Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tervetuloa takas, Victor
:D Kiitos!

En tosin kyllä aio ihan helpolla palata takas ylikuntoon. ;) Ja kuten todettua, oon mä foorumia jatkuvasti vuosien varrella lueskellut, on tää mulle ollut sellanen "vertaistukiryhmä"!

Väliaikatietoa: Perjantaina tein kevyen (50-60% painoilla) olka-ojentaja-hanskareenin ja olo oli reenin jälkeen vallan hyvä. Myös seuraava yö meni hyvin ja aamun sykkeet oli ok. Vkl:na olin reisssussa ja nukuin lauantaiyön frendin sohvalla päin persettä ja sykkeet seuraavana päivänä missä sattuu. Eilen aamulla sykkeet taas normit ja kävin tekeen rinta-selkäreenin 50-60% painoilla. Viime yö oli ihan jees, joskin uni katkonaista vaikka ei varsinaista valvomista. Leposyke aamulla 51 ja pystyssä pönöttäessä 63. Leposyke on vaihdellut aamuisin 48-51 välissä ja ortostaattinen pääosin max.20 lukuunottamatta vkl:a jolloin nukuin tosi huonosti.

Uskoisin selättäväni tämänkertaisen orastavan tilan malttamalla reenata kevyesti ja harvemmin jonkin aikaa. Tätä tukee se, et toi korvien kuumotus ja oikeestaan kaikki muutkin oireet on hellittäneet. Lisäksi positiivisena asiana näen halun ja motivaation päästä liikkumaan eikä varsinaista alakuloisuutta/masentuneisuutta oo havaittavissa. Erikoisinta tuossa korvien kuumotuksessa on se, et oireet on tullut iltaisin ja _öisin_ jolloin en kyllä ainakaan tietoisesti oo pystynyt stressaamaan! Myöskään salilla tai muuten ei moista oo esiintynyt, eli uskoisin sen kuitenkin liittyvän parasympaattisen hermoston toimintahäiriöön, mut tiedä sit. Nyt olis tarkotus pitää taas pari päivää huilia ja kattoo olojen mukaan perjantaina kevyttä punttia. Jalat jätän nyt suosiolla väliin joksikin aikaa, koska kyykky on muutenkin niin raskas liike koko kropalle ja hermostolle + kintut on tuntuneet aika tukkosilta.

Mietin tässä, kun tuo avokki pamahti perjantaina kauheeseen räkätautiin eikä ko. lentsu oo mulle vieläkään tarttunut, (kop,kop) et oisko toi mun on-off-nielukipu ja pieni tukkoisuus ollut kuitenkin sitä samaa flunssaa eikä ylirasitusta...Eli jos se ei vaan iskenyt kunnolla päälle, kun oon popsinut reippaasti vitamiineja ja huilasin ihan suosiolla ja muutenkin on tuo vastustuskyky ollut aika hyvä.

Luulen, mutta en voi olla varma, siitä että tulehdukset liittyvät jotenkin ylirasitukseen. Olen itse kärsinyt ientulehduksesta jo varmaan vajaat 10 vuotta ja vasta viimevuosina se on alkanut väistyä. Hammaslääkärit ovat vain levitelleet käsiään ja ihmetelleet, miten ikenet vuotavat, enkä ole itsekään keksinyt mitään muuta asiaa, joka siihen vaikuttaa, kuin stressi. Nykyisellään tilanne on todella hyvä, verrattuna vuosien takaisiin aikoihin, mutta välillä ikenet vuotavat.

Nyt pisti mietityttään. Mulla on meinaan oikeestaan jatkuvasti enemmän tai vähemmän ientulehdus päällä vaikka harjailen leegot aina aamuin-illoin ja verta tulee tosi usein harjatessa...Ja nyt tuohon tulehdukseen liittyen aloin miettiin tätä mun syksyllä alkanutta yläselkä/niskakipua, joka on päällä niin ikään lähes jatkuvaan. Se ei oo kuitenkaan estänyt reenaamista, mut on aina välillä rajoittanut esim. niskan takaa punnerrusta. Oon ajatellut sen johtuvan mun huonosta rangasta ja nikama+välilevyongelmista alaselässä, mut voiskohan tää ollakin ylirasitukseen liittyvää lihastulehdusta..? Eipä oo kyllä tullut aikaisemmin mieleenkään, mut toisaalta luulis, et levon ja reenitaukojen aikana olis alkanut helpottaa. Tätä täytyy nyt ehottomasti tuumailla ja tarkkailla, kiitos Moksu jälleen hyvästä huomiosta!

Ainahan se ylikunnon/ylirasituksen vaara on urheiluhommissa, mutta se riippuu niin monesta asiasta, ettei niitä tässä viitsi alkaa miettimään. Ylirasituksen estäminen on kaikkein paras keino koko ylikunnon välttämiseen.

Mielestäni tavoitteesi, eli massan kasvatus ja juoksukunnon lisääminen, ovat todella huono yhdistelmä.

- Älä treenaa palautumiskykyysi nähden liikaa.
- Pidä kevennettyjä viikkoja esim. joka 3-4 viikko, jolloin harjoitusintensiteetti ja -määrät laskevat reilusti.
- Pidä urheilun ulkopuolisetkin asiat hallinnassa. Muutkin elämän asiat vaikuttavat ylirasituksen syntyyn, kuin vain liikunta.
- Huolehdi riittävästä palautumisesta.
- Jaksota harjoitteluasi.

Käytännössä, näin intternetissä, ei sinua pysty kovin tarkasti ohjeistamaan tuossa ylikunnon välttämisessä. Siihen tarvis toimia valmentajana.

Kiitos neuvoista! tuo massan hankinta nyt on tässä päällä vielä hetken, kun näin alkuun juoksen vaan 2 kevytsykkeistä keskipitkää lenkkiä viikossa, mutta sen jälkeen koitan vaan ylläpitää lihaksia kun pitää juoksua lisätä, niin pidän silti kalorit n+500kcal jolloin luulisin lihasten pysyvän yllä kun salitreeniä tulee 3 kertaa viikkoon, ja juoksua 3 kertaa viikkoon niin että välipäiviä jää 3 viikossa kokoajan. Kevyihin viikkoihin en oo oikeen uskonut, mutta täytyy varmaan koittaa ainakin juoksun osalta sellaisia tehdä sillontällöin, sen lisäks että totaalilepoa pidän jos siltä tuntuu että on menossa yli. Nuo juoksut tulee siis olemaan vasta ihan kesäkuun puolella niin kovia, että salitreeniä tarvii vähentää että ehtii palautua. kiitosta! :)

Erikoinen juttu tuo ikenien vuotaminen.Nyt kun muistelen aikaa taaksepäin niin kärsin ikenien vertavuotamisesta useamman vuoden...

Arvoisa raati nyt kyllä vahvistaa mun käsitystä entistä enemmän tästä ientulehdusasiasta. Mulle se iski joskus aktiiviaikana päälle, enkä tietenkään käsittänyt ollenkaan, mistä oli kyse ja vuosia jatku homma samanlaisena. Sen jälkeen on ollut todella vaikeaa päästä tuosta ikenien vuotamisesta eroon. Nyt kun olin flunssasa pari päivää. Pidin lepoa ja tarkoitus olis jatkaa kevyellä viikolla, niin taas tuo ikenien vuotaminen on hyvin vähäistä/tuskin ollenkaan.

Ehkä se jotenki liittyy tuohon treeniin.

Hyvä kuulla, ettei Victorilla homma kuulosta kuitenkaa paperilla huonolta. Itse ei ole tullut mitattua sykkeitä aikoihin enää.

Voiko ylikunnossa testo arvot laskea alas? Multa ne otettii, tuossa parisen viikkoa sitten ja oli ihan siellä häntäpäässä ne arvot. Kaikki oireeet viittaavat ylikuntoon ja pahaan sellaiseen.. sairasteltu marraskuusta asti myös. yks asia mikä mietityttää, niin voiko ylikunnossa kuitenkin olla kehittymis varaa? koska itsellä ei sinänsä syksyllä tulokset laskenu, mutta ei nyt mittää mahotonta nousuakaa kyllä ollut. Koko 2012 vuosi on menny vähän väliä sairastellessa mutta nyt tosiaan marraskuusta asti ollut ensiksi kuukauden kurkkukippee, sitten keuhkoputkentulehdus johon antibiotti. Sen jälkee hirvee räkätauti joulukuun lopussa ja sitte mykoplasmaan lääkkeet jotka loppu viime perjantaina.. kovin väsyny olo myös ollu pitkän aikaan jo. Mutta yleensä saan kyllä nukuttua ihan ok, mutta aina vaan väsyttää ja mielialan vaihteluita, hikoilua ja sellane "loppuun palaneen" fiilis välillä.. Kovaa ressiä on ollu kyllä välillä. Töissä yleinen henki on myös ihan perseestä joka tietenki varmasti vaikuttaa.

Voiko ylikunnossa testo arvot laskea alas? Multa ne otettii, tuossa parisen viikkoa sitten ja oli ihan siellä häntäpäässä ne arvot. Kaikki oireeet viittaavat ylikuntoon ja pahaan sellaiseen.. sairasteltu marraskuusta asti myös. yks asia mikä mietityttää, niin voiko ylikunnossa kuitenkin olla kehittymis varaa? koska itsellä ei sinänsä syksyllä tulokset laskenu, mutta ei nyt mittää mahotonta nousuakaa kyllä ollut. Koko 2012 vuosi on menny vähän väliä sairastellessa mutta nyt tosiaan marraskuusta asti ollut ensiksi kuukauden kurkkukippee, sitten keuhkoputkentulehdus johon antibiotti. Sen jälkee hirvee räkätauti joulukuun lopussa ja sitte mykoplasmaan lääkkeet jotka loppu viime perjantaina.. kovin väsyny olo myös ollu pitkän aikaan jo. Mutta yleensä saan kyllä nukuttua ihan ok, mutta aina vaan väsyttää ja mielialan vaihteluita, hikoilua ja sellane "loppuun palaneen" fiilis välillä.. Kovaa ressiä on ollu kyllä välillä. Töissä yleinen henki on myös ihan perseestä joka tietenki varmasti vaikuttaa.

Voi laskea, mutta voi olla laskemattakin. Pelkkä testojen lasku voi selittää nuo sun oireet, eikä siihen välttämättä liity ylikuntoa millään tavalla.

Joo hetken luettuani, voi siis laskea testotasoja. Tännään kävin lääkärillä ja mietittii vaihtoehtoja. kilpirauhanen on siinä rajalla, mutta arvojen sisällä myös. Seuraavaksi vissiin, uniapnea testi. Eniten ärsyttää kun joku kyssyy,että mikä sua vaivaa, niin ei voi sanoa oikein että mikä on, Tai jos sannoo jotain testoarvoista tai ylikunnon mahdollisuudesta, niin kyllä varmasti tämän palstan porukka tietää mitenkä normi jantterit varsinkin vanhemmat tyypit suhtautuu.. Hohhoijaa tätä elämää.... :hyper:

Kuinka väsynyt oot MOKSU ollut kun olit ylikunnossa? mulla pahimmillaa ollut että roskien vieminen tuntuu ylitsepääsemättömältä.. Seisoakkaa ei jaksa duunissa.. Mutta nyt on jo ehkä vähän parempi :)

Tännää aattelin,että kun on ollu sillee iha ok olo pari päivää,että käynpäs fillarilla kaupassa.. koko reissuun matkoinee ja kaupassa käyntii meni maksimissaa 30 min.. Polin iha hissunkissun.. kottiin tullessa jalat tuntu ihmee lötköiltä ja nyt tuntuu niinku kurkku yrittäs taas olla kippee, mutta ei kuitenkaa oo. Ei jumalauta tätä paskaa. 14päivä on vasta se uniapnea vekotuksen hakeminen teekoosta..... siihen välliin vielä pari viisauden hampaan poistoa ens viikolla.

Aamusin kun herrään ja nousee sängystä niin syke kyllä nouseee aika korkeelle, mutta laskee myös aika noppeesti, ei vaa oikee saa luotettavaa tulosta kun ei oo mittaria, mutta mulla on ollu aina vähä (ehkä) noi sykkeet korkeella aamusin..?

Vittuko ei tiiä mitä tämä on. Hitsinvitsit kun harmittaa.......

Mitäs ylikunnosta ja -rasituksesta enemmän tietävät ovat mieltä seuraavasta?

Rupesi tuossa muutama vk sitten vähän salilla syke hakkaamaan enemmän, tuntui että väsyttää vähän koko ajan ja treenitehokin ehkä hieman laski. Noh, ajattelin että otetaan nyt sitten kunnon paussi ettei mene yli, ja pidin juuri 10pv totaalitauon puntista ( Jokunen kevyt kävelylenkki tänä aikana). Tauon alkupupolella väsymys hieman jatkui. Muita oireita ei oikeastaan ollut, ehkä pieni henkinen alavireisyys/masentelu, mutta tällä hetkellä on ollut elämässä paljon stressitekijöitä salin ulkopuolellakin. Oireet alkoivat tuon tauon aikan varsinkin lopussa selkeästi paranemaan, ainakin muutamana viimeisenä päivänä tuntui täysin normaalilta.

Noh, tänään kävin salilla, ja tein yhteensä 6sarjaa (penkki/leuat) vuorosarjoina, itselle suht kevyillä painoilla, koska ajattelin että on järkevää aloittaa kevyesti. Sarjojen jälkeen kuitenkin tuli taas syke aika koholle ja hieman vetelä olo. Syke on nyt pysynyt ainakin hieman normaalia korkeampana treenin jälkeen noin tunnin.

Onkohan ylirasitus vielä päällä? (en siis tiedä oliko alunperinkään ylirasitusta/ylikuntoa) Vai tuntuuko vaan ropassa kun alottaa pitkän tauon jälkeen taas punttailun? Mitä mieltä?

Onhan se kropalle aina pienoinen shokki tuo ensimmäinen treeni tauon jälkeen. Itselläni huolellinen lepo aiheuttaa sen, että juuri noiden sarjojen välillä "kroppaa jää kiertämään" eli syke on normaalia enemmän koholla. Samoin myös treenin jälkeen. Parin treenin jälkeen tilanne normalisoituu. Seurailisin siis tilannetta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Onhan se kropalle aina pienoinen shokki tuo ensimmäinen treeni tauon jälkeen. Itselläni huolellinen lepo aiheuttaa sen, että juuri noiden sarjojen välillä "kroppaa jää kiertämään" eli syke on normaalia enemmän koholla. Samoin myös treenin jälkeen. Parin treenin jälkeen tilanne normalisoituu. Seurailisin siis tilannetta.

Jossain tuolla joku puhui, että jos oireet jatkuvat kun palaa salille, niin tauko on ollut liian lyhyt. En tiedä sitte, tuli kuitenkin puoltoista viikkoo pidettyy ihan puhdasta taukoo. Dieettikin piti tässä alottaa, mutta otan varmaan iisisti normikaloreil nyt sitten vielä ainakin muutama pv ja käyn kokeileen kevyttä salia, jos ens kerrallakin ilmenee oiretta niin sitten varmaan pakko vaan jatkaa taukoa.

Vähän mietityttää, kun ei noista ylikunnon oireista ollu oikeestaan kun tota väsymystä ja ehkä pientä leposykkeen nousua tuossa pari vk sitten, eikä oireet silti lähtenyt 10pv täyslevolla. Kauankohan tällasessa sitten pitää levätä? Voiko olla menny jo pahaks ylikunnoks kun ei oireitaka ilmenny silloin pari vk sitten kun ehkä viikon parin ajan ennen kuin päätti alottaa tauon.

Kuinka väsynyt oot MOKSU ollut kun olit ylikunnossa? mulla pahimmillaa ollut että roskien vieminen tuntuu ylitsepääsemättömältä.. Seisoakkaa ei jaksa duunissa.. Mutta nyt on jo ehkä vähän parempi :)

Pahimpaan aikaan sain käytyä töissä, mut työmatkat ja kotona olo meni nukkuessa/maatessa/elokuvia katellessa.

Enkä sanois, että se oli ihn pelkästään ylikunto siinä vaiheessa, vaan jotain muutakin, joka seuras kaikesta siitä, mitä oli sattunu.

Mitenköhän tuo lepääminen kannattaa toteuttaa? Ottaako jotain kevyttä kävelyä ja jopa jotain kevyttä salitreeniä vai ihan totaalilepäilemistä? Jos siis tuollaisen pari vk tauon pitää.

Moi!

Tämmönen tuli hommattua, en tiedä onko miten hyötyä tässä projektissa. Lähinnä kiinnosta tuo, vaikka hurjalta kuulostaa keinotekoisen kuumeen aikaansaanti joka tappaa viruksia ja bakteereja:

http://www.fir65.com/fi/fir_teknologia/vaikutukset.html

Vaikka ylikunto tuntemukset ja mielialan laskut ja paniikkikohtaukset ovat takanapäin niin tuntuu, että kaikenlaista pöpöä tuntuu tarttuvan. Tietenkin pienten lasten vanhemmalle ihan normaaliakin, mutta tuntuisi että voisi olla vähemmänkin.

Kroppaa rassaa pienimuotoinen ylirasitustila. Ei ylikunnoksi viellä voi sanoa, mutta veemäisiä lihaskipuja,alakuloisuutta, motivaation puutetta jne havaittavissa sekä outoa "uupumusta".

Vitskut ja ravinto hommat hanskassa, mutta unihommat hieman hakoteillä. Joko en nukahda tai sitten näen painajaisia joihin heräilen, toki yksityiselämä hieman rassaa tota unta ja voi olla että "valve-elämän" ongelmat heijastuu nimenomaan tuohon nukkumiseen.

Kumminkin tilasin itelleni verenpainemittarin jolla voisin seurata systolista ja diastolista painetta sekä leposykettä, aina aamulla herätessä kelasin mitata ennen töihin / salille lähtöä.

Onko muut ihmiset pitänyt kirjaa paineista tai sykkeestä? Toki päivittäinhän ne vaihtelevat, mutta noin viikkojen keskiarvot antais ehkä paremman kuvan kropan ja hermoston rasitustilasta...?

Onko muut ihmiset pitänyt kirjaa paineista tai sykkeestä? Toki päivittäinhän ne vaihtelevat, mutta noin viikkojen keskiarvot antais ehkä paremman kuvan kropan ja hermoston rasitustilasta...?

En oo pitäny, mutta verenpaineen mittaaminen on vähän sama kuin itsensä punnitseminen: kannattaa tehä se useesti viikossa ja laskea aina sitte viikon keskiarvo.

Mulla meni yksi vuosi ylikunnon kanssa. Sen jälkeen on ollu tarkkana palautumisen suhteen. Onko se muuten niin, että kun kerran on vaikean ylikunnon kokenut niin herkistyy jollain tavalla, että palautuminen on jatkossakin vaikeampaa? Ylikunto ikään kuin on jättänyt jälkensä kroppaan. Olen kuullut yhdeltä hierojalta, että kroonistunut ylikunto on saattanut kestää joillain urheilijoilla vuosia ja ura on mennyt pieleen. Itse en mittaile verenpaineita tai ortostaattisia sykkeitä. Kuuntelen kroppaa, ensimmäiset merkit huonosta palautumisesta on itsellä hermostuneisuus ja univaikeudet, tällöin on pidettävä taukoa harjoittelusta.

Mulla meni yksi vuosi ylikunnon kanssa. Sen jälkeen on ollu tarkkana palautumisen suhteen. Onko se muuten niin, että kun kerran on vaikean ylikunnon kokenut niin herkistyy jollain tavalla, että palautuminen on jatkossakin vaikeampaa? Ylikunto ikään kuin on jättänyt jälkensä kroppaan. Olen kuullut yhdeltä hierojalta, että kroonistunut ylikunto on saattanut kestää joillain urheilijoilla vuosia ja ura on mennyt pieleen. Itse en mittaile verenpaineita tai ortostaattisia sykkeitä. Kuuntelen kroppaa, ensimmäiset merkit huonosta palautumisesta on itsellä hermostuneisuus ja univaikeudet, tällöin on pidettävä taukoa harjoittelusta.

Itsellä oli ylä-aste ikäisenä kova ylikunto mahdollisesti ja huonot perhe olot yms ja hiihto ura loppu siihen.. Reilun puol vuotta ainakin olin tekemättä mittää, muutamia sauvakävelyitä yritin tehdä.. muutaman vuoden tämän jälkeen rupesin punttia reenaamaan ja ylikunto oli ihan unohtunut kuinka hirveetä se on.. Nyt lokakuusta asti sairastelleena ja oikeestaan 2012 vuosi meni kokoajan vähän väliä jossain lunssassa ja nyt oon miettiny,että oiskohan mulla tollanen kroonistunu ylikunto,.? sykkeet on aamulla koholla pahasti,mutta ne kyllä laskee jonnin verran vähän ajan päästä? pittäis varmaa ostaa sykemittari niin sais varmuutta. Mutta myös ollu tosi kovaa väsymystä, vitutusta, mielialan vaihteluita, hikoilua yms. Lääkärissä mietitty,että miks oon kokojan sairaana ja mittattii testo tasojakin ja nekin oli ihan surkeet.Nyt tulevana torstaina ois uniapnea testin vuoro. kyllähän tää vituttaa ja paljon.

Eli uskon tohon tosi paljon,että menee helpommin ylikuntoon myöhemmin, mutta miten oot asiasta stressaamatta koko loppuelämän, että onko tää ylikuntoa vai ei? vitun perseestä sanon minä.

Omaa tilannetta vielä miettien,että voiko olla mahdollista,että jos ne testo tasot on vähä alhaisemmat kuin normaalisti tälläsellä nuorella,mutta rajojen sisällä, niin voiko olla mahdollista että mennee helpommin ylikuntoon pikkuhiljaa?

Asser, en usko, että tuohon pystyy aukottomasti vastaamaan kukaan. Itse uskon, että varmasti "vastustuskyky" ylikuntoa vastaan heikkenee ainakin joksikin aikaa. Ja aika riippuu pitkälti siitä, kuinka pahasti itsensa on monttuun kaivanut. Kai se ihan mahdollista on, että vauriot ovat pysyviäkin. Itse hölmöilin 6 kk, palauttelin 6 kk, mutta meni varmasti vuosi(a), että kestin normaalia harjoittelua. Tai toinen mahdollisuus on, että tulin vain ylikriittisiksi kaikenmoisille tuntemuksille.

- - - Updated - - -

Mutta tää oli siis mutua.

Itsellä ylirasituksen varsinaiset oireet (ainakin ne mitä huomaa itse) ovat nyt noin viikon verran olleet poissa. Niitä ehti sellainen 3 viikkoa olla. Varmaan tuo sitten oli vain jotain ylirasitusta eikä varsinaista ylikuntoa kun meni noin nopeasti ohi.

Kuinka kauan olette pitäneet taukoa tai ottaneet hyvin iisisti sen jälkeen kun oireet hellittäny?

Suositut

Back
Ylös Bottom