Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Mä niin tiedäm vaikken tota haluu uskoakaan.. Oon kokenu ylikunnon ja se oli vittumaisinta ikinä :( tuntuu vaan nii laiskalta jos vaan on päivän, ku työttömänä olen ni salilla saanu vähäks aikaa jotain tekemistä sentään. Nyt alkanu kyllä aamusin meno maistuu puulta joten tauko lienee paikallaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni ylikunnon vaikutus on ollut aina täysin fysiologinen, reenimotivaatio pysyy korkealla mutta jo ensimmäisestä lämmittelysarjasta lähtien syke hakkaa tuhatta ja sataa ja tuntuu ettei ilmassa olisi tarpeeksi happea. Ei mitenkään epämukava olo mutta voisin kuvitella saman olon tulevan jos kävelee jollain korkealla vuorella jossa happea ei ole tarpeeksi. Juoksulenkille on turha lähteä kun syke hyppää heti korkealle vaikka vauhdin pitäisi alhaalla. Syödessäkin hengästyy. Leposyke pysyy yli 65 kun normaalisti alle 50. Nukkua ei pysty yli 5h öisin ja sitten koko ajan sellainen vähän väsynyt olo. Noin 9-10 päivää kun käy vain kävelylenkeillä ja venyttelee niin tuo menee ohi, ja tuon olen kokenut noin 4-5 kertaa aina kovan bodauskauden jälkeen jossa salikäyntejä tulee 5-6/vk ja välillä vedetään ihan loppuun. Nyt olen tuota onnistunut välttämään jo pitkälle toista vuotta keksittyäni että se päivä salilla kun tuntuu että kulkee aivan helvetin hyvin, niin silloin pitää ottaa se kevennys seuraavaksi kerraksi. Mieli sanoo että hei, ens kerrallahan voi lisätä vähän volyymiä kun kerran kulkee näin hyvin, mutta sen jos on tehnyt niin siitä on usein seurannut tämä mainittu tila. Nykyään aina siis tuon tavallista paremman salikäynnin jälkeen pidän aina seuraavan kerran kevyenä pumppailuna ja se on tuonut hyvää kehitystä ilman mitään ylikunto-oireita. Sanoisin että kerran kuussa suunnilleen saa pitää sen yhden kevyen reenisyklin niin pysyy homma hallussa.

Jonkunasteisessa ylirasituksessa taas ollaan, milloinkohan sitä oppii. :D Kevyet viikot olen sentään oppinut säntillisesti pitämään ja viikossa tulee yksi lepopäivä ainakin. Mut varmaan pitäisi vielä oppia enempikin kuuntelemaan kehoaan.

Jonkunasteisessa ylirasituksessa taas ollaan, milloinkohan sitä oppii. :D Kevyet viikot olen sentään oppinut säntillisesti pitämään ja viikossa tulee yksi lepopäivä ainakin. Mut varmaan pitäisi vielä oppia enempikin kuuntelemaan kehoaan.

sama täällä.. viikon lepo teki terää ja tuntuu ku olis hoikempi,tuntu et nestettä vaan kerty ja olo oli kamalan plösö vaik liikku. kaikkea sitä tekeeki itelleen vaik tietää faktat..

Heräsin siihen, että kroppa vaan turpoaa vaikka liikkuu entiseen malliin ja se yllytti melkein liikkumaan lisää. Ei näin. Jotakin on sentään oppinut, ettei sairastu koko ajan flunssiin, jotka johtuivat siitä, että kevennetyt treenit unohtuivat.

Viimeksi muokattu:
Dieetin aloittaminen tai treenimäärän lisääminen tilanteessa, jossa treenit eivät kulje kuulostaa aika hurjalta. Riski ajaa itsensä ojaan on miinuskaloreilla vielä todennäköisempi.

Kokemusta pahemmasta ylikunnosta ei ole, mutta lievään ylirasitukseen ajautuu tasaisen säännöllisesti. Nykyään yritän olla fiksumpi asian suhteen. Pahimmillaan olen hakannut päätä seinään jopa 2 kk ennen kuin ymmärsin keventää. Fiksua? No ei todellakaan.

Kevennyksen tarpeen huomaa helposti. Itsellä ensimmäinen merkki on yöllinen hikoilu, öisin on pahimmillaan kovempi hiki kuin salilla. Tätä alkaa tapahtua säännöllisesti. Toinen merkki on aamuyön heräily. Saatan mennä nukkumaan klo 22 ja herään klo 00-02 täysin virkeänä, jonka jälkeen nukahtaminen on pahimmillaan mahdotonta, koska ei yksinkertaisesti väsytä ollenkaan. Treenaaminen alle 5 tunnin yöunilla lievästi ylirasittuneena on sellaista pään seinään hakkaamista. Samat painot ja sarjat viikosta toiseen. Kehittävämpää on ottaa se kevennys kuin yrittää mennä väkisin eteenpäin.

Naturaalina enemmän ei tarkoita samaa kuin paremmin. 4-5 treeniä viikossa on itselle ehdoton maksimi eikä välipäivinä tehdä mitään vatsalihaksia tai kuormittavaa aerobista. Myös plussakaloreilla kannattaa toteuttaa kevennyksiä, jos haluaa pitää treenit nousujohteisena. Keväällä pudotin töiden vuoksi treenimäärän viidestä neljään ja kehityin paremmin.

Mieli halajaa jo pikkuhiljaa liikkumaan, mutta testasin nousemalla portaat neljänteen kerrokseen ja sydän hakkasi ihan kiitettävästi. Kannattaiskohan täyslepoa jatkaa vai käydä kävelyllä kevyesti?

Mieli halajaa jo pikkuhiljaa liikkumaan, mutta testasin nousemalla portaat neljänteen kerrokseen ja sydän hakkasi ihan kiitettävästi. Kannattaiskohan täyslepoa jatkaa vai käydä kävelyllä kevyesti?

Jotain parinkymmenen minuutin rauhallista käppäilyä voi testata (ja seurata tuntemuksia), mutta tuskin täyslepokaan on huono ajatus.

Hei!
Luin vähän näitä viestejä ja olen jo pitkään miettinyt olisiko itselläkin ehkä mahdollisesti tuosta kyse:
elikkä oireina on nukahtamis ongelmat tai vaihtoehtoisesti herää esim 04, 05 eikä enää nukahda, kerran herännyt 03 jäätävään nälkään vaikka ihan normaalisi ja kunnolla syönyt koko edellisen päivän :o
salilla hikoilua aivan jäätäväsi, painoissa ei tapahdu kehitystä ja nyt viimeiset pari viikkoa pitänyt muutenkin jättää treenejä välistä kun ollut niin heikko/huono olo. Olen tuota huonoa oloa pistänyt vähän nukuttujen öiden piikkiin , mutta voisikohan sekin johtua jostain muusta :confused:

Lisäksi ihmetyttänyt kun kädet puutnut tai mennyt tunnottomiksi punneruksia tehdessä ja pari kertaa jalat prässissä? : D
Olisi vaan niin kiva päästä taas sellaseen hyvään tekemisen meininkiin ettei aina tuntuisi kaikkien mehujen menevän jo lämmittelyssä :D

@viwve Kuulostaa ylirasitusoireilta, ota viikon totaalibreikki ja sen jälkeen aloita taas kevyemmällä viikolla ja palaa normaaliin rutiiniin mikäli tuntuu hyvältä. Yritä levätä ja nukkua älä missään tapauksessa tässä vaiheessa yritä paikata väsymystä piristeillä esim kofeiini tai kovenna treenejä. Metsään menee vaan pahemmin

Sinänsä toi hikoilu on normaalia, enemmän olisin huolissani, jos hiki ei virtaa, varsinkin kesäkuukausina. Muuten vaikuttaa vähän, että hermosto käy liian kovilla, mikä näkyy nukkumisessa. Jopa se viikon treenitauko saattaa olla riittävästi muuttamaan olotilan takaisin normaaliksi. Yksi asia vaikuttaa toiseen ja toinen kolmanteen, joten vaikea sanoa varmuudella, missä ongelma on. Viikon treenitauossa ei ainakaan menetä mitään. Olettaen siis, että olet aiemmin treenannut normaalisti.

kyselen täälläkin että onko jollain omakohtasta kokemusta ylikunnon aiheuttaman kilpparin vajaatoiminnan kanssa? mietin itse syitä vajikseen kun ei oo autoimmuunivajaatoiminta ja tyroksiini ei kovin oo nostanu arvoja.. kuinkahan pian toi normalisoituu kun ottaa iisisti? :O

kyselen täälläkin että onko jollain omakohtasta kokemusta ylikunnon aiheuttaman kilpparin vajaatoiminnan kanssa? mietin itse syitä vajikseen kun ei oo autoimmuunivajaatoiminta ja tyroksiini ei kovin oo nostanu arvoja.. kuinkahan pian toi normalisoituu kun ottaa iisisti? :O

Mä en uskalla tohon ylikunnon vaikutukseen sanoa mitään (ei ole kuulunut tietämieni ylikuntotapausten oire-/seurauslistaan eikä ole tullut myöskään vastaan aihetta käsittelevässä kirjallisuudessa), mutta yhdistyikö yöikunnon syntyyn dieettiä? Ainakin pitkään jatkunut negatiivinen energiatasapaino noita kilppareita voi sotkea ja palautuminen saattaa kestää monta kuukautta, kuulin yhdessä koulutuksessa.

en oo ollu dietillä, syöny hyvin ja paljon mutta liikkunu ja käyny salilla aika sikana (keino paeta työttömyyden tuomaa ahdistusta, ja kaikkea muutakin). mä googlettelin tota ylikuntoa ja kilpparia ja sieltä tuli artikkeleita joissa sanottii et ylikunto saattaa sotkee hormonitoiminnan ja myös kilppari voi alkaa käymää vajailla :/

Aikoinaan sama tilanne meni ohi harrastamalla kevyttä aerobista ja pitämällä kalorit lievästi plussalla. Meni reilu kuukausi tilanteen tasoittumiseen.
Kaikki stressi pitää pyrkiä minimoimaan. Ja alkoholin käyttö minimiin ja unirytmi vakioksi.

Helppoa, eikö :D

Kysynpä täällä, että onko jollain tietoa, että kertooko noiden sykkeiden palautuminen mitään? Itellä ollu pidempään jo ongelmia nukahtaa futispelien jälkeen ja joskus ihan salitreeninkin jälkeisinä iltoina. Salitreenistä tuntuu menevän lihakset törkeen jumiin, vaikka koittais kevyestikin ottaa.

Esimerkkinä kun pelasin futispelissä 90 minuuttia ja peli loppui hieman ennen yhdeksää, niin menin nukkumaan hieman ennen klo 11 ja vielä klo 12 syke hakkasi tasaisesti vielä 80-85 alueella. Normaalisti oma leposyke on siinä 60 tai alle.

Sama homma päivä peleissä, kun peli loppui jo kello 2 päivällä, niin vielä 4 tuntia pelin jälkeen oli syke yli 80. Seuraavana aamuna mittasin sykkeen, niin se oli juuri herättyä siinä 60-65 paikkeilla.

Tuntuu, että pienestäkin reenistä kropalla menee kauan palautua normaaliin olotilaan. Outoa sinäänsä, että jos ei ihan väsyneenä mene reenaamaan niin reeni kyllä sujuu itessään hyvin. Ravintopuoli pitäisi olla kyllä ihan kohallaan ja parin viikon taukoakin olen kokeillut, mutta hieman ylirasittuneelta kroppa tuntuu ja uniongelmat eniten häiritsee.

Osaako yleiset lääkärit näille mitään tehä vai pitääkö yksityiseltä koittaa selvitellä ja tietääkö joku noista sykkeistä vai onko ihan yksilöllistä?

^ Liian kovat treenit, liian myöhään. Ongelma on tuossa varmaan, että tuskin saat niitä aikaistettuakaan.

Itselläni on samanlainen hermosto. Vaatii 4-5h väliä kovasta reenistä ennen nukkumaanmenoa. Siihen ei oikein taida olla mitää kikkoja. Tää korostuu entisestään, jos on ylikunnossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom