Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Ehkä mulla on molemmat samaan aikaan... miten sulla meni palautuminen? Ihmettelen tässä vaan kun kipuja ei ole mutta noi oireet jatkuu vaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis onko teillä taustalla oikeasti mitään diagnoosia tai labra-arvoja noiden hommienne takana vai sekoiletteko tässä nyt mutulla mitä sattuu.

Siis onko teillä taustalla oikeasti mitään diagnoosia tai labra-arvoja noiden hommienne takana vai sekoiletteko tässä nyt mutulla mitä sattuu.

mulla on, lekuri vädiagnosoi joko sydänlihastulehdusta tai ylikuntoa ja sanoi että ylirasitus on mitä todennäkösempi ekgn ja labrojen perusteella (ei enää muistikuvia mitä kokeita otettiin muita kun sydänentsyymit).

Ehkä mulla on molemmat samaan aikaan... miten sulla meni palautuminen? Ihmettelen tässä vaan kun kipuja ei ole mutta noi oireet jatkuu vaan...

mulla meni palautuminen 3kk täyslevossa ja siitä pikkuhiljaa kävelyä ja muuta hyötyliikuntaa. treenasin sillon paljon salilla joten se ei jostain syystä innostanu ollenkaan, siitä tuli noin vuoden tauko. hidasta se oli :) ja jännitysniskaan sain hyvät venytysohjeet (mckenzie) lekurilta ja pikkuhiljaa ne rupes auttamaa,meni siinäkin kuukausia ennenkuin olo alko olla normaali eikä huojunu päässä koko ajan.

Ei ylikuntoa edes pysty suoraan millään labratesteillä määrittämään, vaan diagnosoitnti tapahtuu pääasiassa poissulkumenetelmällä (mihin toki niitä labrojakin tarvitaan).

Mulla ei ole diagnoosia, kunhan kyselen vain uteliasuuttani. Lääkäri pisti siis mut fyssarille ja olihan siellä yhtä & jos toista jumitusta mikä voi aiheuttaa huimausta.
Mun suunnitelma on hakee lisää mielipidettä lääkäriltä jos fyssarilla ravaaminen ei auta. Kuten ekaan postaukseeni laitoin, rupesin tässä miettimään että onko mun seuraava pysäkki neurologi vai psykologi...

Mulla ei ole diagnoosia, kunhan kyselen vain uteliasuuttani. Lääkäri pisti siis mut fyssarille ja olihan siellä yhtä & jos toista jumitusta mikä voi aiheuttaa huimausta.
Mun suunnitelma on hakee lisää mielipidettä lääkäriltä jos fyssarilla ravaaminen ei auta. Kuten ekaan postaukseeni laitoin, rupesin tässä miettimään että onko mun seuraava pysäkki neurologi vai psykologi...

itse jännitysniskan aikoina ravasin omt:ssä, eri lääkäreillä, pään magneettikuvissa, neurologilla.. ennenkuin yksi yleislääketieteen lääkäri diagnosoi jännitysniskan ja antoi ne hoito-ohjeet ja tsädäm-nehän autto :) toki jos mielenrauhaa haluaa niin ei toi neurologikaan turha ole, jos vika sattuiski olee siellä puolella.

Mulla tulee helposti ylitreenaamista kun natuna treenaan, en oikein osaa enkä tykkää jarrutella tai puoliteholla leikkiä.Mun tyyli on pitää kokonaan väliviikko noin 3 kk välein tai silloin jos tuntuu siltä.Kuuntelen omaa kroppaa.5 krt viikossa salilla muuten mutta noin 2-3kk välein väliviikko jonka aikana paino nousee vaikka ei treenaa eikä syö sen enempää kuin muutenkaan.Samaten yritän pitää aineenvaihdunnan käynnissä pitämällä pari kertaa viikossa junkfood päivän.Kumma juttu mutta jos vetää irtokarkkeja, sipsejä, ja muuta roskaa niin seuraavana aamuna herää ihan vatsa tiukkana ja näyttää ihan mahtavalta.

Kuinka paljon te joilla on diagnosoitu ylikunto oikein treenaatte? Siis lääkärillä diagnoisoitu ei mitään vahvoja tunteita kun googlen mukaan oireet täsmää.

Kuinka paljon te joilla on diagnosoitu ylikunto oikein treenaatte? Siis lääkärillä diagnoisoitu ei mitään vahvoja tunteita kun googlen mukaan oireet täsmää.

Mun toinen puolisko sai diagnoosin tilanteessa, jossa oli edellisenä kesänä treenannut todennäköisesti kuntoonsä nähden jatkuvasti liian kovalla teholla (=kovilla sykkeillä) triathlonille ja puolimaralle. Treenimäärät sinällään ei olleet mitään ihan valtavia, vaan lähinnä syypäänä oli luultavasti tuo jatkuva liian kovalla teholla ja samoilla sykealueilla treenaaminen, kisoihin osallistuminen liian köykäisellä treenillä (ehkä 3-4 treeniä keskimäärin viikkoon) ja se, ettei kunnon palautumisjaksoa tullut "kisakauden" jälkeen, vaan vaihtoi lennosta punttiin + tähän yhdistetty työstressi. Eli sellanen aika perustarina sunnuntaikuntoilijasta, joka on hypännyt tuohon vellovaan kestävyysurheilubuumiin ja itsensä liian kovaa haastamisen kulttuuriin mukaan.

mulla ekalla kerralla oli fyysinen työ kuluttavassa työympäristössä (lämpötila sen 8h 32-35astetta) siihen pääll joka päivä treeniä salilla, jumppia tai crossaria lähes joka päivä,lisäksi vielä innostuin vesijuoksuun. eli lepoa ei tullu innostuksen ja työn takia ollenkaan. ensin tuli flunssa,jota en ottanu todesta ja sit alko muut oireet lähinnä sydämessä.

toisella kerralla kun moiseen ylirasitukseen ajauduin, tein yövuoroja joiden aikana syöminen ei maistunut, illalla herätessä tein lähes joka päivä vuorojen välillä 1-1,5h kävelyä ja kotitreeniä, syöden melkolailla vähähiilarisesti ja vähärasvasesti. johti lopulta siihen että en jaksanu enää töissä-lopetin ne hommat ja aloin pikkuhiljaa vähentää aerobista ja lisäilee hiilaria. hiilaria pelkäsin ihan hullusti, voi niitä aikoja.

Minulla on 2013 diagnoisoitu lääkärin toimesta. Siis verikokeet, sydänfilmi jne. Nyt en minnekään lääkäriin mennyt kun tasan tarkkaan tiesin mistä johtuu(toki tiesin myös 2013). Ei sitä voi sekottaa mihinkään jos keskushermosto sekoaa totaalisesti. Minun penkkitulos tippu 130kg viikossa. Oikeasti. Eli hermoradoilla ei käskyt kulkeneet enää lihaksillekaan. Olo oli oireineen luokkaa, että ajatteli jo että kyllä tässä henki lähtee kun oireet niin moninaiset ja huipentui sydänoireisiin. Mutta hoitokeinoahan ei ole muutakun totaalilepo. Ensimmäinen kerta kun rajusti ylikuntoon ettei vain tilapäistä ylirasitustilaa. Kk siinä kesti jatkuvat sairastelut ja painoakin lähti 10kg. Kunto oli luokkaa että sohvalta just ylös pääsi vaikka oli elämänsä kunnossa ollut kuukautta aiemmin. Mutta nopeasti se onneksi kohentunut. 7 treeniä tein alkutalven ajan 8 päivän treenikiertoon. Se on tihein treenifrekvenssi mitä punttia tehnyt koskaan. Mutta muut stressitekijät yhdistettynä tuohon joita oli paljon henk. koht elämässä sinä ajanjaksona ja riittämättömät kevennykset ajoi siihen tilaan. Sitten vielä pre-workout tuotteiden avulla paiskasi treenit läpi mitä paperissa luki, vaikka jälkikäteen oireita oli viikko-kuukausikaupalla hiipinyt kroppaani, mutta sillon ei antanut pää periksi keventää. Penkkiin olin 6 viikon voimaohjelmaa tekemässä vuosien voimailutauon jälkeen ja tavotteet oli paperille kirjattu niin mentaliteetti oli "nyt tai ei koskaan". Ehkäpä ei kannattanut kun ei harrastelijana väliä nouseeko 180, 200, 230 vai 250. Ykköstavoitteen kerkesin ottaa mutta sarjatavoite jäi vajaaksi ja jääköön. Kyllä tuo kokemus sen verran vaikutti että penkkivoimailut saa jäädä ikiajoiksi. Tuntuu itsellä juuri kovat voimailusuoritukset olevan, jotka pistää pahiten ylikierroksille lihas-hermojärjestelmän, jos on jo valmiiksi pohjalla ylirasittuneisuutta.

Ei kaikki saa ikinä itseään treenaamalla ylikuntoon. Omat rajat tiedettävä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
mulla meni palautuminen 3kk täyslevossa ja siitä pikkuhiljaa kävelyä ja muuta hyötyliikuntaa.

Toivottavasti mulla on jotain lievempää, täyslevon järjestäminen on käytännössä täysin mahdotonta, lapsiperheen arki ei pysähdy...
Nyt kolme viikkoa himmailua takana, eli aikasemmin ajoin fillarilla töihin joka päivä vuoden ympäri, nyt kävelen & bussi.. vähäsen on olo parantunut, mutta jonkinlainen läpimurto antaa edelleen odottaa..

Toivottavasti mulla on jotain lievempää, täyslevon järjestäminen on käytännössä täysin mahdotonta, lapsiperheen arki ei pysähdy...
Nyt kolme viikkoa himmailua takana, eli aikasemmin ajoin fillarilla töihin joka päivä vuoden ympäri, nyt kävelen & bussi.. vähäsen on olo parantunut, mutta jonkinlainen läpimurto antaa edelleen odottaa..

tsemppiä! mulla oli sillon lupa käydä jääkaapilla ja vessassa,muuten lepäillä. tosin en olis pystynytkään tekee mitään ku sydän heitti häränpyllyä pienestäkin rasituksesta. tuosta kun selvis ni oli aikamoinen saavutus kävellä kilsa,mut äkkiä se kunto alko taas kohoomaan ja pieni liikunta tuntumaa hyvältä. oma mielihän tos uupui samalla ja toisaalta kyllästyminen saliin teki ihan terää :) tyhmä vaan ku en kerrasta oppinu,vaik toinen kerta oliki lievempi.

tsemppiä! mulla oli sillon lupa käydä jääkaapilla ja vessassa,muuten lepäillä. tosin en olis pystynytkään tekee mitään ku sydän heitti häränpyllyä pienestäkin rasituksesta. tuosta kun selvis ni oli aikamoinen saavutus kävellä kilsa,mut äkkiä se kunto alko taas kohoomaan ja pieni liikunta tuntumaa hyvältä. oma mielihän tos uupui samalla ja toisaalta kyllästyminen saliin teki ihan terää :) tyhmä vaan ku en kerrasta oppinu,vaik toinen kerta oliki lievempi.

Jonkinlainen käännekohta saavutettu :)
Eilen kevyttä uintia ja tänään 20km fillarilenkki, molemmista sai sen kauan odotetun treenin jäkeisen euforian, jes!
Nyt pitää vaan olla pää kylmänä ja tajuta käynnistellä homma uudelleen iisisti.

Jonkinlainen käännekohta saavutettu :)
Eilen kevyttä uintia ja tänään 20km fillarilenkki, molemmista sai sen kauan odotetun treenin jäkeisen euforian, jes!
Nyt pitää vaan olla pää kylmänä ja tajuta käynnistellä homma uudelleen iisisti.

wau kiva kuulla! :) muistahan vaan et maltti on valttia ja iisisti liikkeelle..

Itsellä puolisen vuotta aikaa ylikunnon puhkeamisesta. Nyt tuntuu, että pahimpien oireiden yli on päästy. Vielä toukokuussa tuli treenien jälkeen paniikkikohtauksia ja elohiiriä ympäri kehoa. Ihan normaalifrekvenssillä ja tehoilla en ole voinut treenata, mutta varovasti portaittain ylöspäin. Nuo paniikkikohtaukset treenissä/treenin jälkeen oli kyllä varsin pelottavia, kun ei ole koskaan aiemmin ollut minulla. Kuitenkaan totaalilepo ei vaihtoehto, jos tätä hommaa aikoo jatkaa. Kun näillä geeneillä kaikki menee muutamassa kuukaudessa jos taukoa pitäisi ja olisi vuosien homma päästä entiseen kuntoon. En oo varma tulisko satku penkiltä, jos 3kk totaalitaukoa pitäisi. Ja jos lähtötaso olisi >200kg.

Onko vatsaoireet mitenkään yhteydessä ylikuntoon?

Mä kävin keväällä urheilulääkärillä mm. unettomuuden takia, ja hän oli sitä mieltä, että moninaiset oireet viittaa mulla ylirasitukseen. Himmailin sitten hetkeksi treenejä, mutta loppukeväästä oireet ovat palanneet. Illalla ei saa nukahdettua, tai nukahdan, mutta herään 10 min. päästä enkä saa unta enää pariin tuntiin. Melatoniini on auttanut tähän hetkellisesti, mutta en haluaisi sitä alkaa käyttää pysyvästi. Lisäksi paino on laskenut 3 kg kolmessa kuussa, kuukautiset ovat tulleet viimeksi maaliskuussa, hiuksia lähtee reippaasti ja nyt viimeisenä oireena on ollut tällä viikolla joka päivä vatsan turpoaminen rasituksessa. Tykkään juosta, mutta nyt en voi ajatellakaan juoksemista tuon vatsaturvotuksen takia ja salilla on sarjapainot ovat tällä viikolla jääneet tosi pieniksi. Kilpirauhasarvot tsekattiin silloin helmikuun lopussa (mulla on vajaatoiminta) ja silloin nostettiin hiukan lääkitystä, mutta nyt on arvot kohdillaan tuolla suuremmalla annoksella. Gynellä olen käynyt, eikä sieltä löytynyt syytä kuukautisten puuttumiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom