Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Korkeamman intensiteetin reenin kokeilu osoittautui virheeksi,heti alko seuraavina päivinä päätä kiristää,olo nihkee ja yöt erittäin levottomia ja lihakset kunnon jumipumpissa --> himmailu jatkuu siis..saatanan saatana.

Tääkin niin tuttua... Edestakasin jojoilua, hyvä olo -> parit kovat treenit -> huono olo ja lepo. Ei sitä ikinä opi aloittamaan tarpeeksi kevyesti ja pitämään useita lepopäiviä sen kevyenkin treenaamisen jälkeen ennenku unettomuus sun muut oireet muistuttaa taas ittestään.

Joo kyllä on ärsyttävää tää "nyt lähtee rullaamaan,eipä lähtenykkään" jojoilu..luonto kun ei anna periksi että pakko se oli kokeilla josko pysys suht normi fiilis mutta ei tällä kertaa.. back to square one. plääääh.

Miten jaksellaan, no vitun hienosti tietty. Horkkasiasta tuli mieleen muuan edison-ketju, missä väiteltiin onko ylikuntoa. Voi jumalauta sentään. Jep ja tää on kirjoitettu suhteellisen huonona päivänä.

Uskohan siinä koetuksella on, jos keho tekee normaalista elämisestä vaikeaa, vaikka itse omaksuisi realiteetit ja haluaisi vain koittaa sopeutua tilanteeseen. Lähdetään pyörimään jossain vaiheessa - myönnetään - sille tielle, että mitä uskaltaa edes tehdä enää. Seuraava päivä ja kropan tuntemukset, eihän näistä ota perkelekään selvää. Ja nyt puhutaan ihan arkisista jutuista, ei mistään ennenaikaisista treenaamisista. Keho tekee täysin mahdottomaksi sen, että sitä pystyisi tulkitsemaan oikein. Onko kevyt kävely ok tänään, vai onko viikon jalat kipeinä taas sen jälkeen.

Öisin heräilyt edelleen samaa luokkaa. Nukkuminen edelleen täyttä taidetta ja määrittää päivän viretilan.

Kroppaa autetaan miten pystytään parhaan mukaan, hieronta pari kertaa oli paljon eteenvievä apu, mutta tuntuu olevan hukkaa enää. Venyttelyllä en koe mitään vaikutusta olevan.
Tuntuu olevan täysin sama mitä suuhun lappaa, nälkä on vähän väliä muttei huvittaisi syödä.

Kroppa oireilee oudosti pieneenkin rasitukseen ja viiveelläkin. Toki eteenpäin on menty, siinä mielessä että hieronnat hiukan helppasivat rankaa ja vittumaiset päänsäryt jäykkyydestä johtuen poistuivat. Rankaa en itse koe saavani mitenkään miksikään. En venyttelyllä, en saunalla, en paskapussi-kuumennuksella. Se vetää jumiin ja piste. Ehkä se siitä joskus, mutta oloaan pystyy vain helpottamaan väliaikaisesti. Mun mielestä siihen parasta on kuumat suihkut. Onneksi ei vaan ole kulutuksen mukaan tuo laskutus, heh.

Mitäs muuta. Niin joo suihkuun oon menossa pian. Akupunktioon otin ajan ensi viikolle, hieronnasta tulee siihen väliä viikko, joten täydellistä katsoa ja vitutella mihin paskaan rahat upposivat. Jotain jalkahierontoja alan ottamaan, vyöhyketerapia vois olla nastaa. Tai thaihieronta? Lunkataanko, no totta ihmeessä.

Disclaimer: Olin hyvin tietoinen henkisestä sodankäynnistä ko. paskan kanssa. Viime viestissä varmaan mainitsin etten ite saanut mitään ulos terapeutilla itkemisestä. Kuudellä kympillä 45min taksalla kun saa countteriksi "miksi susta tuntuu siltä" tekisi mieli vetää vaan turpaan. Hyödyllisempää ylikunnossa ajautuneen on ennemminkin miettiä, että monestiko tuon 45min aikana olisi vetänyt psykologia turpaan ko kysymyksen kuultuaan.

Muuten, oliko sulta labroissa selvitetty kilpirauhassysteemit ? Itellä parin vkon päästä lekuri, jolta aattelin vaatia kilpparilabroihin lähetteen, aika paljon kun erinäiset oireet viittais sen suuntasiin robleemiin jotka voi saada aikaan pitkäaikasella vhh ruokavaliolla ja kovalla reenillä, tai näin ovat kirjaviisaat todenneet. Tiedä sitten..

Muuten, oliko sulta labroissa selvitetty kilpirauhassysteemit ? Itellä parin vkon päästä lekuri, jolta aattelin vaatia kilpparilabroihin lähetteen, aika paljon kun erinäiset oireet viittais sen suuntasiin robleemiin jotka voi saada aikaan pitkäaikasella vhh ruokavaliolla ja kovalla reenillä, tai näin ovat kirjaviisaat todenneet. Tiedä sitten..

Ei ole. Mut sen verta tasaannuin tuosta mun postista aikasemmalta tänään, et akuutin ajanjakson aikana löysin ittestäni "itsediagnosoimalla" syöpiä aasta ööhön mutten ite osannut itteeni kilppareita yhdistellä vaikka miten kääntelin. Tosin kyllähän sitä ihan henkisen puolen kannalta vois käydä arvuuttelemassa lääkärillä. Hauskaa vaan, että 70K tienaava ulääkäri tietää ylikunnosta vähemmän kuin normisalijantteri. Vituttaa vieläkin ko lääkäri.

Toivotaan, että samanlailla parantuisi kun kevät tulee. Niinhän se kävi muumipegellekin.

Tuntuu siltä, että sana "ylikunto" mielletään vieläkin vain ja ainoastaan ammattiurheilijan harjoitteluun ja sille annetaan näin glorifioitu status. Voisin tähän nyt laittaa pari mietittävää asiaa ihan tavis treenarin näkökantilta, ja kertoa että kyllä itsensä piippuun ajaminen on ihan mahdollista taviksellekin. Ehkä parempi termi olisi vaikka krooninen alipalautuminen..

Olen pertti perustreenaaja. Käyn salilla 3 kertaa viikossa ja treenaan Starting strenght tyyppisesti. Lisäksi ajan fillarilla melko vaatimattomia määriä, kesäisin 100-200km viikossa. Välillä mukaan on kuulunut myös kamppailulajeja ja perus hölkkää ja futista jne.

Viimeiset kuusi kuukautta olen kärsinyt rytmihäiriöistä (lisälyönnit) sekä univaikeuksista, ajoittain myös nivelten kivuista ja uupumuksesta. Minulla on tänään diagnosoitu urheilulääkärin toimesta selkeä ylikunto. Altistavat tekijät ovat oma persoona/luonne (henkinen tila), elämäntilanteen/työn aiheuttama stressi ja liian kova harjoittelun intensiteetti ja kesto (erityisesti aerobinen harjoittelu). Edessä on täysliikuntakielto, jota olenkin jo omatoimisesti joutunut viimeiset 6 viikkoa toteuttamaan kun nukkumisesta ja treenaamisesta ei enää tullut mitään.

Minun kohdallani tilanne tuli päälle ihan yhtäkkisesti ja pystyin heti sanomaan että jotain muutakin on vialla kuin se että "vähän nyt stressaa". Olen tehnyt jos jonkinmoisia mittauksia (ortostaattinen syke, HRV mittarit), ja kaikki kertovat samaa tulosta: fyysisesti ok mutta hermosto jatkuvasti yliaktiivinen. Nyt katotaan vielä labrat ettei niissä näy kilpparissa tai mykoplasman vasta-aineissa mitään.

Tuntuu laimealta sanoa näin, mutta taas voin sanoa että kuunnelkaa sitä kroppaanne. Itsellä meni treeni todella hyvin ennenkuin seinä tuli vastaan. Tuntui että joka kerta menee paremmin mitä kovempaa vain vetää. Silloin pitäisi himmata. Jos epäilyttää, menkää urheilulääkärin pakeille. Mulla meni 6kk työterveyslääkärin kanssa väitellessä, mikä mättää. Sain kerta toisen jälkeen vain lisää nappeja ja kehotuksen liikkua mahdollisimman paljon. Niin tein, ja tässä ollaan.

Aiempia posteja aiheesta viime syksyltä löytyy ketjusta "kun pelko ylikunnosta rassaa".

Kyllähän aina löytyy näitä perus "Jos et ole 3x päivässä treenaavaa ammattiurheilija,koko termi on keksitty ja vaan päänsisäistä heikkoutta" junttiperseitä, joilla ei ole minkäännäköistä tietoisuutta ihmisen anatomiasta,fysiologiasta,endokrinologiasta yms. Valitettavasti vaan alkaa löytyä melkonen läjä tutkimuksia,luotettavaa tieteellistä tietoa että jos joku osa-alue (lepo,ravinto,harjoittelun intensiteetti/määrä) lähtee menemään yli KYSEISEN henkilön elimistön sietorajan, ei siihen tarvitse tosiaan tuota ammattiurheilijan statusta. Tottakai varmasti jokainen meistä ns. taviksista jotka kamppailee kaikennäköisten fyysisten ongelmien kanssa,toivoisi että kaikki olisi vaan kuvittelua ja josta voisi yksi aamu vaan todeta että nyt en jaksa enää olla ylikunnossa ( itse antaisin tollasesta aamusta mitä vain).

Kuten aiemmalla kirjoittajalla,itsellänikin tuli paskat olotilat kuin varkain,aiemmat 12kk reeni kulki kuin rasvattu, jolloin tietysti tuppaa unohtumaan palauttelu ja riittävä tankkaus yms. Kohta kolmatta kuukautta tässä kärvistelen, tällä viikolla yksityiselle lekurille,jospa se haluis mulle myöntää ne faking kilpparilabrat, ku sukurasituskin niihin aikamoinen ( molemmat vanhemmat ja mummo jatkuvalla lääkityksellä) ja useat oireet vois helposti viitata sen suuntasiin häiriöihin.

Ylikunto on mun näkökannalta ihmisen stressinsietokyvyn ylittyminen. Ylikunnon tapauksessa se pääasiallinen syy on se harjoittelu, joka on mennyt kapasiteetin yli liian pitkän aikaa.

Ihan kuten muillakin elämän aloilla liiallinen stressi voi aiheuttaa "burnoutin" ja tällainen se ylikuntokin on. Ehkä vähemmän harjoittelevalle kompensoituu muut osa-alueet liiaksi siihen harjoittelun päälle, mutta luulisin, että ne fysiologiset vaikutukset eri stressitekijöillä kuitenkin näkyvät ihmisessä samalla tavalla.

Ammattimaisesti/paljon treenaavalle on varmasti huomattavasti helpompaa määritellä urheilusta johtuva uupumus, kuin vähän harjoittelevalle.

Sain labroistakin tulokset, kilpparit ok (TSH ja T4) mutta löytyi kolminkertaset mykoplasman vasta-aineet. Ilmeisesti tuo on kuitenkin hyvin tulkinnanvaraista, ja tossa oli kaksi tai kolme mykoplasman testiä joista toinen on negatiivinen, tarkoittanee että kyseessä on immunologinen arpi jostain menneisyydestä. Enpä tiennyt tuotakaan.

Oletteko mitään lisäravinteita käyttäneet ylikunnosta/alipalautumisesta kuntoutumiseen? Itellä kaikki mahdolliset vitamiinit, probiootti, sinkki, pari kolme erilaista magnesiumia käytössä. Nyt nappasin purkin adaptogeenejä jos jotain auttas, harkinnassa olisi vielä valmiina purkki 7-keto dhea:ta. Tuntuu vaan että näistä ei ole mitään hyötyä jos ei haittaakaan.

Itse huomenna lekurille vaatimaan kilpparilabroja. Mulla käytössä perinteiset vitamiinit omegat,D,C,B vitamiinit,mankku ja sinkki. Adaptogeeneistä käytän instant reishiä (lakkakääpä) ja tulsia ( lähinnä teen muodossa ).

Töttöröö, sisätautien erikoislääkäri ( n. 65-vuotias partasuu-ukko) oli sitä mieltä,ettei reenauksella ja liian vähän syömisellä yms ylikunnon oireilla voi saada kilpirauhastoimintaa sekasin..nice :D ei herunu myötätuntoo,labraan anto sentään "säälilähetteen"..ens kerran katson tarkemmin kenen vastaanotolle menen.

Töttöröö, sisätautien erikoislääkäri ( n. 65-vuotias partasuu-ukko) oli sitä mieltä,ettei reenauksella ja liian vähän syömisellä yms ylikunnon oireilla voi saada kilpirauhastoimintaa sekasin..nice :D ei herunu myötätuntoo,labraan anto sentään "säälilähetteen"..ens kerran katson tarkemmin kenen vastaanotolle menen.

Mäkin kävin eilen ihan vittupäällä. On se niin vitun kamalaa yksityisellä puolella kun asiakkaita on liikaa, kaveri arpoi testejä ja ite sanon loppupeleissä mihin meen, voi perkele mitä pässejä. Käy muuten sääliksi turkulaisia kohtalotovereita, ja yleisesti ottaen köyhiä. 3kk jono arvauskeskukseen, hajotkaa. Ihan sairasta.

Miten muut ootte hierontaa ottanut? Miten kroppa vastaa yleiseen normaaliin rasitukseen? Ite sain viikon menee päin vittua kun pidin ittelläni jotain menoja jatkuvasti vaikka rasitus ei ollut ihmeellistä. Ja hieronnasta oli liikaa taukoa. Uusilla voimilla taas parempaa systeemiä toteuttamaan.

Kierre siinä taas oli valmis mut tuli hyvin katkaistua kun otin samat tropit nukkumisen avuksi. Mitä sitä väkisin tuskailemaan kun tuntuu siltä. Kyä se sieltä tulee kun on tullakseen normaalisti. Melkein täyttä totaalia vaatii välillä jos useampi päivä tulee liikaa rasitusta. Paha se on paskaansakaan hukkua röhnöttäen pelkästään.

E: Mulle oli lyömässä maksatestejä ja yleisiä verikokeita ja hintaa nostavia turhia paskoja ym. Perkele nehän on ollut kunnossa jo pari kertaa. Tsekataan ne mitkä on todennäköisempiä eikä niitä vittu mitä ollaan jo kateltu ja ihmetelty. "Ei täällä ole tarkoitus ketään ryöstää". Meinasin lyödä turpaan.

Löytyi sitten myös keuhkoklamydian vasta-aineet tuon mykoplasman rinnalle. Näistä kellään kokemuksia/kerrottavaa?

Löytyi sitten myös keuhkoklamydian vasta-aineet tuon mykoplasman rinnalle. Näistä kellään kokemuksia/kerrottavaa?

Ei omakohtaista, mutta eräällä kohtalotoverilla keuhkoklamydia oli osasyynä hengenahdistuksiin ja paniikkikohtauksiin. Diagnoosin jälkeen lääkityksen avulla ilmeisesti aika helppo ja nopeasti hoidettava.

No niin, oon pitkään pohtinut josko kehtaan postata tähän lankaan omia turisemisiani, mutta nyt sitten alkaa itsellä meneen hermo ihan kokonaan oman kehon kanssa.
Eli ongelmanani on lähinnä jalat, ja niiden hapottelu ja kipuilu, varsinkin pyöräilyn tai kyykkäilyn jälkeen. Tätä on jatkunut marraskuulta asti, eli kohta 5kk. Kyseessä ei todellakaan ole mitkään normaalit Domssit, vaan harjoittelun aikana ja sen jälkeen etureisin polttaminen/pistäminen, tämän lisäksi jalat menevät ihan kovaksi ja ovat kuin sementtiä. Vaiva on vaivannut mua ihan normaalielämässä jo tuolta marraskuulta asti, sillä esim. pyöräiltyäni yliopistolle ~2km matkan, jalkoja särkee oikeasti vielä 2 tuntia tuon jälkeen. Pidempien lenkkien ja salin jälkeen kivut kestävät paljon pidempään. Myös nyt viimeisen parin kuukauden aikana urheilusta, mikä on ennen ollut todella lähellä sydäntä, on lähtenyt maku ja ei saa enään sitä mielihyvää mitä siitä aikaisemmin haki.
Treenin jälkeen myös usein seuraa huono olo ja unenlaatukin on kärsinyt. Tuntuu, että vaikka nukkuisi 12 tuntia, ei ole levännyt ollenkaan...

Postaan tähän esimerkin viime viikon liikunnoistani, jotta siitä voi joku heti sanoa valitanko turhaan ja poden vain ylikunnon sijaan alikunnosta...

Maanantai: Kendotreenit 1.5h
Tiistai: Salilla ~1h
Keskiviikko: Salilla ~1h
Torstai: Kendo 2h
Perjantai: Salilla ~1h +maastopyöräily (keskiraskas) ~1h
Lauantai: Maastopyöräily 2.5h PK-lenkki
Sunnuntai: Maastopyöräily 1h VK-lenkki

Jokapäivä lisäksi tulee arkipyöräilyä 3-10km eri paikkoihin. Salilla olen tehnyt elaston 2-jakoisella ohjelmalla, joka kerta pyrkien nostamaan joko painoja tai toistoja. Teen myös liikkeitä failureen, koska tosiaan pyrin joka kerta tekemään edes yhden toiston enemmän kuin viimeksi. Tälläisellä ollaan menty viimeiset 5kk, joskus 2 viikon välein olen pitänyt yhden lepopäivän tai kaksi maksimissaan viikkoon. Olen huomannut, että en enään mitenkään saa tehoja itsestäni irti, niinkuin ennen ja yleisestikkin on jaksaminen lopahtanut.
Mahtaako siis olla kyseessä vain huono kunto vai olisiko mahdollisesti pienestä ylirasitus-tilasta kyse?

Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta asia on jo mua kauan vaivannut, enkä oikein jaksa uskoa, että tälläinen tavallinen kuolevainen, niinkuin minä, mitään hirveää ylikuntoa päälle saa. Todella paljon kiitoksia, mikäli joku saa edellä olevasta tekstistä selvää ja osaa auttaa!

Tuommoinen liikuntamäärä vaatii paljon kaloreita, missä kohtaa mahtaa olla joka päiväinen lihashuolto? foam rollailu ja venyttely?
Keventele harjoitusmääriä viikoksi ja pariksi ja katso miten kroppa reagoi. syö hyvin, lepää, tee jotain muuta kuin yleensä eli hengaile frendien/muijan kanssa, käy kävelyllä,mene leffaan etc

Jokapäivä lisäksi tulee arkipyöräilyä 3-10km eri paikkoihin. Salilla olen tehnyt elaston 2-jakoisella ohjelmalla, joka kerta pyrkien nostamaan joko painoja tai toistoja. Teen myös liikkeitä failureen, koska tosiaan pyrin joka kerta tekemään edes yhden toiston enemmän kuin viimeksi. Tälläisellä ollaan menty viimeiset 5kk, joskus 2 viikon välein olen pitänyt yhden lepopäivän tai kaksi maksimissaan viikkoon. Olen huomannut, että en enään mitenkään saa tehoja itsestäni irti, niinkuin ennen ja yleisestikkin on jaksaminen lopahtanut.
Mahtaako siis olla kyseessä vain huono kunto vai olisiko mahdollisesti pienestä ylirasitus-tilasta kyse?

Suosittelisin että joka 4. VIIKKO olisi kevyempi, ei yksi vuorokausi vielä paljoo anna hermostolle/umpieritysrauhasille/lihaskudokselle yms aikaa tasapainottaa ja huoltaa kehoa kovan treenin aikaansaamasta "tasapainon järkkymisestä". Ja tosiaan muista se monipuolinen,RIITTÄVÄ ravinto, jos meet kokoajan miinuskaloreilla niin voin luvata että alamäki syvenee kohta kovaa vauhtia. Veikkaisin, että jos jatkat samaa rataa, kuukaus-pari niin et nukukkaan enää paljookaan kun keho ei mene lepotilaan ja muutenkin alkaa sellaset oireet pääkopassa yms muussa kehossa, että nyt kannattaa havahtua, et halua tähän samaan jamaan kuin itse ja moni täällä, eli tulee liikuntakieltoa kuukausia ja saat ravata perkele millon missäkin labroissa yms kun pienenkin jumppailuyrityksen jälkeen olet monta päivää krapulantapaisessa olotilassa.

Tuommoinen liikuntamäärä vaatii paljon kaloreita, missä kohtaa mahtaa olla joka päiväinen lihashuolto? foam rollailu ja venyttely?
Keventele harjoitusmääriä viikoksi ja pariksi ja katso miten kroppa reagoi. syö hyvin, lepää, tee jotain muuta kuin yleensä eli hengaile frendien/muijan kanssa, käy kävelyllä,mene leffaan etc

Kaloreita menee 2500-3000kcal päivässä. 2500kcal jos on vaan sali/kendo ja 3000kcal sitten jos on kahdet treenit päivässä. Joskus 3200kcal, jos on ajellut pidempiä lenkkejä fillarilla.
Venyttelya ja foam rollausta tulee 2-4 kertaa viikkoon, mutta varmaan täytyy koittaa ottaa päivittäiseksi tavaksi tuo?

Suosittelisin että joka 4. VIIKKO olisi kevyempi, ei yksi vuorokausi vielä paljoo anna hermostolle/umpieritysrauhasille/lihaskudokselle yms aikaa tasapainottaa ja huoltaa kehoa kovan treenin aikaansaamasta "tasapainon järkkymisestä". Ja tosiaan muista se monipuolinen,RIITTÄVÄ ravinto, jos meet kokoajan miinuskaloreilla niin voin luvata että alamäki syvenee kohta kovaa vauhtia. Veikkaisin, että jos jatkat samaa rataa, kuukaus-pari niin et nukukkaan enää paljookaan kun keho ei mene lepotilaan ja muutenkin alkaa sellaset oireet pääkopassa yms muussa kehossa, että nyt kannattaa havahtua, et halua tähän samaan jamaan kuin itse ja moni täällä, eli tulee liikuntakieltoa kuukausia ja saat ravata perkele millon missäkin labroissa yms kun pienenkin jumppailuyrityksen jälkeen olet monta päivää krapulantapaisessa olotilassa.

Täytyy tosiaan koittaa ottaa rennommin nytten viikon-pari. Ravinto on mielestäni monipuolista jne. Paino on pysynyt samana jo pitkän aikaa. (1kg noussut 1 vuodessa...), että varmaan vähän enemmän tulisi syödä kuitenkin. Dietillä ei tosiaan pitäisi olla.

Tuosta viikkotreeni ohjelmasta unohtui sunnuntain salitreeni, käyn siis 4 kertaa viikossa salilla. Täytyy korjata tuohon aiempaan viestiini.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom