Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Itellä tullu pientä pelkoa puseroon että jos sitä olisi ylikunto/ ylirasitustila.. Seuraavia oireita nyt ollut (tosin vasta alle viikon verran);
- Unettomuus
- Yleinen väsymystila
- Ei jaksais aloittaa treeniä/ kautta muitakaan hommia, mutta sitten kun aloittaa niin sen toisaalta jaksaa tehdä
- Lihakset väsyy nopeasti

Eli nyt kuitenkin kun oireet olleet näin vähän aikaa, niin ajattelin että jo viikon kevyempi sessio/ täyslepo voisi jo auttaa? Kovempaa treeniä on tullut nyt vedettyä kuukauden verran, ja nyt olisi tarkoitus muutenkin keventää. Treeni on sisältänyt niin lenkkiä, punttia, kuin muutakin liikuntaa. Onko niin, että mitä lyhyemmän aikaa on tätä kovaa rasitusta + oireita ollut, niin lyhempi lepoaika riittää?

Eli nyt kuitenkin kun oireet olleet näin vähän aikaa, niin ajattelin että jo viikon kevyempi sessio/ täyslepo voisi jo auttaa? Kovempaa treeniä on tullut nyt vedettyä kuukauden verran, ja nyt olisi tarkoitus muutenkin keventää. Treeni on sisältänyt niin lenkkiä, punttia, kuin muutakin liikuntaa. Onko niin, että mitä lyhyemmän aikaa on tätä kovaa rasitusta + oireita ollut, niin lyhempi lepoaika riittää?

Kyllähän se yleensä menee niin, että mitä lyhyempi ylirasitus niin sitä lyhyempi se lepojaksokin. Hankala vain sitä sanoa, että kuinka "suuri" se ylirasitus on. Kokeile sitä viikkoa ja pidä tarvittaessa vaikka enemmänkin sitten. Kaksi viikkoakaan ei ole vielä mikhään. Korvien välille raskasta olla jumppaamatta, mutta kroppa ja tulokset kiittää.

Olisko kellään jotain nasevaa linkkiä/tietopakettia tuosta overreachingistä? Olen vähän lukenut siitä ja koitin googlettaa, mutta mitään kattavaa pakettia en löytänyt. Itellä kun tilanne on se, että tässä parin viikon kova treeniputki lähinnä aiheuttanu sitä, että räjähtävyys laskenu, hengästyy mielestäni helpommin ja muutamia suoritukseen liittyviä puutteita, siinä missä taas mieli on virkeä, uni maistuu, ruoka maittaa ja töissäkin jaksaa hyvin.

Itellä kun tilanne on se, että tässä parin viikon kova treeniputki lähinnä aiheuttanu sitä...
Parin viikoa kova treeni ei aiheuta ylikuntoa, vaan kroppa hieman rasittuu liikaa niin voimatasot laskevat hetkeksi, siihen auttaa kevyt viikko väliin ja sitten taas kovaa treeniä.

Ärsyttää kun nykyään joka paikassa viljellään tätä ylikuntoa jopa urheilijat puhuvat monesti väärällä termillä, kun 95% tapauksista kroppa on vain hieman ylirasittunut josta selvitään viikon tai kahden kevennetyllä treenillä.

Airwalk, et tainnu lukea mun viestiä kai? En ole ylikunnosta missään nimessä puhunutkaan, vaan overreachingistä. Mielestäni viestistäni käy ihan hyvin ilmi, etten oleta olevani ylikunnossa.

Tarkentaakseni vielä millasia ne mun kovan treenin viikot on ollu, niin sanotaan että noin 6-8 treeniä viikossa, joinakin päivinä kahdetkin. Pääasiassa painimassa käyn, jossa sykkeet ovat välillä maksimissa. Nyt ei siis kyse ole mistään 2min tauon punttitreeneistä.

Airwalk, et tainnu lukea mun viestiä kai? En ole ylikunnosta missään nimessä puhunutkaan, vaan overreachingistä. Mielestäni viestistäni käy ihan hyvin ilmi, etten oleta olevani ylikunnossa.

Tarkentaakseni vielä millasia ne mun kovan treenin viikot on ollu, niin sanotaan että noin 6-8 treeniä viikossa, joinakin päivinä kahdetkin. Pääasiassa painimassa käyn, jossa sykkeet ovat välillä maksimissa. Nyt ei siis kyse ole mistään 2min tauon punttitreeneistä.

Pahoittelen termien sekaantumista, mutta kun ollaan suomen kielisellä foorumilla niin voitaisiin keskittyä suomeen eli functional overreaching=toiminnallinen ylirasitus, non-functional overreaching = kun ylirasitus menee hermoston puolelle ja palautuminen vie viikkoja tai kuukausia. 6-8 treeniä jos vielä suurin osa on kovia? Ihmettelen jos kroppaa pystyy kehittymään koska pyhästä kolminaisuudesta puuttuu lepo...

Parhaani teen palauttelun suhteen niin, että venyttelen paljon, pyrin nukkumaan hyvin ja väh. yks täysi lepopäivä viikossa. Mutta pidemmän päälle huomannut ettei tuo riitä (ainakaan vielä, katsoo miten sitten tulevaisuudessa kun tullut enemmän tämmöstä harjoittelua). Sori tosiaan tosta termistä, ei tullut mieleen suomentaa, overreaching vain jäänyt mieleen. Otan nyt kaksi täyttä lepopäivää normaalilla aktiivisuustasolla ja sitten lähdetään rakentaan tilannetta uusiksi ja rauhallisemmin. Jos jollain on vielä tietoa tuosta ylirasitustilasta niin lukisin mielelläni.

Kävin tuossa 4kk tauon jälkeen urheilulääkärin pakeilla. Hyvin tuli ajatuksia vaivasta vaihdettua ja lekuri totesi myös samaa mitä täälläkin ollaan keskusteltu että itse ylikunto ja ylikunnosta aiheutunut psyykkinen oireilu ei monesti kulje käsikädessä. kun itse ylikunto alkaa olla voitettu niin henkinen puoli monesti odottaa aikaansa ja stressin hallitsemattomuus on omiaan pitkittämään kokonaisvaltaista toipumista. Lääkäri mainitsi myös että ylikuntoon joutuminen on monesti tietyn tyyppisillä yksilöillä yleisempää. Hän mainitsi kaksi luonteenpiirrettä: 1.perfektionisti joka treenaa silloin kun kalenteriin on niin merkitty välittämättä siittä millainen olotila on, samaan aikaan hän yrittää koulu tai työelämästä selvitä mahdollisimman mallikkaasti ja tunnollisesti. syödä ja nukkua ehtii myöhemminkin. rennosti ottaminen on monesti vierasta 2. herkkä pohdiskelija joka tietyistä asioista stressaantuu jne. Vastakohdaksi hän esitti rennon jääkiekkoilijan joka nuuska huulessa treenailee sen minkä jaksaa ja sit ku ei jaksa niin ei treenaa. hän ei taatusti mene ylikuntoon. Tämä tietysti on aika silmiä avaavaa sikäli että yksilölliset psykologiset tekijät ovat kenties merkittävin tekijä ylikuntoon joutuvilla (tietysti kovan treenin ohella).

Itse ainakin allekirjoitan nuo edellä mainitut luonteenpiirteet tietynlaisesta perfektionismista ja yksilöllisestä herkkyydestä. Ja se mitä ainakin Moksu ja kerrostalo ovat palstalla maininneet eli että stressattua tulee toipumisvaiheessa liikaa. Eli uskon, että meitä kohtalontovereita yhdistää kenties samantyylinen luonne :). Itsellä oireena on sympaattinen ylikuormitustila enemmänkin eli sympaattinen hermosto on vallalla ja murskaavan masennuksen sijaan fiilis on ylikierroksilla käyvä ahdistunut ylireagoiva ärtynyt hermostunut ja tietysti kovin väsynyt. Tällaisella oirekuvalla kun kaikkiin asioihin hieman ylireagoi normaalistikkin niin stressaamattomuus on kohtuullisen vaikeaa. Mutta jos positiivisia asioita hakee niin ikää on 23 eli palautumisen pitäisi olla suht hyvää ja onpa se ortostaattinen sykereagtio laskenutkin 47stä 29.n. parin viikon päästä poljetaan rasituskoe ja asennetaan sykeväliseuranta kahdenvuorokauden ajaksi ja tsekataan mihin suuntaan palautuminen on 4kk aikana edennyt. vaikka kropassa sen edelleen tuntee että matkaa on vielä...

tuosta kevyestä treenaamisesta toipumisen aikana oli myös puhetta ja vallalla alkaa olla maailmanlaajuisesti käsitys että kevyt treeni on parempi kuin täyslepo. kun parasympaattista hermostoa "muistutellaan" kevyellä treenillä ja puretaan stressihormonitasoa niin aika järkeenkäypää että tästä on hyötyä.

tuosta kevyestä treenaamisesta toipumisen aikana oli myös puhetta ja vallalla alkaa olla maailmanlaajuisesti käsitys että kevyt treeni on parempi kuin täyslepo. kun parasympaattista hermostoa "muistutellaan" kevyellä treenillä ja puretaan stressihormonitasoa niin aika järkeenkäypää että tästä on hyötyä.

Itselle aikoinaan urh.lääkäri suositteli jotain muuta liikuntaa kuin kuntosaliharjoittelu ylikunnon aikaan. Siinä sitten tuli kaikenlaista harrastettua ja silloin helpotti stressi kun pääsi taas purkamaan sitä johonkin...

Mistäs sen sitten osaa sanoa, että milloin on ns. palautunut ylirasituksesta? Pitääkö se vaan osata itse lukea kroppaansa, ja hiljalleen alkaa palautumaan treenitahtiin? Eli jos omat oireet on olleet vaikka unettomuus ja väsymys, niin voiko tästä tehdä johtopäätöksen että unentulon ja kropan/mielen piristymisen alkaessa palautuminen on mallillaan? Ja miten kauan pitäisi oireettomana mennä, jotta voi sanoa palautuneensa 'täydellisesti'? Vai onko jotain ns. varmaa konstia sanoa millä huomaa palautuneensa, esim. sykkeiden oleminen jossain tietyissä rajoissa?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mistäs sen sitten osaa sanoa, että milloin on ns. palautunut ylirasituksesta? Pitääkö se vaan osata itse lukea kroppaansa, ja hiljalleen alkaa palautumaan treenitahtiin? Eli jos omat oireet on olleet vaikka unettomuus ja väsymys, niin voiko tästä tehdä johtopäätöksen että unentulon ja kropan/mielen piristymisen alkaessa palautuminen on mallillaan? Ja miten kauan pitäisi oireettomana mennä, jotta voi sanoa palautuneensa 'täydellisesti'? Vai onko jotain ns. varmaa konstia sanoa millä huomaa palautuneensa, esim. sykkeiden oleminen jossain tietyissä rajoissa?

siinäpä se onkin se homman vaikeus! ettei vaan alota liian aikaisin ja putoa samaan kuoppaan uudelleen! Mutta kyl tuo ortostaattinen sykemittaus on varmaan oman fiiliksen lisäksi paras mittari (mittauksesta ohjeita aikaisemmissa keskusteluissa) jos tietää millä tasolla se on "normaalisti" ja nyt tulos on kutakuinkin sama nii aika hyvillä vesillä ollaan.

Vajaa neljä kuukautta nyt aktiivisesti ravattu salilla kolme kertaa viikossa 1-jakosen parissa (SS ja nyt G6), lepopäivinä 10kg niskassa tunnin reipas kävelylenkki. Niin tänään iski joku ihme väsymys, just ja just jaksoin gymille polkea ja sain kyykyssä soleuksen rikki ja tämän jälkeen penkissä rimpuilin hikiseen 3x10 sarjat loppuun, lähin sitten himaan kun rupes vituttamaan toden teolla. Tuli juuri kaupassakin käytyä ja sielläkin olin aivan muissa maailmoissa, hyvä kun silmät pysyivät auki vaikka olen nukkunut viimeyönä ainakin 11 tuntia? Onko mulle joku flunssa tulossa vai jokin ylikunnon poikanen? Ehdotuksia miten kannattaisi toimia?

Vajaa neljä kuukautta nyt aktiivisesti ravattu salilla kolme kertaa viikossa 1-jakosen parissa (SS ja nyt G6), lepopäivinä 10kg niskassa tunnin reipas kävelylenkki. Niin tänään iski joku ihme väsymys, just ja just jaksoin gymille polkea ja sain kyykyssä soleuksen rikki ja tämän jälkeen penkissä rimpuilin hikiseen 3x10 sarjat loppuun, lähin sitten himaan kun rupes vituttamaan toden teolla. Tuli juuri kaupassakin käytyä ja sielläkin olin aivan muissa maailmoissa, hyvä kun silmät pysyivät auki vaikka olen nukkunut viimeyönä ainakin 11 tuntia? Onko mulle joku flunssa tulossa vai jokin ylikunnon poikanen? Ehdotuksia miten kannattaisi toimia?

Luultavasti jotain flussaa tms. ylikunto ei tule silmäräpäyksessä vaan siitä tulee merkkejä pitkän aikaa ja lopulta treenaamisesta ei tule mitään.

Kysytääs nyt vielä semmoinen asia, että miten paljon se ortostaattinen syke/ sykkeiden erotus kertoo palautumisesta. Tänä aamuna oli makuulla 51, ja seisaalla 76. Eli 25 erotus. Tarkoittaako tämä että vielä pitäisi kauankin taukoa pitää? Viikko- 2 viikkoa? Kun joissain paikoissa lukee että jos 20 ylittyy niin se ei ole hyvä homma? Ja henkisesti tämä tauko on kidutusta itselle, koko ajan tekee mieli treenata.. Mutta ei kai tämä kunto/ lihas viikon parin levolla katoa?

Kysytääs nyt vielä semmoinen asia, että miten paljon se ortostaattinen syke/ sykkeiden erotus kertoo palautumisesta. Tänä aamuna oli makuulla 51, ja seisaalla 76. Eli 25 erotus. Tarkoittaako tämä että vielä pitäisi kauankin taukoa pitää? Viikko- 2 viikkoa? Kun joissain paikoissa lukee että jos 20 ylittyy niin se ei ole hyvä homma? Ja henkisesti tämä tauko on kidutusta itselle, koko ajan tekee mieli treenata.. Mutta ei kai tämä kunto/ lihas viikon parin levolla katoa?

sanotaanko näin että et pysty päätteleen tuosta sun ortostaattisesta sykkeestä yhtään mitään. se on täysin yksilöllinen ja voi olla sinulle vaikka täysin normaali lukema. jotta saataisiin vertailuarvo niin sun täytyis tietää mitkä ortostaattiset sykearvosi olivat ennen ylikuntoon menoa hyvin palautuneena. joten parempi ottaa vielä rauhallisesti. ei se pohjakunto kahes viikos mihkää katoa.

Terve pakkotoistolaiset! Aivan varmasti on kysytty muutamaan otteeseen, mutta kysynpä vielä kerran. Onko mahdollista/suositeltavaa diettaa, "bodata" ja harrastaa juoksu/muuta aerobista liikuntaa? Pitäisi 20kg tiputtaa 5 kuukaudessa. Ja samalla kaverin kanssa leikkimielinen kisa saleilussa eli kumpi on voimakkaampi :). Kiitos etukäteen vastauksista.

Edit: meni vähä väärää paikkaan :) Mites täällä poistetaan viesti.

Ylikuntoa vai koko kropan jumitus??

Terve!

Rupesin tässä mietiskelee, että mistäköhän voisi johtua miun treenien huono kulku, ku miettii et koko kesän oon reenannu ja kaikissa työntävissä liikkeissä treeni ei kule yhtään. Penkki on vaan laskenu koko kesän aikana ja samoiten pystypunnerrukset sun muut työntävät liikkeet. Mietin et miulla on joko ylikunto tai sitten paikat ihan hemmetin jumissa, jonka takai voimat on hävinny.. En sit tiiä ei tää miusta mitenkää normaalia voi olla, jos nyt kesän jälkee esim penkissä menee vähemmä ku ennen kesää. Pystypunnerruksessa viimeks ku otin nii yli 10kg pienemmillä painoilla ku yleensä jne.. Kertokaahan kokeneemmat, että mistä tämmöinen voisi johtua?? Muut reenit sit kulkee ihan mallikkaasti, selkä ja jalat varsinkin on vaa kehittyny kesän aikana. Nii ja vielä oon miettinyt sitäkin, että tein koko kesän 3-vuorotyötä, että ongelma voi piileä siinäkin..

Mä olen aina, kun treenit on alkanut tuntumaan raskaalta tai väsyneeltä, pitänyt viikon tai parin täystauon salilta. Tauon jälkeen on painot aina noussut uudella voimalla ja usein olen tuolloin tehnyt henkilökohtaisia sarjaennätyksiäkin.

Terve!

Rupesin tässä mietiskelee, että mistäköhän voisi johtua miun treenien huono kulku, ku miettii et koko kesän oon reenannu ja kaikissa työntävissä liikkeissä treeni ei kule yhtään. Penkki on vaan laskenu koko kesän aikana ja samoiten pystypunnerrukset sun muut työntävät liikkeet. Mietin et miulla on joko ylikunto tai sitten paikat ihan hemmetin jumissa, jonka takai voimat on hävinny..

Ole huoleti. Kyse ei ole ylikunnosta. Kyse on vain ylirasituksesta, joka paranee sillä, että hermosto saa levättyä.

Ylirasitus

Joo miekin mietin sitä myös, että pitäsköhä pittää taukoo.. Nooh taukoo tulloo melkein 3 viikkoo ku lähen thaimaahan kahden viikon päästä nii jos sit ensviikon reenit ottais kevyesti nii sit ois hyvä huilia thaimaassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom