Poliisikouluun

YJT

Tämän päivän Hesarissa oli juttua PolAMK:sta ja sinne hakemisesta

Suomen poliisi on vakavan ongelman edessä: tarpeeksi laadukkaista hakijoista on pulaa – ”Välillä ihmetyttää, että jotkut eivät ole lukeneet valintakoekirjaa”

Opiskelijat sanovat, että supersankari ei tarvitse olla, mutta erilaiset taustat ovat hyväksi.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005635337.html

Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa itselläni kyllä olemaan valintojen maailma edessä. Koko aikuisikäni olen pallotellut poliisikoulun kanssa, mutta aina syystä tai toisesta on jäänyt hakematta. Turvallisuusalalla toki työskennellyt koko ikäni ja kohta olen valmistumassa Laureasta turvallisuusalan tradenomiksi, mutta silti vielä haluaisin itseni poliisiksi lukea. Palkkaus luultavasti kehnompi kuin turvan tradella ja toinen opiskeluaika vielä päälle, mutta kai tämä on näitä asioita, joita ei voi järjellä perustella. Lapsuuden haaveammatti ja vielä en niin kyyninen ole, ettenkö yhteiskuntaan usko ja haluan tehdä työtä jossa autan ihmisiä.

Mutta se itse kysymys, niin nyt olen 27-vuotias, hakuaikaan 28, niin kuuluunko jo ikämiesosastoon vai onko yleistä aloittaa poliisin työt jo lähempänä 30 vuotta? Jotenkin vain tuntuu, että kaikki tutut poliisit on menneet kouluun parikymppisinä koltiaisina ja eivät muuta olekaan tehneet.
Ainakin PolAMKin sivuilla ja muissa paikoissa on lukenut, että poliisiksi toivotaan hakevan myös alanvaihtajia. Tällöin ikää usein on tuo lähemmäs 30, varsinkin jos on edes joitain työvuosia takana. En oikein keksi, mitä haittaa elämänkokemuksesta olisi.

Rohkeasti hakemaan vain! Itsekin olen hakemassa ja ikää on juurikin tuo 30 :)

Mike

Ompa outo!
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Poliisikoulutukseen hakevat! Poliisivalmennus tarjoaa valmennuskurssin Poliisi (AMK) -koulutuksen valintakokeeseen. Poliisivalmennuksen perustaja on poliisi, ja kurssi on suunniteltu yhdessä kouluun hakevien, jo valmiiden poliisien ja äidinkielen sekä liikunnan ammattilaisten kanssa. Kurssi toimii täysin verkossa Moodle-oppimisympäristössä, joten kurssille voi osallistua mistä tahansa. Lisätietoa löydät osoitteesta www.poliisivalmennus.fi

Täällä olis myös yksi kolmekymppinen hakija, tähtäimenä elokuun pääsykokeet. Penkkiä ja juoksua täytyy vielä parantaa, penkin treenaminen onkin mieluisaa mutta juoksu ei niinkään. Kirjalliseen osioon alan valmistautua kesällä.

Vaikea kyllä keksiä mitä haittaa olisi työ/elämänkokemuksesta. Paitsi se jos jollain on kaikkitietävä asenne koska on niiiin kokenut. No ehkäpä ne tyypit karsiutuu soveltuvuudessa. :rolleyes:

Kaupunki
Oulu
Ei kyllä ole mitään haittaa kilometreistä, päinvastoin. Polamk haluaisi enemmän alanvaihtajia, mutta koulutusuudistuksen jälkeen yhä harvemmalla on taloudellisesti mahdollista siirtyä palkansaajasta opintotuelle. Kannattaa ottaa huomioon aikuiskoulututustuki, kun itse opiskelin kyseisessä opinahjossa (vaikkakin siihen aikaan kun päivärahaa vielä maksettiin ja ruoka/asuminen oli ilmaista), useampi kurssikaveri oli mahdollistanut oman alanvaihtonsa hakemalla aikuiskoulutustukea. Onneksi noin 1,5 vuoden lähiopintojen jälkeen alkaa harjoittelu, josta sitten maksetaan jo palkkaa.

Viimeksi muokattu:
Jep, aikuiskoulutustukeen on tarkoitus omalla kohdallani turvautua mikäli opiskelupaikka irtoaa. Olen myös säästänyt opiskelua varten.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia niiltä jotka ovat menneet polamkiin/poliisikouluun työelämästä. Miltä opiskelu tuntui työvuosien jälkeen; innostavaa, haastavaa, raskasta tms? Toki nuorempienkin kokemukset on tervetulleita. :)

Kaupunki
Oulu
Itse ehdin olla nuoresta iästäni huolimatta (koulun aloittaessa 23v) muutaman vuoden töissä ennen kouluun menoa. Opiskelu sinänsä oli ihan mukavaa, vaikka vaatii kyllä perselihaksia. Suurin osa opiskeltavista asioista on kaikille yhtä vieraita, joten mielestäni yhtä haastavaa(tai helppoa) se kaikille oli. Muutamalle vanhemmalle kurssilaiselle ruotsin kieli tuotti tuskaa, olihan heidän kielten opiskelustaan kulunut joidenkin kohdalla jopa 20 vuotta. Ruotsin kielikoe täytyi läpäistä ennen työharjoittelua, jos sen reputti siirtyi harjoittelun alkamisajankohta reputtaneen kohdalla.

Hei! Millainen on tämä poliisikoulun terveystarkastuksen huumetesti, onko kellään kokemuksia? Mietin vain jos joskus aikoinaan on pilveä polttanut niin näkyykö se testissä:cool:

Kävin eilen pääsykokeissa. Oli varsin miellyttävä kokemus, sillä koepäivä oli hyvin järjestetty ja ohjeistettu. Kaikesta huomasi, että viikon rumba vedetään läpi neljästi vuodessa :)

Fyysiset testit menivät oman kuntoni mukaisesti ilman sen suurempia yllätyksiä. Psykologisissa testeissä oli monipuolisempia ja vaihtelevampia osioita kuin mitä olin odottanut.

Nyt vain täytyy odotella, en osaa yhtään arvioida miten meni ja tuleeko kutsua seuraavaan vaiheeseen vai ei.

Kävin eilen pääsykokeissa. Oli varsin miellyttävä kokemus, sillä koepäivä oli hyvin järjestetty ja ohjeistettu. Kaikesta huomasi, että viikon rumba vedetään läpi neljästi vuodessa :)

Fyysiset testit menivät oman kuntoni mukaisesti ilman sen suurempia yllätyksiä. Psykologisissa testeissä oli monipuolisempia ja vaihtelevampia osioita kuin mitä olin odottanut.

Nyt vain täytyy odotella, en osaa yhtään arvioida miten meni ja tuleeko kutsua seuraavaan vaiheeseen vai ei.

Itsekin totesin, että heillä on homma hallinnassa ilman suurempia sekoiluja. Moni kyseli kynää lainaksi koepäivänä. Pidän sitä hieman huvittavana / säälittävänä valmistautumisena.
Tsemppiä odottamiseen!

Itse vaihdan alas yli 30v ja työkavereita haku ja pääsi myös jotka ovat kolmikymppisiä. Käytännössä jos hoitoalalla vaihtaa ammattia niin lähellä 30:tä ikävuotta ratkaisuja tehdään.

Opiskelusta itsestään onko linjoilla ketään nykymuotoista tutkintoa käyviä tai käyneitä? Minkälaista liikunta koulutus sielä on. Onko koulun aikana kuntotestejä, jos on niin millaisia ja mitkä on läpäisyrajat?

T: elokuussa koulun aloittaja miettii että pitääkö nostaa 1500m tasoa vai joko saa treenata lihasta...

Itse vaihdan alas yli 30v ja työkavereita haku ja pääsi myös jotka ovat kolmikymppisiä. Käytännössä jos hoitoalalla vaihtaa ammattia niin lähellä 30:tä ikävuotta ratkaisuja tehdään.

Opiskelusta itsestään onko linjoilla ketään nykymuotoista tutkintoa käyviä tai käyneitä? Minkälaista liikunta koulutus sielä on. Onko koulun aikana kuntotestejä, jos on niin millaisia ja mitkä on läpäisyrajat?

T: elokuussa koulun aloittaja miettii että pitääkö nostaa 1500m tasoa vai joko saa treenata lihasta...
Muistatko, Ajjv, miten paljon ennen valintakokeen 2 vaihetta kutsu tuli? Olen tässä odotellut tietoa mahdollisesta jatkoon pääsystä, mutta mitään ei ole kuulunut, vaikka kokeeseen on enää aikaa kolme viikkoa. Tulee vähän kiire järjestellä töistä vapaata, jos kutsu käy.

Muistatko, Ajjv, miten paljon ennen valintakokeen 2 vaihetta kutsu tuli? Olen tässä odotellut tietoa mahdollisesta jatkoon pääsystä, mutta mitään ei ole kuulunut, vaikka kokeeseen on enää aikaa kolme viikkoa. Tulee vähän kiire järjestellä töistä vapaata, jos kutsu käy.
Moi.

1. Vaiheessa saatiin aikataulu moniste, jossa oli tarkat päivämäärät jokaiseen vaiheeseen. Olikohan se pari-kolme viikkoa ennen.

Moi.

1. Vaiheessa saatiin aikataulu moniste, jossa oli tarkat päivämäärät jokaiseen vaiheeseen. Olikohan se pari-kolme viikkoa ennen.
Korjaan reilu kuukausi ennen tuli tieto. Netistä löytyy sieltä missä oli 1. Vaiheenkin kutsu.