Moksu
VIP
mulle tosiaan lääkäri heitti ilmoille ehdotuksen testosteronin käytöstä elimistön palauttamiseen. . nyt otettiin kortisoli ja vapaa testo verikokeet. ens viikolla saan tulokset. ylikuormittuneilla kortisolit on koholla ja testot alentunu, mutta sitä onko ne viitealueella jäädään mielenkiinnolla odottamaan.
teston käytöstä ylikunnon hoidossa on puhuttu aikasemminkin mutta puhutaanpa lisää. se että suomessa se ei ainakaan mikään normikäytäntö ole (jenkeissä kai käytetään joissain tapauksissa?) on toisaalta ihan ymmärrettävää tietäen aineen mahdolliset haittavaikutukset. taas vaikeammissa tapauksissa olen miettinyt että kumpi on pahempi:
A: antaa urheilijan kärsiä vaikeista oireista jopa vuosikausia. lisäksi jatkuvan stressitilan tiedetään aiheuttavan elimistön mekanismeissä pysyviä muutoksia, psyykkisistä puhumattakaan. B: hoitaa lääkärin valvonnassa järkevillä ja "terveillä" testomäärillä elimistöä ja kiihdyttää siten merkittävästi kokonaisvaltaista palautumista
Tuo ois tosi mielenkiintoinen aihe, mutta luulen, että joutuu menemään doping-osiolle siitä enemmän keskustelemaan. Muistelen, että jossain oli mainintaa yleensäkin mielialalääkkeiden ja hormonien käytöstä ylikunnon hoitamiseen, mutta siinäkin taidettiin heitellä ilmoille sitä, että ne aiheuttavat sitten omat ongelmansa, eivätkä korjaa sitä syytä vaan oiretta.
Jotain mielenkiintosia aiheen vierestä löyty:
Statistical analysis (ANCOVA) revealed the fTC ratio decreased significantly (p < 0.01) from pre-study resting measurement (Pre 1) to the final post-study resting measurement (Rest) in the low-CHO group (-43%), but no change occurred (p > 0.05) in the control-CHO group (-3%). Findings suggest if the fTC ratio is utilized as a marker of training stress or imbalance it is necessary for a moderately high diet of CHO to be consumed to maintain validity of any observed changes in the ratio value.
Elikä tulkitsin näin: VHH (alle 30% kaloreista HH) huonontaa vapaan testosteronin ja kortisolin suhdetta ja jos tuota testo:kortisolia käytetään stressitilan tulkitsemiseen, niin korkeemmat hiilarit on parempi.
Tämä tukee taas mun käsitystä siitä, että ylikunnosta kärsivälle ei ole vähät hiilarit hyvästä.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20091182
Kaikki testosteroniasiat ylikuntoon liittyen on tuota testo:kortisoli -suhdetta, enkä nyt ainakaan löytänyt mitään, jossa olisi varsinaisesti tutkittu ylikunnon hoitamista testosteronilla.