Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millä arvoilla tää kilppari-diagnoosi tuli? Kattelin noita viestejä aiemmin niin sanoit jossain kohtaa et arvot oli ok. Mistä tuo vähäinen rasvan saanti selvis? Kerroitko vaan miten oot syönyt ja lääkäri päätteli siitä vai testattiinko sitä jotenkin?

Kiinnostaa siksi et mulla on ollu tosi samankaltaisia oireita kuin sulla vaikka mulla on vajikseen lääkitys ja arvot kunnossa sitä myöten. Kortisolit puolestaan on ollut korkeat. Epäilin jo ylikuntoa mut alan kallistua siihen et yleisrasitus on vaan ollut liian kovaa suhteessa voimavaroihin eli tää vaajaatoiminta huomioiden.

En muista tarkkaan mut TSH oli yli 2,5 ja funktionaalisessa lääk.tieteessä se luetaan vajaatoiminnan puolelle ( perinteisessä alarajoilla ) ja T4 oli alakantissa,arvoa en nyt tähä hätään muista. Vähäinen rasvan saanti tuli ilmi kun kerroin miten oon syöny tarkasti viimesen 6kk aikana ja itsekin havahtui että oli jättänyt kaikki hyvät rasvanlähteet pois..

Täälläpäin ollaan taas kerran siinä vaiheessa ettei oo tietookaa mitä sitä tekis tän suhtee. Kaikenlaisista oireista 5kuukauden ajalta on jäljellä toi yöheräilyt, harmiton pieni vasemman käden vapina, sillontällö jaksamattomuus treeneissä ja helvetinmoinen hikoilu (paino noussut 30kiloo 1, 5 vuoden aikana liekkö voisi johtua siitä?) Ja noi rytmihäiriöt. Mites ylikunnossa toi tulosten laita. 3kuukautta oon ottanu vähä kevyemmin ja pitänyt 1-2 viikon taukojakin pari. Olkapäissä on noussut tulokset hieman sekä kyykyissä. Penkki junnaa jopa pudonnut, ei oo kyllä tullu penkkiä tehtyä ku pari kertaa viimesen 2 kuukauden aikana. Flunssaa eikä tulehduksiakaan ole ollut viimeisen 5kuukauden aikana yhtään mikä ihmetyttää hyvällä tavalla.

Pitää vaa passittaa salille itseni, vaikka miten keho pistäs joskus tuntemuksilla vastaa. Pitäskö väkisin kuukauden-pari tauko pitää. Mietityttää vaa nii toi ylikunto eikä lääkäreiltäkää saa asiaan mitää selvyyttä. Ylempänä ja viime sivulla lisää postauksia multa tästä aiheesta.

Täälläpäin ollaan taas kerran siinä vaiheessa ettei oo tietookaa mitä sitä tekis tän suhtee. Kaikenlaisista oireista 5kuukauden ajalta on jäljellä toi yöheräilyt, harmiton pieni vasemman käden vapina, sillontällö jaksamattomuus treeneissä ja helvetinmoinen hikoilu (paino noussut 30kiloo 1, 5 vuoden aikana liekkö voisi johtua siitä?) Ja noi rytmihäiriöt. Mites ylikunnossa toi tulosten laita. 3kuukautta oon ottanu vähä kevyemmin ja pitänyt 1-2 viikon taukojakin pari. Olkapäissä on noussut tulokset hieman sekä kyykyissä. Penkki junnaa jopa pudonnut, ei oo kyllä tullu penkkiä tehtyä ku pari kertaa viimesen 2 kuukauden aikana. Flunssaa eikä tulehduksiakaan ole ollut viimeisen 5kuukauden aikana yhtään mikä ihmetyttää hyvällä tavalla.

Pitää vaa passittaa salille itseni, vaikka miten keho pistäs joskus tuntemuksilla vastaa. Pitäskö väkisin kuukauden-pari tauko pitää. Mietityttää vaa nii toi ylikunto eikä lääkäreiltäkää saa asiaan mitää selvyyttä. Ylempänä ja viime sivulla lisää postauksia multa tästä aiheesta.

Ei kannata väkisin mennä salille. Ylirasitus vain pahenee. Voit pitää viikon pari lepoa.
Jatkossa kannattaa aloittaa treenit pienemmillä sarjamäärillä ja painoilla. Itse kuntoutin itseni ylikunnosta, näin että treenasin viikon ja sitten lepoa viikko. Nyttemmin treenaan 3 viikkoa putkeen ja yksi viikko lepoa. Näitä kevyitä viikkoja on pakko pitää vaikka ei siltä tuntuisikaan, tällä tavoin estetään ylirasittuminen. Kevyen viikon voi tietysti pitää eri tyyleillä.

Ei kannata väkisin mennä salille. Ylirasitus vain pahenee. Voit pitää viikon pari lepoa.
Jatkossa kannattaa aloittaa treenit pienemmillä sarjamäärillä ja painoilla. Itse kuntoutin itseni ylikunnosta, näin että treenasin viikon ja sitten lepoa viikko. Nyttemmin treenaan 3 viikkoa putkeen ja yksi viikko lepoa. Näitä kevyitä viikkoja on pakko pitää vaikka ei siltä tuntuisikaan, tällä tavoin estetään ylirasittuminen. Kevyen viikon voi tietysti pitää eri tyyleillä.

