Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, se yleisesti käytetty termi voisi olla hyvin ihan vaan esinainen, koska se kyllä kattaa molemmat sukupuolet. :giggle:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, se yleisesti käytetty termi voisi olla hyvin ihan vaan esinainen, koska se kyllä kattaa molemmat sukupuolet. :giggle:
Vois olla, mutta ei ole. Vaan vakiintunut esimies. Jos pakko käyttää neutraalia sanaa, niin onhan noita sanoja esim. pomo, johtaja, päällikkö jne. Tuo esihenkilö kuulostaa kököltä ja tekaistulta, joten syytä olisi ehkä keksiä jokin ihan muu sana.
 
Oma työn antaja vaihtanu terminologian esihenkilöksi aikaa sitten jo ja on niin vakiintunu termi henkilöstön keskuudessaki, ettei tuo enää korvaan särähdä. Omaa esimieshenkilöäni sanon toki esinaiseksi jos foorumi pieni, eikä tuo pahoillaan siitä ole, kikattelee vaan.
 
Vois olla, mutta ei ole. Vaan vakiintunut esimies. Jos pakko käyttää neutraalia sanaa, niin onhan noita sanoja esim. pomo, johtaja, päällikkö jne. Tuo esihenkilö kuulostaa kököltä ja tekaistulta, joten syytä olisi ehkä keksiä jokin ihan muu sana.

Eikä tällä vakiintumisella ole mitään tekemistä historian kanssa tietenkään, jossa mm. on aiemmin erikseen säädetty naisten palkka pienemmäksi tai työskentely erikseen luvanvaraiseksi. Näin herran vuonna 2022 ovat sukupuolittavat ammattitermit ihan syystäkin suurennuslasin alla. Sitä syytä on tietysti toisten hankalampi nähdä kuin toisten, ja etenkin miehiltä tulee ulinaa siitä, että kyllä nämä esimies, palomies, lakimies, asiamies, virkamies, huoltomies...-nimikkeet nyt yleisesti kattaa kaikki ja mikä ongelma. Kielenkäytöllä vaan saadaan sitten aikaiseksi se, että naiseus on jotenkin erikseen mainittava erityispiirre ja miessukupuoli on oletus.
 
Tämä on totta, mutta kyllä esihenkilö on silti kankea termi. Parasta olisi kun vakiinnutettaisiin jokin uusi, jo alun perin neutraali termi.
 
Tämä on totta, mutta kyllä esihenkilö on silti kankea termi. Parasta olisi kun vakiinnutettaisiin jokin uusi, jo alun perin neutraali termi.
Toivottavasti ihmisillä on tänä päivänä muutakin hommaa kuin miettiä tämmösiä :D

Esihenkilö se tuntuu olevan nykyään aika vakiintunut käytäntö ja itelle ihan sama. Aluks kuulosti omituiselta, mutta menee nykyään muun HR-jargonin seassa ihan hyvin.
 
kv b2b kauppaa yhdessä isoimmista suomalaisista firmoista. n. 50k vuositulot pohjapalkkana + bonarit ja lisät. Nyt kun korona hellittää, niin pitäisi olla työmatkoja euroopassa ja aasiassa taas ja tavoite olisi siirtyä vielä myöhemmin aasiaan tai lähi-itään takomaan rahaa. Tiedän siellä olevan diilejä missä saa 100k verottomana käteen vuodessa+ asunto ja auto-etu.
 
Ai amk-inssi esimies vastuulla ja nykyään di ja alle 3k€/kk? Ryöstöltähän tuo nyt tarkemmim tapausta tuntematta kuulostaa. Kun AMK:n jälkeen aloitin työt huoltoasentajana, oli peruspalkka jo silloin 3k€ ja siitä toki nousi. Ja tuosta aikaa 10vuotta.

Taloa vaihtamalla luulisi korjaantuvan kuten yllä todettiinkin jo.

Joo kyllä tuo @kysyvaan palkkaus kuulostaa jo järkyttävältä. Itsellänikin voisin sanoa, että suosituksiin tai keskiarvoon nähden on palkkaus matalahko, tosin 2x AMK-inssi vaan. Ja kokemusta vähän vrt kysyvaan:n caseen. Nyt oon ollut noin kahdenkymmenen asentajan esimiehenä. Alkupalkkaa en neuvotellut, oli 2750€/kk. Suoraan teknologiateollisuuden toimihenkilö TES:stä, joka on heikko kuten työntekijäportaallakin. Niillä jää tuolla parhaimmillaan ne tuntipalkat sinne reiluun 15 euroon kunnossapitoasentajana, jos on heko-pisteytykset tapissa (kokemusta 10-30 vuotta). Tuotantotyöntekijöillä sitten pari euroa vielä alle sen. Ja mulla oli sijaisuus kyseessä. Sitten aattelin, että jos uutta sopimusta tekee, niin sitten kyllä pyrin neuvottelemaan 3000e/kk palkan itselleni, kun saa vakituisen sopparin. Osasto vaihtuu ja tehtävät muuttuu suunnitteluhommiin. 200€ nousi koeajan jälkeen nyt tämän nykyisen sopimuksen aikana, mutta ei ollut neuvotteluvaraa eikä saa nostoa kun vakinaistetaan. En jaksa omalla kirjavalla työhistorialla valittaa, mutta kyllähän tuo naurettavaa on, että TES:iä luetaan kuin piru raamattua ja nipotetaan 50 eurosta kuukaudessa. Tietäen kuitenkin, että monessa paikassa näistä hommista maksetaan se 500€-1000€/kk enemmän vähäiselläkin kokemuksella, jos on osaamisensa näyttänyt että pärjää ja haluavat tekijän pitää talossa. Ja tuosta se palkka ei enää tuolla tule minullakaan nousemaan, paitsi yleis/indeksikorotusten myötä. No sen tietää, että vaihtaa pitää sitten, jos parempaa palkkaa haluaa. Ja onhan siinä sekin, kun nyt olen kahta asuntoa maksanut, koska ei kyseisessä maakunnassa ole mitään muutakuin työ. Joka viikonloppuiset matkustuskustannukset ja kahden asunnon pitäminen vie tavallaan hyödyn tuosta kohtuullisesta palkasta (vaikka onkin ammatiin nähden alle keskiarvojen). Heinäkuussa teen joka vkl järjestyksenvalvojan töitä lisätienestiksi. Pahimmoilleen talvella polttoaineen hinta nousi tappiin ja sähkön hinta on nousussa, silloin kun työn perässä lähdin. Mutta ei voi mitään. Juuri mietin tässä yks päivä, että turha minun on valittaa, kun olen 50-70 prosentilla nykyisestä palkastani joutunut tekemään huomattavasti kuormittavampia töitä. Sillon kun se oli sitä, että ruoka oli ainut mihin rahat käytännössä riitti, kun ne ruokakulut on suurehkot harrastuksen takia. Piti kulkea repaleisissa vaatteissa jos hajosi ja auto jäi korjaamatta, mikäli vikaantui. Onhan tämä ollut melkein kuin lottovoitto siihen nähden ja luulen, että muutaman vuoden kokemuksella on työmahdollisuuksia kotiseudullakin, ja siellä ne palkat on keskimääräisesti huomattavasti korkeammat. Jos ei jo aiemmin. Ei ole sekään mitenkään sivistyksen keskellä, mutta nythän asun viikot ja olen töissä kirjaimellisesti keskellä ei mitään. Ylimääräiset kulut kun saisi pois, niin sittenhän tulisin hyvinkin toimeen jopa vähemmällä kuin nykyansio päivätöistä. Vaikka nyt onkin tiukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä tuo @kysyvaan palkkaus kuulostaa jo järkyttävältä. Itsellänikin voisin sanoa, että suosituksiin tai keskiarvoon nähden on palkkaus matalahko, tosin 2x AMK-inssi vaan.

Juu. Kyllähän nämä taitaa suomen pohjamutatasoa olla kokemus, koulutus ja työnkuva huomioiden. Lisäksi kun tietää että on aikaankin saanut asioita ja kehitettyä jotain osa-alueita paremmaksi edeltäjiin nähden. Ja olen kyllä lähdössä. Melkeinpä minne päin suomea vain (mieluusti johonkin isoimmista kaupungeista).

Siinä ja siinä etten alkanut hakemuksia jo heteillä alkukesän aikana sinne tänne kokeillen kepillä jäätä. Mutta kun perskele iski vielä yksi hommeli tälle loppukesälle mikä täytyy saada hoidettua pois päiväjärjestyksestä niin onnistuu helpoiten kun ei mitään toiselle puolen suomea muuttoa sotke. Sitten ei mikään enää sido ja alkaa todella raju työpaikan etsintä. Vähän kopeloida omaa markkina-arvoa nyky CV:lla ja sitten kun löytyy hyvä paikka ja palkkataso niin eikun kimpsut ja kampsut kasaan ja muutto hommiin kohti uusia haasteita.
 
Nykyään toimialapäällikkö PK-seudulla, pohja 5270€ ja lisien/keikkojen kanssa tänä vuonna noin 75k€, viime vuonna 68k€+..
lähtenyt liikkeelle ihan asentajasta 13€ liksalla 2000-luvun puolessa välissä kyseisessä firmassa
 
Jos vaihtaa duunia rahan perässä, niin mikään ei ole tehokkaampi tapa nostaa liksaa kuin hankkia pari työtarjousta kerralla ja neuvotella sitten palkasta kun on monta tarjousta. Jos on joku tietty firma tavoitteena, niin kannattaa myös hakea muutamaan muuhun vastaavaan hommaan ja käydä niiden haastatteluissa eka. Tämä ihan jotta saa treenattua työhaastattelua sekä siksi, että jos tältä ykkösvaihtoehdolta saa tarjouksen, niin on toivottavasti jo toinen tarjous pöydällä, jolla aloittaa palkkaneuvottelut.
 
Vajaa 48 000 oli viime vuonna,sisältää lomarahan. Varmaan 3/4 pyhistä töistä, kuukaudessa keskimäärin 4-5 yövuoroa. Ylitöitä myös jonkin verran ja erilliskorvauksia hälyrahana. Tällöin peruspalkka oli 2630 e, nyt työnkentän laajennuttua vajaa 2800. Sairaanhoitaja sairaanhoitopiirissä.
 
Jos vaihtaa duunia rahan perässä, niin mikään ei ole tehokkaampi tapa nostaa liksaa kuin hankkia pari työtarjousta kerralla ja neuvotella sitten palkasta kun on monta tarjousta. Jos on joku tietty firma tavoitteena, niin kannattaa myös hakea muutamaan muuhun vastaavaan hommaan ja käydä niiden haastatteluissa eka. Tämä ihan jotta saa treenattua työhaastattelua sekä siksi, että jos tältä ykkösvaihtoehdolta saa tarjouksen, niin on toivottavasti jo toinen tarjous pöydällä, jolla aloittaa palkkaneuvottelut.
Tai sitten voi neuvotella nykyisen työnantajan kanssa. Olen tehnyt niin että jos olen semikiinnostunut jostain paikasta niin lyön kovan palkkapyynnön. Ei kiinnosta käydä haastattelussa jos ei tulla yhteisymmärrykseen palkka asioissa.
 
Vajaa 48 000 oli viime vuonna,sisältää lomarahan. Varmaan 3/4 pyhistä töistä, kuukaudessa keskimäärin 4-5 yövuoroa. Ylitöitä myös jonkin verran ja erilliskorvauksia hälyrahana. Tällöin peruspalkka oli 2630 e, nyt työnkentän laajennuttua vajaa 2800. Sairaanhoitaja sairaanhoitopiirissä.
Ja sitten vielä kauhea valitus, että sairaanhoitajilla surkea palkka.
 
Ja sitten vielä kauhea valitus, että sairaanhoitajilla surkea palkka.
Onhan se aika surkea normaali työajalla. Nyt mun peruspalkka on keskimääräistä parempi mut mun pitää hallita useampi erikoisala kun kierrän monia eri osastoja. 2600 euron tuntumassa on keskimääräinen peruspalkka. Noi viimevuoden tulot vaati sen että olin kaikki juhlapyhät töissä paitsi osa pääsiäisestä sekä vklp töissä yli 3/4. Yövuoroa melko paljon myös ja ylityökorvaukset. Jos tekisin säännöllistä työaikaa niin tulot tippuisi varmaan 12k vuodessa
 
Ainakin oman perstuntuman mukaan sairaanhoitajan peruspalkan pitäisi olla 3500:n pinnassa, jotta voitaisiin puhua edes suunnilleen kohtuullisesta korvauksesta.
 
Ainakin oman perstuntuman mukaan sairaanhoitajan peruspalkan pitäisi olla 3500:n pinnassa, jotta voitaisiin puhua edes suunnilleen kohtuullisesta korvauksesta.
Kyllähän työtaakka ja vastuu on iso. Tottakai välillä on rauhallisempia vuoroja mut usein on oikeasti kiire ja kaikenlaista tilannetta tulee vastaan. Samalla pitää oikeasti tietää mitä tekee ja olla huolellinen. Sairaanhoitajana voi päästä hyville tienesteille mut se vaatii ylitöitä,vuoronvaihtokorvauksia ja paljon pyhävuoroja
 
Back
Ylös Bottom