Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

Mua kanssa on vaivannut tämä ylikuntoasia viime aikoina. Oon treenannut kolmijakosella 3on 1off tyyliin ja lisäksi vetänyt n. puolen tunnin juoksulenkkejä luokkaa 5 kertaa viikossa. Tutkiskelin tätä ylikuntoasiaa netissä ja törmäsin laitteeseen nimeltä Omegawave. En tiedä onko porukalle miten tuttu. Aika uus juttu ilmeisesti. Laite on EKG-sykevyö, joka mittaa sydäntä 2,5 minsaa ja analysoi sitten tulokset ja kertoo mikä on palautumisen taso. Laite on ollut mulla käytössä nyt parisen viikkoa ja toiminta tuntuu ainakin näin alkuun loogiselta. Treenin jälkeen arvot on yleensä ihan tapissa ja aamulla sitten riippuen palautumisesta laskeneet vihreelle. Oon nyt sitten pyrkinyt pitämään noita lepopäiviä vähän enemmän sen mukaan, että mitä toi laite kertoo. Kahden lepopäivän jälkeen arvot onkin sitten olleet ihan nollissa/vihreellä. Googlatkaa ja tutustukaa. Ei tarvi arvuutella sitä kuntoa ortostaattisten mittausten kanssa. Mä olen ainakin ollut ihan myyty. On vieläpä suomalainen firma

PS. meniköhän tää nyt markkinoimiseks. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuulostaa hyvältä laitteelta, netistäkö tilasit?

Googleta niin löydät sivuille. Laite pitää tilata firman nettisivuilta. Ei taida saada mistään kaupasta. Niillä on trial-perioidi nyt käynnissä. Laitteen ja käyttöoikeuden saa kolmeksi kuukaudeksi 99 €. Rahat saa kuulemma takasin jos ei haluu jatkaa kolmen kuukauden päästä. Lisäksi tarttee Android puhelimen bluetoothilla tai Iphonen. Lumioista en tiedä.

Googleta niin löydät sivuille. Laite pitää tilata firman nettisivuilta. Ei taida saada mistään kaupasta. Niillä on trial-perioidi nyt käynnissä. Laitteen ja käyttöoikeuden saa kolmeksi kuukaudeksi 99 €. Rahat saa kuulemma takasin jos ei haluu jatkaa kolmen kuukauden päästä. Lisäksi tarttee Android puhelimen bluetoothilla tai Iphonen. Lumioista en tiedä.

Itteäkin kiinostais, mutta kuitenkin aika kova hinta kun pitäs uus puhelinkin hommata. Taitaa olla lontooks vaan toi ohjelma? Onkohan noita menny paljon kaupaks.. kuulostaa ihan fiksulta.

Itteäkin kiinostais, mutta kuitenkin aika kova hinta kun pitäs uus puhelinkin hommata. Taitaa olla lontooks vaan toi ohjelma? Onkohan noita menny paljon kaupaks.. kuulostaa ihan fiksulta.

Ei taida löytyy kuin englanniksi. Kovasti ne ilmeisesti tota kuitenkin kehittää, että voisi jossain vaiheessa löytyy muillakin kielillä. En osaa sanoo miten on kaupaksi mennyt mutta en ihmettelisi jos tosta tulisi aika kovakin juttu jossain vaiheessa. Seuraava suomalainen menestystuote vaikkakin pohjimmiltaan keksintö on Neuvostoliittolainen :) Siis ne algoritmit tai mitkälie millä se sitä EKG:ta analysoi. Juoksufoorumilta ton bongasin. Siellä on enemmän keskustelua ja käyttökokemuksia.

Moi,

Mukava kuulla tuotteemme herättäneen kiinnostusta täälläkin! Valitettavasti kaikki materiaali on kirjoitettu englanniksi, mutta jos on jotain kysyttävää niin vastaamme mielellämme myös suomen kielellä. Ylikunnosta kiinnostuneille tutkijamme on kirjoittanut hyvän blogikirjoituksen aiheesta.

Kysymyksia ja kommentteja voi lähettää vaikka tähän ketjuun!

-Omegawaven tiimi

Moi,

Mukava kuulla tuotteemme herättäneen kiinnostusta täälläkin! Valitettavasti kaikki materiaali on kirjoitettu englanniksi, mutta jos on jotain kysyttävää niin vastaamme mielellämme myös suomen kielellä. Ylikunnosta kiinnostuneille tutkijamme on kirjoittanut hyvän blogikirjoituksen aiheesta.

Kysymyksia ja kommentteja voi lähettää vaikka tähän ketjuun!

-Omegawaven tiimi

Hienoa, että olette "löytäneet" itsenne tänne! Tuo Omegawave on todella mielenkiintoisen oloinen laite ja kysyisinkin sellaista, että mihin tuo Omegawaven "diagnoosi" ylikunnosta/ylirasituksesta perustuu? Jotenkin sykevälivaihteluun tms?

Hienoa, että olette "löytäneet" itsenne tänne! Tuo Omegawave on todella mielenkiintoisen oloinen laite ja kysyisinkin sellaista, että mihin tuo Omegawaven "diagnoosi" ylikunnosta/ylirasituksesta perustuu? Jotenkin sykevälivaihteluun tms?

Kyllä, sykevälivaihtelu on lähtökohtana stress-, fatigue- ja adaptation reserves -indekseissä. Meillä on tietokannoissa dataa tuhansilta urheilijoilta aina korkeimmalta tasolta harrastajiin, jota hyödynnetään sydänkäyrän arvionnissa. Analyysimme ei myöskään perustu pelkästään tavalliseen R-to-R tyyppiseen sydänkäyrän huippujen välien arvioon, vaan algoritmi analysoi EKG-käyrää syvällisemmin.

Sen verran vielä, että toimiiko Omegawave myös tällaiselle voimapuolen harrastajalle, vai onko se enemmän tarkoitettu kestävyysurheilijoille? Ainakin itsestäni on tuntunut, että perinteiset sykemittarit ovat lähinnä kestävyyslajeja varten.

Kyllä, sykevälivaihtelu on lähtökohtana stress-, fatigue- ja adaptation reserves -indekseissä. Meillä on tietokannoissa dataa tuhansilta urheilijoilta aina korkeimmalta tasolta harrastajiin, jota hyödynnetään sydänkäyrän arvionnissa. Analyysimme ei myöskään perustu pelkästään tavalliseen R-to-R tyyppiseen sydänkäyrän huippujen välien arvioon, vaan algoritmi analysoi EKG-käyrää syvällisemmin.

Kiitos vastauksesta ja arvostan sitä, että jaksatte ammattilaisina vasta amatöörienkin puuhasteluihin :) Muutaman kysymyksen esittäisin vielä:

1) Onko tuosta datasta ja algoritmista laadittu jokin keskiarvo, jota verrataan yksittäisen henkilön sykevälivaihteluun, jotta saadaan noin nopeasti tulos henkilön rasittuneisuudesta?

2) Minkälaiseen tietoon se perustuu, että tuo sykevälivaihtelu tai algoritminne, antaa luotettavan tuloksen henkilön rasittuneisuudesta? Olen ymmärtänyt, että ylikunto/ylirasitus sisältää lukuisia eri oireita ja esimerkiksi verikokeilla ei luotettavaa tulosta voida saada varsinaisesta ylikunnosta. Yleensäkin olen tullut siihen käsitykseen, että ainakin ylikunnon tulkitseminen ja diagnoosi on äärimmäisen hankalaa.

3) Vakuttaako Omegawaven tulokseen se, että henkilö on stressaantunut ja esim. kärsii kroonisemmasta väsymyksestä?

4) Ortostaattinen sykemittaus antaa käsittääkseni hyvää osviittaa henkilön rasittuneisuudesta, mutta sekin kaipaa sen verran seurantaa, että tietää, mitkä ne lukemat ovat, kun henkilö on hyvin palautunut. Tarvitseeko Omegawaven ottaa tällaista yksilöllistä näkökulmaa huomioon?

5) Toimiiko Omegawave myös voimailupuolen harrastajalle? Minulle on tullut sellainen mielikuva, että ainakin nuo perinteiset sykemittarit ovat suunnattu lähinnä kestävyysurheilijoille.

Yritän tässä parhaani mukaan teidän sivustoon tutustua, jotta en ihan typeriä kyselisi.

Ja onnistuin ensimmäisen viestini tuhoamaan ja muokattu jäi turhaksi tuohon välille, mutta jos tähän on aikaa vastata, niin kiitos taas :)

Voisko joku valottaa mua että viiittaako oireet ylikuntoon tai ylirasitukseen: treenin jälkeen tuntuu tyhjältä, ihan kun ei olis tehnyt mitään? välillä on näin ja välillä iskee armoton väsymys. Öisin usein herään hiestä märkänä 1-2 välillä, tuntuu että on levoton olo ja sitä vaan puskee eteenpäin ja töissä vaikka tuntuu että maa olis muuttunu suoksi. Välillä on ihmeellistä käsien vapinaa aamuisin ja nyt ollu viikon päivät tukkoisuutta, joka alkaa treenin jälkeen vaikkei muuten lenssua ookaan.. Salia 3-4 x viikossa ja lisäks aerobista fiiliksen mukaan ( hiihtoa, aamuaerobista stepperillä, kuntopyörällä), kuitenkin yks venyttely/lepo viikossa. TUntuu lisäks kun elämä pyöris vaan ruuan ja treenin ympärillä, mitä mulle on käynyt :wtf:

Pidä 2-3 viikkoa totaalitaukoa liikkumisesta ja kato mihin suuntaan olo muuttuu. Saattaa tuntua todella pitkältä ajalta, varsinkin jos "elämä pyörii ruuan ja treenin ympärillä", mutta muutamassa viikossa ei saavutetut tulokset mihinkään katoa.

Kiitos :wtf: kevyemmän viikon jälkeen ainakin tuntui jo vähän paremmalta ja treeni luisti ja otti sinne mihin pitikin mutta mutta... :face:

Voisko joku valottaa mua että viiittaako oireet ylikuntoon tai ylirasitukseen: treenin jälkeen tuntuu tyhjältä, ihan kun ei olis tehnyt mitään? välillä on näin ja välillä iskee armoton väsymys. Öisin usein herään hiestä märkänä 1-2 välillä, tuntuu että on levoton olo ja sitä vaan puskee eteenpäin ja töissä vaikka tuntuu että maa olis muuttunu suoksi. Välillä on ihmeellistä käsien vapinaa aamuisin ja nyt ollu viikon päivät tukkoisuutta, joka alkaa treenin jälkeen vaikkei muuten lenssua ookaan.. Salia 3-4 x viikossa ja lisäks aerobista fiiliksen mukaan ( hiihtoa, aamuaerobista stepperillä, kuntopyörällä), kuitenkin yks venyttely/lepo viikossa. TUntuu lisäks kun elämä pyöris vaan ruuan ja treenin ympärillä, mitä mulle on käynyt :wtf:

Ylirasitusta vois olla. Tuo yöhikoilu on mun mielestä aina hyvä merkki siitä, että jarru päälle ja lepoa. Kroppa käy jostain syystä kierroksilla aikana, jolloin sen ei pitäis, joten ehdottomasti himmailet nyt. Treenaat määrällisesti paljon ja todennäkösesti vielä tietenkin jollain vhh:lla, jotta paino putoaisi. Jos tällä hetkellä meno on tuollasta, niin pidemmän päälle meno on ihan perseellään.

Lepoa nyt vaan reilusti, kunnolla ravintoa keholle ja stressiä pois.

Kannattaa aina muistaa, että mitä kovempaa harjoittelu on, sitä stressaavampaa se on keholle. Mitä aliravitumpi keho on, niin sitä stressaavampaa se on. Ei sitä stressiä voi vaan latoa päällekkäin ja toivoa loistavaa lopputulosta.

Kiitos, avasi silmiä ja kannatti ehottomasti kysyä jeesiä :) vhh:lla en kyllä ole, syön paljon hiilareita, pastaa,perunaa, leipää jne, muutoin paino putoaa ja tavoite olis saada tosiaan vähän lihaa ympärille, pääsiäislepoon siis.

Kiitos, avasi silmiä ja kannatti ehottomasti kysyä jeesiä :) vhh:lla en kyllä ole, syön paljon hiilareita, pastaa,perunaa, leipää jne, muutoin paino putoaa ja tavoite olis saada tosiaan vähän lihaa ympärille, pääsiäislepoon siis.

Et sitten ihan toivoton ole ;)

Nyt laitat ne unet ensin kuntoon ja ravitset sitä kehoa mahd. paljon. Eli en tarkoita sitä, että vedetään hulluna pizzaa ja hampurilaisia, vaan, että annetaan kropalle paljon, millä rakentaa.

Kävely ja meditaatio toimii hyvin stressin hallinnassa ja tuossa sun tilanteessa. Katso sitä palautumista sitten riittävän pitkälle, ettet heti ala palaa samanlaiseen treenirytmiin takaisin.

Toinen asia on se, että tuo sun treenimenetelmä on tällä hetkellä huono, koska se (+muut asiat kuten työ) on ajanut sinut tuollaiseen tilaan. Muuta siis sitä harjoitteluasikin, koska ilmeisesti kroppasi ei tällä hetkellä tuollaista määrää kestä.

Onkohan ylikunnolla ja mykoplasmalla jokin yhteys, kun tässä oman sairastelukikkailun ajan kuullu monelta suunalta,että ovat tulleet kimpassa. Ensiksi ylikunto ja sitten mykoplasma. Itsellä sama todennäköisesti. Vieläkin jatkuu tämä kurjuus. Tuntuu,että kun oon muutaman päivän töissä paremman jakson jälkeen, niin oon iha loppu voimiltani ja sykkeet muuttuu voimakkaamman tuntuiseksi ja pienestä rasituksesta syke heti satkussa. Menee varmaan taas pääsiäinen vaaan nukkuessa.......

Et sitten ihan toivoton ole ;)

Nyt laitat ne unet ensin kuntoon ja ravitset sitä kehoa mahd. paljon. Eli en tarkoita sitä, että vedetään hulluna pizzaa ja hampurilaisia, vaan, että annetaan kropalle paljon, millä rakentaa.

Kävely ja meditaatio toimii hyvin stressin hallinnassa ja tuossa sun tilanteessa. Katso sitä palautumista sitten riittävän pitkälle, ettet heti ala palaa samanlaiseen treenirytmiin takaisin.

Toinen asia on se, että tuo sun treenimenetelmä on tällä hetkellä huono, koska se (+muut asiat kuten työ) on ajanut sinut tuollaiseen tilaan. Muuta siis sitä harjoitteluasikin, koska ilmeisesti kroppasi ei tällä hetkellä tuollaista määrää kestä.

Kiitos. Oma työ kun on fyysistä (hoitotyö) ja sen oon jaksanu paremmin jos oon aamusin vetäny esim aamuaerobiset niin totaalisia lepopäiviä töistä ja liikunnasta on tullu pidettyä ehkä... marraskuussa? kauan sitä jaso hyvin ennenku raja tuli vastaan. :rolleyes:

en ihmettele vaik ylikunnon aiheuttama vastustuskyvyn heikeneminen altistais mykoplasmalle, tai mille tahansa infektiolle :)

Olen alkanut kanssa epäillä ylikuntoo, väsymkselle ei tunnu löytyvän loppua ja voimat ihan hukassa.100-200 metriä kun kävelee tuntuu että siihen meinaa nukahtaa ja samalla tuntuu sydän meinaa pompata rinnasta ulos.Lenkkeilyä kertyy viikossa noin 30km.Lisäravinteista ei ole ollut mitään apua,eikä nukkumisesta.Leposyke on ihan normaali,mutta pomppaa heti kun vähänkin liikkuu ja liikkuminen on yleensäkkin mennyt erittäin vastenmieliseksi.Veriarvot kuitenkin ihan normaalit.

Olisko mahdollista??

Olen alkanut kanssa epäillä ylikuntoo, väsymkselle ei tunnu löytyvän loppua ja voimat ihan hukassa.100-200 metriä kun kävelee tuntuu että siihen meinaa nukahtaa ja samalla tuntuu sydän meinaa pompata rinnasta ulos.Lenkkeilyä kertyy viikossa noin 30km.Lisäravinteista ei ole ollut mitään apua,eikä nukkumisesta.Leposyke on ihan normaali,mutta pomppaa heti kun vähänkin liikkuu ja liikkuminen on yleensäkkin mennyt erittäin vastenmieliseksi.Veriarvot kuitenkin ihan normaalit.

Olisko mahdollista??

Onko otettu mykoplasmaan kokeita, tai onko siihen viittaavia oireita? sekin on yks vaihtoehto. itellä ollut/on se. Tosi vittumainen tauti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom