Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
No joo ainakin meill (lvi ala) on yhtä valittamista tessistä. Lukija tulkitsee miten itselle sopii parhaiten. Minä en kyllä kauaa viihdy paikoissa missä oma työpanos ei näy palkassa. Kolme palkankorotusta olen urani aikana saanut, olin jo laittanut nimen uuteen soppariin ja olin juhlimassa uutta työpaikkaa kun mi ulle soitettiin ja sain 25% korotuksen enkä vaihtanutkaan. Ihan liikaa mutta otetaan vastaan tietenkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla tasan yhden kerran on niin käynyt, että tullaan kysymään töihin kun olin työvuorossa kilpailevassa yrityksessä saatesanoilla, että ei ole rahasta kiinni. Ja kun menin neuvottelemaan niin kysymys oli "paljonko tarvitset tullaksesi meille" ja vastauksen jälkeen kättä päälle. Tietysti varsinaisella työuralla/koulutusta vastaavissa hommissa niin raakile setämiehen iästä huolimatta, että ei ole sopimuksia päässyt juuri kirjoittelemaan. Tuo tapahtui ravintola-alalla, mutta aivan sama missä hommissa, olin sitäkin tehnyt alipalkattuna useampia vuosia historiassa, vaikka tiesin ettei pienellä paikkakunnalla enää nykypäivänä tahdo saada kovin soveltuvaa materiaalia niihin hommiin vaan lähinnä elämänkoululaisia, jotka on kaikinpuolin rapakunnossa. Että tiesin olevani siinä kaupungissa jo sieltä paremmasta päästä työnantajankin näkökulmasta. Mutta kyllä tuollainen mielialaa kohensi ja motivoi tekemäänkin, kun niin monta kertaa aikanaan piti valita se tes-minimi perusduuneissa ilman ammattikoulutusta, 9-11€/h, tai ei töitä ollenkaan. Ja nykyään sentään oppinut, että liialla lojaaliudella ja kiltteydellä ei saavuta mitään, menettää kyllä. Jos kilpaileva työnantaja maksaa esim. 5€/h parempaa liksaa, niin kyllä sillon lähden, jos työn luonteessa ja olosuhteissa ei isoja eroavaisuuksia ole.
 
Se trukkikuski on yksityisellä puolella jossa markkinat määrittelee hinnan työnteolle, hoitsut kuitenkin suurimmalta osin julkisella puolella jossa palkka määräytyy valtion varojen mukaan, yksi ehdotus on ollut että hoitsut ja koko ala muutettaisiin yksityiselle puolelle, se tarkoittaa kuitenkin sitä että sinne tulee ne piiskurit töihin jotka kattoo että kaikki oikeasti tekee työnsä, ja ne ottaa isomman palkan, se laskee alalla muiden olevien palkkoja ja pakottaa laiskurit töihin, tähänhän hoitajat eivät ole suostuneet, alan vapaus varmaan rentouttaa kun vanhemmiten kaikki välttelevät töitä suurimman osan ajasta(<-yleistys, en tunne alaa tarpeeksi, mutta yksityistäminen ei kuitenkaan käy missä palkka määräytyisi tuloksen mukaan) On niitä trukkikuskejakin mitkä painaa 2k kuukausipalkalla, sitä voi sit kehittyä ja hakeutua parempiin hommiin, hoitsuillakin tämä mahdollisuus on, mehiläinen palkkaa varmasti jos olet oikeasti hyvä.
Kyllä, mut eiks tässä kommentoitu palkkaa eikä sinänsä palkanmaksajaa. Joka paikassa on niitä jotka välttelee töitä, että siitä on turha hoitajia yleisesti syyllistää. Ja aika usein se menee niin, että itse tekee niitä kovia hommia ja muut ei mitään, just tietämättä oikeesti edes toisten työnkuvaa.
 
Varmaan riippuu ihan firmasta. Onhan täälläkin insinöörejä ja jopa diplomi-insinööri reilusti alle 40k€ vuosituloilla. Molemmissa koulutus on laajempi kuin sairaanhoitajalla, DI ihan eri planeetalta. Ja tosiaan 20hlö esimiehenäkin se palkka voi jäädä alle 3k€/kk. Keskiarvo on toki enemmän, mutta yksityisellä sektorilla se palkkahaitari on todella suuri. Tietysti insinöörinä on se mahdollisuus tai käytännössä liki itsestäänselvyys, että sinne yli 3k€/kk peruspalkkaan pääsee, jos kokemusta on ja kilpailuttaa itsensä. Itse en yli 3000€/kk pääse nykyisessä firmassa varmaan ikinä toimihenkilonä, mitä olen kuullut että palkkakehitystä ei tapahdu kuin firmaa vaihtamalla. Järjestyksenvalvojana (40h kurssi) mulla on nykyään kovempi tuntiliksa mitä insinöörin hommissa ATM. Tosin eipä joskus aikanaan tietenkään ollut kun niitä hommia jouduin toimeentulon eteen tekemään aikana, vaan perustunti oli yli 5€/h huonompi. Ei hirveesti kuule kitinää tekniikan alan palkoista (esimerkiksi vaikka siellä missä itsekin olen), moni esimies- tai asiantuntijatehtävässä oleva inssi jää peruspalkaltaan sairaanhoitajan peruspalkan tasolle. Ja siihen saattaa 5-15% saada henkkoht lisää. Vuorolisiäkin kun ei ole. Ja siinä kaikki. Minusta se ei nykypäivänä enää ole kovin hyvin suhteessa koulutukseen ja vastuisiin. Mutta toki se yleensä niin menee, että duunareiden palkatkin on suhteessa yhtälailla matalat niissä organisaatioissa, joissa toimihenkilötkin tienaavat reippaasti alakanttiin keskiarvoihin nähden. Kuulin, että tuolla oli aiemmin työnjohtajien peruspalkka ollut 2400€/kk +heko keskimäärin +10% koeajan jälkeen. Alussa ilman henkkoht lisää. Sillä oli vaihtuvuus ollut jatkuva.
Erilaiset lisät hoitajillakin sitä palkkaa nostaa. Jos hoitaja tekee pelkkää päivävuoroa ma-pe niin ei se palkka todellakaan häävi ole.
 
Erilaiset lisät hoitajillakin sitä palkkaa nostaa. Jos hoitaja tekee pelkkää päivävuoroa ma-pe niin ei se palkka todellakaan häävi ole.
Kyllä, mutta lähinnä ettei se peruspalkka ole tekniikan alallakaan välttämättä kaikissa tapauksissa sen kummempi, mitä hoitajilla on. Vaikka koulutustaso on sama/vaativampi. Eikä tietenkään yleensä lisiä tai muita lisätuloja tule, koska päivätöitä yleensä. Ja monilla muillakaan KK-tutkinnon vaativilla ammateilla. Hoitajat on vaan niin iso ammattiryhmä, että se palkkavalitus on koko ajan pinnalla. Esim. insinöörit ammattikuntana mielletään hyväpalkkaiseksi, vaikka melko moni jää alle yleisen keskiansion. Ne tietysti on äänessä, jotka on vähän spesiaalihommissa tai hyvin maksavissa firmoissa töissä. Julkisella puolella kyllä insinöörien palkat on ihan hyvät (n. 3500€/kk). Mutta niitä työpaikkoja on lukumäärällisesti melko vähän. Huonoin mitä itse olen kuullut kun kaverini oli koneinssinä suunnittelijana kahdessa melko pienessä metalliyrityksessä, toisessa sai 2200€/kk ja toisessa 2300€/kk. Joskus noin 5v takaperin. Ei tietysti ollut luonnollisesti kovinkaan pitkään, mutta kokemusta oli saatava. Eikö tuo ole lähinnä lähihoitajan peruspalkka.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta lähinnä ettei se peruspalkka ole tekniikan alallakaan välttämättä kaikissa tapauksissa sen kummempi, mitä hoitajilla on. Vaikka koulutustaso on sama/vaativampi. Eikä tietenkään yleensä lisiä tai muita lisätuloja tule, koska päivätöitä yleensä. Ja monilla muillakaan KK-tutkinnon vaativilla ammateilla. Hoitajat on vaan niin iso ammattiryhmä, että se palkkavalitus on koko ajan pinnalla. Esim. insinöörit ammattikuntana mielletään hyväpalkkaiseksi, vaikka melko moni jää alle yleisen keskiansion. Ne tietysti on äänessä, jotka on vähän spesiaalihommissa tai hyvin maksavissa firmoissa töissä. Julkisella puolella kyllä insinöörien palkat on ihan hyvät (n. 3500€/kk). Mutta niitä työpaikkoja on lukumäärällisesti melko vähän. Huonoin mitä itse olen kuullut kun kaverini oli koneinssinä suunnittelijana kahdessa melko pienessä metalliyrityksessä, toisessa sai 2200€/kk ja toisessa 2300€/kk. Joskus noin 5v takaperin. Ei tietysti ollut luonnollisesti kovinkaan pitkään, mutta kokemusta oli saatava. Eikö tuo ole lähinnä lähihoitajan peruspalkka.
Kyllä on yleistä että insinöörin starttipalkka on luokkaa 2500-3000 mutta nousee reilusti jos vaan jaksaa hakea uutta työpaikkaa säännöllisesti ja takana on arvokasta työkokemusta. Tärkeintä on että valitsee oikean alan. Itse joskus miettinyt että voisin perustaa oman lvi yrityksen. 70€/ tuntiveloitus plus osista prosentit. Olisi mahdollista tehdä rahaa.
 
Kyllä, mutta lähinnä ettei se peruspalkka ole tekniikan alallakaan välttämättä kaikissa tapauksissa sen kummempi, mitä hoitajilla on. Vaikka koulutustaso on sama/vaativampi. Eikä tietenkään yleensä lisiä tai muita lisätuloja tule, koska päivätöitä yleensä. Ja monilla muillakaan KK-tutkinnon vaativilla ammateilla. Hoitajat on vaan niin iso ammattiryhmä, että se palkkavalitus on koko ajan pinnalla. Esim. insinöörit ammattikuntana mielletään hyväpalkkaiseksi, vaikka melko moni jää alle yleisen keskiansion. Ne tietysti on äänessä, jotka on vähän spesiaalihommissa tai hyvin maksavissa firmoissa töissä. Julkisella puolella kyllä insinöörien palkat on ihan hyvät (n. 3500€/kk). Mutta niitä työpaikkoja on lukumäärällisesti melko vähän. Huonoin mitä itse olen kuullut kun kaverini oli koneinssinä suunnittelijana kahdessa melko pienessä metalliyrityksessä, toisessa sai 2200€/kk ja toisessa 2300€/kk. Joskus noin 5v takaperin. Ei tietysti ollut luonnollisesti kovinkaan pitkään, mutta kokemusta oli saatava. Eikö tuo ole lähinnä lähihoitajan peruspalkka.
Ei ole 5 vuotta sitte ollu lähärin peruspalkka tossa luokassa. Terveydenhoitaja päivätyössä saattoi päästä tollaseen liksaan tuohon aikaan.
 
Oma palkka 2800e/kk. Koneinssiksi valmistuin 2020 jouluna. Siitä suoraan kortistoon. Jatkoin opiskeluita ja työnhakua. Pääsin kesämestariksi kevään lopussa 2022 ja nyt tittelillä kunnossapidon insinööri seuraavaan kevääseen. Firma on iso teollisuusyhtiö ja ihan jees hommaa, mutta työmatka on ihan liikaa eikä oikein ole mahdollisuuttaa muuttaa nyt. Jahka vuosi vaihtuu niin pitää ruveta katselemaan lähempää hommia.
 
Oma palkka 2800e/kk. Koneinssiksi valmistuin 2020 jouluna. Siitä suoraan kortistoon. Jatkoin opiskeluita ja työnhakua. Pääsin kesämestariksi kevään lopussa 2022 ja nyt tittelillä kunnossapidon insinööri seuraavaan kevääseen. Firma on iso teollisuusyhtiö ja ihan jees hommaa, mutta työmatka on ihan liikaa eikä oikein ole mahdollisuuttaa muuttaa nyt. Jahka vuosi vaihtuu niin pitää ruveta katselemaan lähempää hommia.
Tuli vuonna 2015 niin paljon niitä koneinssejä rajan yli, että sen takia varmaan kova ylitarjonta tekijöistä ja palkat alhaalla. 😉
No joo, mutta siis minusta inssin paperit on todellinen kusiansa ainakin suomessa. Tarvitsee tosi pitkän uran että alkaa tilinauhassa näkymään semmoisia mukavia numeroita. Ja sullakin hommat isossa firmassa ja silti maksaa just suunnilleen sen minimin. Toki joitain poikkeuksia löytyy, mutta pääsääntöisesti jos ei ole ainakin jotain 10v kokemusta, niin 5k€ palkasta ei tarvitse haaveilla.
Liippas vaan liian läheltä omaa elämää tämä juttu. Inssin paperit aikoinaan hankkineena, tuo kortisto tuli tutuksi ja sitten jos jotain olikin, niin just alimmalla mahdollisella palkalla. Sitten kävin hakemassa ns. duunarin paperit ja nyt tuo 2800 on enempikin se mitä jää käteen, huonona kuukautena. Tähdet kun osuvat kohdalle (hieman ylitöitä), niin saan tuon saman 2 viikossakin.
 
Joo omalla osastolla duunarit tienaa paremmin, kun toimihenkilöt lukuunottamatta päälliköitä... Vakkareilla on toki paremmat palkat, mutta duunareilla tulee lisistä niin paljon lisää että menee yli. Hieman kyllä välillä vituttaa ajatus siitä että kantaa vastuuta muiden tekemisistä ja kehittää toimintaa ym. ja liksa pienempi kuin haalariporukalla.. No minkäs teet, eiköhän sen palkka tästä lähde nousemaan kun saa kokemusta ja talo menee tosiaan vaihtoon varmasti seuraan 6kk sisällä.
 
Mä valmistuin 2018 it-tradenomiksi. Ekassa työpaikassa palkka oli 2700€, siitä on noussut keskinmäärin 575€ vuosittain aina 5000€ asti. En olisi osannut ajatella että näin hyvin lähtee kehittymään, mutta en valita :D Ja työnkuva on siis ollut ohjelmistokehitys, tai koodari toisin sanoen.
 
Mä valmistuin 2018 it-tradenomiksi. Ekassa työpaikassa palkka oli 2700€, siitä on noussut keskinmäärin 575€ vuosittain aina 5000€ asti. En olisi osannut ajatella että näin hyvin lähtee kehittymään, mutta en valita :D Ja työnkuva on siis ollut ohjelmistokehitys, tai koodari toisin sanoen.
Mä vaihdoin duunarihommista koodariksi reilu pari vuotta sitten. Alkuun palkka oli vähän päälle 3000€, nykyään reilut 4600€. Kyllä se palkan kehitys on aika huimaa jos vaan osaa hommansa.
 
Yrittäjänä vai palkkalistoilla?
Palkkalistoilla.
Mitä teet?
Googlasin nopee niin näyttää enimmäkseen paperinpyörittämiseltä. Onko haastavaa hommaa?
Tyypillisesti työpäivä koostuu kokouksista, sähköposteista, puheluista, palavereista ja asiakaskäynneistä. On hallituksen kokouksia, yhtiökokouksia, työmaakokouksia jne..

Pääsääntöisesti työ ei ole haastavaa, mutta välillä on kyllä semmosia päiviä, että tekis mieli sanoa asiakkaalle päin näköä mitä ajattelen. Ala ei tietenkään sovellu kaikille, sillä hermoja vaaditaan usein. Puhuakkin pitäis osata +50 ihmisen edessä. Työpäivät saattaa helposti venyä 12h mittaisiksi. Esimerkiksi aamulla klo 8 hallituksen kokous, siitä sitten toimistolle ja yhtiökokous alkaa klo 18. Siinä menee se parisen tuntia + ajomatkat, niin äkkiä kello onkin jo 21.

Ala on vähän sellainen, että kaikki pitäisi saada per heti, mutta mikään ei saisi maksaa mitään.
 
Palkkalistoilla.

Tyypillisesti työpäivä koostuu kokouksista, sähköposteista, puheluista, palavereista ja asiakaskäynneistä. On hallituksen kokouksia, yhtiökokouksia, työmaakokouksia jne..

Pääsääntöisesti työ ei ole haastavaa, mutta välillä on kyllä semmosia päiviä, että tekis mieli sanoa asiakkaalle päin näköä mitä ajattelen. Ala ei tietenkään sovellu kaikille, sillä hermoja vaaditaan usein. Puhuakkin pitäis osata +50 ihmisen edessä. Työpäivät saattaa helposti venyä 12h mittaisiksi. Esimerkiksi aamulla klo 8 hallituksen kokous, siitä sitten toimistolle ja yhtiökokous alkaa klo 18. Siinä menee se parisen tuntia + ajomatkat, niin äkkiä kello onkin jo 21.

Ala on vähän sellainen, että kaikki pitäisi saada per heti, mutta mikään ei saisi maksaa mitään.
Tunnen alaa aika hyvin, mukava kuulla että siitä saa käyvän korvauksen.
 
Iltapäivälehdessä oli hiljattain taas kerran juttu ammateista joissa pääsee lyhyellä koulutuksella hyviin tienesteihin. Isännöitsijä oli yksi listatuista, ja yksi parhaiten palkatuista.
 
Hieman olen yllättynyt kun tässä kuukauden parin aikana hakenut uusia töitä. Liian tarkasti en halua antaa speksejä mutta suurinpiirtein menee näin. Jos ala esim LVI, rakennus tai sähkö. Eli tämmöisiä ison linjan aloja ja työmaita kyseessä.

Koulutus kaikki eri asteet specifisti juuri kyseiselle alalle, kaikki peräjälkeen hommattu ja viimeisin aika tuore reilu vuoden takaa. Oma ikä 30 hujakoilla.
- ammattikoulu
- Insinööri AMK
- DI yliopisto

Työkokemusta pikkuisen työmailta haalarihommista ja insinööri koulutuksen jälkeen inssi hommat olleet sitten vähän viereiseltä alalta tehdas inssi hommia. Esimiestyötä ja vähän muutakin, vähän ulkomaan työmatkaakin ja asiakasrajapinnan hommia ja tehdas toimintojen kehityshommia. Eli ei tarkasti inssi työkokemusta juuri siltä alalta johon nyt haluaisi siirtyä ja mitä on opiskellut.

Yritä hakea töitä PK seudulta. Haluaisit saada jalan oveen väliin kyseiselle alalle tässä kohtaa ihan suunnittelu hommien kautta alkuun. Ei edes tavoitella mitään kovin korkeita palkkoja tässä kohtaa. Palkka toive semmoinen 3k€ /kk ja varmaan ihan pikkuisen voisin joustaa jos siitä kiinni.

Tuntuu että PK seudun suunnitelufirmat dumppaa suoraan pois hausta kun saavat tietää palkkatoiveen ja sen ettei aiempaa työkokemusta ole alalta enempi. Ei hirveämmin edes neuvotella. Korkeintaan joku voisi olla valmis ottamaan töihin vuokratyöfirman kautta paskoilla ehdoilla ja palkalla.

Ei ainakaan ihan niin vain imaista näillä spekseille alan töihin vaikka valmis olisi muuttamaan työn perässä, mutta ei ole vielä tehnyt mieli nykyistä työtä lähteä vaihtamaan vaikka ei siinäkään nykyvastuilla alle 3k€ kuukausi palkka tyydytä. Jos oikeasti pitäisi PK seudulle muuttaa reilusti paskemman palkan perässä.

Nojoo, ei vielä pitkään tullut haettua mutta aika moneen kymmeneen paikkaan, joissa saattaa olla vielä useampi työpaikka auki yhtäaikaa. Onko oikeasti suunnittelu hommille näin paska palkkaustilanne / vaatimukset jopa PK seudulla?
 
Back
Ylös Bottom