Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Eikä tällä vakiintumisella ole mitään tekemistä historian kanssa tietenkään, jossa mm. on aiemmin erikseen säädetty naisten palkka pienemmäksi tai työskentely erikseen luvanvaraiseksi. Näin herran vuonna 2022 ovat sukupuolittavat ammattitermit ihan syystäkin suurennuslasin alla. Sitä syytä on tietysti toisten hankalampi nähdä kuin toisten, ja etenkin miehiltä tulee ulinaa siitä, että kyllä nämä esimies, palomies, lakimies, asiamies, virkamies, huoltomies...-nimikkeet nyt yleisesti kattaa kaikki ja mikä ongelma. Kielenkäytöllä vaan saadaan sitten aikaiseksi se, että naiseus on jotenkin erikseen mainittava erityispiirre ja miessukupuoli on oletus.
Ehkä näin, ehkä ei, mutta nään kyllä hieman omille nilkoille ampumisena sen, että vaihtoehtoisena mallina olettamalle tarjotaan sitä, että otetaan nykyään yleisesti tunnettu, kuvaava ja historiastaan huolimatta neutraaliksi mielletty sana ja vaaditaan sen muuttamista toiseksi siitä syystä että ei se sana mutku yks toinen juttu historiassa. Ei esimerkiksi siksi, että olisi olemassa luontevampi, kuvaavampi, lyhyempi, kätevämpi tai jollain loogisella mittarilla parempi sana. Ja ylipäätään se, että jos herran vuonna 2022 olennaisinta mitä me tasa-arvon hyväksi voidaan tehdä on ottaa ammattinimikkeet suurennuslasin alle, niin joko tasa-arvon kanssa alkaa olla jo pikkusta vaille valmista, tai sitten tehtävää on vielä hitosti, mutta todelliset kysymykset on niin vaikeita että helpompaa keskittyä pohtimaan ammattinimikkeitä. Pahoitteluni tästä näkemyksestäni kaikille Suomen naispalomiehille.

Toki seKIN, että herran vuonna 2022 mies-päätteen vaihtoehdoksi tarjotaan automaagisesti joko -nainen tai -henkilö -päätettä on tietty jonkun mielestä vähän binääriä ja boomeria, mut keskitytään nyt vaan täysillä katsomaan suurennuslasin alle eikä ympärillemme. Ei korjata työelämän laahaavia rakenteita vaan puhutaan nimikkeistä, eikä mietitä todellisia tasa-arvohaasteita vanhemmuudesta vaan spekuloidaan sillä oisko se vaikka raskausboxi tai synnytyslahja eikä äitiyspakkaus.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan tuo tuossa mainittu 48kiloa vuoteen laskennallisesti tollanen reilu 3800 euroa kuukaudessa, laskin siis käänteisesti kun yleensä vuositulot on 12.5x 1kk palkka. Niin on sitten lisiä tai ei, niin en mä nyt tuota pitäisi mitenkään huonona palkkana. Ala on itse valittu jolloin on vähän turhaa sanoa että on ollut juhlapyhiä töissä, ne joille juhlapyhät on oikeasti tärkeitä ei tuota alaa valitse. Itsehän teen myös vuorotöitä ja juhlapyhät just niitä parhaita päiviä kun saa monesti jopa pienemmällä duunila tuplapalkan. Sairaanhoitajilla tulee niitä haittalisiä juuri koska ovat haittavuoroihin töissä, jos tuo peruspalkka nousisi tonnin niin sitten yllä olevalla kaverilla olisi lähelle viiden kilon kuukausiansiot, eikä siinäkään varmaan mitään väärää ole, Suomella ei vain ole varaa maksaa tuollaisia palkkoja julkisella puolella ellei jostain muualta vähennetä rahanmenoa. Olen monesti kysynyt näiltä sairaanhoitajilta että mistä vähennetään, vastauksia ei yleensä tule. Valtiollahan ei ole rahaa määräänsä enempää, joten jos jostian lisätään hoitajille se 4 miljardia mikä on se laskennallinen määrä minkä tuo palkankorotus vaatisi, jostain muualta pitäisi vähentää se 4 miljardia, tai sitten kerätä uusia veroja, niitäkin saa toki ehdottaa.
 
