Sekä tässä, että moneen muuhun vastaavaan keskusteluun...Viittaatko riisikepillä johonkin tiettyyn henkilöön joka tähän keskusteluun osallistui?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sekä tässä, että moneen muuhun vastaavaan keskusteluun...Viittaatko riisikepillä johonkin tiettyyn henkilöön joka tähän keskusteluun osallistui?
no jos pitää valita Heathin ja jätkän jolla vaan esim. iso hanuri, niin kyllä sillä Phil Heathilla olis varmaan paremmat vinkit treeniin.Tästä päästään taas tähän, että olevinaan se paras kehonrakentaja tietää miten kukin kehittyy parhaiten. Eikun vain ruvetaan kaikki kuuntelemaan ja tekemään asiat täsmälleen samalla tavalla kun Phil Heath niin pakkohan meidän kaikkien on kasvaa
Hauskahan näitä on lukea ku voimanosto harrastaja yrittää opettaa bodaajia bodaamaan. :D
Ei jumalauta. Ootko sä ihan laput silmillä vai mitä helvettiä. Sun mielestä bodarit ei progressaa painoissa ja toistoissa? Siinäpä vasta tyhmä bodari. Voimanostajat progressaa alle kympin sarjoissa ja bodarit pidemmissä?
Esimerkiksi Juha Hulmi lienee täysin epäpätevä sitten, eikä häntä kannata kuunnella, kun ei ole bodykisoissa edes kisannut? Monestikaan parhaat valmentajat eivät ole niitä lajin parhaita itse olleet, eikä menestys lajissa välttämättä korreloi mitenkään tietotason kanssa. Jos argumentti on hyvin perusteltu, ei pitäisi olla väliä kuka sen esittää, luulisi tuon nyt kaikki peruskoulun käyneet ymmärtävän. Pelkkiin omiin kokemuksiin luottaminen treeniohjeita annettaessa voi olla siksikin ongelmallista, että vaikka tietää mikä toimii itselle, ei välttämättä tiedä miksi se toimii. Siitä muodostettu hypoteesi voi aivan yhtä hyvin olla väärä kuin oikea. En tiedä esim. Miken aiemmista treeneistä sen tarkemmin mutta voisiko suurin syy ollakin vaikka siinä, että volyymi nykyisellä treenisysteemillä on paljon suurempi? Eikä välttämättä niinkään siinä failureen ja sen yli tekemisessä? Sama kevyiden viikkojen treeneissä, jos otatte vain erikoistekniikat pois niin tietenkin kasvuärsyke jää pienemmäksi, mutta entä jos volyymia lisättäisiinkin huomattavasti eikä tehtäisi failureen? Toimivaa treenisysteemiä nyt lienee turha muuttaa, mutta yleistettyjen ohjeiden kohdalla onkin eri asia ja silloin perusteluksi ei voi riittää, että itse tai joku muu on kasvanut paljon ko. systeemillä.treeniasioissa kaikki uskoo mieluummin näkyviä tuloksia aikaansaaneita bodareita ja bodykisoissa menestyviä, kuin riisikeppejä joiden paras talentti tuntuu olevan vain netissä inttäminen
Variointi tarkoittaa vaihtelua. Pystytään yhtä kovalla tasolla vetämään ilman mitään progressiota vaihtelemalla jatkuvasti treenikohtaisesti liikeyhdistelmiä, erikoistekniikoita ja aamu- ja iltatreenin toistoalueita. Ja voi jeesus miten jumittunut olet tohon progressioon, koita nyt tulla sieltä laatikosta ulos.Sä oot sanonu että progressio on turhaa. Mikä sana toi varianssi ees tässä yhteydessä on. Ei kukaan tollasta käytä. :D
Pakko nolona myöntää, että vaikkakin aika yksinkertanen ja lapsellinen toi nimimerkkimuutos, niin vähän tirskahdin, kun luin ..Sitten vielä ihan actual GoHardOrGoHomo tuli selittämään miten jalkatreenissä on pakko otsasuonen räjähtää päästä ja voimailijat tekee vaan kevyitä sarjoja 50%:lla...
Pakko nolona myöntää, että vaikkakin aika yksinkertanen ja lapsellinen toi nimimerkkimuutos, niin vähän tirskahdin, kun luin ..
Ja toi otsasuonen repeäminen ja voimailijoiden 50% sarjat oli lähinnä karkeaa liiottelua.. Luulin, että täällä kaikilla on ÄO vähintään 80 paremmalla puolella, sori, mun moka.. Tosin joidenkin jalkapäivien jälkeen mulla on otsa ja silmien ympäristö täynnä semmosii pienii punasii pilkkuja, ku on hiusverisuonii katkeillu..
Jos Peter vastaa, että hän ei ole ikinä pyrkinyt naturaaliajallaan sarjapainojen kasvattamiseen ajansaatossa niin silloin hän on vastannut kysymykseen ja minä olen väärässä.
Tottakai romua tulee ajan saatossa lisää kun lihakset ja voimat kasvaa, mutta tässä on kyse siitä, että niitä painoja lisätään lihasmassan toivossa ja tuetaan treeni progressioon. Alussa luonnollisesti kaikilla toimii perusproge niin volyymissa kuin sarjapainoissa, mutta kun tarpeeksi treenataan, niin tätä ei voida enää toteuttaa kun kaikella on rajansa. Ei ole mitään järkeä tehdä hack-kyykkyä 300 kilolla isojen lokkaantumisriskien takia, joten silloin tehdään komboja, joissa etukäteisväsytetään lihasta. Näitä komboja sitten varioidaan kokoajan ja pidetään silti tehot tapissa ilman mitään progressiohömppää. Ei volyymia ja painoja voi ikuisesti lisätä. Mitä progressiota se sellainen on, että kaikki painot putoaa, mutta lihas kasvaa silti paremmin? Käänteistä progressiota? Onhan se joo progressiota tietyllä tasolla kun kehitytään treenaajina, mutta tässä nyt on ollut kyse ihan puhtaasti selkeistä numeraalisista progressioista, joissa tuijotetaan mitä pitäisi tehdä, eikä kuunnella kroppaa.No aika ihme on jos ei ikinä ole pyrkiny lisäämään rautaa tankoon. Löytyykö mistään semmoista salilla kävijää edes? :D
Sä et nähdäkseni ole Peterin hyvä kaveri ja tiedät hänen asioistaan yhtä vähä ku me muut,Mikeä ja Uttia lukuunottamatta.Joten toi jatkuva lässytys natuajoista on aika vastenmielistä.Jokainen voi lukea mun ihan ekan postauksen koskien aihetta. Jos ja kun nyt peter vastaa mun kysymykseen, niin kannattaa miettiä, että siitäkö me ollaan kinasteltu tämä koko aika vai menikö aiheen vierestä jos sitä suoraa kysymystä ei pohjustettu millään.
Jos Peter vastaa, että hän ei ole ikinä pyrkinyt naturaaliajallaan sarjapainojen kasvattamiseen ajansaatossa niin silloin hän on vastannut kysymykseen ja minä olen väärässä.
Aikamoista. Yksi early intermediate -tason voimanostoharrastaja pyrkii vänkäämään advanced/eliittitason kehonrakentajan harjoittelusta vuodattamalla käytännössä Layne Nortonilta ja muilta "Do You Even Science" -tahoilta kuultua mantraa kuormitusvolyymin kasvatuksesta (jonka korrelaatiota lihasmassan kanssa ei BTW edelleenkään ole tutkittu pitkälle edistyneillä kehonrakentajilla, vaan pääasiassa suorituskykyurheilijoilla ja voimailijoilla, suurimmaksi osaksi intermediate-tason harjoittelijoilla). Samaan aikaan Mike pyrkii mahdollisimman kärkkäillä vastauksilla generoimaan trafiikkia omistamalleen sivustolle.
Ongelmahan tässä on se, että:
1) Yli 99% maailman salitreenaajista ei ole koskaan edennyt harjoittelussaan/kehityksessään intermediate-astetta pidemmälle, jolloin nämä ihmiset eivät koskaan ole olleet tilanteessa jossa esim. harjoittelun kvalitatiivinen kehittäminen olisi tuloksekkaampaa kuin pelkkä kvantitatiivisen progression tavoittelu.
2) Nämä samat >99% jengistä eivät voi ymmärtää sitä loppua <1% porukasta, joka ON edennyt harjoittelussaan/kehityksessään intermediate-tasoa pidemmälle, joko advanced- tai jopa eliittitasolle. Tälle <1% porukasta kehonrakennuksessa vieläkin pidemmälle edistyminen ei enää onnistu sen numeroilla mitattavan kehityksen hakkaamisella, vaan se tie on tuossa vaiheessa jo koluttu läpi. Käytännössä kehityksen jatkaminen vieläkin pidemmälle tälle <1% kehonrakennustreenaajista edellyttää tavalla tai toisella harjoittelun kvalitatiivista eli laadullista parantamista.
3) Harjoittelun laatu on sellainen black boxi, jonka kvantifiointi on ainakin nykymenetelmillä puolimahdotonta. Tästä johtuen asiaa ei haluta edes ajatella, saati sitten ymmärtää.
Suosittelen tutustumaan vähintäänkin Scott Abelin "Circle of Intensity" -käsitteeseen, ja ihan voimailupuolelta esim. Rippetoen/Kilgoren teksteihin harjoittelun pääpainotuksista treeniuran eri vaiheissa. Silloin ei ehkä tarvitsisi synnyttää näin tuhoontuomittuja vänkäyskilpailuja.