Moi!
Tilanneraporttia:
Olen nyt levännyt 5 kuukautta(joulu-huhtikuu). Huhtikuun alussa kävin Arja Uudentalon vastaanotolla, joka suositteli spiroergo- testiä. Kävin tekemässä testin 3.5 Turussa Paavo Nurmi keskuksessa. Maalis- ja huhtikuun aikana mun olossa tapahtui hurja parannus. Nukuin joka yö 10h ja otin tosi rauhallisesti, yritin vaan rentoutua. Mirtazapin auttoi nukahtamisessa ja paransi unenlaatua. Nyt olen jo kaksi yötä nukkunut ilman. melatoniinia käytän edelleen, koska siitä tuskin on haittaa. Huhtikuun lopulla huomasin et mun sykkeet on laskeneet; kävellessä ja pyöräillessä kevyesti, sykkeet ei enää nousseet 100-110 tienoille vaan olivat 80-95 välissä. Elikkä ainakin mulle ihan normaalit sykkeet. Tottakai kunto on todella huono kun on maannut 5 kuukautta. Se pitää ottaa sykkeissä huomioon kun miettii ylikunnosta paranemista. Lepo tiputtaa kuntoa väkisinkin vähän. Mut äkkiä se sit tulee takas, joten malttia!
Olon jo tuntuessa paremmalta, uskaltauduin kuntotestiin. Tulokset olivat paljon parempia kuin odotin. Jaksoin todella hyvin ja maitohapot käyttäytyi niin kuin pitääkin.Olin todella yllättynyt,JEE! Ainoa mikä oli outoa, niin testin jälkeen hapot ei lähteny laskuun tarpeeksi nopeasti. Toisaalta kyseessä oli maksimitesti, joten tais olla aika shokki mun kropalle, kun en oo sitten marraskuun ottanu mitään tollasta. Todella suosittelen testiä kaikille, saa aerobisen ja anaerobisen kynnyksen määritettyä sydämenlyönnin tarkkuudella.
Ennen testiä treenasin vain alle 125 sykkeellä mutta testin antaessa tarkat rajat, oon alottanu kevyen treenin kynnysten mukaan. Tein testin kuntopyörällä, joten juostessa rajat ovat noin 10 lyöntiä korkeammat.
Eli tällä hetkellä treenaan melkein kaikki treenit aerobisen kynnyksen alla. Kerran viikkoon ajattelin nyt aloittaa treenin, jossa treenataan anaerobisen kynnyksen alla.
Edelleen suosittelen kaikille venyttelyä ja rentoutumisharjoitteita, varsinkin jos sympaattinen hermosto ei rauhoitu! Oon venytelly tosi paljon ja käynyt hieronnassa, tuntuu tosi hyvältä!
Ennen Arja Uudentalon juttusille menoa kävin testaamassa testot, alhaalla olivat. Uusitalo sanoi et pitää seurata niitä. Sitten eksyin tälläiselle sivulle:
www.seksuaaliterveysklinikka.fi
Sivuilla on todella hyvät kuvaukset testosteronin vajeesta ym. Mun arvojen ollessa todella alhaalla,otin yhteyttä lääkäriin, joka hoitaa tälläisiä asioita. Selitin ylikuntoni ja muita taustoja. Hän sanoi heti et oireeni kuulostavat ihan tyypilliseltä testosteronivajeelta. Ei kuitenkaan voida sanoa varmasti johtuuko alhainen testo ylikunnosta vai toisinpäin. Mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei ole mitään järkeä odottaa enää, silä mun testojen olisi jo pitänyt palautua, kun oon levännyt niin pitkään. Ennen lääkärille menoa, multa testattiin testojen lisäksi aivolisäkkeen hormonit(LH,prolaktiini, FSH). Aivolisäkkeen hormonitasot olivat hyviä, joten vika ei johdu siitä, aivolisäke kyllä lähettää mun kiveksille viestejä mutta ne ei vastaa niihin. Sama ongelma mulla on kilpirauhasen kanssa, aivolisäke kyllä lähettää TSH:ää mutta kilppari ei vaan reagoi.
Elikkä nyt mulla on sitten testosteronin korvaushoito alkanut; piikkiä tulee 6-8 viikon välein. Toivottavasti auttaa, tosiaan lääkäri totesi et oireet vois hyvinkin korjaantua; väsymys,ahdistus,paniikki. On se vaan hassua; aina kun oon menny lääkäriin puhumaan näistä, niin aina on palattu mun kilppariin. Mun kilppari lääkitys on ollu kohdillaan jo 10 vuotta! Onneks nyt löysin lääkärin, joka tietää mitä tekee. Lääkäri myös totesi et on miehellä varmaan paska olo, niin alhaset testot oli! Sanoin et on kyllä ollut niiiiin paska olo, varsinkin joulukuusta maaliskuuhun. Silloin olin kyllä ihan rikki.
Voin kirjoitella tänne taas kun alan huomaamaan olossa muutoksia, tosiaan en vielä uskalla treenailla kun todella kevyesti. Onneks mulla on nyt tarkat rajat pk-treeneihin. Kesäkuun alussa olis tarkoitus kevyesti palailla painin ja vaparin pariin. Mutta olon mukaan mennään eikä mitään tarkkaa suunnitelmaa tehdä. Ennen mulla oli vähän sillai, et menin treeneihin vaikka maailma olis kaatunut! Mutta onneks tääkin pässi on ymmärtänyt asian vakavuuden ja nyt hoidetaan mies kuntoon! Mut on se vaan niin siistiä päästä treenaan, vaikka vaan kevyesti!
Tuli muuten mieleen et pitäisköhän multa mittailla vielä kortisoli -pitoisuuksia? Onkohan siinä mitään järkeä? Eiks se niin ettei mikä tahansa se arvo on niin sille ei voida tehdä mitään? Oonko oikeessa?
Onko täällä muilta ylikunto "potilailta" mittailtu kortisoleja? Entä kuinka monelta on testot mittailtu? Millasii arvoja on saatu?
Toivottavasti mun viestit auttaa sellasii, jotka miettii omia testoja ja ylikuntoa, tai vaikka vaan kuntotestausta. Suosittelen rohkeasti kaikkia puhumaan omalle lääkärille. Vois vaikka saada lähetteen kuntotestiin eikä tartte maksaa itse. Mä maksoin mut oli se joka pennin arvonen.
over and out