Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Itsellä ylirasituksen varsinaiset oireet (ainakin ne mitä huomaa itse) ovat nyt noin viikon verran olleet poissa. Niitä ehti sellainen 3 viikkoa olla. Varmaan tuo sitten oli vain jotain ylirasitusta eikä varsinaista ylikuntoa kun meni noin nopeasti ohi.

Kuinka kauan olette pitäneet taukoa tai ottaneet hyvin iisisti sen jälkeen kun oireet hellittäny?

Sehän riippuu ihan siitä, kuinka kauan noita oireita on ollut. Jos esimerkiksi tuon kolmen viikon ajan, niin voisi ajatella, että 1-2 viikkoa kevyempää harjoittelua, josta lähteä sitten hiljalleen kirimään, eikä suoraan hyppää samaan vanhaan vauhtiin.

Mun mielestä näissä ylirasitus ja ylikuntoasioissa ei kannata aikatauluttaa asioita liian kireeksi. Kannattaa ajatella pidemmällä tähtäimellä sitä kehitystä ja antaa sille kropalle aikansa. Prioriteettina tällaisessa ylirasitus tms. tilassa on kuitenkin se, että siitä pääsee eroon, eikä siihen joudu uudestaan. Ensimmäisenä ajatuksena ei tulisi olla se, että kuinka nopeasti pääsee taas takaisin samaan treenirytmiin, kuin aikaisemmin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenhän kun on itselläni alkaneet kädet täristä, mutta en huomaa oikein muita oireita. Motivaatiotakin löytyy. Voikohan olla ylirasitustila alkamassa ja pitäisi levätä? Se vielä että voiko tolaalilepo viikolla olla sellasilla noin -500 kcal/päivä, vai tekeekö hallaa lihaksille?

Eihän nyt yhden oireen (käsien tärinä) perusteella voi sanoa juuta eikä jaata. Energiavaje/dieetti huonontaa palautumista eli jos väsymyksestä/ylirasituksesta haluaa toipua mahdollisimman nopeasti, niin välttelisin dieettausta.

Moksun kanssa samaa mieltä, koska aikataulutus aiheuttaa usein sen, että päädytään tekemään jotain vaikka kroppa ei siihen olisi vielä valmis. Parempi olisi edetä päivä kerrallaan ja antaa kropan sanella, että mitä voi tehdä.

Toivottavasti kysymys sopii tänne, koska liittyy palautumiseen ja lepopäiviin. Ja yhtä oikeaa vastausta tuskin on, mutta jos jotain vinkkiä saisi.

"Ongelmana" on, että haluan harrastaa sekä salia että muuta liikuntaa. Esimerkki viikkosaldostani (ei sisällä melko päivittäisiä kävelyitä, niillä nyt kai ei ole väliä):
Sali 4 x vko
Hiihto 3 x vko, 30–120 min / kerta ja sykealue vaihtelee 55–85% välillä treenikohtaisesti
(Muu aerobinen 1 x vko)

Tästä tulee 7–8 x vko. Mukavinta olis hiihtää ei-salipäivinä, mutta silloin mulle ei tule teoriassa yhtään lepopäivää, jos kalenteria katsoo. Toisaalta jos katsoo 24h syklejä, niin tulee: esim. sali on usein ti klo 08.30 ja seuraavana liikuntana hiihto ke klo 15. Ja vielä toisaalta, jotenkin tuntuu hassulta ajatella että elimistö palautuisi tästä mun yhä suht vähäisestä liikuntamäärästä paremmin, jos ymppäisin aikataulussani väkisin hiihtoja salipäiville niin, että esim. keskiviikko olis liikunnaton päivä.

Eli: kuinka tärkeä tämä lepopäiväajattelu oikein on, tai kuinka hirmuisia liikuntamääriä tarvitaan, että siitä puhuminen alkaa ylipäänsä olla tarpeen? Ja onko tämä liikuntamäärä nyt joka tapauksessa niin pieni, ettei tässä vielä tarvi huolestua? Pitäisikö lepopäivissä katsoa viikonpäiviä vai 24 h ajanjaksoja muuten?

Ja vielä viimeisenä toisaaltana, missä se aktiivisen palautumisen liikunnan tehoraja mahtaa mennä, jos esimerkiksi sykealueesta puhutaan? Jos teen tuollaista kokokropan (lihasrasitukseltaan hyvin tasaisesti jakautuvaa) aerobista vaikka sykealueella 55–65 %, niin joko puhutaan palautumisesta vai vieläkö kyseessä on "erikseen palautumista vaativa liikunta"?

PS. Tiedän, että lihaskasvun maksimointia etsivät eivät harrastaisi aerobista lainkaan. Kyse ei siis ole nyt lihaskasvun optimoinnista, vaan siitä minkä verran elimistö muussa mielessä tarvii palautumista, ettei tarvi pelätä ylikuntoa. Ja toivottavasti kaikki ei ota tätä pilkunn***imisena, olen suht aloittelija mutta treenimäärä on ollut kasvamaan päin ja haluaisin löytää oikeat periaatteet jo alkuvaiheessa. :)

Tuo riippuu aika paljon ihmisestä, kuten jo mainitsit. Mä luulisin, että kyllä ton verran pystyy ihan normaali ihminenkin liikkumaan, ainakin pienen totuttelun jälkeen. Lepo/kevyitä viikkoja kannattaa tietty pitää aina mukana. Kroppaa kuunnellen tietysti kannattaa mennä ja heti jos tulee merkkejä ylirasituksesta, kannattaa pitää vähän taukoa tai keventää hetkeksi. Kannattaa myös huomioida, että runsas liikuntamäärä lisää energiantarvetta, joten ruokaa saatat tarvita aika paljon.

Tankopippuri, kaikki riippuu kaikesta. Jos olet erittäin hyväkuntoinen ja osa esim. aerobisesta liikunnasta on hyvin kevyttä, niin ilman lepopäiviäkin voi selvitä, kunhan esim 2-3 treeniviikkoa seuraa kevyt viikko, jossa totaalisia lepopäiviä on useampi. Itse treenaan 2-3 viikkoa 10-14 tuntia 1-2 lepopäivällä, jota seuraa kevyt viikko, jolloin treenaan 4-8 tuntia sisältäen 2-3 lepopäivää. Itse olen kokenut, että on parempi keskittää treenit, vaikka useampi per päivä, ja pitää sitten yksi lepopäivä ja yksi hyvin kevyt päivä per viikko.

Veke.ku88 Onko sulla oireet yhtään helpottanut?

Muistelin, että sulla myös ollut mykoplasma aikoinaan. Itsellä oli myös ja nyt taas päällä, joka selittää tätä sairasteluherkkyyttä.
Tosin epäilyttää, että kuinka kauan lienee ollut päällä kun on ennen kaikki oireet liittänyt yleiskuntoon.

Lueskelin tuossa mykoplasmasta ja jännää että lääkärit pitävät suht harmittomana tautina joka oikealla lääkityksellä ajan kanssa menee ohi. Kuitenkin mykoplasmaa sairastavilla oireet voinut kestää jopa vuoden ja ylikin ja porukka ollut yhtälailla ihmeissään taudista kun tämän palstan kirjoittajat ylikunnosta.

Veke.ku88 Onko sulla oireet yhtään helpottanut?

Muistelin, että sulla myös ollut mykoplasma aikoinaan. Itsellä oli myös ja nyt taas päällä, joka selittää tätä sairasteluherkkyyttä.
Tosin epäilyttää, että kuinka kauan lienee ollut päällä kun on ennen kaikki oireet liittänyt yleiskuntoon.

Lueskelin tuossa mykoplasmasta ja jännää että lääkärit pitävät suht harmittomana tautina joka oikealla lääkityksellä ajan kanssa menee ohi. Kuitenkin mykoplasmaa sairastavilla oireet voinut kestää jopa vuoden ja ylikin ja porukka ollut yhtälailla ihmeissään taudista kun tämän palstan kirjoittajat ylikunnosta.

Ite sairastellu marraskuusta asti ja syöny kaks antibiottia ja toisen mykoplasmaan.. väsyttää saatanasti ja muuta paskaa. Oon kovasti miettiny,että oonko ylikunnossa josta alko tää sairastelukierre vai onko mykoplasma tehny musta tälläsen vetelän paskan.. Kaikki masennuksen oireetkin tässä lähipäivinä tullu. VITUTTAA NIIN SAATANASTI. kaiken paskan purkanu aina reeniin, ja nyt sitä ei voi tehä kun tuntuu pienikin liikunta paskalle.

Otettiinko sulta verikokeita mykoplasman toteamiseksi? koska se on kuulema kallista ja hankalaa todeta.. multa ei otettu löytiin vaa lääkkeett koiraa ja tapulteltiin,että kyllä se siitä......

Joo kyllä otettiin.

Ekan kerran mulla otettiin mykoplasma-kokeet 1,5 vuotta sitten Dextran urheilulääkärin toimesta. Silloin diagnoosina oli, että olin joskus sairastanut mykoplasman joka näkyi jälkenä vasta-aineissa. Silloin myös sain antibiootti kuurin. Ajattelin tuolloin, että se meni ohi kun sai lääkityksenkin, mutta nyt tullut mieleen, että voiko olla samaa tautia vielä. Mykoplasman poismenakaan ei nää muusta kuin oireiden loppumisesta. Silloin oli stressi aika maksimaalinen ja mieli sekaisin joten kroppa oli pahasti sekaisin näidenkin takia, joten ehkä mykoplasman oireet jäi vähäisempinä taka-alalle. Nyt kuitenkin stressittömyyttä ollut useamman kuukauden ja kaikki muutenkin ok niin ihmettelen kun kevyempikään reeni ei ole kunnolla lähtenyt luistamaan vaan kaikkea näköistä tulehdusta ollut. Tosin perheessäkin sairasteltu.

Nyt 20 päivän kuuri päällä näitä antibiootteja, jotka vaikuttavat muualle kuin bakteerisolun seinämään. Jos eivät tehoa niin lääkitystä voi ilmeisesti jonkin verran viilata.

Kannattaa jormapetteri vaatia tätä koetta vaikka kuinka lekurit nikottelisivat. Muutenkin kannattaa yrittää hyväksyä nykyinen tilanne niin pääset helpommalla ja toipuminenkin nopeutuu (ei ole helppoa tiedän). Itekin olin samanlainen kuin sinä että kaikki paskat fiilikset hukutin treenaamiseen mikä ei paras homma kun paskoja fiiliksiä ei tule tarpeeksi läpikäytyä.

Tammikuussa söin 14 päivää kahesti päivässä docimed? tai jotain vastaavan nimistä lääkettä, niin kysyin että voidaanko ottaa verikokeet, niin lääkäri sanoi että on niin hankala todeta niistä kokeista kun jos on jatkunut niin pitkään. jouluun alussa myös epäiltii mykoplasmaa/keuhkoputkentulehdusta, silloin sain samaa lääkettä mutta vain 7 päivää ja yks nappi päivässä.

Nää oireet on kyllä ollu vähä voimakkaampia kuin mitä luulen,että mykoplasma voi aiheutta.. testo arvotkin oli 60 vuotiaan tasolla ja nyt tosiaan masennuksen oireet kaikki viittaa..
mutta vähemmästäkin kyllä vittuuntuu jos miettii tätä mun lokakuun lopusta jatkunutta paskaa.

Mutta miten erottaa masennus ja ylikunto?

En ole mikään tsykologi ja vielä vähemmän lääkäri, mutta mun mielestä ylikuntoon liittyy usein masennusta. Itse olen päätellyt, että masennus on seurausta ylikunnosta. Masennus voi olla elimistön tapa yrittää ehkäistä lisärasitusta tai suojella siltä. Olen ymmärtänyt, että työuupumiseen kuuluu myös masennusta. Tavallaan voi olla hyvä, että masennus ajaa sinne sohvan pohjalle, jotta ei uuvutettaisi jo entuudestaan uupunytta kroppaa lisää. Puhdasta mutuilua tosin.

Ihan hyvä kysymys tuo masennuksen ja ylikunnon erottaminen. Siihen vastaaminen kyllä näiltä meidän pohjilta on yhtä mutuilua, kuin jaska tuossa jo hyvin heitti.

Masennuksen ja ylikunnon erottaminen on kyllä aikalailla hankalaa. Yhtälailla hankalaa on erottaa ylikuntoa, kilpparin vajaatoimintaa ja "lisämunuaisen uupumusta" (hipsuissa siksi, kun tämä termi taitaa olla väärä).

Masennus ei käsittääkseni näy oikein missään labratutkimuksissa. Masennushan voi olla kuitenkin myös väärin diagnosoitua kilpparin vajaatoimintaa, tai jotain ihan-mistä-tahansa-johtuvaa-burn-outtia.

Masennus voi olla kuitenkin hyvin todennäköinenkin seuraus pahemmasta ylikunnosta. Ehkäpä jos sen ylikunnon on pystynyt määrittelemään alkaneeksi liiasta liikunnallisesta rasituksesta ja liian vähästä levosta, niin silloin ylikunto on ollut ensin. Jos se "huonovointisuus" taas vaikuttaa tulleen jostain muista asioista, kuten vastoinkäymisestä elämästä, niin kyse voisi olla masennuksesta.

Joten minä mutuilen sen niin, että riippuen niistä lähtökohdista, millä siihen nykytilanteeseen on päästy, niin voi päätellä jotain siitä, että onko kyse masennuksesta vai ylikunnosta.

Sehän tossa mykoplasmassa on erikoista, että oireet voivat olla todella vähäistä yskää, kurkkukipua, lievää väsymystä tms. Tai sitten tunnen pari tuttua joista toinen oli kuukauden sänkypotilaana eikä muutamaa askelta enempää pystynyt ottamaan ja toinen oli sairaalassa kolme päivää letkuissa kun oli niin huonossa hapessa.

Itsellä tämä projekti kestänyt arviolta 04-vuodesta lähtien ja edennyt suurinpiirtein näin: urpoa treenaamista 2-3 vuotta, treenaamisesta syntyneen pahan olon siirtämistä työhön jossa työuupumus kolmen vuoden stressaamisen jälkeen, paniikkikohtausten alkaminen ja sosiaalisten tilanteiden pelon alkaminen 2-3 v (työstressin aikana). Näistä seurasi pahoja ahdistuskohtauksia, joita kesti n. 4 kuukauden ajan ennenkuin psykoterapia, mielialalääkkeitä ja mindfullness alkoivat auttaa. Olot olivat pahimmillaan semmoista, että olen putoamassa joltain jyrkänteeltä, eli aika deeppiä.

Masennustahan on lievää, keskivaikeaa ja vakavaa. Uskon, että ylikuntoon liitetty mielipaha ja synkistely menee keskiarvoltaan sinne lievän ja keskivaikean välimaastoon tyypistä ja tapauksesta riippuen. Jos olette nähneet tai hakeneet masennuksesta kertovia esitteitä niin niissä lukee, että masennus sattuu. Ja tämä on täysin totta, sillä itse koin todella voimakasta henkistä kipua vaikken ollut telonutkaan itseäni mihinkään. Masennukseenhan liittyy voimakkaasti myös toivottomuuden tunne ja oman arvostuksen hiipuminen välillä jopa olemattomaksi. Itse en koe, että olin masentunut vaan voimakkaasti ahdistunut joka oli seurausta vuosien itseni väärin kohtelusta. Myöskään en jäänyt sohvalle makaamaan vain tein normijuttuja ja kävin töissä vaikka todella paska fiilis välillä oli.

Nyt toipuminen on edistynyt vastakkaisessa järjestyksessä lopusta alkuunpäin, eli stressaava tekijöitä yksi kerrallaan pois niin on voimia käydä seuraavan kimppuun.

Itse liitän vielä tuohon masennuksen ja ylikunnon eroon ylikunnon korkeat sykkeet, "sumussa oleminen", treenaamiseen jälkeinen yrjöttävä olo( ainakin itsellä), jatkuva jano, mielenkiinnon hiipuminen kuntoilua ja ärtyneisyys (jotka kyllä sopivat masennukseen).

Masennus voi olla kuitenkin hyvin todennäköinenkin seuraus pahemmasta ylikunnosta.
Omiin kokemuksiin perustuvaa mutuilua, joka lienee suurelle osalle itsestäänselvää:
Ylikunto voi olla sekä masennuksen syy, että seuraus. Itsellä ns. elämä potki päähän -vaihe + kova stressi + kova treenaaminen + huono syöminen, laukaisi ylikunnon ja masennuksen; Kummassa järjestyksessä, en tiedä. Veikkaan kuitenkin, että lähtökohdat molemmille oli hyvät, jolloin henkinen paine laukaisi ylikunnon, joka taas laukaisi masennuksen.

Hei ajattelin heittää kysymyksen tänne enkä perustaa omaa viestiketjua ! Minulla tulee joka kerta kuntosalilla ollessani kauheita yskimiskohtauksia ja vaikea vetää syvää happea? Mistä moinen voisi johtua? Sitä ei ole ulkona juostessa eikä kotona levossa? Koskaan ei ole ollut mitään oireita kuin nyt viimeiset 3kk harjoitellessani! Reenini ovat aika kovia: kestoltaan 1.5h ja sen 4-5 kertaa viikossa! Oire tulee aina vaan raskaista punttien nostelemisesta Varasin lääkärille ajan mutta sekin on vasta kuukauden päästä.:(

Monet sanoo sitä ilmaa huonoksi, mutta ei siel kukaan muu köhi ja itelläki se on ihan vasta tullut :S allergiaa on esiintynyt käsi taipeessa jota myöskään ei ole ennen ollut! ja sitä pelkäänkin että olisi astma tulosa! jospa siellä lääkärissä selviäis jotain mut tuntuu että ne vähättelee tätäkin ainaki kun puhelimessa kerroin asiasta

Hei ajattelin heittää kysymyksen tänne enkä perustaa omaa viestiketjua ! Minulla tulee joka kerta kuntosalilla ollessani kauheita yskimiskohtauksia ja vaikea vetää syvää happea? Mistä moinen voisi johtua? Sitä ei ole ulkona juostessa eikä kotona levossa? Koskaan ei ole ollut mitään oireita kuin nyt viimeiset 3kk harjoitellessani! Reenini ovat aika kovia: kestoltaan 1.5h ja sen 4-5 kertaa viikossa! Oire tulee aina vaan raskaista punttien nostelemisesta Varasin lääkärille ajan mutta sekin on vasta kuukauden päästä.:(
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettet vahingossa pidätä hengitystä kovissakaan sarjoissa. Vaikka jormapetteri todennäköisemmin onkin oikeassa :D

Tuli pidettyä oireiden (sykkeet koholla, jatkuva väsymys, treenipainojen laskeminen, flunssailu, masentelu) jälkeen täyslepoa ja kevyttä treeniä muutama vk. Sitten aloitin miinuskalorit ja treenit säännöllisesti, mutta kevyesti. Alle viikon ehdin treenailla, kun oireet tuli takaisin. Oikestaan vaan yksi oire, väsymys.

Noh, sitten taas lopetin dieetin sekä treenailut ja olo oli taas normaali muutaman päivän levon jälkeen.

Mitäköhän tuo tarkoittaa, että olo on normaali aika nopeasti, mutta treenin aloittaessa vähän kovempaa oireeet tulevat takaisin?

Kauankohan kannattaa nyt olla ihan reenailematta?

Suositut

Back
Ylös Bottom