Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Hei kaikille!

Pakko sanoa heti alkajaisiksi, että tän theardin ansiosta elämäni on alkanut taas hymyilemään. Menihän tuossa about sellanen nelisen vuotta aika sekavissa merkeissä tai en edes tiedä kuinka kauan tässä on ollut tälläistä hermostollista ylikuntoa, etenkin sympaattisen hermoston osalta ja mitä kaikkea muutakin. Olen nyt 25 vuotias mies ja painoa sen 85kg ja pituutta 180cm.

2007-2010
Nyt kun miettii niin treenasin jo tällöin aika kovalla temmolla, mutta en mitenkään hurjemmin. Olin tuolloin vielä nuori ja elämäntilanteeni oli aika sekava, läheisten poismenojen ja päihteiden takia. Tällöin opin sen, että liikunta auttaa vaivaan kuin vaivaan ja sama motto on pysynyt ainakin vuoteen 2016 asti. Viikot salilla ja viikonloput juhlien. Jonkin ajan kuluttua minulle todettiin paniikkihäiriö,masennus etc joita en kyllä vielä tänäkään päivänä allekirjoita ja sain diagnoosin 15min juttelun aikana lääkärin kanssa.Harvemmin sain täydellisiä paniikkikohtauksia, mut sanotaan että enemmänkin minua vaivasi sellainen orastava paniikkikohtauksen pelko 24/7 ja sydämentykyttely mihin sain myös beta-salpaajia. Ei muutaku napit kouraan ja eteenpäin (2010). Homma pysyi ihan hanskassa. Suoritin ammattikoulun todella hyvin arvosanoin ja sain heti alan duunit ja elämä näytti valoisalta ainakin ulkopuolisten silmissä.

2011

Lähdin inttiin, joka oli stressannut minua todella paljon. Huomasin intissä, että hommat alkoi kasaantua. Ei ajatustakaan, että tässä voisi olla myös jotain fyysistä. Tällöin myös alkoi sairastelu, jatkuvaa flunssaa ja ties mitä pikkutautia. Intti vedettiin kunnialla loppuun ja intin jälkeen heti duuniin ja siitä ammattikorkeakouluun. Lopetin myös mielialalääkkeiden syönnin omasta takaa ja sanotaan että hommat alkoi muuttumaan positiivisemmaksi ainakin luonteeni osalta. Tällöin opin stressaamisen jalontaidon, tai olin sen jo osannut, mutta nyt osasin stressata jo niin pienistä asioista ettei mitään järkeä, tällöin myös parisuhteeni päättyi ja sen käsittelin kokonaan kuntosalilla ja viikonloput palauduin clubilla. Tällöin huomasin erittäin kovaa hikoilua, ei tarvinnut kun reilu puolisen tuntia esimerkiksi skeittaa niin paidasta oli vaikea löytää kuivaa kohtaa, kavereilla ei näkynyt mitään hikiläiskiä.

2012
Muutin vihdoin opiskelukaupunkiini ja tällöin alkoi tosissaan treenaaminen. Kävin ryhmäliikunnoissa, pyöräilemässä ja kuntosalilla vedin jokaisen liikkeen failureen. Käytin nelijakoista ohjelmaa, jonka käyttäminen jatkui vuoteen 2016 asti. Siinä sivussa sitten jäätävät stressaukset koulusta, jota pääosin purin liikuntaan. Muistan aina salin jälkeen tuli ihan sairas olo ja haukottelin koko treenin ajan. Tällöin alkoi näkymään jo aika selviä oireita. Iltaisin oli lämpöä, heräsin joka aamu siihen että sydänhakkasi tuhatta ja sataa ja oli sellainen taistele tai pakene moodi päällä 24/7(mikä on ollut jo pidempään, mutta nyt se oli aitoa), paikat alkoi hajoamaan, aloin masentumaan todenteolla, mutta silti jaksoin hammastapurren raahautua salille, jos en salille niin sitten clubille. Kerkesin jatkaa tätä noin puolivuotta kunnes SI-nivel loksahti pois paikoiltaan tai jumiutui? en muista tarkalleen mitä tapahtui, mutta jotain sinnepäin. Noo pystyin silti käymään salilla, jätin vaan sellaiset liikkeet tekemättä mistä aiheutui kipua kyseiselle kohdalle.Tällöin muistaakseni kävi mielessä et nyt mennään liian lujaa. Muistaakseni pidin keväällä taukoa ja kesällä jatkoin treenamista, jotenkin täydellisen sumun peitossa nämä ajat. Aloin tällöin myös seurustelemaan, jolloin tuli otettua enemmän iisiä. Itsetuntoni oli kyllä täysin nollassa, jopa pakkasen puolella.

2013
Masennus syventyi ja pää ei toiminut ollenkaan. Koulussa muistan monesti lähteneeni pois keskenpäivän kun ei kaikenkaikkiaan ymmärtänyt yhtään mitään mitä opettaja puhui. Silloin aloin olemaan jo sosiaalisesti todella syrjäytynyt Muistan pitäneeni esityksiä kun jäätyilin ja sanat katosivat suusta, joka oli todella outoa sillä olen aina ennen pitänyt esittämisestä ja muutenki skarppi tyyppi ollut. Jatkuvasti kun kävelin kadulla oli sellainen valpas olo, keho oli täysin ylikierroksilla, pelkäsin kokoajan että jotain tapahtuu ja säpsähtelin jatkuvasti. Kävin lääkärissä valittamassa oireistoani, mutta taas sama setti että psykosomaattista oireilua henkisistä ongelmista. Voihan se olla niinkin, ehkä toisin päin kuitenkin näin jälkikäteen mietittynä. Tai molemmat buustasivat toisiaan. Alkoholista tuli aluksi ihan kauhee olo, mutta sitten 10. bissen kohdalla homma alkoi helpottumaan ja tunsin olevani normaali ja uskalsin/osasin puhua. Kavereita minulla on ollut todella paljon jatkuvasti ja hyviä ystäviä. Muistan tällöin ainakun katsoin esmes. vessan peilistä silmiäni niin mustuainen ei koskaan rauhottunut, vaan pieneni ja suureni jatkuvasti, googlailin mutten löytänyt mitään ihmeellistä selitystä.

2014
Homma jatkuu aika samaa kaavaa, viikko flunssassa, paripäivää lepoa sit salille, ehkä kestin salilla sen 2-3 viikkoa kunnes taas kipeeksi ja sama rumba uusiksi. Tänä vuonna treeni väheni loppuvuottakohden, mutta ei niin paljoa että olisin palautunut täysin mistään, jos olin fyysisestä kuormasta palautunut niin en todellakaan ollut henkisestä kuormasta, jos tuli jotain stressaavaa niin se kiehui yleensä yli ja tuli flunssa. Talvet koulussa ja kesät olin kattohuolloissa duunissa, joten aika rankkaa hommaa sekin olin kun vedin vielä urakkatahtia. En ollut pitänyt lomaa vielä tähänkään päivään mennessä kertaakaan yläasteen kesälomien jälkeen. Huomasin viimekesäiseen urakkatahtiini verrattuna, että ei kyllä läheskään ollut niin kova tempo kuin vuosi sitten. Ja sitä väsymyksen määrää. Tuolloin minulla ei ollut minkäänlaista stressinhallintaa ja olen vielä sellaista ihmistyyppiä että puran kaiken itseeni ja vetäydyn kuoreeni. En osannut puhua tyttöystävälle, hän yritti passittaa mua hoitoon. Muistan kuinka hän aina valitti kuinka kuuma mun kroppa on iltaisin ja ihmetteli että miten jonkun ihmisen sydän voi jatkuvasti lyödä noin lujaa, Kävin myös lääkärissä monesti, mutta aina se sama setti että ahdistusta ahdistusta ja minulla nyt sattuu olemaan vaan korkea syke, koska sekin on niin yksilöllistä.

2015
Suoraan sanottuna en muista koko vuodesta juuri mitään, koulussa kävin jonkin verran, sain suoritettua kursseja, en todellakaan ollut se sama opiskelija joka aloitti siellä, en enää puhunut juuri ollenkaan edes ystävien seurassa. Aloin myös varmasti purkamaan pahaaoloa tyttöystävään, hän oli todella ymmärtäväinen. Hauskaahan tässä on se, että aina kun minulla oli huono olo niin purin sen pääosin liikuntaan. Perinteinen setti meni näin, ensiksi treenataan hulluna ja ei tietoakaan mistään ruokavaliosta tai levosta, sitten ihmetellään et miten sitä taas kipeäksi tulee, sit parikolmepäivää sellaisessa pienessä flunssassa, pari päivää lepoa ja sama homma uusiksi. Kävin lääkärissä valittelemassa että olen jatkuvasti sairas, kerroin vähän historiaa niin silloin tehtiin kaikki mahdolliset verikokeet jne( Ei tehty mitään ylikuntoon liittyvää)Tähän aikaan oireita oli jo piiiitkä lista. Ei löydetty mitään ja muistan vielä kun kerroin että urheilen aikapaljon niin hän vielä sanoi että niin sitä nuoren miehen pitääkin :D tehtiin ekg, ei mitään. Palautetta sain vain, että minulla on huippu-urheilijan sydän ja hän näytti filmiä ja kertoi että tuo väkänen kertoo siitä? Nukkuminenkin oli ollut sellaista koiranunta vaikka kuinka pitkään, mutta onneksi olin koulussa niin silloin kun se uni tuli niin sitä tuli helposti se 15h niin pystyi jäämään kotiin nukkumaan.

Syksyllä oli niin flippimeininki ettei ikinä. Pelkäsin joka ilta tulevani hulluksi ja sanotaan et ahdistus oli jo sen verran kovaa että alkoi jo olemaan pikkaisen psykoottistakin oiretta, vainoharhaa ja ties mitä. En siis mitenkään hurjemmin ole koskaan juhlinut, viikonloppuisin välillä rauhallisemmin, välillä en ollenkaan ja välillä rankemmin kokoviikonloppu yhtäsoittoo. Mutta kyllä se stressi saa ihmisen kierroksille tai se ettei ole minkäänäköstä sietokykyä ja tällöin oli jo niin kova stressi niin monesta asiasta etten pystynyt edes käsittelemään niitä, yritin pitää mielen muualla, kuten salilla tai kitaransoitossa, joskus siitäkään ei tullut mitään kun itki vaan ja oli niin rikki. Huomasin myös etten pysty enää soittamaan kitaraa, kuin sen vartin koska ranteet menivät aivan tuleen ja tuli oikeen kyynel silmäkulmaan kun niveliin sattui niin paljon. Olin jo tällöin satavarma etten koskaan valmistu. Kävin myös urheilulääkärillä juttelemassa, tästä minun jatkuvasta sairastelusta, ei tehty mitään testejä. Puhuttiin, että ehkä minulla oli huono aerobinenkunto verrattuna voimakuntoon tms. Eli aika tyhjä arpa.. Lääkärin mielestä olin myös luulosairas, joten aloin hyväksymään sitä kantaa pikkuhiljaa. Syksyllä päätin erota tyttöystävästäni, en tuntenut häntä kohtaan mitään, en kyllä tuntenut kehenkään muuhunkaan kohtaan yhtään mitään, mutta se tuntui järkevimmältä, perustelin sitä niin etten voi purkaa tätä pahaa oloa noin kiltille ihmiselle ja nyt on parasta olla yksin ja se minun päätöksenteko kyky oli aika nollilla. Silloin sain täydellisen hermoromahduksen, pari viikkoa sängyssä, ulkona en käynyt enkä lääkärissä, olin aika valmis luovuttamaan. Sitten joskus jouluna sukulaisten luo, ihmettelivät että mikä minulla on kun en mitään puhu.

2016
Elämäni kovinta masennusta ja siinä sivussa treeniä, treeni oli ainut mikä piti minut tolpillaan. Siitä sai sen hetken hyvän ja skarpin olon. Olin flunssasena myös siinä sivussa, treenasin mitä pystyin, mutta tällöin se alkoi olemaan jo niin harvinaista flunssakierteen takia. Kouluni osalta minulta puuttui enää opinnäytetyö, onneksi tein sen parityönä. Tai onneksi ja onneksi. Tein mielestäni kovaa työtä, koska jouduin miettimään jokaisen lauseen neljään kertaan, koska kognitiiviset kyvyt olivat täysin nollassa vaikka silti kirjoitin koko opinnäytetyöstä sen 1/4 osan. Sanotaan näin että kerkesin palautua ehkä hiukan silloin keväällä, mutta vapun aikoihin tuli uusi romahdus, jota en enää kestänyt, mietin silloin jo todenteolla muita keinoja helpottaakseni oloani, olin niin pohjalla kuin ihminen vaan voi olla, sanotaan että ne teini-iän masennukset eivät ole mistään kotosin tähän verrattuna. Pää alkoi olemaan jo niin sekaisin ja olin jo satavarma etten tule ikinä palautumaan normaaliksi. En siis syönyt mitään lääkkeitä myöskään intin jälkeen enää ollenkaan. Muutamia rauhottavia meni vuosien aikana, mutta ne käytin vain ja ainoastaan pahimpiin ahdistus/paniikki/vainoharhatiloihin, masennukseen en niitä suostunut syömään. Taas makasin pari viikkoa sängyssä, ex-tyttöystävä tuli vetämään minut ylös, kiitokset hänelle. Siinä sitten valmistuin ja muistan valmistujaisissa vaan itkeneeni yksin vessassa kun muut sukulaiset juhli minua.

Aloitin duunit veljen firmassa raksalla, sillä en olisi ollut kykeneväinen älylliseen työhön vaikka juuri valmistuin insinööriksi. Hommien aloittaminen viivsätyi kuukaudella sillä sain jostain syystä jalkaani tosikipeän vamman mitä ei ikinä saatu tutkittuun sen enempää. Kesä meni raksalla perinteiseen tahtiin, että kaks viikkoa max duunissa ja sitten flunssa, pari päivää saikulla ja taas sama rumba. Kävin myös salilla jonkun verran mutta se alkoi jäämään. Silloin pidin ensimmäistä kertaa jopa kahdenkuukauden tauon salilta.Tutustuin uuteen tyttöön keväällä, joka vei jalat alta todenteolla, se jos mikä antoi buustia tähän masentuneeseen mieleen. Sali alkoi jäämään ja flunssakierre alkoi tasoittua. Raksaduunit oli sinäänsä aika raskasta, mutta ei todellakaan anna samanlaista stressireaktiota ääreishermostoon kuin salilla käynti(näin jälkikäteen mietittynä). Pää oli vieläkin sekaisin, työmaalla unohtelin asioita ja olin välillä tosi hoomoilasena että mitähän tässä pitikään tehdä vaikka raksahommia on tullut tehtyä ihan pienestä pitäen. Keho oli täysin ylikierroksilla vielä tuolloin, olisi kiva tietää millaisia lukemia olisin saanut ortostaattisesta testistä. Syksyä kohden mieli alkoi tasaantua, välillä tuli jopa maanisia vaiheita, jos olisin mennyt lääkärille niin olisin saanut satavarmasti maanisdepressiivisen paperit.

Syksyllä päivittelin joka päivä, että kuinka sekaisin olenkaan ollut viimevuodet, tuntui täysin absurdilta ja oli niin paljon käsiteltävää, sillä nyt olin valmis ottamaan sen paskan vastaan, koska pää alkoi pikkuhiljaa toimimaan. Minusta alkoi tulemaan sosiaalisempi ja elämäniloisempi pikkuhiljaa kunnes... lopetin raksahommat ja lähdin kattohuoltoon, oman alan hommia en edes miettinyt, en tiennyt vielä tällöinkään että nyt pitäis ottaa iiisiä. No alkusyksy kattohuollossa, kaikki sujui hyvin kunnes aloitettiin kattoremontit sitten urakkatahdilla. Siinä se sydämentykytys + muu oireisto alkoi taas kasaantumaan. Mittailin aina välillä aktiivisuusrannekkeella päivän saldoa, kalorikulutus pyöri siinä 4-6tuhannenkilokalorin paikkeilla per työpäivä kulutus prosentit siinä 400%, keskisyke työpäivän aikana se 120-130 mukaanlukien ruokkikset, ei siinä, hommia jaksoin sen viikon kunnes tuli taas täydellinen aivosumu, ihme etten ikinä tippunut sieltä korkealta kun olin niin hajamielinen kun ihminen voi olla.
Muistan syksyllä että jouduin pitämään aurinkolaseja päässä kun en nähnyt mitään kun tuntui niin kirkkaalta tai jouduin pitää silmiä niin sirillään etten juuri nähnyt mitään. Taas alkoi flunssakierre ja sama masentuminen alkoi taas, sain neljä romahdusta 5kk aikana, yhden ystävän kuoleman takia, yhden tyttöystävän kanssa riitelyn takia ja kaksi muuta täysin siitä että olin niin fyysisesti loppu, ei siihen tarvittu kun pari unetonta yötä niin soppa oli taas valmis ja kiehahti pahasti yli. Silloin aloin miettimään vasta ensimmäistä kertaa ylikuntoa, että voisikohan se olla mitenkään mahdollista. Aloin tutkimaan netistä aihetta ja voi että niitä "ahaa" - elämyksiä mitä sain kun löysin ja kaikki mahdolliset oireet menivät kuin yksiyhteen. Parhaimmat kolahdukset sain täältä pikkutoiston pakkojättiläisestä. Olin samaan aikaan todella helpottunut mutta todella kauhuissani että mitenköhän tästä kaikesta palaudutaan.Tietysti mietin sitä että miten voin olla näin tyhmä, mutta kyllä mä aikapaljon syytän niitä lukemattomia lääkäreitä mitä olen tavannut vuosien aikana. Mittasin ensimmäiset ortostaattiset lukemat silloin. Aamulla syke oli yleisesti tosi korkealla jo valmiiksi, jossain siinä 80-90 välillä, pystyyn noustessa se kipusi sinne 130-140 ja pysyi siellä kauan.

2017
Töitä oli pakko tehdä, en saanut saikkua enkä voinut jäädä työttömäksi vaikka se olisi ollut fiksuinta. Aloin tekemään vähän kevennettyjä viikkoja ja sain kyllä pitää omaa lomaa sovittaessa milloin vain. Sali ei tullut puheeksikaan silloin, työkaverinikin joutui jättämään kaikki muut harrastukset väliin vaikka kovan luoka urheilija onkin vapaaottelussa. Molemmilla alkoi menemään paikat rikki, ei se ole ihmisen homma ei ainakaan pidemmän päälle. Tein ehkä hommia 2viikkoa/kk. Mieli tasoittui paljon nopeammin kuin viime kesänä, mutta keho oli vielä ylikierroksilla.

Kävin lääkärissä muutamaan otteseen, ekalla kerralla kun soitin sinne ja kerroin että minulla on ylikuntoa etenkin sympaattisen hermoston niin hoitaja vastasi, että mitä ihmeen avaruuskieltä minä käytän ettei hän ole kuullutkaan moisista koko hoitouran aikana, joten eivät suostuneet tutkia ylikuntona. Pääsin kuitenkin lääkäriin kun aloin luettelemaan oireita. Lääkärissä lääkäri sanoi että minä en tunne tuota aihealuetta ollenkaan, passittivat psykiatrille, kerroin tilanteen ja mitä ihmettä, hän oli ensimmäinen joka ymmärsi tilanteen, ja sanoi etten todellakaan ole ensimmäinen, tehtiin kaikki mahdolliset mielialatestit sun muut, ja kaikki näytti oikeen hyvältä. Hän suositteli koko sydämestään täyttä lepoa jos vaan suinkin pystyn ja sanoi että hän voi kyllä lääkärille jutella asiasta. Varasin siis lääkärille soittoajan ja ajattelin et kerron nyt ainakin osan oireistani, vaikka niitä ei enää ollut paljoa verrattuna vaikka vuositakaiseen. Hän hämmästeli et miksi näihin ei olla pureuduttu aikasemmin, hän selitti silti ettei tunne aihealuetta, mutta konsultoi sisätautilääkäriä. Lääkäri määräsi alustavasti 2kuukautta totaalilepoa. Otin siis lopputilin huhtikuun alussa ja silloin alkoi palautuminen todenteolla.

Lääkäristä ei kuulunut, mutta hommat alkoi olemaan jo pikkuhiljaa parempaan päin. Soitin silti koska yksi oire vaivasi työntekoa, sillä sain sellaisia kohtauksia ainakin kerran viikossa, että yhtäkkiä tulee kylmä hiki, sydän alkaa tykyttää, aivosumu iskee pariksi tunniksi ja verenpaine nousee sinne 180 paremmalle puolelle (verenpaineen nousun sain selville vasta tällöin), vaikka tämä vaiva tuntui niin pieneltä vaivalta ja tämäkin oli jo vuosia vaivannut minua tiehämmin ja monet kerrat puhunut tästäkin asiasta lääkärille, lääkärit vain perustelivat että "kyllä fyysisessä työssä syke nousee ja hikeäkin tulee ja varmasti osa psykosomaattista oireilua". Muistan kuinka lääkäri vaan keskeytti mun puheen ja sanoi, että "anteeksi kuinka korkealle" sanoin: "riippuen päivästä mutta yleisesti siinä 160-200 välillä on yläpäine ja alapaine reilusti satasen yläpuolella ja syke reilu 130", hän sanoi että konsultoi sisätautilääkäriä ja viikon päästä tuli soitto ja sitten alkoi tapahtumaan. Sisätautiosasto otti vakavissaan ja epäilee feokromosytoomaa, kävin labrassa, tänään kävin sokerirasituksessa, viikon päästä ortostaattinen koe, ylävatsan ultaääni ens viikolla, keuhkot kuvataan jne. Saas nähdä mitä käy...

Olen nyt tähän asti ollut vaan noin 4kk ja voi helvetti tätä eroa, en olisi ikinä uskonut että ihmisen on oikeasti näin hyvä olla. Testasin tuossa huhtikuussa salia todella pitkästä aikaa, parinviikon totaalilevonjälkeen, en mitään kovaa treeniä todellakaan vaan sellaista pientä, tein muistaakseni jalat maanantaina ja lenkki keskiviikkona ja perjnataina vähän intensiivisempi sali. Muistan perjantaina kotiintullessani sen tutun rikkinäisen olon, kotona sitten alkoi alkoi lihastärinä mikä oli ennen mielestäni ihan normaalia, mutta nyt kiinnitin huomiota. Kävin kusella varmaan 15 kertaa illan aikana joka oli tullut myös tosi tutuksi entuudestaan ja yöllä hikoilin kuin sika. Seuraava päivä meni sitten täydellisessä masennuksessa aivosumussa, ja seuraava päivän taas itkin koko päivän vaikka kaikki oli pitkästä aikaa hyvin, silti vaan itkin. Ortostaattiset sykkeet olivat tähän aikaan isommat johtuen siitä, että aamusyke oli laskenut siihen 60 ja pystyyn noustessa se kipusi sinne 120 paremmalle puolelle. Silloin jos joskus olin varma siitä että nyt on kyllä ylikuntoa, meni vielä reilu viikko ennenkun lihaskipu lakkasi jaloista. Toisin sanoen minulla kesti palautua jalkatreenistä se 3viikkoa. Jotenkin oli helpottavaa huomata se, että kuinka paskaan kuntoon ihminen menee pelkän treenin takia. En pystynyt käymään edes saunassa pariinkuukauteen ilman yöunien menetystä ja seuraavanpäivän aivosumua.

Nyt nämä oireet oli helppo huomata kun kontrastiero oli niin valtava. Olen palautunut nyt huipputahtia, tai en kyllä uskalla vielä hetkeen tehdä mitään raskata. Tietysti todella outoa olla vaan ja hengittää ja käydä maks kävelyillä. Perjaatteessa paino pysyny samana, mut ei täs enää mitää rantajellonia olla ja se on yks ja sama se, sillä nyt kun huomaa kuinka päiväpäivältä tulee itsevarmempi ja parempi olo niin kyllä tämä on sen arvosta. Olen nyt eliminoinut kaikki mahdolliset stressitekijät ja olen nyt niin stressivapaassa toimistotyössä joka on jäätävää multitaskausta, mutta nyt kun pää pelaa niin ei mitään ongelmia! Elämä hymyilee! Ohoh mikä stooori tuli, piti laittaa vaan pääkohdat mut toivottavasti joku saa tästä jelppiä omaan palautumiseen. Kokemuksena aika todella opettavainen vaikka onhan tässä vielä duunia edessä. Menihän tässä parit vuodet täysin ohi..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Morjesta! Nyt oon omasta mielestä siinä pisteessä että on järkevää kysyä muilta tilanteestani. Oon treenannut nyt 4 kuukautta lähes keventelemättä. Ikää 15v eli salitaustaa ei paljoa ole. Tässä pääpiirteittäin oireita viime kuukausilta. Unettomuus: nukahtaminen on vaikeaa, eikä melatoniinikan aina auta, saatan pyöriä sängyssä kaksikin tuntia. Pahoinvointi, ruokahaluttomuus, vatsaongelmat, tiheävirtsaisuus: varsinkin aamulla/aamupäivällä pahoinvointi ja ruokahaluttomuus lähes jokapäiväistä. Vatsaongelmien takia käyty 6 kertaa lääkärissä, 3 kertaa verikokeissa ja kerran ultrassa. Maitoallergia diagnosoitiin keväällä, mutta nyt oireet palasivat ilman maitotuotteitakin. Maha turpoaa ja on löysä joka päivä. Uskon että jotain muutakin on taustalla kuin mahdollinen ylirasitustila. Näköoireet, huimaus, väsymys, päänsärky: päivittäistä, silmät ovat väsyneet ja näkökentässä viuhuu pieniä valkoisia pilkkuja. Huimausta varsinkin treenin aikana. Väsymys myös päivittäistä. Viime viikolla en treenannut koska en edes jaksanut. Nyt tänään kävin kokeilemassa ja jo ensimmäisen penkkisarjan jälkeen olo oli kuollut. Jotenkin kuitenkin taistelin loppuun ja tein myös ojentajat ja olkapäät. Olo oli treenin jälkeen huono, ajattelin etten koskaan palaa tänne enää. Päivän mittaan ruoka ei ole maistunut taaskaan. Mikä avuksi, kuulostaako ylirasitukselta?

Kuulostaa. Miksi et keventele säännöllisesti? Sehän on avain kehittymiseen. Ilman sitä ei kehity samaa tahtia.

Eikö se niin ole että aloittelijat eivät osaa treenata kovaa evätkä saa itsestään kaikkea irti?

Kyllä se heillekkin ihan yhtälailla kuuluu keventelyt väliin. Levossahan sitä kehittyy. Aloittelija voi jaksaa joo 8-12 viikkoa, mut sitten ois hyvä höllätä.

Aloitin joskus keväällä vähän harventamaan salikäyntejä, tästä syystä siirryin 1-jakoisiin ohjelmiin, lisäksi aerobista pari kertaa viikossa. Eli 2 ja 2. Nykyään suunnilleen puolessa välissä punttitreeniä lähtee kaikki voimat, sydän hakkaa miljoonaa ja huippaa niin että taju meinaa lähteä. Pitääkö olla huolissaan jostain ylirasituksesta? Onko 1-jakoinen jotenkin paljon kovempi hermostolle, että pitäiskö pilkkoa 3-jakoiseksi, vai peräti levätä?!? Selasin kyllä ketjua läpi mutta en löytänyt vastaavia tapauksia.

Kyllä kannattaa kevennellä, vaikka ei joka päivä viikosta liikkuiskaan sata lasissa. Rasitus kumuloituu.

Mistä tälläiset "oireilut" juontaa... elikkä silloin tällöin jalka päivän jälkeen useampi tunti treenin jälkeen iskee hirveä hikoilu ja särky jalkoihin vaikka ei olisi ihan 110% lasissa kyseistä treeniä edes tehnyt ja edellisestä jalkatreenistä jo 3pvä aikaa.

Näköjään äkillinen lepotilanne voi olla kropalle shokki/ylirasitus, mistä luin eräästä artikkelista. Yleensä pidän joka neljäs, viides viikko kevyen viikon lepopäivillä, kevyttä aerobista ja kolme kevyttä punttitreeniä puolilla normaaleista painoista. Joskus kokeilen neljää viittä täyslepopäivää perätysten, mutta se harvoin on riittänyt jos olen treenannu vähän "yli" jo. Nyt en treenannut treeniputkea edes yli, vaan aloitin kevennyksen heti ku tulokset olivat vielä ennätyksellisen hyviä. Mutta sitten tuli lievää lämpöilyn tunnetta kun aloitin täyslevon ja la-su meni ilman lämpöilyä, mutta parasympaattinen hermosto veti jotku överit päälle ja olin hullun väsynyt, uupunut ja aikaansaamaton koko viikonlopun. Makasin vaan 24/7 sängyssä. Tänään neljäs lepopäivä putkeen ja kroppa otti iltapäivästä kunnon kierrokset päälle, syke tuhat ja sata sekä lämpöilyä. Ilmeisesti lepääminen oli kropalle yllättävä stressi. Näin käy ainoastaan kun vedän näitä täyslepoviikkoja. Normaalilla kevyellä viikolla ei kyllä oo koskaan tämmöistä esiintynyt. Mitenhän kauan sitä vielä lepäilisi vai pitäisikö kuitenki liikkua vähän?! Miksiköhän sympaattinen hermosto veti tänään överit, olin tosin jalkojen päällä töissä koko päivän. Vai onko toi kuumeilu jotain kropan puhdistamista. Muita flunssan oireita ei ole, enkä usko sekuntiakaan, että johtuisi flunssaviruksista.

Liitteet

• Screenshot_20171016-195130_01.jpg
    Screenshot_20171016-195130_01.jpg
    321,8 KB · Katsottu: 541
Kevennys pitää aina mennä sen mukaan missä tilassa on. Jos on aivan paskana, extra lepoa, yksi koko kropan keveä jumppa ja loppu viikosta varsinainen herättely treeni, näin esimerkiksi.

Jos on suht pirtee, ei keveen tarvii olla mikään ylikeveä viikko. Mitään tiettyjä sääntöjä sille viikolle on turha laittaa itselleen. Jos tuntuu että on kevennyksen aika, mutta ei nyt ole aivan hakattu olo, voi kevennys viikollakin tehdä suht kovaa reeniä. Jos esim kyykyssä on tehty kovalla viikolla 5*5*150, voi kevennys viikon treeni olla esim. 5*3*150. Idea on vaan siinä että treeniä kevennetään. Se minkä verran, riippuu taas, yllätys yllätys, vähän kaikesta. Ei pelkästään siitä punttitreenistä. Onko kotona ollu rankempaa, töissä pitempää päivää, unet vähemmät jne jne.

Ja vaikka ois miten ylirasittunut olo, niin pitkät lepotauot on aika huono ratkasu. Pari extra lepoa toki ok, mutta enemmin sitten jotain todella keveää punttia / liikettä kropalle kun sitä totaalilepoa. Iskee lepojumitkin kroppaan tuommoinen höpsöttely.

E: Eikä kevennyksen tarvitse olla tasan viikkoa. Joskus riittää vähempi, joskus tarvii enempi.

Joo nyt en ollut kyllä mitenkään ylirasittunu, mut halusin nopeasti päästä kevennyksestä ja ajattelin, että täyslevolla pääsen siitä äkkiä ohi. Olisi pitänyt pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa, koska liike on lääke. Kevyellä treenillä tuskin tämmöistä tilannetta olisi päässyt syntymään. :D 4 täyslepopäivää on kyllä ollut mulle maximi mitä oon koskaan pitänyt. Mieluummin teen aina niitä muutamia kevyitä treenejä ja pikkuisen aerobista.

Joo nyt en ollut kyllä mitenkään ylirasittunu, mut halusin nopeasti päästä kevennyksestä ja ajattelin, että täyslevolla pääsen siitä äkkiä ohi. Olisi pitänyt pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa, koska liike on lääke. Kevyellä treenillä tuskin tämmöistä tilannetta olisi päässyt syntymään. :D 4 täyslepopäivää on kyllä ollut mulle maximi mitä oon koskaan pitänyt. Mieluummin teen aina niitä muutamia kevyitä treenejä ja pikkuisen aerobista.

Tuommosessa tilanteessa olisi voinut juuri tehdä lyhemmän kevennyksen. Esim yksi lepopäivä vikan kovan treenin jälkeen, yksi keveä koko kropan treeni, 1-2 lepoa ja kovien treenien pariin. Eli pituutta olisi tullut periaatteessa se 3-4 päivää.

Nuo kevennykset on välillä ihmisille tosi hankalia. Joko henkisesti tai sitten niitä ei vaan ymmärretä mikä tarkoitus niillä on. Kerran olen mm jutellut erään kaverin kanssa joka valitteli että on jotenkin keveän viikon jälkeen vielä enemmän paskana kun kovien viikkojen. Kyselin sitten että mitä sie oikee teet keveellä, niin sanoi juuri nää perus jutut, vähän extra lepoa ja vähän keveämpää reeniä. Sitten siinä tovi juteltiin, niin kaveri sanoi, nii joo, ja käyn mie aina keveellä viikolla 1-2 kertaa nyrkkeilemässä 1.5-2h per kerta. Sanoin että no ei ihme että oot keveen viikon jälkeen paskana :D Tuossa nyt tuli siis se että kun kaveri ei tee "kovilla" viikoilla yhtään aeroobista, eikä todellakaan nyrkeile, mutta ottaa sitten ne aina kevennysviikolle mukaan, niin vaikka se olisi periaatteessa helpompaa kuin punttitreeni (mitä se ei todellakaan ole), niin sen uuden rasituksen kautta keho ei tietenkään pääse palautumaan, vaan rasittuu entistä enemmän. Noh, nykyisin ei kaveri säästele nyrkkeilyreenejä keveälle viikolle, vaan ne on ujutettu kätevästi punntitreenien sekaan, ja vaikka määrät on molemmissa korkeammat, kroppakin palautuu paremmin, kun keveälle viikolle ei tule mitään "uutta" rasitetta.

Stressihormini kortisoli on yksi tekijä miksi juuri kevennysviikolla helposti menetetään hyvä tunne ja paikkoja alkaa kolottaa. Kun elimistö huomaa että nyt stressi laukeaa ja kortisolin laskun takia saatetaan sairastua, ja tosiaan paikkoja kolottaa enemmän kuin jos harjoittelua jatkettaisiin. Hermoston palautumista edistää kevyttehoinen, vähemmän hapottava ja muutenkin vähemmän kuormittava harjoittelu, samalla pitää paikat, liikelaajuudet kunnossa ja säilyttää lyhytvaikutteiset harjoittelun aikaansaamat muutokset esim. aineenvaihdunnassa ja hormoneissa. Aineenvaihdunnan perustekijöitä on konkreettisesti sydän ja verisuonet. Ilman niitä ei aineet vaihdu. Harjoittelun aikaansaamat hiusverisuonet on myös hyvä pitää auki. Jos pidät totaalilepoa 3 viikkoa saattaa sydänlihaksen koko pienentyä 20%. N. viikossa veren volyymi vähenee, jonka huomaa syketasojen nousuna, jos niitä seuraa. Nämä lyhytvaikutteiset, ns. toiminnalliset muutoksethan kehittyy nopeasti mutta myös häviää nopeasti, ei kumminkaan esim. parin päivän levolla. Riippuu myös väsymysasteesta jne kuten täällä on jo mainittu, mitä kevennysviikolla kannattaa puuhailla. Kevyttä huoltavaa pumppia etenkin jos hermosto on kovilla, ja matalatehoista aerobista harjoittelua lisäksi.

Te jotka olette alkaneet treenailemaan ylikunnosta toipumisen jälkeen, niin millaisia tuntemuksia on tullut pienenkin treenin jälkeen? Itsellä nyt puolisen vuotta lepoa takana ja huomannut, että jo pikkusen kovempi aerobinen-liikunta onnistuu ilman sanomisia, mutta kun salilla käynyt aina silloin tällöin kokeilemassa todella rauhallisesti, niin aina tulee pientä oireilua. Etenkin jos tekee jalat niin ne ovat reilusti toistaviikkoa todella kipeät vaikka kuinka venyttelisi Eilen taas kävin kokeilemassa, ja en tehnyt kuin pieniälihasryhmia, kuten olkapäät, ojentajat ja sarjallisen verran vatsoja, niin kesken treenin tuli pikku tykytys ja sellainen krapulainen olo. Illalla sitten alkoi perinteinen hermostuneisuus, kämmenet hiestä märkänä, pikku tärinä, refluksioireisto paheni (limaa nousi kurkkuun ja vatsa muutenkin sekaisin), jatkuva kusetus ja ahdisti ihan kunnolla pitkästä aikaa. En tiedä olisiko oireet olleet pahempia jos en olisi ottanut beetasalpaajia, syke nyt ainakin pysyi alhaalla. Uni tuli vasta 3 aikaa yöllä kun otti rauhoittavan, vaikka treenasin klo 17-18. Ei tämä vissiin normaalia ole? Oon myös miettinyt, että voisikohan huono aerobinen kunto olla myös syynä. Olisikohan järkevintä vielä lepuutella täysin hetken?

Te jotka olette alkaneet treenailemaan ylikunnosta toipumisen jälkeen, niin millaisia tuntemuksia on tullut pienenkin treenin jälkeen? Itsellä nyt puolisen vuotta lepoa takana ja huomannut, että jo pikkusen kovempi aerobinen-liikunta onnistuu ilman sanomisia, mutta kun salilla käynyt aina silloin tällöin kokeilemassa todella rauhallisesti, niin aina tulee pientä oireilua. Etenkin jos tekee jalat niin ne ovat reilusti toistaviikkoa todella kipeät vaikka kuinka venyttelisi Eilen taas kävin kokeilemassa, ja en tehnyt kuin pieniälihasryhmia, kuten olkapäät, ojentajat ja sarjallisen verran vatsoja, niin kesken treenin tuli pikku tykytys ja sellainen krapulainen olo. Illalla sitten alkoi perinteinen hermostuneisuus, kämmenet hiestä märkänä, pikku tärinä, refluksioireisto paheni (limaa nousi kurkkuun ja vatsa muutenkin sekaisin), jatkuva kusetus ja ahdisti ihan kunnolla pitkästä aikaa. En tiedä olisiko oireet olleet pahempia jos en olisi ottanut beetasalpaajia, syke nyt ainakin pysyi alhaalla. Uni tuli vasta 3 aikaa yöllä kun otti rauhoittavan, vaikka treenasin klo 17-18. Ei tämä vissiin normaalia ole? Oon myös miettinyt, että voisikohan huono aerobinen kunto olla myös syynä. Olisikohan järkevintä vielä lepuutella täysin hetken?

Ylikuntoon on tullut vedettyä aikanaan mutta kestävyysjuoksutreenillä, 9kk liian kovaa myllytystä, muutama kisa ja olin montussa. Juoksu tuntui hirvittävältä. Kävin harvakseltaan lenkillä ja tein rakennushommia, koko ajan kumminkin pientä aktiviteettia siis, matalatehoista. Kannattaisi alkaa seurata ortostaattista syke-eroa, eli ensi hommiksi aamulla otat sekkarin käteen, lasket minuutin ajan sykkeen, nouset pystyyn ja odotat 15-30sek jonka aikana ehdit vaikka kirjata leposykkeen ylös (jos muisti pätkii), sitten seisot liikkumatta taas minuutin ja hengittelet rauhallisesti, sykkeen samalla mitaten. Itse löydän sykkeen vasemman käden keskisormella saman käden peukalon alla kämmenen puolella olevasta verisuonesta :) Sai mittailla kädet suorana. Jos ei löydy sopivaa suonta niin mittaa kaulalta. Sitten seurailet onko näitten kahden lukeman välinen syke-ero sinnepäinkään normaalia, eli palautuneessa tilassa 10-15 lyöntiä (esim. maaten 55, seisten 70). Todella matalatehoinen liikunta (jos et ole tottunut hölkkäämään, kävele) auttaa ja lepopäiviä sopivasti väliin. Tässä riittää sitten tarkkailemista ja heti aamulla saat tietää päivän vireen, onko hermosto valmis kovempaan treeniin (jota se ei tod.näk. pitkään aikaan ole) vai onko syytä jatkaa matalatehoista/lepoa. Mitä syvemmällä montussa olet, sitä kauemmin tästä kumuloituneesta rasituksesta toipuminen kestää, mutta kun olet toipunut voit yllättyä kuinka hyvässä kunnossa olet. Itse juoksin jopa saman kesän aikana pari 800m ratakisaa 2min pintaan ja syksyllä maantiekisoja mm. kymppi 34min, puolimaraton 1.15, naurettavan vähillä määrillä, mutta koska olin yhä palautumisvaiheessa olisi kovempi harjoittelu vain ollut haitaksi. Menin siis toukokuussa monttuun/ylikuntoon.

Mutta tosiaan meni 6 viikkoa ennen kuin juoksu alkoi muistuttamaan juoksua, ja jatkuva jomotus kantapäissä loppui. Mutta vasta vajaan vuoden päästä olin kovien harjoitusten määrissä ja frekvenssissä normaalitasolla, harjoittelun kokonaismäärä toki oli huomattavasti pienempi kuin ylikuntoon puskiessani. Mutta jo parin vuoden kuluttua juoksentelin samoja määriä kuin ylikuntovuonna, mutta pidin tehot paremmin kurissa ja kevennysviikot kevyempinä. Tällainen kokemus siis nylkkypuolelta. Kannattaisi varmaan myös käydä mittauttamassa verenkuva. Ja tosiaan tee sitä mitä kroppa sietää, toistan taas että tuota matalatehoista lenkintapaista kannattaa ehdottomasti tehdä, mutta tuntemusten mukaan.

• Mulla puolestaan on vajaa 9 kuukautta kulunut nyt ylikunnon puhkeamisesta. Ja onhan tämä aikamoista taiteilua ollut vieläkin koko syksy/alkutalvi, kun kropan/hermoston ehdoilla kaikki tehtävä. Välillä treenikiertoo katkee, kun tulee hermosto-oireita, mutta ne yleensä menevät muutamassa vuorokaudessa ohi lepäämällä jos niihin ehtii ajoissa puuttua. Jos vuosi sitten tein seitsemää treeniä kahdeksan päivän kierrolla, niin nyt tällä hetkellä maksimaalinen treenimäärä on vain hieman yli puolet siitä. Tehoja on toki myös joutunut tiputtamaan, failurea ei kestä kokonaisvaltaisissa liikkeessä; mieluummin varaa suorissakin sarjoissa tai välittömästi hermosto sekaisin kuin Haminan kaupunki. Sama pätee, että voimatreeni yli 85% 1RM raudoilla poissuljettua, tai oireilet vähintään viikon sen kovan sarjan jälkeen. Ennen kevennysviikkoa mahdollista kokeilla. Eristävissä liikkeissä voi erikoistekniikoitakin käyttää. Volyymilla yrittänyt korvata, mutta eihän tässä yhtään samaa rasitusta ja treenivastetta lihaksille millään saa aikaan.
  • Tällä hetkellä hyvä tuuri, jos 2 viikkoa pystyy yhtäjaksoisesti keventämättä treenaamaan, maksimissaan kolme. Pikkuhiljaa tuntuu palautuvan tuo hermoston kuormituksen sietokyky, mutta tappavan hitaasti valitettavasti
  • Toivon, että tämä palautuisi vuosien jälkeen suht normaaliksi, ettei jää elinikäiseksi riesaksi urheilua rajoittamaan
  • B-vitskut kunnon yliannoksella on hieman auttanut hermoston rauhoittamisessa. Ja menee jatkuvasti.
  • Jos olisin kilpaileva urheilija, niin kilpaura olisi päättynyt tämän myötä. Onneksi en ole enää aikoihin ollut niin ei henkisesti niin iso kolaus.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kaipaan vertaistukea! Takana usean kymmenen kilon painonpudotus kahden vuoden aikana melko alhaiseen painoon, alun alkaen oli hyvä tarkoitus vain laihduttaa itsensä terveen ja sporttisen näköiseksi. Tämä liialla urheilulla ilman lepopäiviä (päälle koiran lenkitykset ja fyysinen työ), lisäksi raskaita elämänmuutoksia. Urheilu oli siis alkuun aerobista jopa 9 päivää putkeen, kunnes keksin innostua salitreenistä ja pistää ruokavalion liian tiukaksi...

Tässä vähän oirelistaa pahimmasta vaiheesta: yöuni loppui kesken viim. klo 6, ärtyneisyys, ahdistuneisuus, hajamielisyys, muistamattomuus, siniset kynnet, palelu, matala leposyke, matala treenisyke, treenitehojen lasku, treenistä ei enää palaudu, haluttomuus treenata, ummetus, haavoille menevä kuiva iho, loputon nälkä (mikä vääristi entisestään syömistä). Illalla olin aivan rikki, koko ajan järkyttävä päänsisäinen kiire päällä. Kuukautiset ovat olleet pois jo yli vuoden.

Labrakokeita on kattavasti otettu, kaikki hienosti, paitsi kilpirauhasarvot alakantissa. Tämän hetken tilanne on se, että treeniä olen viimeisen puolen vuoden sisään hissukseen rauhoittanut, koska treenistä on ilo kaukana. Painoa tullut 10kg. Nyt vasta olen alkanut myöntää, että ylikunto ja kropan pilaaminenhan tässä taitaa olla kyseessä. Treenit olen nyt juuri jättänyt pois. Kävin viimeisenä spinning-tunnilla, mutta siitä seurasi yönaikaista pissalla juoksemista, sekä tykyttelyä ja ahdistusta. Lepo tuntuu nyt suht helpolta ja oikealta ratkaisulta.

Suurin huoleni on kuitenkin turpoamisessa. Paino on noussut liki 10 kiloa puolessa vuodessa. En ahmi herkkuja, mutta normaalia ruokaa syön paljon, sillä nälänsäätely on vielä aika heikkoa. Kasviksia, puuroa ja raejuustoa söisin loputtomasti, kamala himo niihin. Ensin oli loputon nälkä, nyt ei ole enää nälkää, mutta ruokahalua kyllä senkin edestä. Vyötärö on äärimmäisen turvonnut, vatsa toimii huonosti. Kaiken tämän parin vuoden laihdutusstressin jälkeen en kertakaikkiaan enää jaksaisi panikoida vaa'alla, mutta haluaisin silti tietää, loppuuko tämä turvotus joskus? Saanko painoa ehkä taas terveellä tavalla laskemaan/tasoittumaan, kun kropan stressitasot laskee?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom