Pari kysymystä kyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Draig0
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tarviiko hommasta tehdä noin vaikeaa kun ollaan vielä aloittelijan tasolla?
Eikö muka toimi 3x5 ja 2,5kg painoa lisää per treeni?
Ihan samaa mietin et tarviiko siihen nyt kaikenmaailman laskureitakin käyttää :unsure: kohan ei nyt ihan joka treeni hinkkaa samalla painolla saman mittasta sarjaa ja kyllä sen nyt aloittelijakin osaa itse arvioda että paljollako sen maksimi ykkösen vois jaksaa ottaa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toimii, mutta hyvä se on oppia perusasiat heti eikä hakata päätä seinään kymmentä vuotta niin kuin jotkut, kun tietoa ei ollut ihan samalla tavalla saatavilla.
Joo, ei oppi ojaan kaada.
Ei silti mielestäni tarvitse tehdä asioista vaikeita, ottaa ns löysät pois tuollaisella perus progressiolla ja samalla voi miettiä sitten jatkosuunnitelmaa

En jaksa kaikille vastata erikseen joten tähän kaikki. En todellakaan ole trolli. Mitä siitä hyötyisin? Ei minua stressaa ja hävetä kyykkyni yhtään, koska on ollut aina huono. Uskon kyllä että kyykkyni voisi nousta jos siirtyisin voimanostoon ja kyykky olisi pääliike. Mutta en siirry koska laji ei kiinnosta eikä siihen ole mitään lahjoja. Penkistä sen verran että treenasin sitä aiemmin 15 vuotta putkeen. Natuna paras enkka 117.5kg ja omapaino 74kg silloin. Roinalla penkki nousi 130 kiloon, ilman että treenasin sitä. Tosin oma painokin yli 90kg. Varoja jäi hyvin, uskon että 140kg tulisi jos haluisin. Tasapenkin lopetin, koska nuorena revennyt rinta ei kestä kovaa penkki treeniä. Vinopenkkiä olen tehnyt aina. Pystypunnerrukset kaiketi kohtuulliset? Tukki 100kg ja niskantakaa punnerrus istuen levytangolla selkä tuettuna 95kg. Ohjelmista: Russian powerlifting ohjelma toimi ainakin etukyykkyyn. Sain 5kg parannettua. 5-3-1 toimi tukkiin ja maveen, mutta ohjelma katkesi jalkavammaan. Otan ehdottomasti tuon uudelleen kun kuntoudun. Mielestäni olen kyykyssä parempi ylipitkissä sarjoissa. 90x18 ja 85x 23 taitavat olla parhaat. Jalat kestävät hyvin hapotusta ja aerobinen kuntoni on kiitettävä pitkän nyrkkeilytaustan takia ( laji mukana edelleen ) Jto on oikeassa rekanvedosta. Mielestäni teknisin liike vahvinlajeissa. Jos ei liikkuvuus ja uskallus riitä ottamaan erittäin suurta etukumaraa asentoa, homma kusee jo siihen. Vaikka kyykky ois 400kg. Kukaan ei vedä 9000kg rekkaa nopeasti pystyssä kävellen ja kantapäillä astellen. Eikä rekka lähde liikkeelle jos toinen jalka on edessä ja toinen takana. Eli käytät yhden jalan voimia. Tuolla tekniikalla yrittää jokainen aloittelija, ja kisoissakin näkee koska porukka ei ole kehdannut opetella lajia. Olettavat että kova kyykky riittää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kyllähän se sun kyykky vois treeneissä olla pelkästäänki etuversio ja hauskaahan se olis kyykätä edestä enemmän ku takaa. selkeempi hyöty vaffailuun ja säästää selkää, kuten tuolla aiemminki mainitsin.

joka tapauksessa hylkäisin noi maksimivoimasuuntaiset ohjelmat melko suosista, jos mitä tahansa kyykkyy meinaat kehittää. ikäkään ei mikään selkee este ole. yli 50v (myös minä) valmennettavia mulla on 5 mukana tällä hetkellä ja vaikka kaikki on pitkän linjan kolistelijoita, kehitystä ollaan saatu hyvin aikaan edelleen.

Mielestäni olen kyykyssä parempi ylipitkissä sarjoissa. 90x18 ja 85x 23 taitavat olla parhaat.
Eikö muka tuon tyyppinen voimakestävyys ole lahjakkuutta? 80%:lla maksimista 18 toistoa, kuinka moni pystyy tuohon, vaikka erikseen sitä varten harjoittelisi? Kykenetkö myös penkissä vastaavaan suoritukseen? (y)

Eikö muka tuon tyyppinen voimakestävyys ole lahjakkuutta? 80%:lla maksimista 18 toistoa, kuinka moni pystyy tuohon, vaikka erikseen sitä varten harjoittelisi? Kykenetkö myös penkissä vastaavaan suoritukseen? (y)
Minusta hyvä tulos maksimaan verrattuna. Nuo pitkät sarjat myös nousivat paljon nopeammin kuin perus 5x5 setit. Veikkaan että vahvinlajit sekä nyrkkeily ovat kehittäneet kestovoimaa ( vai mikä se termi on ). Ohjelmassa on ollut aina loikkia, hyppynarua, porrastreeniä ja muuta kestovoimaa lisäävää. Yläkropassa ei ole vastaavaa ilmiötä. Voin olla ihan väärässäkin teoriastani.

kyllähän se sun kyykky vois treeneissä olla pelkästäänki etuversio ja hauskaahan se olis kyykätä edestä enemmän ku takaa. selkeempi hyöty vaffailuun ja säästää selkää, kuten tuolla aiemminki mainitsin.

joka tapauksessa hylkäisin noi maksimivoimasuuntaiset ohjelmat melko suosista, jos mitä tahansa kyykkyy meinaat kehittää. ikäkään ei mikään selkee este ole. yli 50v (myös minä) valmennettavia mulla on 5 mukana tällä hetkellä ja vaikka kaikki on pitkän linjan kolistelijoita, kehitystä ollaan saatu hyvin aikaan edelleen.
Takakyykyn jätin ohjelmasta pois viime vuonna. Etukyykky on parempi lajiini ja tykkään myös tehdä sitä. Noin 15kg on ero etu ja takakyykyssä. Mistäs se kertoo että olen parempi kyykyissä pitkissä sarjoissa? Siis 15-25 toistoa. Ne myös kehittyvät paljon nopeammin kuin voimanosto tyyppiset sarjat.

Takakyykyn jätin ohjelmasta pois viime vuonna. Etukyykky on parempi lajiini ja tykkään myös tehdä sitä. Noin 15kg on ero etu ja takakyykyssä. Mistäs se kertoo että olen parempi kyykyissä pitkissä sarjoissa? Siis 15-25 toistoa. Ne myös kehittyvät paljon nopeammin kuin voimanosto tyyppiset sarjat.

Kertoo siitä että ei ole maksimivoimareserviä, irtiottokykyä jne. Harjoittelu ollut samantyyppistä puurtamista, maksimi- ja nopeusvoimapää, varsinkin isommilla kuormilla puuttuu. Myös aika tyypillinen kestävyysurheilijan suoritus, kun (vanhaan malliin) on jätetty max- ja nv-treeni pois. Keskiraskaalla kuormalla jaksaa jyystää maailman tappiin, mutta kilokin lisää niin loppuu siihen...

Pitkissä sarjoissa kehittyminen on aineenvaihdunnallista kapasiteettia, kansan kielellä ”kuntoa”, tämä kehittyy vanhempanakin suht nopeasti minkä itsekin olet havainnut. Tuo maksimi- ja nopeusvoimapään kehitys on hermostollista kehitystä ja se varsinkin vanhempana vaatii enemmän aikaa. Tämä ei silti tarkoita etteikö se kehittyis oikealla harjoittelulla, mutta mitä vanhemmaksi tulee sen enemmän tuon pään kehitys vie aikaa.

Jos jotain vinkkiä antaisin, lähtisin nimenomaan kehittelemään tuota nopeusvoima- ja maksimipäätä. Antaa etua myös strongman-hommiin, siellä sitä irtiottokykyä tarvitaan...

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämmönen tuli vastaan. Kuvaa sun kyykky ja julkaise instassa. Lisää mukaan #elixiasyöpäävastaan niin Elixia lahjoittaa euron / video Syöpäsäätiön roosanauha-keraykseen. (En ole Elixian jäsen, eikä mulla ole muitakaan sidoksia. Huomasin vaan instassa tuommoisen.)
@Mike

View: https://www.instagram.com/p/B3EGsmrlqTw/?igshid=hwlwkq7q1611

Tekisin ehdottomasti, mutta nyt on kyykyt kyykätty jalkavamman takia. Eikä ole instaa. Videoistakaan kuin yksi vanha Zercher kyykyn pätkä.

Kertoo siitä että ei ole maksimivoimareserviä, irtiottokykyä jne. Harjoittelu ollut samantyyppistä puurtamista, maksimi- ja nopeusvoimapää, varsinkin isommilla kuormilla puuttuu. Myös aika tyypillinen kestävyysurheilijan suoritus, kun (vanhaan malliin) on jätetty max- ja nv-treeni pois. Keskiraskaalla kuormalla jaksaa jyystää maailman tappiin, mutta kilokin lisää niin loppuu siihen...

Pitkissä sarjoissa kehittyminen on aineenvaihdunnallista kapasiteettia, kansan kielellä ”kuntoa”, tämä kehittyy vanhempanakin suht nopeasti minkä itsekin olet havainnut. Tuo maksimi- ja nopeusvoimapään kehitys on hermostollista kehitystä ja se varsinkin vanhempana vaatii enemmän aikaa. Tämä ei silti tarkoita etteikö se kehittyis oikealla harjoittelulla, mutta mitä vanhemmaksi tulee sen enemmän tuon pään kehitys vie aikaa.

Jos jotain vinkkiä antaisin, lähtisin nimenomaan kehittelemään tuota nopeusvoima- ja maksimipäätä. Antaa etua myös strongman-hommiin, siellä sitä irtiottokykyä tarvitaan...
Nopeusvoimaa on tullut tehtyä, räjähtävyyteen olen panostanut. Maksimipää on jäänyt vähemmälle. Siinä olisi parannettavaa.

maksimivoima on kuitenkin kaikkien voimamieslajien pohjaominaisuus. mitä kovemmat voima-arvot sitä korkeemmalle se kestovoimakin on mahdollista saada.

ehjä kun oot, teetkö kyykkysarjat kuinka tiukkoina ja kuinka usein? millanen on perustreeniviikko?

maksimivoima on kuitenkin kaikkien voimamieslajien pohjaominaisuus. mitä kovemmat voima-arvot sitä korkeemmalle se kestovoimakin on mahdollista saada.

ehjä kun oot, teetkö kyykkysarjat kuinka tiukkoina ja kuinka usein? millanen on perustreeniviikko?
Riippuu ohjelmasta, mutta yleensä jää 1-3 toistoa varastoon. Reidet tuntuvat palautuvan todella nopeasti ja kestävät kovaa volyymia. Kyykyt kerran vko on aivan liian harva tahti. Kaksi kertaa vko pyrin tekemään. Perus treeniviikko on vahvinlajit 2x vko puntit 2x vko ja nyrkkeily 2x vko. Jos puntteja tulee 3x vko, yksi nyrkkeily tai vahvinlaji treeni jää pois. Lähellä kisoja kevennän puntti treeniä ja pääpaino lajeihin. Salilla pääliikkeet etukyykky, vauhtipunnerrus ja mave. Apuliikkeet riippuvat mitä lajeja on tulossa kisoihin. Joku saattaa ajatella että nyrkkeily harrastukseni vie voimavaroja, mutta itse pidän sitä tärkeänä aerobisena liikuntana ja kroppa pysyy herkempänä sekä olkapäiden räjähtävä voima on kiitettävällä tasolla. Näkyy pystypunnerruksissa hyvin. Lenkkeillä en voi ollenkaan kroonisen penikkataudin takia. Tiedän myös että puntti voimani kasvaisivat jos harrastaisin vain salilla käyntiä. Mutta tahkosin jo noin 20 vuotta pelkkää punttia, enää en lähde siihen hommaan. Tykkään monipuoleisesta urheilusta,toimivasta kropasta ja käytännön voimasta.

kyllähän sillä ohjelmoinnilla paljon tekemistä on ja siinä näkisin eniten mahdollisuuksia.

Reidet tuntuvat palautuvan todella nopeasti ja kestävät kovaa volyymia
Saanko kysyä mitä sitten kaksi kertaa viikossa teet reisille. Tässä kun on ite nyt kyykännyt 370 vapaata kyykkyä viikossa, niin alkaa ymmärtämään vasta mitä on kova volyymi kun ei palaudu sitten mitenkään. Tässä olis vielä edessä 2,5 viikossa 925 kyykkyä.

Itse en ole tehnyt vapaata kyykkyä enään kun nilkasta repes lihas 2017, Hack kyykkyä teen ass to the grass tyylillä ja on saanut meneemään sen hyvin perille.

Haluaisin opetella uudestaan kyykkäämään.

Millaisella kyykky treeneillä voisin aloittaa?
mielessä kävi että tekisin 10x3

Riippuu ohjelmasta, mutta yleensä jää 1-3 toistoa varastoon. Reidet tuntuvat palautuvan todella nopeasti ja kestävät kovaa volyymia. Kyykyt kerran vko on aivan liian harva tahti. Kaksi kertaa vko pyrin tekemään. Perus treeniviikko on vahvinlajit 2x vko puntit 2x vko ja nyrkkeily 2x vko. Jos puntteja tulee 3x vko, yksi nyrkkeily tai vahvinlaji treeni jää pois. Lähellä kisoja kevennän puntti treeniä ja pääpaino lajeihin. Salilla pääliikkeet etukyykky, vauhtipunnerrus ja mave. Apuliikkeet riippuvat mitä lajeja on tulossa kisoihin. Joku saattaa ajatella että nyrkkeily harrastukseni vie voimavaroja, mutta itse pidän sitä tärkeänä aerobisena liikuntana ja kroppa pysyy herkempänä sekä olkapäiden räjähtävä voima on kiitettävällä tasolla. Näkyy pystypunnerruksissa hyvin. Lenkkeillä en voi ollenkaan kroonisen penikkataudin takia. Tiedän myös että puntti voimani kasvaisivat jos harrastaisin vain salilla käyntiä. Mutta tahkosin jo noin 20 vuotta pelkkää punttia, enää en lähde siihen hommaan. Tykkään monipuoleisesta urheilusta,toimivasta kropasta ja käytännön voimasta.
Aika paljon sinulla tulee treeniä per viikko. Itse treenasin aiemmin punttia kolme kertaa viikossa yksijakoisella. Kyykkäsin joka treenissä eikä se tuntunut liian suurelta määrältä, kun vaihteli kuormia eikä vetänyt koskaan ihan finaaliin. Kun voimamiestreeni tuli mukaan kuvioon, jätin yhden punttitreenin pois. Viikossa kaksi punttitreeniä ja yksi voimamiestreeni. Meidän treeniporukan voimamiestreenit ovat aika hapottavia kahden tunnin sessioita ja kolme punttireeniä siihen päälle tuntuisi minulle liian isolta määrältä palautumisen kannalta. Ajankäytöllisestikin neljä treeniä olisi vähän liikaa. Nyt jää aikaa välipäivinä käydä kävelylenkeillä vaimon kanssa, se on minulle sopivaa kevyttä aerobista.

Jonkin verran nuo voimamiestreenit tuntuvat haittaavan muuta treenaamista. Voimanostoliikkeisiin ei pysty keskittymään täysillä eikä optimoimaan niiden harjoittelua, kun kerrat jäävät kahteen viikossa. Kokonaisuutena katsoen olen kuitenkin tähän kuvioon tyytyväinen, kehittyypä tuo voimakestävyyspuolikin huomaamatta ja sitä kautta treenikapasiteettikin varmaan kasvaa. Toistaiseksi vielä minulle riittää tavoitteeksi tulla yleisvahvaksi eikä ole kiire erikoistua mihinkään. Jossain vaiheessa varmaan alkaa kiinnostamaan voimanostokisoihin osallistuminen, siellä on hyvin ikä- ja painosarjoja tarjolla. Voimamieskisoissa taasen tällainen pienikokoinen ikämies joutuu ymmärtääkseni kisaamaan joko nuorempiaan tai isompiaan vastaan eli siis jos joskus harvoin jossain kisassa on ikämiessarja, niin siinä on sitten vain avoin luokka ilman painorajaa. No, hauska tuota on harrastaa vaikka ei koskaan lajissa kisaisikaan.

Millaisella kyykky treeneillä voisin aloittaa?
mielessä kävi että tekisin 10x3
No ei mitään järkeä alkaa takomaan kolmosia. Muutenkin porukalla on kamala vimma niiden painojen kanssa ja sitten se tekninen suorittaminen on mitä on kun ei koskaan saada rutiinilla toteutettua sitä tekniikkaa. Pidempää sarjaa sinne, kolmosilla et tee yhtään mitään perusharjoittelussa, niiden aika on sitten kun on aikansa kyykännyt ja hetkellisesti haluaa nostaa maksimivoimaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom