Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Itse pidän suurimpana syynä ylirasitustiloihin jatkuvaa tasaista kovaa harjoittelua eli aina reenataan samaa lähes täysiä ja harjoittelua ei ole mitenkään jaksoteltu tai korkeintaan viikkotasolla eli sama viikko pyörii kerta toisensa jälkeen. Tälläistähän monen harjoittelijan 'arki' on. Mitä innokkaampi harjoittelija sitä suurempi riski. Laiskemmalla ihmisellä tulee satunnoisia taukoja harjoittelusta esim. ei huvita tai jotai menoa jne. ja tälläisessä tapauksessa harjoittelun jaksotus ei ole niin tärkeää. Innokkaampi harjoittelija ei tiedä käsitettä 'jätän reenin väliin' vaan puskee viikko toisensa perään ilman mitään suunnitelmia ja pikku hiljaa rasitus 'kertautuu', sekä menee pikku hiljaa yli ja lopulta tila romahtaa. Lisäksi varsinkin nuoremmilla vaikea levätä tarpeeksi ja ravataan esim. vkl baarissa eikä olla kotona makaamassa. Ja tietysti myös liian alhaiset kalorit suhteessa kulutukseen esim. laskeskelin kerran huvikseni arviota paljon söin urheiluaikana ja tulos oli n. 3000 kaloria päivässä, mutta kulutus oli jopa 4000 kaloria päivässä eli pidemmän päälle ei hyvä.

Väärä ketju kyllä keskustella näistä ravintoasioista, mutta mielestäni (ja monen muun) tuo vhh ei ole mikään ongelma urheilussakaan. Kalorit ovat mielestäni olennaisin asia ja tietysti yksilöllisyys eli toimiiko hiilarit vai rasva paremmin energianlähteenä. Itsellä toimivat molemmat hyvin kunhan vaan ensin totuttaa. Nyt olen jo yli vuoden syönyt paleotyyliin eikä paluu enää esim. viljoihin käy edes mielessä. Jos moksu sinulla vhh/paleo jne. ei toiminut niin ei siitä voi mitään johtopäätöksiä vetää ettei se kaikilla toimisi vaikka tuskin et näin tehnytkään. Perusvirhe myös tuossa useasti on, että jätetään hiilarit pois, mutta ei lisätä reilusti rasvaa tilalle jolloin kalorit jäävät huomattavasti alemmas. Tässä vielä linkki entisen lajisi ilmeisen menestyneen (en kyllä lajia seuraa) ottelijan kirjoituksista eikä ole tosiaankaan ainut lajiaan. http://www.eximius.fi/news.php?article=9

Oma kokemus

Ajattelin jakaa omat kokemukseni tähän ketjuun.

Olen nyt 18 vuotias. Pari vuotta sitten lopetin lätkän peluun ja aloitin brassijujutsun harrastamisen, lukkopainia ja vapaaottelua siinä ohella. Innostuin lajista välittömästi, osallistuin innokkaasti peruskurssin tunteihin ja kävin ohella punttiksella. Tällöin mulla ei ollut treenaamisesta tai sen jaksottamisesta oikeastaan mitään hajua. Ennen BJJ:n aloittamista olin enemmän tai vähemmän säännöllisesti käynyt punttiksella punttaamassa ilman oikeastaan minkäänlaista hajua mistään palautumisesta tai kuten yllä mainitsin, treenaamisen jaksottamisesta. Hikoilin verta ja puskin ihan päättömästi päälle fiiliksen mukaan. Laiha kundi ku oon niin tulokset näkyivät äärettömän nopeasti, ja sehän kelpasi.

Tosiaan, kiinnostuin kamppailu-urheilusta, seurasin esim. UFC:tä todella paljon. Ellen ollut treeneissä niin perehdyin netissä erilaisiin tekniikoihin, olin punttisalilla, uimassa, lenkillä tai jotain vastaavaa ja lajin suoritusta edistävää. Vieläkään en ollut perillä päätreenejä edeltävistä tai seuraavista toimenpiteistä. Harrastin lajia maanantaista perjantaihin kuukausia, sillä seura tarjosi mahdollisuuden siihen. Treenit olivat älyttömän rankkoja, meinasi pariin otteeseen taju lähteä ja oksennuskin taisi lentää. Rääkkäsin siis itseäni todella kovaa monen kuukauden ajan. Kevyenä (silloin n. 62-63 kiloisena) kaverina olin varmaan yksi kevyimmistä - ellen kevyin - treeneissä ja vastassa oli kaikkea 70-100kg välillä. Aloittelijan tekniikalla siellä sitten väännettiin voimalla massaa vastaan, mutta kehityin silti lajissa melko nopeasti. Painoin päälle hymyissä suin ja tavoitteena oli kevään valkovöisten SM-kisat brasilialaisessa jujutsussa.

Sitten tuli seinä vastaan. En muista tarkalleen ajankohtaa, mutta noin vuosi sitten huomasin että alkoi alaselässä jomottaa hieman. En mä tästä jaksanut huolestua vaan jatkoin surutta rankkaa treenaamista, puntilla käymistä jne. Yhä useammin jouduin sanomaan valkulle että "en pysty enää, selkään sattuu" ja poistumaan treeneistä ennen niiden loppua. Välillä pidin viikon tai parin tauon, mutta kipu palasi aina palattuani treeneihin. Aikalailla tappiin asti kävin treeneissä kunnes en enää yksinkertaisesti pystynyt osallistumaan kipujen vuoksi. Vuoteen en ole pystynyt kunnolla urheilemaan juuri ollenkaan, juokseminenkin on tuottanut vaikeuksia. Nykyään ylläpidän peruskuntoani erotuomaroimalla jääkiekkoa ja uinnilla, se on toiminut hyvin.

Aika pikaisesti tämän jälkeen mentiin sitten lääkäriin. Yks jos toinenkin lääkäri siinä käytiin, kukaan ei oikein tiennyt mistä on kyse ja epäiltiin sitä ja tätä, kunnes röntgen- ja magneettiröntgen kuvat todistivat että mitään ei ole rikki. Aika epätoivoinen olo silloin oli, koska sattui koko selkään, jalkoihin ja sitä myötä koko kehoon, kärsin henkisesti vähintään yhtä paljon. Fysioterapiassa kävin pari kuukautta - ilman tuloksia. Jossain vaiheessa sain jonkinlaisen tukivyön tukemaan lantiota, ja päätin sitten fiksuna poikana lähteä punttisalille kun kerran "vyö oli tukena". Eihän siitä mitään muuta kuin huonoa seurannut, kuukauden vedin punttia ja uin aika rankasti ja tämän jälkeen oli selkä niin kipeenä etten pystynyt kävelemäänkään. Hakeuduin siis yksityislääkärille ja aloitin osteopaatilla käymisen. Yhteen otteeseen olen sitä vaihtanut, ja nyt tuntuu että olen oikeassa paikassa. Mulle kerrottiin kun aloitin osteopaatilla käymisen, että oon onnistunut treenaamaan itteni niin täydelliseen ylikuntoon että se on miltei mahdotonta. Eli kaikki mun lihakset on aivan krampissa koko kehossa. Vuoden olen siis lihasten ylijännittyneisyydestä kärsinyt, eikä se ole oikestaan miksikään helpottanut. Olen ollut masentunut, johon on vaikuttanut monet muutkin asiat, mutta siitä on päästy aikalailla eroon jo. Muita normeista poikkeavaa käytöstä on ollut mm. väsymys ja lihasten voimattomuus, etenkin jalkojen. Viime aikoina oon pystynyt nukkumaan kevyesti 13-15h joka yö ja silti väsyttää päivisin ja iltaisin. Sen enempää en oireluista listaa, sillä mielentilani on ollut todella vaihteleva viimeisen vuoden aikana enkä oikeastaan ole saanut siitä mitään otetta jotta osaisin sen tarkemmin kertoa.

Nyt pää sanoo että olen oikeassa paikassa. Saan siis hoitoa todella asiantuntevalta osteopaatilta, enkä miltään juuri valmistuneelta fysioterapeutilta. Kävin yhdellä juuri valmistuneella urheiluhierojalla/osteopaatilla noin 10 hoitokertaa, mutta tuloksia ei liiemmin näkynyt. Vaihdoin osteopaattia ja on alkanut tuntumaan vähän paremmalta, mutta mun lihakset on yksinkertasesti vedetty niin jumiin pitkän ajanjakson aikana, että kai siinä menee pitkä aika saada sotku selvitettyä. Olen saanut todella arvokkaita neuvoja, mutta niitä on joskus vähän vaikea soveltaa käytännössä, mm. "ota rennosti" ei ole aina niin helppoa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja pään pitäisi toimia jotta keho toimii ja päinvastoin.

Kun saan tämän sotkun selvitettyä niin lähden aivan eri lähtökohdista treenaamiseen ja keskityn todellakin siihen mitä teen, enkä ryntäile suinpäin vetämään maksimisuorituksia puolen vuoden ajan putkeen. Voisi sanoa että oon oppinut kantapään kautta mitä tarkoittaa "ylikunto" ja ylirasitus. Toivon että tämä toimisi "varoittavana" esimerkkinä mun ikäisille ihmisille jotka innostuu esim. kamppailu-urheilusta ja lähtee tekemään sitä täysiä ja hillitsemättömästi - miettikää pariin otteeseen miten te treenaatte ja sopiiko se juuri teille.

Kovin monta kertaa olen tähän ketjuun eksynyt lukemaan erilaisista kohtaloista. En todellakaan tiedä onko mulla edes kyse mistään varsinaisesta ylikunnosta, mutta ei ole kovin paljon parempiakaan selityksiä tullut ajan mittaan vastaan, joten päätin viimein että laitan oman stoorini tähän mukaan kun ei se ainakaan mitään maksa. Erityisesti tämä edellä oleva Wilban kertomus kuulostaa pelottavan tutulta.

Olen (tai olin) suunnistaja, junnuna hyvääkin menestystä. Siihen sitten ensin jalkavammoja ja sen jälkeen todellinen jysähdys tähän tilaan jossa tavalla tai toisella ollaan edelleen. Suunnilleen 10 vuotta sitten lähdin treenaamaan pidemmän tauon jälkeen ja sain melkein heti etureidet ihan jumiin ja tunnottomiksi. Sitä sitten tuli muutamaan otteeseen hetken parempien jaksojen jälkeen, kunnes kovan ja jo valmiiksi väsyneenä tehdyn jakson jälkeen reidet oli kuin kaksi puutolppaa, totaalisen tukossa ja tuntui pettävän alta kun yritti kävellä. Jossain kovemmassa treenissä tuli sellainen sippikin etten jaksanut koko päivänä kuin maata, liittyen varmaan kaikki siihen samaan. Hierontoja harrastettiin viikkoja ja vähitellen alkoi tuntua paremmalta, kunnes sitten taas tuli todennäköisesti liikaa rasitusta ja alkoi ainakin pakarat olla samanlaisessa tilassa.

En ymmärtänyt koko touhusta ja kropasta enää oikein mitään jätin kaiken jalkojen rasittamisen pois, jälkeenpäin ajatellen ehkä liiankin totaalisesti. Aikanaan sitten aloitin taas uudestaan vähän urheilemaan ja treenaamaan, hyvin vaihtelevin tuntemuksin. Vähitellen alkoi tuntua muuallakin kropassa samoja vaivoja - kädet, takareidet, enenevässä määrin selkä. Hetkittäin olo jopa normaali ja energinen, välillä taas aivan helvetillistä, aivan mahdotonta yrittää mitään liikkumista. Jossain vaiheessa tilanne jysähti vielä astetta huonommaksi ja kroppa alkoi muutenkin olla sekaisin, energiat saattoi olla loppua pienestäkin rasituksesta ja lihaksia niin jaloissa kuin muuallakin särkeä pitkään. Isoja muutoksia kokonaistilanteessa ei ole tapahtunut todella moneen vuoteen. Välillä on ollut parempia jaksoja ja välillä huonoja, jaksot voi olla alle päivän mittaisia tai pariakin viikkoa. Mitään kunnon syitä tähän ei tunnu olevan, olot menee ja tulee kutakuinkin itsestään. Pahimmat ajat ovat tuoneet masennusta ja ahdistusta, joskus unettomuutta ja todellista epätoivoa, ja nämä luultavasti ovat osin oireistoa pahentaneet.

Kaikkea mahdollista apua on kokeiltu - sairaalan erityisestä ylikuntotutkimuksesta rajuun hierontaan ja kiropraktikosta homeopatiaan, ml. vähän kaikki siitä väliltä. Suurin piirtein tulos on aina sama, eli ei pysyvää apua eikä loppupeleissä mitään selittäviä tekijöitä. Pidempiä lepojaksoja, ja toisaalta aktiivisiakin treenijaksoja, mitä nyt pystyy tekemään. Ei juuri merkitystä, riippuu pitkälti siitä millainen hetki ja vaihe on kropalla menossa. Voisi melkein sanoa että nykyisellään muutamia kertoja vuodessa on sellainen pätkä että tuntuu suhteessa todella hyvältä, jos ei ihan normilta niin lähellä sitä. Mistään kunnon urheilusta ei ole voinut puhua todella pitkään aikaan. Pyöräilyä on tullut tehtyä eniten, samoin salilla vaihtelevan kevyttä. Juoksua erittäin vähän, siitä ei kerta kaikkiaan yleensä tule yhtään mitään.

Urheilun yrittämisenkin olisin lopettanut jo kauan sitten jos sillä olisi saanut muuten normaalin elämän, mutta kun se ei sitä ole tehnyt niin puoliväkisin on sitten urheilun parissakin sätkitty eteenpäin, hetkittäin aktiivisemmin ja välillä kokonaan muissa kuvioissakin. Vaivat ei siis tosiaan ole vain urheillessa, vaikka ne siinä toki monin tavoin kärjistyvätkin.

Tiedän muutamasta tutusta urheilijasta, joilla on ja on ollut samansuuntaisia ongelmia. Oma paras päätelmäni on että kroppa on joutunut ja jäänyt pitkäksi aikaa sellaseen tilaan josta paluuta ei ehkä ole ikinä. Jotain kropassa on todella sekaisin. Jotenkin määrittelisin niin että olen ihan totaalisessa jumissa ja aineenvaihdunta toimii hyvin satunnaisesti. Kuitenkin tämäkin "tila" sallii sen että joskus tulee niitä selviä hyvän olon periodeja, ihan kuin elimistö hetkeksi löysäisi ja löytäisi normaalimman vaihteen palatakseen lopulta taas vanhaan ja väärään. Olo on usein aika toivoton kun ei tiedä mistä kaikessa on kyse ja mitä tälle voisi tehdä, jos jotain siis voi. Tänä vuonna myös selvisi että mulla on myös SI-nivel ollut sijoiltaan ja lantio vinossa, sen seurauksena selkäranka ässällä ja nikamia vähän vinossa. Onko se sitten ollut vaikuttava syy vai seuraus lihasvaivoista, sitä en tiedä. Luultavasti on kuitenkin vaikuttanut siihen että pahimmat jumitukset ovat tietyiltä osin erilaisia esim. reisien välillä.

Wilba, olisin erittäin kiitollinen jos voit valottaa oireitasi ja mainitsemaasi hoitoa enemmän. Vaikka olet yli kympin nuorempi ja sun vaivat on kestäneet murto-osan mun tapauksesta, kuulostaa sun kertomasi niin paljon samalta että uskoisin aika paljon yhteistä olevan. Voit myös heittää viestillä, osoite on antti_ve[ät]suomi24.fi. Samoin jos jollakulla muulla on asiaan jotain ideoita tai ajatuksia niin kuulisin niistä enemmän kuin mielelläni! Tästä pitkästä viestistä huolimatta on jotain miljoona asiaa jotka tuntuvat jäävän sanomatta, olen yrittänyt tähän tiivistää oleellisimmat - tai ne joiden luulen olevan oleellisimpia.

Väärä ketju kyllä keskustella näistä ravintoasioista, mutta mielestäni (ja monen muun) tuo vhh ei ole mikään ongelma urheilussakaan. Kalorit ovat mielestäni olennaisin asia ja tietysti yksilöllisyys eli toimiiko hiilarit vai rasva paremmin energianlähteenä. Itsellä toimivat molemmat hyvin kunhan vaan ensin totuttaa. Nyt olen jo yli vuoden syönyt paleotyyliin eikä paluu enää esim. viljoihin käy edes mielessä. Jos moksu sinulla vhh/paleo jne. ei toiminut niin ei siitä voi mitään johtopäätöksiä vetää ettei se kaikilla toimisi vaikka tuskin et näin tehnytkään. Perusvirhe myös tuossa useasti on, että jätetään hiilarit pois, mutta ei lisätä reilusti rasvaa tilalle jolloin kalorit jäävät huomattavasti alemmas. Tässä vielä linkki entisen lajisi ilmeisen menestyneen (en kyllä lajia seuraa) ottelijan kirjoituksista eikä ole tosiaankaan ainut lajiaan. http://www.eximius.fi/news.php?article=9

Siinä mielessähän tämä ravinto liittyy aiheeseen, että palautuminen on aika läheltä liippaava aihe ylikuntoa välttäessä tai siitä toipuessa. Luulisin, että kropalle on helpointa ja nopeinta tuottaa lihasten energia hiilarien kautta. En kyllä ole aiheeseen perehtynyt, mutta olisi mielenkiintoista tietää, onko glukoneogeneesi yhtä tehokas ja hyvä energiantuottotapa, eikä se rasita muutenkaan elimistöä sen enempää kuin hiilareiden avulla tapahtuva energiantuotto ja palautuminen olisi yhtä tehokasta.

Toisaalta ihmettelen, miten Vänttisellä ja muillakin suomalaisilla ja ulkomaalaisilla, tuo vhh toimii niinkin hyvin. Toisaalta taas en, koska lähestulkoon kaikki suomalaiset kamppailu-urheilijat ovat nuoria, treenaavat paljon ja kovaa ja jatkuvassa energiavajeessa. Hormonitoiminta kyllä korvaa kalorit. Sitähän ei myöskään tiedä, että toimisiko suuremmat hiilarit näiden vhh-tapausten osalta suorituskykyä edistävästi, koska heillä on todennäköisesti jo mieleen painunut tuo ideologia niin vahvasti.

Ei sillä, pidän kyllä paleota huipputerveellisenä, tutkittuna ja hyvänä ruokavaliona. Itselläni vaan joka kerta toimii treeni paremmin ja tulee uni silmään helpommin kun syön ne puurot ja vellit. Joten saattaa minulla vaikuttaa oma asenne tuohon vhh parjaamiseen, mutta olen sitä kokeillut niin pirun monta kertaa, ja joka kerta se on kosahtanut siihen kun tulee uniongelmia.

Kiitokset Wilballe ja Chicanelle kokemusten jakamisesta. Ei kuulosta tuo teidänkään osuus helpolta ja pahintahan asiassa on se täysi tietämättömyys. Ei tiedä, mitä voi tehdä ja mitä ei, kun asiat voivat mennä molemmin tavoin huonompaan suuntaan.

Minkälainen tuo Chicanen ylikuntotutkimus on lääkärissä ollut?

Hyvä kun löytyy näitä "kohtalontovereita", välillä tuntuu kuin olisi ainoa jolla on tällasia ongelmia. Täytyy sanoa että sytytit mussa pienen epätoivon kipinän, sillä niinkun sanoit, sun tarina on aika samanlainen oireineen, vaan että kärsit niistä 10 vuoden jälkeenkin. Ajattelin että jakaisin näitä tuntemuksia tällä palstalla niin saadaan suurempikin yleisö vähän valaistettua.

Eli pääasiassa mulla on ollut alaselkä kipeenä koko tän ajan. Pistelevää ja vihlovaa tunnetta pääasiallisesti ristiselän alueella molemmin puolin. Oireiden alkaessa mulla oli yläselkä myös tosi jäykkänä ja se tuntui rasittuvan todella helposti jonka seurauksena se valahti ihan voimattomaksi ja tuntui sellainen ärsyttävä jäykkyys selkärankaa ympäröivissä lihaksissa. Alaselkäkivut on sitten aiheuttanut satunnaisia särkyjä pääasiassa vasempaa jalkaa pitkin ihan kantapäähän asti, mutta niistä on päästy jo aikalailla yli. Kuten sanoit sun tekstissä noista "paremmista päivistä/viikoista", niin mulla on ihan yhtälailla näitä parempia hetkiä (eli kun ei satu) ja sitten on näitä päiviä jotka on yhtä helvettiä. En tosin ole pitkään aikaan joutunut särkylääkkeitä syömään kipuun. Aamuisin herätessäni selkä on yleensä kivuton ja vaikuttaa olevan ihan kunnossa, mutta päivisin se sitten ottaa pahakseen kun sieltä sängystä nousen. Nyt kun istuin koneelle ja istuin tässä 15-20 min niin alaselässä alkoi särkeä, tässä sitä taas mennään...

Jos vähän lisää fyysisiä haittoja alkaa miettimään, oon viime aikoina huomannut mun reisilihaksien voimattomuuden. Hyvä kun jaksan rappuset kävellä ylös ilman että polttelee reisissä, ei niistä oo mihinkään. Mulla on myös kuulemma lantio hieman vinossa johonkin suuntaan, ja kun kävelen niin mun ryhti muuttuu väkisin jotenkin tosi jännittyneeksi huomaamattani, näin ainakin ovat kertoneet. Hengityksessäkin olisi työstettävää, ja hengitys on kuulemma kaiken a ja o. Oon miettinyt että aloittaisin joogan, kaikkea pitää näemmä kokeilla jotta tää sotku saataisiin selvitettyä.

Henkiseltä puolelta mainittavaa on ehkä yliuneliaisuus. En muista milloin olisin viimeksi nukkunut alle 8 tuntia, vaan pystyn aika huoletta vetämään joka yö 8-13h unet ja silti voi väsyttää päivisin ja uni tulee iltaisin aika hyvin. Mulla todettiin keskivaikea masennus yhdessä vaiheessa ja ehdotettiin lääkitystä, mutta onnistuin terapian avulla palauttamaan 'henkisen tasapainoni'. Ajoittainen alakuloisuus on arkipäivää, joskus on todella hyviä päivä ja joskus taas todella huonoja päiviä, ei oikeastaan mitään normaaleja päiviä. Tosin en taida muistaa enää mitä "normaali" olotila tarkoittaa. Yleensä näinä "hyvinä päivinä" olen todella ylienerginen ja hyperaktiivinen, ja huonoina päivinä voin olla täysin sen vastakohta.

Sykkeistä en osaa sanoa mitään sillä en ole seurannut ja ne ovat aika henkilökohtaisia. Kävin yhdellä leirillä jossa oli pyöräilykuntotesti ja siellä mittailtiin sykkeitä, ja mun leposyke oli todella korkea. En tiedä, ehkä se on muuttunut, en osaa siihen sanoa.

Ruokatottumukset poikkeavat sen verran, että urheillessa mun ruokahalu kasvaa ja pystyn syömään aivan älyttömiä määriä, se on varmaan ihan luonnollista mun ikäiselle. Nyt syön omasta mielestäni liian vähän, ehkä voisin syödä enemmän ja säännöllisemmin mutta se ei oikein motivoi koska ei ole mitään "syytä miksi syödä". Saavutin 68kg painon ennen tätä "ylikuntoa" ja nyt se on tippunut 2-3 kiloa. Aineenvaihduntani on todella "nopea" jos niin voi sanoa, vaikka söisin mitä niin en lihoa, päinvastoin saatan laihtua.

Mä en oo oikeestaan kukaan selittämään osteopatian toimenpiteitä ja saloja sillä se on aika mystistä touhua välillä. Perehdy vaikka googlaamalla mistä koko touhussa on kyse, esim. tästä linkistä http://www.osteopaatti.fi/.

Omista osteopaattikokemuksista sen verran, että alottelin osteopaatilla käymisen muistaakseni joskus kesän alussa. Kävin noin 10 hoitokertaa hänen luonaan (oli juuri valmistautunut urheiluhierojaksi ja osteopaatiksi), mutta kun ei mitään PYSYVIÄ tuloksia saatu, niin annoin jostain syystä periksi. Sittemmin pienen tauon jälkeen hakeuduin yksityissairaalan ylilääkärille ja hän passitti minut samaisen sairaalan osteopaatille. Tämä kaveri osaa kyllä hommansa ja hänellä on aikalailla eri metodit kuin edellisellä ja jos olisi joku vika jonka hän pystyisi parantamaan niin se kaveri saisi kyllä sen aikaan. Viiden tai kuuden hoitokerran jälkeen alan olemaan aika epätoivon partaalla taas kerran, sillä hoidosta huolimatta elämä tän selkäkivun kanssa on aika "tasapaksua", eli on parempia aikakausia ja sitten on taas huonoja aikakausia.

Pääasiassa mua on neuvottu matkan varrella ottamaan rennosti, harrastamaan palauttavaa liikuntaa, juomaan paljon vettä ja olla jännittämättä. Mun nykyinen elämäntilanne ei oikein aina anna mahdollisuutta "stressittömään elämään", mutta siitäkin on opittu selviämään aika hyvin terapian avulla.

Voisitko jakaa omat hoitokokemuksesi ja vaikka suositella jotain? :D Aika samassa jamassa ollaan...

Ensin tuosta ylikuntotutkimuksesta: Se oli vuoden kestävä seurantatutkimus Kuopiossa ja Jyväskylässä, testejä tehtiin useita kertoja. Tässä ne mitä muistan siihen kuuluneen:
-verenpaineen pitkäaikaisrekisteröinti (24 h)
-EKG (24 h)
-autonomisen hermoston toiminnan tutkimukset
-ergospirometria (= kuntopyörätesti)
-herätevastetutkimus (eräänlainen palikkatesti, mm. kuunnellaan ääniä ja järjestellään kuvia)
-aivoreseptoreiden gammakuvaus (merkkiaineen avulla kuvataan serotoniinin takaisinottoa aivoissa)
Lisäksi tehtiin varsinaisen tutkimuksen ulkopuolella sydämen ultraäänitutkimus sekä iskeeminen lihaskoe. Muistaakseni ainakin autonomisen hermoston testissä oli jotain hämärää, mikä sitten vuoden aikana parantui samalla kuin olokin oli vähitellen parempi. Muuten ei mitään erityisen hälyttävää tuloksissa ollut. Sykkeissä mulla ei ole ollut mitään hälyttävää, jos toki alkuvuonna pahoina ahdistushetkinä löikin ihan tajuttomasti.

Kuten sanoin en tiedä onko tässä kyse minkäänlaisesta ylikunnosta, fiilikset ja usko johonkin tuntuu kuitenkin vaihtelevan vähän väliä. Mulla on ainakin halu uskoa siihen että kyse on jostain vähän muusta elimistön lukkotilasta tai miksi sitä nimittää. Käytännössä kaikki asiantuntijat kuitenkin ovat enemmän tai vähemmän todenneet että ei varsinainen ylikunto voi kestää näin pitkään jos sitä ei suunnilleen tarkoituksella yritä ylläpitää. Monet muutkin seikat, erityisesti tää todella iso vaihtelu ja että ei ole loogista eteenpäin menoa, kertoo jostain muusta. En toki kyllä tiedä missä raja menee.

Tavallaan loogista ainakin jälkeenpäin ajatellen on se, miten ja missä järjestyksessä vaivoja on kropan osiin tullut. Ensin siis etureidet, sitten tiukan hiihtojakson jälkeen loogisesti pakarat, takareidet siinä jotenkin vähitellen (ei ole niin helppo huomata kun kropan paino ei ole niiden lihasten varassa), pohkeissa ekan kerran kun olin ollut pitkään jalkojen päällä ja vielä varpaillani, ja niin edelleen. Ja tyypillistä yleensäkin kropan vaivoissa on se että kun joku lihas ei toimi oikein, ja liike ja voima pitää ottaa muualta, tulee niitä vaivojakin sitten muualle ja tila tavallaan leviää. Jotenkin tässä varmasti on kyse aina laajemmin kropan toiminnasta ja alttiudesta vaikka itse vaiva voisikin tuntua vain yhdessä lihaksessa tai lihasryhmässä.

Vaikka joitain kertoja kovaa hierontaa on kokeiltukin, jollain kummalla tavalla uskon että sieltä kautta se ratkaisu löytyy jos on löytyäkseen. Yleensä kyllä hieronnalla saa huomattavastikin oireita ja oloa helpotettua mutta joskus vaan se palautuu aika nopeesti. Ajatushan tässä kuitenkin on se että lihaksen tai lihasten toiminta häiriytyy ja lihas jumiutuu ja kiristyy. Aineenvaihdunta ja hermotus huononevat huomattavasti ja tavallaan tilaa "pitää itseään yllä". Ja sitten tähän luultavasti liittyy monia muita oireita, niin kuin tätä väsymystä ja niin edelleen, ja ahdistukset vaan pahentaa viel juttua ja pitää tilaa yllä. Sitä en tarkemmin tiedä miten tuntemukset voi niin paljon vaihdella, ja siksi tuntuukin että juttu ei ole näin yksinkertainen. Mutta jossain tuolla se ratkaisu piilee jos piilee. Kovatkin särythän tulee osaltaan juuri siitä että lihaksen aineenvaihdunta ei toimi, happea ei tule tarpeeksi ja happoja taas on yllin kyllin, noin yksinkertaistettuna. Mulla ainakin kaikki särky liittyy enemmän tai vähemmän kivenkovaan lihakseen, kaikkialla. Se on siis ihan toisenkin ihmisen sormin tunnettavissa. Ja liike käytännössä aina helpottaa jomotusta, eli kyse ei ole mistään tulehduksista tai vammoista vaan siitä että aineet vähän liikkuu kun kroppakin liikkuu. Liikkeellä en siis tarkoita yksittäisten lihasten voimakasta rasitusta vaan kevyttä liikettä yleensä.

Selässä mullakin on ollut juuri viime aikoina ajoittain tiukkaa särkyä ja jumia. Silloin kun jumi on syvemmissä lihaksissa, tuntuu koko kroppa jäykistyvän. Vaikutus on sekä fyysinen että henkinen. Selkärangassa mulla ei ole todettu mitään vikaa enkä tunne muutenkaan olevani millään tavalla sairas. Kroppa vain toimii huomattavan häiriöisesti.

Wilba, millaista hoitoa olet saanut osteopaatilta? Selän manipulaatiota, hierontaa vai jotain muuta yhdistelmää? Selkähän mulla rutisee melkein aina, ja se on nähdäkseni merkki vain siitä että syvät lihakset on jumissa ja vetää pikkunivelet jumiin -> naksahduksethan tulee siitä että se laukeaa. Silloin kun selkä ja muu kroppa on rento, ei tule välttämättä mitään ääntä selästä, selvä merkki siis yhteydestä. Mulla ei ole todettu mitään pahempia lukkoja selässä, päin vastoin enemmän vähän liikaa liikkuvuutta. Ei siis tunnu järkevältä että mulla olisi mitään hermopinteitä tai muuta jotka voisi aiheuttaa kaikenlaista oiretta. Myös mitään tällaisia tuntemuksia, esim. säteilyä, tunnottomuutta tai pistävää kipua, ei ole koskaan tuntunut. Mun vaiva on siis "vain" lihaksissa, jos toki sitä skolioosia ja pieniä nikamankääntymiä olikin. Samoin pidän mahdollisena että lihasten kautta olisi lantio ja SI-nivel vääntynyt vinoon, mutta siitä en tiedä varmemmin enempää.

Lantion asento ainakin kannattaa käydä tsekkaamassa, siitä ei monet lääkäritkään oikein paljon tunnu tietävän. Itse kävin täällä, pätevä tyyppi: http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/fysiatri_Timgren/. Tuolla myös asiaa usein ryhtivirheiden seurauksena tulevista triggerpisteistä, joita mullakin hoidettu. Välillä jo luulin että siinä on koko mun ratkaisu mut nyt tuntuu silti että tuolla tää ei kokonaan aukea. Ja hengitys on todella tärkeä juttu. Ja kun selkä on kohtuullisestikin jumissa niin se vaikuttaa hengitykseen monella tavalla ja tietääkseni voi olla pohjasyynä tosi moneen kokonaan muunlaiseen vaivaan. Ja tosiaan henkinenkin puoli ja stressi ja masennukset on uskomattoman merkittäviä juttuja pitämään yllä erilaisia oireita. Silti uskon että yleensä lähtösyy on jossain muualla, ja henkiset vaivat ja niiden seurannaiset tulevat sekundäärisinä.

Tässä taas tarinaa. Laitan kyllä lisääkin mutta pitää nukkuakin välissä :)

Hui, mua on alkanu hirvittämään oisko mulla ylikuntoa.. "oireita":
-koko ajan väsyttää
-unihäiriöt (herään yöllä, enkä saa unta)
-en jaksais aloittaa mitään hommia, mutta sit kun aloitan niin jaksan kyllä tehdä
-kauhee himo syödä, varsinkin makeaa (ja sit vituttaa kun syön ja huomaan että kroppa pulleroituu)
-rytmihäiriöt, jotka tulee aina kun alan jotain puuhaamaan. Sydän saattaa lyödä 3-5 lyöntiä tosi nopeesti ja voimakkaasti, oikein rinta muljahtaa..

Liikun siis päivittäin. Kotona on kaksi hevosta, joiden hoitamiseen ja ratsastamiseen menee päivittäin oma aikansa. Koirat pitää lenkittää joka päivä. Salilla oon käyny 4xviikossa, ihan kunnon treeniä. Totaalilepopäiviä siis ei ole koskaan käytännössä. Lisäks nyt on ihan mieletön työstressi ja työskentelen "talvialalla" eli sesonki alkaa ja vapaapäiviä ei hirveesti ole näkyvissä. Ja se just stressaakin että miten kerkeen vapaa-ajalla liikuttaa hepat, koirat ja itseni.

Miten ylikunto todetaan? Osaako lääkärit ihan oikeesti sanoa onko ylikunnossa vai ei ja miten tutkimus tehdään? Vai heittääkö ne vaan lonkalta, että "sä saatat olla ylikunnossa".. Joo, luottoa ei lekureihin ihan hirveesti ole.

Ensimmäisellä osteopaatilla jolla kävin n. 9-10 kertaa sain sellasta "raakaa hierontaa", eli tosi paljon kovaa hierontaa ja välillä painelua eri paikoista. Väliaikaisesti helpottikin mutta lihakset meni aina takasin ns. jumitilaan.

Vaihoin sitten osteopaattia ja lähettiin ihan eri jutuista liikkelle kuin raa'asta hieronnasta. Ensimmäiset 7-8 käyntikertaa olivat aika rutiininomaisia. Osteopaatti aloitti yleensä asettumalla taakseni (olin siis makuuasennossa) ja painamalla hartioitani kevyesti alaspäin. Toinen juttu mitä hän teki oli, että hän asetti kämmenensä pääni alle eli takaraivon päälle ja piteli päätä kevyesti. Kolmantena hän laittoi kätensä alaselkäni alle ja piti niitä siellä. Kaikkia toimenpiteitä n. 5-10 min. Joskus hän paineli jalkapohjiani yhdestä kohtaa pitkään.

Kahdeksannella ja yhdeksännellä kerralla alettiin sitten naksauttelemaan selkää ja niskaa. Kahdella kerralla ollaan naksauteltu yläselkää ja niskaa sekä viime kerralla alaselkää. Mielestäni yläselkä naksui enemmän kuin alaselkä.

Yleensä hän myös testaa kehon liikkuvuutta nostamalla jalkani ilmaan ja heiluttamalla niitä. Myös erilaisia keskikehon "voimatestejä" suoritetaan välillä. Aika pitkälti näissä merkeissä ollaan menty tähän mennessä. Todella simppeliä. Yhdeksän kertaa oon kai käynyt ja voin sano että on auttanut. Oon nytten viime viikon ollut melkein kokonaan ilman mitään kipuja.

Ootko käynyt vastaavissa hoidoissa? Chicane.

PS. sori että kesti vastata, ollut hirveesti tekemistä!

Totaalilepopäiviä siis ei ole koskaan käytännössä. Lisäks nyt on ihan mieletön työstressi ja työskentelen "talvialalla" eli sesonki alkaa ja vapaapäiviä ei hirveesti ole näkyvissä. Ja se just stressaakin että miten kerkeen vapaa-ajalla liikuttaa hepat, koirat ja itseni.

Miten ylikunto todetaan? Osaako lääkärit ihan oikeesti sanoa onko ylikunnossa vai ei ja miten tutkimus tehdään? Vai heittääkö ne vaan lonkalta, että "sä saatat olla ylikunnossa".. Joo, luottoa ei lekureihin ihan hirveesti ole.

Ei ylikuntoa ole minään varsinaisena diagnoosina. Chicane on jossain ylikuntotutkimuksessa käynyt, kuten hänen viimeisessä viestissään lukee.

Arvelen nuiden sun oireiden perusteella sun kärsivän stressistä, mutta voithan sä käydä lekurilla ja labratesteissä, ettei asiat johdu jostain muusta. Jos luet tätä threadia enemmän niin löydät vastauksen siihen, että vastausta ei ole.

Enpä ole ihan tuollaisessa hoidossa käynyt. Normi kirolla joskus aikanaan, se oli lähinnä lukkojen aukomista muttei mitään hierontaa, välillä oli juttua jostain refleksipisteistä (miten sormin painamalla tiettyyn kohtaan mahassa tai vaikka päässä jalan nosto suorana selinmakuulla muuttui voimakkaammaksi tai heikommaksi, en muista miten päin ne meni) joista en ollut ennen kuullut ja jotka kuulosti aika erikoiselta touhulta todellakin. Myös joskus ihan alkuaikoina kävin OMT:llä, joka ainakin totesi ryhtivirheitä ja hoitona oli pumppaavaa venyttelyä -> tehosta en ollut kovin varma.

Mulla on vähitellen vahvistunut sellainen ajatus että kaikki voisi ainakin osin olla lähtöisin selästä ja sen toiminnasta. Mun ranka pitäis olla melko liikkuva eikä varsinaisia säteilykipuja tai tunnottomuuksia ole koskaan tuntunut, mutta ehkä kyse ei olekaan siitä, vaan että kokonaisvaltainen jumi häiritsee eri tavoin hermotusta ja sitä kautta aineenvaihduntaa todella voimakkaasti. Siitä olen kyllä aika varma että pelkällä hieromisella ei kovin pitkälle päästä, vaan on jotain juttuja jotka tekee tuota voimakasta lihasjumitusta ja sen kautta / sen ohella sitten monenlaisia oireita, väsymystä ja särkyjä. Tavallaan sen olen tiedostanutkin koko ajan että esim. reidet on vaihtelevassa määrin huomattavan voimattomat, ihan kuin ei olisi omat jalat eikä ole oikein kunnon kontrollia niihin, ihan siis kuin hermotus ei vaan toimi vaikka käskyt sinällään kyllä kulkevat perille asti. Vaikea tätä täysin selittää. Olkoon nyt sitte vaikka jumi nimeltään. Eikä nämä häiriöt tosiaan tunnu menevän sen mukaan mitä on tullut tehtyä ja mitä ei, aaltoilu on varsin satunnaista vaikka joskus tuntuisi jotain logiikkaa olevan.

Eräs tuttu urheilija kertoi juuri vaivoistaan joitakin vuosia sitten: "Kova jumi, vaikka kuinka kävi hierojalla se ei auttanut, ei myöskään lepo eikä venyttely. Tuntui siltä kuin jalat puutuivat, ja välillä oli sellainen tunne että ne eivät edes kuuluneet yhteen muun kropan kanssa. Oli täysin mahdotonta käskyttää jalkoja, ne olivat aivan voimattomat. Apu löytyi kiropraktikolta. Jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen tuli sellainen de ja vu-tunne; tällaiselta juoksu on joskus tuntunut. Kiropraktikon mukaan selkä oli kuin tiiliseinä! Hoitojen myötä selkäranka on tullut paljon parempaan kuntooon, kuona-aineet lähtevät helpommin kehosta ja lihakset pystyvät hyödyntämään hieronnasta saatavaa apua." Tuossa kuuluu olevan aika paljon tuttua, jos toki mun tila on mennyt selvästi pidemmälle. Eli selkä on ratkaiseva monella tavalla, ja jos siellä on jumeja paljon niin se tekee kaikenlaista ihmeellistä vaikkei ihan heti siltä tuntuisi. En tiedä voiko mulla olla pelkästä tuosta kiinni mutta ainakin tuolta suunnalta on ratkaisua nyt haettava. Tähän liittyen linkki kaveriin jolla kävin pari kertaa kauan sitten: http://www.timonen.fi/index.html. Pointtina tuossa hoidossa nimenomaan selän aukominen JA hieronta, eli hieronta tehoaa vasta kun hermotus sen "sallii". Ja tuo hieronta oli ja varmaan vieläkin on todella rapsakkaa, ja muistan vain että oli helkkarin hyvä olo tuon hoidon jälkeen jonkin aikaa, mutta se sitten kuitenkin jäi sillä kertaa siihen. Nyt on ollut mielessä pitäiskö kokeilla uusiksi ajan kanssa niin tietäisi senkin tien sitten.

Jotain tuollaista vastaavaa kuin sulla Wilba mun täytyy tosiaan ottaa nyt ohjelmaan. Ei tämä odottamalla miksikään muutu. Jotenkin on vaan hankalaa kaikkien vuosien jälkeen lähteä taas yrittämännä jotain uutta; vaikka usein on ihan helvetillistä niin sitten vaan on helposti alistunut kohtaloonsa ja jäänyt siihen tunteeseen että ei tästä ulospääsyä ole. Nyt olen päättänyt että sen ulospääsyn on löydyttävä jos sellainen on olemassa. Missä päin olet hoidossa käynyt? Todella hienoa jos tuosta tuntuu olevan apua! Kerrohan tuntemuksia ja kommentoi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Käyn Eiran yksityissairaalassa osteopaatti Petri Vuorjoella. Jos asut pk-seudulla tai edes sen lähettyvillä niin MENE SINNE!! Mä oon jopa alkanu jo uskoa tähän parantumiseen sen myötä kun tuntuu todella paljon paremmalta! Oikeastaan sellanen fiilis välillä että ei ois koskaan mitään ollutkaan jumissa!

Kävin ensiksi Eiran yksityissairaalan ylilääkärin vastaanotolla ja muitta mutkitta kävi käsky juuri osteopaatille. Eli jos et oo osteopaatilla käyny nii suosittelen todella lämpimästi sinne menemistä. Ja jos sulla on mahdollisuus käydä kerran viikossa Eirassa samassa paikassa kuin mä, mulla on vahva usko että sun ongelmiin löytyy ratkaisu. Kaveri on asiansa osaava. Ja alussa tehdään selväksi se, että jos 3-5 hoitokerran jälkeen tuloksia ei näy, ei hän ole oikea kaveri ratkaisemaan sun ongelmia. Myös että omat tuntemukset ovat tärkeämpiä kuin osteopaatin tuntemukset asiasta. Mutta helvetin positiivista on ollut se että on viimein saanut tuloksia jotka kestävät, saa nyt nähdä mihin tää vielä kehkeytyy, päivä kerrallaan.

Mulla on myös ryhdissä korjaamista kuulemma, ja hengityksessä kuten jossain postauksessa mainitsin. Se ilmiö mikä mulle on käynyt, on kai se että joskus joku paikka (ehkä selkä, ehkä jokin muu), kukaan ei oikeastaan tiedä, kipeyty liian treenin tai jonkun tapaturman päätteeksi. Keho alkoi itsestään muuttamaan esim. kävelyasentoani, istuma-asentoani ym. sen mukaiseksi jotta kipu ei tuntuisi niin pahalta. Eli oikeastaan mun keho "muokkautu" sen kivun myötä luonnottomaan asentoon niin sanotusti, joka johti siihen että kaikki paikat alkoivat jumittua ja rankka treeni tähän päälle ei ollut nähtävästi mikään paras lääke. Jotenkin tähän malliin se on kai mennyt. Osteopaatti totesi vain yhdellä hoitokerralla että oon treenannu itteni "lähes mahdottoman täydelliseen ylikuntoon" joka EI siis ole positiivinen asia :D

Vaikka mulla on ollut tää vaiva vasta vajaan yhden vuoden ja sulla se kertaa kymmenen, oon huomannut että tässä touhussa ei pidä luovuttaa. Asiat menee todellakin pieleen jos alat ajattelemaan "oon nytten tässä jamassa eikä tästä oo poispääsyä"-periaattella. Ennemmin tai myöhemmin sekoat ja... niin. Pitää kuitenkin löytyä pientä uskoa ja toivoa siihen että paraneminen on mahdollista. Ei sitä uskoa tietenkään tule ellei tuloksia tule, mutta pitää vain jaksaa etsiä ratkaisuja. Toisaalta enhän mä tee juuri mitään tän paranemisen vuoks, käyn säännöllisessä hoidossa kertomassa tuntemuksistani ja mua neuvotaan juomaan vettä, ottamaan rennosti ja mahollisesti harrastamaan palauttavaa liikuntaa. Jos elämässä on edes jokin pieni asia (niin kuin yleensä on) joka on ristiriidassa mielen hyvinvoinnin kanssa, hidastaa se paranemista. Itse olen koittanut pitää jokainen elämän osa-alue balanssissa, esimerkiksi käymällä terapiassa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen :)

Lämmin kiitos sun vikasta viestistä :) Todella tuosta tulee se vaikutelma että apua on ollut ja paljon. Itse asun Espoossa joten lähellä ollaan, aion tuonne varata aikaa mitä pikimmin.

Tuo mitä kerroit asennon muuttumisesta jonkin asian "laukaisemana" kuulostaa yllättävän tutulta. Olen törmännyt johonkin vastaaviin juttuihin tässä ajan mittaan. Eräs puoskari-kansanparantaja väittää että valtaosalla ihmisistä oikea puoli kropasta alkaa väistämättä kiristyä ajan mittaan ja aikanaan sitte koko kroppa vetää jumiin ja sen toiminta sekoaa. Eihän se taida ihan noin yksinkertaista olla (muutenhan me oltaisiin melkein kaikki vaivaisia) mutta ilmeisesti jotenkin samasta asiasta siinä on kyse. Ja mulla on tää jonkinlainen toispuoleisuus ollut varmaan tosi pitkään, joskin vasta vikan vuoden aikana olen sen kunnolla itsessäni huomannut. Ja sitten se mun SI-nivelen virheasento ja lantio vinossa, kaikki se tähän liittyy. Vaikea vaan ainakaan mun sanoa mikä on ollut ensin ja mikä tullut seurauksena, mielipiteitä tästä on tullut joka suuntaan. Samoin nilkat mulla meni aikanaan ympäri ja akilleksissa oli molemmissa pitkään vaivoja, kenties tuolta asti on jotain vaikutteita näiden vaivojen alkamiseen tullut, kuka tietää?

Joka tapauksessa tuo kropan toiminnan häiriö ja jumiutuminen sekä siihen päälle lyötynä kova treenaaminen kuulostaa kaikin puolin järkevältä, vaikka kaikkea yksityiskohtaa onkin aika vaikea käsittää. Ja niin kuin sanot, henkinen puoli voi olla todella voimakas este paranemiselle ja lukko etenemiselle, sitä vain on usein itse vaikea ymmärtää ja käsitellä... eikä sitä voi edes millään mitata. Tunnen todella että olen ollut pitkiä aikoja välillä ihan lukossa henkisestikin kun ei tiedä mitä oikein pitäisi tehdä ja mitä edes haluaa... tyhjyys on välillä melkomoinen, kaiken fyysisen vaivan päälle.

Sanoit että sullakin on lantiossa jotain vinoutta -> tiedätkö siitä enemmän, tiedätkö onko syy vai seuraus? Aiemmin totesit myös että koko kropan lihakset on olleet ihan krampissa, oliko todella niin? Tunnetko omin käsin että lihakset on jumissa ja kovana, ja onko särkyjä yms?

Käyn nyt vielä huomenna fysiatrilla joka lantion virheen diagnosoi, muutamia juttuja varmistelen ja kyselen aiheeseen liittyvää. Sitten on aika tosiaan lähtee eteenpäin, kiitän edelleen noista vinkeistä :) Ja kerro ihmeessä miten tilanne sulla etenee!

Musta tuntuu että jos alkaa liikaa pohtimaan asioita mikä kipu tuli ensiksi ja missä aiheuttaa vaan enemmän päänvaivaa ja hidastaa paranemista. Umm, muistaakseni lantio on mennyt virheasentoon jonkun paikan kipeytyessä, ja kun kroppa on alkanut "puolustautumaan", eli muuttamaan "normaaliasentoaan" lievittääkseen kipua. Näin taidettiin mulle selittää.

Joo, eli osteopaatti tokaisi mulle että "kaikki sun lihakset on aivan krampissa", ja kaikki osteopaatit, lääkärit ja fysioterapeutit on sanonu että "onpas sulla lihakset jumissa (eli kovina)" ja "enpäs oo koskaan nähny näin kovaa pakkausta" ym. tällaisia kommentteja. Ja alaselän lihaksia jotka ovat selkärangan vieressä koittamalla tunsin tai tunnen itsekin että melko jäykät ne ovat, jos vertaa esim. kavereiden selkälihaksiin. Särkyjä on ollut enemmän tai vähemmän koko vuoden läpi, nyt on viime aikoina HIEMAN helpottanut, mutta nekin ovat niin satunnaisesti esiintyviä että ei niissä mitään tolkkua ole. Kun jännitys alkaa vähän laukeamaan huomaan sen säryn vähenemisestä. Tällä hetkellä on pientä jomotusta taas alaselässä, johtuu varmaan siitä kun olin tuomaroimassa pelin lätkää. Tosin luulen että kevyt liikunta tekee enemmän hyvää.

Tosiaan jos et oo koskaan käynyt osteopaatilla tai koittanut mitään vastaavaa niin luulen hyvinki että se voi olla sun tie parempaan! Jos vaikka vielä pääsisit tosta vaivasta, ois aika hieno fiilis varmaan ;) Tosin matka on pitkä, tiiän sen itekkin koska mä oon vuoden ollut jumissa ja kymmenen hoitokerran jälkeen ollaan vasta alussa. Kerro ihmeessä tuntemuksias osteopaatilla käymisen jälkeen. Ja muista että meet just sille jota suosittelin!

Kävin sitten ekan kerran Vuorjoella. Vähän mystistä touhua tosiaan ainakin näin alkuun :) Samantapaista "diagnoosia" sain itsekin: varmaan alakropassa jokin menny vähän vinoon tai muuta, sen jälkeen kroppa alkaa tekee liikkeitä väärin ja kompensoimaan ja vaivat "kiipeää" kropassa vähitellen. Sinällään hän ei edes ottanut pahemmin kantaa SI-nivelen ja lantion vinouden vaikutuksiin/syihin tai toisaalta nilkka- ja akillesvammojen mahdollisiin vaikutuksiin, se ei liene niin tärkeetä ainakaan vielä tässä vaiheessa. Hän myös kertoi keskus- ja ääreishermoston keskinäisestä toiminnasta ja siitä miten mulla kaikesta päättäen siinä jossain rajapinnassa homma niin sanotusti kusee ja lihaksisto sitten reagoi ja kiristelee omaan tahtiinsa milloin mistäkin syistä tai ilman syitä, ja siitä taas aiheutuu kaikkea ei-niin-miellyttävää. Kärsivällisyyttä nyt siis tarvitaan, ja ensi kerta on jo varattu. Vasta myöhemmin voidaan sanoo paremmin miten tarkemmin pitää edetä. Tämä homma katotaan nyt ainakin melkein loppuu asti!

Mites sun jumit jakselee? Isoja muutoksia?

Se oli nopeeta toimintaa! :D Se on tosiaan mystistä ja mietin itekkin aluks että mihin sitä oikein on tultu... Kyllä musta tuntuu että se aika nopeasti saa selville että osaako se auttaa vai ei ja kertoo sen sulle aika suoraan, kannattaa oman fiiliksen mukaan mennä. Huomaa et mulla alko todenteolla helpottaa vasta noin viiden hoitokerran jälkeen.

Aika samaa, välillä vähän kipiää mutta enimmäkseen kivutonta ja muutenkin aika rentoutunu ja levollinen olo. Viikon käyn siellä hoidattamassa itteäni ku näin pitkälle on jo tultu. Pidetää toisiamme ajantasalla täällä muutoksista kun kerta samalla kaverilla käydään. Jaksamisia ja tsemppiä! :)

Pari kertaa oon nyt käyny samoin "mystisin" toimenpitein. Kolmas kerta siirtyi valitettavasti ensi viikkoon esteiden vuoksi. Viimeksi oli puhetta siitä, mihin nää tähänastiset tekniikat perustuu, ja kyllä niillä tuntui olevan ihan täysin fysiologiset perusteet vaikka ne tällasien vaivojen kohdalla vähän epämääräisiltä tuntuukin... Helppoa ei ole ollut, aika pahana useimpina päivinä on vähän koko kroppa. Lihakset ihan tiukalla ja särkyä ja väsymystä ja usein vielä tosi levoton ja rauhaton olo. En tiedä sitte tuleeko se hankala olo seurauksena lihashäiriöistä vai onko se rinnasteinen oire. Noh, sama kai se on, yhtä pahalta tuntuu kuitenkin. Joskus sitte vaan helpottaa melko nopeastikin olo, ihan käsittämätöntä touhua. Syke hakkaa helposti 80 levossa eli ei se nyt ihan normaalilla tasolla ole. Kaikki tää sitä samaa kierrettä on, jostain sitä pitäisi saada katkaistua. Yritän nyt kuitenkin vielä kärsiä että näkee onko tästä hoidosta ihan oikeasti apua mun kohdalla :)

Mikäs siellä tilanne, onko isoja muutoksia? Ootko itse muuten huomannut jotain vinoutta tai toispuoleisuutta kropan asennoissa? Ja jumitukset, onko siinä minkäänlaisia "puolieroja" tai muuta?

Itsellä puhkesi voimakkaat ylikunto-oireet vuosi sitten syksyllä. Todella tuskainen ja ahdistunut fiilis..väsytti,hermostutti ja verenpaineet oli koholla. En tajunnut yhtään mistä oli kysymys. Minua tutkittiin lääkärissä useaan eri otteeseen. Mitään ei löytynyt. Oireita oli vaikka millä mitalla. Tutkittiin vatsa,kilpirauhanen,lisämunuainen,sydän ja tietenki pieni verenkuva ja mitä kaikkea. Lääkärissä huomattiin vain hieman solmuinen QRS-kompleksi EKGssä ja verenpaineet oli koholla. Itse en koskaan ole ollut ammattiurheilija mutta urheillu aina paljon. Palomieheksi kun aloin opiskella treeni meni vissin vähän yli. 3viikkoa koulussa ehdin olla kun oireilu alkoi. Ilmeisesti elämäntilanne muutoksen aiheuttama stressi, kova treeni ja huonot ruokailutottumukset aiheutti sen että ajoin itseni sympaattiseen ylikuntoon. Olin oireista täysin ymmälläni. Psyyke oireet oli täysin ennen kokemattomia ja muutenki koko oireilu täysin uutta. Kun kaikki kyseistä oireilua aiheuttavat seikat oli tutkittu (lukuun ottamatta ylikuntoa) oireeni tulkittiin psyykkisiksi. Ihmettelin vain että miksi jatkuva tuskainen ja ahdistunut fiilis ei tuntunut johtuvan mistään ulkoisesta seikasta (omassa elämässä oli kaikki sosiaaliset asiat ok), mutta samaan aikaan mietti että kunhan oireilulle löytyisi vain joku syy ja se saataisiin hoidettua..sen verran rankkoja oireet olivat. Noh niinhän mulla kokeiltiin psykiatrin toimesta lääkettä jos toista...ei mitään vaikutusta. Urheilin sen minkä jaksoi vaikka tuntui että kovin terä kaikesta oli mennyt..koko ajan hapotti. Jatkuvasti sain kuulla kavereita kommentteja että nukunko öisin ollenkaan ku olen jatkuvasti niin väsyneen oloinen. Niin uskomattomalta kun kuulostaakaan kesti 1v ja 2kk ennen kuin tajusin mistä on kyse. Jossain vaiheessa kävi kyllä mielessä että voisiko tämä nyt olla sitä ylikuntoa mutta ajattelin että pari viikkoa kun otti rauhallisemmin ja ei vaikuttanut oireisiin niin ei se voi ylikunnosta johtua. Todellisuudessa olin ajanut kropan niin pahaan tilaan että parin viikon lepo ei paljon hetkauttanut. Kun vihdoinkin pääsin asiasta ymmärtävän lääkärin vastaanotolle tilanne alkoi selkiytyä. Lepoverenpaineeni oli 30mmHg normaali tasosta koholla joka selitti jatkuvan korvien huminan. Ortostaattinen syke oli 46 (normi taso 10-20). Leposykkeet koholla, hikoilutti ja fiilis oli kuin hermorauniolla. Nyt on 8viikkoa lepoa takana. Juurikaan ei ole oireiluun vaikuttanut, mutta niin lääkäri sanoikin että pitkä palauttelu voi olla edessä. Noh nyt olen koulusta paperit saanu..ylikuntoinen palomies. Haluaisin vain tietää asiantuntijoiden arviota kuinka kauan palautuminen arviolta voisi kestää. Lääkärin arvio oli 3-6kk mutta pelottaa, onkosekin liian optimistinen arvio. Ortostaattinen syke on vieläkin 40 pintaa. Yöllä nukkuessaki keskisyke jopa 69. Noh toivottavasti parempaan olla menossa ja fiilis tästä paranisi. On ollut aika raskasta aikaa näiden oireiden takia. Siksi pyrinkin kaikille kovaa treenaavaa tuttua aina muistuttamaan että järki mukana treenamiseen..:(

Mahdotonta sanoa kauan menee, mutta lääkärin arvio lienee aika hyvä. Sanoisin, että itsestä kiinni paljolti. Perusneuvona kuormittava harjoittelu pois ja vaikka pari kevyttä aerobista viikossa (syke alta 130) esim. kävely. Lisäksi tuosta tilasta stressaaminen minimiin ja ajatukset johonkin muualle. Lopeta toistaiseksi ortostaattisen mittailut, kaikki itsensä tarkkailut minimiin, postiviinen asenne jne. 'Älä päästä hommaa korvien väliin'.

Itsellä puhkesi voimakkaat ylikunto-oireet vuosi sitten syksyllä.

Kerrostalolta tulikin jo hyvin ohjeet ja peesaan vain mukana. Painotan myös tuota asian mahdollisimman vähäistä miettimistä ja tilanteen seuraamista. Mulle toipumisesta teki niin pitkän se, että asia pääsi pahasti korvien väliin. Koita siis olla ajattelematta asiaa, eläkä mittaile sykkeitä ja teet rauhallista aerobista harjoittelua (kävelyä).

Arviota siihen, kuinka kauan toipuminen kestää, on vaikea sanoa, mutta kun jaksat vain olla kärsivällinen ja pyrit keskittämään ajatuksesi muualle niin kyllä sä tosta nouset.

Kerrostalolta tulikin jo hyvin ohjeet ja peesaan vain mukana. Painotan myös tuota asian mahdollisimman vähäistä miettimistä ja tilanteen seuraamista. Mulle toipumisesta teki niin pitkän se, että asia pääsi pahasti korvien väliin. Koita siis olla ajattelematta asiaa, eläkä mittaile sykkeitä ja teet rauhallista aerobista harjoittelua (kävelyä).

Arviota siihen, kuinka kauan toipuminen kestää, on vaikea sanoa, mutta kun jaksat vain olla kärsivällinen ja pyrit keskittämään ajatuksesi muualle niin kyllä sä tosta nouset.

Kiitos vinkistä. Juuri samaa itsekkin miettinyt et jos hermoston antaa treenipaussin avulla levätä mutta samaan aikaan stressaamalla rasittaa, vaikuttaa se varmasti toipumis aikaan. Pitää yrittää ottaa neuvoista vaadin ja kehittää jotakin muuta ajateltavaa..:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom