Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka kauan kestää, ennen kuin vastavalmistuneen miehistötehtävissä työskentelevän konstaapelin vuosiansiot alkavat pyöriä siellä 40k tuntumassa? Eli kuinka paljon pitää virkaikää olla, ennen kuin poliisi pääsee tuollaisille kohtuullisen kivoille keskiansioille? Toki siihen palkkaan vaikuttavat muutkin seikat kuin pelkästään kokemusvuodet. Mutta jotain suuntaa-antavaa arviota? Tästä palkkakehityksestä on varmaan joskus ollut jotain juttua, mutta voisiko joku vielä kerran postata jonkinlaisen tiivistelmän?

Kuinka paljon tuota siirtymistä kentältä tutkintaan tapahtuu? Ja kuinka usein siirtymisen taustalla on juuri tuollaiset perhesyyt? Tapahtuuko koskaan siirtymistä toiseen suuntaan, tutkinnasta kentälle?
Ensimmäisen kerran sain 40k puhki noin 3-4 virkavuoden jälkeen. Ensimmäisen kokonaisen vuoden palkkani oli 29k (tutkinnassa), joten onhan tuo hivenen noussut...Palkkaan vaikuttaa eniten palkkaluokka, sillä kaikki olosuhde-, kokemus- ja henkilökohtaiset lisät kuten myös haitat ovat prosenttimäärä tuosta peruspalkasta. Vaikka suurta harppausta peruspalkassa (kentän palkkaluokissa ero palkkaluokkien välillä on satasen luokkaa) ei tulekaan yhden palkkaluokan muutoksen myötä, niin kun ottaa lisät huomioon nousu saattaa olla pari-kolme tonnia bruttona. Ei tuo 40k rikki saaminen ole silti mikään automaatio nuorille kavereille. Korkeampaan palkkaluokkaan (kaikki mitkä menevät yli 04.02) tarvitaan jotain erikoisjuttua mikä nostaa palkkaa. Itselläni se on jouha, joillakin koiravänkärinä oleminen, jollain taas tepo-hommat jne. Tuolla 04.02 pääsee myös 40k yli kun tulee kokemuslisiä ja henkilökohtaiset lisät alkavat vuosien varrella hiukan nousta. Ensimmäinen kokemuslisä tulee 8 vuoden palveluksesta ja se on 4%. Maksimi on muistaakseni 16%.

Massatutkinnassa on monesti paljon vastavalmistuneita, jotka haluvavat kentälle mahdollisimman pian. Itsekin halusin aikanaan. Nyt olisin ihan valmis menemään tutkintaan kun kenttähommia on jo tullut nähtyä tarpeeksi, ja kolmivuoro on aika rektaalista...Kentältä tutkintaan meno on suhteellisen harvinaista, mutta kyllä sitä silloin tällöin tapahtuu. Joka tapauksessa suosittelisin kaikille käymään edes komennuksella tutkinnassa, jos on koko uransa ollut kentällä. Kyllä se hiukan avaa silmiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mie oon kai ainut täällä, joka uskoo, että tuo vauhditon pituus menisi heittämällä läpi. Kukaan ei varmaan usko, mutta hyppään 250 cm vielä ihan suht helposti ja ilman treeniä (ja olen vielä nainenkin, voi hitsi!). Mistä lie johtuu, ehkä oon vaan jonkun tuollaisen minispesiaalialan ihme lahjakkuus. :D

Mie oon kai ainut täällä, joka uskoo, että tuo vauhditon pituus menisi heittämällä läpi. Kukaan ei varmaan usko, mutta hyppään 250 cm vielä ihan suht helposti ja ilman treeniä (ja olen vielä nainenkin, voi hitsi!). Mistä lie johtuu, ehkä oon vaan jonkun tuollaisen minispesiaalialan ihme lahjakkuus. :D

Pääsykokeessahan tuolla on yhtä paljon käyttöä kuin mensan jäsenlistalla poliisien kahvihuoneessa. Eikös tuo poistunut pääsykokeista jo joku aika sitten?

Hieno eka posti. Ihanko tämän takia rekisteröidyit? ;)

Ja juu, eipä ole tuolla enää pääsykokeessa merkitystä.

Kuinka paljon tuota siirtymistä kentältä tutkintaan tapahtuu? Ja kuinka usein siirtymisen taustalla on juuri tuollaiset perhesyyt? Tapahtuuko koskaan siirtymistä toiseen suuntaan, tutkinnasta kentälle?
Kentältä mennään aika paljonkin tutkitaan, mutta ei juurikaan massarikospuolelle ainakaan vapaaehtoisesti, vaan nk vaativaan tutkitaan. Tässä lienee paljonkin vaihtelua laitosten välillä, mutta ainakin Helsingissä kentän porukka on koko ajan muutoksen kourissa, kun koko ajan joku on kierrolla väkivallassa, huumeessa, Supossa tms, tai on kohta lähdössä. Täytyy mennä varmaan 1900 - luvulle että päästään aikaan jolloin esim oma kenttäryhmäni on pysynyt muuttumattomana vaikkapa 6 kk.

Tutkinnasta tullaan kentälle paljon harvemmin, pl määräaikaiset työkierrot. Kun joku menee tutkitaan, se on kyllä harkittu siirto joka johtuu esim helpommista työvuoroista tai siitä että kenttähommia ollaan jo katseltu tarpeeksi. Lisäksi kynnys lähteä takaisin kentälle kasvaa jokaisen sandaalihommissa vietetyn vuoden myötä. Viime vuosina ainakin meillä kerroksista ollaan tultu alas kentälle lähinnä organisaatiomuutosten takia.

Kentältä mennään aika paljonkin tutkitaan, mutta ei juurikaan massarikospuolelle ainakaan vapaaehtoisesti, vaan nk vaativaan tutkitaan. Tässä lienee paljonkin vaihtelua laitosten välillä, mutta ainakin Helsingissä kentän porukka on koko ajan muutoksen kourissa, kun koko ajan joku on kierrolla väkivallassa, huumeessa, Supossa tms, tai on kohta lähdössä. Täytyy mennä varmaan 1900 - luvulle että päästään aikaan jolloin esim oma kenttäryhmäni on pysynyt muuttumattomana vaikkapa 6 kk.

Tutkinnasta tullaan kentälle paljon harvemmin, pl määräaikaiset työkierrot. Kun joku menee tutkitaan, se on kyllä harkittu siirto joka johtuu esim helpommista työvuoroista tai siitä että kenttähommia ollaan jo katseltu tarpeeksi. Lisäksi kynnys lähteä takaisin kentälle kasvaa jokaisen sandaalihommissa vietetyn vuoden myötä. Viime vuosina ainakin meillä kerroksista ollaan tultu alas kentälle lähinnä organisaatiomuutosten takia.
Aikalailla juuri päinvastoin kuin Turussa =) Onhan teillä tietysti väkeäkin aika paljon enemmän, joten selvää on että liikehdintää tapahtuu enemmän. Meillä mutuna noin 30-40% massatutkinnassa olevista haluaa kentälle, mutta ei ole paikkoja. Jos vastavalmistunut saa hommia tutkinnasta, pitää varautua noin kahden vuoden odotukseen ennen kuin pääsee kentällä (jos siis määräaikaisuus ei lopu sitä ennen). Kentältä tutkintaan siirtyy ehkä yksi vuodessa. Meillä tehtiin tutkinnan osalta aikamoinen myllerrys syksyllä, ja "massatutkinnan" repertuaari laajeni todella paljon. Sitten on yksi pieni spesiaalitutkintaryhmä joka ottaa hoitaakseen joitain pitkäkestoisempia ja vaikeampia juttuja. Käytännössä kaikki paikat on siis "massatutkinnassa", joten ei ole mahdollisuutta hakea kentältä vaativampaan tutkintaan.

Ja meillä ei ole tällä hetkellä systeemiä, että viran saamisen "ehtona" on että aloittaa tutkinnassa, vaan kentälle näyttävät pääsevän suoraan. Meillä oli kyllä lyhyen aikaa tuollainen suoraan tutkintaan -systeemi, mutta ei pitkään. Jokaisen on kyllä tehtävä vuoden työkierto tutkinnassa.

hukassa

Joo olen nyt lueskellu näitä avautumisia siitä kuinka paskaa poliisin ammatti on monessa suhteessa. Silti intohimonani on päästä poliisin ammattiin. Ehkä olen typerä tai väärässä, mutta silti mikään muu ammatti ei kiinnosta läheskään yhtä paljon. Mutta pari mutkaa on matkassa ja tarvitsisin jonkun viisaamman neuvoa mitä kannattaisi tehdä.

Olen lukion käynyt 19-vuotias miehenalku. Olen tällä hetkellä armeijassa . Aloitin heinäkuussa ja kotiudun kesäkuussa alikersanttina. Poliisikoulun pääsyvaatimuksina on että hakijalla on vuoden työkokemus ja vuoden varusmiespalveluksesta hyvitetään 9 kk työkokemusta. Muuta työkokemusta olen kerännyt parin kuukauden verran eli työkokemusta tarvitsisi lisää. Ongelmana on mitä kannattaisi tehdä varusmiespalveluksen jälkeen , koska käsittääkseni poliisikouluun ei kovin nuorta porukkaa valita enkä usko että olen sellaisessa fyysisessä kunnossa että kannattaisi edes harkita testeihin menemistä. Asun tällä hetkellä Oulussa , mutta tyttöystäväni muutto Jyväskylään varmaan tulee vaihtamaan myös minun kotikaupunkini sijaintia.
Olen harkinnut vaihtoehtoa jossa hankkisin ensin vartijan pätevyyden Jyväskylän aikuisopistossa suoritettavalla tutkinnolla joka kestäisi 13 kuukautta. En ole varma olisiko tuosta tutkinnosta käytännössä mitään hyötyä poliisikouluun haettaessa (?) . En haluaisi pitkittää poliisikoulun aloittamista kovinkaan myöhäiselle iälle, joten haluan sisälle ensimmäisellä kerralla. Minulle on myös ehdotettu , että hakisin sairaanhoitajan opintoihin jotta tekisin jotain hyödyllistä enkä tuhlaisi aikaa vain seuraaviin poliisikoulun valintoihin. Sairaanhoitajan ammatti ei sinällään kiinnosta juurikaan, mutta siitä luulisi olevan hyötyä poliisikouluun haettaessa (?).
Lisäksi ongelmana on se, että olen sokea kuin lepakko. Eli silmien laserleikkaus pitäisi myös käydä läpi ennen poliisikoulun valintoja. Ja tämähän vaatisi rahaa ja sitähän ei löydy tällä hetkellä eli tämänkin takia pitäisi töitä saada.

Eli, olisiko järkevintä mennä töihin vuodeksi, reenata testeihin ja tienata rahat silmäleikkaukseen.
Vai mennä aikuisopistoon hommaamaan vartijan pätevyys, tehdä vartijan hommia silmäleikkausrahoja varten.
Vai hankkia joku muu opiskelupaikka joltain alalta joka ei kiinnosta läheskään yhtä paljon kuin poliisin ammatti? Samalla hakisin myös poliiskouluun, mutta rahaa silmäleikkaukseen pitäisi jostain kehittää.

Jotain vinkkiä olisi mahtava saada joltain viisaammalta, kiitos jo etukäteen :)

Hae sairaanhoitajaksi. Työtilanne mahtava, oma avovaimo juuri sai vakipaikan ambulanssista ja tekijöitä tarvittaisiin lisää. Ei tarvitsisi kuin hakea, jos löytyy koulutus. Itse poliisina tällä hetkellä puoli vuotta työttömänä. Laitoksille kun soittelee, niin eipä hirveästi lupailla. Pääkaupunkiseudulla toki olisi vaihtuvuutta, mutta sinne ei tässä elämäntilanteessa pysty muuttamaan. Ja ei sairaanhoitajan tai vartijan koulutuksesta poliisikouluun hakiessa muuta hyötyä ole kuin työkokemus, jos sitä puuttuu hakiessa muuten.

Joo eipä noista vartijan tai sairaanhoitajan koulutuksista käytännön hyötyä pääsykokeissa ole, samalla viivalla olet muiden kanssa. Työelämässä jotain paikkoja saattaa tulla missä noista jotain hyötyä on. Neuvoisin tekemään jotain muuta ja samalla laittaa sitä fysiikkaa kuntoon, ei se poliisikoulu minnekkään karkaa jos myöhemmin haet. Fyysisten testien osuus on suht pieni vaikka et itseäsi teräsmieheksi saisikaan. Kirjallisiin kannattaa panostaa niinkuin täällä on toitotettu. Ja kyllä siellä parikymppisiä otetaan sisään siinä missä kolmekymppisiäkin. Pitää vaan onnistua kokeissa hyvin ja osoittaa olevansa pätevä ammattiin. Tsemiä.:)

Opiskele sairaahoitajaksi, niin töitä riittää. Niillä rahoilla meet sitten silmäleikkaukseen ja sit haet poliisikouluun. Ja jos et saa poliisista töitä, voit taas olla sairaanhoitaja.

Sairaanhoitajaksi opiskelet sen 3 - 4 vuotta. Joudut käytännössä tekemään jotain töitä rinnalla, että saat elettyä. Harjoittelut sairaanhoitajana on palkattomia, siihen päälle sitten pitäisi vielä jaksaa tehdä töitä ja treenata. Vartijan ja järjestyksenvalvojan töissä, riippuen työtehtävistä toki, saa sitä työkokemusta ja ennen kaikkea elämänkokemusta mistä lienee hyöytyä tulevaisuudessa. Vartiointiliikkeissä on mahdollista suorittaa erilaisia koulutuksia palkallisena kuten turvallisuusvalvojan perustutkinnon oppisopimuksella. 100 tuntia kestävä vartija-kurssi ei vaadi vuosien sitoutumista opintoihin ja työhön jotka eivät välttämättä ole se omin juttu. Pääkaupunkiseudulla yksityisen turvallisuusalan suorittavan tason työtehtävien kirjo on laaja ja työvoiman vaihtuvuus suurta eli töitä saa melko varmasti ainakin pk-seudulta.

Ainiin ja nyt lienee viimeinen tai toisiksi viimeinen hakujakso menossa ennen poliisin peruskoulutuksen tutkintouudistusta. 2014 alkaen poliisin perustutkinto muuttuu ammattikorkeakoulutasoiseksi ja samalla valintakokeet uudistuvat kuten opintososiaaliset edutkin (=ei enää ilmaista asuntolapaikkaa, ruokaa tai päivärahaa). Mitä olen kyseisestä Polku-hankkeesta lukenut voi olla, että fyysisiä testejä ei tulevaisuudessa painoteta sitäkään mitä nytten, vaan tulee ainoastaan hyväksytty/hylätty-tyyppinen ratkaisu.

Tervehdys!

Lähdempä kyselemään seuraavaa, kun olisi tarkoitus hakea nyt tuonne poliisikouluun. Eli ylinopeussakot eivät ole este koulutukseen pääsyyn? Olen yhdet sakot saanut, mutta se menikin sitten pisemmän kaavan kautta ja kortti oli hyllyllä kuukauden.

Noh, toinen pointti mikä mietityttää, että onko maksuhäiriömerkintä este? Nuoruudessani tuli hieman hölmöiltyä pikavippien kanssa ja asian kanssa joutuu vielä vuosia elämään. Noissa ulosottokeisseissä kuitenkin tulee aina käräjäoikeuden päätös, että mitä mieltä olette? Sana käräjäoikeus kuitenkin aina särähtää korvaan, vaikka kyse ei ole kuin vain ja ainoastaan rahasotkuista :)

Riippuu ylinopeuden määrästä jne, mutta jos on kovin tuore törkeä vaarantaminen, voi vaikuttaa. Jos kysyttäessä valehtelee että ei ole saanut ikinä sakkoja, vaikuttaa varmuudella.

Niistä rahasotkuista en osaa sanoa varmasti, mutta luulisin että ei vaikuta. Ainakin jos siihen ei liity rikosta.

Vartijakokemuksesta: ei vaikuta kouluun sisään pääsemiseen, mutta voidaan laskea virkavuosiin ikäisiä laskettaessa. Käytäntö ilmeisesti vaihtelee.

Opiskele sairaahoitajaksi, niin töitä riittää. Niillä rahoilla meet sitten silmäleikkaukseen ja sit haet poliisikouluun. Ja jos et saa poliisista töitä, voit taas olla sairaanhoitaja.

Ja koulun ohella voit tehdä niitä hoitsun hommia, jos rahavarat on tiukilla.

Eihän ne sakot ja muut merkinnät tietenkään koskaan mikään positiivinen asia ole, mutta omallakin kurssilla on henkilö, jolla on useampiakin ylinopeussakkoja elämän varrelta kerättynä.

Vartijan papereista ei ole pienintäkään hyötyä poliisin työuran kannalta.

No ei suoraan vartijakurssin käymisestä, mutta ikälisissä saa "menetettyjä" vuosia takaisin, kun vartiointi/järjestyksenvalvoja-tehtävät luetaan soveltuvilta osin soveltuvaksi työkokemukseksi.

Edit: Oops! YJT olikin jo kirjoittanut samasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom