Moi. Ajattelin kertoa vähän omia kokemuksia asiasta ja loppuun kysyä pari kysymystä.
Eli tosiaan kaikki alkoi kesällä, tapahtui elämässä suuria muutoksia jotka aiheuttivat hyvin suurta surua. Sain itseni kuitenkin potkittua takaisin salille läheisten tukemana. Treeni lähti kulkemaan hyvin taas ja treenasin entistä kovempaa. Aloin saada välillä sydämen lisälyöntejä, hikoilin öisin kuin pieni sika ja olin koko ajan kipeänä (olin kyllä jo siis aiemmin ollut). Lääkärissä kävin ja kysyin mahdollisen ylikunnon vaikutusta sairasteluuni, mutta hän sanoi olevan normaalia sairastelua (=huono vastustuskyky muuten vain). Uskoin lääkäriä ja ajattelin, että vain kuvittelin. Aloin treenata entistä kovempaa yrittäen syödä hyvin, mutta oli haasteita saada päivän ravintoa tarpeeksi kulutukseen nähden. Olin jatkuvasti ärtynyt, josta huomauttivat niin vanhemmat, sisko, tyttöystävä kuin kaverikin. Ajattelin ärtyneisyyden korjaantuvan salilla käynnillä, koska siellä voin purkaa tunteitani ja nautin käydä siellä (=Oravanpyörä?). Käännekohta tuli, kun tulin jälleen kipeäksi.
Noin viikon kestäneen flunssan jälkeen ei ollut mitään mielenkiintoa palata salille. Olin hyvin väsynyt ja flegmaattinen, ahdistunut, sain paniikkikohtauksia jne - En ollut oma itseni läheisteni mielestä. Lopulta tilanne kärjistyi ja kävin terapeutilla. Mulla todettiin keskivaikea masennus, johon liittyy ahdistuneisuus sekä paniikkihäiriö. Masennuksen toteamisesta on nyt kuukausi. Sain mielialalääkkeet, lääkitys loppui pari päivää sitten.
Totaalilepoa mulla on nyt ollut ihan mielenkiinnon puutteesta johtuen noin kaksi kuukautta. Tajusin ylikunnon olevan vaikuttava tekijä masennukseen vasta pari päivää sitten, kun juttelin yhden kaverin kanssa treenauksesta.
Eli vuodatuksen jälkeen...
Nyt 2kk totaalilevon jälkeen, onko turvallista palata salille? Ruokahalu on ollut ennallaan jo jonkin aikaa ja saan hyvin unta öisin. Ahdistus vaivaa vain harvoin, ns. masennuspisteet laskenut melkein puoleen alkuperäisestä enkä saa enää juurikaan paniikkikohtauksia.
Miten salillepaluu pitäisi toteuttaa? Pitkiä sarjoja pienillä painoilla?
Kannattaisiko mun unohtaa mun pitämä vanha treenipäiväkirja hetkeksi ihan sen takia, etten stressaa kehityksen laskua, vai päivittää sitä edelleen?
Kiitoksia etukäteen vastauksista.