Toisaalta sekin että voi tehdä töitä öisin ja pyhinä voi olla plussa. En näkisi sitä vain huonona asiana. Joku voisi laskeskella niitä viikonloppujen ja öiden määrää ja verrata korvausta. Kuinka moni teistä on vakavasti miettinyt, että mitä jos olisi hakenut muulle alalle, olisiko elämä tai ainakin työ parempaa?
Minulle sopii ihan hyvin tähän elämäntilanteeseen vuorotyö. Jotenkin ei osaisi olla ma-pe 8-16 töissä. Tosiasia on kuitenkin se, että vuorotyö on raskasta ja "kynttilä palaa kahdesta päästä". Mitä vanhemmaksi tulee niin sitä raskaammaksi yövuorot käyvät. Varmaankin lapsiperheissä vuorotyö tuo omat haasteet. Monella alkaa terveys reistailla vuorotöiden vuoksi. Vanhan liiton poliisimiehet pääsevät vielä 58-vuotiaina eläkkeelle ja aika moni ei ole kyennyt kentällä tuohon ikään olemaan ja nyt eläkeikää on vielä nostettu. Ei puhettakaan, että minä jaksaisin kenttätöitä yli 60-vuotiaaksi. Pakko yrittää keksiä jokin päivätyö viimeisille vuosille.
Tutkinta on rasittavaa eritavalla. Itseä ainakin rasittaisi se juttumäärä työpöydällä. Yli 100 juttua odottamassa joka aamu, ei kiitos. Joku osaa tuohonkin suhtautua, mutta minun luonteella se rassaisi. Kenttätöissä on hyvä, kun vuoro loppuu on pöytä puhdas.
Tässä tutkija työssään --> http://www.youtube.com/watch?v=I270Xmop0IY