (sekä eteen että niskan taakse) ja treenatessani pohkeita. Pystypunnerruksessa olen tangon laskenut alimmillaan leuan tasolle. Suuremmilla painoilla (peilistä katsoen) korvien alareunaan asti. Tähän asti liikerata pysyy mielestäni riittävän kiertymättömänä ja uskallan puskea täysillä. Liikkeen olen tehnyt Smithissä vain ja ainoastaan sitä varten, että siinä uskaltaa näin käyttää suurempia painoja ja varmistajan kanssa uskaltaa tehdä hyvin loppuun asti ja saa aikaan parhaan rasituksen. Näin myös liike on mielestäni kohdistunut riittävän tarkasti hakemaani kohtaan. Vapailla painoilla en olekkaan sitten vuosiin pystypunnerrusta tehnyt (- nykyisessä ohjelmassa tosin on Military).

Missään muissa liikkeissä en katsonut Smithin olevan itselleni välttämätön. Syynä näin jälkeen päin ajatellen ehkä juuri se, että se pakottaa juuri siihen yhteen liikerataan, jolla voi oikein mainiosti riittävässä rasituksessa murjaista on jonkun paikan pas2. Varmasti monet puolustavat laitosta henkeen ja vereen, mutta tämä on mielipiteeni ja katson, että näin homma toimii parhaiten minulle :thumbs:

... ja muuten sepustuksiani ja tekemisiäni saa (ja pitää) kyseenalaistaa/kommentoida, jos siltä tuntuu. Mainittakoon, että en ole lukenut juurikaan treenaamiseen liittyvää kirjallisuutta vaan oppinut ihan omien (ja muiden tekemien) virheiden kautta. Ja voitte uskoa, että niitä on tullut tehtyä paljon sitten vuoden 98...

Eiköhän ne olkapäät poksahda helpommin smithiliikkeissä ja olkapäillä tehdyillä penkkipunnerruksilla, kuin hallitulla ja hyvällä pystypunnerruksella rintaan asti.
Hyvin luonnollinen nostoliike mielestäni.

Ro-B sanoi:
... ja muuten sepustuksiani ja tekemisiäni saa (ja pitää) kyseenalaistaa/kommentoida, jos siltä tuntuu.
Nyt tuntuu siltä. En kyseenalaista, vaan kerron oman kokemukseni. Eli olen tehnyt tota jo monta vuotta istualteen vapaalla tangolla, eikä siinä mitään ihmeellistä tai vaikeaa ole kunhan sen ensin oppii. Vapaalla tangolla liikeratakin pysyy luonnollisempana, kun se smithissä tuppaa yläasennossa menemään jotenkin liian kauas eteen. Vapaalla tangolla liikkeen voi tehdä niin, että tankoa voi puskea vähän takaviistoon, joka tuntuu luonnollisemmalta varsinkin viimeisissä toistoissa. Ei smithissäkään mitään vikaa ole, kaikki riippuu aika pitkälle siitä mihin on tottunut.

tokkopaisto sanoi:
Vastataan nyt ihan asiaankin, eli toi varmaan riippuu osin siitä mitä nimenomaista pystypunnerruksen versioo tosiasiallisesti sattuukin tekeen, mutta jos ei muuta niin ainakin toiminnallista voimaa toi loppuojennus palvelee sekä kehittää hartiaseuden lihaksia yleisesti. Ainakin epäkkäät tulee loppuunojennetussa punnerruksessa enemmän mukaan.:)
Juu kyllä näin varmaan on. Tähänköhän yksi aikanaan salilla jonkin aikaa käynyt tyyppi pyrki (portsari muuten sattumoisin), kun rynkyttyli smithissä yläpäässä n. kymmenen sentin liikettä, jolloin tanko ei laskeutunut edes lähellekkään pään tasoa:rolleyes: Romua oli kuitenkin tangossa älyttömästi (ainakin mieheen nähden) ja tyypillä kokoa jopa meikäläistä rysäkeppiä vähemmän. Kukin tyylillään...

-Marchi- sanoi:
Eiköhän ne olkapäät poksahda helpommin smithiliikkeissä ja olkapäillä tehdyillä penkkipunnerruksilla, kuin hallitulla ja hyvällä pystypunnerruksella rintaan asti.
Hyvin luonnollinen nostoliike mielestäni.
riippuu täysin käytettävästä rautamäärästä. esimerkiksi 200 penkki sarja on paljon ystävällisempi olkapäille(nivelten rusto pinnoille) kuin 150pystypunnerrus sarja smithissä rinnasta asti.

neutraali sanoi:
riippuu täysin käytettävästä rautamäärästä. esimerkiksi 200 penkki sarja on paljon ystävällisempi olkapäille(nivelten rusto pinnoille) kuin 150pystypunnerrus sarja smithissä rinnasta asti.

Toki, mutta olen koko ajan puhunutkin vapaalla tangolla punnertamisesta. Smithi on jees pohkeille, muuten en suuremmin viitsi siinä punnerrella. :)

-Marchi- sanoi:
Toki, mutta olen koko ajan puhunutkin vapaalla tangolla punnertamisesta. )
sama homma siinäkin. tosin aniharva millään 150 rinnasta asti ottaakaan :)

Powerhousu sanoi:
Nyt tuntuu siltä. En kyseenalaista, vaan kerron oman kokemukseni. Eli olen tehnyt tota jo monta vuotta istualteen vapaalla tangolla, eikä siinä mitään ihmeellistä tai vaikeaa ole kunhan sen ensin oppii. Vapaalla tangolla liikeratakin pysyy luonnollisempana, kun se smithissä tuppaa yläasennossa menemään jotenkin liian kauas eteen. Vapaalla tangolla liikkeen voi tehdä niin, että tankoa voi puskea vähän takaviistoon, joka tuntuu luonnollisemmalta varsinkin viimeisissä toistoissa. Ei smithissäkään mitään vikaa ole, kaikki riippuu aika pitkälle siitä mihin on tottunut.

Mulla tuntuu tuo istuelteen tekeminen selässä pahalta :( Sen taki teen seisoen liikkeen. En sitten tiedä teenkö istuen sen jotenkin hassusti. Mutta seisoen saa aina jaloilla "autettua" jos alkaa pahasti alaselässä tuntumaan. Lähinnä tilanteissa missä lasekn huolimattomasti tangon rinnalle, niin saa jaloilla tasapainotettua sen verta että saa jatkettua sarjaa. Ja loppuun asti vääntäminen on myös helpompaa. aluksi kun tekee polvet lukossa ja vikoilla toistoilla voi vähän "ottaa vauhtia" jaloilla.
Pääosin hyvä liike mielestäni! :)

Edit. Ja olen huomannut että kun lasken tangon rintaan kiinni, niin olkapäät ei tykkää. Joten jätän sen parinsentin raon, silläkin saan "vauhtia" jos loppuu virta kesken sarjan.

Pitäähän tämä omakin lusikka tähän soppaan heittää.
Näin pienen olkapäävamman omaavana tangolla tehty pystypunnerrus tuntuu vähän epäluonnolliselta. Varsinkin jos lasken tangon rintaan asti niin se vääntää olkapäitä ikävästi. Smithissä kyseinen liike onnistuu jotenkin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse teen pystypunnerruksen istualteen siten että lasken tangon juuri ja juuri silmien päälle. Istumaan siten että perse lujasti niin syvälle penkkiin kun saa, pieni kaari alaselkään, lavat yhteen ja pää penkkiin kiini siten että katse on suuntautunut lievästi yläviistoon eli oikeestaan vähän niinku penkkiä tekis. Oteleveys mulla on sama kuin penkissä ja kun lasken tangon silmien päälle niin olkavarren ja kyynärvarren väliin muodostuu ~90 astetta, olkavarsi täysin vaakasuorana, kyynärvarsi pystysuorana. Laskin joskus itse myös rintaan saakka mutta pikkuhiljaa liike muotoutui tuoksi mitä se nyt on. Jos tuosta pitäisi vielä alemmas laskea niin sanoisin melkein että nenä on rajana koska silloin tankoa joutuu viemään niin paljon eteen päin että liike muuttuu jo vaarallisemmaksi ja tässä on mielestäni hyvä että tanko menee mahdollisimman suoraa linjaa.

jos haluatte tehdä liikkeen turvalliseti niin tehkää se kässäreillä, niillä paino ei tule "liian" alas koska lätkät osuu olkapäihin+siitä ylös, se vastaa tangolla tehtynä samaa kuin jättäisi tangon suulle suurinpiirtein. siis tämä neuvvoksi jos tuntuu että olat ei oikein tykkää tangolla tehtävästä pysty punnerruksesta.

