Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Toisaalta sekin että voi tehdä töitä öisin ja pyhinä voi olla plussa. En näkisi sitä vain huonona asiana. Joku voisi laskeskella niitä viikonloppujen ja öiden määrää ja verrata korvausta. Kuinka moni teistä on vakavasti miettinyt, että mitä jos olisi hakenut muulle alalle, olisiko elämä tai ainakin työ parempaa?

Minulle sopii ihan hyvin tähän elämäntilanteeseen vuorotyö. Jotenkin ei osaisi olla ma-pe 8-16 töissä. Tosiasia on kuitenkin se, että vuorotyö on raskasta ja "kynttilä palaa kahdesta päästä". Mitä vanhemmaksi tulee niin sitä raskaammaksi yövuorot käyvät. Varmaankin lapsiperheissä vuorotyö tuo omat haasteet. Monella alkaa terveys reistailla vuorotöiden vuoksi. Vanhan liiton poliisimiehet pääsevät vielä 58-vuotiaina eläkkeelle ja aika moni ei ole kyennyt kentällä tuohon ikään olemaan ja nyt eläkeikää on vielä nostettu. Ei puhettakaan, että minä jaksaisin kenttätöitä yli 60-vuotiaaksi. Pakko yrittää keksiä jokin päivätyö viimeisille vuosille.

Tutkinta on rasittavaa eritavalla. Itseä ainakin rasittaisi se juttumäärä työpöydällä. Yli 100 juttua odottamassa joka aamu, ei kiitos. Joku osaa tuohonkin suhtautua, mutta minun luonteella se rassaisi. Kenttätöissä on hyvä, kun vuoro loppuu on pöytä puhdas.

Tässä tutkija työssään --> http://www.youtube.com/watch?v=I270Xmop0IY

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisaalta sekin että voi tehdä töitä öisin ja pyhinä voi olla plussa. En näkisi sitä vain huonona asiana. Joku voisi laskeskella niitä viikonloppujen ja öiden määrää ja verrata korvausta. Kuinka moni teistä on vakavasti miettinyt, että mitä jos olisi hakenut muulle alalle, olisiko elämä tai ainakin työ parempaa?
Voi olla plussa? Kuten aiemmin sanoin, pääsen nippanappa yli keskitulorajan VAIN tekemällä töitä öisin ja pyhinä. Eli se ei ole plussa vaan jostain pois. Monella alalla saman rahan saa verrattain helpolla tekemällä siistiä sisähommaa, ja yöt ja pyhät on vapaat. Kenttämiehellä haittatyökorvaukset (nimensä mukaisesti HAITTA) on noin neljäsosa kokonaisansioista.

Jos ei puhuta rahasta lainkaan, niin mä kyllä tykkään tehdä jollain tapaa vuorotyötä ihan muutenkin (inhoan ma-pe 8-16 työtä). Musta on ihanaa pitää välillä arkivapaita ja nukkua välillä pitkään. Onhan se yövalvominen raskasta, mutta toisaalta tykkään myös siitä, että silloin saattaa tapahtua duunin kannalta kaikkia mielenkiintoisia juttuja.

Negatiivista on tosissaan se, että on hankalaa sovittaa tekemisiä muiden kanssa esim.viikonloppuisin.

Voi olla plussa? Kuten aiemmin sanoin, pääsen nippanappa yli keskitulorajan VAIN tekemällä töitä öisin ja pyhinä. Eli se ei ole plussa vaan jostain pois. Monella alalla saman rahan saa verrattain helpolla tekemällä siistiä sisähommaa, ja yöt ja pyhät on vapaat. Kenttämiehellä haittatyökorvaukset (nimensä mukaisesti HAITTA) on noin neljäsosa kokonaisansioista.

Palkkoja, kun vertaillaan niin pitäisi katsoa tuntipalkkoja, ei vuoden kokonaisansioita. Poliisin tuntipalkka on paska. Huvitti kerran, kun teinit haukku omia kesätyön tuntipalkkaa, joka oli silloin 15 e. Silloin minulla tuntipalkka oli 13 e ja nyt saan jo tuon teinien halveksiman 15 e.

Reilu viikko on kulunut viimeisestä viestistäni tähän ketjuun. Konkreettisia askeleita on otettu tähtäimenä päästä poliisikouluun, näistä voisin mainita muutamia.
Väliaikainen työtodistus pyydetty nykyiseltä työnantajaltani ja lisäksi olen laatinut itselleni henkilökohtaisen harjoitusohjelman.

Harjoitusohjelma koostuu useasta eri osiosta.
- Juoksu, 1500m juosten jonka jälkeen 1000m reippasti kävellen ja kun syke on laskenut niin otan vielä 1500m juoksun.
- Lihaskuntoharjoittelu, kotikutoinen kuntopiiri. Noin 1 kk kuluttua ohjelmaan lisään kuntosaliharjoittelun.
- Kuntopiiri 4 kertaa viikko ja lenkki 4 kertaa viikko porrastaen.
- Aidinkielen perus asioiden kertaaminen.
- Lähdemateriaalinen säännöllinen lukeminen.

Päätöstä kouluun hakeutumisesta olen siis harkinnut erittäin vakavasti aikalailla puolivuotta. Nyt olen ottanut itselle ns. suuria askeleita kohti unelman täyttämistä. Fiilikset ovat todella korkealla, nyt voin pitkästä aikaa todeta itselleni sen että nyt minulla on jotain tärkeää mihin voin keskittyä ja minkä motivoi minua eteenpäin. On vain yksi suunta, eteenpäin.

(Nyt yritin hiukan keskittyä kirjoitusasuun, työn hälinän keskellä)

perus asioiden = perusasioiden (yhdyssana)
aikalailla = aika lailla (sanaliitto, ei yhdyssana)

Alleviivaa äidinkielen perusasiat.

Millaisen tuntuman tällä viikola valintakokeissa olleet saivat kirjallisesta kokeesta? Oliko niin haasteellinen, kuin lähdemateriaali ymmärtää? Puhutaan siis siitä tulosohjaus-matskusta.

Millainen taso muuten oli ja antoiko valintayksikön väki tietoa tämän vuoden aloittavien opiskelijoiden määrästä tai sisäänpääsyyn vaadittavasta pistemäärästä tai vastaavasta?

Itse valmistuin joulukuussa ammattiin, jossa lähtöpalkka on n. 2000€ /kk, ja kaikki viikonloput ja pyhät menee töissä, eli aina kun muut on lomalla. (Joka 4. vkl on vapaa.) Pyhätöistä ei myöskään makseta mitään sen enempää, vaan se sisältyy tuohon palkkaan. 4,5v opiskelin ja kyseessä on korkeakoulututkinto. Opiskeluaikana tein siivoustöitä alle 9€/tunti. Jotenkin näihin verratessa poliisin palkka vaikuttaa muhkealta. Kiitos hyvistä vuodatuksista. Niitäkin puntaroin mielessä. Kovasti pitää lihasta kerätä vielä, jos aion saada pisteitä kuntotestistä.

Ei liity poliisikouluun, mutta kysymys ammattia harjoittaville perheellisille poliiseille: Onko perhearjen (sisältyy yksi tai useampi lapsi) yhdistäminen poliisin vuorotyöhön vaikeaa?

Itse valmistuin joulukuussa ammattiin, jossa lähtöpalkka on n. 2000€ /kk, ja kaikki viikonloput ja pyhät menee töissä, eli aina kun muut on lomalla. (Joka 4. vkl on vapaa.) Pyhätöistä ei myöskään makseta mitään sen enempää, vaan se sisältyy tuohon palkkaan. 4,5v opiskelin ja kyseessä on korkeakoulututkinto. Opiskeluaikana tein siivoustöitä alle 9€/tunti. Jotenkin näihin verratessa poliisin palkka vaikuttaa muhkealta. Kiitos hyvistä vuodatuksista. Niitäkin puntaroin mielessä. Kovasti pitää lihasta kerätä vielä, jos aion saada pisteitä kuntotestistä.

Millä tutkinnolla ja työllä saa noilla ehdoilla mainitun palkan?

Morjesta. Itselläni tuli urheilusta tämmöiset pisteet:

Juoksu: 5.54
Vatsat: 31
Seinämän ylitys: 10p
Nukenkanto: 10p
Leuat: 17
Penkki: 25
Uinti: hyväksytty

Riittääkö nuo 5/5 vai onko 4/5 lähempänä? Mitä luulette?

Millä tutkinnolla ja työllä saa noilla ehdoilla mainitun palkan?

Muusikko (AMK) ja kanttorin työ (...ja kohta paljastan itteni, jos täällä on puolituttuja.)

Jaa näyttäis olevan sentään 2 179 - 2 292,9€ työehtosopparin mukaan. Olen ite kyl tyytyväinen tähänkin, mutta ihmettelen edelleen, miten ihmisillä on kuva, että poliiseilla on huono palkka. Mieheni, perusduunarin netto on enemmän ku itellä brutto ja työaika 7-15,,, heh nää on näitä uranvalintakysymyksiä ;)

Muusikko (AMK) ja kanttorin työ (...ja kohta paljastan itteni, jos täällä on puolituttuja.)

Jaa näyttäis olevan sentään 2 179 - 2 292,9€ työehtosopparin mukaan. Olen ite kyl tyytyväinen tähänkin, mutta ihmettelen edelleen, miten ihmisillä on kuva, että poliiseilla on huono palkka. Mieheni, perusduunarin netto on enemmän ku itellä brutto ja työaika 7-15,,, heh nää on näitä uranvalintakysymyksiä ;)

Eihän se poliisinpalkka sinänsä huono olo, mutta kun miettii niin, että sen palkan eteen joutuu tekemään yövuoroja ja juhlipyhiä ihmissaastaa paimentaen, niin kovin äkkiä se palkka alkaa tuntumaan huonohkolta. Monen ns "tavallisen" ihmisen on vaikea ymmärtää sitä, millaista toi duuni on ja minkälainen korvaus siitä oli kohtuullinen.

Ei liity poliisikouluun, mutta kysymys ammattia harjoittaville perheellisille poliiseille: Onko perhearjen (sisältyy yksi tai useampi lapsi) yhdistäminen poliisin vuorotyöhön vaikeaa?
Kyllä se välillä on. Harrastuksiin viemiset on aika usein toisen puoliskon vastuulla, etkä hyvällä tuurilla pääse yhteenkään lapsen esitykseen, otteluun, kevätjuhliin yms. Toisaalta välillä tuntuu että vapaapäivät osuvat juuri nappiin menojen kanssa, mutta säännöllisesti et pysty osallistumaan yhteisiin juttuihin. Itse olen vakavasti harkinnut kenttähommista luopumista juuri lasten menojen yms. takia. Illat olisi AINA vapaat, samoin kuin 2/3 vkl.

Mun sisko on kanttori (musiikin maisteri), ja kyllä hän käsittääkseni saa aika samanlaista palkkaa kuin minäkin.

Kuten monesti jo todettua, poliisin palkka on huono suhteessa työn luonteeseen ja ajankohtiin, varsinkin kun puhutaan kenttähommista. Tutkinnan puolesta en osaa arvioida.

Kuinka kauan kestää, ennen kuin vastavalmistuneen miehistötehtävissä työskentelevän konstaapelin vuosiansiot alkavat pyöriä siellä 40k tuntumassa? Eli kuinka paljon pitää virkaikää olla, ennen kuin poliisi pääsee tuollaisille kohtuullisen kivoille keskiansioille? Toki siihen palkkaan vaikuttavat muutkin seikat kuin pelkästään kokemusvuodet. Mutta jotain suuntaa-antavaa arviota? Tästä palkkakehityksestä on varmaan joskus ollut jotain juttua, mutta voisiko joku vielä kerran postata jonkinlaisen tiivistelmän?

Itse olen vakavasti harkinnut kenttähommista luopumista juuri lasten menojen yms. takia. Illat olisi AINA vapaat, samoin kuin 2/3 vkl.

Kuinka paljon tuota siirtymistä kentältä tutkintaan tapahtuu? Ja kuinka usein siirtymisen taustalla on juuri tuollaiset perhesyyt? Tapahtuuko koskaan siirtymistä toiseen suuntaan, tutkinnasta kentälle?

Ja nyt kun pääsin kyselemisen makuun, niin vielä sellainen kysymys, että onko työllistymisen saralla tapahtunut mitään muutoksia tässä syksyn ja talven aikana? Jatkuuko vanha meininki vai pääsevätkö vastavalmistuneet vakivirkoihin?

Kuinka kauan kestää, ennen kuin vastavalmistuneen miehistötehtävissä työskentelevän konstaapelin vuosiansiot alkavat pyöriä siellä 40k tuntumassa? Eli kuinka paljon pitää virkaikää olla, ennen kuin poliisi pääsee tuollaisille kohtuullisen kivoille keskiansioille? Toki siihen palkkaan vaikuttavat muutkin seikat kuin pelkästään kokemusvuodet. Mutta jotain suuntaa-antavaa arviota? Tästä palkkakehityksestä on varmaan joskus ollut jotain juttua, mutta voisiko joku vielä kerran postata jonkinlaisen tiivistelmän?

Kuinka paljon tuota siirtymistä kentältä tutkintaan tapahtuu? Ja kuinka usein siirtymisen taustalla on juuri tuollaiset perhesyyt? Tapahtuuko koskaan siirtymistä toiseen suuntaan, tutkinnasta kentälle?

Ja nyt kun pääsin kyselemisen makuun, niin vielä sellainen kysymys, että onko työllistymisen saralla tapahtunut mitään muutoksia tässä syksyn ja talven aikana? Jatkuuko vanha meininki vai pääsevätkö vastavalmistuneet vakivirkoihin?

Vaikka minulta ei kysyttykään, niin vastaan silti. Omien havaintojeni perusteella kentältä siirrytään prosentuaalisesti todella harvoin tutkintaan, ja siirtymisen todennäköisyys laskee koko ajan kun vuosia tulee lisää (kynnys nousee). Sanoisin myös, että perhesyyt on syynä suurimmalla osalla syynä tutkintaan siirtymiseen juuri niistä syistä, joita "Shagrath" jo aiemmin mainitsikin. Todella yleistä on se, että (massarikos)tutkinnasta hakeudutaan kentälle. Tämä varmaan juuri siitä syystä, että usein juuri poliisikoulusta valmistuneet vatimiehet "joutuvat" aloittamaan massarikostutkinnasta.

Eipä se työllistyminen ole juurikaan parantunut. Ymmärtääkseni ainakin V-S poliisissa 10 määräaikaista sai jatkot ja kaksi jäi rannalle loppuvuonna 2012. Korjatkoon joku jos muistan väärin.

Työllisyystilanne on huono edelleenkin. Vakivirat ovat tiukassa, joku onnekas vastavalmistunut sellaisen aina silloin tällöin saa mutta todella harvoin. Suurin osa joutuu tekemään useita pätkiä ennenkuin onnistaa. Ja ei sen määräaikaisuudenkaan saanti ole kiveen hakattu, etenkään jos et ole valmis työskentelemään missä päin Suomea tahansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom