Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Jostain syystä ajattelen vain aina niin, että muut voi pitää lepopäiviä ja viikkoja, mutta itselleni niitä en salli. Tai sitten suunnittelen, että kyllä mä sitten pidän, kun... Ja kun tuo suunniteltu ajankohta koittaa, on taas hyvä syy mietittynä valmiiksi, miksi lepoa ei tulekaan toteuttaneeksi. Esim. tämän kuun alussa ajattelin, että jouluna sitten voi levätä, mutta nyt joulun koittaessa haluan lykätä levon pitämistä tammikuulle, kun silloin on töissäkin. Saan myös välillä itseni kiinni ajattelemasta, että jos vedän itseni aivan piippuun, on luvallisempaa pitää lepopäivä. Viimeksi olen pitänyt yli yhden päivän tauon heinäkuussa 2015, kun toinen lapsemme syntyi. Sen jälkeen lepopäiviä on ollut pari hassua siellä täällä, jos on ollut vatsatauti tai kova kuume tai kun pari kertaa ollaan lähdetty reissuun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jostain syystä ajattelen vain aina niin, että muut voi pitää lepopäiviä ja viikkoja, mutta itselleni niitä en salli. Tai sitten suunnittelen, että kyllä mä sitten pidän, kun... Ja kun tuo suunniteltu ajankohta koittaa, on taas hyvä syy mietittynä valmiiksi, miksi lepoa ei tulekaan toteuttaneeksi. Esim. tämän kuun alussa ajattelin, että jouluna sitten voi levätä, mutta nyt joulun koittaessa haluan lykätä levon pitämistä tammikuulle, kun silloin on töissäkin. Saan myös välillä itseni kiinni ajattelemasta, että jos vedän itseni aivan piippuun, on luvallisempaa pitää lepopäivä. Viimeksi olen pitänyt yli yhden päivän tauon heinäkuussa 2015, kun toinen lapsemme syntyi. Sen jälkeen lepopäiviä on ollut pari hassua siellä täällä, jos on ollut vatsatauti tai kova kuume tai kun pari kertaa ollaan lähdetty reissuun.

Jatka samaan malliin ja löydät itsesi pahimmillaan vuosia kestävästä helvetistä. Believe me, voi sattua omallekin kohdalle.

Itsellä stressi (ja siitä johtuva ruokahaluttomuus) ja liian kova treenaaminen johtavat jo muutaman kk sisällä siihen, että nukahtelen jatkuvasti. Unta tulee siis paljon, mutta se on levotonta eikä näin palauttavaa. Muita tälläisiä?

Käytännössä en ole päässyt ylikuntoon asti, mutta rajoille sitäkin useammin. Valmentaja tullut viimeistään siinä vaiheessa väliin, kun suoritustaso on pudonnut. Kiitos siitä hänelle :)

Saan myös välillä itseni kiinni ajattelemasta, että jos vedän itseni aivan piippuun, on luvallisempaa pitää lepopäivä.

Tämä on paha, sorrun itsekin.

Itsellä stressi (ja siitä johtuva ruokahaluttomuus) ja liian kova treenaaminen johtavat jo muutaman kk sisällä siihen, että nukahtelen jatkuvasti. Unta tulee siis paljon, mutta se on levotonta eikä näin palauttavaa. Muita tälläisiä?

Käytännössä en ole päässyt ylikuntoon asti, mutta rajoille sitäkin useammin. Valmentaja tullut viimeistään siinä vaiheessa väliin, kun suoritustaso on pudonnut. Kiitos siitä hänelle :)

Tämä on paha, sorrun itsekin.

Tuttu vaihe, siitä kun vielä jatkaa ettei ymmärrä hiisata reenin määrää niin käy yleensä niin ettei kohta nukukkaan ku menee niin kierroksille. Viisas koutsi.

Oon nyt vähän väliä ollut ylirasituksessa, kiitos sen 2015 olleen ylikunnon.
Luin l-teaniinista kun etsin ravintolisää jolla sais paremmat unet eikä tarvitsisi unilääkettä. Se todellakin laskee varveja ja mun uni on syvempää. En kuitenkaan ole tokkurainen. vähän ehkä sellainen aivan sama -fiilis. harmittavasti tuntuu vaan ettei tee mieli seksiä, se tosin tuskin puolisoa haittaa.

Tuo voi kyllä ihan hyvin johtua ylirasituksestakin, ei välttämättä teaniinista.
Ennemmin uskon kyllä että johtuu teaniinistä. Ennen sitä joutui joka päivä helpottaa tilannetta ja kun otti teaniinia niin siihen loppu. oon sitä nyt jotain pari viikkoa syönyt ja olisko kaksi kertaa tullut ajatus että tekisi mieli.

Ennemmin uskon kyllä että johtuu teaniinistä. Ennen sitä joutui joka päivä helpottaa tilannetta ja kun otti teaniinia niin siihen loppu. oon sitä nyt jotain pari viikkoa syönyt ja olisko kaksi kertaa tullut ajatus että tekisi mieli.
No sitten kuulostaa kyllä aika selvältä peliltä. Tuli vaan mieleen, kun seksuaalisuuden muutokset (eli varmaankin nimenomaan haluttomuus noinniinku suomeks sanottuna) kuitenkin kuuluu myös sinne ylikunnon oirelistalle.

No sitten kuulostaa kyllä aika selvältä peliltä. Tuli vaan mieleen, kun seksuaalisuuden muutokset (eli varmaankin nimenomaan haluttomuus noinniinku suomeks sanottuna) kuitenkin kuuluu myös sinne ylikunnon oirelistalle.
Mulla ei oo enää ylikuntoa, hermosto vaan rasittuu ihan pienestä sen ylikunnon jälkeen.
Ja multa ei kyllä kadonnut libido silloinkaan, päinvastoin olisin kyllä sitä halunnut.

Moi!

Parin vuoden tauon jälkeen taas täällä. Vanhat tunnukset ei enää toimineet. Aiemmin kirjoitin AHD-tunnuksella.

Sen haluan sanoan nykyisille ylikunnon / rasituksen kanssa painijoille, että tästä ketjusta löytyy 99% kaikki vastaukset asiaan kun sen jaksaa kahlata läpi.

Ajoin itseäni tyhmyyttäni ylikuntotilaan n. 6-8 vuoden ajan. Syinä voin näin jälkikäteen todeta nuoruudessa käsittelemättä jääneet ahdistavat asiat, joita purin pakkomielteiseen urheiluun. Rakensin osan identeettiäni urheilun varaan ja sen merkitys oli elämässäni suuri, liiankin suuri. Toki olin urheilut koko ikäni ja 25-vuotiaaksi SM-tasolla. Jossain vaiheessa nuoruutta tuli haaveiltua myös huippu-urheilijan elämästä mihin rahkeet eivät todellakaan olisi riittäneet.

Ylikunto / ylirasitus tilaan pystyy ajamaan itsensä suht helposti eikä treenimäärät tarvitse olla välttämättä kummoisia kunhan muut elämän osa-alueet ovat vain tarpeeksi sekaisin. Itselläkään ei treenimäärät kauheita olleet, mutta aina monotoonisesti samanlaisia kovan sykkeen harjoituksia joissa lihas-/kehonhuolto oli täysin retuperällä. Paljon tuli treenattua myös puolikuntoisena kun ei malttanut parannella flunssia kunnolla. Ylikunnon syntymisen aikaan oli paljon rautoja tulessa: valmistuin koulusta ja olin siirtymässä työelämään, aloitin seurustelemaan vakavammin, kilpailin SM-tasolla ja yritin käydä osa-aikaisesti opiskelujen ohella töissä rahoittaakseni urheiluani. Lajini oli moottoriurheilu, jossa aikaa ja rahaa saa paljon palamaan muuhun kuin itse treenaamiseen.

Ylikunnon ja muun stressin syntymistä edesauttaa ainakin tunnollinen, kiltti ja suorittajakeskeinen luonne. Itse olen juuri tälläinen ja nuoruuden pahaa oloa purin pyrkimällä miellyttämiseen ja siihen, että teen asiat tunnollisemmin ja paremmin kuin muut ja saan sitä kautta hyväksyntää. Itse olin niin samaistunut tähän rooliinii etten huomannut sen olevan haitallista itselleni. Tämä oravanpyörähän ei pysähdy ellei sitä itse tai muut huomaa ja pyri sen katkaisuun tarpeeksi ajoissa tai sitten viedä se aikalailla loppuun asti mitä itse tein.

En nyt ihan tarkasti muista mitä kaikkea oireita ylikuntoon liittyi, koska siitä on jo aika kauan aikaa mutta ainakin näitä: oksettava / paha olo treenin jälkeen, palelu, hikoilu, pinna tosi kireällä, "sumuinen" / epätodellinen olo, rintakivut, väsymys, keskittymiskyvyn puute, toistuva sairastelu. Sykkeet oli varmasti myös taivaissa mutta niitä en alkuun pahemmin seuraillut. Varmaan unenlaatu oli myös tosi huonoa vaikka täysiä öitä kyllä nukuin. Tätä rumbaa tuli jatkettua vuodesta toiseen vaikka alitajuisesti kyllä tiesi, että kaikki ei ole kunnossa. Itseä tuli petettyä tyyliin, että "kyllä tämä tästä seuraavaa treeni on taas jo parempi", mutta sitä ei ikinä tullut ennenkuin osasi tehdä totaalisen stopin urheilulle. Ylikunnon toteaminenhan on vaikeaa lääkäreillekin kuten on todettua ja senkin takia oma tilani meni lopussa tosi huonoksi. Kävin kyllä lääkäreillä paljon ja olin huolestunut tilastani, mutta ikinä ei mitään konkreettista löytynyt. Paljon tuolloin 2002-2010 puhuttiin, että "urheilu on aina hyväksi ihmiselle", jota itsekin käytin tekosyynä itselleni valehteluun. Mielestäni nyt on tullut ns. pehmeämpiä arvoja urheilu ja kuntoilukeskusteluun ja puhutaan ihmisen olevan kokonaisuus, jossa stressaavan elämäntilanteen vaikutus kannattaa ottaa huomioon kuinka kuormittavaa treenaamista kannattaa harrastaa.

Itse ymmärsin osittain löydettyäni tämän ketjun 2010-2011 tienoilla, että nyt tähän on tultava stoppi ja näin ei voi enää jatkaa. Siirryin kävelyyn kuten ketjun perustaja Moksu ja useammat muut olivat tehneet ja siitä alkoi hidas kuntoutuminen. Tämä oli ehdottomasti oikea päätös, mutta pysähtyminen sai aikaan sen, että vuosia ohitetut ja syrjäytetyt tunteet nousivat pintaan ja sairastuin paniikki-ja ahdistuneisuushäiriöön tuolloin. Toki tätä oli ollut jo aiemminkin, mutta nyt ne tulivat päälle oikein kunnolla. Pari vuotta aiemmin olin saanut ensimmäisen masennuslääkereseptini, mutta tuolloin olin niin "kova jätkä", enkä myöntänyt ongelmaani ja ajattelin ettei masennuslääkkeitä syö kuin hullut. Myöskään ikinä en oikeastaan pitänyt kunnolla sairaslomaa vaan suoritin yhtälailla töissä kuten urheilussa. Työnantaja oli varmasti minuun tyytyväinen, sillä hoidin tehtäväni erinomaisesti. Pari vuotta söin lääkkeitä ja ne olivatkin ehdottomasti pahimman vaiheen ylitykseen oikea ratkaisu. Päätin kuitenkin selvitä ilman lääkkeitä ja oireet palasivat. Olin lääkkeiden syönnin aikana jo tutustunut vaihtoehtoisiin menetelmiin mindfullnekseen ja meditaatioon, joita aloinkin säännöllisesti harjoittaa. Väitän, että nämä ovat olleet suurimmat avut kuntoutumisessani hyvän terapeutin ja kävelyn ohella. Paniikki-ja ahdistuneisuushäiriössä tulee paljon muita asioita sekoittamaan pakkaa muutenkin hankalan elämäntilanteen ollessa päällä niin voi sanoa kyllä, että aikamoisen pesukoneen läpi on tullut mentyä.

Kun oloni alkoi paranemaan tutkin itseäni liiankin tarkan mikroskoopin läpi ja kävelystä rasittavampaan kuntoiluun siirtyminen pelotti kun en uskonut, että kroppa enää kestää minkäänlaista rasittavampaa urheilua. Tuli keskityttyä kaikenlaisiin kehon erilaisiin tuntemuksiin ja mietittyä, että mitähän tuokin tarkoittaa. Stressasin siis tätä ja myös tuohon aikaan tuli sairasteltua paljon. Varmasti paniikki-ja ahdistushäiriöiselle ihmiselle tyypillistä huolehtia koko ajan eri asioista ja keksiä niitä lisää. Vaikka lääkärit ja terapeutti sanoivat, että hyvin pystyy urheilemaan niin kynnys oli jonkinlainen ylitettäväksi. Ehkä tähän vaikutti se etteivät lääkärit olleet löytäneet ylikuntoanikaan niin suhtauduin heihin varauksella. Kuitenkin kun huomasi, että hyvä, terve ja normaali liikunta ja urheilu oli edelleen mahdollista vuosien tarpomisen niin oli se kyllä aikamoinen fiilis:)

Nyt olen urheillut kaksi vuotta normaalisti ilman mitään rajoitteita. Eli itsellä toipumiseen meni 3-4 vuotta, mutta kenellä ei niin suuria ongelmia kuin minulla niin toipuminen on varmasti huomattavasti nopeampaa. Nykyään urheilen 3-4 krt viikkoa, jota yritän tehdä mahdollisimman monipuolisesti ja eri sykealueilla. Myös saliharjoittelua tulee tehtyä ja lihashuoltoa. Vaikka urheileminen on kivaa olen huomannut ettei se ole enää niin tärkeää elämässäni. En pode huonoa omaatuntoa jos treenimäärä jäi joku viikko vaikka yhteen. Tälläistä se elämä on varsinkin perheellisellä. Flunnssatkin tulee hoidettua maltilla kunnolla pois alta. Myös ystävien merkitys on korostunut ja heidän kanssaan haluaa olla koko ajan vain enemmän ja muutenkin sosiaaliset suhteet ja parisuhde menee parempaan koko ajan. Olen kuntotestin mukaan hyvässä kunnossa mutten missään erinomaisessa ja se riittää minulle. Olen kuitenkin paremmassa kunnossa kuin valtaosa suomalaisia vaikken pakkomielteisesti treenaamista enään teekään:)

Se kuitenkin on varmaa, että stressin ja hyvien yöunien merkitys ihmisen hyvinvointiin ja treenaamiseen on älytön. Varsinkin minun taustallani olevalle ihmiselle, mutta muillekin. Tämän sain huomata nyt syksyllä perustaessani yrityksen jonka pyörittämiseen liittyy aika reippaasti stressiä. Tämä näkyi huonosti nukuttuina öinä ja liian lyhyeksi jääneinä öinä, jotka pitkittyessään kyllä merkittävästi heikentävät suorityskykyä, hyvinvointia ja mielialaa. Urheilua oli pakko keventää, sairastelu tuli mukaan kuvioihin ja muutenkin pakko löysätä.

Suurin jumppa ja treeni on tullut tehtyä tuolla korvien välissä kun vuosia toistuneiden ajatusmallien ja uskomuksien tilalle on pitänyt keksinyt uusia, itselleni armollisempia ja omaa hyvinvointiani paremmin palvelevia malleja. Vaikka omasta mielestä henkisesti suh. hyvässä kunnossa olenkin niin on vielä parannettavaa jonkun verrankin. Kuitenkin parempaan mennään koko ajan.

Mielestäni ylikunnosta selviää kun hyväksyy sen, luopuu haitallisista toimintamalleista ja ajattelutavoista. Ottaa itselleen sopivia kuntoutuskeinoja: kävely, meditointi, terapia, mindfullness, vapaaehtostyö tai keksii jotain uusia ei liikunnallisia harrastuksia mitä ei aiemman kovan aikaa vievän urheilemisen takia pystynyt tekemään. Lisäksi pitää uskoa kuntoutumiseensa eikä antaa periksi ja antautua märehtimiseen (kokemusta on) vaikka röykkyjä tulee matkalle. Kannattaa myös syödä terveellisesti ja riittävästi unohtamatta herkuttelupäiviä.

Aikamoinen vuodatus, mutta tässä oma tarinani ja kokemukseni aiheesta. Jonkunverran jäi varmasti sanomatta, koska itselleni tämä on mennyttä elämää (toivottavasti), mutta huomasin että uudemmat kirjoittajat painivat aika lailla samojen asioiden kanssa kun itsekin aktiivisemmin osallistuin keskusteluun.

ADH:lle iso kiitos tekstistä!

Mulla vuoden vaihtuminen on ollut haastavaa aikaa, kun joka tuutista pursuaa vinkkejä liikunnan lisäämiseen ja kevyempään elämään. Tuntuu, että ei vaan ole sallittua vähentää treeniä. Mietin koko ajan myös, että pitää pysyä kunnossa perheen vuoksi, etten vaan lösähtäisi ja menisi huonoon kuntoon, mistä lapset joutuisivat kärsimään.

ADH:lle iso kiitos tekstistä!

Mulla vuoden vaihtuminen on ollut haastavaa aikaa, kun joka tuutista pursuaa vinkkejä liikunnan lisäämiseen ja kevyempään elämään. Tuntuu, että ei vaan ole sallittua vähentää treeniä. Mietin koko ajan myös, että pitää pysyä kunnossa perheen vuoksi, etten vaan lösähtäisi ja menisi huonoon kuntoon, mistä lapset joutuisivat kärsimään.

tuttu ajattelutapa.. ikävä kyllä. mutta urheillessa kun enempi ei ole aina parempi :) vähempikin riittää kun sen tekee kunnolla. jos mukavasta lajista alkaa tulee pakonomaista esim ulkonäköön vedoten (just pelkää että lihoo tms) niin silloin on jo hyvä pysähtyä hetkeksi. paremmin sä luultavasti jaksat touhuta perheen kanssa ja pysyt terveenä (mielenterveys sekä fyysinen) kun et ole ylikunnossa.

Kiitokset!

Jos tekstistäni on jollekin hyötyä niin hieno juttu.

Sen verran vielä mielen toiminnasta, että se "haluaa koko ajan jotain lisää". Jos ajattelee, että v.....u kun tämä ylikunto on p.....ä ja ei koskaan lopu niin mitä enemmän tuommoselle ajattelulle ja märehtimiselle uhraa aikaa niin sitä enemmän ne ajatukset ja fiilikset myös tuon kaltaisissa asioissa pyörivät. Tietenkin asioita on hyvä ja pitääkin miettiä syvällisesti, mutta jos tuntuu että ne ei siitä muuksi muuta vaikka kuinka niitä kaivelee niin silloin homma on todennäköisesti mennyt märehtimisen puolelle eikä edesauta toipumista. Juuri Mindfullness ja NLP ovat hyviä stoppaamaan ja hyväksymään näitä negatiivisten asioiden kierteitä ja saa muuta uutta ajateltavaa sekä näkökulmia tilalle.

ADHn teksti oli kuin omasta kynästäni. Kiitos siitä!

Kyllä tosiaan, täs pari vuotta kohta samankaltaisessa myllyssä olleena tulee aikoja jolloin vaan tuntuu ettei siitä ole ulospääsyä koskaan. Kiva lukea kokemuksia että kyllä siitä on. Ja et lääkärien tokaisemat "et välttämättä ikinä enää pysty palaamaan rajumpiin harrastuksiisi" ei välttämättä ole 100% tosi.

Onko kukaan käyttänyt rauhoittavia tai unilääkkeitä ylirasituksesta selviämiseen? Mitä ilmeisemmin elimistö käy ylikierroksilla ja stressitila on sietämätön, mikä tekee nukkumisesta mahdotonta. Lepoviikko ei muuttanut tilannetta paremmaksi. Pitäisi saada tavalla tai toisella tasattua tilannetta.

Onko kukaan käyttänyt rauhoittavia tai unilääkkeitä ylirasituksesta selviämiseen? Mitä ilmeisemmin elimistö käy ylikierroksilla ja stressitila on sietämätön, mikä tekee nukkumisesta mahdotonta. Lepoviikko ei muuttanut tilannetta paremmaksi. Pitäisi saada tavalla tai toisella tasattua tilannetta.

On joutunu pahimmis vaiheis käyttää tarvittaessa Imovanee. Rauhottavat käyny mieles mut just ja just selvis ilman. Kandee eka kokeilla ihan ajan tehdä tehtävänsä et lepäät niin kauan ku alkaa oireet helpottaa,viikkossa ei vielä juurikaan mitään kerkeä palautumaan.

Jos sydän käy ylikierroksilla niin mieto beetasalpaaja toimii hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom