Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kai kukaan poliisin ammattiin hakeudu palkan takia. Jos rahaa haluaa takoa, niin se ammatti täytyy olla joku ihan muu. Kertokaa nyt kokeneet poliisimiehet, että mitkä teidän motiivit olivat alalle hakeutumiseen?

Voisko sanoa kliseisesti, että mun kohdalla se oli kutsumus. Jos raha merkkaisi enemmän, niin olisin valinnut parempipalkkaisen ammatin.

Ehkä ota palkkaa pidetään huonona siihen nähden, kuinka kuluttavaa työ voi pahimmillaan olla joillekin ja ehkä eniten henkisesti. Ja voihan se olla vaarallistakin. Itse peruspalkkahan ei ole häävi ja tuntuu tyhmältä, että palkka nousee "ihan ookooksi" vain siksi, että valvot silloin kun muut ihmiset nukkuvat tai teet töitä silloin, kun muut ihmiset viettävät vapaata/juhlapyhiä läheistensä kanssa.

Kaivoin jostain tällaisen... Tiedä sitten kuinka luotettavaa tietoa tämä on... http://www.mtv3.fi/koti/arki/artikk...vat-terveydelle-haitallisimmat-ammatit-vuonna

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääseekö C miehet muka poliisikouluun? Jos nyt oletetaan, että kyseinen kaveri olis saanu ketkuteltua itselleen vapautuksen (vedoten kroonisiin selkäkipuihin) joita ei ole?

Jännä olis tietää millä perusteella toimistossa on vaarallisempaa kuin raksalla. Luulisi, että raksalta jäätäisiin useammin sairauseläkkeelle kuin toimistosta.

Eihän tässä pelkästä vaarallisuudesta ollut kysymys.Poliisin työssä henkinen kuormitus on joskus melkoinen.Joudut näkemään ja kokemaan asioita, jotka ovat melko raskaita.

Eihän tässä pelkästä vaarallisuudesta ollut kysymys.Poliisin työssä henkinen kuormitus on joskus melkoinen.Joudut näkemään ja kokemaan asioita, jotka ovat melko raskaita.
Niin niin, en mä pelastusalan töitä ihmetellytkään, vaan sitä toimistotyötä joka on listalla toisena. Vaikka saattaahan siellä toimistollakin joutua näkemään ja kokemaan raskaita asioita.

Jännä olis tietää millä perusteella toimistossa on vaarallisempaa kuin raksalla. Luulisi, että raksalta jäätäisiin useammin sairauseläkkeelle kuin toimistosta.

Eihän kaikki poliisit ole toimistotyössä ja voihan niitä väkivallantekoja tapahtua tutkijallekin esim. kotietsinnöillä, kuulustelutilanteissa, kiinniottotilanteissa, saattokeikoilla. Ei esim. tutkijan työ ole automaattisesti pelkkää tietokoneen ääressä istumista. Joissain paikoissa (esim. Helsingissä) tutkijat tekevät päivystysvuoroja sen normiduunin lisäksi vielä kentällä rikostutkintapartiossa myös iltaisin ja öisin. Aika suppea näkemys sulla on poliisin työstä, jos kuvittelet että se tutkijan työ on pelkästään tietokoneen ääressä istumista.

MUOKS: Ai sorry, mä ymmärsin sun viestistä ilmeisesti väärin, että tarkoitit poliiseja, jotka ovat nk. "toimistotyössä". No, en nyt silti ala pyyhkimään koko tekstiä pois, vaan jätän sen tänne mahdollisesta väärinkäsityksestä huolimatta.

Henkinen kuorittavuus tulee työmäärissä ja siinä, että joutuu olemaan sellaisten ikävien asioiden kanssa tekemisissä, mistä normikansalaisella ei aina ole tietoakaan, kun kaikki jutut eivät päädy lehtiin. Tai nähdä sitä ihmisten kärsimystä päivästä toiseen. Joihinkinpoliiseihin tämä voi vaikuttaa muutenkin, kuin että ne kyynistyy.

Jakuten totesin, niin ton tutkimuksen luotettavuuteen en ota kantaa enkä varsinkaan otantaan sen osalta, mitä ammatteja on verrattu keskenään. Todennäköisesti toi on tehty jossain Jenkeissä toi tutkimus, jossapoliisin työ on varmasti vielä vaarallisempaa, kuin meillä.

Joo, edelleenkään en puhunut nyt poliiseista/pelastusalan työntekijöistä (myöskään toimistossa valtaosaa työajastaan istuvista), vaan päivittelin tuota toimistotyöläisten kakkossijaa ihan niinkun poliisin ammattiin liittymättömänä juttuna.

Listassa lukee:
1) Pelastusala: Poliisit, palomiehet ja ensihoitajat
2) Toimistotyöläiset
3) Rakennustyöntekijät, jäteautonkuljettaja ja muut ammatit, joissa käsitellään suuria koneita
jne

Eli poliisit (myös toimistossa valtaosan työajastaan viettävät) ja toimistotyöläiset on listattu eri ammateiksi. Tai ainakin itse käsitän toimistotyöläisen ihmisenä, joka tekee työtään jossain virastossa/yrityksessä ja 100% työajasta on toimistossa istumista ja papereiden pyörittelyä.

Joo, edelleenkään en puhunut nyt poliiseista/pelastusalan työntekijöistä (myöskään toimistossa valtaosaa työajastaan istuvista), vaan päivittelin tuota toimistotyöläisten kakkossijaa ihan niinkun poliisin ammattiin liittymättömänä juttuna.

Listassa lukee:
1) Pelastusala: Poliisit, palomiehet ja ensihoitajat
2) Toimistotyöläiset
3) Rakennustyöntekijät, jäteautonkuljettaja ja muut ammatit, joissa käsitellään suuria koneita
jne

Eli poliisit (myös toimistossa valtaosan työajastaan viettävät) ja toimistotyöläiset on listattu eri ammateiksi. Tai ainakin itse käsitän toimistotyöläisen ihmisenä, joka tekee työtään jossain virastossa/yrityksessä ja 100% työajasta on toimistossa istumista ja papereiden pyörittelyä.

Itse en kyllä nähnyt järjestystä kuvaavia numeroita noiden ammattien edessä? Ei tuo minusta näytä mitään järjestystä, että mikä mainituista ammateista vaarallisin/haitallisin, vaan tuossa on ainoastaan ilmoitettu ne ammatit, jotka on katsottu haitallisimmiksi ilman sen kummempaa järjestystä. Tuosta itse tutkimuksesta ei voi oikein mitään sanoa, koska ei ole mainittu mitään taustatietoja, joihin se perustuu.

Ei kai kukaan poliisin ammattiin hakeudu palkan takia. Jos rahaa haluaa takoa, niin se ammatti täytyy olla joku ihan muu. Kertokaa nyt kokeneet poliisimiehet, että mitkä teidän motiivit olivat alalle hakeutumiseen?
Ja toiseksi, mun mielestä toi Noin 30 tonnia ja risat vuodessa ei edes ole huono palkka.
Suoraan sanoen, en enää muista. Kyllähän siinä pollarin hommassa jotain säväyttävää oli. Jotkut onnistuvat säilyttämään kipinän paremmin kuin toiset. Oma kipinäni sammui jo vuosia sitten. Teen työtä työnä ilman minkäänlaista tunteenpaloa (kuten varmasti aika monet muutkin).

Viime yövuorossa ajelin jonnekin jumalanperseen taakse mökkimurtoa ihmettelemään (ja "pahaksi" onneksi tekijätkin löytyivät ja vuoro venyi ihan helvetin paljon, ja tietty kaikki tunnit kuoppaan kun oli vajaa jakso), auton akku loppui vartin pysähdyksen aikana (matkaa lähimmälle laitokselle noin 100km, kiitos PORA), auton kamera oli rikki (kiva huomata kun tosiaan lähin partio oli 100km päässä, ja nyt puhutaan sentään Turun alueesta eikä lapista), nukahdin muutaman kerran rattiin kun lopulta päästiin ajamaan takaisin laitokselle ja havahduin renkaan haukatessa penkkaa (ja vielä hirveä sumu, liukasta, partiokaveri kuorsaa vieressä yms.). Mondeon takapenkillä ollut kiinniotettu piti minut vittuilullaan sen verran hereillä että selvittiin hengissä takaisin. Kieltämättä huokaisin mielessäni pari kertaa aika syvään ja koitin muistella minkä takia mä tähän alunperin lähdinkään. Tietysti joka duunissa on omat huonot puolensa, ja jokaisesta hommasta löytyy omat vitutuksen kohteet. Kyllä mä silti mietin paria kaveria siistissä toimistohommassa, jotka nukkuivat tyytyväisenä kyseisenä yönä, valmiina heräämään hyväpalkkaiseen duuniinsa, jossa ainoa riski on että ei ehditä hoitaa juttuja deadlineen mennessä.

Kyllä mä pidän poliisin palkkaa huonona. Olen itse aavistuksen yli keskituloinen, mutta joudun uhraamaan siihen pyhät, illat ja yöt, ja työkin on aika vaarallista verrattuna moneen muuhun työhön. Saman palkan saa todella paljon helpommallakin. No, en silti kyllä ole itse vaihtamassa alaa vaikka välillä vituttaakin...

Edit. Kyllä poliisin hommassa on paljon hyviä juttuja, mutta välillä itse on vaan aika vaikea muistaa niitä kaiken ikävämmän keskellä. No tämmöinen avautuminen tällä kertaa. Kohti uusia seikkailuja :D

Mä en ole vielä kypsynyt mun duuniin, mutta työnantajaan kyllä. Jos en pitäisi työstäni niin paljoa kuin pidän, olisin vaihtanut jo aikapäivää sitten duunia. Tietty on olemassa tässäkin duunissa mukavampia ja paskemia duuneja (se on nähty ja koettu), mutta yleisesti ottaen kyllä tykkään.

Kieli poskessa kehun tätä ammattia niin, että on kivaa tehdä asiakaspalvelutyötä, jossa asiakas ei ole aina oikeassa (ei tarvitse nöyristellä ja on yleensä itse oikeassa ;) ). Mukavaa on myös se, ettei tarvitse väkisin hymyillä, jos ei halua. Ja palkitsevinta on se, että huomaa toisinaan auttavansa ihmisiä hädän hetkellä..

Hämmennänpäs minäkin lusikkani soppaan.

Itse olen toimistohommissa, eli tutkijana. Pakkohan tästä työstä on pitää tai ei tätä muuten jaksa. Itselläni fiilikset työn suhteen vaihtelevat ajoittain kunnon kipinästä hälläväliä -asenteeseen. Välillä asiallisten juttujen ratkominen on upeinta mitä tiedän ja saan niistä aivan järjettömät kiksit (ihan oikeasti muuten), mutta välillä näpistykset, varkaudet ja vahingonteot käyvät uskomattoman puuduttavaksi. Itse koen tällä hetkellä työn vielä välillä haasteelliseksi ja juuri siksi mitä haluankin tehdä, mutta en näe itseäni 10 vuoden päästä tekemässä samaa hommaa. Rikostutkinta on ehdottomasti omaa hommaani, mutta veikkaanpa, että tuon maagisen 10 vuoden päästä tässäkään hommassa ei ole enää kovin paljon uutta nähtävää ja se käy siinä vaiheessa jo oikeasti työstä.

Itse tienaan jotain 35 000 - 36 000 euroa vuodessa ja mielestäni se on itselleni riittävä. Mutta tässä kannattaa muistaa, että itse en ole perheellinen, asun vaihtelevan mukavasti kohtuullisen edullisessa kerrostalon vuokra-asunnossa, enkä esimerkiksi matkustele tällä hetkellä juurikaan. Mutta en todellakaan näe itseäni tekemässä tällä palkalla töitä 10 vuoden päästä, vaikka palkka nyt jonkin verran nouseekin siihen mennessä. Ja itse teen viikonloppuja kanssatyöntekijöitäni enemmän, koska opiskelen yliopistossa työn ohella ja tarvitsen viikolle vapaata, joten palkkaakin haittojen muodossa siunaantuu jonkun verran enemmän kuin muille samassa ryhmässä työskenteleville. Lisäksi teen yleensä pyhäpäivät, kuten juhannukset, joulut ja uudet vuodet töitä ihan puhtaasti rahan vuoksi.

Kuten sanoin, tästä työstä on pakko tykätä, että oikeasti tätä jaksaa. Samoja paskapuheita kuunnellessa samojen paskanaamarosvojen suusta kuultuna vuodesta toiseen alkaa pikkuhiljaa muuttua puuduttavaksi. Viimeksi tänä jouluna mietiskelin puolimätää ruumista käännellessä, että kaikkea sitä ihminen tekeekin ja ryhtyy tekemään. Tässä työssä näkee juttuja, joista siviilit eivät tiedä yhtikäs mitään ja se tuntuu hyvässä ja pahassa. Jotkut jutut ovat äärimmäisen mielenkiintoisia ja jotkut jutut sitten jotain aivan muuta. Kova pää täytyy olla ettei lannistu tai masennu. Eniten tässä työssä syö se, että kiitosta tulee harvoin ja samat rosvot istuvat välillä joitakin kuukausia tai vuosia linnassa ja palaavat kaduille, ja sama rumba jatkuu ja jatkuu. Tuntuu, että työ ei näy missään, vaikka kuinka paiskoisi hommia.

Ja minäkin mainitsen työnantajan. Oikeastaan mitään hyvää sanottavaa siitä ei ole. Työnantaja ei oikeastaan tue missään mitenkään koskaan ja jos joudut vastailemaan vastineisiin tai loukkaannut, olet omillasi. Valtiokonttori on pelkkä vitsi ja sellaista verenimijöiden kerhoa en ole toista koskaan nähnyt ja itse en ole koskaan edes joutunut tekemisiin sen porukan kanssa. Tiedotus ei pelaa mitenkään ja muutoksista saat lukea päivän lehdestä, koska kukaan ei koskaan tule niistä kertomaan mitään. Enkä edes aloita jostain määräaikaisrumbasta, joka rikkoo kaikkia lakeja ja asetuksia, sekä on täysin tunteetonta puuhaa. Onneksi on vakivirka alla, niin ei tarvitse sitä sekoilua enää sietää.

Itselleni tämä työtä on tällä hetkellä kaikenkaikkiaan mielekästä, mutta en todellakaan aio loppuelämääni tehdä tätä duunia.

Itsellä ei virkaikää vielä kovin paljoa ole, joten kyllästymään ei ole päässyt, mutta eihän tätä kyllä rahan vuoksi tee. "Helpompaa" rahaa saisi monestakin ammatista, mutta kaipa taustalla on sitten muut asiat, miksi tähän on halunnut.

Tuosta työnantajan/esimiesten tuesta kanteluihin ym. vastaamisessa on kommentoitava, että asiaan saattaa (en tiedä, arvelen) vaikuttaa millä/kuinka isolla asemalla on töissä. Itse en sentään ole tällä työuralla viralliseen kanteluun joutunut vastaamaan (se olisikin ollut jo saavutus), mutta sellaiseen epäviralliseen valitukseen kyllä. Komisario sanoi mulle, että kirjaa siihen noinjanoin, lähteä hänelle ja hän kirjaa vielä näinjanäin, sitten nimet alle. Eli periaatteessa en joutunut itse miettimään mitä siihen sepustan. Mulla tosin on kaksi lähintä esimiestä kirjaimellisesti lähellä (viereiset huoneet) eivätkä jossain esikunnan norsunluutornissa. Pienemmän aseman etuja?

Mikäs sitten on syynä ettei sitä alaa ole jo vaihtanut? Jääkö kuitenkin peittoon ne parhaat puolet jotka työssä pitävät vai kokeeko sen vaihdon vaikeeksi vai mikä? Vaihteleva työhän on hieno työ, mutta jos se vaihtelee äärimmäisen paskasta äärimmäisen palkitsevaan ja joukossa pyörii vielä muutama vakiopaska..

Kiitos kaikille poliisimiehille vastauksista. Nyt kun rivien välistä lukee, niin päällimäiseksi taitaa juuri jäädä ne huonot asiat ja työnantaja ei aina ole reilu. Aion silti laittaa paperit menemään seuraavaan hakuun;)

Ja Werballe: Olen kuullut kans paljon valtiokonttorista, mutten mitään hyvää. Löytävät aina pykälistä jonkun heikkouiden, joka jättää sut itse maksumieheksi.

Toisaalta sekin että voi tehdä töitä öisin ja pyhinä voi olla plussa. En näkisi sitä vain huonona asiana. Joku voisi laskeskella niitä viikonloppujen ja öiden määrää ja verrata korvausta. Kuinka moni teistä on vakavasti miettinyt, että mitä jos olisi hakenut muulle alalle, olisiko elämä tai ainakin työ parempaa?

Olen itse kuullut Valtiokonttorista myös pääsääntöisesti pahaa, mutta oma kokemukseni (1kpl) on hyvä.

Loukkasin työmatkalla viimemaaliskuussa jalkani ja kaikki se mitä olen joutunut Valtiokonttorin kanssa sen jälkeen asioimaan, on sujunut mallikkaasti ja päätökset on tehty nopeasti. Niin hyvin, että annoin korvauskäsittelijälle positiivista palautetta puhelimessa.

Koska jalkani ei tapaturman jälkeen lähtenyt paranemaan, pyysin päästä fyssarille. Se oli ainoa, josta kieltäydyttiin. Valtiokonttori halusi, että käyn ensin ortopedilla, joka oli loppujen lopuksi se parempi ja järkevämpi vaihtoehto, koska fysioterapialla jalkaa ei olisi saatu kuntoon.

Tässä vaiheessa päätin taktikoida ja ottaa Terveystalosta parhaimman ortopedin - sellaisen jonka lausuntoa ei vastustaisi edes Valtiokonttorin lääkäri. Sen jälkeen kaikki mitä olen pyytänyt tai tämä maailmankuulu ortopedi lausunnossaan ehdottanut, on hyväksytty. Esimerkkinä se, kun ortopedi ehdotti magneettikuvauksiin menoa (ei kuulu normietuihin), niin Valtiokonttorista soitettiin seuraavana päivänä mulle kotiin ja kehoitettiin menemään sinne kuvauksiin. Magneettikuvien jälkeen ortopedi ehdotti leikkausta, joka hyväksyttiin ja tehtiin. Nyt makailen tässä jalka paketissa saikullaja odotan, että nilkasta tulee entistä ehompi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom