Lähinnä se mietityttää, että miten tuollaisesta 1 tai 2-jakoisesta palautuu, kun mulla saattaa muutenkin olla lihakset useamman päivän kipeet treenin jälkeen. Tuntuu, että olisi hankalaa tehdä tehokkaasti esim. jalkoja useammin kuin kerran viikossa. Ja sekin mietityttää, että salille pitäisi ehtiä ilmeisesti 5-6 päivänä viikossa? Vaikka kisoihin tähtäänkin, niin noin suuri omistautuminen tuntuu hankalalta.
. Noissa 1-2-jakoisten ohjelmien threadeissa ja esim. Hulkin turinoissa on moneen kertaan todettu jo (samoin voin itse allekirjoittaa) että kroppa tottuu nopeampaan treenikiertoon, eikä treenin jälkeistä kipua itseasiassa esiinny läheskään niin paljoa. Mietipä nyt, jos teet jalat täysillä kuukauden tauon jälkeen.. varmaan et pysty kunnolla kävelemään seuraavana päivänä. Mutta jos teet jalat 2-3 kertaa viikossa, et edes saa niitä kunnolla kipeiksi.
Pystyykö noissa 1- ja 2-jakoisissa ohjelmissa huomioimaan tollasia painotustarpeita?
Pystyy. Itse lähtisin tekemään kokvartalotreeniä n. 3/4 vartalotreeninä 4x viikko. Mun ei ole mitään järkeä hinkata etureisiä ja rintaa joka treenissä. Tosin, jos jollain miehellä puuttuu 10 kg, ja naisella ainakin sen 5kg lihasmassaa tavoitteesta, ja haluaa sen mahd. nopeasti, ei kannata älyttömän hifisteleväksi treeniään vielä tehdä. Totta kai aina kannattaa miettiä miten voisi paremmin kehittää niitä heikkoja kohtia..
Onko se nyt sitten tosiaan niin, että 7 päivän kierrollisella ohjelmalla on ihan turha treenata, jos kunnon lihaskehitystä halajaa? Vai onko myös eri mieltä olevia?
Ei, noillakin voi kehittyä. Lue mun aloitusposti. Siinä vain totean, että aika iso osa miehistäkään ei suurista ponnisteluista huolimatta ole kehittynyt hyvin noilla 4-5-jakoisilla kerta viikossa ohjelmilla. Naisilla se lihas kun kasvaa miehiä hankalammin, ja joillekin on ajan haaskausta käydä salilla runnomassa jossain treenisä vain niitä käsiä tai olkapäitä. Vielä jos niissäkin käytetään lähinnä eristäviä liikkeitä. Sitten seuraavaksi tehdään sama hinkkaus 7 pv:n perästä. Miks vasta viikon päästä, kun lihas palautuu 2-3 päivässä rankastakin treenistä, kun se totutetaan siihen? Eri asia on, jos treenataan jo todella isoilla painoilla, ja lähes pelkästää perusliikkeillä.. no silti vois nielestämi tehdä vaikka 3-jakoista 5 pv.n kierrolla. Tässä Hulkki tuolla aiemmin lalittoi pointin, joka mulla on ollut mielessä aina kun näistä 1-2 jakoisistakin taistellaan.
Tärkeintä on treenata se kroppa riittävän usein. 3-jakoisella täytyy vain treenata useammin. Kun aletaan mennä lihasryhmässä 5-7 päivän yli ilman edes toissijaista rasitetta (esim. selkäpäivänä hauis ), mennään kyllä jo liian hitaalla kierrolla
Reinhardt sanoi:
Ei minulle ainakaan kukaan ole suositellut 2- jakoista rikotumpaa ohjelmaa. 2- jakoisessakin tuli se ongelma, että vain "Jalkaselkäpäivänä" tunsin treenaavani.
Tuo "jalka-selkäpäivä" kuulostaakin vähän tyhmältä 2-jakoisessa, siinähän on kropan kaikki isoimmat lihasryhmät.. eli järkeä näihin ohjelmiiin, vaikka minkälaisiahan noita löytyy
Kummallakaan ei ole esim. Smithiä....
Eiks tanko penkki sekä kyykkyteline/powerräkki riitä. Ajavat asiansa jopa paremmin..