Nyt viimein sain aikaiseksi raapustaa oman tarinani tänne.Eli olen 17v poika ja kaikki alkoi noin vuosi sitten kun aloin ajaa maantiepyörällä ja tein lähes kaiken väärin. Eli ravintoa ei tullut riittävästi ajoin lähes päivittäin ja liikaa tasooni nähden.
Morjes!
Ajatko pyörällä silkasta omasta kiinnostuksesta lajia / urheilua kohtaan vai onko kyse esim. mahdollisesta miellyttämisen halusta kavereita kohtaan, jotta pysyisit ns, " piireissä ja jutuissa". Jos oikeasti tykkäät lajista ja urheilusta niin ok, mutta jos se on suorittamista ja pakkopullaa niin voisiko esim. joku toinen täysin liikuntaan liittymätön laji olla sun juttu esim. musiikki tai valokuvaus. Iässäsi on yhteisöön kuuluminen on tärkeää, joka varmasti tuo hankaluutta " oman jutun tekemiseen", mutta tärkeää on tehdä pää pystyssä sitä mitä kohtaan tuntee mielenkiintoa. Voit saada uusia kavereita uuden harrastuksen kautta ja ehkä vanhatkin kaverit kiinnostuvat uusista harrastuksistasi. Myös voi olla, että jotkin nykyiset kaverisi ovat samassa tilanteessa, mutta heillä ei ole ollut rohkeutta harrastaa muuta kuin paljon arvostettua liikuntaa.
En halua kuulostaa sosiaalitantalta, mutta näin 32-v perheenisänä ja n. 10V ylikunnosta kärsineenä olen oppinut, että omia haluja, mieltymyksiä ja tuntemuksia kannattaa kuunnella ja kunnioittaa, eikä vain sivuuttaa niitä suorittamalla kuten itse tein. Itse voin näin jälkikäteen tunnistaa n. sinun ikäisenäsi yhden tapahtuman joka on varmasti aika lailla edesauttanut tätä koko kierrettä. Ko. tapahtumassa aiemmin niin huolettomasta, sosiaalisesta ja itsevarmasta pojasta tuli epävarmenpi, herkkä pohdiskelija, pitää näyttää "ulospäin hyvältä" suorittaja, joka pönkitti egoaan kovalla treenaamisella ja materiaalisella hyvinvoinnilla ainakin jossain määrin. En myöskään osannut tunnistaa tuntemuksiani mikä aiheutti niiden patoutumisen enkä myöskään usakaltanut kertoa niistä kenellekään peläten häpeän leimaa.
Nykyinen maailma on niin kova urapaineiden, sosiaalisten paineiden ja ulkonäköpaineiden sekamelska, että kaikki eivät onnistu siellä " jalat kuivina " seilaamaan. Eikä tarvitsekaan, mutta silloin pitää osata pyytää apua ulkopuolisilta. Elämä ei voi olla pelkkää juhlaa, eikä sitä voi suunnitella etukäteen vaan useimmiten hyvinkin tasaista ja välillä tulee näitä alamäkiä kuten sinun kohdallasi. Tärkeintä ottaa näistä opiksi. Todeta, että vituix meni ja ponnistaa uudestaan. Vaikka maailma on kova ja tämmöisten asioiden kertominen voi tuntua ikävältä itselle niin onneksi ymmärrystä löytyy varmasti etkä todellakaan saa mitään epäonnistujan leimaa tai sitten tuommoisia ajattelevien olisi syytä katsoa peiliin ettei kaikki ole heillä ihan kohdallaan. Murheen alhoon ei kannata jäädä tolkuttomiin makamaan vaan pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin. Käden käänteessä se ei tapahdu, mutta kun usko on luja niin varmasti onnistut. Masennukseesi ja stressiin suosittelen asioiden läpikäymistä läheisten ( vanhempien ja kavereiden kanssa), sekä psykoterapiaan hakeutumista, Mindfullness-menetelmän opettelua ja mahdollisesti mielialalääkityksen aloittamista (ammatti ihmisen suosituksesta tietenkin)jos et ole sitä jo tehnyt.
Olet niin nuori, että pystyt tekemään asian eteen vaikka mitä, mutta kannattaa aloittaa se samantien niin hyvä tulee.
Itse olen sitä mieltä, että tämänkaltaisissa henkinen + fyysinen ylikunto tapauksissa 75 % on henkisen puolen osuus.
Itse olen löytänyt tämän ansioista kaksi uutta harrastusta, joissa ei tarvitse hikoilla pätkääkään, mutta ovat todella mielenkiintoisia.