Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Treenin jälkeen myös usein seuraa huono olo ja unenlaatukin on kärsinyt. Tuntuu, että vaikka nukkuisi 12 tuntia, ei ole levännyt ollenkaan...

Noita ekoja (tunnistettavampia) murheita ylikuntoon tutustuvalla yhtä varmasti kuin murkulla kortsun kanssa avatessa...

Ite venyttelin hyvin ja huolella, mut ei se taikoja tee. Ellei muista asioista johtuen palaudu niin ei palaudu ei. Huomasi/huomaa edelleenkin, että lihas on tunnin päästä sen tuntuinen et "tarvitsisi uudelleen käydä venyttelemässä", sama koskee muuta lihashuoltoa esim. hierontaa. Kevennä suosiolla niinkun Tumbbis kirjoitti ja pelasta ihtes. Henkisen puolen taakoista voi vaan ite sitten osata päätellä. Varmaan ne ei ole mitään selkää katkaisevia, mutta jokasesta asiasta tulee ylikuntoa kehitellessä sellainen. Yks monista ajatuksista on juurikin toi "olen vain huonossa kunnossa". Alkuun kroppa huutaa, että lopeta nyt perkele tämäkin lämmittely, mut sitten se aina venyy ja venyy kunnes poksahtaa kuin (keksi sopiva lopetus).

Komiat on kelit ainakin, parvekkeelle kaffelle. Kupin sitäkin voi jo juoda ilman sivuvaikutuksia.

E: Itellä oli viime viikolla kilpparit ja jtn muuta härpäkettä OK. Päät kiinni kaikista uusista taudeista siis täällä! :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi luoja... Ja sitten ihmetellään, kun kone hyytyy... Kroppa tarvitsee palautumista! Eli lepoa. 1-2 kunnon lepopäivää viikossa. Joka neljäs viikko kevyt, joka neljäs viikko täyslepo.

Yli tunnin treenit alkavat erittää jo paljon stressihormonia eli kortisolia kehoon. Alle tai noin tunnin treenit parempia. Voin luvata satavarmasti, että jos rääkkäät itseäsi noin, et lepää ja palaudu, olet pian rikki. Ehkä kroonisestikin. Onko se todella sen arvoista? Stä paitsi kunto ja lihas kasvaa nimenomaan treenin, levon ja ravinnon (ja unen) yhdistelmällä. Syötkö tarpeeksi, ja myös vihanneksia ja hedelmiä, omega-3:sta, maitohappoakteereita ym?

Eli aika mielipuolista tuo touhusi on. Nuorena kuvittelee jaksavansa ja kestävänsä mitä vain (been there), mutta kun ihminen ei vain toimi niin, vaikka miten haluais ja uskois ja muka pitäis.

Nimimerkki vuosien stressillä itsensä hajottanut ruoka- ja lisäaineyliherkäksi.

Eräs entinen himoliikkuja tuttava on kärsinyt mykoplasmasta jo monta kuukautta. Jatkuvassa infektiokierteessä ja käytännössä pystyy tällä hetkellä ainoastaan rauhallisia kävelylenkkejä tekemään ilman sietämättömiä kipuja. En nyt tapausta täysin tiedä, mutta voisin kuvitella että syy minkä takia tuossa tilanteessa ollaan, on se että oireiden alkaessa ja pahentuessa liikuntaa ei ole kevennetty vaan puskettu väkisin menemään. Tuloksena immuunijärjestelmän romahtaminen ja hirvittävät lihassäryt. Nuori mies siis kyseessä.

Juuh. Täytyy oikeasti koittaa levätä, mulla on vain juuri tuo paha tapa ajatella, että paska kunto on, joten pitää vain piiskata kovempaa, niin kyllä sitten jaksaa paremmin (oikeasti nyt kun ajattelee niin mitä vittua, tulokset junnaa/tippuu ja tekee oikeasti välillä jo todella pahaa/paikat todella kipeät). Nuoruuden vimma kait on ja pyöräily on itselle sellaista terapiaa jne. pääsee pois muusta maailmasta vähäksi aikaa. Nyt sen terapia-vaikutus on vaan kärsinyt paljon ja tilalle tullut pelkkää tuskaa, sitä terapia-tunnetta hakiessa, mitä ei kuitenkaan saavuta...

Omegoja syön 2-3g päivässä ja vihanneksista tykkään paljon, joten niitä tulee syötyä. Lepoa siis ja lihashuoltoa. Ehkä jotain kävelylenkkejä ja rauhallista pyöräilyä (helpommin sanottu, kuin tehty..). Salille ei varmaan kannata mennä, ennenkuin on ukko taas tikissä?

Kiitoksia muuten kaikille paljon avusta, hienoa että muita jaksetaan auttaa!

Tilanteesi kuulostaa aika lailla samalta missä itse ajauduin diagnosoituun ylikuntoon, tosin ikää mulla reilummin. 6kk nyt jo kestänyt olot. Mulla pahimmat tekijät oli psyykkinen stressi ja pyöräily, eritonen kolmen tunnin lenkit kovilla sykkeillä ilman tankkauksia. Näin jälkeenpäin on helppoa viisastella, mutta jos ja kun homma ei enää kulje, niin pari viikkoa vaikka täyslepoa ei romuta sun kuntoa yhtään mihinkään. Ja ilman lepoa ei mitään ylikompensaatiota ainakaan tapahdu, vain hiipuminen tänne kuoppaan pikkuhiljaa.

HRV-mittarin hankkiminen voisi olla hyvä apu.

Oho, en uskonut, että ihan noin pahassa jamassa kuitenkaan olisin. Tosin pakko on jotain tehdä, kun arkiaskareetkin tekee jo tuskaa, sekä paha olo vaivaa aina liikkumisen jälkeen 2-3tuntia vähintään.

Mikäs tää tälläinen HRV-mittari on? Mulla oo kuin perus sykemittari. En ole itsekkään tankkaillut noilla pidemmillä lenkeillä mitään muuta, kuin vettä juonut. Tosin mun pitkät on olleet 2-2.5h vain.

Niin ja kalaöljykapseleita menee 2-3g päivässä, eli 2-3kpl. Star nutritionin omega 3 70% ollut. Pitäiskö noita omegoja syödä sitten hiukan enemmän?

Ei se *välttämättä* nyt vielä ylikuntoa ole, mutta jonkinasteista alipalautumista kyllä jo. Sulla on tossa liikuntaa kyllä aika paljon jo. Se on hyvin yksilöllistä, minkä verran kukakin kestää.

HRV-mittari on Heart Rate Variation mittari, eli tutkii jollain algoritmillä sydämen sykkeen vaihtelua. Tunnetuimmat suomalaiset taitaa olla Omegawave ja Firstbeat. Kannattaa lueskella lisää ja arvioida haluaako sijoittaa. Mitään ihmeen tekijöitä noi mittarit ei kuitenkaan ole, oma fiilis on aina määräävä tekijä. Sama pätee lisäravinteisiin ja vitskuihin, kannattaa pitää huoli ettei ole ainakaan vajetta mutta ne ei tilannetta korjaa jos jotain on jo pielessä.

Sitten jos arvelluttaa, niin urheilulääkärille, joka kannattaa valita tarkoin. Se on vaan kallista puuhaa ja joskus ei apua löydy. Itse voit toki tehdä eri haarukointia ja diagnosointia itsellesi esim. mittaamalla ortostaattista sykettä parin viikon ajan ja pisteyttämällä yöunen laatua vaikka 1-5. Vaarana vaan on, että tuo itsetutkistelu yleensä aina pahentaa oloa kun alkaa kiinnittää liikaa huomiota.

Oho, en uskonut, että ihan noin pahassa jamassa kuitenkaan olisin. Tosin pakko on jotain tehdä, kun arkiaskareetkin tekee jo tuskaa, sekä paha olo vaivaa aina liikkumisen jälkeen 2-3tuntia vähintään.

Ihan vaan tarkennuksena, vaikka kärkeviä ollaankin ja ite olen ainakin aina aiheesta riippuen, niin ihan kaikkien parasta täällä ajatellaan. Ite sitä on vaikea ymmärtää, ja käsi sydämellä, en olisi uskonut vaikka olisi tultu siitä mulle sanomaan tuohon aikaan ennen "diagnoosia" että himmaa ihmeessä ja läimitty naamaankin. Exitukselta loistava posti, mutta mä otan kyllä asiakseni pelotella sua vaikka liikaakin ihan varmuuden vuoksi. Jos ei ole ylikunnossa, tai siihen ajautumassakaan, ei stressaa mistään nukkumisista yhtään. Kannattaa kaikissa päiväkirjoissa, ja tarkkailuissa tosiaan pysyä järjissään eikä jokaista pierua kirjoita ylös. Pointtihan väliviikoilla on levätä, joten muutamia alkuun niitä vailla mitään tarkkailuja. Perusjuttuja kannattaa ainoastaan miettiä, ja mun mielestä mieliala on todella loistava mittari, JOS epäilee ylikuntoa. Ellei tiedosta ylikunnon oireita, ainakaan ite en edes osannut tulkita mitenkään mielialojani. Ihan perseestä.

Nyt ajan kuluessa, keho on siitä, sekä mieli aika ovela perkele, että sitä rasitusta lisää kuin huomaamattaan. Tuostahan se "ylikunnon meneminen pään sisään" onkin kaikessa viisaudessaan kirjoitettu tännekin. Ja toisaalta taas muistelen aikaa ennen ylikunnon diagnosointia, sitä vähensi aivan perkeleesti. Tämä tosin vaati vitun huonoa psyykettä.

Niinkuin Exitus kirjoitti, ei välttämättä ylikuntoa ole, mut kun ite olet selvästi ainakin itteä aikaisemmin tajunnut edes jonkinlaisen ylirasitustilan, tee itellesi palvelus ja rauhoita tilanne ja nauti keväästä.

E: Ne lihat ei muuten sitten tosiaan ihan heti lähde mihinkään. Itekin olen tällä hetkellä 3kk ylikunnon jäljiltä toki löysälässykkä, mutta paska tuuri että mokomat pysyy hyvin siltikin. Ja etenkin isot lihasryhmät pahimpina. Nää maaniset jutut eli "kunto häviää" (check), "paino ei tipu" (minä), "sarjapainot ei nouse" (check), jne on loppupeleissä täysin väärä ajatus oikeastaan mihin tahansa kohtaan.

Salia kandee välttää ihan psyykkeen takia. Käy uimassa ja lillumassa porealtaassa. Kevyttä saunaa. Pane akkaa (akka päällä ettei sykkeet nouse, tietty).

Kiitoksia latela avartavasta tekstistä. Mulla on kyllä hieman "ongelmia" ollut asioiden merkkailussa. Mm. Kalorit ja liikunnat tulee aina merkittyä lähes pakkomielteisen tarkasti ja sitten tulee murehdittua, että mitä teki väärin/liian vähän/liikaa. Tää tosiaan syö miestä ihan huolella... Veisatkaa ja energiaa esim opiskelusta jne.

Täytyy kokeilla noita neuvoja lopusta, josko sitä kokeilisi ottaa pari viikkoa rennommin ja tutkailee olotilaa.

Vähän tässä alkaa ongelmia oleen. Vedän kevyttä diettiä tässä ja samalla 3on 1off treeniä tai vähän miten sattuu työn takia, mutta usein aika kovat treenit, nyt ottanut pakkotoistoakin vähän. Näitä kauheita duuniputkia yötä ja iltaa sekasin. Kokoajan on vähän flunssanen olo ja unohtelen asioita, kuljen tällasessa jatkuvassa pöllyssä tai jotain. En muista tehneeni jotain asiaa hetken päästä. Vielä olis tämä yö, sitten 2 iltaa ja 2 yötä.

Töttöröö, sisätautien erikoislääkäri ( n. 65-vuotias partasuu-ukko) oli sitä mieltä,ettei reenauksella ja liian vähän syömisellä yms ylikunnon oireilla voi saada kilpirauhastoimintaa sekasin..nice :D ei herunu myötätuntoo,labraan anto sentään "säälilähetteen"..ens kerran katson tarkemmin kenen vastaanotolle menen.

Tuskin kaikkien lääkärit on ihan tumpeloita ja osaamattomia? Äärimmäinen fyysinen tai psyykkinen stressi voi tietääkseni sotkea hormonitoiminnan. Esim. naisilta lähtee menkat dieetillä ja mieheltä aamujöpöt.

Itsellä on ollut ongelmia kun kaikilla osa-alueilla oli stressiä ja sitä purki sitten fyysisellä harjoittelulla. Tilanteen ymmärtäminen on ehkä se kaiken a ja o.
Ihmiskeho pystyy kyllä palautumaan kovista.

Ei varmastikaan ole kaikki, mutta jos näiden asioiden kanssa on robleemaa,kyllä suosittelen suoraan liikuntalääketieteeseen perehtyneelle lekurille menoa. Yleislääkäri alkaa tyrkyttämään kaikenlaistia masennuskaavakkeita ja masennuslääkitystä ja unohtaa täysin,mistä tod.näkösesti kaikenmaailman myös psyykettä/vireyttä rassaavat ongelmat johtuvat.

Nostetaas ketjua välillä omalla olopäivityksellä;

Lähes kuukauden päivät meni hyvin. Työ maistui, olot pysy normaaleina ja sai kotiaskareitakin aikaseksi. Sit yks fyysisesti liian rankka viikko töissä, ja koko viikonloppu hermosto täysin raunioina; syke katossa, hermostuttaa, jännittää, kaamea väsymys ja muljahtelut. Nyt kuudetta päivää oloja pidellyt.

Pakko ihmetellä kyllä tuota hermoston haavoittuvuutta. Tuntuu koko ajan ettei uskalla mitään tehdä kunnolla, koska tietää että olot puskee taas jossain vaiheessa päälle. Nyt meni liian kauan liian hyvin, ja hetkeksi jopa unohdin koko homman, niin samantien paskaa niskaan oikeen urakalla.

Mites muilla? :D

Tässä itse heikosta palautumisesta/ylikunto tyyppisestä oireilusta jo 4 vuotta kärsineenä, tuli mieleen kun luin bentsojen haittavaikutuksia eilen tälläinen lause :"Bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäyttö heikentää aivojen noradrenaliinin-, serotoniinin-, asetyylikoliinin ja dopamiinintuotantoa. Nämä välittäjäaineet ovat välttämättömiä älyllisille toiminnoille, muistille ja tunteiden esiintymiselle, lihaskunnolle ja -koordinaatiolle, sydämen rytmille ja verenpaineen säätelylle sekä muille ruumiintoiminnoille[14]. Noradrenaliinin, serotoniinin ja dopamiinin erittymisen vähentyminen voi aiheuttaa muun muassa paniikkihäiriö- ja masennusoireita. Tämän vuoksi bentsodiatsepiinilääkitykseen pyritään usein yhdistämään masennuslääkkeellä, joka lisää aivojen serotoniinipitoisuuksia, joissain tapauksissa myös noradrenaliinin ja dopamiinin pitoisuuksia." Tenoxia unettomuuteen syönyt 0-4 kertaa viikossa ja sanomattakin on selvää ettei 1 pilleri enää aikoihin ole riittänyt, 2 vaatii vähintään että uni tulee iltaisen urheilun jälkeen (Ei mahdollisuutta urheilla aikaisemmin päivällä, pelit ja reenit on klo 22-23 aina) Ja oireena kokoajan on ollut nimenomaan se puuttuva hyvänolon tunne liikunnan jälkeen, eikö noradrenaliini ja serotoniini nimenomaan liity siihen? Ja muutenkin tulee muutaman tunnin päästä huono olo ja syke laskee urheilusuorituksen jälkeen todella hitaasti, voi mennä 5 tuntiakin että laskee alle 100 ja seuraavana päivänä todella koomainen olo. Lihaskuntotreenejä ei tarvi tehdä kuin 10 min niin on huono olo sen jälkeen päivän vähintään..Ja totaalitaukoa nyt ajattelin ainakin 3 kuukautta pitää, tuli vaan mieleen näytteleekö bentsot jotain osuutta tässä asiassa, onko oma noradrenaliini/serotoniini/dopamiini tuotanto ottanut lopullisesti siipeensä noitten rouhimisesta, masennuslääkkeitäkin aikanaan joskus syönyt, mutta en ainakaan 5 vuoteen. Anteeksi pitkä viesti, toivottavasti joku osaisi vastata :)

Tässä itse heikosta palautumisesta/ylikunto tyyppisestä oireilusta jo 4 vuotta kärsineenä, tuli mieleen kun luin bentsojen haittavaikutuksia eilen tälläinen lause :"Bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäyttö heikentää aivojen noradrenaliinin-, serotoniinin-, asetyylikoliinin ja dopamiinintuotantoa. Nämä välittäjäaineet ovat välttämättömiä älyllisille toiminnoille, muistille ja tunteiden esiintymiselle, lihaskunnolle ja -koordinaatiolle, sydämen rytmille ja verenpaineen säätelylle sekä muille ruumiintoiminnoille[14]. Noradrenaliinin, serotoniinin ja dopamiinin erittymisen vähentyminen voi aiheuttaa muun muassa paniikkihäiriö- ja masennusoireita. Tämän vuoksi bentsodiatsepiinilääkitykseen pyritään usein yhdistämään masennuslääkkeellä, joka lisää aivojen serotoniinipitoisuuksia, joissain tapauksissa myös noradrenaliinin ja dopamiinin pitoisuuksia." Tenoxia unettomuuteen syönyt 0-4 kertaa viikossa ja sanomattakin on selvää ettei 1 pilleri enää aikoihin ole riittänyt, 2 vaatii vähintään että uni tulee iltaisen urheilun jälkeen (Ei mahdollisuutta urheilla aikaisemmin päivällä, pelit ja reenit on klo 22-23 aina) Ja oireena kokoajan on ollut nimenomaan se puuttuva hyvänolon tunne liikunnan jälkeen, eikö noradrenaliini ja serotoniini nimenomaan liity siihen? Ja muutenkin tulee muutaman tunnin päästä huono olo ja syke laskee urheilusuorituksen jälkeen todella hitaasti, voi mennä 5 tuntiakin että laskee alle 100 ja seuraavana päivänä todella koomainen olo. Lihaskuntotreenejä ei tarvi tehdä kuin 10 min niin on huono olo sen jälkeen päivän vähintään..Ja totaalitaukoa nyt ajattelin ainakin 3 kuukautta pitää, tuli vaan mieleen näytteleekö bentsot jotain osuutta tässä asiassa, onko oma noradrenaliini/serotoniini/dopamiini tuotanto ottanut lopullisesti siipeensä noitten rouhimisesta, masennuslääkkeitäkin aikanaan joskus syönyt, mutta en ainakaan 5 vuoteen. Anteeksi pitkä viesti, toivottavasti joku osaisi vastata :)

itellä on kokemusta 3 v kilpirauhasen ongelmista ja ylikuntotyyppisestä oireilusta, ja voin sanoa että tää on ollut vitun perseestä. ikää on 30 v.
omat oireet on ollut unettomuus ja ylihuolestunut ahdistava olo kovan liikunnan jälkeen. välillä oon pitänyt 2 kk taukojakin että mahdollinen ylikunto lähtisi pois.
kilpirauhaseen on perus tyroxin lääkitys.

olen tehnyt muutamia havaintoja tässä vuosien aikana. näitä ongelmia kun tuntuu nykyään olevan vähän yhdellä sun toisella.

-bodaus / failure tyyppinen treenaaminen lyhyillä tauoilla on mahdotonta itselle. voimaharjoittelu menee kunhan varoo vetämästä itteään liian piippuun...ei mitään 10 toiston rive sarjoja
-jääkiekko/futis/sähly ym.. kaikki missä vedetään itestä verenmaku suussa kaikki pihalle ei sovi ollenkaan. tuloksena paska olo, kohonnut lepopulssi ja unettomuus
-kestävyysliikunta matalalla sykkeellä tuntuisi olevan ihan jees ja parantavan jopa unia välillä voimatreenin tukena
-ruokailu pitää olla kunnossa...elimistö alkaa vittuilemaan jollain tavalla jos syö sokeria/vehnää/ryyppää liikaa..jumalauta 30 v ja pitää varoa syömisiään kun
joku eläkeläinen
-lisäravinteet ja adaptogeenit voi auttaa näköjään ihan oikeasti vähän tälläiseen tilaan
-korostan tota ittensä kuuntelua treenatessa
-vatsan ja suoliston kunto on tärkeä osa paranemista (suurin osa serotoniinista on sitoutuneena sinne)
-kevennysviikot on ihan pakollisia joka kolmas tai neljäs viikko

paras unilääke on ollut gabapentin yhdistettynä melatoniiniin (gabrion,neurontin nimellä), noi betsot ei toimi kauaa...nyt oon pärjännyt ilman lääkkeitä pitkään kun meen joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja nousen samaan aikaan ylös ( tää on oikeasti näköjään aika tärkeä ). saas nähä mitä käy kun duunit alkaa... sairaslomalla/työttömänä ollut puoli vuotta kohta siis tässä. osa ongelmaa on huono unenlaatu, syvä uni puuttuu.

pidä nyt kunnon tauko ja alota todella kevyellä liikunnalla. jos ei lähe paranemaan niin mene johonkin funktionaaliselle lääkärille/hyvälle endokrinologille.

Kuspo, ikävä kuulla että samantyyppisistä ongelmista kärsit, toisaalta helpottavaa että muillakin on ihan samankaltaisia oireita. Kyllä tässä on kaikki paikalliset endot ja vähän kauempanakin käyty läpi, tarvis varmaan olla joku urheiluklinikka missä paremmin tutkittas, että tietäs tarkalleen mitä siellä elimistössä tapahtuu siinä liikunnan jälkeen, nouseeko kortisolit liian korkeelle vai onko jossain muualla keskushermostossa/vastaavassa oireita, alko niin kiukuttaa kun noista bentsoista nyt paremmin lukenut että kuinka paljon ne pitkäaikaiskäytössä vaikuttaa haittaavasti, ensityönä on vieroittautua kokonaan niistä. Itsellä on kokeiltu thyroxinia ja lioa molempia ja liothyroninia pelkästäänkin, nyt koitin ottaa thyroxinia takas niin olo meni selvästi huonompaan suuntaan ja nivelkivut ym palasi niin ajan sen alas ja jatkan pelkällä liolla tai koitan saada eläinperäisiin reseptin jostain. Ärsyttää vaan kun on niin elämää rajoittavia oireita monet näistä kilpparin oireista, saunaakaan tai kylmää kestä yhtään enää, kiva selitellä aina kaikille miksi ei mene saunaan, niin olennainen osa suomalaista kulttuuria kuitenkin

Itsellä on kokeiltu thyroxinia ja lioa molempia ja liothyroninia pelkästäänkin, nyt koitin ottaa thyroxinia takas niin olo meni selvästi huonompaan suuntaan ja nivelkivut ym palasi niin ajan sen alas ja jatkan pelkällä liolla tai koitan saada eläinperäisiin reseptin jostain.
Mulla kävi kanssa niin että thyroxinilla olo vaan paheni ja tuli kaikki mahdolliset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet. Mm. lihas- ja nivelkivut tosi kovinakin välillä, aivosumu ja unohtelu ihan hirveetä jne. Vaikka taudin puhjetessa lähti vain hiuksia ja oli palautuminsongelmia. Ongelma oli se, että annosmäärä ei ollut riittävällä tasolla ja kun annosta sopivasti nostettiin ja arvot meni tasolla TSH n 1 ja T4v ylä kolmanneksella niin olokin muuttu normaaliksi. Oon käsittänyt että voi liittyä myös jotenkin siihen että oma tuotanto hiipuu entisestään kun ulkopuolelta tulee hormoonia niin siks oireetkin hetkellisesti pahenee. En tiiä sit onko noin.

Mun on ollut vaikea erottaa mikä on stressistä johtuvaa, mikäs vajiksesta ja mikä ylikunnosta, kun tuntuu et ne oireet on kaikissa sama. Ilmeisesti mulla tuo stressi on kuitenkin kaiken ns. alkuperäinen aiheuttaja.

Mulla kävi kanssa niin että thyroxinilla olo vaan paheni ja tuli kaikki mahdolliset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet. Mm. lihas- ja nivelkivut tosi kovinakin välillä, aivosumu ja unohtelu ihan hirveetä jne. Vaikka taudin puhjetessa lähti vain hiuksia ja oli palautuminsongelmia. Ongelma oli se, että annosmäärä ei ollut riittävällä tasolla ja kun annosta sopivasti nostettiin ja arvot meni tasolla TSH n 1 ja T4v ylä kolmanneksella niin olokin muuttu normaaliksi. Oon käsittänyt että voi liittyä myös jotenkin siihen että oma tuotanto hiipuu entisestään kun ulkopuolelta tulee hormoonia niin siks oireetkin hetkellisesti pahenee. En tiiä sit onko noin.

Mun on ollut vaikea erottaa mikä on stressistä johtuvaa, mikäs vajiksesta ja mikä ylikunnosta, kun tuntuu et ne oireet on kaikissa sama. Ilmeisesti mulla tuo stressi on kuitenkin kaiken ns. alkuperäinen aiheuttaja.

Näin se jotenkin menee, jokaisen ihmisen elimistö terveenä tuottaa tietyn määrän noita kilpirauhashormoneita, kun sitä tulee purkista niin se oma tuotanto pikkuhiljaa hiipuu kokonaan, se sopiva annostus tarvii vaan etsiä ajan kanssa ja sitten kun joskus on hyvä olo ja kaikki (suurin osa) oireista on poissa niin käy ottamassa labrakokeet, niin näkee ainakin että millä arvoilla on joskus voinut hyvin, annosta voi joutua säätämään useastikin, oma olo on se paras mittari, ei viitearvoissa olevat tulokset. Lämmöt ja syke on hyvä mittari siihen onko vajaalla tai liikatoiminnalla vai sopiva annostus..Kaikille ei thyroxiini vaan sovi ollenkaan..Muitakin mahdollisia lääkkeitä onneksi on. Ja stressi huonontaa kilpparin toimintaa, sen varmaan jo tiesitkin, sen poistaminen onkin sitten helpommin sanottu kuin tehty..

Mites muilla? :D

Melkein 3kk täystaukoa liikunnasta takana. Unet on parantuneet, mutta heräilen edelleen. Circadinia joka yö. rytmärit on melkein loppu kokonaan. Hyvältä siis näyttää.

Mutta sit eilen kävin muijan seurana salilla kattomassa että se ei luista treeneistä. Pyörittelin ajankulukseni keppiä olkapäiden ympäri ja tein yhden leuanvedon ja yhden sarjan penkkiä tangolla. BIG MISTAKE. Eipä viime yönä sitten nukuttu taas lainkaan. Ilmeisesti tauko jatkuu vielä pitkään.

Melkein 3kk täystaukoa liikunnasta takana. Unet on parantuneet, mutta heräilen edelleen. Circadinia joka yö. rytmärit on melkein loppu kokonaan. Hyvältä siis näyttää.

Mutta sit eilen kävin muijan seurana salilla kattomassa että se ei luista treeneistä. Pyörittelin ajankulukseni keppiä olkapäiden ympäri ja tein yhden leuanvedon ja yhden sarjan penkkiä tangolla. BIG MISTAKE. Eipä viime yönä sitten nukuttu taas lainkaan. Ilmeisesti tauko jatkuu vielä pitkään.

Miten Helvetissä tollanen on mahollista

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom