Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Mä koin niin suuren avun toipumisssa inositolista, että suosittelen sitä kokeilemaan.
Se on ihan b-ryhmän vitamiini jota meillä on kropassa muutenkin. Se auttaa nimenomaan saamaan tuon pääkopan kuntoon, laskee niitä varveja, pystyy paremmin keskittymään ja varvit laskee. Vieläkin välillä iltaisin saattaa tuntua että olen stressaantunut (työasiat) ja sitten makoilen vähintään 10 min piikkimatolla ennen nukkumaanmenoa. Ja yritän jaksaa joka päivä puolen tunnin rentouttavan kävelylenkin.

En tee mitään sellaista mikä stressaa mua, jos en jaksa siivota, en siivoa, jos en jaksa tiettyjä ihmisiä, en ota heihin kontaktia. Teen vain asioita joista tykkään. Ja se on auttanut.

Suosittelen hakemaan sitä inositolia, syödä sitä aamuin illoin. Sitä saa luontaistuotekaupoista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mitä mieltä porukka näistä arvoista.
s-tsh : 1.07 ( 0.5-3.6)
s-t4-v : 13 pmol ( 9-19 )
testo 13 (10-38)

voisko noista olla jotai haittaa ? vai onko hyviä arvoja

Itselläni on salitaustaa monen vuoden takaa, mutta muuton seurauksena tuli salinvaihto ja jäätävä motivaatio. Näkyvää kehitystä tuli enemmän kuin koskaan ja sen hurmoksessa tuli vedettyä 100 lasissa lähes 3 kk putkeen. Viime viikolla alkoi ojentaja kipuilemaan ja viimein tajusin keventää hetkeksi. Käytännössä tämän jälkeen alkoi kamala väsymys. Kevyet treenit tuli vedettyä todella aneemisesti eikä lihaksissa tuntunut olevan edes potkua. Koulumatka 1 km pyörällä -> junaan -> 1 km kävellen on muuttunut raskaaksi ja saa hien pintaan. Viime sunnuntaina heräsin jostain syystä 5.20, ei todellakaan minun tapaistani nousta ennen aamu yhdeksää viikonloppuna. Öisin on kamala jano (tätä on jatkunut jo kuukausia eikä lääkäri ole löytänyt selitystä vielä). Olo on välillä kuumeinen, mutta mitään nuhaa tai yskää ei ole. Rakastan salilla käymistä, mutta tällä hetkellä ei tulisi mieleenkään lähteä yrittämään. Olen hieman jännittävää sorttia, mutta nyt koen olevani koko ajan hermostunut ja motivaatio kaikkeen on kadonnut. Tärisen jatkuvasti enkä osaa keskittyä.

Se on selvä, että keho nyt tarvitsee lepoa oli syy tähän joku outo flunssa tai ylikunto. Onko tuo mahdollista, että vasta treenin keventäminen laukaisi noita ylikunnon oireita? Vasta tuon ojentajakivun aiheuttaman puolipakollisen kevennyksen jälkeen on näitä oireita ilmennyt, pois lukien tuo yöllinen jano. Fyysinen taakka näin muuten on koulun alettua pienentynyt muutenkin, eikä kamalaa stressiäkään ole ollut. Lääkärille on tuon janon takia jo aika loppukuusta, mutta olisi mukava suunnilleen tietää mistä on kysymys.

mitä mieltä porukka näistä arvoista.
s-tsh : 1.07 ( 0.5-3.6)
s-t4-v : 13 pmol ( 9-19 )
testo 13 (10-38)

voisko noista olla jotai haittaa ? vai onko hyviä arvoja
Kilpparit ok, ja myös testoarvo mahdollistaa normaalin elämän. Jos jotain arvoja haluaa vielä välttämättä penkoa, niin kortisolin voisi käydä aamulla mittauttamassa.

Testoon liittyy monta muuttujaa. En ehkä siihen vielä paneutuisi sen tarkemmin. Meinaan kun testorumbaan lähtee, niin sille tielle helposti jää. Vähän "Pandoras Box"- tyyppinen tilanne jos ymmärrät :)

Kilpparit ok, ja myös testoarvo mahdollistaa normaalin elämän. Jos jotain arvoja haluaa vielä välttämättä penkoa, niin kortisolin voisi käydä aamulla mittauttamassa.

Testoon liittyy monta muuttujaa. En ehkä siihen vielä paneutuisi sen tarkemmin. Meinaan kun testorumbaan lähtee, niin sille tielle helposti jää. Vähän "Pandoras Box"- tyyppinen tilanne jos ymmärrät :)

testo siis pomppinu 13-16 luokilla ja vapaa jotain 250-270 luokkaa, kortisolit keväällä mitattu 394, seksihalut vähentyneet ja nyt alkanut rasva kerääntymään reisiin lähinnä ja vähän vatsaan mutta ei paljoa. Toi reisien rasva määrä ihmetyttää kun kaveritkin kyselee että mikäs mikäs möhkäfantti sieltä kävelee :D takana siis noin 8kk ylikunnon takia taukoa sillon tällön käyty tennist yms säbää. Alkaa kyllä turhauttaa tää touhu. :( niin ja prolaktiini koholla joku aivolisäke hormoni

testo siis pomppinu 13-16 luokilla ja vapaa jotain 250-270 luokkaa, kortisolit keväällä mitattu 394, seksihalut vähentyneet ja nyt alkanut rasva kerääntymään reisiin lähinnä ja vähän vatsaan mutta ei paljoa. Toi reisien rasva määrä ihmetyttää kun kaveritkin kyselee että mikäs mikäs möhkäfantti sieltä kävelee :D takana siis noin 8kk ylikunnon takia taukoa sillon tällön käyty tennist yms säbää. Alkaa kyllä turhauttaa tää touhu. :( niin ja prolaktiini koholla joku aivolisäke hormoni
Mulla on vapaa testo pyörinyt 180-220 haarukassa ja kortisoli oli 270 tuossa taannoin. Läskiä ei mitenkään erityisesti ole kertynyt, mutta mulla pn ollut prolaktiini 130 luokkaa ja estrot 0,05, eli ehkä ne vaikuttaa enemmän tuohon läskiin kuin testo. Seksihaluihin enemmän mulla vaikuttaa yöunen määrä kuin testotaso.

Jos prolaktiini on korkea, niin luultavasti se aiheuttaa ainakin jotain noista oireista. Kannattaa ehkä keskittyä siihen miksi se on koholla, ja mahdollisesti hommata lääke laskemaan sitä.

Se on selvä, että keho nyt tarvitsee lepoa oli syy tähän joku outo flunssa tai ylikunto. Onko tuo mahdollista, että vasta treenin keventäminen laukaisi noita ylikunnon oireita? Vasta tuon ojentajakivun aiheuttaman puolipakollisen kevennyksen jälkeen on näitä oireita ilmennyt, pois lukien tuo yöllinen jano. Fyysinen taakka näin muuten on koulun alettua pienentynyt muutenkin, eikä kamalaa stressiäkään ole ollut. Lääkärille on tuon janon takia jo aika loppukuusta, mutta olisi mukava suunnilleen tietää mistä on kysymys.

Itsellä ylikunnon kanssa hieman erilaisia oireita, mutta aikanaan kun tuli vedettyä kahdet treenit päivässä täysillä monta kuukautta ja ensimmäisten oireiden tultua vähensi/lopetti liikkumisen täysin, tuntui että kroppa vasta siinä vaiheessa tajusi kuinka helvetin väsynyt sitä oli eikä mistään tullut mitään pariin kuukauteen.

Kävin ottamassa vähän verikokeita ja tyreotropiini (s-tsh) oli laskenut vuodessa 1,2 -> 0,8. Vielä tosin viitearvojen sisällä kun minimi on 0,4.
Kortisoli oli 593.

Kävin ostamassa l-tyrosiinia, en tiedä mutta ihankuin olisi parempi jaksaminen eikä vituta (masenna) niin paljoa. On tässä iso stressikin juuri tippunut harteilta. Vatsamakkara on selvästi vähän pienentynty ja viime viikolla taas aloitellut treenejä jotka oli tuossa muutama viikko taas tauolla.

Paniikkikohtauksen tapasia tiloja, ahdistusta, rauhattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä, vitutusta, lievää masennusta, väliinpitämättömyyttä (ei huvittanu edes kavereita nähdä)..

oliko ahdistus jokapäiväistä vai sillon tällön ? mulla tuntuu että kahvi yms laukasee sitä ja krapulat

Ei voi ku nauraa omalle tyhmyydelle tän hetkisestä ylikunnosta. 2,5 vuoden sisää mahtuu 3 leikkausta (polven ristiside, ranne 2x) ja silti piti treenata kovaa jollain tapaa. Lajina siis nyrkkeily. Tästä voi kyllä vähän syyttää omaa valmentajaaki joka ei usko juurikaa levon merkitykseen vaan patistaa aina jollain tapaa harjottelemaan kokoajan, koska kaikki treeni on kotiinpäin. Henkiselle palautumiselle varsinkaan tullut uhrattua aikaa koskaan saatika fyysiselle palautumiselle. Mitä nyt viikonpäivä vuodesta siellä täällä. Treenien jälkeen piti vielä käydä himassaki läpi tekniikoita ja kattoa youtubesta nyrkkeilypätkiä että oppii.

Viime syyskuussa 2014 omasta mielestä saavutin ns. kuntopiikin loukkaantumisista huolimatta. Aattelin että no helvetti koitetaa nyt pitää tää sama päällä. Paska idea. Kalorit edellee miinuksilla motivaatio alkoi laskea suoritusten ohella pikkuhiljaa ja nyt keväällä fyysisesti ja henkisesti kaikki mikä liittyi treenaamiseen ja nyrkkeilyyn ihan perseestä. No ajattelin että ohimenevää ja tein silti treeneissä minkä pystyin enkä tajunnut että kaivan vaan itelleni syvempää kuoppaa. Oireitakin rupes ilmaantumaan useammin. Ahdistaa, väsyttää ihan pirusti, kelvoton ja alakuloinen fiilis. Pienestäkin hengästyy älyttömäst ja aivan voimaton. Sparreissa näkee selvästi että nyt pitäs väistää mut kordinaatio ei salli ja pam pam pam.

Nyt oon aivan täynnä kaikkeen nyrkkeilyyn liittyvää, homma tulee korvista. Soitan valmentajalle että tartten nyt taukoo. Ei muuta kun lekurin puheille ja diagnoosi ylirasitustila ja laitto myös rasitustestiin.

Ei voi ku nauraa omalle tyhmyydelle tän hetkisestä ylikunnosta. 2,5 vuoden sisää mahtuu 3 leikkausta (polven ristiside, ranne 2x) ja silti piti treenata kovaa jollain tapaa. Lajina siis nyrkkeily. Tästä voi kyllä vähän syyttää omaa valmentajaaki joka ei usko juurikaa levon merkitykseen vaan patistaa aina jollain tapaa harjottelemaan kokoajan, koska kaikki treeni on kotiinpäin. Henkiselle palautumiselle varsinkaan tullut uhrattua aikaa koskaan saatika fyysiselle palautumiselle. Mitä nyt viikonpäivä vuodesta siellä täällä. Treenien jälkeen piti vielä käydä himassaki läpi tekniikoita ja kattoa youtubesta nyrkkeilypätkiä että oppii.

Viime syyskuussa 2014 omasta mielestä saavutin ns. kuntopiikin loukkaantumisista huolimatta. Aattelin että no helvetti koitetaa nyt pitää tää sama päällä. Paska idea. Kalorit edellee miinuksilla motivaatio alkoi laskea suoritusten ohella pikkuhiljaa ja nyt keväällä fyysisesti ja henkisesti kaikki mikä liittyi treenaamiseen ja nyrkkeilyyn ihan perseestä. No ajattelin että ohimenevää ja tein silti treeneissä minkä pystyin enkä tajunnut että kaivan vaan itelleni syvempää kuoppaa. Oireitakin rupes ilmaantumaan useammin. Ahdistaa, väsyttää ihan pirusti, kelvoton ja alakuloinen fiilis. Pienestäkin hengästyy älyttömäst ja aivan voimaton. Sparreissa näkee selvästi että nyt pitäs väistää mut kordinaatio ei salli ja pam pam pam.

Nyt oon aivan täynnä kaikkeen nyrkkeilyyn liittyvää, homma tulee korvista. Soitan valmentajalle että tartten nyt taukoo. Ei muuta kun lekurin puheille ja diagnoosi ylirasitustila ja laitto myös rasitustestiin.

käy myös ottaa verikokeita yms testoo ja muita hormooneita!

käy myös ottaa verikokeita yms testoo ja muita hormooneita!
Itte oon käsittänyt, ettei ylirasitusta pysty diagnosoimaan oikein mitenkään, patsi poissulkemalla muita sairauksia / syitä / puutoksia jne. Tuossa Maikhelin tapauksessa musta mitään diagnosointia ei sinänsä ees tarvita - ihan selvä tapaus. Miks tuollaisessa tilanteessa kannattaa ottaa hormoonikokeita? Ihan kiinnostuksesta kysyn, kun haluan oppia tästä asiasta enemmän. Mun logiikan mukaan ne hormoonit on ihan perseellään joka tapauksessa, sehän on selvä. Mut ongelma on, että siinä tilanteessa aletaan helposti hoitamaan sitä seurausta. Eli annetaa jotain korvaushoitoja jne kun taas ongelma pitäs poistaa eli tuo ihan päätön harjoittelu ja kokonaisvaltainen ylirasittuminen. Kyllä ne hormoonit sieltä sitten pikkuhiljaa palautuu kun ongelmanaiheuttaja on poistettu. Onks jotain mitä en osaa ottaa huomioon tässä analyysissäni? :)

Edit: Toki on eri tilanne jos tilanne on oikeasti jo niin dramaattinen ja paha, että niitä korvaushoitoja tarvitaan eikä pelkällä levolla, treenin järkevöittämisellä, rentoutuskeinoilla, monipuolisella ja riittävällä ravinnolla sekä lisäravinteilla tilannetta korjata. Mutta uskoisin, että ensin kannattaisi yrittää tasapainoittaa tilanne ilman droppeja.

Itte oon käsittänyt, ettei ylirasitusta pysty diagnosoimaan oikein mitenkään, patsi poissulkemalla muita sairauksia / syitä / puutoksia jne. Tuossa Maikhelin tapauksessa musta mitään diagnosointia ei sinänsä ees tarvita - ihan selvä tapaus. Miks tuollaisessa tilanteessa kannattaa ottaa hormoonikokeita? Ihan kiinnostuksesta kysyn, kun haluan oppia tästä asiasta enemmän. Mun logiikan mukaan ne hormoonit on ihan perseellään joka tapauksessa, sehän on selvä. Mut ongelma on, että siinä tilanteessa aletaan helposti hoitamaan sitä seurausta. Eli annetaa jotain korvaushoitoja jne kun taas ongelma pitäs poistaa eli tuo ihan päätön harjoittelu ja kokonaisvaltainen ylirasittuminen. Kyllä ne hormoonit sieltä sitten pikkuhiljaa palautuu kun ongelmanaiheuttaja on poistettu. Onks jotain mitä en osaa ottaa huomioon tässä analyysissäni? :)

Edit: Toki on eri tilanne jos tilanne on oikeasti jo niin dramaattinen ja paha, että niitä korvaushoitoja tarvitaan eikä pelkällä levolla, treenin järkevöittämisellä, rentoutuskeinoilla, monipuolisella ja riittävällä ravinnolla sekä lisäravinteilla tilannetta korjata. Mutta uskoisin, että ensin kannattaisi yrittää tasapainoittaa tilanne ilman droppeja.

En tiedä sitten, kyllähän noita kannattaa kilppareita sun muita arvoja seurailla. Eikä ne testot sieltä edes aina nouse, mulla s testo 13 ja vapaa 250 luokkaa ollu jo 2vuotta kohta , ja oon ollu treenammatta 8kk. Lh normaali tasoa eli aivolisäke toimii mutta testot silti jääny alas ?
jos asiata tiedät näinkin paljon nii anna ihmeessä jeesiä tännekinpäin :D

mitä mieltä porukka on orstostaattisesta sykkeestä ? kuinka paljon kertoo tilanteesta , esim mulla erotus 25-35, aamulla makaaltee noin 48-50 ja seisoma on 80 2min jälkeen.

mitä mieltä porukka on orstostaattisesta sykkeestä ? kuinka paljon kertoo tilanteesta , esim mulla erotus 25-35, aamulla makaaltee noin 48-50 ja seisoma on 80 2min jälkeen.

Mun mielestä sun pitäs lopettaa toi ylistressaaminen. Lopeta sykkeiden seuraaminen, syö kunnolla ja lepää. Käy kävelemässä.
Toi stressaaminen ja kaikki testojen ja sykkeiden seuraaminen ei ainakaan nopeuta palautumista. Tiedät, että ne ei oo kunnossa, eikä ne murehtimalla parane. Keskity normaaliin elämään ja ota iisisti :)

komppaan cdrn:nää, oman helvettini läpikäyneeenä voin sanoa että paraneminen alkoi heti kun lopetin olotilani tarkkailun ja asian vatvomisen.
kroppa ei palaudu jos sitä jää stressamaan.mutta se palautuminen vie aikaa, se ei tapahdu hetkessä.

mikä hitto siin on et vaik tietää et olis fiksuu levätä välillä ni ei vaan pysty vaik tietää mitä tästä kohta seuraa :confused: treenit luistaa ku pääsee vauhtiin vaik kroppa tuntuuki väsyneeltä ja tukkoselta. ei vaan jotenki osaa ottaa rennosti ja olla menemättä salille (sensijaan saatan mennä jopa kahesti päivässä:nolo:).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom