Pystypunnerrus rintaan asti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Timba79: -Kokeile ottaa painot telineestä ensin rinnalle ja ns. pompauta raudat suorille käsille ja istu vasta sitten. Tosin onnistuu helpommin jos selkänojan sijasta kaveri tukee lapojen alta kiinnipitäen itse punnerruksia.
Ei se rinnalle asti tehty pystypunnerrus rasita olkäpäitä, mikäli suorittajalla ei ole huonosti liikkuvat nivelet, mikäli on kannattaa liike suoritta n. korvien kohdalta. Itse teen toistot aina siten että alavaiheessa tanko koskettaa nokan varttani, eipähän tule huijattua:)

Kertokaapa nyt mulle, että minkä takia se liike pitäisi tehdä täydellä liikeradalla? Ite oon sitä mieltä että vajaa on turvallisempi, eikä täydellä liikeradalla saavuteta mitään oikeaa etua tohon vajaaseen nähden. Teoriassa venytyksellä on bodytreenissä paikkansa, mutta käytännössä taitaa se hyöty olla niin pientä ettei sitä kannata edes laskea. Ihme hifistelyksi menee taas. Sitäpaitsi se minkä venytyksellä voittaa, häviä siinä kun joutuu käyttämään pienempiä painoja.

Yhteenveto: En tekisi tota liikettä rinnalta asti, ihan sen takia etten halua ottaa riskiä. Varsinkaan kun täyden liikeradan käyttämiseen ei ole mitään oikeaa syytä.

Powerhousu sanoi:
Kertokaapa nyt mulle, että minkä takia se liike pitäisi tehdä täydellä liikeradalla? Ite oon sitä mieltä että vajaa on turvallisempi, eikä täydellä liikeradalla saavuteta mitään oikeaa etua tohon vajaaseen nähden. Teoriassa venytyksellä on bodytreenissä paikkansa, mutta käytännössä taitaa se hyöty olla niin pientä ettei sitä kannata edes laskea. Ihme hifistelyksi menee taas. Sitäpaitsi se minkä venytyksellä voittaa, häviä siinä kun joutuu käyttämään pienempiä painoja.

Miksi sitten lasket tankoa päälakeakaan alemmaksi? Penkkaatko edes rintaan asti, tuskin siitäkään logiikallasi mitään hyötyä on? Ja jos olkapäidesi terveyttä ajattelet, miksi tarvitset raskaampia rautoja? Täydet liikeradat parantavat liikkuvuutta, hermostollinen voima lisääntyy pääasiallisesti vain tehdyssä liikelaajuudessa ja siellä alhaalla toimivat ankarimmin olkapäät, loppuojennuksen hoitavat ojentajat.

Tommi S sanoi:
Jos toi pitkä liikerasta olisi hyvästä niin Savolaiset ja kunppanitkin varmaan niin tekisi..Toisin on. Väitän että melkein jokainen suomalainen kehonrakentaja tai joku joka asioista tietää edes jotain ei suosittele pystypunnerrusta tehtävän rintaan asti.... Itse teen. JA olen aina tehnyt leukaan asti... :thumbs:

Tuota noin...onko tämä Savolainen kiropraktiikan tohtori tai voimavalmennusta opiskellut, onko hän testannut oppejaan laajaan ihmisjoukkoon, onko hänet mahdollisesti palkattu valmentamaan kymmeniä ammattilaisurheilijamiljonäärejä vahvoiksi ja terveiksi? Vai onko kyseessä kenties joku hormoneja kasapäin itseensä ahtanut pullistelija, jonka kroppa on hajonnut riekaleiksi ja päreiksi omilla opeillaan...?

MKM sanoi:
Tuota noin...onko tämä Savolainen kiropraktiikan tohtori tai voimavalmennusta opiskellut, onko hän testannut oppejaan laajaan ihmisjoukkoon, onko hänet mahdollisesti palkattu valmentamaan kymmeniä ammattilaisurheilijamiljonäärejä vahvoiksi ja terveiksi? Vai onko kyseessä kenties joku hormoneja kasapäin itseensä ahtanut pullistelija, jonka kroppa on hajonnut riekaleiksi ja päreiksi omilla opeillaan...?

:david:

MKM sanoi:

Kyse ei ollut pelkästä Savolaisesta...Ja väitän että Savolaisellakin on enämmän tietoa asioista kuin sinulla..Vai oletko itse joku Lääkäri kiropraktiikan erikoisasiantuntija...

Tommi S sanoi:
Kyse ei ollut pelkästä Savolaisesta...Ja väitän että Savolaisellakin on enämmän tietoa asioista kuin sinulla..Vai oletko itse joku Lääkäri kiropraktiikan erikoisasiantuntija...

Nämä ovat loistavia keskusteluja! Kuulut varmaankin ihmisrotuun, jonka mielestä Ben Johnson olisi viisaampi pikajuoksuvalmentaja kuin Charlie Francis tai että Angel Spasov pienenä käppäräisenä ei tiennyt mitään voimailusta. Mitä enemmän hormoneja syö, sitä viisaammaksi tulee, vai mitä? Ei tarvitse olla "Lääkäri kiropraktiikan erikoisasiantuntija" uskoakseen mieluummin heidän kuin salimarkojen sanaa.

MKM sanoi:
Nämä ovat loistavia keskusteluja! Kuulut varmaankin ihmisrotuun, jonka mielestä Ben Johnson olisi viisaampi pikajuoksuvalmentaja kuin Charlie Francis tai että Angel Spasov pienenä käppäräisenä ei tiennyt mitään voimailusta. Mitä enemmän hormoneja syö, sitä viisaammaksi tulee, vai mitä? Ei tarvitse olla "Lääkäri kiropraktiikan erikoisasiantuntija" uskoakseen mieluummin heidän kuin salimarkojen sanaa.

Okei tajusin pointtisi sori..Tiedän että on helvetin hyviä valmentajia jotka ei edes itse välttämättä kisaa tai vedä hormooneja. Esimerkkejä on monija

Here's my five cents:

Voin tottakai olla väärässäkin mutta minun on vaikea uskoa että olkapäät yhtäkkiä hajoaisi jos niissä ei ole koskaan tuntunut treeneissä tai niiden jälkeen muuta kuin "normaalia lihaskipua".

Vinopenkki- ja pystypunnerrustyyleistä ja niiden tekijöistä on niin monenlaista versiota että kannattaako liikettä syyttää jos paikat hajoaa.

Itsellä on takana epäsäännöllistä harjoittelua noin 10 vuotta ja vaikka siihen nähden olen aika heikko (ja läski), olen välttynyt täysin olkapäävaivoilta, vaikka Esim. käsipainoilla vinopenkkiä tehdessäni olen aina laskenut painot melkein jopa "rintamalinjan" alapuolelle.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
MKM sanoi:
Miksi sitten lasket tankoa päälakeakaan alemmaksi? Penkkaatko edes rintaan asti, tuskin siitäkään logiikallasi mitään hyötyä on? Ja jos olkapäidesi terveyttä ajattelet, miksi tarvitset raskaampia rautoja? Täydet liikeradat parantavat liikkuvuutta, hermostollinen voima lisääntyy pääasiallisesti vain tehdyssä liikelaajuudessa ja siellä alhaalla toimivat ankarimmin olkapäät, loppuojennuksen hoitavat ojentajat.

Ei oo totta. Äijä on 33, ja pakko alkaa inttämään. Onko pakko aina ottaa ne ääripäät? Eli joko täysi liikerata tai sitten 5 sentin liikerata. Oliskohan mahdollista että siitä on olemassa joku välimuotokin? Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa että pystypunerruksessa riittä vallan hyvin se että laskee sen tangon enintään leuan kohdalle. Sarjan jälkeen on olkapäät tulessa, ei ojentajat. Tossa kohtaa ei isotkaan painot riko olkapäätä, koska olkapään rasitus on niin erilainen ihan alhaalla kuin jos tangon laskee vain leuan kohdalle.

Ja jos loppuojennuksen hoitaa vain ojentajat, miksi porukka tekee pystypunnerrusta ihan ylös asti? Kokeilepa huvikses mennä peilin eteen seisomaan, ota kuvitteellinen tanko käteen ja tee sillä pystypunnerruksia vain 5 sentin matkalla yläasennossa. Olkapäätkin liikkuvat yllättävän paljon, vai mitä? Itseasiassa enemmän kuin ojentajat. Sehän taitaa tarkoittaa sitä, että loppuojennuksia ei hoida pelkästään ojentajat niinkuin väitit. Olen mäkin kuullut että ojentajat hoitaa loppuojennuksen, mutta joitakin asioita pitää osata kyseenalaistaa.

Mitä penkkiin tulee, niin siinä ei ole mitään syytä jättää tankoa irti rinnasta. Paitsi isommat painot, mutta kun se ei ollut se syy miksi en laske pystypunnerruksessa tankoa alas asti. Vaan se että suojelen olkapäitä. Isommat painot tulee siinä sivutuotteena.

"Täydet liikeradat parantavat liikkuvuutta." Totta, mutta oliskohan mitenkään mahdollista hoitaa se liikkuvuus sitten venyttelyllä. En usko, kun et kerran ottanut sitä puheeksi.

Ja jos vielä väität, että pystypunnerrus pitää tehdä pohjasta, voit tulla vapaasti kysymään mun olkapäiltä onko ne tykänny vajaasta liikkeestä ja kasvanut ilman koko liikerataa.

Powerhousu sanoi:
Ei oo totta. Äijä on 33, ja pakko alkaa inttämään. Onko pakko aina ottaa ne ääripäät? Eli joko täysi liikerata tai sitten 5 sentin liikerata. Oliskohan mahdollista että siitä on olemassa joku välimuotokin? Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa että pystypunerruksessa riittä vallan hyvin se että laskee sen tangon enintään leuan kohdalle. Sarjan jälkeen on olkapäät tulessa, ei ojentajat. Tossa kohtaa ei isotkaan painot riko olkapäätä, koska olkapään rasitus on niin erilainen ihan alhaalla kuin jos tangon laskee vain leuan kohdalle.

Ja jos loppuojennuksen hoitaa vain ojentajat, miksi porukka tekee pystypunnerrusta ihan ylös asti? Kokeilepa huvikses mennä peilin eteen seisomaan, ota kuvitteellinen tanko käteen ja tee sillä pystypunnerruksia vain 5 sentin matkalla yläasennossa. Olkapäätkin liikkuvat yllättävän paljon, vai mitä? Itseasiassa enemmän kuin ojentajat. Sehän taitaa tarkoittaa sitä, että loppuojennuksia ei hoida pelkästään ojentajat niinkuin väitit. Olen mäkin kuullut että ojentajat hoitaa loppuojennuksen, mutta joitakin asioita pitää osata kyseenalaistaa.

Mitä penkkiin tulee, niin siinä ei ole mitään syytä jättää tankoa irti rinnasta. Paitsi isommat painot, mutta kun se ei ollut se syy miksi en laske pystypunnerruksessa tankoa alas asti. Vaan se että suojelen olkapäitä. Isommat painot tulee siinä sivutuotteena.

"Täydet liikeradat parantavat liikkuvuutta." Totta, mutta oliskohan mitenkään mahdollista hoitaa se liikkuvuus sitten venyttelyllä. En usko, kun et kerran ottanut sitä puheeksi.

Ja jos vielä väität, että pystypunnerrus pitää tehdä pohjasta, voit tulla vapaasti kysymään mun olkapäiltä onko ne tykänny vajaasta liikkeestä ja kasvanut ilman koko liikerataa.

Olen sen verran nuorekas, että otan oikeudekseni inttää kuin 22-kesäiset. Etenkin kun ihmeellisen logiikkasi vastaisesti olen käsittänyt, että tämä on keskustelupalsta, jossa on tarkoitus keskustella asioista, esittää eriäviäkin mielipiteitä ja niin halutessaan puolustaakin niitä.

Ensinnäkään, en lyhyellä ilmauksellani tarkoittanut, että vain ojentajat toimivat loppuojennuksessa, vaan sitä, että lihastoiminnan painopistettä siirtyy ala-asennon hartiadominoinnista tangon liikkuessa kohti lakipistettään pois hartioilta ojentajille - ei kuitenkaan täysin pois (kuten nyt varmaan moni selväjärkinen ymmärtää minun ymmärtävän). Penkkipunnerruksen rinnallelaskemattomuusesimerkin otin taas siksi kun kirjoitit, että alaslaskemisella ei saavuta hartiapunnerruksissa MITÄÄN hyötyä (ilmeisesti lihaskasvullistakaan), ja kuitenkin jostakin syystä lasket esim. penkkipunnerruksessa alas asti, vaikka sama systematiikka siinäkin on, isot primäärikohdelihakset toimivat dominantisti alhaalla, ojentajat ylhäällä - kuten kilpailupenkkaajat tietävät.

Logiikkasi on kyllä kaikinpuolin omituinen. Jos totean täyden liikeradan liikkeiden parantavan liikkuvuutta, niin ei kai se sulje pois sitä, etteikö mielestäni venyttelykin paranna liikkuvuutta. Olen myös venyttelyn puolestapuhuja, mutta vaikka venytteleekin, niin hermolihasjärjestelmä ei nosta painoja tehokkaasti liikkuvuuden äärirajoilla, jos se ei ole siellä harjoitellut. Spesifiyden laki.

Ja jos itse asiaan mennään, niin mistä olet keksinyt, että tangon laskeminen rinnalle pystypunnerruksessa on vaarallista? Onko sinulla tutkimuksia tai fysiologia faktoja väitteidesi tueksi? Maailmassa on miljardeja ihmisiä, eikä täällä kannata omista suppeista ja usein epämääräisesti havainnoiduista kokemuksista kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Itse olen viimeiset 18 vuotta käsipainopystypunnerruksessa laskenut ja nostanut parhaimmillaan 40 kilon käsipainoja kahdeksan sarjoina puhtaalla tyylillä ja maksimaalisella liikeradalla ja pienimpiäkään ongelmia ei ole koitunut. Eikä ihmisrakenteeseen ja tutkimustuloksiin perustuvien asiantuntijatekstien valtaosan mukaan olisi toki pitänytkään koitua. Jotkut marginaaliryhmäthän toki varoittavat kaikenlaisen pystypunnertelun olevan helvetin esikartanosta.

Salit ovat täynnä jengiä, jotka eivät edes tajua kuinka päin persettä ryskyttäen ja venkoillen esim. penkkipunnerruksen tekevät ja sitten jotkut heistä alkavat pelkäämään hartiapunnerruksen alaslaskun rikkovan paikat. Kuinkahan monella on oikeasti voitu paikallistaa hartiapunnerruksen puhtaan alaslaskun rikkoneen olkapäät? Hormoninostelijat puolestaan ovat voimistaneet lihaksensa tasolle, jota nivelet eivät välttämättä kestä millään suoritustyylillä.

Sitten täällä internetin keskustelupalstoilla on näitä tietäjiä, jotka tietävät asiat paremmin kuin kiropraktikot ja koulutetut valmentajat, jotka on palkattu vahvistamaan ja pitämään terveinä satojen miljoonien arvoisia ammattilaisurheilujoukkueita. Minulla on NFL-joukkueiden voimavalmennusoppaita, joissa miljonäärien pitämiseksi kentällä varoitellaan monista asioista (mm. penkkipunnerruksen kiertäjäkalvosinriskeistä), mutta hartiapunnerrusten alaslaskemisen vaaroista ei kirjoiteta mitään.

Powerhousu sanoi:

En tiedä, auttaako se, jos tarkastelisi asiaa olkavarren liikettä katselemalla. Silloinhan rinnanpuoleinen puolisko liikkeestä on erityisen tärkeä. Vrt. vipunostot.

MKM,
ei tarvitse olla kiropraktiikan asiantuntija tunteakseen osapuilleen mikä omalle keholle sopii ja mikä ei. Eiköhän jokainen treenaaja ole kantapään kautta oppinut, sopiiko pidempi liikerata pystypunnerruksissa vai ei. Penkin ja pystypunnerruksen rinnalle laskemista ei kannata verrata toisiinsa, hartianivel kun näissä liikkeissä liikkuu aivan eri kulmassa (päivänselvääkö?). Sama juttu kuin vertaisi punnerrusta edestä punnerrukseen niskan takaa, joka on muuten tappavin mahdollinen liike ainakin minun hartioilleni, mutta sopii toisille kuin naula päähän.
Fakta on se, että kohtuulisilla painoilla ja puhtaalla suoritustavalla treenatessa pystypunnerrus rinnalle aiheuttaa enemmän hartiavaivoja kuin penkkipunnerrus. Pitäisköhän pistää kysely pystyyn tuonne gallup-osastolle?? :D

Edit: Ja se käsipainopunnerruskin on täysin eri liike kuin tangolla tehtävä...

Ortopedini havainnollisti hienosti luurankomallillaan olkanivelen vaarallisimman asennon, joka yllätysyllätys oli juuri tuo pystypunnerrusasento, eritoten niskantakaa. tällöin kiertäjäkalvosin (vai mikä se oli) on erittäin kiertyneessä asennossa kun olkavarsi osoittaa sivulle ja kyynärvarsi suoraan ylöspäin. Olkapääni myös leikannut ortopedi mainitsi tässä asennossa olkapään sijoiltaan menemisen vaaran olevan suurimmillaan juuri tästä syystä.

Ja kyllä minä häntä uskon..

edit: siis jotain faktaa vain tähän keskusteluun jonka taso onkin muuten jo tippunut.

Kuten olen aiemminkin n-kertaa todennut, liikkeet ja ihmisten rakenteiden mittasuhteet ovat erilaisia ja yksille sopivat yhdenlaiset liikkeet ja toisille toisenlaiset. Kyllä.

Juuri sen takia kavahdankin tässäkin keskustelussa useasti esiin kohonneita, vain omiin kokemuksiin pohjautuvia ehdottomuuksia ja kaikille muillekin mukamas sopivia suosituksia. Yleislinjanamme uskokaamme fysiologista tiedettä ja isojen portsareiden sijaan arvostettuja asiantuntijoita: USEIMMILLE IHMISILLE rinnallelaskeminen pystypunnerruksessa ei aiheuta vammoja ja USEIMPIEN IHMISTEN käyttämä penkkaustyyli on olkapäille huomattavan vaarallinen.

Sitten kukin pohtikoon itse ja omia tuntemuksia kannattaa päätöksissään myös tietysti käyttää hyväksi, mutta ei niihin kannata sokeasti luottaa, sillä olkapäiden vammat syntyvät kuitenkin hyvin usein pitkällä aikajänteellä niitä mukavantuntuisia liikkeitä tehden.

Mitä niskan takaa tehtäviin liikkeisiin tulee, niin kuten olen n-kertaa todennut, nekin sopivat monille - ei kuitenkaan kaikille. Tästä on paljon tohtoritasoista aineistoa, joka yleisesti toteaa kyseisten liikkeiden olevan vaarallisia joillekin ja joillekin ei. Kaiken kaikkiaan en aineiston pohjalta kuitenkaan YLEISESTI varsinaisesti suosittelisi niskan takaa tehtäviä liikkeitä (itse olen kuitenkin tehnyt niitä ongelmitta 18 vuotta).

Pyranha,

Kun nyt tulit tasoa keskusteluun tuomaan, niin muutama kysymys:

Ovatko hartiaongelmasi syntyneet salilla ja jos ovat, osaatko paikallistaa missä liikkessä? Varoittiko ortopedisi pystypunnerruksissa nimenomaan tästä ydinaiheesta eli rinnallelaskemisesta? Minkälaisia hartialiikkeitä hänen mukaansa ihmisten pitäisi ylipäätään tehdä?

Mä en ala mitään faktaa heittämään, vaan sanon sen minkä olen jo sanonut moneen kertaan, mutta kaikille ei mene jakeluun. (En tarkoita sua, Pyranha) Eli kun pystypunnerruksessa täydellä liikeradalla kuitenkin on vaarana se, että olkapää ei tykkää, miksi pitää edes koittaa kestääkö juuri sinun olkapääsi. Ite ainakin ottaisin ihan varman päälle. Vielä kun se alas asti laskeminen ei todellakaan ole tarpeellista tässä liikkeessä, kuten on jo tullut sanottua.

Siis sitähän ei voi tietää kestääkö olkapää sitä vai ei kestä, mutta sitten onkin saatanan kivaa todeta, että: "Katos perkele, ei kestänyt."

Jos nyt vielä mennään tohon penkkipunnerrukseen, niin siinähän liike alkais oleen vaarallinen jos se tanko pitäis laskee paljon rintaa alemmas. Silloin jättäisin kyllä vajaaksi. Toi on kyllä saatanan tyhmä vertaus mun mielestä.

Ja sanotaan nyt vielä, että mun ihmeellinen logiikka täyden liikeradan liikkuvuutta parantavasta vaikutuksesta oli puhdasta vittuilua, jos ei muuten menny perille.

Mä muuten väitän, että jos otetaan kaksi ihmistä, kaksoset, joista toinen tekee pystypunnerrusta täydellä liikeradalla, toinen vajaalla, niin olkapäiden lihasmassassa ei näy useankaan vuoden jälkeen mitään eroa, jos kaikki ravintoa myöden on tehty ihan samalla tavalla. Treenaus ei nimittäin ole niin tarkkaa ja tieteellistä kuin jotkut olettaa. Mun mielestä kaikki threadit tyyliin teenkö hauikselle 6 vai 7 sarjaa sais lukottaa, koska sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Sillä yhdellä lisäsarjalla ei saada enää mitään hyötyä, jos ne aiemmat sarjat on tehty kunnolla. Samaa pätee pystypunnerruksen liikerataan.

Juu, voihan tervekin nuorimies sen tangon varmuuden vuoksi jättää laskematta rintaan, mutta ei siihen yleisesti tosiaan oikein sen perustellumpia syitä ole kuin muidenkaan liikkeiden osittaisiin liikeratoihin. USA:laiset voimavalmentajayhdistyksetkin muuten kataloogeissaan näyttävät suosittelevan täyttä liikerataa hartiapunnerruksissa. Vielä mitä osittaisiin liikeratoihin tulee, niin eipä enää taideta muistella kymmenen vuoden takaista Power Factor Trainingiäkään kuin pahalla. Hetkinen...en muuten ole viittausten oheen vielä tähän threadiin laittanut tapojeni ja toiveiden mukaisesti ;) linkkejä American saitteihin...

Tuoreehko ja mielenkiintoinen, olkapääongelmapainotteinen artikkeli T-Nationistä (ei tosin ota kantaa rinnallelaskemiseen/-laskemattomuuteen, koska se ei ilmeisesti ole olennaista olkapäiden terveydelle :D ):

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=EFA17D85A7D51C8ECEBDD82E31DEF5A9.hydra?id=608547

kaverilla meni olkapää juuri tuon ´rinnalle laskemisen takia, olkanivel tai siellä oleva rusto pinta kului paskaksi ja tuota rintaan asti laskemista tulisi välttää aInakin silloin kun tehdään oikeesti isoilla raudoilla, sanokoot tutkimukset mitä lystää, kaveri ei enään pysty ikinä tekemään mitään punnerrus liikettä ja olkapääkin leikattiin juuri:(. kaveri teki pystypunnerrusta 150kgx8 rinnasta eli rautamäärä oli aika älytön.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom