Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Joojoo se olisi ylikunnon puhkeamisesta kauneimpaan kukkaansa yli 4kk aikaa, ja taikauskoinen kun olen tietyissä asioissa, ja vieläkin vähän ylikunnolle kumartelen ja näyttelen reikää silmää iskien niin uskaltelen vähän kirjoitella tännekin taas.

Viimeisimmästä postista on se yli kuukausi aikaa. Heti alkuun voin sanoa, että älkää ikinä käyttäkö mitään unilääkkeitä, saati nukahtamislääkkeitä. Nostaa ylikunnon kerrointa perkeleesti. Ihan järkyttäviä aineita. Oli ylikunnon ylikuntoa ne paskat.

Joo eli henkinen burnoutti tuli em. muodossa kuukausi takaperin. Olin puolikkaita Stillnocteja käyttänyt silloin tällöin, ja pitkittyessään käyttö tehosti ylikuntoa tuhottomasti. Toki, henkinen kuorma kasvoi yhtä aikaa, mutta selittävä tekijä löytyi tuolta. Kumpi oli ensin muna vai kana, nukkumisongelmat ja näin, samase. Olin kyllä viimeisenä päivänä kämpilläni niin perkeleen sekaisin ja loppuunpalanut taisteluni kanssa yksin, ja vielä mietin parin unettoman yön jälkeen oikeasti haenko lisää ihmetabletteja. Sitä voi vaan itseään kiittää, että ei hakenut ja lähti kotia kohti paranemaan. Kädet pystyyn, auto jäi ja likimain kaikki tavarat, ja vanhempien luo hermolomalle.

Nukkuminen ilman apuja, johon totuttuaan jo on tietty ihan perseestä. Toki, henkisen kuorman ollessa suuri, keho vastaa rasitukseenkin huonosti, mutta 100% varmuudella nukahtamislääkkeet olivat vähintään yhtä iso syy huonoon palautumiseen edes piereskelystä. Todella hiljalleen, yö ja päivä kerrallaan, tästä tullaan takaisin nyt. Ennen ei edes puolen kilometrin kävelyä voinut tehdä ilman parin päivän tärinöitä, edellispäivänä tuli käveltyä kevyesti 3km. Sykkeitä katsoin mittarilla ekaa kertaa pariin kuukauteen, ja tasaisella enemmän alle 110 kuin yli. Ja alle satasenkin sai käymään. Aktiivisuus nousee joka päivä, ja ennen kaikkea, päivät ovat tasaisia, mieliala normaali, ja oikeasti tekee mieli tehdä asioita.

Eilen oli oikeastaan pitkästä aikaa sellainen päivä, että oikeasti oli taas hermostunut olo ja näin. Ja miksei hieman tänäänkin, mutta eri tavalla. Asioita saa silti tehtyä ilman että tärisee joka paikka.

Joskus kun saisi jonkun kirjoitustaitoisen kirjoittamaan tämän koko sairaan ja kieroutuneen surullisen tarinan puhtaaksi kaikkien varoitukseksi, olisin onnellinen. En halua vähätellä missään nimessä ketään, mutta kun puhutaan itteni kaltaisista vähän vähemmän aktiivisista ihmisistä, vahinko voi olla pahinta mitä voi kuvitella jos olosuhteet on oikeasti huonot. Normaali eläminenkin ei ole enää itsestäänselvää. Tosiaan jos jotain hyvää hakee, niin asiat on tullut ymmärrettyä ja aikoja sitten alkuvaiheessa, tehdään muutokset ja jatketaan viisaampana eteenpäin.

E: Hieman pelotti kyllä miten siitepöly vaikuttaa, kun olo alkoi parantua, ja alku olikin pahaa noin viikko sitten, mutta ellei tämän pahempaa tule niin hyvää lupailee yleisesti ottaen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä on ollut suhteenne alkoholiin ylikunnosta palautuessa? Lueskelin tuota jyväskylän yliopistossa tehtyä tutkimusta ylikunnosta palautumiseen (mihin monet nykyiset HRV-mittarit perustavat mittauksensa) ja siinä suositeltiin alkoholia pienissä määrin. Itse olin puoli vuotta juomatta tippaakaan kun tuli heti rytmäreitä, ja nyt olen uskaltanut maistaa olutta uudestaan. Parista kaljasta (siis kahdesta tai kolmesta keskaripullosta) vaan tulee jo aika paha krapula seuraavaksi päiväksi. Kokemuksia?

Mikä on ollut suhteenne alkoholiin ylikunnosta palautuessa? Lueskelin tuota jyväskylän yliopistossa tehtyä tutkimusta ylikunnosta palautumiseen (mihin monet nykyiset HRV-mittarit perustavat mittauksensa) ja siinä suositeltiin alkoholia pienissä määrin. Itse olin puoli vuotta juomatta tippaakaan kun tuli heti rytmäreitä, ja nyt olen uskaltanut maistaa olutta uudestaan. Parista kaljasta (siis kahdesta tai kolmesta keskaripullosta) vaan tulee jo aika paha krapula seuraavaksi päiväksi. Kokemuksia?

Alussa ihan sama kuin sulla; rytmärit hyppäs päälle pienestäkin määrästä. Nykyään tuopin tai pari pystyy juomaan ilman mitään oireita tai krapuloita. Kunnolla ryyppäämistä en harrasta, joten vaikea sanoa miten se vaikuttaisi.

itellä ei tullu alkoholista isompia oireita, joskaan sitä ei juurikaan tee koskaan mieli. en kyllä ole ollut kovin pahassa ylikunnossa mutta todennäköisesti sitäkin pidemmän aikaa...
tai tila ei vissiin koskaan parantunut kunnolla kun aloitin treenaamisen jo uudestaan.
ennemminkin tuntui että olisi tarve olla joku pitkäaikainen resepti rauhoittaville lääkkeille kun huonoimmassa vaiheessa kaikki sai sydämen hakkaamaan ja pelkotilamaisia oireita aikaiseksi

Itellä ainakin pahimmassa vaiheessa tuntu että nous kyllä keitto päähän tavallista herkemmin ja rajummin sekä kankkunen oli huom. pahempi ku normiolotilassa.

Lueskelin äsken tätä:
Ruokavalion osuus urheilijan ylikunnosta palautumiselle

Kaikki muu tuntuu täysin järkeenkäypältä, mutta tätä kohtaa ihmettelin:

Yhteenvetona:

paljon antioksidantteja, vitamiineja ja kivennäisaineita = Paljon erivärisiä kasviksia, hyvä monivitamiinilisä ja tarvittaessa kivennäisainelisänä luonnollisessa muodossa viherjauhe.
Riittävästi kalaöljyjä ja riittävän vähän käsiteltyjä kasviöljyjä, joista tulee omega-6-ylijäämää
Maltillisesti punaista lihaa ja kovia rasvoja, joista tulee tulehdusta aiheuttavia arakidonihappojohdannaisia
Nopeat hiilihydraatit (=sokeri ja valkojauhotuotteet) minimiin. Käyttö treenipalautumisesta sokerin kohdalla poikkeus, jolloin se menee glykogeenivarastojen täyttämiseen.
Hapanmaitotuotteita

Mitä mieltä, onko tässä nyt syytä vähentää lihansyöntiä ja jättää kookosrasva toistaiseksi?

....mut jos yrittäs valita sellaisen tavan ja jaon itsessään ettei reenitapa kuormittas hermostoo tai teksin sitä mahdollisimman vähän niin millainen sen pitäs olla? Viimeajat oon treenannut pääasiassa 2-jakoisella tuntumatyylillä. Onks semmonen ihan fine? Vai pitäskö olla ihan 4-jakoinen, jossa tulis välillä myös pieniä lihasryhmiä vaan treenattua kuten kädet (käsipäivä)?
3-5 jakonen tuntumapumppailutreenaus pitkillä sarjoilla ja kevyillä painoilla.

Ylikunto on vaivannut mua 2,5 vuotta. Sympaattinen hermosto aivan älyttömän herkkä. Tilanne laukesi päälle voimanostoliikepainotteisesta puntista loppuvuodesta 2011. Vaikuttaa paljon omaan elämääni, esim. unettomuuden kautta. Kannattaako urheilulääkärin vastaanotolla käyminen? Onko kokemuksia? Pari vuotta sitten yleislääkärit eivät tuntuneet tajuavan tästä ongelmasta lähes mitään. Eräskin kommentoi asiaa näin: "En mä usko, että millään punttien kolistelulla ylikuntoa voi saada aikaan."

Edit. Sen verran vielä tilanteesta, että ajan autolla yhä kaikki puolta kilometriä pidemmät matkat. En voi ainakaan iltapäivän ja illan puolella harrastaa minkäänlaista liikuntaa. Kaikki ylimääräinen rasitus kostautuu niin, että sydän alkaa levon aikana hakata.

yritän koostaa jonkilaista yhteenvetoa siitä millaiset olosuhteet saa ihmisen pahaan ylikuntoon, joten jos kiinnostaa niin vastatkaa näihin kysymyksiin koskien nimeenomaan vakavempaan ylirasitustilaan joutuneita. Mitä pidemmän ja seikkaperäisemmän vastauksen pystyt antamaan sen parempi.

- mitä lajeja harrastit ? monta vuotta ?
- huipputuloksiasi ?
- määrä viikkotasolla yhteensä
- treenasitko erityisen tuloshakuisesti vai "fiiliksen" mukaan ?
- kilpailitko ?
- piditkö lepoviikkoja ? jaksotitko harjoittelua muuten ?
- olitko vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ?
- oliko oireiden aikaan elämässä paljon muuta stressiä ( ei tarvii eritellä =D ) ?
- millaiset sykkeet oli ennen ylikuntoa / sen aikana ?
- käytätkö/käytitkö alkoholia,kahvia,treeniboostereita tai huumeita ?
- kuinka kauan kokonaisuudessaan olet kärsinyt ylikunto-oireista ?
- kun tarkastelet treenihistoriaasi jälkeenpäin, huomaatko että jossain vaiheessa liikunta
on mennyt sinulla ns. överiksi ?
- oliko mielestäsi sinulla huono pohjakunto suhteutettuna myöhempään kovaan treenaamiseen ?
- millaisia oireita ylikunnosta tuli ?
- jos tässä ei ollut listattuna jotain asiaa, niin mitkä olivat ne seikat jotka olivat aiheuttamassa ylirasitustilaa ?
- olivatko veriarvot normaalit (CRP, testosteroni, kortisoli, kilpirauhasarvot...) ?
- onko sinulla jotain "sairastumista" edistäviä perussairauksia ?
- onko ylikunto aiheuttanut sinulle jotain muita sairauksia ?

kiitos ja anteeksi

Hyvä idea, muokkaisitko viestiäsi kuitenkin sen verran, että ranskalaisten viivojen sijaan kysymykset voisi vaikka numeroida, jotta vastaaminen ja vastausten lukeminen olisi helpompaa? :)

Toivottavasti tällä saatais paljon keskustelua aikaiseksi.

1. mitä lajeja harrastit ? monta vuotta ?
2. huipputuloksiasi ?
3. määrä viikkotasolla yhteensä
4. treenasitko erityisen tuloshakuisesti vai "fiiliksen" mukaan ?
5. kilpailitko ?
6. piditkö lepoviikkoja ? jaksotitko harjoittelua muuten ?
7. olitko vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ?
8. oliko oireiden aikaan elämässä paljon muuta stressiä ( ei tarvii eritellä =D ) ?
9. millaiset sykkeet oli ennen ylikuntoa / sen aikana ?
10. käytätkö/käytitkö alkoholia,kahvia,treeniboostereita tai huumeita ?
11. kuinka kauan kokonaisuudessaan olet kärsinyt ylikunto-oireista ?
12. kun tarkastelet treenihistoriaasi jälkeenpäin, huomaatko että jossain vaiheessa liikunta
on mennyt sinulla ns. överiksi ?
13. oliko mielestäsi sinulla huono pohjakunto suhteutettuna myöhempään kovaan treenaamiseen ?
14. millaisia oireita ylikunnosta tuli ?
15. jos tässä ei ollut listattuna jotain asiaa, niin mitkä olivat ne seikat jotka olivat aiheuttamassa ylirasitustilaa ?
16. olivatko veriarvot normaalit (CRP, testosteroni, kortisoli, kilpirauhasarvot...) ?
17. onko sinulla jotain "sairastumista" edistäviä perussairauksia ?
18. onko ylikunto aiheuttanut sinulle jotain muita sairauksia ?
19. mistä sait eniten apua oireisiin ?

lisäsin myös pari kysymystä..tein uuden, en osaa poistaa vanhaa viestiä joten modet saa poistaa sen...miten täällä poistetaan viesti ? =D

Ajoin itseni ilmeisesti jonkin sortin rasitustilaan, kun vaan reilu 2 kk treenin jälkeen alkoi lähes 3 vko kestävät sydämen lisälyönnit. Tutkittiin ja terveeltä näyttää pumppu muuten. Olin pitänyt edellisestä saliijaksosta jonkun kuukauden tauon. Olin kyllä nukkunut huonosti jo pitkään ja myös treenin aikana, joka varmaankin aiheutti nuo. Nyt olen panostanut unen saantiin ja tänään on ensimmäinen hyvä päivä lisärien osalta 3 vkoon. Uskaltaakohan tässä nyt miten lähteä reenaamaan 2-jakoista? Ehkä 1,5 krt vk? Ylä ja alaroppa jaolla teen ja jaksottelin normaalisti, kevyttä viikkoa oli myös.

Ajoin itseni ilmeisesti jonkin sortin rasitustilaan, kun vaan reilu 2 kk treenin jälkeen alkoi lähes 3 vko kestävät sydämen lisälyönnit. Tutkittiin ja terveeltä näyttää pumppu muuten. Olin pitänyt edellisestä saliijaksosta jonkun kuukauden tauon. Olin kyllä nukkunut huonosti jo pitkään ja myös treenin aikana, joka varmaankin aiheutti nuo. Nyt olen panostanut unen saantiin ja tänään on ensimmäinen hyvä päivä lisärien osalta 3 vkoon. Uskaltaakohan tässä nyt miten lähteä reenaamaan 2-jakoista? Ehkä 1,5 krt vk? Ylä ja alaroppa jaolla teen ja jaksottelin normaalisti, kevyttä viikkoa oli myös.

Ensimmäinen hyvä päivä lisärien osalta ja lähössä jo reenaamaan? ;) Kyllä suosittelisin lepoa edelleen . Pahimmillaan lisärit palaa samantien ja jatkuu taas seuraavat kolme viikkoa.

Nyt olen panostanut unen saantiin ja tänään on ensimmäinen hyvä päivä lisärien osalta 3 vkoon. Uskaltaakohan tässä nyt miten lähteä reenaamaan 2-jakoista? Ehkä 1,5 krt vk? Ylä ja alaroppa jaolla teen ja jaksottelin normaalisti, kevyttä viikkoa oli myös.
Joo ei missään tapauksessa. Lepäähän nyt ainakin pari vkoa vielä. Ja sitten kun lähdet niin ota tuosta yläpuolelta oppia eli isojakoinen ohjelma pitkähköillä sarjoilla.

Joo elikkäs päätin itsekkin vihdoin ja viimein rekisteröityä ja kirjoittamaan ensimmäisen postaukseni.

Olen 18-vuotias poika ja käynyt salilla n. 9kuukautta. Tammikuussa aloitin voimpainoitteisen treenin 3x viikossa. Tulokset nousivat paljon n. 3kuukaudessa. Treenaaminen tuntui paremmalta kuin koskaan, mutta helmikuun puolessa välissä alkoi yöheräilyt. Noh ekana tuli vain mielee et kaikki kärsii joskus unihäiriöistä ja luultavasti ohimeneväähän tämä on. Treenasin hulluna ilman lepoviikkoja n.2,5kuukauden ajan. Samoihin aikoihin aloin kärsimään kroonisesta stressistä, alkoi mahavaivat, pahoinvoinnit, oksentelut, jalkakin murtui. Vähtitellen aloin huomaamaan sykkeen nousua, rappujen nousukin aiheuttaa hikoilua, nopeaa sykkeen nousua ja sydämen lisälyöntejä. Mieliala alkoi heittelehtimään, masentuneisuutta ja saatan saada raivokohtauksia ja suuttua pienestäkin palautteesta. Huhtikuussa alkoi oudot pelkotilat, huimaus, ahdistus ja paniikkikohtaukset etenkin koulussa tunneilla. Tunneilla läsnäolo oli yhtä helvettiä enkä voinut keskittyä mihinkään ja lukio alkoi menemään alamäkeen. Tuntui, että en jaksanut enää välittää koulusta, mutta lomalle päästäessä olo on helpottunut. Henkinen kuroma oli aika raskas. Iltaa kohden kuitenkin olo aina välillä parani ja pakotin itseni salille. Lähes kaikissa liikkeissä tulokset alkoi junnaamaan enkä enää jaksanut treenata salilla täystehoilla ja ekojen kyykkysarjojen jälkeen olo tuntui voimattomalta.

Huhtikuusta lähtien aloin treenaamaan kevyemmin, 2x viikkoon. Alkuviikosta kävin lääkärissä ja epäili todellakin pääasiassa ylikuntoa, mutta myös lisämunuaisen vajaatoimintaa/uupumusta. Kävin loppuviikosta kortisolikokeessa ja vastaukset pitäisi tulla huomenna. Reenitaukoa on nyt viikko takana, jalka taas paketissa ja samalla vitutus korkeimmillaan. noh onneks futiksen mm-kisat alkaa parin päivän päästä, mikä saattaa helpottaakkin tilannetta:hyper:

Elikkäs kauanko treenitaukoa pitäisi tarvittaessa pitää ja mistä tietää kun voi taas takaisin raudan pariin:puntti:. Toivottavasti sain jonkinlaisen järkevän tekstin aikaan näin ekaksi postaukseksi.

Joo elikkäs päätin itsekkin vihdoin ja viimein rekisteröityä ja kirjoittamaan ensimmäisen postaukseni.

Olen 18-vuotias poika ja käynyt salilla n. 9kuukautta. Tammikuussa aloitin voimpainoitteisen treenin 3x viikossa. Tulokset nousivat paljon n. 3kuukaudessa. Treenaaminen tuntui paremmalta kuin koskaan, mutta helmikuun puolessa välissä alkoi yöheräilyt. Noh ekana tuli vain mielee et kaikki kärsii joskus unihäiriöistä ja luultavasti ohimeneväähän tämä on. Treenasin hulluna ilman lepoviikkoja n.2,5kuukauden ajan. Samoihin aikoihin aloin kärsimään kroonisesta stressistä, alkoi mahavaivat, pahoinvoinnit, oksentelut, jalkakin murtui. Vähtitellen aloin huomaamaan sykkeen nousua, rappujen nousukin aiheuttaa hikoilua, nopeaa sykkeen nousua ja sydämen lisälyöntejä. Mieliala alkoi heittelehtimään, masentuneisuutta ja saatan saada raivokohtauksia ja suuttua pienestäkin palautteesta. Huhtikuussa alkoi oudot pelkotilat, huimaus, ahdistus ja paniikkikohtaukset etenkin koulussa tunneilla. Tunneilla läsnäolo oli yhtä helvettiä enkä voinut keskittyä mihinkään ja lukio alkoi menemään alamäkeen. Tuntui, että en jaksanut enää välittää koulusta, mutta lomalle päästäessä olo on helpottunut. Henkinen kuroma oli aika raskas. Iltaa kohden kuitenkin olo aina välillä parani ja pakotin itseni salille. Lähes kaikissa liikkeissä tulokset alkoi junnaamaan enkä enää jaksanut treenata salilla täystehoilla ja ekojen kyykkysarjojen jälkeen olo tuntui voimattomalta.

Huhtikuusta lähtien aloin treenaamaan kevyemmin, 2x viikkoon. Alkuviikosta kävin lääkärissä ja epäili todellakin pääasiassa ylikuntoa, mutta myös lisämunuaisen vajaatoimintaa/uupumusta. Kävin loppuviikosta kortisolikokeessa ja vastaukset pitäisi tulla huomenna. Reenitaukoa on nyt viikko takana, jalka taas paketissa ja samalla vitutus korkeimmillaan. noh onneks futiksen mm-kisat alkaa parin päivän päästä, mikä saattaa helpottaakkin tilannetta:hyper:

Elikkäs kauanko treenitaukoa pitäisi tarvittaessa pitää ja mistä tietää kun voi taas takaisin raudan pariin:puntti:. Toivottavasti sain jonkinlaisen järkevän tekstin aikaan näin ekaksi postaukseksi.

En kyllä itse jaksa uskoa,että olisit 3 kertaa viikossa harjoittelulla saanut ylikuntoa aikaiseksi. Kannattaa sulkea ensin muut fysiologiset / stressi tekijät pois ennenkuin epäilee ylikuntoa.

Varmaan aika harva ylikunto on pelkällä liikunnalla aiheutettu. Tarpeeks pitkään psyykkistä ja fyysistä stressiä, niin ei ihme, jos kuppi menee nurin. Positiivista huomata, ettei kaikki lääkärit pidä lisämunuaisten uupumusta ihan huuhaana.

Onhan tuota itsekkin tullut ihmeteltyä, että miten voi olla mahdollista, mutta se fyysinen, psyykkinen ja henkinen stressi mikä minulla on ollut yhdessä liikunnan kanssa voisi olla syy ylikunnolle.

Onhan tuota itsekkin tullut ihmeteltyä, että miten voi olla mahdollista, mutta se fyysinen, psyykkinen ja henkinen stressi mikä minulla on ollut yhdessä liikunnan kanssa voisi olla syy ylikunnolle.
Näin siinä just yleensä käy eli elimistön kokonaiskuormitus on liian suuri, vaikka varsinaista liikunnan tuomaa rasitusta ei yksin liikaa olisikaan. Raportoihan tänne mitä lääkäri sanoo, että me muutkin voimme ottaa oppia. Kuulostaa fiksulta lääkäriltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom