Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Huomattu on. Vatsa on myös reagoinut viljoihin aiempaa voimakkaammin. Tosin nyt on alkanut itsellä taittumaan se vaihe, että nälän tunne ei häviä vaikka mättäs minkä verran ruokaa.

Eilen kävin työterveydessä juttelemassa lääkärini kanssa, joka siis ei ylikuntoa diagnosoinut vaan käski liikkua enemmän. Nyt uutise saatuaan oli vähän eri meininki. Sain puhuttua että katottiin vielä testot, ettei ne ole romahtanut entisestään. Alhalla ne on ollut aina, vapaa alle 250 ja LH:t alle viitteen, mutta hoitoa ei ole saanut.

Noniin, tuloksia pöytään: LH normaali, vapaa testo 174 (200-580). Eli endolle sitten kunhan käyn ensin ensi viikolla tuolla urheilulääkärillä..

Huomattu on. Vatsa on myös reagoinut viljoihin aiempaa voimakkaammin. Tosin nyt on alkanut itsellä taittumaan se vaihe, että nälän tunne ei häviä vaikka mättäs minkä verran ruokaa.

Eilen kävin työterveydessä juttelemassa lääkärini kanssa, joka siis ei ylikuntoa diagnosoinut vaan käski liikkua enemmän. Nyt uutise saatuaan oli vähän eri meininki. Sain puhuttua että katottiin vielä testot, ettei ne ole romahtanut entisestään. Alhalla ne on ollut aina, vapaa alle 250 ja LH:t alle viitteen, mutta hoitoa ei ole saanut.

Testatkaapa joku tutkitusti matalatestoinen tälläistä settiä kuukauden ajan jos huvittaa ja kertokaa miten vaikutti

jokapäivä

-DHA+EPA ravintolisä
-sinkki 15-25 mg (kelaatti tai glysinaatti)
-magnesium 300-400 mg (sitraatti tai hydroksidi) + b6 lisäksi
-D-vitamiini 50-100 mikrogrammaa

varsinkin tota d vitamiinia saa uusimman tiedon mukaan kiskoa todella suuria määriä ennen kuin se vaikuttaa terveyteen

Testatkaapa joku tutkitusti matalatestoinen tälläistä settiä kuukauden ajan jos huvittaa ja kertokaa miten vaikutti

jokapäivä

-DHA+EPA ravintolisä
-sinkki 15-25 mg (kelaatti tai glysinaatti)
-magnesium 300-400 mg (sitraatti tai hydroksidi) + b6 lisäksi
-D-vitamiini 50-100 mikrogrammaa

varsinkin tota d vitamiinia saa uusimman tiedon mukaan kiskoa todella suuria määriä ennen kuin se vaikuttaa terveyteen

Voin kertoa heti miten minulla vaikutti; ei mitenkään.

Tuskin kaikkien lääkärit on ihan tumpeloita ja osaamattomia? Äärimmäinen fyysinen tai psyykkinen stressi voi tietääkseni sotkea hormonitoiminnan. Esim. naisilta lähtee menkat dieetillä ja mieheltä aamujöpöt.

Itsellä on ollut ongelmia kun kaikilla osa-alueilla oli stressiä ja sitä purki sitten fyysisellä harjoittelulla. Tilanteen ymmärtäminen on ehkä se kaiken a ja o.
Ihmiskeho pystyy kyllä palautumaan kovista.
Optimal Performance järjesti eilen ilmaisen webinaarin, jossa Vilho Ahola (Mehiläisen lääkäri, joka on erikoistunut just näihin liikuntajuttuihin, ylirasituksiin, kilppariongelmiin jne) pohdikseli mm. rasitukseen liittyviä asioita, hormoonitoiminnan muutoksia ja vastaili ihmisten lähettämiin kysymyksiin. Hän sanoo selvällä suomella, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi tulla rajumman dieetin tai rupeaman jälkeen ja olla myös ns. väliaikainen mikä helpotti tietysti itseäni kun olen just tämmönen tapaus ilmeisesti että sain stressin myötä vajiksen.

Oli myös hienoa saada tietää (uusi tieto, vaikka oma lääkärini on sisätautien erikoislääkäri), että vajaatoimintalaisen on syytä huomioida lääketasapaino jne kun aletaan taas treenaaman kovaa. Eipä itsellä ollut mitään hajua siitä, että vajaatoiminta-tapauksena olen riskialttiimpi joutumaan ylirasitustilaan. Kyllä pännii kun kaikki pitää opetella itse.

Pääset katsomaan videon täältä.

Ai meinaatko siis fyysisen kuormittavuuden kannalta? Noh työttömän arkea (toistaiseksi vähä aikaa vielä) tässä elellään, että ei kovinkaan kummosta kuormitusta tule niin on päässy tosissaan panostamaan kropan elvyttelyyn..nyt viikolla tein pari 1h salijumppaa ja pahimmat olot oon onnistunu välttämään,aerobiseen kovasykkeiseen reenaukseen ei uskalla vielä kajota..

Voi taas aiheuttaa melkoistakin psyykkistä kuormitusta.
Itse painin vielä näiden kanssa jossain määrin, suunta on parempi. Heräte oli se, että treenin jälkeen oli ihan paska olo ja sitä on kireänä kuin viulun kieli :D

Joo know the feeling, pahimmassa vaiheessa jos tyhmänä meni vielä reenaileen niin meni monta päivää ihanku jonkinasteisessa kankkusessa kärsiessä, huono olo ja nuppia kiristi niin perkuleesti..

Minkälainen salitreeni kuormittaa hermostoa eniten? 1-jakoinen, voimatreeni.. vai? Sen tajuun että failure-treeni, mut jos yrittäs valita sellaisen tavan ja jaon itsessään ettei reenitapa kuormittas hermostoo tai teksin sitä mahdollisimman vähän niin millainen sen pitäs olla? Viimeajat oon treenannut pääasiassa 2-jakoisella tuntumatyylillä. Onks semmonen ihan fine? Vai pitäskö olla ihan 4-jakoinen, jossa tulis välillä myös pieniä lihasryhmiä vaan treenattua kuten kädet (käsipäivä)?

Minkälainen salitreeni kuormittaa hermostoa eniten? 1-jakoinen, voimatreeni.. vai? Sen tajuun että failure-treeni, mut jos yrittäs valita sellaisen tavan ja jaon itsessään ettei reenitapa kuormittas hermostoo tai teksin sitä mahdollisimman vähän niin millainen sen pitäs olla? Viimeajat oon treenannut pääasiassa 2-jakoisella tuntumatyylillä. Onks semmonen ihan fine? Vai pitäskö olla ihan 4-jakoinen, jossa tulis välillä myös pieniä lihasryhmiä vaan treenattua kuten kädet (käsipäivä)?

aika laaja kysymys, mutta erikoistekniikat ja yli 85% RM painot sekä moninivel liikkeet.

Joojoo se olisi ylikunnon puhkeamisesta kauneimpaan kukkaansa yli 4kk aikaa, ja taikauskoinen kun olen tietyissä asioissa, ja vieläkin vähän ylikunnolle kumartelen ja näyttelen reikää silmää iskien niin uskaltelen vähän kirjoitella tännekin taas.

Viimeisimmästä postista on se yli kuukausi aikaa. Heti alkuun voin sanoa, että älkää ikinä käyttäkö mitään unilääkkeitä, saati nukahtamislääkkeitä. Nostaa ylikunnon kerrointa perkeleesti. Ihan järkyttäviä aineita. Oli ylikunnon ylikuntoa ne paskat.

Joo eli henkinen burnoutti tuli em. muodossa kuukausi takaperin. Olin puolikkaita Stillnocteja käyttänyt silloin tällöin, ja pitkittyessään käyttö tehosti ylikuntoa tuhottomasti. Toki, henkinen kuorma kasvoi yhtä aikaa, mutta selittävä tekijä löytyi tuolta. Kumpi oli ensin muna vai kana, nukkumisongelmat ja näin, samase. Olin kyllä viimeisenä päivänä kämpilläni niin perkeleen sekaisin ja loppuunpalanut taisteluni kanssa yksin, ja vielä mietin parin unettoman yön jälkeen oikeasti haenko lisää ihmetabletteja. Sitä voi vaan itseään kiittää, että ei hakenut ja lähti kotia kohti paranemaan. Kädet pystyyn, auto jäi ja likimain kaikki tavarat, ja vanhempien luo hermolomalle.

Nukkuminen ilman apuja, johon totuttuaan jo on tietty ihan perseestä. Toki, henkisen kuorman ollessa suuri, keho vastaa rasitukseenkin huonosti, mutta 100% varmuudella nukahtamislääkkeet olivat vähintään yhtä iso syy huonoon palautumiseen edes piereskelystä. Todella hiljalleen, yö ja päivä kerrallaan, tästä tullaan takaisin nyt. Ennen ei edes puolen kilometrin kävelyä voinut tehdä ilman parin päivän tärinöitä, edellispäivänä tuli käveltyä kevyesti 3km. Sykkeitä katsoin mittarilla ekaa kertaa pariin kuukauteen, ja tasaisella enemmän alle 110 kuin yli. Ja alle satasenkin sai käymään. Aktiivisuus nousee joka päivä, ja ennen kaikkea, päivät ovat tasaisia, mieliala normaali, ja oikeasti tekee mieli tehdä asioita.

Eilen oli oikeastaan pitkästä aikaa sellainen päivä, että oikeasti oli taas hermostunut olo ja näin. Ja miksei hieman tänäänkin, mutta eri tavalla. Asioita saa silti tehtyä ilman että tärisee joka paikka.

Joskus kun saisi jonkun kirjoitustaitoisen kirjoittamaan tämän koko sairaan ja kieroutuneen surullisen tarinan puhtaaksi kaikkien varoitukseksi, olisin onnellinen. En halua vähätellä missään nimessä ketään, mutta kun puhutaan itteni kaltaisista vähän vähemmän aktiivisista ihmisistä, vahinko voi olla pahinta mitä voi kuvitella jos olosuhteet on oikeasti huonot. Normaali eläminenkin ei ole enää itsestäänselvää. Tosiaan jos jotain hyvää hakee, niin asiat on tullut ymmärrettyä ja aikoja sitten alkuvaiheessa, tehdään muutokset ja jatketaan viisaampana eteenpäin.

E: Hieman pelotti kyllä miten siitepöly vaikuttaa, kun olo alkoi parantua, ja alku olikin pahaa noin viikko sitten, mutta ellei tämän pahempaa tule niin hyvää lupailee yleisesti ottaen.

Mikä on ollut suhteenne alkoholiin ylikunnosta palautuessa? Lueskelin tuota jyväskylän yliopistossa tehtyä tutkimusta ylikunnosta palautumiseen (mihin monet nykyiset HRV-mittarit perustavat mittauksensa) ja siinä suositeltiin alkoholia pienissä määrin. Itse olin puoli vuotta juomatta tippaakaan kun tuli heti rytmäreitä, ja nyt olen uskaltanut maistaa olutta uudestaan. Parista kaljasta (siis kahdesta tai kolmesta keskaripullosta) vaan tulee jo aika paha krapula seuraavaksi päiväksi. Kokemuksia?

Mikä on ollut suhteenne alkoholiin ylikunnosta palautuessa? Lueskelin tuota jyväskylän yliopistossa tehtyä tutkimusta ylikunnosta palautumiseen (mihin monet nykyiset HRV-mittarit perustavat mittauksensa) ja siinä suositeltiin alkoholia pienissä määrin. Itse olin puoli vuotta juomatta tippaakaan kun tuli heti rytmäreitä, ja nyt olen uskaltanut maistaa olutta uudestaan. Parista kaljasta (siis kahdesta tai kolmesta keskaripullosta) vaan tulee jo aika paha krapula seuraavaksi päiväksi. Kokemuksia?

Alussa ihan sama kuin sulla; rytmärit hyppäs päälle pienestäkin määrästä. Nykyään tuopin tai pari pystyy juomaan ilman mitään oireita tai krapuloita. Kunnolla ryyppäämistä en harrasta, joten vaikea sanoa miten se vaikuttaisi.

itellä ei tullu alkoholista isompia oireita, joskaan sitä ei juurikaan tee koskaan mieli. en kyllä ole ollut kovin pahassa ylikunnossa mutta todennäköisesti sitäkin pidemmän aikaa...
tai tila ei vissiin koskaan parantunut kunnolla kun aloitin treenaamisen jo uudestaan.
ennemminkin tuntui että olisi tarve olla joku pitkäaikainen resepti rauhoittaville lääkkeille kun huonoimmassa vaiheessa kaikki sai sydämen hakkaamaan ja pelkotilamaisia oireita aikaiseksi

Itellä ainakin pahimmassa vaiheessa tuntu että nous kyllä keitto päähän tavallista herkemmin ja rajummin sekä kankkunen oli huom. pahempi ku normiolotilassa.

Lueskelin äsken tätä:
Ruokavalion osuus urheilijan ylikunnosta palautumiselle

Kaikki muu tuntuu täysin järkeenkäypältä, mutta tätä kohtaa ihmettelin:

Yhteenvetona:

paljon antioksidantteja, vitamiineja ja kivennäisaineita = Paljon erivärisiä kasviksia, hyvä monivitamiinilisä ja tarvittaessa kivennäisainelisänä luonnollisessa muodossa viherjauhe.
Riittävästi kalaöljyjä ja riittävän vähän käsiteltyjä kasviöljyjä, joista tulee omega-6-ylijäämää
Maltillisesti punaista lihaa ja kovia rasvoja, joista tulee tulehdusta aiheuttavia arakidonihappojohdannaisia
Nopeat hiilihydraatit (=sokeri ja valkojauhotuotteet) minimiin. Käyttö treenipalautumisesta sokerin kohdalla poikkeus, jolloin se menee glykogeenivarastojen täyttämiseen.
Hapanmaitotuotteita

Mitä mieltä, onko tässä nyt syytä vähentää lihansyöntiä ja jättää kookosrasva toistaiseksi?

....mut jos yrittäs valita sellaisen tavan ja jaon itsessään ettei reenitapa kuormittas hermostoo tai teksin sitä mahdollisimman vähän niin millainen sen pitäs olla? Viimeajat oon treenannut pääasiassa 2-jakoisella tuntumatyylillä. Onks semmonen ihan fine? Vai pitäskö olla ihan 4-jakoinen, jossa tulis välillä myös pieniä lihasryhmiä vaan treenattua kuten kädet (käsipäivä)?
3-5 jakonen tuntumapumppailutreenaus pitkillä sarjoilla ja kevyillä painoilla.

Ylikunto on vaivannut mua 2,5 vuotta. Sympaattinen hermosto aivan älyttömän herkkä. Tilanne laukesi päälle voimanostoliikepainotteisesta puntista loppuvuodesta 2011. Vaikuttaa paljon omaan elämääni, esim. unettomuuden kautta. Kannattaako urheilulääkärin vastaanotolla käyminen? Onko kokemuksia? Pari vuotta sitten yleislääkärit eivät tuntuneet tajuavan tästä ongelmasta lähes mitään. Eräskin kommentoi asiaa näin: "En mä usko, että millään punttien kolistelulla ylikuntoa voi saada aikaan."

Edit. Sen verran vielä tilanteesta, että ajan autolla yhä kaikki puolta kilometriä pidemmät matkat. En voi ainakaan iltapäivän ja illan puolella harrastaa minkäänlaista liikuntaa. Kaikki ylimääräinen rasitus kostautuu niin, että sydän alkaa levon aikana hakata.

yritän koostaa jonkilaista yhteenvetoa siitä millaiset olosuhteet saa ihmisen pahaan ylikuntoon, joten jos kiinnostaa niin vastatkaa näihin kysymyksiin koskien nimeenomaan vakavempaan ylirasitustilaan joutuneita. Mitä pidemmän ja seikkaperäisemmän vastauksen pystyt antamaan sen parempi.

- mitä lajeja harrastit ? monta vuotta ?
- huipputuloksiasi ?
- määrä viikkotasolla yhteensä
- treenasitko erityisen tuloshakuisesti vai "fiiliksen" mukaan ?
- kilpailitko ?
- piditkö lepoviikkoja ? jaksotitko harjoittelua muuten ?
- olitko vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ?
- oliko oireiden aikaan elämässä paljon muuta stressiä ( ei tarvii eritellä =D ) ?
- millaiset sykkeet oli ennen ylikuntoa / sen aikana ?
- käytätkö/käytitkö alkoholia,kahvia,treeniboostereita tai huumeita ?
- kuinka kauan kokonaisuudessaan olet kärsinyt ylikunto-oireista ?
- kun tarkastelet treenihistoriaasi jälkeenpäin, huomaatko että jossain vaiheessa liikunta
on mennyt sinulla ns. överiksi ?
- oliko mielestäsi sinulla huono pohjakunto suhteutettuna myöhempään kovaan treenaamiseen ?
- millaisia oireita ylikunnosta tuli ?
- jos tässä ei ollut listattuna jotain asiaa, niin mitkä olivat ne seikat jotka olivat aiheuttamassa ylirasitustilaa ?
- olivatko veriarvot normaalit (CRP, testosteroni, kortisoli, kilpirauhasarvot...) ?
- onko sinulla jotain "sairastumista" edistäviä perussairauksia ?
- onko ylikunto aiheuttanut sinulle jotain muita sairauksia ?

kiitos ja anteeksi

Hyvä idea, muokkaisitko viestiäsi kuitenkin sen verran, että ranskalaisten viivojen sijaan kysymykset voisi vaikka numeroida, jotta vastaaminen ja vastausten lukeminen olisi helpompaa? :)

Toivottavasti tällä saatais paljon keskustelua aikaiseksi.

Back
Ylös Bottom