Kiitos sulle pitääpä lähtee testaa jos sais vaikka noilla konsteilla ihmeparannuksen aikaan. Jännää et ylikunnosta voi noinki päästä eroon et treenaa viikon ja heti viikko taas lepoo. Yksilökohtaistahan ylikunnostakin palautuminen on

Kiitos sulle pitääpä lähtee testaa jos sais vaikka noilla konsteilla ihmeparannuksen aikaan. Jännää et ylikunnosta voi noinki päästä eroon et treenaa viikon ja heti viikko taas lepoo. Yksilökohtaistahan ylikunnostakin palautuminen on

Joo, kokeile ihmeessä. Mulla ainakin toimi. Urheilijat käyttää tota rytmitystä 1 treeni 1 lepo silloin kun harjoittelu on äärimmäisen kuormittavaa. Se voi aluks tuntua hölmöltä mutta on hyvää lääkettä ylikuntoa vastaan. Sitten kun palautuminen on nopeutunut voit siirtyä 2 viikkoa treeniä ja yks lepoa. Ja treenimääriä kannattaa nostaa pikkuhiljaa. Sitten kun kaikki on kunnossa ja olet toipunut ylikunnosta kevyttä/lepoviikkoa voi pitää joka 4 tai 5 viikko.
Tsemppiä!

Joo, kokeile ihmeessä. Mulla ainakin toimi. Urheilijat käyttää tota rytmitystä 1 treeni 1 lepo silloin kun harjoittelu on äärimmäisen kuormittavaa. Se voi aluks tuntua hölmöltä mutta on hyvää lääkettä ylikuntoa vastaan. Sitten kun palautuminen on nopeutunut voit siirtyä 2 viikkoa treeniä ja yks lepoa. Ja treenimääriä kannattaa nostaa pikkuhiljaa. Sitten kun kaikki on kunnossa ja olet toipunut ylikunnosta kevyttä/lepoviikkoa voi pitää joka 4 tai 5 viikko.
Tsemppiä!

Jeps kiitti:)! Mites toi ravintopuol, dieetille olis tarkotus ollu lähtee mut ei varmaa tässä tapauksessa kannata viel? Monipuolista safkaa yli kultuksen?

Kirjoitan tänne koska alko mietityttään oma reenaaminen. Eli oon 16 v ja salilla on nyt tullu käytyä 4 kk. Futista oli ennen salia tullut pelattua 10v mutta nyt siis en enää pelaa.

No mutta asiaan. Noin 3 kk on tullu vedettyä golden sixiä ja lisäksi pari 70 min pk-lenkkiä viikkoon. Eli ma sali ti lenkki ke sali to lepo pe sali la lenkki su lepo. Ja noi salireenit tuli tosiaan vedettyä aika koval sykkeellä. No siin oli sit viel lukio-opiskelut päälle. Ja oon tosiaan ollu kipeenä vähän enemmän ku normaalisti, ja noi flunssat on tullu yleensä just lomilla eli ku on ollu taukoo koulusta (ja stressistä?). Niin nyt just kans olin pari viikkoa kipeenä. Toissapäivänä kävin salilla ja niihän siinä taas kävi et alotin taas liian kovaa: D. Leukojen jälkeen sen huomas eli olin kerenny golden sixissä n. puoleenväliin nii tuli huono olo, no siin tuli sit maattuu penkillä sellane vartti ku ei pystyny nousta ylös ku heti alko oksettaa. No onneks siit selvittii ilman laatotusta. Joo tiedän oon idiootti kun alan flunssatauon jälkeen reenaa niin kovaa. Eilen vedin pk lenkin ja tänää kyl aattelin levätä.

Tänään testasin myös ton ortostaattisen sykkeen ja se oli 37!!! Tosin voihan se olla siitä ku pitkän tauon jälkeen alko reenaa ja meinaanki huome testaa heti aamust uudestaan. Mitä mieltä ootte? Oisko mahollisesti ylikunto kyseessä kun noita flunssia on ollu? Ei mul kuitenkaa salil oo tulokset laskenu. Mut eilen lenkil syke oli about 145 ku se yleensä on pk lenkil 135-137 tosin seki voi olla siit reenitauost. Oisko sellane parempi ohjelma et ois 2-jakonen ylä- ja alakroppa jaolla 3on 1 off systeemillä (siis se 3. reeni olis lenkki). Eli ma lenkki ti yläkroppa ke jalat to lepo jne...

Ajattelin ottaa sellasen rutiinin käyttöön et mittaisin aina aamulla leposykkeen ja jos se on korkeempi normaalista nii ottaisin rennommi. Muutenki alkaisin kuuntelee kroppaa enemmän. Vaikka kuinka paljon haluun sitä lihasta lisää niin sitä alkaa funtsii omaa terveyttä. Mul oli vaan jotenki sellane kuva et mitä enemmän reenii viikkoon sitä enemmän tulosta, mut faktahan on että lihas kasvaa levossa. Eli jos tossa kaksjakosessa ei olis nii kova rasite yhes reenissä? Kun golden sixissä on kuitenkin kyykky ja penkki samassa reenissä. Anyway, kiitos jo etukäteen kommenteista!

Mistään en löytänyt ed. viestin muokkauspainiketta, mutta tänä aamuna ortostaattinen syke 25-30 eli kuitenkin laskemaan päin... eli vissiin vaan viel 1-2 pv lepoa että laskee alle 20? Vai kannattaako tota liikaa tuijottaa? Meinaan että voihan toi olla koholla aina kovan reenin jälkeisenä päivänä niin eihän sitte pysty mitenkää kehittymään tai reenaamaan kovaa jos aina pitäs ton sykkeen mukaan pitää lepoo 1-2pv? Ja tohon reeniohjelmaan viel että tarkotus niin että 3-4 vk iha kunnon sykkeel ja sit 1 vk puolet painoista ja kevyempii lenkkei jne.

Vuoden ylikunto

Moi. Oon lukenut nyt melko runsaasti näitä ylikuntoon liittyviä postauksia ja ajattelin omat kokemukset pistää kekoon koska alkaa pikkuhiljaa hymy hyytymään tän asian kanssa. "Ilokseni" olen huomannut täällä muidenkin kärsivän psyykkisistä oireista ylikunnon seurauksena.

Eli olen 25 vuotias mies joka on aina yrittänyt liikkua koska olen aina "taistellut" lihavuutta vastaan. Kausittaisesti (vuosissa) liikun enemmän tai vähemmän. Salilla alotin pumppailun 14-vuotiaana ja sitä olen jatkanut tähän päivään asti suhteellisen säännöllisesti (aktiivisena vuonna 4-6krt viikossa, vähemmän aktiivisena vuonna 1-2krt viikossa). Lenkkeilyä, kiipeilyä, uintia, pyöräilyä, jalkapalloa, taistelulajeja ja muita lajeja on tullut kokeiltua tuon tuosta, mutta sali on aina ollut pohjarakenteena.

Asiaan (PITKÄ VERSIO):

Vuonna 2012 syksyllä (paino n. 83kg) 7 vuotta kestänyt parisuhteeni päättyi ja en tiedä mitä päässäni tapahtui, mutta tulin siihen johtopäätökseen että aloin neuroottisesti treenaamaan kovempaa jotta tulisin hyvään kuntoon ja että saisin ajatukset keskitettyä johonkin muualle. Eli siitä alkoi salikäynti aktiivisesti uudelleen n. 2 vuoden aktiivisen kiipeilyn jälkeen. Kiipeilyn toki säilytin siinä rinnalla ja kävin ulkomaillakin boulderoimassa. Tähän yhtälöön keksin lisätä myös lenkkeilyn jotta saisin painoa alaspäin ja kiipeily sujuisi paremmin. Jotta saisin painoa alaspäin täytyisi tietenkin myös syödä vähemmän. Virhe.

Vuonna 2013 alkuvuoden (paino n. 78kg) kiipeiltiin 4krt viikossa, salilla kävin 2-3krt viikossa ja lenkillä pyrin käymään lähes joka päivä jotta paino ei nousisi (jep..). Liikuntaa tuli niin paljon että syöminenkin kärsi ihan vain koska siihen ei ollut aikaa. Kesällä kävi pahin mahdollinen koska en saanut kesätöitä (opiskelen tietotekniikkaa metropoliassa) ja tällöin päätin että noniin, nyt on aikaa treenata! Kesällä sain myös nerokkaan idean JÄTTÄÄ HIILIHYDRAATIT POIS jotta kesäkunto tulisi nopeammin. Pahin virhe jonka ihminen voi tehdä. Motivaatio pysyi tavallaan ylhäällä koska kunto kiristyi. Keväällä aloin myös pyöräillä joka paikkaan jotta ei menisi rahaa bensaan. Eli pahimmillaan pyöräilin kiipeilemään ja siitä salille tai jalkapalloa pelaamaan ja siitä kotiin. Tuli urheiltua 2-3 kertaa päivässä ja kesällä maalasin myös porukoiden talon jotta olisi jotain tekemistä.

Vuoden 2013 Kesällä (paino n. 73kg, alin mihin pääsin) huomasin psyykkeessä omituisuuksia, ahdistusta ja masennusta ja ajattelin että se johtuu vain erosta ja ratkaisuna lisää urheilua jottai sen saisi pois mielestä. Terve keho, terve mieli. No pain, no gain motherfucker. Piiskasin itseäni aivan älyttömästi päivittäin koska pidin myös itseäni kelvottomana kun en saanut kesätöitä. Vaakaa tuijottelin joka aamu ja pidin sitä onnistumisen mittarina. Seurasin myös Greg Plittiä joka treenaa kovaa ilman hiilareita ja yritin jäljitellä hänen mentaliteettiaan jossa kehosta otetaan kaikki irti joka treenissä sekä vain luuserit ja läskit luovuttavat. Mahtava juttu kerta kaikkiaan :pano: Mutta sain palautetta kavereilta, sukulaisilta ja perheeltä että olen kovemmassa kunnossa kuin koskaan (kuten olinkin) joten miksi lopettaa ko. käytäntöä.

Vuoden 2013 Kesän ehtoopuolella (paino n. 73-75kg) huomasin, että reidet eivät palautuneet pyöräilystä ei sitten millään, vaikka jätin pyöräilyn kahdeksi viikoksi pois. Tuntui yhä siltä kuin eilen olisin tehnyt vuoden jalkatreenin vaikka en ollut niitä ollenkaan rasittanut. Samalla kiipeily tuntu uskomattoman raskaalta, kuten myös pyöräily ja sali. Näihin aikoihin huomasin iltaisin sydämen hakkaavan todella kovaa. Välillä tuntui jonkinlaisia rytmihäiriöitä/muljahduksia. Päätin höllätä vähän urheilua syksyn lähestyessä. Mielialat vaihtelivat myös todella paljon. Olin ajoittain todella flegmaattinen ja väsynyt. Päätä särki suhteellisen usein kun teki vähänkin kovempaa mitä tahansa.

Vuoden 2013 Syksyllä (paino n. 76kg) huomasin urheilun olevan todella pakonomaista (velvollisuustreenit, varmaan kaikille tuttuja) eikä se tuntunut kovin miellyttävältä. Hikeä ei irronnut ollenkaan, epäilin sen johtuvan hiilarien vähäisyydestä. Pahimmalta tuntui kaikki liikkeet joissa oli jotenkin jalat tai core mukana. Yleisesti isot massaliikkeet tuntuivat kauheilta. Tässä vaiheessa aloin hiljalleen huomaamaan että en ollut pitkiin aikoihin saanut yhtään mitään hyvää mieltä urheilun johdosta, toisin kuin aikoinaan.

Vuoden 2013 Talvella (paino n. 78kg) jätin kaiken kestävyysurheilun pois ja kävin salilla 2krt viikossa ja yritin pitää treenit kevyinä (juupajuu). Voimatasot olivat yllättävän samalla tasolla kuin ne olivat olleet jo pitkin vuotta, ei romahdusta ei kehitystä. Löysin uuden tyttöystävän ja kuten parisuhteen alkukausiin kuuluu niin yhteinen herkutteluhan siitä alkoi. Jouluna pidin 2 viikon totaalilevon ensimmäistä kertaa 1,5 vuoteen ja aloin hiljalleen hyväksymään ajatusta ylikunnosta ja siitä miten pitkä lepo saattaa olla edessä.

Vuoden 2014 alkuvuoden (paino n. 78kg) palasin varovaisesti salille ja huomasin että joulun levolla ei ollut kerta kaikkiaan mitään vaikutusta mihinkään. Pidin salitreenit 1-2krt viikkoon ja kevyitä viikkoja välissä. Välillä tuntui että kesken sarjan sydän hyppää ulos rinnasta. Samoin ajoittain tuntui että olisin jatkuvasti kuumeessa kun tunsin ihoni jotenkin liian tarkasti. Yksi ilta tulin salille tekemään kyykkyä ja jo lämmittely tuntui niin hirveältä (mikään salilla ei ole koskaan tuntunut niin vastenmieliseltä) että meinasin lähteä kävelemään himaan; tuntui kuin keho yrittäisi sammuttaa itseään. Noh, hampaat irvessä väkisin treeni läpi ja himaan. Totesin tässä pisteessä että nyt saa riittää. Taisi olla maaliskuun aikoihin tämä. Eli päätin jättää urheilut kunnes se tuntuisi taas kivalta ja keskittyä kouluun ja muihin harrastuksiin.

Nyt vuoden 2014 kesällä (paino n. 79.9kg) on kulunut n. 5 kuukautta aktiiviajasta, totaalilepoa ollut poislukien ehkä kolme kokeilukertaa (huonoin tuloksin) ja yksi rasitustesti lääkärissä. Olo on suhteellisen tavallinen, mielialat eivät heittele, sydän ei hakkaa ja muljuile ja osaan välillä nauttia asioista. Käytiin kaverin polttareissa pelaamassa airsoftia nyt lauantaina ja en tajunnut että se voi olla niin helvetin raskasta kimpoilla adrenaliinin siivittämänä paikasta toiseen, mutta helvetin hauskaa oli ja ajattelin että menkööt nyt sitten kun täällä kerta ollaan, ja olenhan levännytkin kunnolla. Sydän hakkasi aivan hulluna tuon session aikana ja jälleen tuli olo että tunnen vaatteeni ihoani vasten paremmin kuin koskaan, tuli myös todella voimaton olo ja teki mieli vain mennä makaamaan. Tärisin ja hikoilin paljon. Pari virkettä sitten kirjoitin sulkuihin "huonoin tuloksin" ja olen huomannut että se tarkoittaa sitä, että palautuminen henkisesti urheilusuorituksesta kestää 3-4 päivää, tänä aikana on jäätävä masennus, ahdistus ja pinna kireällä, mutta sitten se häviää ja olo on normaali! Fyysisesti palautuminen kestää n. viikon eli vissiin aika perus aika. Suuri helpotus on ollut huomata että viime kesän painajaisahdistukset olivatkin peräisin urheilusta eikä erosta. Olisinpa tiennyt.

Lääkäriin? - En tiennyt ollenkaan kuinka selittäisin tämän tilanteen lääkärille koska mitään konkreettista fyysistä ei ole kuin sydämen muljuilu ja tykytys, rinnan puristus intensiivisen suorituksen keskellä, päänsärky ja ihon herkkyys. Nykyään oireet ovat lähes pelkästään psyykkisiä, mutta lääkäriä kiinnosti tietenkin vain ja ainoastaan fyysiset oireet. Kävin rasitustesteissä ja ottamassa verikokeet noin 1,5kk sitten. Lääkärin mukaan mitään poikkeavaa ei veressä ollut (kuulemma hyvät arvot) ja rasitustesteissä ei ollut poikkeavuuksia. Kun olen lukenut muita kokemuksia täällä niin se ei yllättänyt, koska ylikunto harvemmin näkyy verikokeissa jos kyse ei ole kilpirauhasesta. Lääkärillä ei kyllä tainnut olla minkäänlaista tietämystä ylikunnosta tai sen diagnosoinnista, itse selitin hänelle ortostaattisista mittauksista yms. ja vastaukseksi sain hiljaista nyökyttelyä. Kyseessä tietenkin opiskelijoille ilmainen arvauskeskus.

Ravinto? - Asuin porukoilla koko vuoden 2013 ja söin niin puhtaasti kuin pystyin jotta voi treenata kovaa huoletta: kananmunia, lohta, salaattia, kanaa, kananmunia, salaattia, kurkkua, tomaattia, juustoja, jauhelihaa, salaattia, kananmunia, hernemaissipaprika-miksiä pannulla jne. eli vhh-ruokia. Ennen kuin jätin hiilarit pois niin ruisleipä, riisi ja pasta olivat mukana kuvioissa hillityissä määrin. Syksyllä palkkarina oli yleensä 1dl heraa ja 2,5dl maitoa, kesällä pelkästään kaksi banaania ja treenin aikana BCAA:ta, syksyllä sitten tilanteesta säikähtäneenä perinteinen 1dl hera, 1dl malto ja BCAA:ta treenin aikana. Niin ja vettä olen juonut aivan helvetisti koko tänä aikana (3-5l/pv riippuen vuodenajasta). Pepsi maxia meni pullokaupalla koko vuoden 2013 kunnes lopulta kuulin että aspartaami on hermomyrkkyä joten jätin sen kokonaan pois noin puoli vuotta sitten ja välttelen yhä makeutusaineita.

Alkoholi? - No tottakai. Eron jälkeen joka viikonloppu kavereiden kanssa piti jotain menoa keksiä. Välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta pääsääntöisesti en muista että olisin tänä aikana kovin montaa viikonloppua selvänä ollut. Sama tänäkin päivänä. Pääosin kaljaa, eli ei megaperseitä niin usein.

Nikotiini? - Nuuskan muodossa yksi kiekko 1-4 viikon aikana. Nyt kesällä rööki maistunut viikonloppuisin.

Uni? - Työtön/opiskelija; aivan helvetin varmasti oli/on riittävästi. Laadusta en ole niin varma. Meditointia kokeilin syksyllä. Oli ihan hauskaa mutta ei kärsivällisyys riitä sellaiseen.

Ortostaattinen syke? - En mitannut pahimpina aikoina koska en hyväksynyt ajatusta ylikunnosta. Kolme viikkoa sitten mittasin päivällä 33 ja toissapäivänä mittasin lähes saman tuloksen aamulla 34. Sykkeeni tavallisesti on palautunut todella nopeasti kun sitä salilla joskus seurailin, eli se olisi ehkä yksi konkreettinen todiste ylikunnosta. Mutta voihan olla että tuo on minulla normaali. Tai sitten ei. Pakkiksella on ainakin yksi joka tässä ketjussa ilmoitti itsellään 33 olevan normaali ortostaattisen mittauksen tulos.

Mikä ei nyt naurata on se, että kun yritän palata 5kk tauon jälkeen rakkaiden urheiluharrastusten pariin niin treenin jälkeen olen aivosumuinen, flegmaattinen ihmisperse 3-4 päivää kunnes olo muuttuu normaalimmaksi ja sydämen tykytys hellittää; ahdistus seuraa tuona aikana aivan kaikkialle eikä sitä pääse pakoon kuin nukkumalla. Normaalioloissakin välillä on aika kulunut olo ja sänky houkuttaa. Lihasta on hävinnyt ja paskaa tarttunut vyötäröön, mikä varmaankin selittää sen miksi paino on pysynyt melko samana puolisen vuotta vaikka olen syönyt vähän miten sattuu.

Nyt kokeilussa on jokapäiväinen sinkki, magnesium, kromi ja multivitamiinit purkista ja pientä skarppausta ruoan suhteen. Huomasin näillä lisäravinteilla olevan vaikutusta virkeyteen ja aktiivisuuteen. Voi olla myös hetkellistä koska nyt on vasta toinen päivä kun näitä vetelen. Olen puolivakavasti harkinnut myös ******** ****** yksittäisen kuurin muodossa joka (ehkä) polkaisisi kehon käyntiin ja normaalitilaan missä se oli 1,5 vuotta sitten, mutta päätin (ehkä) olla sotkematta kehon sisäistä tasapainoa koska en tosiaan tiedä edes mikä on vialla. Kokeilen ensin lisäravinteilla ja lepoa jatkan vaikka vuoden, kunnes alan mitään muuta harkitsemaan.

Jos olet jaksanut tämän historian suurimman avautumisen lukea niin kiitos :kippis1: ja kaikki brainstormit ja kommentit otetaan ilomielin vastaan :worship:

Jos et jaksanut lukea niin LYHYT VERSIO:
Erosin pitkästä suhteesta -> kova treenikausi -> (parasympaattinen?) ylikunto joka jatkuu 5kk levon jälkeen lähinnä psyykkisessä muodossa?

Viimeksi muokattu:
Mulle ihan ehdoton ja pakollinen ja tutkimustenkin mukaan välttämättömät lisät ovat: D-vitamiini (rasvaan varastoituna eli geelimäisissä pillereissä) 50-100 migrogr/pvässä sekä E-EPA (ja mahd. DHA) omega-3 -kapselit. Lohta ja kalaa tietty lisäksi. Ota ehdottomasti noi käyttöön, jos ei jo ole.

Jos multa jää noi kaksi pois, masennun lievästi, en saa mitään aikaiseksi ym. Lisäksi syön magnesiumia (varsinkin rytmihäiriöihin, auttaa aika pian ottamisen jälkeen) ja ajoittain orgaanista moni-B-vitamiinia (b-vitskua kuluu mm. stressissä ja alkoholinkäytössä).

Mä aloitin nyt uudestaan painoharjoittelun. Vanha ja laiha kun olen, nyt otan iisisti, enkä enää halua sitä ylikuntoa.

Treenaatko ihan liian kovaa ja usein kuitenkin? Enintään aloittaisin ensin ihan kevyillä 15 min kestävillä jutuilla, vaikka se kuulostaa tyhmältä... Pikku hiljaa. Mulla on tuntuma, että kun elimistö on kerran "hajonnut", uusiutumisriski on paljon korkeampi. Eli ei meistä enää uudenveroista tule.

Tsemppiä! Ja älä sekaannu mihinkään typeriin aineisiin! Luonto parantaa, ei mikään muu.

Mulle ihan ehdoton ja pakollinen ja tutkimustenkin mukaan välttämättömät lisät ovat: D-vitamiini (rasvaan varastoituna eli geelimäisissä pillereissä) 50-100 migrogr/pvässä sekä E-EPA (ja mahd. DHA) omega-3 -kapselit. Lohta ja kalaa tietty lisäksi. Ota ehdottomasti noi käyttöön, jos ei jo ole.

Jos multa jää noi kaksi pois, masennun lievästi, en saa mitään aikaiseksi ym. Lisäksi syön magnesiumia (varsinkin rytmihäiriöihin, auttaa aika pian ottamisen jälkeen) ja ajoittain orgaanista moni-B-vitamiinia (b-vitskua kuluu mm. stressissä ja alkoholinkäytössä).

Mä aloitin nyt uudestaan painoharjoittelun. Vanha ja laiha kun olen, nyt otan iisisti, enkä enää halua sitä ylikuntoa.

Treenaatko ihan liian kovaa ja usein kuitenkin? Enintään aloittaisin ensin ihan kevyillä 15 min kestävillä jutuilla, vaikka se kuulostaa tyhmältä... Pikku hiljaa. Mulla on tuntuma, että kun elimistö on kerran "hajonnut", uusiutumisriski on paljon korkeampi. Eli ei meistä enää uudenveroista tule.

Tsemppiä! Ja älä sekaannu mihinkään typeriin aineisiin! Luonto parantaa, ei mikään muu.

Kiitos vastauksesta! Joo rasvoihin oon koittanut panostaa pääosin rypsärin ja oliiviöljyn muodossa. Nyt otan D-vitskua erikseen. B-vitamiinia en erikseen ota mutta sitä taitaa tossa berocassa olla jota nyt otan päivittäin. Berocan jälkeen aukeaa tuo fitnesstukun only one regular -purkki joka on aika suosittu. Merisuolaa aion lisätä myös ruokaan jotta tukisi kilpparin toimintaa. Tätä kirjoitettaessakin sydän hakkaa ilkeästi, taidan kompata tuota että siihen alkuperäiseen tilanteeseen saattaa mennä vuosia ja uusiutumisen riski on suuri. Lueskelin tässä pistelyistä yms. ja eipähän nuo kyllä houkuta ei sitten ollenkaan :wtf: Tällä hetkellä odotan puhelua lääkäriltä jotta voisin jutella uudelleen niistä veriarvoista koska en niitä enää muista. Niin ja kävelyitä olen tässä harrastellut, n. tunnin mittaisina ja niistä ei tule pahoja oireita, taidan sitä jatkaa kunhan kelit vähän viilenee. :)

Magnesiumia (sen pitää olla magnesiumSITRAATTImuodossa!) vaan heti sydänoireisiin tarpeen mukaan. Itse ylitin suositusmäärät ja ylitän edelleen jos tarpeen. Mulla oli vaihe, jolloin juoksin koko ajan kusella (on taas helteellä kyllä) ja varmaan mulla oli ihan myös magnesiumin paha puute. Luin sitten netissä, että sairaalassakin saatetaan antaa suoraan suoneen magnesiumia rytmihäiriöihin. Eli sitä paljon ja sitraattimuodossa, itse otin sellaisen kunnon kuuri ja johan sydän tokeni. Sydänhän on lihas ja magnesium nimenomaan vaikuttaa lihaksiin. Sydänoireita ei pidä hyväksyä ja ottaa normaalina... Mulla tulee rytmäreitä myös ruoasta jolle olen yliherkkä (esim. vehnä), mutta ne kestää sen vuorokauden ja menee ohi.

Rasvoista sulta puuttuu siis täysin omega-3:t? Ehdottomasti kauppaan ostamaan sitä E-EPAa, mars! :) Oliiviöljyssä ei ole sitä lainkaan, eikä sitä tarvii kohtuuttomasti syödä, sen minkä syö neitsytoliiviöljynä tietty. Rypsiöljyn heittäisin mäkeen, ihan liikaa omega-6:sta eikä muutenkaan kovin laadukasta rasvaa. Tai älä ainakaan sitä liikaa käytä. Maissi-, auringonkukka- ja soijaöljy eivät ole ihmisten ruokaa, luomu neitsytrypsiöljy vähäisissä määrin, jos haluaa. OIkeasti, lupaan sulle, että E-EPA auttaa sun mielialaan, ajatuksenkulkuun, keskittymiseen ja sydämeenkin ehkä.

Kasviksia, marjoja ja 1-2 hedelmää päivässä. Ne toimii myös mielialaan.

Ja kävelykin voi olla lyhyempi kuin tunnin...

nimimerkki "empiirisiä kokeita itsellä ruoan ja vitamiinien ym. kanssa jo yli 10 vuotta"...

Magnesiumia (sen pitää olla magnesiumSITRAATTImuodossa!) vaan heti sydänoireisiin tarpeen mukaan. Itse ylitin suositusmäärät ja ylitän edelleen jos tarpeen. Mulla oli vaihe, jolloin juoksin koko ajan kusella (on taas helteellä kyllä) ja varmaan mulla oli ihan myös magnesiumin paha puute. Luin sitten netissä, että sairaalassakin saatetaan antaa suoraan suoneen magnesiumia rytmihäiriöihin. Eli sitä paljon ja sitraattimuodossa, itse otin sellaisen kunnon kuuri ja johan sydän tokeni. Sydänhän on lihas ja magnesium nimenomaan vaikuttaa lihaksiin. Sydänoireita ei pidä hyväksyä ja ottaa normaalina... Mulla tulee rytmäreitä myös ruoasta jolle olen yliherkkä (esim. vehnä), mutta ne kestää sen vuorokauden ja menee ohi.

Rasvoista sulta puuttuu siis täysin omega-3:t? Ehdottomasti kauppaan ostamaan sitä E-EPAa, mars! :) Oliiviöljyssä ei ole sitä lainkaan, eikä sitä tarvii kohtuuttomasti syödä, sen minkä syö neitsytoliiviöljynä tietty. Rypsiöljyn heittäisin mäkeen, ihan liikaa omega-6:sta eikä muutenkaan kovin laadukasta rasvaa. Tai älä ainakaan sitä liikaa käytä. Maissi-, auringonkukka- ja soijaöljy eivät ole ihmisten ruokaa, luomu neitsytrypsiöljy vähäisissä määrin, jos haluaa. OIkeasti, lupaan sulle, että E-EPA auttaa sun mielialaan, ajatuksenkulkuun, keskittymiseen ja sydämeenkin ehkä.

Kasviksia, marjoja ja 1-2 hedelmää päivässä. Ne toimii myös mielialaan.

Ja kävelykin voi olla lyhyempi kuin tunnin...

nimimerkki "empiirisiä kokeita itsellä ruoan ja vitamiinien ym. kanssa jo yli 10 vuotta"...

Noilla puheilla tänään menee E-EPA:t ostoon. Onko merkkisuosituksia?

Joo magnesium on sitraattia ja 500mg tulee sitä nyt otettua. Aikoinaan menin lääkäriin kesällä kun vatsassa muljusi ja kävi ilmi että magnesiumin puutoksesta johtuvaa vatsalihaksen krampin poikasta siellä vain oli :rolleyes: katosi lähes samantien kun löin mankkaa naamariin :dance2:

Banaania menee 1-2kpl päivässä ja omenoita satunnaisesti. Kasvisten osalta olen laiskistunut parisuhteen myötä mutta niitäkin voisi alkaa taas syömään. Nyt kesällä mansikat, mustikat, viinirypäleet ja meloni on maistunut todella hyvin :D

E: Lääkäri soitti äsken ja ilmoitti että testoarvoja ei koskaan otettu, joten tilasin uuden ajan elokuun puolivälille ja aion pyytää testomittauksia koska sekin puoli epäilyttää.

Ortostaattisesta sykkeestä kysymys. Mittailin tuossa äsken itseltäni ja leposyke oli 50, 30sek seisomaan noususta syke oli 85 ja ~1min kuluttua 75-70.
Jonkinnäköisen ylikunnon/rasituksen oireita on ollut marraskuusta lähtien. Välillä todella voimakasta väsymystä ja lihaskipuja, sekä mieliala on heitellyt todella rajusti välillä.
Yleensä ennen treenejä ja treenien (aerobisten ja puntti) alussa iskee kamala ahdistus ja ''paha/huono'' olo, vähän kuin lievä paniikkikohtaus olisi. Menee ohi yleensä 20-30min treenien alusta, jonka jälkeen on ihan normaali olotila yleensä treenin loppuun asti, tosin tietty väsyttää yms. mutta ei kuitenkaan panikoi sitten kamalasti.
Kannattaako tuollaisesta ortostaattisesta vetää mitään ylikuntoa/rasitusta vahvistavia päätöksiä? Vähän vaihteli toi ortostaattisen sykkeen tulkitseminen eri lähdeiden mukaan.

Ortostaattisesta sykkeestä kysymys. Mittailin tuossa äsken itseltäni ja leposyke oli 50, 30sek seisomaan noususta syke oli 85 ja ~1min kuluttua 75-70.
Jonkinnäköisen ylikunnon/rasituksen oireita on ollut marraskuusta lähtien. Välillä todella voimakasta väsymystä ja lihaskipuja, sekä mieliala on heitellyt todella rajusti välillä.
Yleensä ennen treenejä ja treenien (aerobisten ja puntti) alussa iskee kamala ahdistus ja ''paha/huono'' olo, vähän kuin lievä paniikkikohtaus olisi. Menee ohi yleensä 20-30min treenien alusta, jonka jälkeen on ihan normaali olotila yleensä treenin loppuun asti, tosin tietty väsyttää yms. mutta ei kuitenkaan panikoi sitten kamalasti.
Kannattaako tuollaisesta ortostaattisesta vetää mitään ylikuntoa/rasitusta vahvistavia päätöksiä? Vähän vaihteli toi ortostaattisen sykkeen tulkitseminen eri lähdeiden mukaan.

Eli ilmeisesti ei ole kovin paha tuollainen 35-25 ortostaattinen syke?

Eli ilmeisesti ei ole kovin paha tuollainen 35-25 ortostaattinen syke?

15-20 välillähän se normaali ortostaattinen syke pyörii, mielestäni toi on aika koholla jos puhutaan jo 35. Jos sul mielestäs on ollu jo marraskuusta lähtien noita ylirasituksen oireita nii miks et pitäs ensin iha muutaman viikon taukoo reenaamisesta kokonaa ja kahtosit miten kehos vastaa siihen. Tekee varmasti vain hyvää. Samoja ahdistuksen, paniikin jne. oireita itelläkin oli n. 2 kuukautta sit lähes joka kerta urheillessa varsinkin puntin ohella. Lähti helpottamaan parin viikon levolla.

Noilla puheilla tänään menee E-EPA:t ostoon. Onko merkkisuosituksia?

Joo magnesium on sitraattia ja 500mg tulee sitä nyt otettua. Aikoinaan menin lääkäriin kesällä kun vatsassa muljusi ja kävi ilmi että magnesiumin puutoksesta johtuvaa vatsalihaksen krampin poikasta siellä vain oli :rolleyes: katosi lähes samantien kun löin mankkaa naamariin :dance2:

Banaania menee 1-2kpl päivässä ja omenoita satunnaisesti. Kasvisten osalta olen laiskistunut parisuhteen myötä mutta niitäkin voisi alkaa taas syömään. Nyt kesällä mansikat, mustikat, viinirypäleet ja meloni on maistunut todella hyvin :D

E: Lääkäri soitti äsken ja ilmoitti että testoarvoja ei koskaan otettu, joten tilasin uuden ajan elokuun puolivälille ja aion pyytää testomittauksia koska sekin puoli epäilyttää.

ei merkkisuosituksia, kinhan purkissa lukee E-EPA. On se erään tohtorin, joka taatusti toimii, ja muutama muu. Itse syön kaksi tabua päivässä, vahvaa laatua.

ei merkkisuosituksia, kinhan purkissa lukee E-EPA. On se erään tohtorin, joka taatusti toimii, ja muutama muu. Itse syön kaksi tabua päivässä, vahvaa laatua.

Ostin tohtoriherra iso T:n kapsuja ja on puhdasta E-EPA:a eli ei sisällä E-DHA:ta ollenkaan. Sisältää 650mg /kapseli ja 2 kapselia otan nyt päivittäin. Aluksi en huomannut eroa mutta nyt 3 päivän jälkeen huomasin että mielialat eivät todellakaan heittele yhtä rajusti kuin viime viikolla. En tiedä onko sattumaa, mutta ainakin nyt on hyvä ja tasainen fiilis :thumbs: fyysisesti olo on kuin rekan alle jäänyt ja sydän jyllää yhä mutta johtunee häistä joissa olin lauantaina parhaana miehenä. :dance: Nyt kesällä kun näkee porukkaa lenkkeilevän ja jengiä kovassa rantakunnossa niin kyllä harmittaa :D mutta kyllä toivottavasti viimestään syksyllä uskaltaisi taas kokeilla jotain kevyttä salitreeniä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom