BB Pekka Kotipohja

Saman pumpin sinä lihaksen poikkipintalaan nähden saat oli se minkä kokoinen tahansa. Jos koko on ainoa muuttuja.

Tottakai joku osa lihaksista aktivoituu. Mutta monta on joka ei saa sinne massaa lisää vaikka miten soutaa kulmasoudussa. Vaihtaa vastaavaan liikkeeseen laitteeseen niin voi toimia osalle paremmin. Yksilö on tärkein ei kenenkään ulkopuolisen mielipide.


Minä en ole fiksoitunut liikkeisiin sanoin että toisilla voi toimia paremmin mutta sinä väität että kaikille kulmasoutu. Sama nooran kanssa prässillä jne kasvatti jalkansa. Sinä että kyykyllä vielä paremmin. Nyt kysytään että kummallako on vaikeus hyväksyä eri liikevariaatiot niin se en kyllä ole nyt minä. Mikä yksilölle parhaiten sopii. Ja olen ollut sitä mieltä aina!
Sanoit mitä tahansa, niin isot vahvat moninivelliikkeet nyt vain on suurimmalle osalle parhaimpia vaihtoehtoja. Just ne penkki/vinopenkki, kyykky, mave, kulmasoutu jne. Älä tee asiasta liian vaikeaa, jos on motorisesti kelvoton yksilö, niin saattaa olla ettei osaa tehdä edes ylätaljaa, mutta turha niitä tyyppejä on rinnastaa tavoitteelliseen treenaajaan joka ei ole niin uusavuton, ettei mikään tehokas isompi liike toimi.

Jos slaavikyykkyyn ei pääse, se EI tarkoita että kyykky on huono liike jaloille. Tai jos niskassa on joku nikamaongelma, eikä voi tehdä tanko niskassa mitään, se EI tarkoita että kyykky olisi huono liike. Älä ota tähän mitään rajatapauksia ja koita vääntää jotain omaa maailmaa, kyykky vapaalla on aivan saatanan tehokas liike suurimmalle osalle.

Jos sä valmennat jotain porukkaa ja haisee siltä, että sulla on helvetisti näitä jotka ei voi tehdä sitä sun tätä, niin oletko koskaan kysynyt itseltäsi, ajatko sä ne välttelemään niitä tehokkaita moninivelliikkeitä. Joka valmentaja koittaa erottua joukosta selittämällä jotain omaa systeemiä, sulla on se on pitkälti noi fysiikanlain kaavat ja hölötys liikelaajuuksista ja aktivaatiosta. Koitat tehdä sillai päivänselvästä asiasta kovin monimutkaista. Sit ihmiset jättää kyykkäämättä ja veivaa pulloveria kun f=m jne.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suurin erottava tekijä siinä kuka kehittyy ja kuka ei, (poistetaan lääkkeet ajattelumallista) on se, miten kovalla itensiteetillä ja ajatuksella treenit tehdään. Edelleen pätee tämä fakta, paska ohjelma kovaa tehtynä toimii paremmin kuin hyvä ohjelma juosten kusten. Se efortti mitä siihen treeniin laitetaan, oli se sitten pullover tai maastaveto, se määrää kuinka siinä loppujen lopuksi kehitytään. Tuolla on jumalattomasti porukkaa, jotka treenaa vihko kädessä ja tekee 10 toistoa kun siinä niin lukee. Kun mä sanon mun treeneissä että tehdään 3x10, se tarkoittaa 3x10 alueelle, se 10 on siinä vain suuntaa antava kuorman osalta. Eka sarja saattaa olla 12, toinen 10 ja kolmas 9. Eri asia on sitten tarkoituksenmukaiset klusterit, jossa se toistomäärä lukitaan jotta se systeemi toimisi.
 
Sanoit mitä tahansa, niin isot vahvat moninivelliikkeet nyt vain on suurimmalle osalle parhaimpia vaihtoehtoja. Just ne penkki/vinopenkki, kyykky, mave, kulmasoutu jne. Älä tee asiasta liian vaikeaa, jos on motorisesti kelvoton yksilö, niin saattaa olla ettei osaa tehdä edes ylätaljaa, mutta turha niitä tyyppejä on rinnastaa tavoitteelliseen treenaajaan joka ei ole niin uusavuton, ettei mikään tehokas isompi liike toimi.

Jos slaavikyykkyyn ei pääse, se EI tarkoita että kyykky on huono liike jaloille. Tai jos niskassa on joku nikamaongelma, eikä voi tehdä tanko niskassa mitään, se EI tarkoita että kyykky olisi huono liike. Älä ota tähän mitään rajatapauksia ja koita vääntää jotain omaa maailmaa, kyykky vapaalla on aivan saatanan tehokas liike suurimmalle osalle.

Jos sä valmennat jotain porukkaa ja haisee siltä, että sulla on helvetisti näitä jotka ei voi tehdä sitä sun tätä, niin oletko koskaan kysynyt itseltäsi, ajatko sä ne välttelemään niitä tehokkaita moninivelliikkeitä. Joka valmentaja koittaa erottua joukosta selittämällä jotain omaa systeemiä, sulla on se on pitkälti noi fysiikanlain kaavat ja hölötys liikelaajuuksista ja aktivaatiosta. Koitat tehdä sillai päivänselvästi asiasta kovin monimutkaista. Sit ihmiset jättää kyykkäämättä ja veivaa pulloveria kun f=m jne.
Se että minä en yleistä mitään liikettä kenellekään parhaaksi vaan otan siitä yksilön kohdalla selvää.

Nämä isot perusliikkeet niin laitteissa erona on vastuksen suunta! Samat nivelet siinä liikkuu kyykkäsit sitten tangolla tai prässissä tai hackissä se riippuu sitten siitä mitenkä sinä sen yksilön siihen asettelet että saat toivomasi lopputuloksen.

Kyllä kyykky on tehokas liike ja sen voit tehdä muuallakin kun pelkällä vapaalla tangolla. Siinä tangolla tehtynä ei ole mitään taikaa!!! Ja on ihan hyvä variaatio. Sama penkissä jne.

En minä aja ketään välttämään mitään. Minulla ei ole tunnesiteitä mihinkään variaatioon en loukkaannu jos jollakin se vapaatanko kyykky onnistuu. En myöskään loukkaannu jos joku onnistuu kulmasoudussa tuottamaan maksimaalisesti tensiota.

Ei ole tarkoitus erottua mitenkään massasta ja se ei liene ole väärin että ottaa kantaa näihin pinttyneisiin mielipiteisiin?
 
Selkä on semmoinen, että sitä voi runnoa oikein huolella pelkäämättä että mitään hajoaa, poissulkien vastaotekulmasoutu, jossa hauikset on aika riskialttiissa tilassa. Ja se on aivan varmaa, että mekaaninen kuorma on tärkein pointti selkätreenissä, sen pitää olla ehdottomasti riittävä. Sitten tulee liikeradan laajuus ja se että supistetaan mahdollisimman tehokkaasti.
Ei ole edelleenkään mitään tiettyjä lihaksia mitä pitää tehdä isolla kuormalla ja toisia pienemmällä...kun edelleenkin se pointti on bodaustreenaamisessa mahdollisimman iso mekaaninen kuorma liikkeessä kuin liikkeessä, mutta tähän pitää yhdistyä että tunnet että teet joka toiston hyvin kohdelihaksella eli kyllä hyvä lihastuntuma. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää. Näitä esimerkkejä löytyy niin monia keillä kun on jotkut lihasryhmät huonoja ja he jatkavat vain sellaista "voimabodausta" sille heikolle ja huonosti aktivoituvalle lihasryhmälle ja se pysyy huonona. Esimerkkinä nyt vaikka Utti. Utilla on nollut huonot etureidet. On sanonut että jos vain miettii että kuormaa ja ei niin keskity tuntumaan eli siihen että joka toistolla saa liikkeen tuntumaan siellä etureisissä menee liike jonnekkin aivan muualle ja etureidet eivät kehity. Ja Mike helppohan sun on huudella vaan mekaaninen kuorma selälle mekaaminen kuorma selälle kun itselläs se on tyyliin geneettisesti vahvin lihasryhmä. Kun edelleenkin tuo on nyt jo ihan tutkittukkin juttu että ne mitkä on sulla geneettisesti vahvoja lihasryhmiä ja hyvin luonnostaan aktivoituvia lihasryhmiä niin se tekniikka voi olla vaikka kuinka ruma niissä liikkeissä, ei lähtökohtaisesti tarvitse edes hakea tuntumaa ja silti se menee todella kovaa perille ja tuntuu ja lihas vaan kehittyy. Ja mites esimerkkinä vaikka tosta selästä Matias Niemi. Jätkä tekee kuulemma kaikki selkäliikkeet hyvällä tekniikalla ja osaa kuulemma reenata selkää ja ei siellä mitään "tuntumabodailla" ja selkä oo kehittyny yhtään mihinkään kun jatketaan vaan liian isojen painojen käyttöä. Ja tossa pari viestiä taaksepäin missä kysyin Nyyssikseltä tosta selän reenaamisesta niin hänkin vastasi että saa hyvän tuntuman selkään isoissa liikkeissä vaikka ei keskittyisi edes hakemaan tuntumaa. Jälleen kerran= geneettisesti vahva lihasryhmä. Se nyt vaan kannattaa ymmärtää bodaustreenaamisessa että jos liikkeet eivät tunnu siellä lihaksessa kunnolla mitä sun on tarkoitus treenata vituiks menee. Siinä oo paskaakaa välii enää sen jälkeen jollain mekaanisella kuormalla. Se että käytät mahdollisimman isoja kuormia ja saat liikkeen silti tuntumaan hyvin lihaksessa ei ole mitään "tuntumabodailua" tai "tuntumatreenailua". Se on sitä kuuluisaa kehonrakennusharjoittelua.
 
Nyyssikseltä tosta selän reenaamisesta niin hänkin vastasi että saa hyvän tuntuman selkään isoissa liikkeissä vaikka ei keskittyisi edes hakemaan tuntumaa
Kuten sanoin, isompi lihas tuntuu paremmin.

mutta tähän pitää yhdistyä että tunnet että teet joka toiston hyvin kohdelihaksella eli kyllä hyvä lihastuntuma
NIin, tätähän olen kokoajan sanonut, et vain lue mitä sanon. Tehdään just niin isoilla kun pystytään, ei missään nimessä liian pienillä. Anna kun selitän sulle. 130kg sarja kulmasoudussa ei todellakaan tunnu yhtä kovaa selässä mitä 30kg sarja ja 30kg ei tunnu yhtä hyvin kuin vain ilman painoa selän maksimaalinen supistaminen. Musta tuntuu että osalla ei nyt ole mitään käsitystä noista kuormista käytännössä. Nää jutut on päivänselviä, aivan yksinkertaisia jos ikinä on tehnyt isommilla painoilla. Ja jos 130kg ei mukamas "tunnu" selässä, niin senkö takia sitten tehdään 60 kilolla? Ikäänkuin selkä ei tekisi mitään työtä jos se ei supistuksessa tunnu maksimaalisesti.

Jengi on kyllä varsinaisen pihalla nyt kyllä. Penkkikään ei tunnu ollenkaan yhtä kovaa rinnassa mitä supistava pec deck, pec deck ei kuitenkaan ole laisinkaan yhtä tehokas. Mutta koska se tuntuma on niin absoluuttinen mittari, niin sitten skipataan se tehokas punnerrus, koska tuntuma. Näin vitun älytöntä tää on. Ootko punnertanut penkissä esim 200kg sarjaa, mä olen, se repii sun rintaa aivan vitusti mutta ei tunnu ollenkaan niin mitä ristikkäistalja koska penkki on venyttävä liike. Tyhmä yksilö luulee tässä kohtaa että pec deck on parempi kuin kaikki hokee tota tuntumapaskaa.

Tässä muuten mun eilinen selkätreeni.



SELKÄ 6.10.2022

| Ylätalja lapiokahva x4 80kg. Suora - Stoppi positiivisen puolessa välissä - Stoppi supistuksessa - Hidas nega
| Alatalja lapiokahva x4 100kg. Sama mitä ylätalja
| Tuettu kulmasoutu 60kg x3 max
| Hight row yhdellä kädellä seisten x2
| Forkkukone rullaus x3 / käsi

Mä teen tolla tasolla nyt, koska en voi soutaa tehokkaasti kulmassa kun selkä on aina kovin jumissa tosta frisbeesta ja teen kuitenkin vapaat kyykyt ja SJMV lattialta 4-5 päivän välein.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten sanoin, isompi lihas tuntuu paremmin.


NIin, tätähän olen kokoajan sanonut, et vain lue mitä sanon. Tehdään just niin isoilla kun pystytään, ei missään nimessä liian pienillä. Anna kun selitän sulle. 130kg sarja kulmasoudussa ei todellakaan tunnu yhtä kovaa selässä mitä 30kg sarja ja 30kg ei tunnu yhtä hyvin kuin vain ilman painoa selän maksimaalinen supistaminen. Musta tuntuu että osalla ei nyt ole mitään käsitystä noista kuormista käytännössä. Nää jutut on päivänselviä, aivan yksinkertaisia jos ikinä on tehnyt isommilla painoilla. Ja jos 130kg ei mukamas "tunnu" selässä, niin senkö takia sitten tehdään 60 kilolla? Ikäänkuin selkä ei tekisi mitään työtä jos se ei supistuksessa tunnu maksimaalisesti.

Jengi on kyllä varsinaisen pihalla nyt kyllä. Penkkikään ei tunnu ollenkaan yhtä kovaa rinnassa mitä supistava pec deck, pec deck ei kuitenkaan ole laisinkaan yhtä tehokas. Mutta koska se tuntuma on niin absoluuttinen mittari, niin sitten skipataan se tehokas punnerrus, koska tuntuma. Näin vitun älytöntä tää on. Ootko punnertanut penkissä esim 200kg sarjaa, mä olen, se repii sun rintaa aivan vitusti mutta ei tunnu ollenkaan niin mitä ristikkäistalja koska penkki on venyttävä liike. Tyhmä yksilö luulee tässä kohtaa että pec deck on parempi kuin kaikki hokee tota tuntumapaskaa.

Tässä muuten mun eilinen selkätreeni.



SELKÄ 6.10.2022

| Ylätalja lapiokahva x4 80kg. Suora - Stoppi positiivisen puolessa välissä - Stoppi supistuksessa - Hidas nega
| Alatalja lapiokahva x4 100kg. Sama mitä ylätalja
| Tuettu kulmasoutu 60kg x3 max
| Hight row yhdellä kädellä seisten x2
| Forkkukone rullaus x3 / käsi

Mä teen tolla tasolla nyt, koska en voi soutaa tehokkaasti kulmassa kun selkä on aina kovin jumissa tosta frisbeesta ja teen kuitenkin vapaat kyykyt ja SJMV lattialta 4-5 päivän välein.
Mutta kun edelleenkin toi 130kg pitää tuntua siellä selässä aivan yhtä hyvin kuin se 30 kg :D jos tuntuma vaan pienenee ja pienenee kun mennään isompiin rautoihin teet jotain väärin. Et bodaa silloin vaan voimailet.
 
Mutta kun edelleenkin toi 130kg pitää tuntua siellä selässä aivan yhtä hyvin kuin se 30 kg :D jos tuntuma vaan pienenee ja pienenee kun mennään isompiin rautoihin teet jotain väärin. Et bodaa silloin vaan voimailet.
Ei se voi tuntua samalla tapaa, eikä sen pidä tuntua. Sä vedät 130 kiloa sinne supistukseen, kun taas 30kg on semmoinen kuorma, jota voi veivaa vaikka edes takas puolessa välissä, siinä ei ole mitään kuormaa jota vastaan lihas joutuu tekemään tötä. Nyt riittää mun osalta, menee niin oudoksi keskustelu.
 
Ja yks asia missä mielestäni mennään metsään tai ollaan ymmärretty jotakin väärin, on se, että luullaan moninivelliikkeiden olevan mahdollista kohdistua vain tiettyyn lihakseen. Kyllä suoritustekniikalla voi painottaa tietyn lihasryhmän osuutta liikkeessä, mutta eristettyä sitä ei saa mitenkään. Sama sen selän treenaamisessa, siellä toimii useat eri selän lihakset yhteistyössä monissa liikkeissä, sillon sitä liikettä on jo teoriassa mahdotonta kohdistaa tietylle lihakselle tai kuvitella, että liikkeen pitäisi tuntua vain jossakin tietyssä yksittäisessä lihaksessa. Etuolkapäät ja rinta toki esimerkkinä on niin vahvasti synkassa monissa punnerrusliikkeissä, että mikäli niissä on selkeä epäbalanssi, niin homma on haastavaa saada balanssiin, kun se vahvempi lihasryhmä vie työtä toiselta. Se ei ihan suoraviivaisesti jatkamalla onnistu ainakaan ilman kikkailuja.
 
Mutta kun edelleenkin toi 130kg pitää tuntua siellä selässä aivan yhtä hyvin kuin se 30 kg :D jos tuntuma vaan pienenee ja pienenee kun mennään isompiin rautoihin teet jotain väärin. Et bodaa silloin vaan voimailet.
Ihminen kuka penkkaa siistillä tekniikalla vaikka 150kg sarjaa niin ei kyllä tyhjästä tangosta saa mitään tuntumaa rintaan. Taino tottakai jos teet 300 toistoo niin ehkä se sitten jossain hapottaa jossain vaiheessa.... Ja pätee kaikkiin isoihin liikkeisiin. Ei kukaan esim etureisiä kasvata reiden ojennuksilla pelkästään vaikka tuntuma olisikin parempi kuin vaikka kyykyssä.
 
Mikelle toki joltain osin helpompaa tämän koko kokonaisuuden sisällä toimiminen, kun kulmasoudussa ja penkissä sarjapainot 180kg ja tekniikat edelleen noin hyviä. Tai ei tavallaan joudu arvioimaan kriittisesti, että missä menee omalla kohdalla raja liian teknisen suorittamisen kanssa. Kun painot ovat tuota luokkaa, niin kuorma on varmasti riittävä, ja kun tekniikka on tuo, niin "tuntuma" on hyvin todennäköisesti vähintään riittävä. Ja voimatasot lienevät olleet erittäin hyvät jo 20+ vuotta.

Tällainen kaltaiseni paljon heikompi yksilö joutuu oikeasti vähän funtsimaan omaa tekemistä aika ajoin ja miettimään, että missä mennään. Aikoinaan on tullut revittyä parin kolmen vuoden treenillä kulmasoutua 120 kilolla, mutta en mä nykyään huomattavan paljon isompana kulmasoutua ainakaan yhtään isommilla painoilla tekisi, jos edes tuolla 120 kilolla. Joissain liikkeissä taas ehkä vähän paremmat kuormat suhteessa, mutta kyllä nyt pitkästä aikaa olen ruvennut funtsimaan, että pitäisikö vähän lisätä painoja tekniikan kustannuksella. On järjetöntä sanoa, ettei kuorman lisäys tapahtuisi aina tekniikan kustannuksella. Tottakai tapahtuu.

Itse kyllä suosittelisin jokaiselle sen aloittelijavaiheen perusliikkeiden painoprogressio-vuosien jälkeen 1-2 vuoden "tuntumahomostelua" (jota ei tarvitse tätäkään vetää överiksi), koska kyllä siinä parhaimmillaan saa täysin uuden käsityksen siitä, mitä tarkoittaa lihaksen treenaaminen. Mutta sitten kun noita asioita on oikeasti tehty ja opittu, ja ehkä erityisesti "saatu selkärankaan", niin sitä kuormaa pystyy kyllä pikkuhiljaa lisäämään todella paljon, ja silti riittävästi tehdään liikettä kohdelihaksella.

Itse ainakin eri lihaksien kohdalla olen huomannut tässäkin todella huomattavia eroja. Esimerkiksi vipareita en tee enää ikinä yli 10kg käsipainoilla (niilläkin harvoin) ja kässäripenkissä max 40kg käsipainot, kun taas jotain käsipainosoutua, t-kulmasoutua ja punnerruksia ojentajille pystyy tekemään kohtalaisilla kuormilla.
 
Tällainen kaltaiseni paljon heikompi yksilö joutuu oikeasti vähän funtsimaan omaa tekemistä aika ajoin ja miettimään, että missä mennään. Aikoinaan on tullut revittyä parin kolmen vuoden treenillä kulmasoutua 120 kilolla, mutta en mä nykyään huomattavan paljon isompana kulmasoutua ainakaan yhtään isommilla painoilla tekisi, jos edes tuolla 120 kilolla. Joissain liikkeissä taas ehkä vähän paremmat kuormat suhteessa, mutta kyllä nyt pitkästä aikaa olen ruvennut funtsimaan, että pitäisikö vähän lisätä painoja tekniikan kustannuksella. On järjetöntä sanoa, ettei kuorman lisäys tapahtuisi aina tekniikan kustannuksella. Tottakai tapahtuu.

Itse kyllä suosittelisin jokaiselle sen aloittelijavaiheen perusliikkeiden painoprogressio-vuosien jälkeen 1-2 vuoden "tuntumahomostelua" (jota ei tarvitse tätäkään vetää överiksi), koska kyllä siinä parhaimmillaan saa täysin uuden käsityksen siitä, mitä tarkoittaa lihaksen treenaaminen. Mutta sitten kun noita asioita on oikeasti tehty ja opittu, ja ehkä erityisesti "saatu selkärankaan", niin sitä kuormaa pystyy kyllä pikkuhiljaa lisäämään todella paljon, ja silti riittävästi tehdään liikettä kohdelihaksella.

Itse ainakin eri lihaksien kohdalla olen huomannut tässäkin todella huomattavia eroja. Esimerkiksi vipareita en tee enää ikinä yli 10kg käsipainoilla (niilläkin harvoin) ja kässäripenkissä max 40kg käsipainot, kun taas jotain käsipainosoutua, t-kulmasoutua ja punnerruksia ojentajille pystyy tekemään kohtalaisilla kuormilla.
Aamulla ajattelin kirjoittaa juuri samanlaisen viestin, mutta komppaan nyt tähän samaan.
Tämä kuulostaa täsmälleen siltä mitä omallakin kohdalla ollut. Parin kolmen treenivuoden jälkeen oli kulmasoudussa painot parhaimmillaan 130kg tietämillä, mutta joku tuntui silloin mättävän pahasti. Kunnolla pudotin painoja ja aloin "tuntumahomostelemaan", josta pikku hiljaa noussut noihin edellisiin lukemiin takaisin. Erona huomattavasti kehittyneempi selkä.
 
Mikelle toki joltain osin helpompaa tämän koko kokonaisuuden sisällä toimiminen, kun kulmasoudussa ja penkissä sarjapainot 180kg ja tekniikat edelleen noin hyviä. Tai ei tavallaan joudu arvioimaan kriittisesti, että missä menee omalla kohdalla raja liian teknisen suorittamisen kanssa. Kun painot ovat tuota luokkaa, niin kuorma on varmasti riittävä, ja kun tekniikka on tuo, niin "tuntuma" on hyvin todennäköisesti vähintään riittävä. Ja voimatasot lienevät olleet erittäin hyvät jo 20+ vuotta.

Tällainen kaltaiseni paljon heikompi yksilö joutuu oikeasti vähän funtsimaan omaa tekemistä aika ajoin ja miettimään, että missä mennään. Aikoinaan on tullut revittyä parin kolmen vuoden treenillä kulmasoutua 120 kilolla, mutta en mä nykyään huomattavan paljon isompana kulmasoutua ainakaan yhtään isommilla painoilla tekisi, jos edes tuolla 120 kilolla. Joissain liikkeissä taas ehkä vähän paremmat kuormat suhteessa, mutta kyllä nyt pitkästä aikaa olen ruvennut funtsimaan, että pitäisikö vähän lisätä painoja tekniikan kustannuksella. On järjetöntä sanoa, ettei kuorman lisäys tapahtuisi aina tekniikan kustannuksella. Tottakai tapahtuu.

Itse kyllä suosittelisin jokaiselle sen aloittelijavaiheen perusliikkeiden painoprogressio-vuosien jälkeen 1-2 vuoden "tuntumahomostelua" (jota ei tarvitse tätäkään vetää överiksi), koska kyllä siinä parhaimmillaan saa täysin uuden käsityksen siitä, mitä tarkoittaa lihaksen treenaaminen. Mutta sitten kun noita asioita on oikeasti tehty ja opittu, ja ehkä erityisesti "saatu selkärankaan", niin sitä kuormaa pystyy kyllä pikkuhiljaa lisäämään todella paljon, ja silti riittävästi tehdään liikettä kohdelihaksella.

Itse ainakin eri lihaksien kohdalla olen huomannut tässäkin todella huomattavia eroja. Esimerkiksi vipareita en tee enää ikinä yli 10kg käsipainoilla (niilläkin harvoin) ja kässäripenkissä max 40kg käsipainot, kun taas jotain käsipainosoutua, t-kulmasoutua ja punnerruksia ojentajille pystyy tekemään kohtalaisilla kuormilla.
Isompi ja kasvanut lihas on aina vahvempi kuin ennen. Silloin se tarvi kasvanutta kuormaa tavalla tai toisella. Vaikka kehonrakentaja ei tavoittele progressiota vaikka penkissä niin sitä tulee pakostakin tavalla tai toisella niin kauan, kun lihas kasvaa. Mitä sitten tapahtuu, kun tekniikka on 100% kunnossa? No silloin kasvaa yleensä sarjapituudet, painot tai mitä tahansa, mutta kuorman on pakko kasvaa jos edelleen haluaa kehitystä.
 
Isompi ja kasvanut lihas on aina vahvempi kuin ennen. Silloin se tarvi kasvanutta kuormaa tavalla tai toisella. Vaikka kehonrakentaja ei tavoittele progressiota vaikka penkissä niin sitä tulee pakostakin tavalla tai toisella niin kauan, kun lihas kasvaa. Mitä sitten tapahtuu, kun tekniikka on 100% kunnossa? No silloin kasvaa yleensä sarjapituudet, painot tai mitä tahansa, mutta kuorman on pakko kasvaa jos edelleen haluaa kehitystä.
No voi se lihas kyllä kasvaa ihan siitä että teet samalla painolla aina vain enemmän esimerkiksi toistoja. Ei kuorma ole ainoa tekijä. Mutta tottakai siinä olet oikeassa että kuormat menee vähän niin kuin itsekseen ylöspäin kun lihas kasvaa kokoa koska mitä isompi lihas on kooltaan/poikkipinta-alaltaan sitä voimakkaammin se pystyy jännittymään vastusta vasten eli toisin sanoen tuottamaan enemmän voimaa.
 
Onko muuten kukaan tehnyt tai nähnyt missään peckdec laitetta jossa on mahdollista laittaa vastukseksi todellisia kiloja 200kg painopakka tai levypainokuormitteinen? Mietin kun tässä edelle verrattiin että peckdec on paska eikä mitään verrattuna 200kg penkkiin niin missä on 200kg peckdec laite? 🤔
 
Jeve on hyvä esimerkki juuri siitä, miten treeni voidaan viedä tuntumapumppailuks eli ylitarkaksi hinkutteluks jolloin se ei vienyt mihinkään mutta kun mentiin sit taas äärilaitaan ja lyötiin intensiteettiä pirusti ( ja jos vielä selviää ilman haavereita) niin tuolla voimanosto/ painonnostotreenillä saat varmasti kehitystä paremmin aikaan no doubt. Vielä kun tekisi vaan tarkemmmin niin mitä se kehitys voisi olla?

Eiköhän tämä ollut nyt tässä.

Mika, ehkä jätetään väliin nuo repimiset minulla😱 En halua neljättä kertaa pullistumaa selkääni😂 mut ehottomasti tuun muuten kuuntelemaan. 😄👍
Ei tule pullistumia mun treeneissä, sen lupaan. Tietty jos sulla on jo välilevyt hajalla niin se voi estää toki treenaamista. Ylätalja kuitenkin on suht turvallinen liike.
 
Mutta kun edelleenkin toi 130kg pitää tuntua siellä selässä aivan yhtä hyvin kuin se 30 kg :D
Nyt jäi kyllä suu auki kun luki tämän...Huh huhu mitä paskaa.Kai tuo nauruhymiö on tarkotettu että se oli huumoria?

200 kilon kyykkyki pitäs tuntua samaltako 30kg kyykky.... ai jumalauta.Mene tekemään ja mieti tuntuuko se koko kehossa tosiaan samalta,jos tuntuu niin ota heti yhteys Nasaan,ne haluaa tutkia sinun kehon aivan varmasti läpikotaisin ja maksaaa luultavasti viisinumeroista palkkaa sinulle jo pelkästä allekirjoituksesta ja lisää kuukaudessa,sinusta tulee aivan varmasti astronautti ens viikolla ja palkkapussi räjähtää miljoonaluokkaan jos onnistut siinä että 130kg kulmasoutu tuntuu samalta kun 30kiloa..

Miksi ei sitten tekis sillä 30 kilolla kun tuntuma on sama kuin 130 kilolla? ja vipareita voi sitten tehdä kivasti vaikka kilosilla 12 kilosten sijaan,tuntuu ihan samalta lihaksessa.Ja koko kehossa ,mutta lihasta tulee!

Varmasti tulee...Ja idiootit tekee isoilla painoilla...Käy sanomassa Mikelle ettei tee 180 kilolla kulmasoutua,se on väärin,se voi tehdä saman 18 kilolla kunhan tuntumaa ottaa :D :D

Aiva päättömiä juttuja sulla tässä ketjussa.
 
Nyt jäi kyllä suu auki kun luki tämän...Huh huhu mitä paskaa.Kai tuo nauruhymiö on tarkotettu että se oli huumoria?

200 kilon kyykkyki pitäs tuntua samaltako 30kg kyykky.... ai jumalauta.Mene tekemään ja mieti tuntuuko se koko kehossa tosiaan samalta,jos tuntuu niin ota heti yhteys Nasaan,ne haluaa tutkia sinun kehon aivan varmasti läpikotaisin ja maksaaa luultavasti viisinumeroista palkkaa sinulle jo pelkästä allekirjoituksesta ja lisää kuukaudessa,sinusta tulee aivan varmasti astronautti ens viikolla ja palkkapussi räjähtää miljoonaluokkaan jos onnistut siinä että 130kg kulmasoutu tuntuu samalta kun 30kiloa..

Miksi ei sitten tekis sillä 30 kilolla kun tuntuma on sama kuin 130 kilolla? ja vipareita voi sitten tehdä kivasti vaikka kilosilla 12 kilosten sijaan,tuntuu ihan samalta lihaksessa.Ja koko kehossa ,mutta lihasta tulee!

Varmasti tulee...Ja idiootit tekee isoilla painoilla...Käy sanomassa Mikelle ettei tee 180 kilolla kulmasoutua,se on väärin,se voi tehdä saman 18 kilolla kunhan tuntumaa ottaa :D :D

Aiva päättömiä juttuja sulla tässä ketjussa.
No voi urpo......jos saat 130kg menemään selkään perille ja kyse oli että pitää tehdä mahdollisimman isolla kuormalla ja hyvällä tuntumalla ni kummalla teet 130kg:lla vai 30kg:lla? No tottakai teet sillä 130kg:lla kun kerran pystyt tekemään ja saat sen menemään perille(eli saat hyvän tuntuman joka toistolla). Tossa tilanteessa luulisi selän olevan aika helvetin pihvissä kunnos ja se 30kg on silloin aivan liian pieni paino sun selkälihaksille ja ei se kehitä siinä tilanteessa niitä mihinkään. Pointti oli tossa kun vastasin Mikelle että jos sarjapainoja nostaessa lihastuntuma ja se ylipäätään tunne että liike osuu haluttuun paikkaan vähenee se nyt ei yksinkertaisesti ole parasta bodausharjoittelua. Opettele luetun ymmärtämistä.
 
Tankokin tuntuu latseissa
No, jotkut ihmiset ei oikeasti taida hallita lihaksiaan kovin hyvin.

Eräskin nostellut painoja n. 15v. Eräänä päivänä, kulmasoutusarjan jälkeen, totesi että "ekaa kertaa kulmasoutu tuntu selässä!"

Olin hetken aikaa sanaton, ilmeenä tonnin seteli :censored:

Änkytin siinä jotain, että niin.....Misssäs.....Missä helvetissä se sitten ennen on tuntunut...? Tä....?

Vastaus oli jotain epämääräistä muminaa, "No ei oikein niin missään. Vähä alaselässä tai jossai.."


Oletettavasti tuo hukassa ollut tuntuma oli löytynyt vihdoinkin, kun oli opetellut kevyellä kässärillä tekniikkaa, pysäyttämällä toistot ylhäällä jne.
Mutta kauan se kesti, uskomatonta.
 
Back
Ylös Bottom