Onhan tuo tuossa mainittu 48kiloa vuoteen laskennallisesti tollanen reilu 3800 euroa kuukaudessa, laskin siis käänteisesti kun yleensä vuositulot on 12.5x 1kk palkka. Niin on sitten lisiä tai ei, niin en mä nyt tuota pitäisi mitenkään huonona palkkana. Ala on itse valittu jolloin on vähän turhaa sanoa että on ollut juhlapyhiä töissä, ne joille juhlapyhät on oikeasti tärkeitä ei tuota alaa valitse. Itsehän teen myös vuorotöitä ja juhlapyhät just niitä parhaita päiviä kun saa monesti jopa pienemmällä duunila tuplapalkan. Sairaanhoitajilla tulee niitä haittalisiä juuri koska ovat haittavuoroihin töissä, jos tuo peruspalkka nousisi tonnin niin sitten yllä olevalla kaverilla olisi lähelle viiden kilon kuukausiansiot, eikä siinäkään varmaan mitään väärää ole, Suomella ei vain ole varaa maksaa tuollaisia palkkoja julkisella puolella ellei jostain muualta vähennetä rahanmenoa. Olen monesti kysynyt näiltä sairaanhoitajilta että mistä vähennetään, vastauksia ei yleensä tule. Valtiollahan ei ole rahaa määräänsä enempää, joten jos jostian lisätään hoitajille se 4 miljardia mikä on se laskennallinen määrä minkä tuo palkankorotus vaatisi, jostain muualta pitäisi vähentää se 4 miljardia, tai sitten kerätä uusia veroja, niitäkin saa toki ehdottaa.
Se on totta että 3800 e kk on hyvä palkka ja kyllä pyhätöistä pitääkin maksaa. Ehkä pointtina olikin se että tuollainen summa vaatii juhlapyhistä luopumista ja myös paljon yötyötä. Se on ollut mun valinta ja tykkään työstäni hyvin paljon. Tein myös ylitöitä lähes joka vuorolistassa ja ylitöistä nyt maksetaan joka alalla. Tänä vuonna en ole kovin paljon joutunut yövuoroa tekemään ja suuri ero on mm treenitehoissa ja yleisessä jaksamisessa.
On jonkin verran sairaanhoitajan töitä joista ei saa vuorolisiä, silloin tulot on kyllä huonot työhön suhteutettuna. Jos mun peruspalkka olis vaikka 3200 niin varmasti en tekis ylitöitä tai olis aina juhlapyhiä töissä.
Hoitajavajeen vuoksi työolot on usein (ei aina) aika raskaat ja se edesauttaa sitä että ollaan pitkillä saikuilla.sekin tulee kalliiksi.samoin se että poissaolojen vuoksi pitää maksaa ekstrakorvaukset (yli 100e jos jää esim iltavuorosta yövuoroon) sekä ylityöt. Olis kiva tietää noi ekstrakorvausten vuosikustannukset työnantajalle :D Onhan sairaanhoito myös tuottavaa mutta jostain syystä se nähdään pelkkänä menoeränä eikä kaikelle inhimilliselle voida laskea hintalappuja. vajaiden resurssien takia myös hoitovirheet ja muut vahingot lisääntyy.
 
Se on totta että 3800 e kk on hyvä palkka ja kyllä pyhätöistä pitääkin maksaa. Ehkä pointtina olikin se että tuollainen summa vaatii juhlapyhistä luopumista ja myös paljon yötyötä. Se on ollut mun valinta ja tykkään työstäni hyvin paljon. Tein myös ylitöitä lähes joka vuorolistassa ja ylitöistä nyt maksetaan joka alalla. Tänä vuonna en ole kovin paljon joutunut yövuoroa tekemään ja suuri ero on mm treenitehoissa ja yleisessä jaksamisessa.
On jonkin verran sairaanhoitajan töitä joista ei saa vuorolisiä, silloin tulot on kyllä huonot työhön suhteutettuna. Jos mun peruspalkka olis vaikka 3200 niin varmasti en tekis ylitöitä tai olis aina juhlapyhiä töissä.
Hoitajavajeen vuoksi työolot on usein (ei aina) aika raskaat ja se edesauttaa sitä että ollaan pitkillä saikuilla.sekin tulee kalliiksi.samoin se että poissaolojen vuoksi pitää maksaa ekstrakorvaukset (yli 100e jos jää esim iltavuorosta yövuoroon) sekä ylityöt. Olis kiva tietää noi ekstrakorvausten vuosikustannukset työnantajalle :D Onhan sairaanhoito myös tuottavaa mutta jostain syystä se nähdään pelkkänä menoeränä eikä kaikelle inhimilliselle voida laskea hintalappuja. vajaiden resurssien takia myös hoitovirheet ja muut vahingot lisääntyy.
Pointti ei ole siinä teetkö sinä niitä haittavuoroja sen palkankorotuksen jälkeen vai et, joku ne joutuu kuitenkin tekemään, ja se nostaa sitä hintalappua. Tässäkin tuli taas paljon oikeutuksia miksi palkkaa pitäisi saada lisää, niitä löytyy varmaan joka työhön, muuallakin on kiirettä ja alimiehitystä ja joutuu olemaan saikulla sekä vuoroja vaihtelemaan, silti ei tullut yhtään ehdotusta mistä rahat tähän yleiseen palkankorotukseen tulisi edelleenkään. Mä pidän edelleenkin sellaista yleiskorotusta koko alalle huonona vaihtoehtona, enemmän pitäisi olla paikallista sopimista jolloin niille joilla on hyvät työtehot ja jotka oikeasti sitä työtä puskevat saisivat enemmän palkkaa ja ne jotka kuluttavat kahvihuoneessa housun persuksia ja paidan selkämystä saisi tienata vähemmän. Itse en voi väittää alaa tuntevani kauhean hyvin, mutta paikallisessa sairaalassa käyneenä, näen poikkeuksetta enemmän hoitajia taukohuoneessa kuin työpisteillään. Jyväskylässäkin on sisääntuloaulassa 3 ilmottautumisluukkua mutta en ole ikinä nähnyt että olisi kaikki 3 auki, korkeintaan 2 yleensä vain 1, ja jonoa on ihan perkeeleesti koko ajan, silti niiden koppien takana näkyy taukohuone missä istuu 10-20 hoitajaa koko jonotusajan, parhaillaan odotin ilmottautumisen jälkeen aikaa lääkärille 6h, siinä ehtii ulkopuolisena vähän seuraamaan sitä kahvitaukojen pituutta ja muutamia hoitajia oli jotka ehtivät sen 6h aikana käydä siinä useastikin istumassa, mikä vaikuttaa todella oudolle, eikö niitä jaksoteta mitenkään tai eikö niitä kukaan vahdi ettei olla puolta työpäivästä kahvilla?

Kaikelle inhimilliselle ei todellakaan voida laskea hintalappua, mutta valtion budjetille voidaan, ja sieltä ei löydy 4 miljardia hoitajille, joten siinäpä se pulma.
 
Pointti ei ole siinä teetkö sinä niitä haittavuoroja sen palkankorotuksen jälkeen vai et, joku ne joutuu kuitenkin tekemään, ja se nostaa sitä hintalappua. Tässäkin tuli taas paljon oikeutuksia miksi palkkaa pitäisi saada lisää, niitä löytyy varmaan joka työhön, muuallakin on kiirettä ja alimiehitystä ja joutuu olemaan saikulla sekä vuoroja vaihtelemaan, silti ei tullut yhtään ehdotusta mistä rahat tähän yleiseen palkankorotukseen tulisi edelleenkään. Mä pidän edelleenkin sellaista yleiskorotusta koko alalle huonona vaihtoehtona, enemmän pitäisi olla paikallista sopimista jolloin niille joilla on hyvät työtehot ja jotka oikeasti sitä työtä puskevat saisivat enemmän palkkaa ja ne jotka kuluttavat kahvihuoneessa housun persuksia ja paidan selkämystä saisi tienata vähemmän. Itse en voi väittää alaa tuntevani kauhean hyvin, mutta paikallisessa sairaalassa käyneenä, näen poikkeuksetta enemmän hoitajia taukohuoneessa kuin työpisteillään. Jyväskylässäkin on sisääntuloaulassa 3 ilmottautumisluukkua mutta en ole ikinä nähnyt että olisi kaikki 3 auki, korkeintaan 2 yleensä vain 1, ja jonoa on ihan perkeeleesti koko ajan, silti niiden koppien takana näkyy taukohuone missä istuu 10-20 hoitajaa koko jonotusajan, parhaillaan odotin ilmottautumisen jälkeen aikaa lääkärille 6h, siinä ehtii ulkopuolisena vähän seuraamaan sitä kahvitaukojen pituutta ja muutamia hoitajia oli jotka ehtivät sen 6h aikana käydä siinä useastikin istumassa, mikä vaikuttaa todella oudolle, eikö niitä jaksoteta mitenkään tai eikö niitä kukaan vahdi ettei olla puolta työpäivästä kahvilla?

Kaikelle inhimilliselle ei todellakaan voida laskea hintalappua, mutta valtion budjetille voidaan, ja sieltä ei löydy 4 miljardia hoitajille, joten siinäpä se pulma.
Oon samaa mieltä tosta yleiskorotuksesta koska se ei oikein toimi. Osaamistasossa, työtehossa on suuria eroja.Hoitajista nopeasti arvioituna 15% osaa töissäkin taitavasti laistaa töistä, hoitaa huonosti jne. Yleistettynä mitä akuutimpi paikka niin sitä vähemmän sellaisia hoitajia jotka alittaa riman. Oudolta kuulostaa toi Jyväskylän sairaalan meininki kyllä, todella oudolta.Oon kyllä tyytyväinen nykyiseen tulotasoon mutta henk koht nykyisellä työn vaativuudella ja oman osaamisen kehittämisellä, täydennyskouluttautumisella koen että ansaitsisin enemmän ihan vuorolisistä riippumatta. Silti pitää olla kiitollinen siitä että on varma työllistyminen ja ylitöillä voi halutessaan saada lisää palkkaa. Tiedän ettei valtiolla ole varaa niihin palkankorotusvaateisiin mutta jotain kohennusta on keksittävä tähän hoitajapulaan jotta sairaanhoito ja esimerkiksi vanhusten hoito saadaan turvattua jatkossa. Yleensä maksetaan kuitenkin paremmin sellaisille osaajille joista on pulaa. Paljon on myös ihan muita asioita sote alalla mitä kannattaisi korjata.
 
Japilta tulikin melko kattavasti, mitä ajoin takaa. Peruspalkka on todella hämäävä termi ja ei liity aiheeseen oikein mitenkään, kun työn luonteeseen kuuluu, että iso osa tuloista tulee lisien muodossa.. Lisäksi, kun sairaanhoitajilla (ainakin kunnallisella) lomaa on paljon enemmän, niin ei ne kokonais ansiot todellakaan huonot ole.

Pointti oli lähinnä, että mediasta saa melko erilaisen kuvan sairaanhoitajien tulotasosta.
 
Ja sitten vielä kauhea valitus, että sairaanhoitajilla surkea palkka.
On se siinä mielessä surkea, että sairaanhoitaja vastaa ihmisen terveydestä ja jos trukkikuski teollisuudessa keskeytymättömässä kolmivuorotyössä tienaa 10-15k enempi.
Trukkikuskin töitäkään väheksymättä.
 
On se siinä mielessä surkea, että sairaanhoitaja vastaa ihmisen terveydestä ja jos trukkikuski teollisuudessa keskeytymättömässä kolmivuorotyössä tienaa 10-15k enempi.
Trukkikuskin töitäkään väheksymättä.
Se trukkikuski on yksityisellä puolella jossa markkinat määrittelee hinnan työnteolle, hoitsut kuitenkin suurimmalta osin julkisella puolella jossa palkka määräytyy valtion varojen mukaan, yksi ehdotus on ollut että hoitsut ja koko ala muutettaisiin yksityiselle puolelle, se tarkoittaa kuitenkin sitä että sinne tulee ne piiskurit töihin jotka kattoo että kaikki oikeasti tekee työnsä, ja ne ottaa isomman palkan, se laskee alalla muiden olevien palkkoja ja pakottaa laiskurit töihin, tähänhän hoitajat eivät ole suostuneet, alan vapaus varmaan rentouttaa kun vanhemmiten kaikki välttelevät töitä suurimman osan ajasta(<-yleistys, en tunne alaa tarpeeksi, mutta yksityistäminen ei kuitenkaan käy missä palkka määräytyisi tuloksen mukaan) On niitä trukkikuskejakin mitkä painaa 2k kuukausipalkalla, sitä voi sit kehittyä ja hakeutua parempiin hommiin, hoitsuillakin tämä mahdollisuus on, mehiläinen palkkaa varmasti jos olet oikeasti hyvä.
 
On se siinä mielessä surkea, että sairaanhoitaja vastaa ihmisen terveydestä ja jos trukkikuski teollisuudessa keskeytymättömässä kolmivuorotyössä tienaa 10-15k enempi.
Trukkikuskin töitäkään väheksymättä.
Varmaan riippuu ihan firmasta. Onhan täälläkin insinöörejä ja jopa diplomi-insinööri reilusti alle 40k€ vuosituloilla. Molemmissa koulutus on laajempi kuin sairaanhoitajalla, DI ihan eri planeetalta. Ja tosiaan 20hlö esimiehenäkin se palkka voi jäädä alle 3k€/kk. Keskiarvo on toki enemmän, mutta yksityisellä sektorilla se palkkahaitari on todella suuri. Tietysti insinöörinä on se mahdollisuus tai käytännössä liki itsestäänselvyys, että sinne yli 3k€/kk peruspalkkaan pääsee, jos kokemusta on ja kilpailuttaa itsensä. Itse en yli 3000€/kk pääse nykyisessä firmassa varmaan ikinä toimihenkilonä, mitä olen kuullut että palkkakehitystä ei tapahdu kuin firmaa vaihtamalla. Järjestyksenvalvojana (40h kurssi) mulla on nykyään kovempi tuntiliksa mitä insinöörin hommissa ATM. Tosin eipä joskus aikanaan tietenkään ollut kun niitä hommia jouduin toimeentulon eteen tekemään aikana, vaan perustunti oli yli 5€/h huonompi. Ei hirveesti kuule kitinää tekniikan alan palkoista (esimerkiksi vaikka siellä missä itsekin olen), moni esimies- tai asiantuntijatehtävässä oleva inssi jää peruspalkaltaan sairaanhoitajan peruspalkan tasolle. Ja siihen saattaa 5-15% saada henkkoht lisää. Vuorolisiäkin kun ei ole. Ja siinä kaikki. Minusta se ei nykypäivänä enää ole kovin hyvin suhteessa koulutukseen ja vastuisiin. Mutta toki se yleensä niin menee, että duunareiden palkatkin on suhteessa yhtälailla matalat niissä organisaatioissa, joissa toimihenkilötkin tienaavat reippaasti alakanttiin keskiarvoihin nähden. Kuulin, että tuolla oli aiemmin työnjohtajien peruspalkka ollut 2400€/kk +heko keskimäärin +10% koeajan jälkeen. Alussa ilman henkkoht lisää. Sillä oli vaihtuvuus ollut jatkuva.
 
Viimeksi muokattu:
Japilta tulikin melko kattavasti, mitä ajoin takaa. Peruspalkka on todella hämäävä termi ja ei liity aiheeseen oikein mitenkään, kun työn luonteeseen kuuluu, että iso osa tuloista tulee lisien muodossa.. Lisäksi, kun sairaanhoitajilla (ainakin kunnallisella) lomaa on paljon enemmän, niin ei ne kokonais ansiot todellakaan huonot ole.

Pointti oli lähinnä, että mediasta saa melko erilaisen kuvan sairaanhoitajien tulotasosta.
On totta että kokonaisansiot keskimäärin on hyvät ja omiin tuloihinsa voi vaikuttaa lisien ym muodossa. Työ on myös mielenkiintoista, henkisesti palkitsevaa ja kaikki päivät jollain tapaa erilaisia. Mun viime vuoden tulot ei kuitenkaan vastaa mitään meidän alan keskimääräistä ansiota, onkohan se joku 3200 /kk. On myös sairaanhoitajia joiden kuukauden nettopalkka alkaa ykkösellä tai juuri ja juuri kakkosella (suuri osa leikkaussaleista, poliklinikat ...)monien erikoisalojen leikkureita on suljettu koska ei ole henkilökuntaa ja niihin pitää olla erikoistumispätevyys ja pitkä perehdytys. En mä tiedä kuinka tämä hoitajavaje ratkaistaan muulla kuin rahalla.
 
Varmaan riippuu ihan firmasta. Onhan täälläkin insinöörejä ja jopa diplomi-insinööri reilusti alle 40k€ vuosituloilla. Molemmissa koulutus on laajempi kuin sairaanhoitajalla, DI ihan eri planeetalta. Ja tosiaan 20hlö esimiehenäkin se palkka voi jäädä alle 3k€/kk. Keskiarvo on toki enemmän, mutta yksityisellä sektorilla se palkkahaitari on todella suuri. Tietysti insinöörinä on se mahdollisuus tai käytännössä liki itsestäänselvyys, että sinne yli 3k€/kk peruspalkkaan pääsee, jos kokemusta on ja kilpailuttaa itsensä. Itse en yli 3000€/kk pääse nykyisessä firmassa varmaan ikinä toimihenkilonä, mitä olen kuullut että palkkakehitystä ei tapahdu kuin firmaa vaihtamalla. Järjestyksenvalvojana (40h kurssi) mulla on nykyään kovempi tuntiliksa mitä insinöörin hommissa ATM. Tosin eipä joskus aikanaan tietenkään ollut kun niitä hommia jouduin toimeentulon eteen tekemään aikana, vaan perustunti oli yli 5€/h huonompi. Ei hirveesti kuule kitinää tekniikan alan palkoista (esimerkiksi vaikka siellä missä itsekin olen), moni esimies- tai asiantuntijatehtävässä oleva inssi jää peruspalkaltaan sairaanhoitajan peruspalkan tasolle. Ja siihen saattaa 5-15% saada henkkoht lisää. Vuorolisiäkin kun ei ole. Ja siinä kaikki. Minusta se ei nykypäivänä enää ole kovin hyvin suhteessa koulutukseen ja vastuisiin. Mutta toki se yleensä niin menee, että duunareiden palkatkin on suhteessa yhtälailla matalat niissä organisaatioissa, joissa toimihenkilötkin tienaavat reippaasti alakanttiin keskiarvoihin nähden. Kuulin, että tuolla oli aiemmin työnjohtajien peruspalkka ollut 2400€/kk +heko keskimäärin +10% koeajan jälkeen. Alussa ilman henkkoht lisää. Sillä oli vaihtuvuus ollut jatkuva.

Allekirjoitan tämän. Sairaanhoitajista tai hoitoalasta en niin tiedä, mutta teollisuudesta on kokemusta ja (tavallaan kavereiden kautta) IT-alasta yksityiseltä puolelta. Palkoissa on hajontaa, mutta niin on myös tekijöissä. Toki suurin osa ihmisistä osuu jonkinlaiseen "keskiväliin", mutta ei ole kovakaan homma löytää firman sisältä kahta insinööriä, joista toinen tekee 2-4 kertaa sen, mitä toinen. Suomessa on se ikävä juttu, että tuolle 2-4 kertaa enemmän tekevälle voi maksaa ehkä 20 % parempaa palkkaa ja silti tulee kitinää, että "Miksi tuolle maksetaan noin paljon?!" Yleisesti palkkakeskustelua hämää se, että asioita pystyy vähän pyöristämään ylöspäin ja kovapalkkaiset ovat yleensä halukkaampia kertomaan oman palkkansa. Tämän takia erilaisten kyselyiden tulokset ovat välillä ihan järkyttäviä, kun sinne on vastannut pääasiassa kovapalkkaisin desiili ja sitten saadaan dippainssien keskivertopalkaksi jotain 6ke/kk.
 
Jos katsoo Suomessa esim. koodaajien palkkausta, niin siinä on kaksi rajoitusta. Yksi on, että tuotefirmoja on joksenkin vähän ja suurin osa devaajista konsultteja. Startupit ovat tätä viime vuosina korjanneet. Konsulttibusiness ei skaalaudu ja konsultin tuntilaskutus taas rajoittaa palkkaa. Jos koodaaja taas koodaa menestyvän tuotteen tuotefirmassa, niin koodaajan lisäarvo voi olla firmalle valtava.

Isommissa firmoissa puuttuu myös palkitsemisjärjestelmä parhaille koodaajille. Oma kokemukseni on jenkeistä, jossa olin monta vuotta Googlella koodaajana. Siellä oli ns. levelit koodaajille, ts. swe II, swe III, senior swe, staff swe, senior staff swe, principal swe, distinguished swe, google fellow. Alle 10% koodaajista oli staff swe tai korkeampi ja palkka nousi eksponentiaalisesti staff swestä ylöspäin ja kaikki principalit tienasivat jo yli miljoonan. Nokialla käsittääkseni Principal Engineer on se katto koodaajana ja se vastaa noin tuota Googlen senior swe tasoa, joten ei periaatteessa ole mahdollista palkita todella kovia koodaajia.

Sitten on tämä puhe palkka-avoimuudesta, joka lähes varmasti tarkoittaisi, että parhaille ei voi maksaa kuin parikyt prosenttia enemmän tai alkaa kyräily. Avoimet verotiedot osittain pakottaa tämän kaikkialle. Onneksi on työntekijärahastot, henkilöstöosakeannit ym. jolla voi piilottaa suurimman osan tuloistaan verotiedoista, jos vaan palkitsemisjärjestelmä on tehty näiden avulla.
 
Sitten on tämä puhe palkka-avoimuudesta, joka lähes varmasti tarkoittaisi, että parhaille ei voi maksaa kuin parikyt prosenttia enemmän tai alkaa kyräily. Avoimet verotiedot osittain pakottaa tämän kaikkialle. Onneksi on työntekijärahastot, henkilöstöosakeannit ym. jolla voi piilottaa suurimman osan tuloistaan verotiedoista, jos vaan palkitsemisjärjestelmä on tehty näiden avulla.

Sanoisin, että tämä on lähinnä kulttuurillinen asia, joka on ehkä muuttumassa hiljalleen, mutta todella hitaasti. Suomessa ei yleisesti ole käytäntö, että maksetaan tehdystä tuloksesta, vaan työpaikan mukaan. Suomihan ei ole millään tavalla poikkeus tässä asiassa. En tiedä, onko suurin osa maista tämän asian suhteen lähempänä Suomea, vai Jenkkejä, mutta mulla on sellainen käsitys, että Suomea. Yhdysvallat on todella poikkeuksellinen siinä, että siellä työmarkkinan toiminta, lainsäädäntö ja ennen kaikkea yleinen työkulttuuri on ihan erilainen, kuin oikein missään muualla.

Yleensä tuijotetaan lähinnä lainsäädäntöä, mutta väitän senkin vain heijastavan vallitsevaa kulttuuria. Ja jos luettaisiin pelkästään lakia, kuin piru raamattua, niin voisihan Suomessakin tehdä vaikka ja mitä, mutta se vain ei ole ollut tapana ja se koettaisiin yleensä vieraaksi ja aiheuttaisi ainakin yhtään isommissa firmoissa vain turhaa kitkaa ja kitinää. Pienemmät firmat, tai isomman firman pienempi osasto, voivat valita tietynhenkistä porukkaa töihin, jolloin voidaan toteuttaa hyvin kannustavaakin palkkausmallia.

Toki sitten eri aloilla on eri kulttuuri. Myyntityö on toki oma lukunsa ja siellä on yleisesti hyväksyttävämpää, että palkka maksetaan tuloksen mukaan. Mutta mun ymmärtääkseni ihan laki- ja finanssialalla on myös tuohon suuntaan kallellaan oleva kulttuuri. Valmistava teollisuus lienee sitten se toinen ääripää, mikäli pysytään kuitenkin vielä yksityisellä sektorilla. Julkisesta ei tarvinne edes puhua tämän asian suhteen. Alan yleinen palkkataso on yleensä aika kääntäen verrannollinen tuohon kulttuuriin nähden. Siihen en osaa ottaa kantaa, että onko työ myös stressaavampaa, mikäli tuloksesta maksetaan, mutta mun kokemusten mukaan se näkyy lähinnä siinä, että kyseenalaistetaan ja mietitään enemmän sitä, että onko jonkun asian tekeminen järkevää vai ei. Hieman kärjistäen alat, joissa rummutetaan voimakkaimmin pieniä palkkaeroja, tehdään myös eniten täysin tuottamatonta työtä vain sen takia, että joku pyysi tai koska niin on tehty aina ennenkin.

Sori, vähän off topic.
 
Jos puhutaan IT-alasta ja koodaamisesta, niin kasvava trendi vaikuttaa olevan se, että konsultille maksetaan %-osuus laskutettavasta työstä. Pätee tokikin juuri vain noihin konsulttitaloihin, mutta tuo %-osuus näkyy olevan jossain 50-70% välillä, jonka lisäksi taataan luokkaa 4k€ pohja, jos laskutettavaa työtä ei jonain hetkenä ole.

Palkkaan vaikuttaa toki sit oma osaaminen ja kokemus, joka heijastuu suoraan siihen, millä tuntilaskutuksella voidaan hommiin myydä, mutta kokeneemman kehittäjän pitäs päästä tuolla palkkamallilla aika helposti ainakin jonnekin 7-8k€ /kk tienoille.

Samaiset konsulttitalot saattaa markkinoida itseään myös palkka-avoimuudella. Codeo ehkä näkyvimmin, mutta tuoreemmista taloista, joihin on ollut jotain kytköksiä esim. Identio myös.
 
Ruotsi on tässä tasapäistämisessä pahin. Jos tienaat Suomessa hyvin, niin palkka käytännössä laskee muuttamalla sinne. Spotify on pitänyt yllä Ruotsissa parhaan palkanmaksajan mainetta, mutta Suomesta löytyy parikin firmaa, jotka maksaa selvästi parempaa palkkaa. Toisaalta sitten keskipalkat ovat siellä tyypillisesti parempia kuin Suomessa. Oma työnantaja on Suomessa joksenkin poikkeus, koska yritetään pitää palkka sen verran kilpailukykyisenä, että saadaan houkuteltua mistä päin maailmaa tahansa porukkaa Suomeen. Mukaan lukien siis Iso-Britanniasta ja Pohjois-Amerikasta. Vaikka elintason saisi alemmallakin palkalla paremmaksi, niin palkan on oltava tarpeeksi korkea, jotta voi säästää tarpeeksi, että muuttamalla takaisin kotimaahasi et ole persaukinen siellä.
 
Palkkaan vaikuttaa toki sit oma osaaminen ja kokemus, joka heijastuu suoraan siihen, millä tuntilaskutuksella voidaan hommiin myydä, mutta kokeneen kehittäjän pitäs päästä tuolla palkkamallilla aika helposti ainakin jonnekin 7-8k€ /kk tienoille.
Jep. Tosin Suomessa on pari firmaa, jossa voi päästä koodaajana puolen miljoonan vuosiansioihin ja ylikin. Tämä ei konsulttilafkoissa onnistu millään.
 
Jep. Tosin Suomessa on pari firmaa, jossa voi päästä koodaajana puolen miljoonan vuosiansioihin ja ylikin. Tämä ei konsulttilafkoissa onnistu millään.
Joo, ei varmaan muuten, ellei laita omaa pystyyn.

Ja joo, varmaan ne on sit näitä monikansallisia isompia taloja, jotka saattaa maksaa täälläkin kansainvälisiä liksoja. Mut eipä esim. meikäläisen osaamispaletilla minnekään Nvidialle haeta, Amazonin työoloista kuulee niin paljon paskaa, ettei edes viittis jne. :)
 
Joo, ei varmaan muuten, ellei laita omaa pystyyn.

Ja joo, varmaan ne on sit näitä monikansallisia isompia taloja, jotka saattaa maksaa täälläkin kansainvälisiä liksoja. Mut eipä esim. meikäläisen osaamispaletilla minnekään Nvidialle haeta, Amazonin työoloista kuulee niin paljon paskaa, ettei edes viittis jne. :)
Näitä ovat juu. Supercell sitten toinen.
 
Allekirjoitan tämän. Sairaanhoitajista tai hoitoalasta en niin tiedä, mutta teollisuudesta on kokemusta ja (tavallaan kavereiden kautta) IT-alasta yksityiseltä puolelta. Palkoissa on hajontaa, mutta niin on myös tekijöissä. Toki suurin osa ihmisistä osuu jonkinlaiseen "keskiväliin", mutta ei ole kovakaan homma löytää firman sisältä kahta insinööriä, joista toinen tekee 2-4 kertaa sen, mitä toinen. Suomessa on se ikävä juttu, että tuolle 2-4 kertaa enemmän tekevälle voi maksaa ehkä 20 % parempaa palkkaa ja silti tulee kitinää, että "Miksi tuolle maksetaan noin paljon?!" Yleisesti palkkakeskustelua hämää se, että asioita pystyy vähän pyöristämään ylöspäin ja kovapalkkaiset ovat yleensä halukkaampia kertomaan oman palkkansa. Tämän takia erilaisten kyselyiden tulokset ovat välillä ihan järkyttäviä, kun sinne on vastannut pääasiassa kovapalkkaisin desiili ja sitten saadaan dippainssien keskivertopalkaksi jotain 6ke/kk.

Allekirjoitan tämän. Sairaanhoitajista tai hoitoalasta en niin tiedä, mutta teollisuudesta on kokemusta ja (tavallaan kavereiden kautta) IT-alasta yksityiseltä puolelta. Palkoissa on hajontaa, mutta niin on myös tekijöissä. Toki suurin osa ihmisistä osuu jonkinlaiseen "keskiväliin", mutta ei ole kovakaan homma löytää firman sisältä kahta insinööriä, joista toinen tekee 2-4 kertaa sen, mitä toinen. Suomessa on se ikävä juttu, että tuolle 2-4 kertaa enemmän tekevälle voi maksaa ehkä 20 % parempaa palkkaa ja silti tulee kitinää, että "Miksi tuolle maksetaan noin paljon?!" Yleisesti palkkakeskustelua hämää se, että asioita pystyy vähän pyöristämään ylöspäin ja kovapalkkaiset ovat yleensä halukkaampia kertomaan oman palkkansa. Tämän takia erilaisten kyselyiden tulokset ovat välillä ihan järkyttäviä, kun sinne on vastannut pääasiassa kovapalkkaisin desiili ja sitten saadaan dippainssien keskivertopalkaksi jotain 6ke/kk.
Tuolla missä itse olen nyt töissä, luetaan työntekijöiden ja toimihenkilöiden kohdalla TES:iä kuin piru raamattua. Ei ollut edes 50€ varaa neuvotella kk-palkkaa. Työtehtävät on paikallisesti (mielivaltaisesti) pisteytetty, jonka mukaan TES:n vaativuusluokka määräytyy. Siinä on liukumahaarukkana ainoastaan henkilökohtainen osuus, joka käytännössä pitkään olleillakin jää 15% paikkeille. TES:n mukaan se voisi olla 5-25%. Kyseessä on teknologiateollisuuden TES, vaativuusluokat 1-10, joista 9&10 vaativuusluokissa menisi peruspalkka yli 3000€/kk. Mutta tuolla on käytössä 6-8, täytyy olla ylempi toimihenkilö jos haluaa palkastaan sopia. On köyhä ja syrjäinen maakunta kyseessä, jossa on vain 2 työvoimasta kilpailevaa suurta yritystä ja nekin kaukana toisistaan. Paikallisille se on lähes ainut työmahdollisuus teollisuudessa, jos ei aio muuttaa pois. Se selittää työvoiman pysyvyyttä. Kaukaakin tullaan kokemusta hakemaan, koska hakijoita ei ole niin kuin virkeämmissä kaupungeissa/maakunnissa. Mutta harvapa sinne pidemmäksi aikaa jää, jos työ on ainut sidos ja muuten ei viihdy. Ja missä hyvänsä muualla palkkataso voi olla +500-1000€/kk vastaavista hommista. Itsehän lähdin myös kokemusta hakemaan, ei voinut valita minne työllistyy vuosien yrittämisen ja lisäkouluttautumisen jälkeen.
 
Toki sitten eri aloilla on eri kulttuuri. Myyntityö on toki oma lukunsa ja siellä on yleisesti hyväksyttävämpää, että palkka maksetaan tuloksen mukaan. Mutta mun ymmärtääkseni ihan laki- ja finanssialalla on myös tuohon suuntaan kallellaan oleva kulttuuri.
Myynnissä tulos on hyvin selkeästi mitattava ja sidottavissa suoraan yrityksen tulokseen. Moni toimistotyöläinen tekee sellaista työtä, jonka tulos ja tuottavuus on hankala kvantifioida vertailukelpoisiksi luvuiksi, jos nyt yleisestikin monessa yrityksessä edes alkeellinen prosessien mittaaminen on aivan vieras asia. Toki on sitten olemassa kaikennäköisiä bonusjärjestelmiä, joissa kaikki tekee osansa ja saa suunnilleen saman prosentuaalisen vuosipalkkion. Sellaiset olen kokenut melko hyväksi kannustimeksi, jolla samalla ohjataan henkilöstön fokusta haluttuihin asioihin.

Tuolla missä itse olen nyt töissä, luetaan työntekijöiden ja toimihenkilöiden kohdalla TES:iä kuin piru raamattua. Ei ollut edes 50€ varaa neuvotella kk-palkkaa. Työtehtävät on paikallisesti (mielivaltaisesti) pisteytetty, jonka mukaan TES:n vaativuusluokka määräytyy. Siinä on liukumahaarukkana ainoastaan henkilökohtainen osuus, joka käytännössä pitkään olleillakin jää 15% paikkeille. TES:n mukaan se voisi olla 5-25%. Kyseessä on teknologiateollisuuden TES, vaativuusluokat 1-10, joista 9&10 vaativuusluokissa menisi peruspalkka yli 3000€/kk. Mutta tuolla on käytössä 6-8, täytyy olla ylempi toimihenkilö jos haluaa palkastaan sopia. On köyhä ja syrjäinen maakunta kyseessä, jossa on vain 2 työvoimasta kilpailevaa suurta yritystä ja nekin kaukana toisistaan. Paikallisille se on lähes ainut työmahdollisuus teollisuudessa, jos ei aio muuttaa pois. Se selittää työvoiman pysyvyyttä. Kaukaakin tullaan kokemusta hakemaan, koska hakijoita ei ole niin kuin virkeämmissä kaupungeissa/maakunnissa. Mutta harvapa sinne pidemmäksi aikaa jää, jos työ on ainut sidos ja muuten ei viihdy. Ja missä hyvänsä muualla palkkataso voi olla +500-1000€/kk vastaavista hommista. Itsehän lähdin myös kokemusta hakemaan, ei voinut valita minne työllistyy vuosien yrittämisen ja lisäkouluttautumisen jälkeen.
Mettovan kanssa itsekin tuskailin kun se otettiin käyttöön, en muista tuliko se ennen vai jälkeen palkankorotuspyyntöni mutta suht samoihin aikoihin kuitenkin. Yritin perustella että minulla on yrityksessä muihin verraten laaja kokemuspohja eri toiminnoista ja tämän takia kyky hoitaa tehtäviä laajalla skaallalla. Henkilökohtaisessa palkanosuudessa sijoituin jonnekin toimihenkilöiden keskimaastoon vaikka olin taatusti asenteen, osaamisen ja kykyjeni puolesta kärkipäätä. Tuohon toi erityisen lannistavan lisämausteen se, että esimiehelläni ei ollut muita alaisia, joten en todellakaan tiedä kuka käytännön vertailun pystyi toteuttamaan. Eipä siinä, lähdin sitten toiseen firmaan ylemmäksi toimihenkilöksi ja samalla 15% palkankorotus. Parhaita ratkaisuja elämässäni ja vaikka olisin lähtenyt melkein mihin tahansa muualle, sattui tarjolla olemaan todella kiinnostavasta firmasta työtä, jossa riittää mielenkiintoa vielä pitkään.

Noissa vaativuusluokituksissa on ehkä enimmäkseen se vika, että ne eivät juurikaan muuta mitään, vaan korkeintaan ehkä antavat työnantajalle mahdollisuuden mennä sen luokituksen taakse kieltäytyessään antamasta palkankorotusta. Pelin henkihän on kuitenkin yhä sama, eli jos työntekijästä halutaan pitää kiinni, niin sinne laitetaan joko tarvittava määrä yrityskohtaista palkanosuutta tai vaihdetaan työehtosopimusta.
 
Back
Ylös Bottom