No onhan se toisaalta niinkin, mutta kyllä tangolla tehtävä pystypunnerrus on silti mielestäni turvallisempi, koska liikerata on huomattavasti vakaampi. Jos olkapäiden kanssa on ongelmia, on tärkeää, että liikkeet tehdään kontrolloidusti ja mielestäni tankoversiossa liike on hallitumpi. Etenkin, jos sarjat tehdään failureen, suosittelen tanko versiota.

Mutta on tuossa neutraalinkin neuvossa kyllä pointtinsa. Itse suosin tankopunnerrusta.

Hämmer sanoi:
No onhan se toisaalta niinkin, mutta kyllä tangolla tehtävä pystypunnerrus on silti mielestäni turvallisempi, koska liikerata on huomattavasti vakaampi. Jos olkapäiden kanssa on ongelmia, on tärkeää, että liikkeet tehdään kontrolloidusti ja mielestäni tankoversiossa liike on hallitumpi. Etenkin, jos sarjat tehdään failureen, suosittelen tanko versiota.

Mutta on tuossa neutraalinkin neuvossa kyllä pointtinsa. Itse suosin tankopunnerrusta.

Aivan, kun tehdään isoilla kässäreillä failureen niin liike alkaa pahasti hajota lopussa ja kädet saattaa kaatua ties mihin suuntaan.

Jimbe sanoi:
Aivan, kun tehdään isoilla kässäreillä failureen niin liike alkaa pahasti hajota lopussa ja kädet saattaa kaatua ties mihin suuntaan.
Kaverilla pamahti pystypunnerruksessa kässäreillä olkapää oikein hienosti. Olin varmistamassa, ja viimeisessä toistossa lähti käsi kaatumaan taaksepäin. En ehtinyt tekemään mitään. Oli monta kuukautta kuulemma kipeä, ja lääkärissäkin juoksi koko ajan. Tangolla ei tollasta oikein satu, eli väittäisin kyllä tankoversiota turvallisemmaksi.

Kun on puhetta pystypunnerruksen turvallisuudesta niin kysyisin, millaista näkemystä on siitä, kannattaako nojata selkänojaan vai istua selkä vapaana? Jos suosittelet selkänojaa, mitä kulmaa käytät? Entä kyynärpäiden suunta ylhäältä katsottuna? Jos käsitin aiemmin mainitun artikkelin oikein, siinä suositeltiin, että suunta olisi 30 astetta eteenpäin suoraan sivulle asennosta.

Mun mielestä pystypunnerrus kannattaa tehdä aina seisten. Jos tekee istuen, ei kannata IMO käyttää mitään selkänojia. Mitä suuremmilla painoilla tehdään, sen suuremman rasituksen tukilihaksisto tietenkin saa. Tämän takia ne mun mielestä kannattaa totuttaa siihen rasitukseen ja helpoin tapa tehdä se, on pitää vartalo suorana omin avuin. Seisten tehty pystypunnerrus on kokonaisvaltaisempi liike, kuin istuen ja mulla on sellainen tunne että seisten tehtynä myös tukilihaksia joutuu käyttämään enemmän. Mä teen aina pystypunnerruksen rinnalta ja on ollu nyttemmin paljon vähemmän ongelmia olkapäiden kanssa, kuin aiemmin tehdessä vajaampaa liikerataa (laskin tangon leuan tasalle). Ehkä se tangon pysäyttäminen/jarruttaminenkin kuormittaa aikalailla olkaniveliä tms.

niklas86 sanoi:
Mun mielestä pystypunnerrus kannattaa tehdä aina seisten. Jos tekee istuen, ei kannata IMO käyttää mitään selkänojia. Mitä suuremmilla painoilla tehdään, sen suuremman rasituksen tukilihaksisto tietenkin saa. Tämän takia ne mun mielestä kannattaa totuttaa siihen rasitukseen ja helpoin tapa tehdä se, on pitää vartalo suorana omin avuin. Seisten tehty pystypunnerrus on kokonaisvaltaisempi liike, kuin istuen ja mulla on sellainen tunne että seisten tehtynä myös tukilihaksia joutuu käyttämään enemmän. Mä teen aina pystypunnerruksen rinnalta ja on ollu nyttemmin paljon vähemmän ongelmia olkapäiden kanssa, kuin aiemmin tehdessä vajaampaa liikerataa (laskin tangon leuan tasalle). Ehkä se tangon pysäyttäminen/jarruttaminenkin kuormittaa aikalailla olkaniveliä tms.

Totta helvetissä pystypunnerrus kannattaa tehdä istuen ja selkänojaa vasten. Ei sun oo tarkoitus treenata sun tukilihaksistoa millään punnerrusliikkeellä, vai treenaatko sä penkkiäkin lambo-asennossa seisten? Kun istutaan ja selkä on tuettuna saa käyttöön isommat painot ja liikkeeseen tulee selkeesti enemmän tukevuutta ja kontrollia joka meinaa että se on turvallisempi kaikin puolin näin.

Jimbe sanoi:
Totta helvetissä pystypunnerrus kannattaa tehdä istuen ja selkänojaa vasten. Ei sun oo tarkoitus treenata sun tukilihaksistoa millään punnerrusliikkeellä, vai treenaatko sä penkkiäkin lambo-asennossa seisten? Kun istutaan ja selkä on tuettuna saa käyttöön isommat painot ja liikkeeseen tulee selkeesti enemmän tukevuutta ja kontrollia joka meinaa että se on turvallisempi kaikin puolin näin.

Ongelmana tässä vaan se, että tuolla ajatusmallilla käy äkkiä niin, että kaikki liikkeet tehdään mahdollisimman eristävästi. Periaatteessahan silloin pitäisi treenata pelkästään joissain laitteissa joissa ainoastaan 1 nivel liikkuu jne jne jos lähdetään kärjistämään "totta helvetissä" -tyylin mukaisesti ja objektiivisuus romukoppaan heittäen.

Missä silloin on ne tukilihakset? Niitä ei muutamilla rutistus- tai sit-up -sarjoilla rakenneta. Enkä usko että kovinkaan moni tätä eristävyyttä korostava bodari treenaa erikseen vaikkapa staattisia pitoja keskikropan lihaksille vatsa/alaselkätreenien yhteydessä tätä edes jollain tavalla kompensoidakseen.

Ja sanomattakin selvää lienee, mikä on seuraus kun voimat kasvaa lihaksissa siellä sun täällä mutta keskivartalo jää heikoksi: joskus pamahtaa. Eikä siitä yleensä todellakaan osata syyttää oikeaa asiaa.

Jimbe sanoi:

S225T jo vastasikin, mutta menköön. Mun mielestä nimenomaan liikkeillä, joihin mahdollisesti osallistuu useampikin lihas (varsinkin jos puhutaan keskivartalon tukilihaksistosta) niitä tulee käyttää hyödyksi. Pitääkö maastavetokin vetää keskivartalo rentona? Et varmasti tätä tarkoittanut, mutta väitänpä että pystypunnerruskin menee aikanaan ohi seisten tehtynä istun tehdystä versiosta, kunhan sen ensin opettelee pienemmillä painoilla. Mulla ainakin on käynyt näin ja varmasti monella muullakin.

Mun mielestä ei ole järkevää eliminoida missään liikkeessä tuki, -tai apulihasten käyttöä. Sitäpaitsi ei se pelkkä selkänoja takaa sitä että tarpeeksi suurilla painoilla ei esim. selkä vois mennä paskaksi kun se ei ole tottunut tukemaan liikettä millään tavalla.

Edit: lisäys

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom