Haluuako joku analysoida miten rikki olen tällä hetkellä?
Analyysiä en pysty tekemään, mutta spekulointi onnistuu aina!
Täältä pesee: Maaliskuusta asti vetänyt 8-9 treeniä viikossa, joista 3x voimanostoa, 4x bjj:ta ja 2x hokutoryu jujutsua ja venyttelyt iltaisin. Punttitaustaa pari vuotta ja bjj:ta puoli vuotta ennen maaliskuuta.
Kuulostaa tyypillisen hienolta kamppailijan treeniltä. Hyvillä pohjilla kovaan nousuun!
Nojoo.. kettuilu sikseen.
Pidinpä sitten 5 päivää lepoa ja tutkailin leposykettä sekä ortostaattista sykettä. Leposyke aamulla korkeimmillaan (<5 lyöntiä/minuutissa normaalista leposykkeestä merkki ylikunnosta?) ja ortostaattinen syke yli 30.
Sykkeet on aina yksilöllisiä ja niitä pitäisi olla seurannut pidemmän aikaa, että tietää, mikä on normi taso. Toisaalta sulkeissa mainitun perusteella ymmärsin, että tiedät, mikä leposykkeesi normisti on?
Pelkästään oiretta katsomalla, tuo 30 lyöntiä yli leposykkeen on merkki hermoston ylirasituksesta. Hankala tietenkään kenenkään sanoa, että johtuuko se sykkeen nousu juuri tuosta, ja onko ongelma huonon palautumisen seurausta. Mutta tuo syke on kuitenkin todella korkea.
Eli luulen tietäväni jo mitä pitää tehdä: kaksi viikkoa taukoa reeneistä, yrittää pitää mieliala korkealla, venytellä ja vaikka kävellä, tutkailla sykettä. Mutta onko jollakin jotain lisättävää?
Sykkeen seuraaminen voi olla kaksteränen miekka. Jos alat liikaa analysoimaan, niin stressi voi jo tehdä sen, että leposykkeet huitelee korkeammalla. Tuo oman tilan liiallinen analysointi lisää stressiä ja se ei ainakaan paranna tilannetta yhtään.
Se pitäisi olla semmoinen kultainen keskitie itsensä kuuntelemisen ja teknisen (sykkeen) seuraamisen välillä. Tietenkin nämäkin ovat ihmistyypeistä riippuvaisia juttuja. Toiset stressaa ja toiset ei.
Kahdella viikolla on hyvä ainakin aloittaa ja kun jatkaa treeniä niin ei kannata jatkaa siitä, mihin jäi, vaan aloitella rauhallisemmin ja fiksummin, ilman kiirettä.
Olenko edes ylikunnossa ja miten paha se on? Joudunko hakemaan voimat uusiksi vai palautuvatko ne jotenki ihmeellisesti kahden viikon levolla edes suunnilleen sinne missä ne olivat? Olen ollut tammikustaa lähtien dieetilla ja haluaisin jatkaa vielä jälellä olevat muutaman viikon loppuun asti. Kannattaako tässä tilassa?
En oikein usko, että tuohon ylikuntoasiaan voi kukaan ottaa kantaa. Voimien palautuminen tapahtuu todennäköisimmin uuden harjoittelun kautta. Ihmiset ovat näissäkin erilaisia. Kaverini saattaa olla puoli vuotta-vuoden poissa puntilta ja käy sitten pukkaamassa 160kg sotilaspenkissä vitosen. Jos mä oon kuukauden pois salilta niin saan lähtä tekemään penkkiä taas 80 kg:lla.
Yleisesti ottaen tuollainen hermotus on nopeasti katoavaa sorttia, joten suosittelen totuttelemaan ajatukseen, että ne tulokset ovat tippuneet pidemmäksi aikaa. Kannattaa panostaa siihen, että esimerkiksi puolen vuoden-vuoden päästä olen paremmassa kunnossa.
Dieettaaminenhan on tutkitusti helpointa ilman liikuntaa, koska liikunta lisää vain nälkää. Lihasta vaan ei ylläpidä oikein mikään muu kuin saliharjoittelu ja riittävä roheiini. Riittävä roheiini voi olla aika suhteellinen käsite.
Parin viikon tauko ei tee dieetille mitään pahaa. Päinvastoin. Riittävällä ruokinnalla (hiilarit) saat nostettua leptiinitasoa ja painon pitäisi pudota taas entistä innokkaammin.
Sinuna pitäisi taukoa varsinaisesta dieettamisesta ja söisin kunnon ruokaa riittävästi. Ei sen painon pitäisi hirveästi heilahtaa - ellei kropassa oo jotain häikkää.
Toivoisin ainakin, että olet vielä pelkän ylirasituksen piirissä, etkä ole notkahtanut ylikunnon puolelle.