Noniin, eka viesti tännekin palstaa jo pidempää seuranneena. Nyt on vaan oikeasti tullut ajatuksia, että stressin sijaan tässä olisikin kyseessä ylikunto. Ikää on tällä hetkellä 22 vuotta mittarissa ja treenitaustaa takana ~6-7 aktiivisemmin ja kovemmalla teholla. Pitää sisällään myös kuukausia kestäneitä kituutteludiettejä, lähinnä siis hiilarit poisjättämällä, kun oma peilikuva ei ole miellyttänyt. Aikaisemmin syynä on ollut myös tietämättömyys oikeanlaisesti ravinnosta, joka onneksi parani huimasti lukemalla pakkotoistoa. Viimeisen reilun kuukauden aikana syöminen on kuitenkin salakavalasti vähentynyt ja painokin romahtanut n.5 kiloa alas.
Olen aina ollut liikunnallinen, harrastan salibandya ja sen ohella punttisalia. Treenikertoja on viikossa tullut n.3 krt sabaa ja 2-3 krt punttailua. Olen yrittänyt jakaa nämä eri päiville eli lepopäiviä en käytännössä ole pitänyt juuri ollenkaan. Muutamat satunnaiset päivät kun on ollut pakko tai krapulan takia. Ja kun sekään ei oikeaa lepoa ole, niin aika perse edellä tässä on puuhun menty ja pitkään.
Ensimmäiset oireet olivat kun salibandytreeneihin ajaessa huomasin katseen harhailevan, eli en pystynyt keskittymään. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt myös huomata, että palautuminen ei ole ollut yhtä hyvää kuin aiemmin, osittain varmasti ruokavalion vaikutusta sekin. Sen jälkeen kaikki onkin vain mennyt alamäkeä. Seuraavana päivänä oli lähdettävä töistä, kun tarkkuutta vaativassa tehtävässä kädet alkoivat vaan hulluna tärisemään sekä koko päivän tuntui että pää kävi totaalisen ylikierroksilla eikä ajattelua saanut loppumaan. Myös normaalisti kävellessä saattoi sydän alkaa hakkaamaan kuin kovemmassakin rasituksessa.
Seuraavana päivänä menin lääkäriin ja lepäilinkin loppuviikon yhtä salikertaa lukuunottamatta. Viikonloppuna olo tuntuikin taas melko normaalilta, ja viime viikon maanantaina yritin mennä normaalisti töihin. Pari päivää taas jaksoin vaikka pää ja kroppa kävivät selvästi ylikierroksilla. Tiistaina menin töiden jälkeen vielä salille ja myöhemmin illalla tyttöystävän luokse yöksi. Silloin oli illalla ensi kertaa selvästi havaittavissa univaikeuksia sekä levottomuutta. Seuraavana aamuna kun olisi pitänyt töihin lähteä niin sain hallitsemattoman itku/ahdistuskohtauksen.. Siitä sitten ilmoitus töihin ja lääkäriajan varattua nukuinkin melkeen yhtä soittoa klo.13 asti iltapäivällä. Jälleen loppuviikko saikkua stressin takia, mutta tällä kertaa kohtaukset jatkuivatkin viime lauantaihin asti. Tyhmänä yritin vielä viime perjantaina käydä pelaamassa salibandya mutta siinäkin suurin päämäärä oli pysyä hengissä loppuun asti. Ei pystynyt keskittymään, kädet tärisi ja tuntui ettei pysy pystyssä. Oli pakko jättää se leikki kesken kun ei saanut itsestään mitään irti.
Edelliseen vielä lisäksi, että koko viime viikon joutui taistelemaan jokaisen ruuan alas. Tuntui, että olisi jotain jatkuvasti tulossa ylös samaa tahtia kun lappaa ruokaa sisään.. Nyt viikonlopun jälkeen alan jo itsekin nähdä parantumista olotilassa. Olen ollut pirteämpi ja myös ruoka on alkanut maistumaan. Olen siis ainakin vielä tämän viikon sairaslomalla ja lääkäri määräsi myös tässäkin ketjussa mainittuja, ssri-ryhmän(?) Seroxat-nimisiä masennuslääkkeitä. En vielä ole lääkitystä aloittanut, sillä suhtaudun erittäin varauksella psyykelääkkeiden käyttöön. Satunnaisia ahdistuksen tunteita on silti vielä ollut, lähinnä silloin kun olen alkanut asialla päätäni vaivaamaan. Hieman on myös taas alkanut mieli tehdä liikkua, mutta sitä en tässä vaiheessa uskalla vielä tehdä. Kohta viikon olen nukkunut unilääkkeen avulla, mutta silti alkuun heräilin yöllä vaikka sen pitäisi antaa katkeamaton n.7 tunnin yöuni lääkärin mukaan. Olo on aamulla vetämätön, jalat väsyneet vaikkei rasitusta ole ollut. Sykemittari olisi tarkoitus hakea tänään lainaan, että pääsee aamulla mittaamaan ortostaattista sykettä ja sykkeitä muutenkin.
Tuli varmasti melko sekavaa tekstiä ja varmasti jotain tärkeitä tietoja jäi puuttumaan. Olisin vain todella kiitollinen jos joku saman asian kanssa painiva voisi kertoa ajatuksia kertomuksestani. On vain niin vaikeaa, kun ei tiedä miten tästä tulisi edetä.