Pakkiksen naisten treeni

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
-2a-päivällä leuanveto harjoittelut kannattaisi mielestäni tehdä ensimmäisenä, eikä vasta ylätaljan jälkeen, kun siinä on jo väsytetty samoja lihaksia ihan turhaan.

-2b-päivässä on se "epäkohta", että reisikoukistus on ensimmäisenä liikkeenä ja vasta sen jälkeen sjmv. Sjmv kannattaa mielestäni tehdä ensimmäisenä, varsinkin jos kyse on raskaasta, itselle mahdollisimman suurilla sarjapainoilla tehtävästä treenistä.

Kiitos kommenteista! Tuo leuanvetoharjoittelu on kyllä treeneissä minulla yleensä ennen ylätaljaa, tuohon postiin ne oli vaan tullut toisin päin :) Niin kuin taisin todetakin niin liikkeet eivät välttämättä ole "oikeassa" järjestyksessä. Reisikoukistuksen tosin teen ennen SJMV:a, koska jotenkin se tuntuu ottavan takareisiin paremmin koukistusten jälkeen. SJMV:n tekniikkaa tosin hion vielä ja testailen noita liikkeiden järjestyksiä.

Melkoiseksi väittelyksi kyllä meni tämä thredi. Silloin kun muutama henkilö alkaa väitellä keskenään ja vielä mahdollisesti asian vierestä niin menee kyllä muilta lukijoilta mielenkiinto :(

Väitänpä, että yksi suuri syy "naisten suosioon 4-5-? -jakoisiin" on, että VOI KÄYDÄ SALILLA USEIN. KYSEHÄN ON ELÄMÄNTAVASTA. Ehkä takaraivossa soi myös ajatus, että jos käyn vain vähän, en kehity ja jos käyn usein, kehityn..? Jos tähän lasketaan vielä discotanssit/jazztanssit/baletti (;) ), aerobiset jne. päälle, niin aika hetkistä on ja lepoa vähän..

Ei sillä, ettei jokainen voisi käydä niinkui haluaa.

voihan salilla käyä usein vaik tekis 1 tai 2 jakosella!sillon ei tesin voi tosissaankaan vaan vetää sarjoja loppuun asti,ja sarjoja ei saa olla liikaa samoille lihasryhmille!kaikki on kiinni siitä ne reenit suunnittelee.

Tämmöinen tyhmä kysymys heräsi. Voiko niin, tehdä 2-jakoisen, että treenaa vaikka aamulla jalat ja illalla kädet jne? Eli jakaa sen aamu treeniin ja ilta treeniin? Järkevää vai ihan humpuukia?

Tämmöinen tyhmä kysymys heräsi. Voiko niin, tehdä 2-jakoisen, että treenaa vaikka aamulla jalat ja illalla kädet jne? Eli jakaa sen aamu treeniin ja ilta treeniin? Järkevää vai ihan humpuukia?

khyyllä voi. toimiikin varmasti hyvin, mutta aikaa ja vaivaahan tuo tuottaisi lämmittelyineen vaatteiden pesuineen. mutta mitäs ei HC kehonsa eteen tekisi ;)

edit. niin tosiaan, loistava ketju temeltä. oon ite just miettiny näitä samoja asioita mutta kertaakaan en ole kehdannut mainita. keho tosiaan tottuu nopeesti siihen että sitä rääkätään tiheämmin. myöskin nuo viimeisetkin mehut saa puristaa ulos toisinaan, mutta ehkä kannattaa jättää se johonkin eristävämpään liikkeeseen ja viimeiseen sarjaan. joskus tuli koitettua vaihtaa takaisin 3-jakoiseen mutta kokoajan teki mieli tehdä jotain ns. ylimääräistä sillä täysin loppuunkaan vedetty treeni ei enää tuntunut juuri missään parin päivän päästä. siispä kaikille jotka epäilevät kokeillako vai ei; kokeilkaa. pieni perehtyminen asiaan ja sitten varovasti sarjoja ja painoja lisäillen :)

Juu en ole väittänytkään, ettei 1-2-jakoistreenaajat voisi käydä salilla usein.

Jos kroppa jaetaan 2 eri treeniin tai tehdään "koko kroppa", usein salilla käydessä stimuloituu väkisinkin samat lihasryhmät usein. Eihän ne muuten ois sitä-ja-sitä-jakoisia.

Kysymys oli siitä, että "eletään salilla". Jos vaikka teet perus HIT-ohjelmaa ja käyt salilla vaikka ma ja to, muu aikaa menee siis muualla kuin salilla. Joku voisi luulla, ettei silloin kehity, kun viikossa menee salitreeneisin yhteensä 70 min..

Näitä "venäjän" systeemeja, että treenataan 8 kertaa viikossa, why not? Tehdään vähän, mutta usein. Jos elämäntilanne sallii, siitä vaan.

NGV: voit toki treenata aamuin illoin, mutta onko se tilanteessasi optimaallista? kaikki riippuu taas kaikesta. Paljon ei aina ole paljon, mutta joskus se voi olla ;)

luotan tässä asiassa omalla kohdalla valmentajaan.

kyllähän esim ammattilaiset treenaa 4-5jakoisesti.itse pidän erittäin loogisena,että vain se on paras keino saavuttaa (useimmilla ihmisillä) lihasmassan kasvu.
Just, niinhän ne treenaa. Lahjoilla ja kemiallahan ei ole mitään tekemistä sen kanssa.. ne vaan treenaa kovemmin 10x:jahas:

mulla meni se 2-3h salilla aerobisineen ja venyttelyineen aina 1-2 jakoisella.
Joko helvetin laiskaa treeniä, tai sitten olet tehnyt helvetisti liikkeitä

sanotaan näin,että LAISKAT IHMISET SYYTTÄÄ kireitä/lihaksikkaita ROINAAMISESTA.koska he eivät itse jaksa tehdä TÖITÄ KUNTONSA ETEEN.eikö????!!
Näinkin on, monesti syyttääkin. Mutta valmentajasi varmaan myös tietää, että asiat voivat myös olla kuin syytetään. En väitä etteikö 4-5 jakoisella voi kehittyä, mutta turha on ruveta ottamaan esille lahjakkaita huoippuabodausmattilaisia,
ja verrata heidän treenejään johonkin keskitaso geeneillä varustettuun BF-kisaajanaiseen, tai Classiccimieheen. Lahjakkuus määrää joka lajissa, mutta anaboliset hormonit vaan ensisijaisesti kasvattaa lihasta, eikä kehoilussa tarvitse siirtää niitä lajisuoritukseen. Eli niillä saavutetaan (lahjakkailla) sellainen lihasmassa, joka naturaalina on mahdoton saavuttaa. Sen varmaan tiedät. En sano todellakaan etteikö ammattilaiset treenaa pirun kovaa treenaavat pirun kovaa. Mutta ne menetelmät eivät aina tehoa tavalliseen BF-kisailijaan, tai ei niin huippulahjakkaaseen Classiccimieheen (kuten Hulkki, se on lihaskensa pirun kovalla työllä, ja tiukalla analyysillä ja kokeilulla ansainnut:curs: )

Se nyt vaan on nin,. ettei nämä 4-5-jakoiset ole AINOA vaihtoehto.. mutta ei tietwnkään 1-2 jakoisetkaan. Kokeilua vaan täällä kaipaan. (Tosin en itsekään treenaa 1-2 jakoisilla, kuin silloin tällöin, mä oonkin lahjakas laiska pumppaaja:D )

Työnnän vielä lusikkaani tähän kuumentuneeseen soppaan ;)

Itse kyllä oikeastaan tästä threadista sain potkun persaukselle mennä tutustumaan tuohon "normikehoiluun kyllästyneille" -threadiin, ja single factor taitaa mennä kokeiluun. Että kiitoksia vaan ironteme, oikeasti, kiinnostavaa nähdä kuinka käy. Mun 4-jakoinen on jo pitkään ollut silkkaa laiskuutta, en vain ole viitsinyt perehtyä mihinkään muuhun, sitä on ajatellut, että ne on niitä hc-miesten juttuja, ei koske minua.

Sen verran vielä kyllä puolustelisin monijakoisia ohjelmia, että minusta ne ovat kyllä erinomainen tapa tutustua lihasryhmiin ylipäätään, ja millä liikkeillä mitäkin treenataan, jotta syntyy joko käsitys mitä oikein on tekemässä. Itse kun muinoin aloin salilla käymään, niin mahdoinko edes tietää, että ylätalja on selkäliike, kun sitä kerta käsillä kiskotaan :eek: Kärjistys, mutta ymmärsitte varmaan pointin.

Monijakoinen sopii mielestäni suht aloittelijalle, joka ehtii käydä salilla usein, jottei treenikierto venähdä pitkäksi.

Sen verran vielä kyllä puolustelisin monijakoisia ohjelmia, että minusta ne ovat kyllä erinomainen tapa tutustua lihasryhmiin ylipäätään, ja millä liikkeillä mitäkin treenataan, jotta syntyy joko käsitys mitä oikein on tekemässä. Itse kun muinoin aloin salilla käymään, niin mahdoinko edes tietää, että ylätalja on selkäliike, kun sitä kerta käsillä kiskotaan :eek: Kärjistys, mutta ymmärsitte varmaan pointin.
Tuossa piilee mielestäni juuri yksi lukuisista monijakoisten ongelmakohdista. Tärkeämpää kun opetella mihin lihakseen ja mahdollisesti sen osaan jokin pikkuliike ottaa, on opetalla tarkkailemaan suurien perusliikkeiden vaikutusta koko vartaloon. Pikku nysväyksiä kerkeää sitten omaksua helposti kun suuret liikkeet ovat hallussa. Matalajakoisten puolesta puhuu vielä sekin, että liikkeitä ei ole tarvetta tehdä loppuun, jolloin tekniikka pysyy parempana. Myös nopeampi treenikierto mahdollistaa perusliikkeiden tekemisen useammin, jolloin tekniikka paranee nopemamin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kannattaa muistaa se, että se pelkkä treenijako ei vielä kerro frekvenssiä. 2-jakoisella voi treenata lihaksensa kerran viikossa tai vaikka kolme kertaa viikossa. 5-jakoisellakin voi treenata jokaisen lihasryhmän kaksi kertaa viikossa, se vaatii vain 10 treenikertaa. Mitä ammattilaisten harjoitteluun tulee, niin eikös täällä jossain juuri ollut juttua, että Ronnie treenaa lihasryhmät kaksi kertaa viikossa läpi? Toisella foorumilla on juttua Melvin Anthonyn treeneistä ja hän treenaa 3-jakoisella lihakset läpi kaksi kertaa viikossa, tähän tyyliin:
Monday Quads morning - chest, abs at night
Tuesday Back morning - shoulders and traps at night
Wednesday Hamstrings and Calves in morning - Biceps and Triceps, abs at night
Thursday - Day 1
Friday - Repeat Day 2
Saturday - Repeat Day 3
Sunday - Rest
Periaatteessahan tuon voi laskea 6-jakoiseksikin, erilliset treenit aamulla ja illalla. Mutta frekvenssihän ei siitä muutu miksikään, edelleenkin lihas kaksi kertaa viikossa.

Tuossahan ei välttämättä ole kovinkaan suurta eroa, että treenaako 2-jakoisella vai 3-jakoisella, jos joka tapauksessa treenataan lihakset kaksi kertaa viikossa. 3-jakoisella pystyy hifistelemään vähän enemmän erilaisilla pikkuliikkeillä, mutta vastaavasti tarvitaan kuusi treenikertaa viikossa, kun taas 2-jakoisella neljä. Jokainen voi sitten miettiä, että kuinka paljon haluaa käyttää aikaa harrastukseen. Jos lähtökohta on se, että käy salilla 3 tai 4 kertaa viikossa, niin aika monelle taitaa korkeintaan 2-jakoinen olla paras vaihtoehto, muuten tulee liian harva frekvenssi. Toki varmasti löytyy niitäkin, jotka kehittyvät hyvin lihasryhmän kerran viikossa treenaamalla. Mutta jos tuolla tavalla kehitystä ei tule, niin kannattaisi ainakin koittaa tiheämpää frekvenssiä.

Kannattaa muistaa se, että se pelkkä treenijako ei vielä kerro frekvenssiä. 2-jakoisella voi treenata lihaksensa kerran viikossa tai vaikka kolme kertaa viikossa. 5-jakoisellakin voi treenata jokaisen lihasryhmän kaksi kertaa viikossa, se vaatii vain 10 treenikertaa.
Ehkä tuo 10 treenikertaa alkaa sitten jo olla täysammattilaisten tai Tomppa85:n:D heiniä. Mutta 3-jakoisella, josta itse pidä, voi kropan treenata aika hyvin 5-6 treenillä viikossa, ja saa kohtuu hyin palautumaankin. Kunhan muistaa pitää välillä niitä keveämpiä viikkoja (se on mulle ainakin välillä suunnittelusta huolimatta vaikeaa). Sitten voi tehdä vaikka 4-jakoista, jossa tehdään heikommile lihasryhmille 2 treeniä viikossa..

Kannattaa muistaa se, että se pelkkä treenijako ei vielä kerro frekvenssiä.
Kuten olen jo pariin otteeseen tässäkin threadissa maininnut.
5-jakoisellakin voi treenata jokaisen lihasryhmän kaksi kertaa viikossa, se vaatii vain 10 treenikertaa.
Ei edes vaadi, sillä sopivin liikevalinnoin monijakoisessakin treenissä voi lihaskohtainen rasitus (suora + epäsuora) olla 2 krt kierron aikana.

Haluanhan mäkin kasvaa!
Jospa sitä mekin täällä sovellettais jossain vaiheessa uutta ohjelmaa...
Kiitti Teme:)
Tää oli oikeesti eka kerta, ku mä alan ees harkitseen. On niin kivasti tosiaa toiminu noi 4-ja 5-jakoset.

Viime vuoden lopussa meni tämänkin mimmin 3-jakoinen ohjelma vaihtoon. Nyt mennään 2-jakoisella ja hyvältä tuntuu. Palautuminen ei ole koskaan ollut ongelma, toivottavasti ei tule olemaan nytkään. 3-jakosessa tuntu treenivälit venyvän mulle liian pitkiksi vaikka treenaankin 4 krt/vko.

Katsotaan miten edistytään. Nyt samalla pientä diettiä päällä... Turha siis kummempaa lihaskasvua odottaa.

onko kukaan nainen täällä treenaannut/ harkinnut treenaavansa noilla kokovartalo tai puolivartalo-ohjemilla?

Täältä löytyy yksi punttimimmi, joka on kyllä kokeillut vaikka mitä erilaisia ohjelmia vuosien varrella, myös kokovartalo/puolivartalo-ohjelmia. Oikeastaan ensimmäistä kertaa minulla on nyt käytössä 5 jaettu treeni, jota teen valmentajan ohjeesta nyt dieetillä. Silti ei treenattavan lihaksen treeniväli venähdä aina edes viikoksi. Toki huomioitavaa on, että vapaaohjelmaharjoittelu (lajitreeninä) sisältää paljon voimaliikkeitä ja niiden harjoittelu tulee vielä salitreenin lisäksi, niissä joutuu jalat ja yläkroppa koville (punnerrukset, pressit ja loikat).

Aiemmin treenasin mieheni kanssa ja hänen ohjelmillaan, ja onhan sitä jonkinlaista kehitystäkin tapahtunut (ainakin sarjapainoissa). Perusliikkeet ovat olleet perustana (on toki vieläkin), mutta on sitä ollut ilo huomata, että penkkipunnerruksesta on vapaaohjelmaharjoittelussa jotain hyötyäkin (muutakuin isommat kiloluvut :) ). Katsotaan sitten dieetin jälkeen, josko palaisi taas ukon vietäväksi myös salitreenin saralla :D

Salitreenitaustaa on jo monen monta vuotta, mutta ylipaino on aiemmin peittänyt työntulokset :rolleyes: , joten tuloksien vertailu on aiemmin ollut vähän vaikeaa (muuten kuin sarjapainoja vertailemalla). Nyt sitä on sitten voinut tutustua laardin alta paljastuvaan kroppaan ja keväämmällä katsotaan, mitkä on ne puutoskohdat, joita voisi sitten tulevaisuudessa kehittää entisestään.

Ehkä tuo 10 treenikertaa alkaa sitten jo olla täysammattilaisten tai Tomppa85:n:D heiniä. Mutta 3-jakoisella, josta itse pidä, voi kropan treenata aika hyvin 5-6 treenillä viikossa, ja saa kohtuu hyin palautumaankin. Kunhan muistaa pitää välillä niitä keveämpiä viikkoja (se on mulle ainakin välillä suunnittelusta huolimatta vaikeaa). Sitten voi tehdä vaikka 4-jakoista, jossa tehdään heikommile lihasryhmille 2 treeniä viikossa..
Kyl mää voisin ihan mielelläni koittaa tollast "5-jakosta", ne treenikerrat on vaa lyhkäsiä ja suht "kevyitä". Jos siis ois aikaa ja motivaatiota lähtee kahesti salille, jos menis vaan 30min per treeni, ni ois kyl hyvä.. :)

Hulkki ja SS25T ovat myös yksilöitä, niinkuin me kaikki muukin. Vaikka nämä tyypit jauhaisivat treenistä täällä tonni sivua, niinkuin tekevätkin:D niin sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä sinuun tai minuun. Hommat jotka pätevät heidän treeniinsä ja kehitykseensä ovat HEIHIN päteviä, ei välttämättä meihin.

Tähän haluaisin hiukan selvennystä joltain tietävältä:

Kuinka paljon OIKEASTI voi olla ihmisten välisiä eroja tossa mikä toimii kelläkin?
Jos nyt natuista puhutaan, niin suurin ero, mikä voi hormoonitoiminnassa olla, on ilman muuta sukupuoli, tietenkin, mutta kuinka paljon eroja on mahdollista olla esim. 20-30-v. aktiivisesti treenavien miesten testotuotannossa? Toki esim. palautuminen on alussa pohjakunnostakin kiinni, mutta varmasti jokaisen keho pystyy oppimaan palautumaan vaikka 3x viikossa koko kroppa läpi treenistä, vai? Mielestäni kuulostaa nyrkkisääntönä melko oudolta, että jokin treeni toimisi toisilla täydellisesti, mutta jollain muulla ei toisi mitään tulosta- onkohan edes mahdollista, jos treeni on oikein suoritettu?

Toki treeni mieltymykset ja pienet erot esim. liikeradoissa ja jossain kehon mittasuhteissa vaikuttaa treeniin, mutta sitä en voi uskoa että jos koehenkilöt a, b ja c treenaisivat vaikka 5 vuotta Hulkin oppien mukaan, voisi käydä niin, että joku heistä ei kehittyisi juuri lainkaan. Eikö kuulosta melko oudolta?:jahas:

Kyllä kai jo pienissä lapsissa on selviä eroja, kuka on lahjakas missäkin. Jollain on räjähtävää voimaa ja ylivoimaisen nopea muihin verrattuna ja joku on luontainen maratoonari. Vaikkei siis mitään treenejä olisi tehty. Ehkä tällaiset erot vaikuttaa?

Suositut

Back
Ylös Bottom