Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Onko vatsaoireet mitenkään yhteydessä ylikuntoon?

Mä kävin keväällä urheilulääkärillä mm. unettomuuden takia, ja hän oli sitä mieltä, että moninaiset oireet viittaa mulla ylirasitukseen. Himmailin sitten hetkeksi treenejä, mutta loppukeväästä oireet ovat palanneet. Illalla ei saa nukahdettua, tai nukahdan, mutta herään 10 min. päästä enkä saa unta enää pariin tuntiin. Melatoniini on auttanut tähän hetkellisesti, mutta en haluaisi sitä alkaa käyttää pysyvästi. Lisäksi paino on laskenut 3 kg kolmessa kuussa, kuukautiset ovat tulleet viimeksi maaliskuussa, hiuksia lähtee reippaasti ja nyt viimeisenä oireena on ollut tällä viikolla joka päivä vatsan turpoaminen rasituksessa. Tykkään juosta, mutta nyt en voi ajatellakaan juoksemista tuon vatsaturvotuksen takia ja salilla on sarjapainot ovat tällä viikolla jääneet tosi pieniksi. Kilpirauhasarvot tsekattiin silloin helmikuun lopussa (mulla on vajaatoiminta) ja silloin nostettiin hiukan lääkitystä, mutta nyt on arvot kohdillaan tuolla suuremmalla annoksella. Gynellä olen käynyt, eikä sieltä löytynyt syytä kuukautisten puuttumiseen.

mulla oli jatkuvaa vessassa ramppaamista,pahimmillaan aamulla sai käydä 7 kertaa paskalla parin tunnin sisällä. tuntui että suolistokin kävi kierroksilla. vatsalla reagoin kyllä aina kaikkeen, mutta silloin turpos millon mistäkin, välillä vaan alavatsa ja välillä ylhäältäkin. hyvänä päivänä kärsi syödä mitä vain ja huonona päivänä omena laukasi turvotuksen. kyllä sun hormonitoiminta taitaa olla sekaisin jos menkatkin jääneet pois o_O mitäpä lääkäri antoi ohjeeksi? kai nyt ainakin oot levänny? mitenkäs on ruokailujen laita? äkkiseltään tulis mieleen b vitamiinin saanti?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ookei... Toi on niin tuttua! Mä käyn ainakin kolmesti ennen kuin voin lähteä aamulla töihin. Päivän mittaan yhteensä väh. viidesti. :nolo:

Lääkäri neuvoi olemaan rennompi itsensä suhteen, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Lepopäiviä pidän liian vähän, kun en malta edes joka viikko pitää niitä. Treenitunteja viikossa on n. 10-13. Lääkäri painotti, että naisilla etenkin hiilareiden saannin kanssa täytyy olla tarkkana, kun niiden vähyys näkyy helposti just hormonitoiminnassa. Siitä mulla ei kyllä ole kiinni, kun puuroa tulee syötyä aina aamu- ja iltapalana (varmaan litra kaurapuuroa per päivä), ja päivällisellä on aina perunaa, pastaa tai riisiä mukana. Olen joskus aiemmin ollut tarkkana syömisten kanssa, mutta nykyään maistuu mikä vaan ja ihan reippaasti. Otan päivittäin myös monivitamiinia ja nyt olen kokeillut biotiinia, kun hiuksien lisäksi kynnet on huonossa kunnossa.

pidä nyt ihmeessä niitä lepopäiviä. mitä pelkäät tapahtuvan jos lepäät pari päivää viikossa? tämä peikko kummitteli itselläkin joskus ja luojan kiitos annoin sille peikolle turpaan ja lepäsin. ensiksi et voi kehittyä jos et myös lepää. toiseksi sun kroppa ei jaksa äärimmäisyyksiä ja jatkuvaa rääkkiä ikuisesti. tahdotko joskus ehkä lapsia? kroppaa ei kannata rääkätä, vaan oppia rakastamaan ja kohtelemaan hyvin. levon laiminlyönti on kaltoinkohtelua :) ja veikkaan että vaikka syötkin hiilareita niin ne määrät jää kyllä pieniksi.. ja mitenkä rasvan laita, kai sitäkin syöt?

Mä olen käynyt ihan juttelemassakin tästä psykoterapiassa, jossa on käyty läpi esim. perfektionismia, joka on mut ajanut liialliseen kuntoiluun.
Mulla on onneksi jo kaksi ihanaa tyttöä, 2- ja 4-v. Senkin puolesta haluaisin saada jonkun tolkun tähän, että jaksamista olisi paremmin. Lähinnä siis olen karttanut lepopäiviä siksi, että olen ajatellut lösähtäväni ja siksi, että jotenkin sitä pelottaa, että lepovaihde jää päälle tai että sitten tuleekin kipeäksi, ja lepopäiviä tulee "suunniteltua" enemmän. Ja kyllä mä liikunnan antamaan hyvänolontunteeseenkin olen ihan koukussa.

Rasvaa en karttele, mutta en mä siihen pahemmin kiinnitä huomiota. Tulee se, mitä normaalista kotiruuasta tulee.

hyvä että käyt ammattilaisen puheilla :) tuo pelko lössähtämisestä ja laiskottelusta kuulostaa niin tutulta, aivan ku itse olisin sen kirjoittanut. se vaan on kyllä niin että sit just iskee se flunssa tai loukkaantuminen jos et lepää ja tulee paljon enemmän levättävää ku viikottaisista lepopäivistä. ja jos kipeeksi sattuu tulemaan niin sehän on sit vaan levättävä. kukaan ei parissakaan viikossa läsähdä jos ei vallan heittäydy sohvanpohjalle ja vedä kaksin käsin kaikkea paskaa mitä käsiinsä saa :) vaikka se lepopäivän pitäminen urheilusta tuntuu ahdistavalta, niin kyllä sen huomaa seuraavassa treenissä miten on virkeempi olo tehä levänneellä kropalla. jos ajattelee sen niin, että ethän sä haluais esim. sun kaveriakaan kyykyttää salilla joka päivää suomatta yhtään lepopäivää välille? niin miksi tekisit niin itselles :)

Pitäiskö mun sun mielestä pitää nyt kevennettyä kunnes oireet helpottaa ja mitä sen käytännössä tarkottaisi? Lähinnä ajattelen vaan, että voisko ne pari vapaapäivää per viikko riittää vai onko syytä tehdä isompi hölläys aluksi?

Pitäiskö mun sun mielestä pitää nyt kevennettyä kunnes oireet helpottaa ja mitä sen käytännössä tarkottaisi? Lähinnä ajattelen vaan, että voisko ne pari vapaapäivää per viikko riittää vai onko syytä tehdä isompi hölläys aluksi?

Reenaa kevennetysti jokatoinen päivä ainakin jonkun aikaa. Eli reenipäivän jälkeen aina lepopäivä. Muutenkin nyt ihan hissukseen. Oot kohta ihan kusessa, jos et tajua lopettaa tota hölmöilyä. Voisit aluksi levätä ainakin viikon. Rentoudut ja teet jotain muuta etkä mieti mitää liikunnallista.. HUIPPU URHEILIJATKIN LEPÄÄVÄT!!!

Pakottaisin sut lepäämään kaksiviikkoa, mutta eise onnistu täältä ruudun takaa..

mä sanoisin et pidät ainakin (!!) kaks täyslepopäivää viikossa. ja lepopäivä ei ole esim työpäivä jonka jälkeen vielä siivoot ja touhuut menemään vaan mielellään ihan töistäkin vapaapäivä jolloin sulla on mahdollisuus vaan olla. voit venytellä, käydä ulkoilemassa ilman että syke kohoaa ja kävely on suorittamista. toki ei ihan kokonaisesta viikosta tai kahdesta viikostakaan haittaa olisi, jolloin et käy salilla ollenkaan vaan keskityt ihan kaikkeen muuhun :) tiedän, se kuulostaa inhottavalta, ahdistavalta, päässä pyörii vaan että "ei todella mähän lihon" mutta tosiasiassa se ei tee yhtään pahaa. ei pääkopalle saatika lihaksille ja hermostolle. pahimmassa tapauksessa jos jatkat moista hölmöyttä niin se pakkolepo on kuukausia.

Kroppa polttaa paremmin rasvaakin kun malttaa levätä. Itellä useampi lepopäivä takana kunto sen kuin paranee.

Tähän mennessä lepopäivänäkin olen just esim. pyöräillyt töihin 6 km suuntaansa, tehnyt perus työpäivän ja hoitanut arkijutut päälle.

Nyt tultiin mökille, joten ma ja ti on ainakin urheilusta vapaata. Siitä nyt on varmasti hyvä startata. Ja viikon päästä on seuraava parin päivän mökkeily, jolloin ei taaskaan treenata. En muista koska viimeksi olisi ollut näin "monta" vapaata edessä. Siitä olen onneksi tänä vuonna oppinut pois, että mökille ei oteta juoksukamoja mukaan ja mennä joka päivä lenkille.

hyvä! nyt vaan sitten lepäilet ja rentoilet, vähentämättä kuitenkaan syömisiä. lepopäivien tarkoituskin on kerätä energiaa seuraaviin, tuleviin treeneihin :) tsemppiä.

Niin noloa kysyä .... pt varmaan osais auttaa vaan persaukinen ei raatsi maksaa... :oops: joten täältä sitten.... Mä oon kausiliikkuja, ja kun liikun vedän"täysii" ja kun en liiku... No, räin aamupäivän kattoon, ja iltapäivän väistelen... Nyt on sitten liikuntakausi menossa, ja mietin et milloin liika on liikaa..? eli 4x vko salilla 1 1/2 tuntia niin et sykemittari näyttää 1200kcal jonka jälkeen kotimatka pyörällä ja Ellipsi ent.Crosstraineri vielä 35min , sitten sykemittari on n.2000kcal... 2xvko lenkkipolku reipaskävely 1,15minn ja sykemittari 1000-1200kcal, nyt luin että ylikuntoa (alipalautumista) voi aiheutua esim liian alhaisista kaloreistakin????( 1200_1500kcal päivässä) siis ylipainoa mulla on ja tosiaan tuo kuntoilu alkaa aina sormia napauttamalla... mut loppupäivä menee kotitöitä ja koiranlenkkiä tehden...voiko silloin tuo määrä olla liikaa?? (jotain univaikeutta nyt on vähän ollut+ hikoilu lisääntynyt) Mut en haluis hellittää, mut ei viittis odottaa sitten totaali romahtamistakaan... (Älkää nyt ihan listikö tyhmää :nolo: )

Niin noloa kysyä .... pt varmaan osais auttaa vaan persaukinen ei raatsi maksaa... :oops: joten täältä sitten.... Mä oon kausiliikkuja, ja kun liikun vedän"täysii" ja kun en liiku... No, räin aamupäivän kattoon, ja iltapäivän väistelen... Nyt on sitten liikuntakausi menossa, ja mietin et milloin liika on liikaa..? eli 4x vko salilla 1 1/2 tuntia niin et sykemittari näyttää 1200kcal jonka jälkeen kotimatka pyörällä ja Ellipsi ent.Crosstraineri vielä 35min , sitten sykemittari on n.2000kcal... 2xvko lenkkipolku reipaskävely 1,15minn ja sykemittari 1000-1200kcal, nyt luin että ylikuntoa (alipalautumista) voi aiheutua esim liian alhaisista kaloreistakin????( 1200_1500kcal päivässä) siis ylipainoa mulla on ja tosiaan tuo kuntoilu alkaa aina sormia napauttamalla... mut loppupäivä menee kotitöitä ja koiranlenkkiä tehden...voiko silloin tuo määrä olla liikaa?? (jotain univaikeutta nyt on vähän ollut+ hikoilu lisääntynyt) Mut en haluis hellittää, mut ei viittis odottaa sitten totaali romahtamistakaan... (Älkää nyt ihan listikö tyhmää :nolo: )

voi hyvänen aika ei näin. miksi? sä varmaan itsekin tiedät että kyllästyt taas nopeesti kun liikut kun aivoton? tee siitä elämäntapa, ei kuuri. ensiksi, toi sali on jo riittävästi jos käyt koiran kanssa viel lenkillä. ja toi ruokamäärä on järjetön. joku 500kcal vajekin on aika paljon jos mielii palautua treeneistä, eli sun tartteis syödä aika reilusti enemmän. ite en luottais sykemittareihin ihan sinisilmäsesti :) tuplaa ruokamäärä, mutta älä syö paskaa. terveellistä ruokaa saat syödä kyl vattas täyteen jo 2500kalorilla.

Joo, oot Minihiiri vallan oikeassa... ja puhut aivan asiaa.. mä oon vaan ihmisenä niin överi joka asiassa, ja jollei joku viisaampi sano et nyt liika on liikaa tai liika vähän turhan vähän , niin...... pitäs hommaa uusi luonne.... , no , mä jätän sen Ellipsin ainakin nyt pois treenien perästä... (ps. mä vähän "ahmin" nyt liikaa kun oon vuorottelu vapaallla kuntouttamassa selkää ja parin kk päästä takas töihin,niin tuntuu et nyt pitää vetää kun voi . tyhmäähän tää on , tiedän... :) semmonen pt ois kyllä ihan huippu...

urheilussa liika ei ole aina parempi, vähemmälläkin saa tuloksia ja sillon ei sotke koko kroppaa moisilla hölmöyksillä :) selkäpotilaana varsinkin, se tarvitsee myös lepoa siinä missä koko kroppa. tuli tota juttua lukiessa sellanen mielikuva että tahdot vaan rääkätä itteäs ja laihtua nopeasti? se saattaa onnistua mut noilla ruokamäärillä ja tolla liikunnalla se loppuu äkkiä. sen selänki kannalta on prempi et liikut vähä vähemmän,pudotat painoa hissunkissun ja otat liikunnasta elämäntavan. eikä niin että viikko täysin ja kaks kk lepoa ku ei vaa enää nappaa.

No et taida olla ihan väärässä siinäkään... =DD mut kyllä tää lähti ihan selän kuntoutuksesta.... mut merkattiin kaks vuotta sitten krooniseksi kipupotilaaksi ja päätin että mä en suostu... =( no siitä lähdin sitten viime syksynä salille Mavea vääntämään... ihan hyvin meni kunnes otettiin koiran pentu ja kaikki aika meni sille... selkä paheni taas samaa tahtia.... alotin uudelleen ja välillä tuntuu että kaks lepopäivää putkeen niin selkä on pahempi... tuun hulluksi! on tunne et pitää koko ajan tehdä jotain, silloin ei satu, istuminen ja makaaminen sattuu..... Siinä "sivussa" oli helppo lähtee vähentää sitten ne kaloritkin.... :nolo:

Treeniä eikä mitään muttakaan pidä tehdä kuurina. Ymmärrän, että asia voi olla vaikea, mutta se on oikeasti niin. Se niin sanottu elämänhallinta on suhteellisen tärkeä asia tässä kokonaisuudessa. Tuloksia pitää jaksaa odorela ja siksi pitää pystyä nauttimaan matkasta.

Sanoisin, että turha kalorien kyttääminen pois ja siihe käytetty energia kiinni kokonaisuuden hallintaan. Nälkään saa syödä, huomion voi kiinnittää siihen, mitä syö. Huonot asiat ppis on hyvä ensi askel. Treeniä varten pitää tehdä viikko-ohjelma ja sen kylkeen määrittelyt, milloin vedetään kovaa ja milloin ei niin kovaa, Painojen kanssa se on suhttellisen helppoa, koska numerot kertovat. Tavoitteiden tsekkaamiset voisivat olla kolmen kuukauden välein ja vuoden päästä voi miettiä, pitääkö ottaa tähän jotain lisää.

Tykkää trenaamisesta, elämästäsi ja itsestäsi!

No et taida olla ihan väärässä siinäkään... =DD mut kyllä tää lähti ihan selän kuntoutuksesta.... mut merkattiin kaks vuotta sitten krooniseksi kipupotilaaksi ja päätin että mä en suostu... =( no siitä lähdin sitten viime syksynä salille Mavea vääntämään... ihan hyvin meni kunnes otettiin koiran pentu ja kaikki aika meni sille... selkä paheni taas samaa tahtia.... alotin uudelleen ja välillä tuntuu että kaks lepopäivää putkeen niin selkä on pahempi... tuun hulluksi! on tunne et pitää koko ajan tehdä jotain, silloin ei satu, istuminen ja makaaminen sattuu..... Siinä "sivussa" oli helppo lähtee vähentää sitten ne kaloritkin.... :nolo:

mä niin tiedän, sillon kun itsellä oli kivut pahimmillaan mä kävelin päivässä jopa kolme tuntia enkä uskaltanu pitää yhtään lepopäivää ku pelkäsin että en sit jaksakaa enää liikkua tai kivut yltyy. no jossain vaihees se lepopäivä tuli ja hittovie teki hyvvää niin pääkopalle ja selällekin :) ja ihan mielenkin takia niin lakkaa vahtaamasta syömisiä ja syö niin että nälkä lähtee ja oot kyllänen. et millään voi kontrolloida kaikkea kerralla. ja osa selkäkivuista kun kroonistuu niin toki alkaa heijastua myös mielenterveyteen eli kun saisit vaan itelles sellasen rennon fiiliksen elämän ja liikunnan suhteen niin se heijastuu varmasti positiivisesti myös sinne selkään. enkä nyt tarkota että olisit mieleltäsi ihan vinksahtanu mutta itse kun kierin kivuissa ja liikuin ku hullu ja vahtasin syömisiä niin olin kaukana onnellisesta. jo ruokailujen korjaaminen auttoi asiaan ja virkeenä ja energisenä kesti pienet takapakit selän kanssa paljon paremmin. liika rasitus ei oo hyväks, relaa :)

Itsellä v-maisin vaiva/oire mitä tuosta ylikunnosta tuli tai jäi päälle oli paniikkihäiriöt. Eläissäni ei ole niitä ollut, mutta se ylikunto laukas ne. Treenin aikana/jälkeen tai treenin jälkeisenä iltana kun on nukahtamaisillaan niin ne iskivät. Aika monesti luulin jo että henki katkolla, kun ei ollut kokemusta noista. Nyt siitä on puoli vuotta kulunut kun ajauduin ylikuntoon ja onneksi nyt kesän aikana ne paniikkikohtaukset on lähes hävinneet kokonaan. Lisäksi sairasteltua tuli enemmän kuin viimeiseen 5 vuoteen yhteensä tuon ylikunnon jälkitilassa eli herkillä oli kroppa ja vastustuskyky. Treenifrekvenssi on täytynyt pitää hieman normaalia harvempana, mutta melko kovaa olen pystynyt jo kesällä treenaamaan. Kuitenkin hermostoa kuormittavat jutut esim. kovat lyhyet sarjat isoilla kuormilla tai failuret kokonaisvaltaisissa liikkeissä on pitänyt minimoida tai ajoittaa niin, että kevennys seuraa heti niitä. Totaalitauko pl. sairastelut ei ole käynyt mielessä mahdollisuutena, kun olen sitä sorttia jolla ne vaivalla hankitut lihakset ja voimatasot kaikkoaa poikkeuksellisen nopeasti ja tulee hitaasti takaisin. Niin ja kun ei hirveesti muuta elämää ole mulla kuin sali. Toki kondis on kärsinyt takapakkia huomattavasti tämän puolivuotisen aikana. Voimaa alkaa taas olemaan omalla mittapuulla kuitenkin ihan hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom